eitaa logo
کانال میز معارف
7.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
1هزار فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠رهبرانقلاب ‼️من شاید چهل سال پیش یا بیشتر، اولین ترجمه کتاب زندگینامه گاندی بقلم رومن رولان را با ترجمه مرحوم محمد قاضی خواندم که هم کتاب، کتاب بسیار ممتازی است، هم ترجمه‌ی محمد قاضی حقاً ترجمه‌ی برجسته و ممتازی است! ۸۸/۲/۲۴ ‼️رومن رولان یک رمان نویس خوب و هنرمند و مسلط است و کتابی که درباره گاندی نوشته رمانی است کم حجم و مفید البته درباره گاندی کتابهای مفصلی نوشته شده چون من سی و چندسال پیش راجع به هند کار کرده و غالب این کتابها را خوانده‌ام لکن هیچ کدامشان بهتر از رمان زندگی گاندی بقلم رومن رولان نمیشود چراکه رولان این کتاب را از روی شیفتگی نسبت به گاندی نوشته، شما هم باید با یک بیان شیرین ادبی و هنری همچنین تصویری از شخصیت امام راحل ترسیم کنید! ۷۲/۹/۱۵ ⬇️نسخهpdf 🔴میزمعارف @mizemaaref
مهاتماگاندی-رومن‌رولان.pdf
حجم: 2.86M
📚کتاب الکترونیکی مهاتما گاندی 👥میزمعارف @mizemaaref
📚پاورپوینت (پرده‌نگار) حماسه 9 دی 🔴میزمعارف @mizemaaref
حماسه 9 دی.pptx
حجم: 166.6K
🔼پاورپوینت (پرده‌نگار) حماسه 9 دی 📚عوامل شکل گیری، پیامدها و عبرتهای 9 دی ✍ 10 اسلاید 🔴میزمعارف @mizemaaref
📚معرفی کتاب «فتنه تغلّب»
🖕🖕🖕 📚معرفی کتاب «فتنه تغلّب» ✅فتنه‌ی ۸۸ یک رخداد دوران‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. از این رو دست یافتن به جزئیات بیشتر یا مرور تجربه‌های آن به شکل مستند و روایی، برای غنی‌سازی تحلیل‌ها نیز اهمیت فراوان دارد. از سوی دیگر، مسائل مربوط به فتنه‌ی ۸۸ در ذهن برخی اقشار و لایه‌های اجتماعی رسوب کرده و همچنان زنده است که باید به آن پاسخ داده شود؛ ضمن آنکه نسل‌های جوان‌تر بدون آنکه خود با بلوغ سیاسی در آن تجربه حضور داشته باشند، تحت هجوم القائات دشمنان دراین‌باره هستند. در چنین شرایطی است که هر چندوقت یک‌بار رهبر معظم انقلاب بر اساس اقتضاء به موضوع فتنه‌ی ۸۸ می‌پردازند و اجازه نمی‌دهند به‌کلی فراموش شود یا جای شاکی و متهم در رابطه با این امر، عوض شود. ✍بخش پیوست «فتنه تغلب» شامل پنج خرده‌روایت است که بیانات و مواضع رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی این موضوع را از یکم فروردین ۱۳۸۸ تاکنون تلخیص و تنظیم نموده و می‌تواند راهنمایی برای علاقه‌مندان به فهم دقیق‌تر منظومه‌ی فکری و عملکردی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی فتنه باشد. ◀️اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب، بازنشر متن کامل نشست رهبر معظم انقلاب با نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که این روزها برخی رسانه‌ها آن را -که احتمالاً از نسخه‌ی پیش‌نویس کتاب برداشت شده- منتشر نموده‌اند. این موضوع با واکنش دستپاچه‌ی رسانه‌های بیگانه و حامی فتنه مواجه شد. آن‌ها نه‌فقط به تفسیر بلکه به روایت متن و حاشیه‌ی آن به‌زعم خود پرداختند؛ درحالی‌که با فرض صحت، هیچ کدام نفی‌کننده‌ی آنچه از مضامین صریح این دیدار منتشر شده، نیست. 🔴«فتنه تغلب» به کوشش آقای مصطفی غفاری گرد آمده و انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) آن را در ۴۶۰ صفحه به بهای ۳۲ هزار تومان روانه‌ی بازار کتاب نموده است. میزمعارف @mizemaaref
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ "فتنه تغلب" ✍پیرامون جلسه مهم رهبری با نمایندگان کاندیداهای معترض سال 88 ⏲زمان: 2:24 👥میزمعارف @mizemaaref
4.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ: طوفان ناآرام ✅در این دریای طوفانی این منطقه و دنیا که به اروپا هم رسیده، ملت ایران به برکت اسلام در کشتی امن محبت اهل بیت قرار گرفتند .. #میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅 سلمانِ محمد (ص)🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝 متن و شرح : «عَن مَنصورِ بنِ بَزرَج، قال: قُلتُ لِأَبی‌عَبدِاللّهِ الصّادِق علیه‌السلام: ما أَکثَرَ ما أَسمَعُ مِنکَ یا سَیِّدی ذِکرَ سَلمانَ الفارسی» راوی میگوید: چقدر من زیاد میشنوم از شما که نام سلمان را میبرید و از او یاد میکنید. معلوم میشود که حضرت [امام صادق علیه‌السّلام] مکرّر در مکرّر راجع به سلمان مطالبی را میفرموده‌اند. این شخص تعجّب میکند که چه چیز موجب شده است که شما این‌قدر به او توجّه دارید، یا شاید مثلاً به او محبّت دارید و از این قبیل. «فَقال: لاتَقُل «الفارسی» وَ لکِن قُل سلمانَ المحمّدی»، یعنی نسبتِ او، فراتر از نسبت قومی و میهنی است؛ نسبت دینی است. این البتّه به‌هیچ‌وجه طعن به قوم فارس نیست؛ پیغمبر اکرم و ائمّه علیهم‌السلام از فارس -مردم ایران- تمجید کردند، تعریف کردند؛ در اینکه تردیدی نیست. [حضرت] میخواهد بفرماید که این شخص، فراتر و بالاتر از این است که به نسبتِ قومی شناخته بشود؛ نسبتِ او، نسبتِ عقیده و دین و پیامبر است؛ او کأنّه -مثلاً- فرزند پیغمبر است. «أَ تَدری ما کَثرَةُ ذِکری لَه؟» «قُلتُ: لا. قال: ثَلاثِ خِصالٍ»، [حضرت فرمود] میدانی چرا؟ سه خصوصیّت در سلمان بود که این موجب میشود که من او را زیاد یاد کنم و نام او را ببرم -لابد مثلاً- اجلال کنم او را، تعظیم کنم او را یا محبّت به او بورزم. چیست آن سه خصلت؟ «أَحَدُها: ایثارُه هَوی أَمیرِالمؤمنین علیه‌السلام عَلی هَوی نَفسِه»، یکی‌اش این است: میل امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. از این معلوم میشود که بیش از یک بار چنین چیزی اتّفاق افتاده که حضرت چیزی را اراده کردند، سلمان چیز دیگری در دل خود و در ذهن خود میخواسته است ولیکن میل و هوای امیرالمؤمنین را -«هَوی» یعنی میل- بر میل خود ترجیح داده است. ببینید مقام امیرالمؤمنین را! حالا البتّه اینها که گوشه‌وکنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. «وَ الثّانیَة: حُبُّهُ لِلفُقَراء وَ اختیارُه اِیّاهُم عَلی أَهلِ الثّروةِ وَ العَدد»، [دوّم😏 فقرا را دوست میداشت. بعضی‌ها از طبقه‌ی مستضعف جامعه اصلاً بدشان می‌آید؛ حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ او نه؛ فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. اگر فرض بفرمایید در یک جایی امر دایر بود بین یک سرمایه‌دارِ محترمِ خیلی