eitaa logo
کانال میز معارف
7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.8هزار ویدیو
963 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
11.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیشترین تخفیف ها را در عید لحاظ کنیم... 🔸پیشنهاد حجت الاسلام جهت تکریم روز غدیر 🔰میزمعارف @mizemaaref
🎉 عید سعید بر همگان مبارک باد 🎉 🔰میزمعارف @mizemaaref
مسیر حرکت پیامبر (ص) به غدیر.pdf
13.63M
| Pdf 🖇 📌 منطقه جغرافیایی فعلی خم ⚠️حجم اصل پاورپوینت به همراه فیلم ها حدود ۱۰۰ مگابایت است که امکان ارسال آن در ایتا وجود ندارد. ✍🏼گردآوری: حسن فاطمی راد دانشجوی ارشد تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قم 🔰میزمعارف @mizemaaref
1001 fazilat.pdf
7.97M
📚 "۱۰۰۱ فضیلت از امیرالمومنین در کتب اهل سنت" ✍🏻محمدرضا رمزی اوحدی 🔰میزمعارف @mizemaaref
🔗۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «غدیر» 🍃به مناسبت فرارسیدن عید ، کانال میزمعارف جملات برگزیده از مقام معظم را درباره مسأله‌ی «غدیر» در اختیار مخاطبین گرامی قرار می‌دهد. 📱برای مطالعه روی لینک بزنید. 🔰میزمعارف @mizemaaref
20161226082513-9576-151.pdf
813.7K
💡عنوان: {بررسی تطبیقی آیه ولایت در تفاسیر فریقین} آیه ۵۵ مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژة «ولیّ» و عبارت «الذین آمنوا...» در ترکیب آیه است. این مقاله با روش استنادی، تحلیلی به بررسی و نقد پرداخته و در نهایت با تکیه بر ادلّه ای چند به اثبات دیدگاه مفسران شیعه پرداخته است. 🔰میزمعارف @mizemaaref
ای مردم! فرزندان هر پیامبری از پشت خود اوست، و ذریه من از نسل علی است. ای مردم! ابلیس آدم را به حسد از بهشت بیرون کرد، به او حسد نورزید که اعمالتان تباه شود و قدم‌هایتان بلغزد. همانا آدم با یک خطا به زمین فرو افتاد با آن که برگزیده خدا بود... 🍃فرازی از خطبه 🍃 🔰میزمعارف @mizemaaref
ولادت با سعادت امام موسی کاظم (علیه السلام) مبارک باد 🎊 🔰میزمعارف @mizemaaref
کانال میز معارف
#مقاله عنوان: {اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک های حل مسأله و یادگیری خودراهبر} 💡 هدف پژوهش حاضر برر
✍🏻سرکار خانم محبوبه افتخاری، مدرس درس تفسیر موضوعی قرآن کریم 🔺نقدی بر مقاله "اثر آموزش انتقادی بر سبک‌های حل مسأله و یادگیری خودراهبر" 🔸آنچه مقاله مذکور در باب ضرورت آموزش تفکر انتقادی، به عنوان یک نیاز در دنیای امروز به آن پرداخته است، مهارت اساسی در تصمیم گیری عاقلانه و گسترش قدرت تجزیه و تحلیل می باشد ♨️این امر مهم خواننده را بر آن داشت تا چند سطری به واکاوی و تأمل این مقوله در اندیشه شهید مطهری بنگارد تا با نهادینه سازی و مهارت یابی کیفیت تفکر، اعتقادصحیح در معارف اسلامی تبیین و آشکار گردد 🔺از مهم ترین مسائلی که، بایسته توجه است، تأکید شهید مطهری بر تفاوت و تمایز دو مقوله «تفکر و اندیشه» و «عقیده» است. 🔻به زعم او «تفکر، قوه‌ای است در انسان ناشی از عقل داشتن انسان؛ چون یک موجود عاقلی است؛ موجود متفکری است. قدرت دارد در مسائل تفکر کند، به واسطه تفکری که در مسائل‏ می‏کند، حقایق را تا حدودی که برایش مقدور است کشف می‏کند؛ حال هر نوع‏ تفکری باشد. تفکر، به اصطلاحِ استدلالی و استنتاجی و عقلی باشد، یا تفکرِ تجربی. 🔺خداوند تبارک و تعالی به انسان چنین نیرویی داده است، به انسان‏ عقل داده است که با آن فکر کند، یعنی مجهولات را کشف کند. ... انسان جاهل به دنیا می‏آید و وظیفه دارد که عالم بشود. چگونه عالم بشود؟ با فکر و درس خواندن باید عالم بشود. این را ما تفکر می‏گوئیم، که انسان در هر مسئله‌ای، تا حدودی که استعداد آن را دارد باید فکر کند و از طریق علمی‏ آن مسئله را به دست آورد.» 🔻درباره «عقیده» نیز می‌گوید: «عقیده، البته در اصل لغت، اعتقاد است. «اعتقاد»، از ماده عقد و انعقاد است؛ بستن است؛ منعقد شدن است. بعضی گفته‌اند حکم‏ گرهی را دارد. دل بستن انسان به یک چیز، دو گونه است. ممکن است مبنای‏ اعتقادِ انسان، مبنای دل بستنِ انسان، مبنای انعقاد روح انسان، همان تفکر باشد؛ در این صورت عقیده‌اش بر مبنای تفکر است. 🔺ولی گاهی انسان به چیزی‏ اعتقاد پیدا می‏کند و این اعتقاد بیشتر کار دل است، کار احساسات است‏، نه کار عقل. به یک چیز دلبستگی بسیار شدید پیدا می‏کند، روحش به او منعقد و بسته می‏شود؛ ولی وقتی که شما پایه‌اش را دقت می‏کنید که این‏ عقیده او از کجا پیدا شده است؟ مبنای این اعتقاد و دلبستگی چیست؟ آیا یک تفکر آزاد این آدم را به این عقیده و دلبستگی رسانده است یا علت‏ دیگری مثلاً تقلید از پدر و مادر یا تأثر از محیط و حتی علائق شخصی و یا منافع فردی و شخصی؟، [می‏بینید به صورت دوم است] و اکثر عقایدی که‏ مردم روی زمین پیدا می‏کنند، عقایدی است که دلبستگی است نه تفکر.» 🔻در نگاه استاد مطهری «معتقداتِ بشر بر یکی از دو پایه می‏تواند باشد: گاهی پایه اعتقاد بشر یک‏ تفکرِ آزاد است. انسان با یک عقل و فکر آزاد از روی تأمل و اندیشه ‏ واقعی عقیده‌ای را برای خود انتخاب می‏کند؛ ولی گاهی عقیده‌ای به بشر تحمیل می‏شود، از هر راهی؛ ولو از راه تقلیدِ آباء و اجداد؛ 🔺بعد انسان به‏ آن عقیده خو می‏گیرد و آن عقیده بدون آنکه با قوه تفکر او کوچکترین ارتباطی داشته باشد، در روح او مستقرمی‏گردد. اولین خاصیت و اثر اینگونه عقاید این است که جلوی تفکر آزاد انسان را می‏گیرد و به صورت زنجیری برای‏ عقل و فکر انسان در می‏آید. 🔻این گونه عقاید عبارت است از یک سلسله زنجیره‌ای‏ اعتیادی و عرفی و تقلیدی که به دست و پای فکر و روح انسان بسته می‏شود.» 🔺شهید مطهری میان «تفکر» و «عقیده» به لحاظ منطقی رابطه عموم و خصوص منوجه می‌بیند، و معتقد است برخی عقاید مبتنی بر اندیشه‌ورزی و گزینش عقلانی‌اند و بسیاری دیگر از دایره اندیشه و عقلانیت بیرون‌اند و بر تعصب و تقلید استوارند. 🔻بر این اساس به همان اندازه که آزادی تفکر و اندیشه را امری بایسته و ستودنی می انگارد و بر آن پای میفشارد با آزادی عقیده تقلیدی و موروثی مخالف است. به زعم او «یکی از مقدس‌ترین استعدادهایی که در بشر هست و شدیداً نیازمند به آزادی است، تفکر است» 🔰میزمعارف @muzemaaref
13920917_7898_128k.mp3
4.55M
🎙 🔹ما امروز نگاه می‌کنیم موسی‌بن‌جعفر خیال می‌کنیم یک آقای مظلوم بی‌سروصدای سربه‌زیری در مدینه بود... قضیه یک مبارزه طولانی، یک مبارزه تشکیلاتی، یک مبارزه‌ای با داشتن افراد بسیار در تمام آفاق اسلامی، موسی‌بن‌جعفر کسانی را داشت که به او علاقه‌مند بودند. 🔸مقام معظم 🔰میزمعارف @mizemaaref
🔹سنگها هم می‌فهمند و اگر نمی‌فهمیدند که نمی‌توانستند در قیامت دهند. هر ادای شهادتی نیاز به تحمل شهادت دارد یعنی این‌ها اول باید چیزی را دیده باشند که بعدا بتوانند شهادت دهند، دیدن هم نیاز به و درک دارد. اگر خدا بعدا به این‌ها این چیزها را یاد داده باشد که شهادتشان مسموع نیست و انسان می‌تواند به شهادتشان اعتراض کند. عالم محضر خداست، یعنی همه‌ی موجودات می‌فهمند و می‌بینند، چون هرچه خدا خلق کرده دارای درک است. 🔸بخشی از تفسیر آیه ۷۴ سوره مبارکه ✍🏻 🔰میزمعارف @mizemaaref