مرکز پژوهشهای قرآن و علوم طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار می کند: «اولین همایش ملی میان رشته ای پژوهش های قرآن و انگاره های علوم زیستی»
محورهای همایش:
الف) مبانی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم
ب) قرآن، علوم و فرآوردهای گیاهی
آخرین مهلت ارسال اصل مقالات 97/10/15
زمان برگزاری همایش 97/12/8
آدرس سایت http://qans.sanru.ac.ir
ایمیل همایش qans@sanru.ac.ir
تلفکس: 01133687746
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️پاسخ یک شبهه
🔴چرا باید از خانمها بخواهیم که پوشش داشته باشند؟ بهتر نیست از آقایان بخواهیم که نگاه نکنند؟
📚پاسخ یک کشیش و نویسنده
👥میزمعارف
@mizemaaref
✅استادان گرامی معارف اسلامی
◀️نظرات و پیشنهاداتتان درباره هر موضوع مرتبط با معارف اسلامی، کلاس درس، کانال میز معارف، آموزش مجازی و .. را از راههای زیر با ما در میان بگذارید.
اگر روش تدریس، خاطره و یا خلاقیت خاصی در تدریس و کلاس درس دارید با ما مطرح نمایید تا با نام خودتان در کانال میزمعارف منتشر نماییم.
✍ارتباط اساتید معارف با ما در پیامرسانهای سروش، ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/Amoozesh_Majazi
http://sapp.ir/Amoozesh_Majazii
http://t.me/Amoozesh_Majazi
🔴تلفن ویژه استادان معارف:
02184222498
👈میزمعارف
@Mizemaaref
درسواره اخلاق بندگی (3)
به نام خداوند جان و خرد.
مفهوم بندگی:
عبد یک صفت درونی است که دو معنای اصلی دارد: بردهی یک انسان و بندهی خدا. با این حال، قرآن تقریباً همیشه ریشهی عبد را در مفهوم خدمت یا عبادت معبود الهی به کار میبرد. در پنج یا شش مورد هم که در این ریشه به بردگان اشاره دارد، معمولاً با قراین معنایی مشخص شدهاند، مثل «عبد مملوک» در آیهی 75 نحل.
در مقابل عبد به معنای برده، واژه حر به معنای آزاد قرار دارد که این مربوط به بحث رقیت و بردگی است و از بحث ما خارج است.
راغب اصفهانی می گوید: واژه عبد که جمع آن عبید است به معنای بردگی است، اما عبد اگر جمع آن عباد باشد، به معنای کسی است که با اختیار خدای متعال را بندگی کند. (قاموس قرآن، ص 331)
شَرتونی میگوید: عَبَدَ الله، یعنی او را اطاعت کرد و خضوع و افتادگی و برای او کار کرد، آداب دین خدا را مراعات نمود و خدا را یگانه دانست. (الخوری شرتونی، 1427: 3 / 461)
كلمه «عبد» بر معنايي آميخته از «اطاعت » و «فروتني » دلالت مي كند و بنده در فرهنگ دینی کسی است که همواره در بند فرامین خدای متعال باشد و خود را مالک و صاحب اختیار نداند.
نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در قرآن کریم، معمولا عبد در مقابل رب به کار می رود و رابطۀ عبد و ربّ از لحاظ معنایی رابطهای دو سویه است، هنگامی کسی ربّ دیگری خوانده شود، تلویحاً بدان معنا است که شخص دوم عَبْدِ او است و بر عکس.
ربوبیت خدای متعال نسبت به انسان اقتضای پرورش و تربیت دارد و در مقابل، عبد یعنی، متربی و تربیت پذیری که تحت ربوبیت خدای متعال به سر می برد و خود را به هدایت الهی سپرده و برای رسیدن به کمال و سعادت، کاملا تسلیم سیستم هدایتی و تربیتی خدای متعال شده است.
اما مفهومي كه از عبد بودن معمولا در اذهان است اين است كه انساني ملك انسان ديگري باشد و مالك بكوشد از او بهره برداري كند. گفته شد که در قرآن کریم عبد به اين معنا هم آمده است: عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلي شَيْءٍ (نحل: 75).
در زبان عربي و عرف جامعة نزول قرآن، مملوك را عبد يا بنده و مالك را مولي ميناميدند. بنابراين، مولي ميتوانست مالك كارهاي اختياري بنده باشد و از او بهره ببرد و بنده هم وظيفه داشت در اين محدوده خود را در اختيار مولي قرار دهد، ولي در ساير جهات وجودي مالك او نبود و حق تصرف نداشت.
اين مفهوم به شكل كاملترش دربارة موجودات و خصوصاً انسان نسبت به خداوند متعال صادق است؛ يعني خداوند علاوه بر اينكه مالك افعال ما است، مالك وجود ما و آنچه داريم نيز هست، و هر شأني از شئون ما به ارادة خدا و تحت سيطره و تسلط او است.
هر انساني در برابر خداوند به معناي واقعي كلمه عبد است و خداوند متعال به تمام معنا ربّ او است و كسي كه عبد شد، هر چه از او سر بزند، آثار بندگي او است.
در روایات و ادعیه نیز عبد گاهی در مقابل مولی به کار رفته. در مناجات حضرت علی (ع) در مسجد کوفه آمده است: الهی انت المولی و انا العبد و هل یرحم العبد الا المولی. اینجا مولی به معنای سرپرست و صاحب اختیار و در حقیقت همان مربی و پرورش دهنده انسان است که باید عبد از او اطاعت و فرمان بری کند تا به سعادت برسد.
مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
✅ایده یکی از استادان معارف اسلامی جهت اثربخشتر نمودن درس معارف:
✍ برگزاری ارودوهای اقتصاد مقاومتی. در قالب بازدید از کارخانه ها و کارگاه های فعال در سطح شهر و یا شهرک های صنعتی حومه شهر.
◀️این اردو ها نیازمند بازه زمانی دو ساعت (معادل دو جلسه درسی بعلاوه نمره فعالیت کلاسی) هستند.
در این اردو ها دانشجویان از نزدیک با آثار حمایت از کالای داخلی آشنا شده و بسیاری از شبهات درباره خرید کالای داخلی پاسخ خود را می یابد. بعلاوه اینکه دانشجویان برخی رشته های فنی و صنعتی از نزدیک با کاربرد دروس نظری خود آشنا شده و با موفقیتهای بومی منطقه خود آشنا می شوند.
همچنین این اردو ها فرصت مناسبی است برای مرور مبانی و مسائل معارفی متناسب با سرفصل های درسی. فقط ضروری است که در طول بازدید از کارخانه ها و شرکت ها، با یک کارشناس جهت تشریح فعالیت های شرکت و تبیین نقش جامعه علمی در پیشبرد اهداف صنعتی کشور هماهنگی صورت گیرد.
👥محمد صالحی عارف
گروه معارف دانشگاه قم - گرایش منابع اسلامی
میزمعارف
@mizemaaref
کانال میز معارف
ادامه ... ✅فعالیتهایی که توسط تیم فناوری مرکز آموزش مجازی برای پیشگیری استفاده ناصحیح از سامانه انج
◀️فعالیتهایی که استادان معارف، برای استفاده بهینه از سامانه آموزش مجازی و پیشگیری از استفاده ناصحیح توسط برخی از دانشجویان میتوانند انجام دهند:
الف: روش ترکیبی آموزش مجازی و ارائه حضوری
ب: روش برگزاری آزمون نهایی مجازی بصورت حضوری
ج: روش برگزاری آزمون کتبی چهارجوابی از دروس مجازی
🔴الف روش ترکیبی آموزش مجازی و ارائه حضوری:
در این روش استاد معارف میتواند در کنار دریافت گواهینامه دوره مجازی از دانشجویان آن ها را به صورت سه نفر سه نفر در همان ابتدای ترم دسته بندی کرده و از آنها بخواهد که یک درس مجازی را علاوه بر ارائه گواهینامه گذراندن درس، در ده دقیقه برای سایر دانشجویان در کلاس درس ارائه کنند.
دانشجویی که قرار است محتوایی را در کلاس درس و برای سایر دانشجویان در حضور استاد معارف ارائه نماید آن را خواهد گذراند و در این صورت آموزش موثرتر و اثر بخش تر خواهد بود، زیرا یک بار درس را میگذراند یک بار آزمون میدهد و یک بار هم آن را برای بقیه دانشجویان ارائه می دهد که در این صورت آموزش به صورت تکمیلی انجام شده است و از سوی دیگر امکان تقلب و استفاده ناصحیح را به شدت پایین می آورد.!
🔴ب: برگزاری آزمون از دروس مجازی به صورت هماهنگ:
در این روش دانشجویان همه جلسات درس مجازی را میگذرانند و فقط آزمون نهایی مجازی در کلاس درس و توسط گوشی تلفن همراه و با نظارت استادمعارف برگزار میگردد.
