🏴 امام خمینی (ره) تا وقتی که در قم بودند به طور مرتب هر روز پس از درس صبح و گاهی هم پس از درس عصر به حرم مطهر #حضرت_معصومه (س) و هنگامی که در نجف اشرف بودند هر شب ساعت سه از شب گذشته به حرم مطهر امیر المومنین(ع) مشرف می شدند و معمولا هم زیارت جامعه را می خواندند.
🔹خاطره ای از حجت الاسلام و المسلمین رسولی محلاتی، حوزه-ش 37 و 38
📆 سالروز وفات حضرت معصومه (س) تسلیت باد.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
🔹 شیخ حسین انصاریان در خاطره ای از #علامه_جعفری رحمت الله علیه اینگونه نقل می کند:
یک روز بعدازظهر تلفن زنگ زد، برداشتم و دیدم استاد باکرامت، عالم کمنظیر، فیلسوف الهی، علامهٔ جعفری است. به من گفت: حسین، کاری نداری؟ گفتم: نه، امرتان؟ گفت: بلند شو به خانهٔ ما بیا! خب از این طرف تهران، شرق به غرب، حدود بلوار آیتالله کاشانی رفتم. تنها بود، گفت: چه خوب شد آمدی! امشب دوازده شب دارند من را بهخاطر بیماری به اروپا میبرند، احتمال میدهم برنگردم؛ تو را خواستم تا یک چیزی به تو بدهم و یک چیزی بگویم.
یک پولی را درآورد و به من داد و گفت: این را چهار قسمت کن و بعد از رفتن من، هر جا خودت صلاح دیدی که هزینه شود، هزینه کن. گفتم: چشم! گفت: پس آنچه که میخواستم به تو بدهم، دادم؛
اما یک چیزی میخواهم به تو بگویم. تو من را میشناسی و از سال پنجاه با هم رفیق بودهایم، درست است؟ گفتم: بله! گفت: رفتوآمد هم با هم زیاد داشتهایم؛ جای این را من غیر از تو نداشتم که بگویم، وگرنه میگفتم. خیلی استاد دانشگاه با من و خانوادهام رفیق هستند، ولی جای آن تو هستی. فرمود: من تا الآن نماز قضا ندارم، روزهٔ قضا ندارم، حج را رفتهام و در عبادتم بدهی ندارم؛ اما همهٔ عباداتم را که دارم میروم، اینها را کنار گذاشتهام و گفتهام بروید، نمیخواهم پیش من باشید؛ هیچ امیدی به شما ندارم! این یک مسئله بود.
چند سال در قم درس خواندهام، بعد به نجف رفتهام و بزرگترین استادها مثل آقا شیخ مرتضی طالقانی، آیتاللهالعظمی خوئی، این آدم کمنظیرِ در علم را دیدهام. الآن که میخواهم به خارج بروم، به عمر تحصیلم هم گفتهام کنار بروید که هیچ امیدی به شما ندارم؛
اما خیلی طلبه و دانشگاهی را درس دادهام و بالاخره آنها با زبان من با اسلام، با حکمت و با قرآن آشنا شدهاند. حالا که 73-74 ساله هستم، به آنها هم گفتهام دارم میروم، شما هم من را رها کنید و کنار بروید که ابداً به شما امیدی ندارم.
بعد به من گفت: حسین، میدانی امیدِ صد درصد من به قیامتم که هیچ نگرانیای ندارم، به چیست؟ گفتم: نه استاد! گفت: فقط به #ابیعبدالله است.
📆 سالروز درگذشت علامه و فیلسوف محمدتقی جعفری (ره) گرامی باد.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
🔸 شایسته نیست به سخنی که از دهان کسی خارج شد، گمان بد ببری، چرا که برای آن برداشت نیکو می توان داشت.
حمکت ٣۶۰ #نهج_البلاغه
#حدیث
🔰میزمعارف
@muzemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اقتصاد، عامل ایستادگی ملت
🔸بیانات #علامه_جوادی_آملی در درس خارج فقه امروز:
💠 مال، "جعل الله لکم قیاماً". قیام یک ملت، ایستادگی یک ملت، ستون فقرات یک ملت؛ #اقتصاد آن ملت است. اینطور نیست که مال یک چیزی باشد که زندگی عادی اینها لنگان، لنگان برود! نه، فرمود: این مال "لکم قیاماً". اگر بخواهید روی پایتان بایستید، باید کیف و جیب تان تامین باشد.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
63013890305.pdf
654.2K
✅#مقاله
💡 عنوان: {ميزان مطلوبيت دو #روش_تدريس مشارکتی از ديدگاه دانشجويان}
📑 چکیده: عمل تدريس با وجود فراگير و تحقق يادگيری معنا پيدا میکند. تدريس تنها انتقال اطلاعات نيست، بلکه يک تعامل يا ارتباط بين مدرس و فراگيران است. بنابراين مشارکت دادن دانشجو در فرآيند ياددهی - يادگيری میتواند از عوامل موثر در تحقق يادگيری باشد. اين مطالعه به منظور بررسی تاثير ميزان مشارکت هر چه بيشتر دانشجو در تدريس انجام گرفت.
🔖 نتايج حاصل از اين تحقيق، نشان داد که مشارکت هر چه بيشتر دانشجو در فرايند تدريس، مطلوبيت بيشتری برای دانشجو ايجاد مینمايد.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: یک وقت هست که یک دانشجویی بر اساس نیازهای فکریش یا بحث خانوادگیاش مایل است برود در یک کشوری تحصیل کند، این اشکالی ندارد، بنده بارها گفتم این مانعی ندارد؛ عمده این است که فراموش نکند که بدهکار کشورش هست و درس بخوانند برگردند بیایند. لکن آن چیزی که اشکال دارد #مهاجر_فرستی است...
#دیدار_نخبگان
💻 @Khamenei_ir
وای به حال افرادی که سالها عبادت کردهاند اما حق الناس را مراعات نکردند. اما این را هم بدان، اگر کسی در زمینه حقالناس به شما بدهکار بود و او را در دنیا ببخشی، ۱۰ برابر آن در نامه عمل ثبت میشود. اما اگر به برزخ کشیده شود، همان مقدار خواهد بود.
📚 #سه_دقیقه_در_قیامت
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#مکمل_دروس_معارف
🔺#انقلاب_اسلامی
🎥 اگر مقابل جنایتکاران عالم بایستید، قطعاً عقبنشینی میکنند
🔰میزمعارف
@mizemaaref
96محورهای اساتید ممتاز شیخ الاسلامی.pdf
714.7K
✅ #گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیهی علمی مناسب، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ جناب آقای دکتر محمود شیخ الاسلامی
✅ عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش های آشنایی با مبانی نظری اسلامی و اخلاق اسلامی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
🔰 میزمعارف
@mizemaaref
🔶🔸اینطور هم نیست که هر #موسیقی و آهنگی بهدلیل اینکه محتوایش #قرآن است، خالی از اشکال باشد. من خیلی از اقسام قرائتهای قرآن را که الان هست، گوش نمیکنم، چون موسیقی بر محتوایش غالب است و صورت موسیقی دارد، نه صورت قرآن. خیلی از چیزهایی که الان وجود دارند، اصلا قابل گوش دادن نیستند و بهتر است -یعنی پیشنهاد میکنم- گوش ندهید. حکم شرعی نمیدهم، پیشنهاد میکنم گوش نکنید. چون در آنها موسیقی اصل است، نه قرآن. این یک حساب خیلی ساده است و حساب فقهی هم نمیخواهد. اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید، برای اینکه باعث گناه میشود.
🔹#شهید_آوینی
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#مکمل_دروس_معارف
🖇#انقلاب_اسلامی
🎥 مروری بر بیانات سالهای اخیر رهبر انقلاب درباره تقابل جاهلیت مدرن با تمدن نوین اسلامی
🔰میزمعارف
@mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #معرفی_مستند
🎥 مستند #پیشگامان؛ داستان پیشرفتهای صنعتی ایران
🔸 این بار داستان ما از آذربایجان شروع میشود جایی که قطب صنعت ساخت #پمپ در کشور است...
🎞 برای دانلود و تماشا، اینجا کلیک کنید.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
#حدیث
پیامبر رحمت (ص):
از نفرین مظلوم بپرهیز؛ زیرا وی به دعا حق خویش را از خدا می خواهد و خدا حق را از حق دار دریغ نمی دارد.
کنزالعمال، ج 3، ص 507، ح 7650
🔰میزمعارف
@mizemaaref
هدایت شده از کانال میز معارف
ضمن عرض سلام و احترام خدمت اساتید گرامی گروه معارف؛
🔺لطفا فایلهای راهنمای مربوط به هر بخش را مطالعه کرده، و ضمن تذکر این نکته به دانشجویان که فایلهای راهنمای دانشجویی و همچنین صفحه سوالات متداول را مطالعه کنند، در صورت بروز هرگونه مشکل اعم از ورود، نام استاد، آزمون، محتوا و...، دانشجویان را به ارتباط با پشتیبانی مخصوص به دانشجویان هدایت کنید.
🔺هر بخش پشتیبانی مخصوص به خود را دارد. لطفا این نکته را مدنظر قرار دهید.
🔺به طور کلی، دانشجویان با اولویت ارسال ایمیل و درخواست، و پس از آن تماس تلفنی، تمام موارد را با پشتیبانی دانشجویی مطرح کنند. راه های ارتباطی در قسمت تماس با ما نوشته شده است.
🔺اساتید گرامی در صورت بروز مشکل با پشتیبانی مخصوص به اساتید در ارتباط باشند. راه های ارتباطی در صفحه ورود به داشبورد اساتید نوشته شده است.
🔰میزمعارف
@mizemaaref
4016513920304.pdf
885.1K
✅#مقاله
💡عنوان: تدريس دانشگاهي: کدام روش؟ کدام الگو؟
✍🏻 نعمت اله موسي پور
📑 چکیده: طرح اساسي در اين مقاله (که مخاطب خاص خود را مدرسان دانشگاهي ميداند)، آن است که در اصل «معلمي کردن» با عمل در موقعيت هاي منحصر به فرد همراه است و براي چنين عملي «قابليت توليد روش بر اساس دانش»، نقشي محوري بازي ميکند. آنان که به افتخار معلمي در مي آيند، نمي توانند براي اعمال خود به راهبرد، الگو و روشي خاص دل ببازند و بر آن اساس به سراغ هر موضوع و هر مخاطبي در هر شرايط و هر زمان، بروند، با وجود اين، هرگاه به بازشناسي عمل «معلمي کردن» اقدام شود، ميتوان با تسامح به گونه هايي از عمل دست يافت که براي باخبر کردن ديگران، مفيد خواهند بود، اين گونه هاي عمل معلمي را ميتوان با عنايت به نقشي که استاد و دانشجو (معلم و شاگرد) در هريک از چهار مرحله (آغاز، استمرار، اثربخش ساختن و ارزشيابي) فرايند تدريس ايفا مي کنند، در قالب شانزده مورد معرفي کرد و نام راهبرد تدريس بر آنها نهاد.
🔖 آگاهي از راهبردهاي تدريس و تامل بر تجارب تدريس، خود، لازمه توليد روش و الگوي متناسب تدريس هر موضوع در هر زمان به هر گروه از مخاطبان است و از اين حيث، همه استادان (معلمان) نيازدارند خود را به اين دانش مجهز کنند و در اعتلاي آن بکوشند.
#روش_تدریس
🔰میزمعارف
@mizemaaref