#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «نواندیشی و احیاگیری دینی
مناظره های مکتوب درباره خدا، وحی،
اسلام، فرهنگ زمانه و حقوق بشر»
📝مولف: محمد محمدرضایی
📚نشر: بوستان کتاب
📝تعدا د صفحات کتاب : 168 صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 50 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_107730552.pdf
870.2K
📕«نواندیشی و احیاگیری دینی
مناظره های مکتوب درباره خدا، وحی،
اسلام، فرهنگ زمانه و حقوق بشر»
📝تعدا د صفحات کتاب : 168 صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 50 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ جناب آقای دکتر سلیمان خاکبان
✅ استادیار دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و دیگر دروس تخصصی در مقاطع ارشد و دکتری
📌به علت طولانی بودن متن مصاحبه، در دو بخش ارائه می گردد: (قسمت اول)⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_107788896.pdf
855.9K
بایسته های تدریس ✅ جناب آقای دکتر سلیمان خاکبان
✅ استادیار دانشگاه قم
📌فایل PDF (قسمت اول)
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ جناب آقای دکتر سلیمان خاکبان
✅ استادیار دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و دیگر دروس تخصصی در مقاطع ارشد و دکتری
📌به علت طولانی بودن متن مصاحبه، در دو بخش ارائه می گردد: (قسمت دوم)⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_107789147.pdf
911K
بایسته های تدریس ✅ جناب آقای دکتر سلیمان خاکبان
✅ استادیار دانشگاه قم
📌فایل PDF (قسمت دوم)
تمدن نوین اسلامی، چالش ها و راهبردها
نویسنده: علی اصغر رجبی
ناشر کتاب: دفتر نشر معارف
تعداد صفحات: 312
نوبت چاپ: اول1398
قیمت:35000تومان
با توجه به ماهیت تکاملی اسلام، قانونمندی تمدن اسلامی و روند پرشتاب بیداری اسلامی از سویی، و ناتوانی تمدن غرب از سوی دیگر، اندیشه احیای تمدن اسلامی، بار دیگر جوانه زده و انتظارات اسلامی نسبت به آن عینیت یافته است؛ لذا بررسی علل اعتلا و انحطاط و راه های جدید تمدن اسلامی، از دیرباز همواره در اندیشه متفکران دلسوز جاری و مطرح بوده و راه کارهای مختلفی نیز ارائه شده است.
با پیروزی انقلاب، مرحله جدید تأسیس نظام سیاسی و تلاش برای اجرای احکام فردی و اجتماعی اسلام آغاز شد که بیدارگری امام خمینی(ره)، در تکوین و تداوم این ثمره، محوری بوده است. پس از ایشان با رهبری امام خامنه ای، این جریان عمیق تر گشت. وی با تأکید بر حفظ دستآوردها و ارائه و طرحهایی چون «نهضت نرم افزاری» و «تولید علم» نوید احیای تمدن نوین اسلامی را دادند تا زمینه ای برای حکومت عدل جهانی گردد. از این رو احیای تمدن نوین در دوران معاصر از مسائل سرنوشت ساز جهان اسلام است. که با درنظر داشتن روند بیداری اسلامی اهمیت دو چندان دارد.
کتاب حاضر در شش فصل ارائه شده است:
فصل اول: تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش
فصل دوم: ادوار تاریخی تمدن اسلامی
فصل سوم: بررسی زمینه های شکل گیری و افول تمدن اسلامی
فصل چهارم: تمدن نوین از دیدگاه مقام معظم رهبری
فصل پنجم: آسیب ها و موانع شکل گیری تمدن نوین از دیدگاه مقام معظم رهبری
فصل ششم: راهکارهای برون رفت از موانع شکل گیری تمدن نوین از دیدگاه مقام معظم رهبری #
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 3⃣4⃣
◀️ اميدهاي نو/ آغاز روند جدید/ بخش اول ▶️
🔸اگر زمان بيشتري براي مذاکرات در اختيار ما بود، مثلاً به جاي شش ماه، يک تا دو سال فرصت مي داشتيم، احتمال دستيابي به نتيجه مطلوب زياد بود. (ص 435)
🔸در مجموع، اگر تلاش مي شد تا آمريکايي ها براي حل مسئله تمايلي پيدا کنند و يا با سه کشور به توافقي دست مي يافتيم، شرايطي کاملاً متفاوت پيش روي ما قرار مي گرفت. اين موضوع که اروپا به تنهايي نمي تواند کار را تمام کند، از روز اول برايمان روشن بود؛ لذا مي گفتيم بايد نمايندة آمريکا، در مقطعي، به جمع سه کشور بپيوندد. (ص 435)
🔸در پاسخ به اينکه چرا طرح نظرات گوناگون و متضاد در مسئله هسته ای که موضوعی ملی بود، در بحث رقابت های انتخاباتی ممنوع نشده بود، بايد بگويم متأسفانه در تبليغات انتخاباتي کمتر مطلبي است که مطرح نشود، از اسلام و انقلاب گرفته تا جنگ تحميلي و رابطه با آمريکا و تا هر موضوع ديگر. نامزدهاي انتخابات هر آنچه را که مي پندارند مورد توجه و پسند مردم است، مطرح مي کنند. (ص 440)
🔸ارائه طرح چهارمرحله اي