یعنی هر دانشجو در کلاس درس و درحضور استاد معارف وارد سیستم مجازی شده و آزمون نهایی درسی که انتخاب کرده را انجام می دهد.
🔴ج: برگزاری آزمون تستی به صورت مکتوب در کلاس درس:
در این روش استاد معارف پس از تماس با مجموعه آموزش مجازی با شماره 021-84222498 سوالات درس مجازی مورد نظر آنها را دریافت میکند. سپس یک آزمون حضوری در کلاس درس برگزار می کند.
در این روش دانشجویان هم گواهینامه شرکت در دوره مجازی را به استاد خود ارائه خواهند داد و هم در آزمون چهار جوابی گذراندن دوره مجازی توسط خود آنها شرکت خواهند کرد. بدین ترتیب استاد مطمئن خواهد شد که اخذ گواهینامه توسط خود دانشجو انجام شده و دانشجو دوره را خودش گذرانده است.
این ابزار های متعدد کمک میکنند تا استفاده ناصحیح از سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان کمتر و کمتر گردد مسلما کمک شما استادان محترم معارف برای استفاده دانشجویان از این سامانه اثربخشی آن روش نوین را در دانشگاهها گسترش خواهد داد. از سوی دیگر این ابزارها به هیچ وجه مزاحم دانشجویی که قبلا هم به صورت سالم و استاندارد دوره خود را میگذراند مزاحمتی برای او ایجاد نخواهد کرد.
نکات تکمیلی شما استادان معارف برای بهینه شدن سامانه به مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان کمک خواهد کرد.
منتظر تماس شما هستیم ..
021-84222498
👈میزمعارف
@Mizemaaref
Tarh-Dars.rar
5.47M
📚مهارت طرح درس نویسی
✍مدرس: دکتر ابوالفضل خوشی
🔴80 صفحه آموزش
👈مناسب استادان معارف اسلامی
👥میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 پرهیز از معصیت🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیهِالسَّلام کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِیذَرٍّ (۱)
[حضرت امام صادق علیهالسلام] میفرمایند: یک نفری در نامهای به جناب ابیذر نوشت:
یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم
از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازهای برای ما بیان کن.
فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل
[جناب ابیذر برای او نوشت: برای تو میگویم و آن این است:
اگر بتوانی به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی، این کار را بکن.
یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی.
قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَیٰ مَن یُحِبُّه؟
آن شخص به جناب ابیذر گفت -لابد در نامهی بعدی نوشته- که:
جناب ابیذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن!
آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟
فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَیٰ فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا
جناب ابیذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوبترین موجودات و انسانهای عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست میداری؛ از همه بیشتر خودت را دوست میداری؛
وقتی معصیت میکنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کردهای.
پس ببین که میشود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان.کلمهی سوم،
۱) الشافی، صفحهی 867
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30016
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#دشمن_شناسی
✅هدف میان مدت دشمن
هدف میانمدّت آنها مسئلهی اقتصاد کشور است، مسئلهی معیشت مردم است. اقتصاد بایستی حرکت نکند، معیشت مردم بایستی لنگ بماند، کار و تولید باید در کشور پایین بماند، بیکاری باید بهعنوان یک بلا در کشور عمومیّت پیدا کند، مردم بایستی از جمهوری اسلامی و از نظام اسلامی بهخاطر مشکلات معیشتی ناامید و مأیوس بشوند. این هدف دشمن است؛ دنبال این هستند، دارند تلاش میکنند، برایش برنامهریزی میکنند، به قول خودشان اتاقهای فکر تشکیل میدهند، برای اینکه بتوانند این کار را در کشور ما انجام بدهند.(۱۳۹۶/۰۲/۲۰بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
✅چرا گزینه اقتصادی؟
اولویّت امروز ملّت ایران، مسئلهی اقتصادی است و توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئلهی اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی، و یا به تعبیر درستتر، دنبال ضربهزدن اقتصادی به ملّت ایرانند. هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملّت ایران را نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دلسرد و دلزده کند و بین ملّت ایران و نظام اسلامی فاصله بیندازد و هدفهای خودش را از این راه دنبال کند. (۱۳۹۶/۰۱/۰۱بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ جناب آقای دکتر صمد بهروز
✅عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام ،اخلاق اسلامی و
آشنایی با منابع اسلامی و دیگر دروس تخصصی در مقاطع ارشد و دروس حوزوی
📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (دکتر صمد بهروز) ⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی