52813802608.pdf
560.6K
✅#مقاله
💡عنوان: {تأثیر روزه داری بر دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان}
✍🏻 علی انصاری جابری و دیگران
📑 چکیده:
🔹 در این تحقیق ۶۷ نفر از دانشجویان رشته های مختلف به صورت تصادفی انتخاب شدند که ۲۱ روز موفق به روزه داری در ماه مبارک رمضان شده بودند. ارزیابی با توجه به ابزار پرسشنامه و مقیاس کوپر اسمیت اندازهگیری شد.
یافته ها نشان می دهد روزه داری ماه مبارک رمضان تاثیر مثبت و معناداری در ارتقای میزان عزت نفس دانشجویان دارد.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
هدایت شده از کانال میز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشنواره ملی عروج ثانیهها
همزمان با ماه مبارک رمضان
مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان
با همکاری دفاتر نهاد در دانشگاههای سراسر کشور برگزار میکند.
🎁با جوایز ارزنده
https://ecnahad.ir/oroujesaniyeha
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ های مهارت افزایی تبیین موثر "#چگونه_تببین_کنیم"
💠 این قسمت: اول خودتو مدیریت کن!
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#چگونه_تبیین_کنیم
#جهاد_تبیین
#پرسمان+
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه ویدیو کامنت های "منظومه فکری انقلاب اسلامی"
🔹 این قسمت: ایدئولوژی اسلامی
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#منظومه_فکری_انقلاب_اسلامی
#کلیپ
#تبیین
#جهاد_تبیین
#بصیرت_افزایی
#مبانی_انقلاب
#پرسمان+
#موکب_سلیمانی
هدایت شده از کانال میز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشنواره ملی عروج ثانیهها
همزمان با ماه مبارک رمضان
مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان
با همکاری دفاتر نهاد در دانشگاههای سراسر کشور برگزار میکند.
🎁با جوایز ارزنده
https://ecnahad.ir/oroujesaniyeha
🔰میزمعارف
@mizemaaref
👈[ فایل پی دی اف شماره جدید نشریه الکترونیکی معارف ]
♦️هفتمین شماره الکترونیکی نشریه معارف (فروردین و اردیبهشت ماه 1400) با پرونده اختصاصی «با عرفان در رمضان» منتشر شد
❇️عناوین مطالب این شماره:
🔸 ید بیضاء را چگونه تفسیر کنیم؟
🔸 نقد و بررسی روش «تفسیر تنزیلی» تفسیر به ترتیب نزول
🔸 نمادهای جاهلیت مدرن با تکیه بر قرآن و سنت
🔸 چیستی و چونی «عبادت»
🔸 عرفان در «زیارت امینالله»
🔸 تجلّی عرفان در صحیفه سجادیه
🔸 عرفان در ادعیه
🔸 انسان کامل در صحیفه سجادیه
🔸 عناصر تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم
🔸 حکمت درس معارف اسلامی در دانشگاه
🔸 بازنمود شاخصههای تحقق «جهاد تبیین» در 🔸 تدریس دروس معارف در دانشگاهها
🔸 توفیق تبلیغ (نگاهی به شیوه تبلیغی استاد قرائتی)
🔸 کتابستان
🔸 اخبار صنفی
💚 پایگاه نشریه معارف:
http://maarefmags.ir
💚صفحه ما در اینستاگرام:
www.instagram.com/maarefmags_ir
💚صفحه معارف در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/maarefmags_ir
هدایت شده از کانال میز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشنواره ملی عروج ثانیهها
همزمان با ماه مبارک رمضان
مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان
با همکاری دفاتر نهاد در دانشگاههای سراسر کشور برگزار میکند.
🎁با جوایز ارزنده
https://ecnahad.ir/oroujesaniyeha
🔰میزمعارف
@mizemaaref
نوشته شدن سرنوشت انسان ها از تولد تا مرگ در لوح محفوظ، با توجه به این که تخلف از آن ممکن نیست، مستلزم #جبر و سلب #اختیار از انسان ها نیست؟
🔸درست است که آنچه در لوح محفوظ آمده، تغییر پذیر نیست، اما آنچه شما را در این موضع با مشکل مواجه کرده، این است که فکر می کنید تمام امور مربوط به انسان در لوح محفوظ ضبط شده و چون تخلف بردار نیست، پس سر از جبر در می آورد. باید گفت که حقیقت امر چنین نیست. در روایات، لوح محفوظ در برابر لوح محو و اثبات قرارگرفته، که هر دو ترکیب وصفی اند. لوح در لغت، چیزی است که میتوان روی آن نوشت. (1)
🔸در اصطلاح، لوح محفوظ عالم قضای الهی را گویند که همه حوادث به قلم تقدیر الهی در آن به ثبت رسیده است. کسی جز خداوند از آن آگاهی ندارد. هر چه در این لوح نگاشته شود، تغییر نمیکند؛ به طور مثال، هر یک از انسانها دارای اجل حتمی هستند که به هیچ عنوان قابل تأخیر و تقدیم نمیباشد.
🔸اما در لوح محو و اثبات که تقدیر الهی در آن نگاشته میشود، قابل تغییر و تبدّل است؛ به طور مثال، اجلّ معلّقی وجود دارد، لکن این اجل به سبب صدقه یا کار خیر قابل تأخیر افتادن است؛ همان طور که در روایات وارد شده و یا این که به جهت کارهای سوء مثل عاق والدین و قطع رحم به جلو میافتد.
🔸مرحوم علامه مجلسی در مورد این دو لوح میفرمایند:
"آیات و اخبار دلالت دارند که همه حوادث و وقایع عالم در دو لوح ثبت است:
یکی لوح محفوظ، که هیچ گونه تغییر در آن راه ندارد و مطابق علم خداوند است.
دیگری لوح محو و اثبات، که در آن چیزی ثبت می گردد و سپس به جهت مصالح بسیاری که بر خردمندان پنهان نیست، چیز دیگری بر خلاف آن به ثبت رسد؛ مثلاً در آن نوشته شود: عمر فلانی پنجاه سال است؛ بدین معنا که مقتضای حکمت پروردگار آن است که اگر کاری انجام ندهد که موجب کوتاهی یا طولانی شدن عمر او شود، پنجاه سال عمر میکند". (2) این همان اجل معلّق است که توضیح داده شد.
🔸ثبت حوادث و وقایع زندگی انسان در لوح محفوظ، به معنای رقم خوردن همه چیز از قبل نیست؛ چنان که تغییر آن به معنای نادرست و غلط بودن آن نیست؛ بلکه خداوند از آن جا که نسبت به همه امور علم قبلی دارد، می داند که بر اساس ضوابط و ساختار علّی و معلولی عالم و بر اساس اختیارات فردی، چه نتیجه ای برای هر فرد رقم می خورد و هر کس چه سرنوشتی را برای خود ترسیم می نماید.
🔸در نتیجه، اگر قرار بر حصول تغییری در این امر باشد، باز به دست خود فرد خواهد بود. در لوح محفوظ ثبت است که فلان فرد پنجاه سال عمر می کند و در این سن بر اثر سکته جان می سپارد. این امر به این مفهوم نیست که این فرد به دور از هر نوع اراده و اختیار، یقینا در پنجاه سالگی به ناگاه سکته کرده، خواهد مرد؛ بلکه این فرد در طول زندگی و در مسیر حیات خود نحوه ای از رفتار و عملکرد را در پیش می گیرد.
🔸در تغذیه و تحرک بدنی و مشغله کاری و... به گونه ای رفتار می کند که بر اثر علت های طبیعی، رگ های قلبش گرفته و در این سن به سکته مبتلا شده و در نتیجه آن خواهد مرد.
🔸این گونه علم خداوند، همانند علم پزشک از روند بهبود فرد بیمار یا پیشرفت بیماری اوست که تأثیری در تحقق این علل ندارد، یا همانند علم معلم است به این که در این امتحان کدام دانش آموز نمره کامل خواهد گرفت و کدام رفوزه خواهد شد؛ یقینا این علم از قبل در ذهن معلم نقش بسته است؛ اما ممتاز یا رفوزه شدن دانش آموزان معلول علت های خاص خود است و خودشان در این امر نقش کلیدی و مؤثر دارند.
پی نوشتها:
1.خرمشاهی، بهاءالدین، دانشنامه قرآن، دوستان-ناهید، تهران، 1381ه.ش، ماده لوح.
2. مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، موسسه الوفاء، بیروت،1404ه،ق، ج 4 ص 130.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | جهاد تا شهادت
🔺️ روایت ویژه رهبر انقلاب از شهادتطلبی حضرت امیرالمومنین علیهالسلام
📥 نسخه کیفیت اصلی👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=49848
جشنواره فرهنگی-آموزشی عروج ثانیهها
بخش مسابقات کتابخوانی؛
در سه بسته معرفتی، اخلاقی و داستانی
کتاب "علی از زبان علی"
همراه با جوایز ارزنده🎁
https://ecnahad.ir/oroujesaniyeha
🔰میزمعارف
@mizemaaref
شده سهم یتیمان بیقراری
تمام شهر غرق عزاداری
نفهمیدند غمهای علی را
پس از او کوفه ماند و شرمساری
◾️شهادت حضرت علی (علیهالسلام) تسلیت باد
🔰میزمعارف
@mizemaaref
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5807757740902189728.mp3
4.25M
🎙 بشنوید | صوت مراسم قرآن به سر گرفتن حضرت آیتالله خامنهای در شب ۲۳ رمضان، سال ۱۳۵۳
🌷 #شب_قدر
🌙 @Khamenei_ir
جشنواره فرهنگی-آموزشی عروج ثانیهها
بخش مسابقات کتابخوانی؛
در سه بسته معرفتی، اخلاقی و داستانی
کتاب "حدیث سحرگاهان"
همراه با جوایز ارزنده🎁
https://ecnahad.ir/oroujesaniyeha
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فضیلت ماه مبارک رمضان در کلام نورانی امام خمینی(ره)
🔰میزمعارف
@mizemaaref
📖رویداد کتابخوانی📖
👣 گام های کنش گری فرادرس
🖌 ویژه اساتید معارف دانشگاه ها
گام دوم:
📔 مطالعه کتاب «مدرس مرجع»
📌دارای امتیاز فرهنگی
🎁 ۱۴ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس
🕑 آزمون: پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت
⏳از ساعت ۱۴ تا ۱۸
✉️اطلاعات بیشتر در آدرس
https://tehran.nahad.ir/asatid
🔰 معاونت آموزش و پژوهش نهاد مقام معظم رهبری در استان تهران
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 جمهوری اسلامی میتواند به دانشگاه افتخار کند/ دانشگاه امروز با دانشگاه قبل از انقلاب از لحاظ کمیت و پیشرفت علمی قابل مقایسه نیست
🔻 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: جمهوری اسلامی میتواند به دانشگاه افتخار کند، برای خاطر اینکه دانشگاه امروز با دانشگاه اول انقلاب واقعاً قابل مقایسه نیست. بله، آن روز پرشورتر و اینها و حرکتهای پرشوری انجام میگرفت. خب اول انقلاب بود. اما دانشگاه امروز کشور ما با دانشگاهی که در اول انقلاب ما داشتیم، واقعاً قابل مقایسه نیست. از لحاظ تعداد دانشجو، آن روز همهی دانشگاه کشور تعداد دانشجوهایشان صد و پنجاه هزار بود، حدود صد و پنجاه هزار نفر بودند. امروز تعداد دانشجو در دانشگاه میلیونی است.
🔹 از این جهت کمیّت واقعاً قابل مقایسه نیست، دانشگاههای دولتی و غیردولتی. ثانیاً از لحاظ استاد، آن روز آن گزارشی که آن روز به ما میدادند، همهی اساتید دانشگاههای تهران اول انقلاب حدود پنج هزار نفر بود. امروز دهها هزار استاد داریم که در این اینها اساتید برجستهای وجود دارند. اساتید نخبهی برجستهای وجود دارند. یعنی واقعاً افتخارآمیز است تعداد استاد مثل تعداد دانشجو.
🔺 بعد پیشرفت علمی چشمگیر. آن روز ما از لحاظ کار علمی واقعاً هیچ چیز افتخارآمیزی در دانشگاه نداشتیم. حالا یک وقت یک جوان نخبهای مثلاً یک فکری، یک کار گوشهای انجام داده بود، ممکن است که حالا ماها خبر نداشته باشیم. اما دانشگاه به عنوان یک کل، به عنوان یک مجموعه هیچ حرکت علمی چشمگیر و قابل اعتنایی نداشت. امروز به فضل الهی، به توفیق الهی کارهای علمی چشمگیر و بزرگی در دانشگاه انجام گرفته و دارد باز هم انجام میگیرد. ۱۴۰۱/۲/۶
🏷 #بسته_خبری
🌙 @Khamenei_ir