پول‌داری یا یک فقیری، یا باید مثلاً خانه‌ی این برود یا خانه‌ی آن برود، یا باید به این سلام کند یا باید به آن سلام کند، این فقیر را بر آن غنی ترجیح میداد. اینها درس است. ما طلبه‌ها، ما جامعه‌ی روحانیّت و علمی، یکی از خصوصیّاتمان از اوّل همین بوده است که با ضعفا و طبقه‌ی ضِعاف نزدیک بوده‌ایم؛ این خیلی امتیاز بزرگی است. بله، گاهی پول‌دارها ممکن بود سراغ یک عالمی هم بیایند، او هم یک احترامی بکند امّا معاشرت روحانیّون ما، علمای ما، مراجع ما، ائمّه‌‌ی جماعت ما -علمایی که بودند با مردم- عمدتاً با مردم فقیر و زیر متوسّط بوده است؛ این خیلی چیز مهمّی است؛ این را باید نگه بداریم. حالا که علما و روحانیت، به یک موقعیّتی در عالم سیاست دست پیدا کرده‌اند، نباید آنچه را تاریخچه‌ی ما و سنّت کهن ما است از دست بدهیم. اینکه در یک شهری یک عالمی مثلاً باشد، [ولی] بین مردم معروف باشد که ایشان با تجّار و با پول‌دارها و با باغ‌دارها و مانند اینها [اُنس دارد] -مهمانی خانه‌ی این؛ مهمانی در باغ آن- امّا با فقرا نه، اُنسی ندارد؛ این چیز خوبی نیست. این هم یک خصوصیّت. «وَ الثّالِثَة: حُبُّهُ لِلعِلمِ وَ العُلَماء»، یکی هم این [سوّمی]: جناب سلمان علم را دوست میداشت، علما را دوست میداشت. این سه خصوصیّت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، نسبت به او گرایش پیدا کند، محبّت -یا تجلیل و تعظیم- نسبت به او بکند. «إِنَّ سَلمانَ کانَ عَبداً صالِحاً حَنیفاً مُسلِماً وَ ما کانَ مِنَ المُشرِکین»، [میفرمایند: سلمان بنده‌ی صالحِ حنیفِ مسلمان است و از مشرکین نیست. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=38834
🔰🔰 ✅حیله گری دشمن از جمله‌ی چیزهایی که غالباً پنهان میماند از چشمها، حیله‌گری اشخاص یا جهاتی است که دارای ظاهر بزرگ و فربهی هستند؛ آدم فکر نمیکند که اینها هم حیله‌گر باشند. خب امروز آمریکا ظاهر فربهی دارد؛ قدرت مالی، قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی، قدرت نظامی، قدرت امنیّتی، و غفلت میشود از اینکه همین دستگاه صاحب قدرت، اهل موذی‌گری‌های آدمهای ضعیف هم باشد، ولی هست؛ اهل حیله‌گری است، اهل خدعه است، اهل خنجر از پشت زدن است؛ این‌جوری است. ما نباید این‌جور تصوّر بکنیم که حالا اینها چون مثلاً بمب اتم دارند یا وسایل نظامی قدرتمندی دارند، بنابراین احتیاجی ندارند به اینکه دست به حیله و خدعه بزنند؛ نه، اتّفاقاً احتیاجشان هم زیاد است و عمل هم میکنند و واقعاً خدعه‌گری میکنند؛ این ما را نگران میکند. باید مراقب شگردهای دشمن باشیم. ( ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى) ✅تنها راه حل آنوقتى که شما قوى باشید، آنوقتى که شما آماده باشید، آنوقتى که شما دشمن را و ترفندهاى دشمن را بشناسید، دشمن بناچار از دشمنى دست خواهد کشید( ۱۳۹۳/۱۰/۱۷بیانات در دیدار مردم قم )
درس (7) به نام خداوند جان و خرد. ✅انحراف در معنای عبادت و بندگی: حال چه چيز سبب شد معناي عبادت اسلامي با آن گستردگي اش، در ذهن مسلمانان جاي خود را به معناي محدود و ناكارآمد عرفي بدهد، قابل بررسی است. اگر نگاهي، هرچند اجمالي، به تاريخ تفكر در جهان اسلام بيفكنيم، در مي يابيم كه علت اين امر به دوران انحطاط فكري مسلمانان باز مي گردد. در پي اين سقوط، بسياري از مفاهيم اصيل و بلند اسلامي از ذهن مردم زدوده شد و جاي آن را مفاهيم خشك و محدود و نيز مفاهيم فرهنگ هاي ديگري مانند غرب پر كرد كه با فرهنگ اصيل اسلامي سر ناسازگاري داشت. استعمارگران و همدستان شان همه كوشش خود را به كار بردند تا مفاهيم اصيل ديني را تحريف كنند و به انواع زوايد بيالايند.اينان دركشورهاي تحت سلطه خود برنامه هاي تربيتي مسموم و غلط را پياده كردند و از طريق رسانه هاي گروهي در القاي مفاهيم دست خورده و تحريف شده بسيار كوشيدند. دشمنان پي برده بودند كه مي توان با سوء استفاده از ويژگي معناي عرفي عبادت تا حدي مسلمانان را ازمبارزه با خود منصرف كنند، لذا آنها همواره در گوش مسلمانان زمزمه مي كردند: اگر اسلام شما را به عبادت خداوند فرا خوانده، پس وظيفه اي جز اين نداريد كه در سايه آزادي كه ما برايتان به ارمغان آورده ايم، با خيالي آسوده روزه بگيريد، حج برويد، نماز بخوانيد، قرآن تلاوت كنيد. شما را چه شده است كه رابطه آرام و بي درد سر خود با خداوند را رها كرده ايد و با وارد كردن دينتان به سیاست، كسب و كار، زندگي روزمره و رويارويي با ما، آن را از حيات و حركت انداخته ايد، اين وضع شما را به آنچه خداوند مي خواهد (بندگی) نمي رساند و از هدف بلندي كه دين اسلام ترسيم كرده، باز مي دارد! اين تنها نمونه اي از توطئه استعمارگران است. در حالی که، در فرهنگ ديني ما، عبادت به معناي نماز و روزه و ... همراه با عبادات اجتماعی همچون جنگ و جهاد و حکومت و سیاست و مدیریت و كوشش براي در انداختن طرحي نو در همه شؤون زندگي، مطرح است. از خصوصيات دين مقدس اسلام اين است كه در هر حال و هر شغل و هر مكانى مى توان در عين اشتغال به كار و تلاش، غرق در عبادت بود و به آن كار انگيزه الهى و خدايى بخشيد. حديث شريف: انما الاعمال بالنيات (بحارالانوار، ج 70، ص 212) يادآورى مي كند چيزى كه مهم است به خداوند توجه داشتن و با ياد او و عشق و محبت او در زندگى گام برداشتن است. كشاورزى كه با چنين نيتى در مزرعه از سر و رويش عرق جارى است و كارگرى كه براى تأمين نيازمندى زندگى خود و خانواده اش كارهاى سختى را انجام مى دهد مى تواند با همين نيت كه به اعمال و فعاليت هاى او رنگ خدايى مى دهد، خود را به مبدأ قدرت و عظمت ورحمت متصل نمايد و خود را در حال عبادت ببيند. دانشجويى كه هدف اش از درس خواندن، به دست آوردن تخصص و رفع مشكلات مملكت و قطع وابستگى به بيگانگان و خدمت به مردم و خلق خدا است، كارش مورد رضايت خداوند است و عبادت محسوب مى گردد، چون هدف از عبادت، نزديكى و قرب انسان با خداوند متعال و ايجاد ارتباط با او است كه با چنين نيتى مى توان هر عملى را به عبادت تبديل كرد. 📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست80) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «خوانشی نوین از درس انقلاب اسلامی با تأکید بر درست آوردهای انقلاب» 🔷 ارائه کننده: جناب آقای دکتر داود فیض افرا متن گزارش(پیوست)🔰🔰 #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی