1_33065691.pdf
237.6K
نشست85 🔴 «پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف و دانشجویان» (بخش دوم)
✅انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب) توسط دانشجویان در دوره های آموزش مجازی دروس معارف:
✍ بیش از 6 ترم تحصیلی که از اجرای طرح فعالیت کلاسی مجازی در دانشگاه های کشور میگذرد. در این مدت بعضا مشاهده شده که برخی از دانشجویان با استفاده از روش های ناصحیح و یا تقلب، در انجام فعالیت کلاسی مجازی اختلال ایجاد می کنند.
تعداد این دانشجویان در سال های مختلف متفاوت بوده است. اما بیشترین تعداد استفاده از روش های نامناسب و یا تقلب در گذراندن فعالیت کلاسی مجازی و سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان مربوط به ترم گذشته و کمتر ۸ % در کل کشور بوده است.
⚪️این نگرانی از سوی برخی از اساتید معارف وجود داشته که چگونه میتوان دانشجویان را به سمت استفاده صحیح از سامانه مجازی هدایت کرد؟
البته این نکته قابل ذکر است که وقتی قرار است آزمون و امتحان به صورت اینترنتی و مجازی برگزار شود، همیشه احتمال تقلب و یا استفاده ناصحیح وجود دارد. زیرا هویت فرد امتحان دهنده در پشت مونیتور و اینترنت مشخص نمی شود!
🔴اما مجموعه مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان برای استفاده صحیحتر از سامانه آموزش مجازی، مسیری را طی نموده که برای ادامه آن نیازمند کمک و مشارکت بیشتر اساتید محترم معارف برای گسترش استفاده از این روش به روز جهت آموزش و اقناع فکری دانشجویان است.
در این مسیر بخشی از فعالیتها برای پیشگیری از روشهای نامتعارفی که برخی از فراگیران برای کسب نمره در سامانه آموزش مجازی استفاده می کنند بر عهده آموزش مجازی می باشد و بخشی دیگر از فعالیت های پیشگیرانه توسط استاد معارف انجام میشود.
در ادامه به انواع روش های ناصحیح استفاده از سامانه و تقلب توسط برخی از دانشجویان اشاره میشود. سپس راههای پیشگیری از آن که به صورت نرم افزاری در سامانه انجام شده تشریح میگردد و در پایان برای استفاده صحیح تر از سامانه پیشنهاداتی خدمت اساتید بزرگوار معارف ارائه خواهد شد:
انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب):
👈گواهینامه فتوشاپی:
برخی از دانشجویان یکی از گواهینامه ها را از سامانه دریافت کرده و سپس با اسکن و ساختن آن در فتوشاپ گواهینامه های جدیدی را تولید می کردند. اینگونه گواهی نامه ای که به استاد ارائه میشد واقعی نبود!
👈گذراندن درس توسط یک دانشجو برای دانشجوی دیگر:
یکی از راههای استفاده ناصحیح آن بود که یک دانشجو یک درس مجازی را برای خود می گذراند و سپس همان درس را با نام کاربری و نام دوستش نیز می گذراند و بدین صورت گواهینامه را برای او نیز دریافت می کرد!
👈یک دانشجو با چند کد ملی:
در این نوع از تقلب دانشجو ابتداً با یک کد ملی و با نام خودش عضو سامانه میشد سپس وارد آزمون میشد و سوالها را مشاهده می نمود! سپس مجددا با کدملی شخص دیگر و با نام خودش ثبت نام میکرد با توجه به اینکه سوالهای درس را مشاهده کرده بود، مجددا در آزمون شرکت میکرد و نمره مناسب را دریافت مینمود!
👈گذراندن درسهای مجازی توسط کافینت برای دانشجویان:
در این روش برخی از کافی نتها با دریافت هزینه ۲۰ الی ۸۰ هزارتومان به ازای هر درس برای دانشجو ثبت نام میکردند و درس هایی را که خودشان قبلا گذرانده بودند انتخاب نموده و برای دانشجو نیز میگذراندند و گواهینامه او را پس از دریافت هزینه، به او ارائه میدادند.!
👈انتخاب درس مجازی ترم گذشته برای ترم جاری:
در این روش برخی از دانشجویان درس مجازی که در ترم گذشته و با استاد دیگری گذرانده بودند را در ترم جدید نیز مجددا انتخاب نموده و بدون گذراندن آن، صرفاً گواهینامه آن را دریافت نموده و به استاد این ترم ارائه می دادند.!
ادامه دارد ..
✍میزمعارف
@mizemaaref
👥ارتباط استادان معارف با ما در پیامرسان ایتا:
@Amoozesh_Majazi
کانال میز معارف
✅انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب) توسط دانشجویان در دوره های آموزش مجازی دروس معارف: ✍ بیش از 6
ادامه ...
✅فعالیتهایی که توسط تیم فناوری مرکز آموزش مجازی برای پیشگیری استفاده ناصحیح از سامانه انجام شده:
👈اختصاص دادن کیو-آر-کد اختصاصی در گواهی نامه پرینت شده دانشجویان که با گوشی هوشمند تلفن همراه قابل رهگیری است.
👈طراحی نرم افزار مطالعه الزامی قبل از آزمون
👈افزایش تعداد سوالات بانک سوالات هر درس
👈امکان دانلود فایل اکسل لیست دانشجویان و نمره هایشان در سامانه استادیار توسط استاد معارف
👈نرم افزار تایید شماره همراه و عدم امکان ثبت شماره همراه تکراری
👈نرم افزار تایید هویت در حین آزمون
👈نرم افزار ظرفیت محدود درس
👈نرم افزارهوشمند شناسایی کاربر با استفاده از سیستم خبره
همانطور که قبلاً هم عرض شد هیچگاه به طور ۱۰۰% امکان پیشگیری از تقلب، حتی در آزمونهای حضوری نیز وجود ندارد! بویژه زمانیکه آزمون در بستر اینترنت برگزار می شود!
اما ابزارهایی وجود دارد که میتوان تقلب و استفاده ناصحیح را کاهش داده و یا انجام آنرا بسیار سخت و پرهزینه نمود.
◀️ابزارهایی که بخش فناوری آموزش مجازی برای پیشگیری از تقلب در سامانه آموزش مجازی به کار گرفت:
✍کیو-آر-کد:
برای پیشگیری از نوع تقلب "گواهینامه فتوشاپی"، واحد فناوری آموزش مجازی ابزار کیو آر کد را بر روی گواهینامه در نظر گرفت. در این ابزار یک کیو آر کد اختصاصی برای هر فرد به ازای هر درس صادر می شود که صحت آن گواهینامه را با یک تلفن همراه هوشمند تعیین می کند.
زمانی که استاد معارف گوشی هوشمند خود را روی کیو آر کد بگیرد سامانه آموزش مجازی نام نام دانشجو، نام درس، کد ملی و نمره دریافتی او را تایید میکند.
✍مشاهده لیست دانشجویان توسط استاد معارف:
سامانه آموزش مجازی لیست اکسل دانشجویانی که درسی را در سامانه با استاد معارف خود گذراندهاند را در یک فایل اکسل و در سامانه استادیار معارف به استاد معارف ارائه می دهد که استاد را از دریافت پرینت گواهینامه از دانشجویان بی نیاز میکند.
یعنی استاد معارف کافیست وارد سامانه آموزش مجازی خود شده و فهرست دانشجویانی که با او درس داشتهاند را از سامانه دریافت کند. در این حالت دیگر نیازی به دریافت پرینت گواهینامه از دانشجویان نیز نمی باشد.
✍نرم افزار هوشمند مطالعه الزامی :
در نوع تقلب دوم یعنی گذراندن یک دانشجو برای دوستش اینگونه بود که یک دانشجو یک درس را هم برای خود می گذراند و هم برای دوستش! یعنی بار اول درس را مطالعه میکرد و برای خود گواهینامه دریافت میکرد و بار دوم با کدملی و پسورد دوستش وارد سیستم می شد و چون سوالات درس را بلد بود، فقط وارد آزمونها میشد و ظرف مدت حداکثر ده دقیقه برای دوستش نیز گواهینامه دریافت میکرد!
برای پیشگیری از این نوع تقلب واحد فناوری سامانه آموزش مجازی نرم افزار هوشمند مطالعه الزامی قبل از آزمون را طراحی نمود. بدین صورت که هر کاربر برای هر درس، ملزم به مطالعه حداقل ۱۵ دقیقه درس قبل از آزمون هر جلسه می باشد!
بدین صورت برای یک درس ۶ جلسهای، دانشجو باید حدودا 120 دقیقه درس را مطالعه کند و سپس در تکتک آزمون ها شرکت نماید.
با این ابزار دانشجویی که می خواست برای دوستش گواهینامه بگیرد و قبلا با کمتر از ۱۰ دقیقه وقت گذاشتن این کار انجام می شد حالا باید بیش از دو ساعت از وقتش را صرف دریافت گواهینامه مجدد برای درسی کند که آن را بلد است! درعین حال، برای پیشگیری بیشتر از این نوع تقلب، نرم افزار تایید هویت پیامکی نیز تولید شده که در ادامه معرفی خواهد شد.
شایان ذکر است این نرم افزار برای افرادی که میخواهند برای اولین بار به شکل درست و بدون تقلب درس را بگذرانند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
ادامه دارد ..
👥میزمعارف
@Mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅آمادگی برای سفر آخرت🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
فِی الکافی وَ التَّهذِیب عَنِ الصَّادِقِ عَلیهالسَّلام قِیلَ لَه أَوصِنِی (۱)
[شخصی به امام صادق علیهالسلام عرض کرد که توصیهای به من بکنید.]
فَقَال أَعِدَّ جَهازَک
[حضرت در پاسخ فرمودند: وسیلهی خود، دستگاه خود را آماده کن.
جهاز، غالباً به وسیلهی سفر گفته میشود -وسیلهای که با آن سفر خواهی کرد و تو را در این سفر به مقصد خواهد رساند- این را آماده کن؛ سفری در پیش داری.
وَ قَدِّم زَادَک
توشهای هم که برای این سفر لازم داری، این را از پیش بفرست.
وَ کُن وَصِیَّ نَفسِک
خود تو، وصیّ خودت باش.
در هنگام نزدیک شدن مرگ، ما کسی را بهعنوان وصی معین میکنیم که به کارهای ما رسیدگی کند، قرضهای ما را بدهد، کارهایی که بر عهدهی ما است -که بعد از مرگ نجات ما متوقف به آنها است- آنها را انجام بدهد؛ نمازی، روزهای، بدهکاریای، اینها را به عهدهی وصی میگذاریم.
میفرمایند خودت وصیّ خودت باش؛ تا خودت هستی، حالا که میتوانی، همین کارهایی که منتظری تا بعد از [مرگ] تو، دیگری برای تو انجام بدهد، این را خودت انجام بده.
وَ لَا تَقُل لِغَیرِک یَبعَثُ إِلیکَ بِما یُصلِحُک
اینجور نباشد که به دیگری بگویی که آنچه لازم داری را برای تو بفرستد.
به جای اینکه به دیگری سفارش کنی که آنچه برای تو لازم است، بعداً برای تو بفرستد، خود تو، قبل از آنی که حرکت بکنی، قبل از آنی که وقت بگذرد، به دست خود، با اختیار خود، آن را برای خودت فراهم کن.
این وصیت امام صادق علیهالسلام است
۱) الشافی، صفحهی 871
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30019
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#دشمن_شناسی
✅ اِعمال دشمنی و خصومت بستگی به چه چیزی دارد ؟
دشمنی دشمنانِ حق و دشمنان خدا تمامشدنی نیست؛ دشمنیها وجود دارد. اِعمال دشمنی از سوی دشمنان خدا بستگی به این دارد که ملاحظه کنند که چقدر توانایی اِعمال دشمنی و خصومت را دارند؛ اگر در طرف مقابل ضعف مشاهده کنند، ببینند میتوانند این دشمنی را اِعمال کنند، این دشمنی را اعمال میکنند بدون هیچگونه ملاحظهای. (94/1/1 بیانات در حرم مطهر رضوی)
✅ ضرورت شناخت درست از دشمن
شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابستهی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت میکند که میتواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند. جبههی دشمن را بشناسیم، شیوههای دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن] چه جوری دشمنی میکند. گاهی هست که دشمن وارد میشود، یک کاری را شروع میکند به قصد یک هدف خباثتآمیز و ما درست نمیدانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه میکنیم میبینیم کار خوبی است و از آن استقبال میکنیم؛ درحالیکه او دارد آن هدف [خودش] را دنبال میکند .(95/3/6بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری)
✅ آیا کنار آمدن با دشمن ، دشمنی او را کم می کند ؟
ببینید؛ بعضیها هستند که میگویند حالا یکجوری، مثلاً یکذرّه، با آمریکا کنار بیاییم، شاید دشمنیشان کم بشود؛ نه، حتّی به آنهایی هم که به آمریکا اعتماد کردند، به آمریکا امید بستند، به سراغ آمریکا رفتند برای کمک گرفتن، رحم نکردند؛ [مثل] چهکسی؟ دکتر مصدّق. دکتر مصدّق برای اینکه بتواند با انگلیسیها مبارزه کند و در مقابل انگلیسها بایستد به خیال خودش، رفت سراغ آمریکاییها؛ با آنها ملاقات کرد، مذاکره کرد و درخواست کرد؛ [به آنها] اعتماد کرد. کودتای بیستوهشتم مرداد نه بهوسیلهی انگلیس [بلکه] بهوسیلهی آمریکا در ایران انجام گرفت، علیه مصدّق. یعنی حتّی به امثال مصدّق هم اینها راضی نیستند؛ اینها نوکر میخواهند، سرسپرده میخواهند، توسریخور میخواهند؛ مثل چهکسی؟ مثل محمّدرضای پهلوی؛ اینجور آدمی میخواهند. (96/8/11 بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد)
بخش سوم:↪️
♦️ محور سوم: توصیه و تجارب
• در ساختار نهاد رهبری در دانشگاهها باید توجه داشت که نقش یک استاد معارف چیست؟ آیا نقش او یک نقش علمی است؟یا نه اتفاقاً نقش انگیزشی او بیشتر باید باشد، تأثیر گذاری یک استاد مهم است! متا سفانه بر عکس شده ما مدرسان ارتباطمان با خوابگاههای دانشجویان قطع است، موظفیمان را انجام می دهیم و میرویم . در حالیکه استاد باید با جوان گپ بزند، دردِ دل او را بشنود و....، ما نیامدیم فقط سر کلاسها برویم، ما باید اینجا پدر ومادری کنیم ، اینها نیاز به مشاوره دارند.
• خود نهاد و خود اساتید هم باید یک نگاه نهاد ارزشی به خودشان داشته باشند، گاه شده در بعضی نشستها در هنگام نماز، سخنرانی در حال صحبت است و دانشجو وغیره همه از کنار جلسه رّد می شوند و به نماز می روند، در حالیکه مثلاً اساتید معارف که معمم هم هستند هنوز نشسته اند و... یا کلاسهایی که هنگام نماز است . این حرمت مدرسان را زیر سؤال می برد، حرمت امامزاده را اولاً متولّی او باید نگهدارد.
• در راهکارهای جذابیت درس: اولاّ منطق باید منطق شیرینی باشد، همان زبان قرآن ، من بحث را به زبان قرآن می کشانم. به نظر من حتی احکام هم می خواهیم بگوییم ، اول یک آیه قرآن مربوط به آنرا بخوانیم یا یک روایت و بعد حکم فقیه ، چه اشکالی دارد. بنده نقد خیلیها را کردهام ، جناحهای چپ وراست و...ولی چون منطقی و با زبان قرآن و روایت بوده اصلاً احساس نکردهاند که مثلا حاج آقا فلان جناحی است ، با قاطعیت فلان نظر را نقد زده ام ولی باز میگویند فلانی جناحی نیست . ثانیاً ، در نقد زدن، اوّل خودمان را نقد بزنیم بعد طرف مقابل را ، این خودش خیلی مهم است، در مطالب علمی هم همینطوراست. اجازه دهیم جوان آزادانه انتقاد کند، در نمره و ... تأثیر ندهیم و اعلام هم بکنیم، خود استاد هم آرامش داشته باشد، مگر بیادبی و بیتربیتی که ادامه کلاس را برهم زند که مطلب دیگریست. ثالثاً: کاربردی صحبت کنیم، ضرورتهای زندگی، موضوعات ریز و جزئی، هر انچه جوان با آن درگیر است نه یک سری کلی گویی و بلاخره اینکه زبان و رفتار ما باید زبان رفاقت و دوستی با جوان باشد.
• یادم می آید در ابتدای ترم وارد کلاس شدم، دانشجویی ظاهرا در رشته فیزیک، هر چه بد و بیراه داشت به روحانیت گفت، با آرامش گوش کردم بعد که حرفهایش تمام شد پرسیدم بنده از مصداقهای حرف شما بودم؟ گفت بله، همه شما فلان و فلان و....، گفتم سابقه مرا داری؟ مرا می شناسی؟ گفت نه، گفتم چرا این همه تهمت زدی و نسبت دادی ؟ من با دیگران کاری ندارم ، می دانی من رشته ام مهندسی بوده وعشق به معارف دین مرا به این راه کشانده؟ می دانی من در سال 72 اولین سمینار ازدواج وجوان را در دانشگاه صنعتی شریف راه انداختم و به رهبری نامه نوشتم و ... تمام کارها و آثارم را گفتم، سپس اضافه کردم من به شخص خودم کار ندارم ولی یک استاد در سر کلاس باید حیثیت داشته باشد، تا تکلیف این قضیه روشن نشود، دیگر تدریس نمی کنم و سر کلاس نمیآیم و رفتم بیرون، دیگر دانشجویان آمدند خواهش کردند ،گفتم باید عذر خواهی کند و شما هم این عذر خواهی را تأئید کنید، اگر اینطور نباشدظلم به من است، ظلم به روحانیت است. بعد عذر خواهی کرد و... برخی از همین طور افراد هنوز هم در بیرون هر جا که جلسه ای دارم می آیند و می نشینند و....
• مدرسان جوان باید بدانندکه استاد معارف طوری باید تدریس کند و رفتار نماید که جا بیافتد دین حل مشکل می کند و این مدرس و آخوند هم متولی دینی است که حل مشکل جوان می کند، اگر مشکل دارد، نیاز به ازدواج دارد و.... تا جایی که می تواند کمک کند و....
• استاد معارف نباید از مناسبتهای ایاّم بی خیال عبور کند، بخصوص مناسبتهایی که به قشر جوان هم مربوط می شود.
• من مدرس معارف باید طوری به جوان القاء نمایم که توی جوان نیاز به مشورت داری، این باید برایش جا بیافتد، متأسفانه امروزه جوانها فکر می کنند که همه چیز را خودشان می فمهند و این کلید بسیاری از مصیبت هاست. (ادامه در پست بعد⬇️)
(ادامه پست قبلی)
• کار بر روی جوان 30 درصد آن آموزش و 70 درصد آن فرهنگی است، ما مسئولیت شرعی در قبال کار فرهنگی داریم و فردا عند الله باید جواب بدهیم، نهاد رهبری باید پاسخگو باشد، ما باید تا جایی که میتوانیم و تمام ارگانهایی که مربوطند باید برای امر مشاوره و همسریابی تلاش کنند. آمار نشان میدهد ضربهای که از بحث ازدواج جوانان میخوریم شوخی نیست و ما مسئولیم. من استاد معارف، مسئول فرهنگی نهاد و دانشگاه و ...
• استاد معارف باید نیت تبلیغ کند، نه بحث کارمندی و مزد گرفتن نیست، اساس کار همین است، آن حقوق که بحثش جداست، ولی باید با این نگاه وارد تدریس شد، به نیت تبلیغ نه مزد، نگاه پدر و مادر معنوی این جوانان، مگر مؤمن آل یاسین نمیگفت که «لا اسئلکم علیه اجرا و ...»؟ متأسفانه دیده میشود بعضی روحانیون یا مدرسان معارف بر سر یک حق الزحمه فلان کار که خارج از برنامه انجام دادهاند با مسئول مربوطه در دانشگاه بحث میکنند و درگیر میشوند و ...(پایان بخش سوم)
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (حجت الاسلام دکتر نقی پور) ⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی