eitaa logo
کانال میز معارف
7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.8هزار ویدیو
962 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
📚همایش ملی" امام خمینی و تمدن نوین اسلامی با تاکید بر سرمایه اجتماعی" ⏲زمان ارسال مقاله: تا تاریخ 24 فروردین 98 🔴اطلاعات تکمیلی در پایگاه اطلاع رسانی جشنواره: https://conf.umz.ac.ir/imamkhomeini ✍میزمعارف @mizemaaref
✅صفحه اینستاگرام مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان راه اندازی شد. 👈آدرس صفحه: https://www.instagram.com/ecnahad
✅اطلاع نگاشت ◀️ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه با چالشها و حوادث» 👈 ۱۰ دوگانه مهم میزمعارف @mizemaaref
👈خبر تحلیلی: هشتاددرصد جوانان کره ای آرزوی فرار از این کشور را دارند. کره جنوبی به عنوان مقصد مورد علاقه بسیاری از شناخته می‌شود اما یک نظر سنجی جدید نشان می‌دهد تقریباً ۸۰ درصد از شهروندان می‌خواهند از کشور خارج شوند. چرا؟ https://www.mashreghnews.ir/news/938566/%DB%B8%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF
9.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥موشن گرافیک ⚪️ نگاهی به اقدامات آیت‌الله کاشانی پس از بازگشت از تبعید و مبارزه علیه نخست‌وزیری احمد قوام و نفوذ انگلیس ✍به‌مناسبت سالروز درگذشت آیت‌الله کاشانی 📚مناسب استادان درس انقلاب اسلامی میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅صفات برجسته اخلاقی🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح: وَ بِهذَا الاِسنادِ عَن‌ اَبی‌قَتادَة قالَ: قالَ ابوعَبدِاللهِ عَلَیهِ‌السَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعضٍ، یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاءُ تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فی اِبنِهِ وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِهِ: صِدقُ الحَدیثِ وَ صِدقُ النّاسِ وَ اِعطاءُ السّائِلِ وَ المُکَافَاَةُ بِالصَّنائِعِ. (۱) وَ بِهذَا الاِسنادِ عَن‌ اَبی‌قَتادَةَ قال: این چند حدیثی که روزهای قبل خواندیم و این [حدیثی] که امروز میخوانیم، سندهای صحیح و بسیار معتبری دارد؛ ابی‌قتاده هم ثقه است. قالَ اَبوعَبدِاللهِ عَلَیهِ‌السَّلامُ لِداوُدَ بنِ سِرحانَ: یا داوُدُ اِنَّ خِصالَ المَکارِمِ بَعضُها مُقَیَّدٌ بِبَعض [امام صادق (علیه‌السّلام) میفرماید: بعضی از مکارم اخلاق و خصلتها بسته‌ی به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد؛ یا ارتباط علّی و معلولی دارد که یکی علّت آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط عملیّاتی و رفتاری با همدیگر دارند. یُقَسِّمُهَا اللهُ حَیثُ یَشاء اینها را هم مثل بقیّه‌ی چیزها از خدا بدانید؛ این را هم خدا میدهد. بله، کار خدای متعال بی‌حکمت نیست و رفتار ما، اختیار ما، و اراده‌ی ما در ایجاب رحمت الهی تأثیر دارد لکن بالاخره آنچه به ما داده میشود، از همه‌ی مکارم، از همه‌ی خوبی‌ها، از همه‌ی نِعَم -از جمله مکارم اخلاق- از طرف خدا است، خداوند تقسیم میکند؛ به شما یک چیزی میدهد، به دیگری یک چیز میدهد، به آن دیگری یک چیز [دیگر] میدهد. تَکونُ فِی الرَّجُلِ وَ لا تَکونُ فِی ابنِه گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست. اینکه حالا میگویند ژن یا ژنِ [خوب]! اینها خیلی اعتباری ندارد. گاهی اوقات پدر یک صفت خوبی دارد، پسر ندارد؛ عکسش هم هست که پسر یک صفت خوبی دارد که پدر ندارد. اینها ایجاب الهی و اِنعام الهی است. وَ تَکونُ فِی العَبدِ وَ لا تَکونُ فی سَیِّدِه این جور هم نیست که موقعیّت اجتماعی و شأن اجتماعی هم تأثیر داشته باشد؛ نه، گاهی یک صفت خوبی را یک برده‌ای دارد که سیّد او، ارباب او ندارد. مستخدم شما گاهی اوقات یک خصوصیّتی دارد که شما آن خصوصیّت را ندارید. یک صفت خوبی در فرد زیردست ما هست که آن صفت در ما نیست؛ یعنی او بالاتر از ما است. خب، حالا این صفات و مکارم اخلاق که این قدر هم درباره‌اش فرموده‌اند، چه چیزهایی است؟ چند صفت را حضرت بیان میفرمایند. اینها واقعاً همان جلوه‌های درخشان اسلام است؛ لبّ اسلام اینها است. این خصوصیّات [است] که انسانهای برجسته میسازد و به برکت وجود انسانهای برجسته در یک اجتماع، در یک جامعه‌ی بشری، نظام اجتماعیِ برجسته به وجود می‌آورد و [اگر] انسانهای کریم، انسانهای شجاع، انسانهای باگذشت، انسانهای صادق در یک جامعه‌ای باشند، این جامعه، جامعه‌ی برجسته‌ای میشود؛ [البتّه] عکسش هم صادق است. واقعاً انسان باید اینها را مثل دُر و گوهر گرانبها روی چشمش بگذارد و به دنیا عرضه کند. حالا این صفات چیست؟ اوّل: صِدقُ الحَدیث راستگویی. الان کشور خود ما کشور اسلامی است و از بسیاری از جوامع دنیا هم انصافاً بهتر و پاکیزه‌تر و طاهرتر است امّا در عین حال شما ببینید خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبودنِ همین صفت است؛ صدق‌الحدیث نیست، راستگویی نیست. راستگویی یعنی چه؟ یعنی شما حرفی را که میزنید، مطابق با واقع باشد. اگر دانستید مطابق با واقع است و گفتید، این راست است؛ اگر نه، نمیدانید مطابق واقع است یا نیست امّا میگویید، این صدق نیست. «صدق» عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، بیان میکنید. فضای مجازی را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، شایعه، دروغ، خلاف، تهمت، نسبت بدون واقعیّت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود می‌آید؛ ببینید، اینها اشکال است. پس اوّل «صِدقُ الحَدیث» [یعنی] همه‌ سعی کنیم راست بر زبان جاری کنیم. دوّم: وَ صِدقُ النّاس با مردم هم صادق باشید؛ با مردم با تقلّب و خدعه و فریب و دورویی برخورد نکنید. «صِدقُ النّاس» یعنی صدق عمل با مردم؛ انسان در مواجهه‌ی با مردم با صداقت وارد بشود، با کلک و دروغ و فریب و مانند اینها با مردم برخورد نکند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعی‌مان، سیاسی‌مان، انتخاباتمان، و مانند اینها، همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد؛ «وَ صِدقُ النّاس». این هم دوّم. ⤵️⤵️ (ادامه در پست بعدی)⤵️⤵️
⤴️⤴️(ادامه پست قبلی)⤴️⤴️ وَ اِعطاءُ السّائِل [اگر سائل] از شما چیزی خواست، به او بدهید اگر چنانچه میتوانید. یک وقت یک فقیری است که از شما سؤال نکرده، خب [اگر] به او کمک کنید خوب است امّا اگر چنانچه از شما درخواست کرد -سؤال کرد یعنی درخواست کرد- آن وقت این مکرمت بزرگی است و او را رد کردن، خلاف مکرمت انسانی است. وَ المُکافَاَةُ بِالصَّنائِع «صَنیعة» یعنی کارهای نیک؛ خدمتهای نیک به دیگران را میگویند «صنیعه». «مُکافئه‌ی به صنایع بکنید» یعنی [اگر] کسی به شما نیکی کرد، شما هم در مقابل به او نیکی کنید. این جور نباشد که نیکی دیگران را با اهمال و احیاناً با بدی پاسخ بدهیم. [اگر] کسی به ما نیکی کرده، خب در مقابل باید به او نیکی کنیم. این هم سوّم. ۱) امالی طوسی، مجلس یازدهم، صفحه‌ی ۳۰۱؛ «امام صادق (ع) به داودبن‌سرحان میفرماید: ای داود! برخی از مکارم اخلاق به برخی دیگر وابسته است و با هم ارتباط دارد که اینها را خدا تقسیم میکند؛ گاهی این صفات در مردی وجوددارد و در پسرش نیست یا گاهی در برده‌ای وجود دارد و در اربابش نیست. از جمله‌ی آنها است: راستگویی و صداقت با مردم در عمل، و بخشیدن به فقیری که درخواستی دارد و نیکی کردن در مقابل خوبی‌های دیگران. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=41951
🔰🔰 ✅دشمن از چه راهی وارد خواهد شد؟ شما، جوان این مملکت، دانشجوی این مملکت، مسئول این مملکت، استاد این مملکت باید بداند که دشمن از چه راهی وارد خواهد شد؛ پیش بینی کند. اگر پیش‌بینی کردید، آن وقت پدیده‌هائی که در جامعه پیش می‌آید، اینها را میشناسید. وقتی شما میدانید که فرضاً سیلی در راه است، یا طوفانی در راه است، پدیده‌های پیش از حدوث سیل یا طوفان وقتی در زندگی شما اتفاق می‌افتد، این لحظات پیش از سیل یا طوفان را میشناسید و عاملش را میدانید. وقتی نمیدانید، این عوامل برای شما ناشناخته است. گاهی انسان به آن عوامل نادانسته کمک میکند. این است که این بحث را برای ما جدی میکند.(بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه‌های استان یزد۱۳۸۶/۱۰/۱۳) ✅مرزهایتان را با مزدوران روشن کنید. هر کار توانستند علیه این ملت کرده‌اند. مواظب باشید مرزهاتان را مشخص کنید. کسانی هستند مزدور آنهایند؛ کسانی هستند نوکر آنهایند؛ کسانی هستند در خدمت آنهایند. مرزهاتان را با اینها هم روشن کنید و مشخص کنید.(۱۳۸۶/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم در سالروز قیام نوزدهم دی‌ماه‌)
درس (14) به نام خداوند جان و خرد. ✅مقام بندگی خدا 3 تمامی داستان های مربوط به زندگی انبیای الهی در قرآن کریم همین روند به صورت یک قانون مستمر طی شده است. آنها پس از اثبات بندگی خود و فانی شدن در اطاعت خداوند و گذر کردن از امتحانات الهی به مقامات معنوی مانند نبوت و رسالت و امامت رسیده اند. داستان مشهور حضرت یوسف (ع) تماما بیانگر عمق بندگی و عبودیت آن حضرت می باشد. در قضیه زلیخا و دعوت او برای عمل منافی عفت، تقوا و عبودیت آن حضرت بود که باعث نجات و پاکی او شد و در اثر همین مقام بندگی ای که داشت خدای متعال به او نبوت داد و او را عزیز مصر کرد و مورد تکریم همگان قرار گرفت. در مورد پیامبر خود ما حضرت محمد (ص) هم همین طور بوده است. ایشان به هیچ وجه بت نپرستیده و اجدادشان همگی به دین ابراهیم حنیف (ع) بوده اند و بت پرستی در آنها نبوده است و قبل از بعثت هم همه می دانید که انسان بسیار امین و پاکی بوده است که در این خصوص زبان زد اهل مکه بوده اند و قبل از بعثت هم مدتها می رفتند در غار حراء می ماندند و عبادت می کردند و همین عبودیت حضرت بوده است که او را شایسته نبوت و رسالت الهی ساخته است. در داستان معراج پیامبر هم موضوع بندگی حضرت بود که به ایشان شایستگی عروج به آسمان ها با آن عظمت را داد. در قرآن کریم آمده: و اسری بعبده لیلا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لنریه من آیاتنا. خدای متعال بنده خودش را شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر می دهد تا آیات و نشانه هایی را برای او بنمایاند. (اسرا، 1) از این آیه برداشت می شود که عبوديت پيامبر (ص)، رمز شايستگى آن حضرت براى مشاهده آيات مهم الهى بود، چون دارد اسری بعبده! توصيف پيامبر (ص) به «بِعَبْدِهِ» از ميان ساير اوصاف، مى تواند بيانگر نقش اين صفت در انتخاب آن حضرت براى بردن به مسجدالاقصى باشد؛ يعنى، چون پيامبر (ص) عبد خاص خدا بود، اين شايستگى را پيدا كرد كه براى ديدن آيات خاص خداوند، به مسجدالاقصى برود. در تشهد نماز هم دارد - اشهد ان محمدا عبده و رسوله. ابتدا عبده آمده تا نشان دهد رسول شدن آن حضرت به خاطر مقام بندگی ایشان بوده است. سایر انبیاء و عرفا هم به هر مقامی که دست یافته اند از طریق عبودیت بوده است. در حقيقت فردي كه به مقام عبوديت مي رسد نفس اش همچون آيينه ای مي شود كه اسما و صفات الهي در آن جلوه گر مي شود و صاحب ولايت تكويني مي گردد، لكن مطلبي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه مقام عبوديت مقام كوچكي نيست وخداوند انبيا و اولياي خودش را به اين صفت ستوده است. 📝مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ جناب آقای دکتر حسین طوسی ✅ دانشگاه دامغان ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش مبانی نظری اسلام و دروس تخصصی در مقاطع بالاتر 📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (دکتر حسین طوسی) ⬇️
1_55042700.pdf
954.1K
✅ جناب آقای دکتر حسین طوسی ✅ دانشگاه دامغان ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش مبانی نظری اسلام 📌فایل پیوست: (دکتر حسین طوسی)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 9⃣2⃣ ◀️ بحران جدید و تلاش های مضاعف/ بخش سوم ▶️ قطعنامه مارس 2004 🔸براي زمينه سازي شکست توافق بروکس، در هنگام تدوين قطعنامه مارس، آمريکا خود وارد صحنه شد و پيش نويس تند، غيرفني و غير حقوقي براي اجلاس مارس 2004 تهيه کرد و به ويژه در زمينة p2، پلونيوم و غني سازي ليزري، عبارات تندي به کار برد و اين پيش نويس را به شوراي حکام ارائه داد. گرچه اروپا مخالف اين پيش نويس بود، ولي عملاً کاري از پيش نبرد. (ص 246) 🔸قطعنامه مارس وضعيت را به شرايط قطعنامه سپتامبر برگرداند. انگليس و فرانسه در توضيح رأي خود تصميم براي عادي سازي پرونده ايران در اجلاس ژوئن را – يعني آنچه در توافق بروکسل ذکر شده بود – به سه شرط منوط کردند: نخست: تصويب فوري پروتکل الحاقي در مجلس ايران؛ دوم: تصريح مدير کل بر همکاري کامل ايران و پيشرفت مناسب در حل مسائل آژانس و سوم: عدم کشف هر گونه قصور عمده ديگر در فعاليت هاي ايران. مفهوم اين شروط، در واقع، نقض تعهد EU3 در توافق بروکسل بود. زيرا اروپا نه در بروکسل و نه در ديگر جلسات، هيچ بحثي پيرامون تصويب پروتکل نکرده است. (ص 248-247) شکست توافق بروکسل 🔸در فروردين 1383، اصفهان افتتاح و تبليغات مفصلي هم دربارة آن انجام شد و همين موضوع بهانه اي به دست داد تادر اجلاس مارس، قطعنامه تندي عليه ما صادر شود. حال آن که بايد در اين مقطع شرايطي را به وجود مي آورديم تا در ماه ژوئن پرونده بسته شود. (ص 249) 🔸با اينکه بر اساس توافق فوريه بروکسل، پرونده ايران بايد در اجلاس ژوئن 2004 بسته مي شد، اين اتفاق نيفتاد و حتي در مارس و ژوئن 2004، شوراي حکام قطعنامه هاي نامناسبي عليه ما صادر کرد. مي توان گفت فشار آمريکا به اروپا از يک سو و بي اعتمادي داخلي به تعهدات اروپا، همراه با راه اندازي اصفهان از سوي ديگر، باعث شد تا توافق بروکسل در رابطه با بسته شدن پرونده هسته اي در ماه ژوئن ناکام بماند. (ص 249) 🔸ما به طور کامل به تعهدات خود در مورد توافق بروکسل عمل کرديم؛ ولي اروپا نتوانست يا نخواست به تعهد خود عمل کند و در نتيجه، ما هم به وضع سابق برگشتيم. ما ضرر نکرديم، ولي از اروپا طلبکار شديم. (ص 250) 🔸اروپايي ها در اجراي تعهدي که متقبل شده بودند، ناتوان بودند. آنها بهانه هايي هم به دست آورده بودند تا ناتواني خود را توجيه کنند. در نگاهي کلي، اروپايي ها همواره به دنبال نوعي اجماع و يا دست کم، هماهنگي با آمريکا بودند. (ص 251) 🔸در تير 1383، در جلسة کميتة عالي هسته اي، پيشنهاد خود من هم پايان تعليق و شروع گازدهي نطنز بود. البته اکثريت اعضاي جلسه با اين نظر موافق نبودند و نظرشان اين بود که وضع موجود را تا دستيابي به شرايط مناسب تر ادامه دهيم. (ص 254) 🔸در مجموعه معادلات قدرت هاي بيروني، يک قدرت بزرگ (يعني آمريکا) همواره مخالف روند مذاکرات ما با سه کشور بود و لذا طبيعي بود که اين روند با مشکلاتي مواجه شود. البته مذاکره با اروپا بهترين گزينه براي همکاري نبود، ولي انتخاب بهتري هم نداشتيم. من با بياني در يک مصاحبه مطبوعاتي در سال 1383 گفتم که ما بين دوچرخه و پيکان مخير بوديم. دوچرخه، غيرمتعهدها و پيکان همان انگليس به اضافه فرانسه و آلمان بودند. بنز هم (آمريکا) بود، ولي ما اجازه نداشتيم از آن استفاده کنيم. پس ناچار شديم بين آن دو، پيکان را انتخاب کنيم. در اين حالت، ديگر نبايد توقع بنز از ما داشته باشيد. (ص 255) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام