#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «نقش ارتباطات غیرکلامی در تربیت از دیدگاه اسلام»
📝مولف: محمد لطیف محبی
📚نشر: بوستان کتاب
📝تعدا د صفحات کتاب : 136 صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 45 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_101918340.pdf
1.03M
📕کتاب «نقش ارتباطات غیرکلامی در تربیت از دیدگاه اسلام»
📝مولف: محمد لطیف محبی
📝تعدا د صفحات تلخیص: 45 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 2⃣4⃣
◀️ آغاز مذاکرات و زمینه ای برای ایجاد فرصت/ بخش پنجم ▶️
🔸شرودر، صدراعظم آلمان:
مسئله ما معاهدات بين المللي نيست، مسئله اعتماد به ايران است. اين مذاکرات بايد بتواند اعتماد ايجاد کند.
مهم اين است که از طريق اعتماد اروپا به ايران، جهان به ايران اعتماد پيدا کند. بدون اين اعتماد توسط اروپا و جهان، امکان حل مسئله وجود ندارد.
من به فرمايشات شما اعتماد دارم، اما جهان هم بايد اعتماد کند. اروپا مي تواند اين اعتماد را به وجود آورد. من متخصص اتم نيستم، حدس مي زنم که شما مي خواهيد از طريق صلح جويانه از انرژي اتمي استفاده کنيد. صحيح ترين راه اين است که فعلاً از غني سازي چشم پوشي کنيد. انصراف از غني سازي ما را از تمامي مشکلات بعدي نجات مي دهد. من نمي دانم راه حل ديگري وجود دارد يا خير. فکر مي کنم اين راه حل، رضايت جهاني را جلب کند.
اگر بتوانيد انصراف داوطلبانه از غني سازي را براي مردم خود توضيح بدهيد، جهان به شما اعتماد خواهد کرد و ملت شما از مزاياي زيادي، از جمله مزاياي اقتصادي بهره مند خواهد شد. من راه حل ديگري نمي شناسم.
ما نمي توانيم کنترل کنيم که شما بعد از غني سازي بمب اتمي توليد خواهيد کرد يا خير؟ ما هر دو به لحاظ سياسي، افراد بالغي هستيم. صريح صحبت کنيم، NPT کافي نيست، چون در مورد عدم انحراف، ترديدهايي جدي وجود دارد. براي ادامه کار تنها يک راه مي بينم. واقعاً مطمئن نيستم غير از انصراف، براي اينکه شما با غني سازي بمب اتم نسازيد، راه حل ديگري وجود داشته باشد يا خير. (ص 418)
🔸آنجلا مرکل:
به دو نکته اشاره مي کنم. اعتمادسازي بسيار مهم است. ايران فعاليت شديدي در زمينه توليد موشک هاي ميان برد دارد. به چه منظوري اين کار انجام مي شود؟ اين موشک ها در ارتباط با سلاح هاي کشتار جمعي بسيار خطرناک شمرده مي شوند. مهم اين است که شما موجوديت اسرائيل را قبول نداريد. نکته بعدي اين است که چرا ايران نمي خواهد آمريکايي ها وارد مذاکرات شوند؟ اگر آنها وارد شوند، هماهنگي براي دستيابي به نتيجه راحت تر خواهد شد. (ص 422)
🔸آنجلا مرکل:
چه مي شود کرد براي اينکه ايران دست از غني سازي بردارد؟ مثلاً منافع ايران در عراق تأمين شود؟ يا تضمين سوخت براي ايران قطعي گردد؟ ورود به سازمان تجارت جهاني يا امتيازات سياسي – اقتصادي و...؟ و يا اينکه هدف شما تنها غني سازي است و مي گوييد ما فقط غني سازي مي خواهيم و از آن دست برنمي داريم. شما اگر فهرستي به من بدهيد که در برابر تعليق بلندمدت غني سازي چه مي خواهيد، آماده ام با آمريکا مذاکره کنم و به شما پاسخ دهم. (ص 423)
🔸پذیرش تعلیق از سوی ایران، ایجاد شرایط مشاعد برای بستن پرونده ایران در آژانس، تکمیل فناوری و جلوگیری از ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل بود؛ البته هدف تعليق از طرف غرب نيز اين بود که مقدمه اي براي توقف يا تعليق بلند مدت باشد. (ص 429)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 4⃣4⃣
◀️یادداشت های سال 1347/ بخش یازدهم▶️
🔸 یکشنبه 47/7/21
در هواپيما پاي شاه را بوسيدم و حقيقتاً از ته دل و صميم قلب بوسيدم.
🔸سه شنبه 47/7/23
امروز استاندار آذربايجان غربي صبح زود پيش من آمد. مي گفت مردم آن جا از هر سه نفر يک نفر عضو حزب پارت کردستان آزاد شده اند. خيلي ناراحت شدم. دلايل زيادي ذکر مي کرد از جمله نفوذ آخوندها که چون حالا عايدي ندارند (زيرا مالکين از بين رفته اند) به نفع ما فعاليت نمي کنند.
🔸جمعه 47/7/26
عصري هم جشن مهرگان فرهنگيان بود. من رفتم، اجازه گرفتم با [علينقي] عاليخاني، وزير اقتصاد، به شکار قرقاول به دشت نظير رفتم. امروز عصر ساعت 30/9 برگشتم. شکار خوبي کردم و خوش گذشت، ولي به محض مراجعت، مطابق معمول، اخبار بد داشتم. يعني اين که ترتيباتي که براي گردش روز جمعه شاهنشاه داده بودم، درست از کار در نيامده بود. خيلي ناراحت شدم، ولي ديگر کار از کار گذشته، دير شده بود. تمام تفريح 24 ساعت از دماغم در آمد.
🔸پنجشنبه 47/8/2
شاهنشاه شکايت داشتند که گاهي از مجراي ادرارشان خون خارج مي شود، البته لکه خون (چون سال پيش سنگ کليه پيدا کردند). عرض کردم، ممکن است حالا هم گاهي سنگ دفع شود. قرار شد يک اورولوژيست متخصص از خارج بخواهيم.
بيچاره شاه مي فرمودند: اين خواهر و برادران من همه هر کدام يک نقص دارند. عرض کردم، خدا به آنها نقص داده که شما را کامل کند. درست مي گفتم، تعارف نبود.
🔸جمعه 47/8/3
اين ديگر خوي ايراني ست که از هيچ چيز راضي نمي شود.
🔸شنبه 47/8/4
شب به تالار رودکي تشريف بردند. مارگوت فونتين و نوريف باله رقصيدند، خيلي خوب بود.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
1_100950503.pdf
727.1K
💢 قیام امام حسین علیهالسلام و مبانی قرآنی آن
#مقاله_منتخب
#مبانی__قرآنی
#قیام_امامحسین
🔸حضرت امام حسین(ع) که وارث انبیاء و به ویژه پیامبر اکرم(ص) میباشد، همچون آن بزرگواران درپی ترویج آیین توحید در پرتو برقراری عدالت و امنیت و عمل به احکام الهی میباشد که در خطابه گرانقدر خویش در «منی» نیز صریحاً این موضوع را بیان داشتند و برای تاکید هرچه بیشتر، در همه مراحل قیام الهی خود آیات قرآن تلاوت نمود و یاران و مخالفان خویش را متوجه این مبانی وحیانی میسازد که در این مقاله بهطور خلاصه به بررسی این جنبه از قیام امام حسین(ع) میپردازیم...
🔹متن کامل در👈 yon.ir/zCttj
ا---------------------------ا
@tamadone_novine_islami
📚چهره ها و جلوه های حق و باطل در کربلا(1)
🔰عاشورا تابلویی برای عبرت تاریخ است و مخاطب آن نه فقط مسلمانان و شیعیان، که تمام کسانی که فطرت انسانی دارند. شاخصه های مسیر حق و باطل در تابلوی کربلا در قالب چهره های حاضر در دو جبهه مصداق یافت.
🔶عبدالله بن عمر از شخصیتهای مورد توجه زمان خود بود. جزو چند تنی است که معاویه درباره آنها به یزید توصیه خاص کرده بود. معاویه به یزید گفت او در ابتدا با تو بیعت نخواهد کرد، ولی بالاخره به تو خواهد پیوست. خود گفته بود خواهان اختلاف نیست و اگر همه مردم بیعت کنند، بیعت میکند. خود را زاهد نشان میداد، سعی میکرد هر جا پیامبر نماز خوانده است، نماز بخواند. با هر جنگی مخالف بود. میگفت من در هیچ جنگی شرکت نمیکنم، و پشت سر هر کسی پیروز شود نماز میخوانم!
✳️امام علی(ع) ویژگی او را چنین معرفی کردند: نه حق را یاری و نه باطل را خوار و نابود کرد.
هنگام حرکت امام حسین(ع) به سمت کربلا، دعوت او را اجابت نکرد، ولی از حضرت خواست اجازه دهد، جای بوسه گاه پیامبر (ص) در سینه امام(ع) را ببوسد.
❇️سالها پس از واقعه کربلا، شبانه به سراغ حجاج بن یوسف رفت و اظهار کرد میخواهد بدون بیعت با امام حق نمیرد. حجاج نیز پایش را از رختخواب بیرون آورد و گفت با پایم بیعت کن!!
⚠️مقدس مأبانی که به ظواهر دین اهمیت میدهند ولی باطن دین و ولایت را درک نمیکنند، سعی میکنند با میانه روی چهره صلح طلب و محبوب همگان از خود بسازند، بین خطوط حرکت کرده و مرزهای حق و باطل را کمرنگ جلوه میدهند، بالاخره به ولایت شیطان خواهند مُرد.
🔰احنف بن قیس تمیمی مردی دارای نفوذ کلام و مؤثر بود. در جنگ صفین و نهروان از یاران و فرماندهان سپاه حضرت علی(ع) بود. هنگامی که معاویه خواست برای یزید بیعت بگیرد بزرگان را جمع آوری کرد و نظرشان را جویا شد. احنف پاسخ داد: اگر میدانی صلاح کار امت اسلام در این است چنین کن، با ما مشورت مکن، شأن ما گفتن «سمعاًَ و طاعة» است!
✅از معدود کسانی است که امام حسین(ع) در جریان کربلا مستقیماً به او نامه نوشت، ولی احنف سرباز زد. پس از عاشورا نیز به عبدالله بن زبیر گروید و در مقابل مختار قیام کرد.
⚠️غیاب مبنای معرفتی، سبب میشود انتخابهای صحیح نیز پایدار نبوده و همراهی مقطعی با جبهه حق، اثر ماندگار نداشته باشد. حق را به خاطر حق خواستن، هدایت بخش خواهد بود.
👤عبدالله محمدی
استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانhttps://eitaa.com/abmohammadi
📚چهره ها و جلوه های حق و باطل در کربلا(2)
🔶امام حسین (ع)، در مسیر حرکت خویش با افراد بسیاری گفتگو کرد. در موقعیتی مشابه، افراد تصمیم های گوناگون گرفتند. زهیربن قین و عبیدالله بن حرّ جعفی، هر دو از افراد مؤثر و دارای سابقه منفی بودند. امام (ع) هر دو را دعوت کرد. حتی هنگامی که عبیدالله از ملاقات با امام سر باز زد، امام خود به خیمه او رفت. زهیر در ابتدا مردد بود، ولی به کمک همسرش از این فرصت بهره جست و جاودانه شد.
📌امام به عبیدالله بن حرّ جعفی فرمود: گناهان بسیاری داری، میخواهی توبه کنی و پاک شوی؟ پاسخ داد: میدانم کسی که از تو پیروی کند به سعادت ابدی نائل میشود ولی از مرگ میترسم. اسب و شمشیر منحصر به فردی دارم و آن را به تو هدیه میدهم. امام فرمود به اسب و شمشیر کسی که جانش را دریغ کند، نیاز ندارم. عبیدالله تا آخر عمر در پشیمانی و حسرت سوخت و در درگیریهای سالهای بعد از ترس خود را به آب افکند و با خفت از دنیا رفت.
🔶هرثمه با امام علی(ع) در صفین بود. راوی روایتی است که امام علی(ع) مشتی خاک کربلا را برداشت و فرمود:خوشا به حال تو ای خاک! مردانی از تو محشور میشوند که بدون حساب وارد بهشت میشوند. در ماجرای کربلا در سپاه عمر سعد بود. با دیدن درختی یاد صفین افتاد و از سپاه عمر سعد جدا شد. خود را به امام رساند و ماجرای صفین را نقل کرد. امام فرموند: با ما هستی یا علیه ما! هرثمه پاسخ داد: هیچکدام، دخترانم در شهر تنها هستند و نگران آنها هستم. امام (ع) فرمود: پس به جایی برو که صدای ما را نشنوی، کسی که صدای ما را بشنود و یاری نکند، با صورت در آتش است. دلبستگی و تعلق او نتوانست بیداری موقت او را مؤثر سازد.
🔰امام آینه ای است که در برابر اشخاص مختلف قرار گرفته و لایه های پنهان وجود ایشان را به خودشان و تاریخ می نمایاند.
📌محبت دنیا مهمترین عامل تیره بختی چنین افرادی بود. شیطان بهانه های دینی و عاطفی را در دهان ایشان نهاده و از زبان خودشان گفتگو کرد.
👤عبدالله محمدی
استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
نمیدانیم چرا؟
راه کامیابی و راز ناکامی در هدایت فرزندان
نویسنده: یوسف غلامی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول/1398
قیمت: 18000تومان
این کتاب با با اسلوبی زیبا و دلنشین در سه فصل با174 صفحه منتشر گردیده یک دوره آموزش غیر حضوری اساتید و مربیان کودک است.
محور این تحقیق که نتیجه مطالعات فراوانی است دربردارنده وظایف والدین پیش از تولد فرزند و در دوران بارداری، روشهای نادرست تربیتی، مهمترین اصول تربیت و پرورش کودک، آشنایی با ابزارهای پیشبرد کار تربیت، شناخت ویژگیهای دوران کودکی، چگونگی شکلگیری شخصیت کودک، عوامل هدایت یا گمراهی فرزندان است.
چاره اندیشیهای پیش از ازدواج و قبل از تولد فرزند، شایعترین خطاهای تربیتی که از جمله آنهاست: عصر فریبهای تربیتی، چرا قبل از تربیت خود نمیتوان به تربیت دیگری پرداخت؟، پیش از هدایت و پرورش فرزندمان باید چه نکاتی بیاموزیم؟، آنها چگونه هدایت و تربیت میشوند، اصول هدایت و تربیت، هدایت و رشد؛ لطف خداست، بدون خواست و استعداد و عزم جدی هدایت اعطا نمیشود، بدون استغفار از گذشته هدایت امروز ممکن نیست، گناه اکنون مانع هدایت است، رشد و ارتقای فرزند تابع سطح انتظار والدین است، تربیت و رشد امری تدریجی و اختیاری است، شرط اساسی رشد؛ تأمین نیازهای عاطفی است، مهمترین و بهترین فصل شکلگیری شخصیت کودک. سرفصلها و برخی از موضوعات این کتاب است.
#کتاب_شناسی
کتاب: سی و ده
نویسنده: سید احمد بطحایی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول/1398
قیمت: 12000تومان
نام این کتاب103صفحهای که با الهام از وعده سی روزه خداوند عز و جل با موسای کلیم× و تمدید ده روزه آن که در سوره اعراف آیه24 بیان گردیده سامان یافته، در بردارنده چهل و یک رمان کوتاه و زیبا در موضوعات مختلف است.
برخی از موضوعات این کتاب عبارت است از: دعوت به آتشکده، افطاری وسط ظهر، سر خُم می سلامت، طالبیهای چشیده نشده، کله قوچی باشه لطفاً، رقیب حوریان، دعاخوان بی چتر، لطفاً دیگر روضه نخوانید، قَسَم به ف به لکنتهای زبانت، بازگشت به خواجا، خواجا به مثابه کوفه، مثل تراشیدن یک لوح سنگی با سوزن ته گرد، به خاطر یک ورق اکس کاربازپین، ظعم مرگ و یک سنگ مرمر، عروسک چینی، همین که میگن همه خوبه، تعارف قلیل، بابا مسجد، عدد بده، یک پا و نصفی، پس سواپس، کِلپَک پِدِر، پناهگاه، تاریخ انار، اندازهگیری دنیا، شام آخر، دو روایت معتبر، متمم: محرم1437 خاوه، یک فِری که علی بود و حسین میخواست، معشوق پارچهای، مثل امتحان شفاهی، کشکول کاغذی یا همدم احیا و اموات، اندر آداب روضهخوانی، یک شعر سپید، اصغر عشقی، سه روایت معتبر از ختم خاوه، قوت غالب.
#کتاب_شناسی
🔸چرایی شیوه مبارزه امام سجاد(ع) (قسمت اول)
🔹تحلیلی از آیتالله شهید سید محمدباقر صدر
✍️مترجم: سیدحسین مركّبی
🌱اشاره
متفكر برجسته اسلامی آیتالله شهید سید محمدباقر صدر، در سال ۱۳۵۶ شمسی مقدمهای بر كتاب شریف «صحیفه سجادیه» نگاشت. متن زیر ترجمه بخشی از آن مقدمه است كه به تحلیل چرایی نحوه مبارزه امام سجاد(ع) پرداخته است.
معارف
👈درآمد
تقدیر بر این بود كه امام زینالعابدین(ع) پس از شهادت پدرش مسئولیت زمامداری و رهبری معنوی [امت] را بر عهده بگیرد. وی در نیمه دوم قرن اول ـ یكی از حساسترین برهههای حیات امت ـ این مسئولیت را برعهده گرفت. این مرحله دوران پس از فتوحات اولیه اسلامی بود. این فتوحات با قدرت معنوی و تب و تاب نظامی و عقیدتیشان، پادشاهی كسری و قیصرها را به لرزه درآوردند و ملتهای مختلف و كشورهای گستردهای را به قلمرو این رسالت جدید ملحق كردند. مسلمانان طی نیم قرن، رهبری بخش اعظمی از جهان متمدن آن روز را برعهده گرفتند. اگرچه تسلط بر آن قلمرو گسترده، مسلمانان را به یكی از ابرقدرتهای سیاسی و نظامی جهان تبدیل كرد، اما آنان را خارج از حوزه مسائل سیاسی و نظامی با دو خطر بزرگ مواجه نمود كه لازم بود با قدرت با آنها مقابله شود.
دو خطر پیشروی مسلمین
🔸اولین خطر، «تأثیرپذیری مسلمانان» از فرهنگها، سنتها و شرایط اجتماعی گوناگون ملتهایی كه فوج فوج به اسلام میپیوستند، از طریق تعامل با آنان بود. در این شرایط باید كار علمی انجام میشد تا به مسلمانان تأكید شود تفكر و هویت تشریعی ویژه برآمده از كتاب و سنت است كه اصالت دارد. یك «جنبش نرمافزاری اجتهادی» لازم بود تا افقهای ذهن آنان را در این زمینه بگشاید تا بتوانند مشعل كتاب و سنت را همچون یك مجتهد بصیر و تلاشگرِ تیزهوش به دوش كشند؛ مشعلی كه مجتهد میتواند برای استنباط هر مسئلهای در هر زمینهای از آن استفاده كند.
همچنین باید هویت اسلامی كاشته و بذرهای اجتهاد پاشیده میشد. این همان كاری است كه امام علی بنالحسین(ع) به آن مبادرت كرد. وی در مسجد پیامبر(ص) گروهی پژوهشی و تحقیقاتی تشكیل داد و برای مردم درباره اقسام دانشهای اسلامی از جمله حدیث و فقه صحبت میكرد؛ آنان را از دانش پدران پاكش بهرهمند میساخت و به افراد با استعداد تمرین تفقه و استنباط میداد. تعداد زیادی از فقهای مسلمان از این گروه سر برآوردند. این گروه خاستگاه مدرسههای فقهی و جنبش جوشانی بود كه بعدها -در زمان امام باقر و امام صادق(ع) به وجود آمد. امام از این طریق اكثر قاریان و حافظان كتاب و سنت را گرد آورد؛ تا جایی كه سعید بنالمسیب میگوید: «قاریان قرآن به مكه نمیرفتند مگر وقتی علی بن الحسین(ع) میرفت. ایشان كه قصد مكه كرد هزار سوار همراه او شدند.»
📗منبع: نشریه معارف، شماره 99، بربال قلم.
http://maarefmags.ir/node/2899
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬ایالات متحده آمریکا، بدون روتوش
🔴گزارش وزارت کشاورزی آمریکا از اوضاع داخلی آن
🔰میزمعارف
@Mizemaaref