در دومين نشست کميته راهبردي که در تاريخ 3 فروردين 1384 در پاريس برگزار شد، طرح چهار مرحله اي به طرف اروپايي ارائه شد:
1. راه اندازي UCF اصفهان در برابر تصويب پروتکل الحاقي در دولت
2. مونتاژ و نصب 3000 سانتريفيوژ در نطنز در برابر تقديم لايحه پروتکل الحاقي به مجلس
3. راه اندازي پايلوت نطنز، در برابر استقرار بازرسان آژانس در تاسيسات هسته اي ايران
4. غني سازي صنعتي نطنز، در برابر تصويب پروتکل الحاقي در مجلس
تعهدات اروپا هم از دسترسي به منابع مالي، ساخت نيروگاه و فروش راکتور آب سبک و تضمين عرضه سوخت تا مسئله انعقاد قرارداد فروش اقلام دفاعي را در بر مي گرفت. (ص 442)
🔸ارائه طرح چهارمرحله اي، در واقع يک تاکتيک مذاکراتي نبود؛ بلکه حرکتي در اين جهت بود که از آخرين فرصت، استفاده کرده، راه جديدي را باز کنيم. در اين مورد ما دو اقدام ديگر نيز همزمان با اجراي اين طرح، پيش بيني کرده بوديم: يکي اينکه لايحه اي به مجلس تقديم شود که توليد سلاح هسته اي، بر اساس فتواي مقام معظم رهبري ممنوع گردد. کار بعدي هم پروتکل الحاقي بود که مي خواستيم در چندين مرحله براي تصويب آن برنامه ريزي کنيم. مرحله اول، تدوين لايحه توسط دولت براي ارائه پروتکل الحاقي به مجلس بود که همزمان با راه اندازي UCF انجام مي شد. (ص 444)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 5⃣4⃣
◀️یادداشت های سال 1347/ بخش دوازدهم▶️
🔸 یکشنبه 47/8/5
پيام هاي آخوندهاي قم را عرض کردم که مي گويند: شهبانو اولاً اگر ممکن است به قم تشريف نياورند، اگر هم تشريف بياورند، زنها بدون حجاب از معظم لها استقبال نکنند. بعد هم شهبانو در خيابان ها که حرکت مي فرمايند در داخل اتومبيل هم چادر بپوشند. يا هم هليکوپتر شهبانو در داخل شهر نزديک حرم بنشيند که کسي معظم لها را نبيند (چون حالا قرار است بيرون شهر بنشيند و از آن جا با اتومبيل تشريف ببرند تا جلوي حرم). فرمودند: تو چه جواب دادي؟ عرض کردم، گفتم در مشهد شهبانو همه جا تشريف مي برند، چه دليل دارد در قم طور ديگر باشند. فرمودند: بسيار صحيح گفتي، ديگر اگر مراجعه کردند اعتنا نکن و جوابي نده. فردا هم قرار است شهبانو تشريف ببرند و زيارت کنند.
🔸دوشنبه 47/8/6
راجع به خليج فارس اين مطالب صحبت شد: تعيين خط ميانه [...] بحرين، موضوع جزاير ابوموسي و تنب و مسافرت قريب الوقوع شاهنشاه به عربستان و فدراسيون شيوخ خليج فارس. گفتم: تعيين خط ميانه اگر تکليف اين دو جزيره معلوم شود اشکالي نخواهد داشت. تنب را آنها گفتند رأس الخيمه به اجازه يا در ازاء کمک مادي مي دهد (ما هم مي دانيم). ولي وضع ابوموسي، معلوم نيست شيخ شارجه، با آن که فقير است، زير بار برود. ولي اگر ايران ادعاي مالکيت بکند، البته عرق عربيت و تبليغات مصر اجازه نخواهد داد، بهتر است آن جا را اجاره کنيم. من هم اتفاقاً موافقم.
🔸سه شنبه 47/8/7
امروز بعدازظهر هم با دوستم گذراندم، بسيار خوش گذشت؛ ولي وقتي منزل آمدم خانم مثل اين که با حس ششم استنباطي کرده بود، به اوقات تلخي انجاميد. اوقات خوش قدري خراب شد. واقعاً مثل اين که زرخريد اين زن ها هستيم.
🔸یکشنبه 47/8/12
نسبت به [...] هم به علت اين که نادرست است خيلي عصباني بودند. فرمودند: به زودي او را عوض مي کنم. عرض کردم، [مهدي] پيراسته وزير کشور خوبي ست، وزير کشور من بود. فرمودند: نظرات شخصي زياد دارد و در کارها زياد اعمال مي کند.
🔸جمعه 47/8/17
صبح زود برخاستم به دوستم تلفن کردم که با هم سواري برويم. ساعت 9 صبح سر زمين سواري در فرح آباد بوديم. هوا بسيار عالي و حالم بسيار خوش بود. به محض اين که از اتومبيل پياده شديم که سوار اسب شوم، تلفن مرا خواست. شاهنشاه بودند. فرمودند: قصد گردش دارم، فوري بيا بالا. دوستم را گذاشتم و رفتم بالا به نياوران. عرض کردم، چرا قبلاً اطلاع نفرموديد. فرمودند: پيش آمده است. قدري گردش رفتيم، بقيه به بعدازظهر موکول شد. سر ناهار بودم، بلافاصله گردش رفتيم. بسيار خوش گذشت. چهار ساعت طول کشيد. ماشاء الله به اين قدرت شاه.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
📌#پاورپوینت(#پرده_نگار)
📝همه فصول درس#آیین_زندگی
🔺استادان محترم درس آیین زندگی ,از این پاورپوینت می توانید برای #تدریس جذابتر و باسیر محتوایی منظمتر درکلاس درس استفاده نمایید.
🔰میز معارف
@mizemaaref
👇👇👇👇👇👇
#معرفی_ارائه_محتوای_کتب
📕کتاب« طرح کلی اندیشه اسلامی 1»
تعدادصفحات :144 صفحه
🔰میزمعارف
@mizemaaref
👇👇👇👇👇