eitaa logo
کانال میز معارف
7.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
3هزار ویدیو
993 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
Tarh-Dars.rar
5.47M
📚مهارت طرح درس نویسی ✍مدرس: دکتر ابوالفضل خوشی 🔴80 صفحه آموزش 👈مناسب استادان معارف اسلامی 👥میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅 پرهیز از معصیت🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیه‌ِالسَّلام کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی‌ذَرٍّ (۱) [حضرت امام صادق علیه‌السلام] می‌فرمایند: یک نفری در نامه‌ای به جناب ابی‌ذر نوشت: یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازه‌ای برای ما بیان کن. فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل [جناب ابی‌ذر برای او نوشت: برای تو می‌گویم و آن این است: اگر بتوانی به کسی که او را دوست می‌داری بدی نکنی، این کار را بکن. یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست می‌داری بدی نکنی. قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَیٰ مَن یُحِبُّه؟ آن شخص به جناب ابی‌ذر گفت -لابد در نامه‌ی بعدی نوشته- که: جناب ابی‌ذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن! آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟ فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَیٰ فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا جناب ابی‌ذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوب‌ترین موجودات و انسان‌های عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست می‌داری؛ از همه بیشتر خودت را دوست می‌داری؛ وقتی معصیت می‌کنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کرده‌ای. پس ببین که می‌شود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان.کلمه‌ی سوم، ۱) الشافی، صفحه‌ی 867 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30016
🔰🔰 ✅هدف میان مدت دشمن هدف میان‌مدّت آنها مسئله‌ی اقتصاد کشور است، مسئله‌ی معیشت مردم است. اقتصاد بایستی حرکت نکند، معیشت مردم بایستی لنگ بماند، کار و تولید باید در کشور پایین بماند، بیکاری باید به‌عنوان یک بلا در کشور عمومیّت پیدا کند، مردم بایستی از جمهوری اسلامی و از نظام اسلامی به‌خاطر مشکلات معیشتی ناامید و مأیوس بشوند. این هدف دشمن است؛ دنبال این هستند، دارند تلاش میکنند، برایش برنامه‌ریزی میکنند، به قول خودشان اتاقهای فکر تشکیل میدهند، برای اینکه بتوانند این کار را در کشور ما انجام بدهند.(۱۳۹۶/۰۲/۲۰بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام) ✅چرا گزینه اقتصادی؟ اولویّت امروز ملّت ایران، مسئله‌ی اقتصادی است و توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئله‌ی اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی، و یا به تعبیر درست‌تر، دنبال ضربه‌زدن اقتصادی به ملّت ایرانند. هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملّت ایران را نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دلسرد و دلزده کند و بین ملّت ایران و نظام اسلامی فاصله بیندازد و هدفهای خودش را از این راه دنبال کند. (۱۳۹۶/۰۱/۰۱بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ جناب آقای دکتر صمد بهروز ✅عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام ،اخلاق اسلامی و آشنایی با منابع اسلامی و دیگر دروس تخصصی در مقاطع ارشد و دروس حوزوی 📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (دکتر صمد بهروز) ⬇️
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
42محورهای اساتید ممتاز صمد بهروز.pdf
937.1K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ جناب آقای دکتر صمد بهروز ✅عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب « نکته ها از گفته ها » 📝مولف: استاد فاطمی نیا 📚نشر: نور معارف 📝تعداد صفحات: 215 صفحه 📝تعدا د صفحات تلخیص: 33 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
1_38301876.pdf
659.4K
📕کتاب « نکته از گفته ها » 📝مولف: استاد عبدالله فاطمی نیا 📝تعدا د صفحات تلخیص: 33 صفحه 🖥فرمت فایل: PDF
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 0⃣2⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش ششم ▶️ 🔸در بخشي از آن طرح آمده بود که در ديدار با وزراي اروپايي اعلام شود: ايران مسائل في مابين با آژانس را حل و فصل مي کند، پروتکل الحاقي را امضاء و به صورت موقت اجرا مي کند و برنامة غني سازي خود را صرفاً در زمينة گازدهي در نطنز به تعليق در مي آورد؛ بنابراين اکنون زمان آن فرا رسيده که اروپا به وظايف خود از جمله تعهداتي که در نامه سه وزير آمده، عمل کند. 🔸روند مذاکرات با سه وزير اروپايي در مورد دامنة تعليق تا مرز شکست مذاکرات پيش رفت. آنها اصرار داشتند که عين جملات و عبارات قطعنامه در مورد دامنة تعليق ذکر شود و ما نيز کاملاً با آن مخالف بوديم. در نهايت پس از مشورت با رياست جمهوري و دفتر مقام معظم رهبري و به دليل توافق قبلي با البرادعي عبارت «تعليق فعاليت هاي غني سازي آن گونه که آژانس تعريف کرده است» را پيشنهاد کردم. پس از بحث و مخالفت هاي اوليه سه وزير اروپايي، در نهايت با نرمش از جانب فرانسوي ها و تسري آن به وزراي امور خارجه آلمان و انگليس، با پيشنهاد ايران موافقت شد. 🔸در ملاقات حضوري با مقام معظم رهبري هم جزئيات را مطرح کردم. حتي توضيح دادم که کارشناسان مي گويند اگر اصلاً تعليقي صورت نگيرد، کار پيش نمي رود. وزراي سه کشور هم گفته اند اگر تعليقي در کار نيست، سفر ما به ايران منتفي خواهد شد. توضيح دادم که نظر البرادعي هم در مورد تعليق اين است که تعليق گازدهي نطنز کافي است. در نتيجه، معظم له در اين ملاقات با تعليق در حد تعليق گازدهي نطنز موافقت کردند. 🔸بحث طرف مقابل با پروتکل شروع شد و پس از بحث هاي فراوان درباره آن، گفتند شما بايد متعهد به تصويب آن در مجلس شويد و کافي نيست که تنها آن را امضاء کنيد. وزير امور خارجه آلمان گفت در صورت عدم تصويب، اين احتمال وجود دارد که شما آن را امضاء کنيد و سه روز بعد بگوييد به آن عمل نمي کنيم. 🔸تلفني با رئيس جمهور صحبت کردم و مشکلات پيش آمده در مذاکرات و همچنين نظر کارشناسان و خود را به ايشان منتقل کردم. در نهايت، ايشان گفتند هر طور مصلحت مي دانيد عمل کنيد، ولي نگذاريد مذاکرات به شکست بينجامد. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 1⃣2⃣ ◀️ پرونده هسته ای/ بخش چهارم ▶️ 🔸در هیچ مقطعی در دوران مسئولیت ما، کار متوقف نشد و ادامه پیدا کرد. (ص 258) هنر ما در این بود که کارها پیش رفت و آمریکا منزوی شد.(ص 258) همة ما مجری سیاست هایی بودیم که رهبری تعیین کرده است.(ص 259) در صورتی که ما مذاکرات را ادامه می دادیم (که این فرض غیرممکن است)، در این صورت متوجه می شدند که دستاوردهای هسته ای و بین المللی مان چقدر است. بنده اطمینان دارم که دستاوردهای ما، بسیار بهتر از دستاوردهای امروز می بود. (ص 259) 🔸از نظر بین المللی کشور هسته ای، یعنی کشوری که دارای سلاح هسته ای است. اتفاقاً یکی از نگرانی های دنیا استفاده از همین الفاظ است، بدون آن که متوجه آثار و نتایج آن باشند. ایران هسته ای یعنی ایرانی که دارای فناوری ساخت سلاح هسته ای باشد. ایران، کشوری است که در دوران آقای خاتمی به توانمندی هسته ای رسید.(ص 260) 🔸موضوع عراق بهانه ای بیش نبود و کسانی که در سیاست آمریکا تأثیر گذار بودند، تلاش می کردند تا این بهانه را در جای مهم تری به کار ببرند، یعنی ایران. اسرائیل و تندروهای نئوکان در آمریکا می گفتند که شما آدرس را اشتباهی گرفتید، آدرس بغداد نیست؛ بلکه تهران است. این حرکت وسیع، قبل از بحث هسته ای در آمریکا شکل گرفت. همان طور که قبلاً عرض کردم بحث هسته ای به خاطر این است که پس از حمله به عراق، امکان داشت ایران به قدرت اول منطقه ای تبدیل شود، بنابراین می خواستند بهانه ای بیاورند. معضل پروندة هسته ای هم در ادامة همان مسیر بود که می خواستند ایران را تبدیل به یک تهدید امنیتی کنند. (ص 263) 🔸توفیقی که سیاست خارجی آقای خاتمی مخصوصاً پیش از بحران هسته ای داشت، این بود که مانع از شکل گیری این اجماع امنیتی جهانی شد. در واقع قبل و حتی بعد از حملة آمریکا به عراق، چندین لابی شامل لابی اسرائیل، لابی اعراب و لابی تندروهای داخل آمریکا تلاش می کردند که به ایران حمله شود. البته ما با سیاست های مقتدرانه و همچنین با رهبری حکیمانه و سیاست های عاقلانه مانع از آن شدیم.(ص 263) 🔸کسی از شورای امنیت نمی ترسد. اما هدف آمریکا از بردن ایران به شورای امنیت، پیگیری یک هدف بزرگ تر در جهت منافع خودش است. بنابراین برای ما مانع شدن از رسیدن آمریکا به هدفش، به یک هدف استراتژیک تبدیل می شود که این کار در دوران آقای خاتمی به درستی انجام شد.(ص 264) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 2⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 دوشنبه 46/8/8 بعدازظهر در رکاب مبارک از ساعت 2/30 تا 6 نمايشگاه صنعتي بازديد شد. واقعاً کشور ترقي کرده است و شاه قلباً خوشحال بودند. در پنج سال گذشته توليدات [صنعتي] ما دو برابر شده است، به علاوه تکميل شده. 🔸پنجشنبه 46/8/11 غفلتاً امر فرمودند بعدازظهر گردش برويم. منتظر نبودم. تمام برنامه هايي که به بعدازظهر گذاشته بودم به هم خورد، ولي سعادت همراهي با شاه به همه چيز مي ارزد. 🔸شنبه 46/8/13 از ساعت 2/30 تا 7/30 پنج ساعت تمام در نمايشگاه کالاي صنعتي ايران در رکاب شاه سرپا ايستاده بودم. ماشاء الله به اين قدرت و اين علاقه. هر کس در رکاب بود، از پا افتاد و شاهنشاه نمي خواستند يک غرفه را هم ناديده بگذرند. اين روز دوم بازديد از نمايشگاه بود و روز سوم هم تشريف خواهند برد. با تمام خستگي، دل شادم، زيرا شاهنشاه واقعاً از پيشرفت امور صنعتي کشور سرحال بودند. 🔸پنجشنبه 46/8/18 مطلب مهم ديگري که به عرض رسيد وجود معادن عظيم مس در اين منطقه نزديک جاده آسفالت که گويا از معادن کاتانگاي کنگو هم عظيم تر باشد. مهندس انگليسي شرکت ريوتينتو [Rio Tinto] که از بزرگ ترين شرکت هاي کشف معادن جهان است، به شاه عرض کرد اين هديه ايست که خداوند براي تاج گذاري اعليحضرت فرستاده است. 🔸دوشنبه 46/8/22 صبح براي کارهاي جاري شرفياب شدم. بعد [اعضاي] شوراي عالي تاج گذاري شرفياب شدند، سکه گرفتند. تيمسار [سپهبد مرتضي] يزدان پناه نطقي کرد و در آن مخارج تاج گذاري را که دويست و پنجاه ميليون ريال شده است عرض کرد، چون بعضي روزنامه هاي خارجي نوشته بودند بيش از صدميليون دلار است. مخصوصاً رقم را اعلام کرديم، به علاوه نصف بيشتر اين مخارج تعميرات اساسي کاخ گلستان و اثاثيه اي ست که باقي مي ماند. 🔸سه شنبه 46/8/23 هنوز از اين که چند شب پيش احساس کردم شاه صد درصد مرا نشناخته است، رنج مي برم، در صورتي که من نسبت به او پاکباز يا بهتر بگويم پاکباخته ام. بس روحيه ام خراب بود، از دوستان خواهش کردم مجلس انسي فراهم کنند. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
درسواره اخلاق بندگی (4) به نام خداوند جان و خرد. تفاوت عبادت و بندگی: در این راستا اولا، باید بدانیم که بندگی، ترجمان عبودیت است و این دو یکی هستند، همانگونه که پرستش، ترجمان عبادت است، و ثانیا بندگی و عبودیت با عبادت و پرستش متفاوت اند و تفاوت میان آنها اعم و اخص است، یعنی هر کجا بندگی باشد، عبادت هست اما ممکن است کسی عبادت داشته باشد اما بنده واقعی خدا نباشد و مثلا عباداتش از روی ریا و مردم فریبی و سالوس باشد. به طور کلی هر کس در زندگی خود قبله آمالی دارد که برای رسیدن به آن تلاش می کند، حتی اگر این معبود و قبله آمال، مادی باشد مانند قدرت و ثروت، چنین رفتاری جنبه پرستشی به خود می گیرد. عبادت و پرستش در فرهنگی دینی عملى است كه با قصد قربت و جهت گيرى الاهى انجام شود. این معنا مورد قبول اكثر عالمان فقه و اصول (فوائد الاصول، 1 / 128) و برخى ديگر است و به نظر مى رسد که نزديكترين معنا به مفهوم عبادت باشد. عبادت از مقوله «فعل» و عمل است كه انسان انجام مى‌دهد، اما بندگی «صفت» است كه انسان به آن متصف مى‌شود . مثلا مى‌گويند: فلانى «صفت بندگی و عبوديت» دارد، اما نمى‌گويند «صفت عبادت» دارد (بلكه فاعل آن است). به طور كلى عبادت، عملى است كه با قصد قربت انجام شود، اما هر عبادتى، پرستش خداوند نيست، بلكه عملى پرستش است كه براى اظهار عبوديت خداوند و در جهت اطاعت او انجام پذیرد. بندگی و عبوديت، تسليم محض خدا بودن در تمام احوال و افعال زندگی است، اين حالت در حقيقت يك وضعيت انساني است كه محصول عبادت كامل و خالصانه خداوند می باشد. مراد از عبوديّت و بندگي ، رسيدن به درجه اي از معرفت و خلوص قلبي و كه در آن، شخص هيچ اعتباري براي خود و ديگر مخلوقات قائل نباشد و جز خدا هيچ نمي بيند و همه ي موجودات و از جمله خود را بند به اراده ي خدا يابد ؛ لذا بنده ي خدا (بند شده به خدا) است. در اين رتبه است كه بنده ي خدا، مظهر اسماء الله مي شود و اسماء الهي در وجود او ظاهر مي گردد؛ لذا خليفة الله و نماينده ي خدا ( نمايان كننده ي خدا) ناميده مي شود؛ چون تمام وجودش خدا را مي نماياند. عبادت و پرستش دینی، به افعال خارجی و مناسک عبادی، مانند نماز و روزه و خدمت به خلق و مانند آن گفته می شود، اما بندگی و عبودیت، صفت درونی انسان است که زمینه انجام عبادات بیرونی را فراهم می آورد، البته عبادت هم متقابلا در تحکیم صفت عبودیت و بندگی تاثیر گذار است. صفت عبودیت و بندگی در کسی نهادینه می شود که همه عبادات و طاعات و کارهای فردی و اجتماعی و روابط و آرزوها و اهداف میانی خود را در جهت هدف نهایی که قرب و رضایت و خواست خدای متعال است، تنظیم کند و اقتضای بندگی را در تمامی امور زندگی رعایت نماید، بنابراین بندگی و عبودیت، اعم از عبادت خاص و مناسک عبادی است. مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
🔴 «ایستگاه اول» منتشر شد ⭕️«ایستگاه اول»، ضمیمه ماهنامه پرسمان، ویژه دانشجویان ورودی جدید سال 97 منتشر شد. هر سال، در ابتدای سال جدید تحصیلی، نشریه پرسمان، ضمیمه ای را ویژه دانشجویان ورودی جدید، تولید و منتشر می کند و در آن، به مهمترین مسائل مورد نیاز دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه و خوابگاه، می پردازد. امسال نیز این ویژه نامه، با همکاری و مساعدت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، تولید و منتشر گردید و در اختیار دانشجویان ورودی جدید، قرار گرفت. برخی از مهمترین عناوین مطالب درج شده در این ویژه نامه، عبارتند از: 🔺ورود به منطقه جدید 🔺سلام بر ترم اولی ها 🔺کلیدواژه های دانشگاه 🔺زندگی با دمپایی های لنگه به لنگه! 🔺راهنمای زندگی با هم اتاقی 🔺ماجراهای من و وام های دانشجویی 🔺ارتباط با جنس مخالف 🔺مهارت ازدواج در دوران دانشجویی 🔺چگونه مقاله کلاسی بنویسیم؟ 🔺اشتباهات رایج دوران دانشجویی 🔺و... این ویژه نامه با تخفیف 50 درصد ویژه دفاتر نهاد و با قیمت 2500 تومان، در اختیار دفاتر نهاد قرار می گیرد. دفاتر محترم نهاد در دانشگاه های سراسر کشور، می توانند برای سفارش این نشریه برای دانشجویان ورودی جدید دانشگاه خود، با شماره تلفن 02532934633 تماس گرفته، تعداد درخواستی خود را اعلام نمایند.