eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.6هزار دنبال‌کننده
395 عکس
425 ویدیو
52 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید قصه پر غصه غزه چگونه باور ساکنان آن دیار را معطوف به کربلا و حماسه حسین بن علی علیه السلام نموده است. 👆👆 🆔@mjafari_ir
خواندن کامل متن انتقادی ذیل، درک سیاسی شما را بالا می برد : 👇👇 استاد ظریف! ۱) هر دانشجوی سال اول علوم سیاسی می داند اینجا ایران است و در ایران امروز، یک کارهایی نمی شود. از آن جمله وزارت اقلیت های دینی یا مذهبی. فوق فوقش، مشاور یا معاون ... ۲) هر دانشجوی سال دوم علوم سیاسی می داند که افزایش توقعات غیرقابل تحقق، منجر به گشودگی شکاف های اجتماعی و سرریز آن به کف جامعه می شود. ۳) هر دانشجوی سال سوم علوم سیاسی می داند که برای وزیر شدن باید از مجلس رأی گرفت. اگر مجلس همراه نباشد یا باید از رهبری هزینه کرد یا از سرمایه اجتماعی نظام. ۴) هر دانشجوی سال چهارم علوم سیاسی می داند که برای تحقق یک ایده، باید آن را عملی کرد و بر زبان نیاورد. اگر بر زبان بیاوری یا نمی خواهی انجام دهی یا تلاش می کنی هزینه تراشی کنی. ۵) هر دانشجوی ترم اول ارشد علوم سیاسی می داند که الگوی شورایی برای انجام یک کار سیاسی عمدتا برای فرار از پاسخگویی نسبت به عواقب احتمالی آن توسط یک نفر و حواله دادن آن به یک جمع است. کارگروه انتساب وزیران هم چیزی غیر از این نیست. ۶) هر دانشجوی سال دوم ارشد علوم سیاسی می داند وزرا، افراد اجرایی امین رییس جمهور هستند و باید در قالب یک تیم منسجم کار کنند. در آوردن وزیر از کارگروه و با شاخص هایی که از کار تیمی جداست شبیه هدیه گرفتن از لپ لپ است. فقط گاهی ممکن است هدیه خوبی گیرتان بیاید. این را رییس جمهور و مشاورانش هم حتما می دانند. ۷) هر دانشجوی سال اول دکتری علوم سیاسی می داند که کسی که خلاف موارد بالا عمل می کند یا اصلا سیاست نمی داند یا اینکه هم خیلی سیاست می داند‌ هم بازیگر خوبی است و تلاش دارد یا ذهن جامعه را به امور دیگری معطوف کند یا بنا دارد با فشار اجتماعی، هزینه مخالفت با تغییرات را بالا برده به گردن مخالفان بیندازد. ۸) هر دانشجوی سال دوم دکتری علوم سیاسی می داند که نتایج همه کارگروه ها و شوراها و شاخص ها، معرفی چند گزینه غیرقابل انتخاب در کنار یک گزینه مدنظر است که نهایتا همان فرد معرفی خواهد شد و سایر گزینه ها برای نمایش های نخ نمای توجه به اقلیت ها استفاده خواهد شد. 🆔@mjafari_ir
1_12637024828.pdf
843.1K
حال که صحبت از محسن رنانی به میان آمده، توصیه می کنم که نقد دکتر مهدوی زادگان را به دیدگاه‌های ایشان در 10 سال اخیر را مطالعه نمایید. 👆👆👆 ✍ داود مهدوی زادگان ( تحلیل و نقد نامه « سلام میهن » دکتر دکتر محسن رنانی؛ روشنفکران ایرانی چرا و چه نامزدی را می‌پسندند؛ شجاعت تقوای دموکراتیک؛ در خدمت و خیانت وسط بازان؛ انقلاب اسلامی و نعل وارونه مدرن خواهان ) 🔸 محسن رنانی از جمله دانشگاهیانی است که در دولت های سازندگی و اصلاحات و تدبیر و حالا در دولت چهاردهم در بالاترین سطح طرف مشاوره بوده است و با ولع خاصی در مبارزات انتخاباتی از برآمدن این دولت ها دفاع کرده است. بنابر این، او در کارنامه آنها سهیم بوده است. حال آنکه او هیچگاه شجاعت برعهده گرفتن مسئولیت سهم خود در کارنامه این دولت ها را نداشته بلکه همواره در گفتارهایش خود را منتقد و معترض جلوه داده است. با مطالعه نبشه های چند سال اخیر وی نمی توان تصور کرد که رنانی حاضر به همکاری با جمهوری اسلامی باشد. مگر اینکه گفته شود او با نبشته های انتقادی علمی نمای خود خدا حافظی کرده است. به هر حال، انتظار این است که رنانی این بار مسئولیت سهم خود در دولت جدید را برعهده گیرد و به میهن ایران پاسخگو باشد. در اینجا پنج گفتار در نقد دیدگاه های آقای محسن رنانی را که در چند سال اخیر یادداشت کرده ام برای تنویر افکار عمومی آورده ام. 👉 @mahdavizadegan 🆔@mjafari_ir
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۱.mp3
19.09M
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۱ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah --------------------------------- 🆔@mjafari_ir
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۲.mp3
20.46M
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۲ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah --------------------------------- 🆔@mjafari_ir
علم و دین - Copy.pdf
191.1K
(پرده نگار) نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah --------------------------------- 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حب الحسین طه الفشنی مساجد سیده زینب و امام حسین مصر شاهد اجراهایی ماندگار از قراء مصر در ایام منتسب به اهل بیت علیهم السلام بوده‌اند؛ از اولین اجرای عمومی شیخ عبدالباسط در ایام نوجوانی که شب میلاد حضرت زینب بود و سبب‌ساز شهرت او شد تا دو اجرای شاهکار ابوالعینین شعیشع در ایام ولادت امام حسین علیه‌السلام که به اذعان خودش بهترین اجراهای عمر اوست. در بین اجرای مُبتهِلان و موشحان برتر جهان اسلام، این اجرای بی‌نقص و ممتاز ابتهال «حب‌الحسین» در مسجد امام حسین طه الفشنی توفیقی بی‌بدیل یافت؛ اثری که در کنار اجرای «یا ایها المختار...» در سال ۱۹۵۲، دست‌مایه دیگر مبتهلان در اجراهایشان شد. آنچه می‌شنوید صوت اجرای «حب‌الحسین» با صدای اوست. در میان ابیات این اجرا عبارت «وَأضَاءَ مِصرَ بوجهِهِ الوَضَّاء»، یادآور یادگاری است که مصر از واقعه کربلا دارد. (بنابر روایتی سر مبارک حضرت سیدالشهداء در مصر به خاک سپرده شده است). 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از فعالیت‌های دشمنان در این سال‌ها خصوصا در تلگرام و اینستاگرام، تقطیع و ترکیب سخنان بزرگان است. آنها تلاش می کنند با تحریف و گزینش، مردم و خصوصا جوانان را نسبت اسلام و انقلاب اسلامی بدبین کنند. اخیرا یک کلیب از شهید مطهری در فضای مجازی پخش شده که فقط دو دقیقه از ۴۰ دقیقه سخنرانی شهید است در این کلیب، صدای شهید مطهری طوری تقطیع شده که گویا ایشان معتقدند که کل داستان و روضه امام حسین ع دروغ و افسانه است!!! بقیه سخنرانی شهید مطهری را حذف کرده اند که بیان می کند اصل واقعه روز عاشورا و حوادث قبل و بعد آن توسط راویان ثقه و معتبر مانند ابومخنف از یاران امام باقر ع و امام صادق و لهوف و حمید ابن مسلم و صدها روایت از ائمه اطهار و شخص پیامبر ص بیان شده است. باید با روشنگری و تبیین این واقعیت، سواد رسانه‌ای جوانان را که متاسفانه حضور بیشتری در این رسانه ها دارند، بالا ببریم. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طنزی زیبا از تغییر زبان فارسی و وارد شدن واژه های بیگانه 🆔@mjafari_ir
🔰خداباوری در گذر اندیشه‌ها 🔸فراگیری گسترده و زنده مباحث خداشناسانه در تاریخ اندیشه بشر، نشان از اهمیت و جایگاه این بحث خطیر در حیات فردی و اجتماعی بشر دارد و از این‌رو تأملات فلسفی بیش و پیش از هر چیز در حوزه مباحث و مسائل دینی، متوجه مقوله خداباوری بوده است. ⬅️محوری‌ترین موضوع در حوزه ، بحث از وجود خداست و از این رو براهین متعدد و متنوعی در اندیشه اسلامی و غربی در مورد خدا طرح شده که البته همواره در کانون نقد و نظر و تأمل قرار داشته است. بی تردید چالش‌ها و کاوش‌های فراروی این براهین در سده‌های گذشته، زمینه پویایی و قوت مباحث خدا اندیشی را فراهم نموده و جذّابیت و کشش این حوزه معرفتی را دو چندان نموده است . 👈مجموعه حاضر، حاصل مباحثات و گفت‌وگوهای اساتید برجسته فلسفه دین در موضوعات مختلف و مرتبط با مقوله «وجود خدا» است که در جلسات متعدد گروه دین مجمع عالی حکمت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. در هر یک از موضوعات ابتدائاً یکی از اساتید به طرح بحث در موضوع پرداخته است و سپس در ادامه با پرسش و پاسخ‌ها و نکته سنجی‌های ژرف‌نگرانه سایر اساتید ، مباحث تفصیل بیشتری یافته و ابعاد موضوع روشنتر شده است. این کتاب به همت مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حجت الاسلام دکتر جعفری و با تدوین فاضل گرامی حجت الاسلام دکتر گلی، انجام یافته است. 🆔 @hekmateislami 🆔@mjafari_ir
قسمت اول.mp3
7.68M
درس گفتار عقل و دین 🔸 جلسه بیستم ❇️ دیدگاه نهایی و مختار : عقل گرایی معتدل ❇️تبیین این نگرش و مرز آن با سایر دیدگاهها ❇️ مستندات عقلی و دینی این رویکرد ❇️ شخصیت‌های طرفدار این دیدگاه حجت الاسلام دکتر جعفری 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️خانمی بچه‌شو آورده مسجد. بچه گریه‌اش گرفته مجلس را ریخته به هم... 🔹قابل توجه امام جماعت ها و هیئت امنای مساجد و خادمین مساجد و مسئولین فرهنگی 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید حسین شهرستانی: 🔺 دین بعد از انقلاب اسلامی از وضعیت یک پدیدۀ تاریخ‌گذشتۀ بیرون‌افتاده از مناسبات جهانی، وارد مناسبات تعیین‌کنندۀ جهانی شده است. 🔺 این سخن تصریح جامعه شناسان بزرگی همچون آنتونی گیدنز است . 🆔@mjafari_ir
نشریه شبهه پژوهی که نگاه درجه دوم به شبهات و مسائل آن دارد ، موفق به دریافت رتبه علمی پژوهشی از حوزه علمیه شد . سردبیری این نشریه به عهده حجت الاسلام دکتر محمد جعفری است و تاکنون دو شماره از آن به چاپ رسیده است . از علاقه مندان درخواست می شود که مقالات خود را در موضوعات مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، گونه شناسی، تبیین روان‌شناختی و جامعه‌شناختی شبهه، شیوه‌های القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوه‌های شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانه‌های شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی، به سایت نشریه ارسال نمایند : 👇👇 https://www.shobhepajouhi.ir/ 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندکی طنز!! 💢افتخار بانوان ورزشکار ایرانی پیش از انقلاب! 🔹این فیلم رژه تیم ایران در مراسم المپیک ۱۹۷۲ پیش از انقلاب ۵۷ زمانی که زنان سرزمینم در اوج موفقیت بودند رو نشون میده! 🔹البته در آن سال مراسم زنانه در خانه همسایه برگزار می‌شد و برای همین چیزی در این تصاویر مشخص نیست .😂😂😂 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این است واقعیت غرب : هشدارهای شهروند فرانسوی به خانم‌ها جهت جلوگیری از تعرض و تجاوز به هنگام برگزاری المپیک! 🆔@mjafari_ir
💢توییت جالب یه کاربر خارجی! 🔹ترجمه: به اروپایی ها می گویند اسلام تهدید است و می خواهد جامعه غربی را نابود کند. 🔹واقعیت این است که این ایدئولوژی های نمایشی سکولار و ضد دین، تهدید واقعی برای فرهنگ غرب هستند. 🔹شاید اسلام آخرین فرصتی باشد که ما برای حفاظت از ارزش هایی که مسیحیت زمانی از آن دفاع می کرد، داریم. 🔹دروغ ها را باور نکن اسلام را بیاموزید و جهان را نجات دهید. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این که مراسم شام آخر مسیح توسط تراجتسیتی ها در افتتاحیه المپیک به تمسخر و لجن و آلودگی شهوانی کشیده می شود، امری اتفاقی نیست. سردمداران کفر تلاش می کنند که از هر فرصت بین المللی برای ضربه به ادیان توحیدی و تضعیف آنها بهره ببرند و چه جایی بهتر از المپیک. از سویی معنویت دینی را می کوبند و از سویی معنویت سکولار و لیبرال را با چاشنی فحشا ترویج می کنند. اما فوج جمعیت دینداران که در اعتراض به این حرکت در پاریس تجمع کردند، نشان از بیداری وجدان دینی مردم غرب و لو در اروپای سکولار دارد. 🆔@mjafari_ir
قسمت دوم.mp3
8.5M
درس گفتار عقل و دین 🔸 جلسه بیست و یکم ❇️ دیدگاه نهایی و مختار : عقل گرایی معتدل ❇️ تبیین معنای خردورزی دینی و عقلانیت اسلامی ❇️ تعاضد عقل و دین ؛ نظریه ای کاملا منطقی و قرآنی ❇️اشارتی دیگر در نقد "عقل خود بنیاد سکولار" و "عقل خودبنیاد دینی" حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ محمد جعفری آقای ملکیان در این سخنان دو نقطه قوت برای بودا ذکر می کند: 1. این که بودا نسخه برای درمان رنج بشر نوشته و نه کتاب قانون بر خلاف دین که کتاب قانون نوشته و در برابر تخلفات، موازین حقوقی و کیفری وضع کرده است!! گویا ایشان آیات متعدد قرآن را که به تجسم اعمال و بالاتر از آن تجسم اخلاق و ملکات در روز قیامت تصریح می کند، نادیده گرفته است که همه کیفر و پاداش انسانها را حاصل کارهای خود آنها می داند . از این رو کار انبیا هم دقیقا به مثابه کار طبیبان است که توجه به عوارض بیماری و آثار سوء عدم درمان می دهند و از همین رو پیامبر اکرم ص عنوان "طبیب دوار بطبه" را گرفته است. او به سان یک طبیب دلسوز و حتی بالاتر از طبیبان، از عدم توجه مردم به زشتی کارهایشان، رنج می کشد. طبیب از بی توجهی بیمار به نسخه اش، باکی ندارد. اما پیامبران همواره غصه دار شقاوت مردمان خود هستند:لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفسَكَ 2. نقطه قوت دیگری که او برای بودا ذکر می کند، نقشه نداشتن برای جهان است و این که او صرفا عملگراست و در پی زدودن رنج انسانها! باز گویا ملکیان از یک نکته روشن غفلت نموده است. بودا کل نسخه اش در حقایق چهارگانه اش حول رنج می چرخد. در این نسخه جایی برای خدا نیست و لذا راههای رهایی او از رنج هم بی ربط به مبدا و معاد است. اتفاقا این بزرگترین نقطه ضعف نسخه بودا برای رنج است زیرا بدون یک جهان شناسی و انسان شناسی دقیق و جامع، دارویی به بیمار آشفته از رنج بیرونی و درونی می دهد که ناکارآمد است. مانند طبیبی که هنوز به تشخیص درست بیماری و جوانب آن نرسیده است و نسخه برای بیمار می نویسد. 🆔@mjafari_ir
امام علی علیه السلام: ◽️بخشنده باش اما زياده روى نكن ، در زندگى حسابگر باش اما سخت گير مباش. 📚حکمت 33 نهج البلاغه 🆔@mjafari_ir
آقای علی ضیا در اظهاراتی مشعشع، مقوله همجنس بازی را امری عادی تلقی نموده و شرارت را این می داند که ما بخواهیم نظرمان ( قبح انگاری این عمل شنیع) را به دیگران تحمیل کنیم!!! اینها شروع حرمت زدایی از گناهانی است که غرب را به لجن کشانده و متاسفانه ما هم در صدد ترویج آن هستند. ننگتان باد. اگر از الان با این هنجارشکنی برخورد جدی نشود، شاید مدتی دیگر باید شاهد رژه همجنس گرایان در تهران باشیم. 😔 🆔@mjafari_ir
🔻تعبّد نافلسفی در برابر نظریۀ توسعه: دوباره در باب ماهیّت داوری 🖊مهدی جمشیدی ۱. چندی پیش، نقدی بر یکسانی و انطباقِ انتخاب سیاسیِ رضا داوری‌اردکانی و عبدالکریم سروش نگاشتم و این پرسش را پیش نهادم که پس از آن‌همه غوغا بر سر غرب و ماهیّت و اوصاف و احکام آن و به میدان بازی آوردن هایدگر و پوپر در دهۀ شصت، چگونه این دو به یک نقطۀ سیاسیِ مشترک رسیده‌اند؟! آن یادداشت، بر برخی هوادارن متعصّب وی سخت آمد و زبان به طعنه گشودند، اما قلم به پاسخ متقن نفرسودند. ما نمی‌توانیم از کنار این پرسش گزنده بگذریم که چگونه عاقبت سیاسی این دو، به منزل لیبرال‌های مذهبی رسیده و اگر بنا بود که تفاوت‌ها و تضادهای فکری، مؤثّر و مولّد باشند، چرا دلالت و دنبالۀ سیاسی‌شان، یکسان هستند؟! ا. در دوره‌ها و دولت‌هایی، داوری به‌کلّی کنار می‌کِشد و حاشیه و انزوا را برمی‌گزیند و طریق خاموشی، اختیار می‌کند، و در هنگامه‌های دیگر، در نقش حامیِ بیرونیِ یک جریان سیاسی، ظاهر می‌شود و بار خلاء وجهِ نظری آنها را برعهده می‌گیرد. او نباید متوقع باشد که ناظران و مخاطبان، این رفت‌وبرگشت‌های رندانه را نبینند و بوی تناقض را احساس نکنند. ۲. یک پاسخ من این است که داوری، برخلاف نمودها و دعاوی گذشته‌اش، نه‌فقط در برابر غرب نیست، بلکه به‌طور نامحسوس، به سایۀ تجدّد نقل‌مکان کرده است؛ البته اگر آن گذشته، واقعیّت و اصالتی داشته باشد و برآمده از ضرورت زمانه نبوده باشد. بیّن‌ترین شاهدم بر این مدّعا، اقبال وی به نظریۀ توسعه است؛ او سال‌هاست که توسعه را می‎‌ستاید و آن را تنها راه ممکن می‌شمارد و ازاین‌رو، با اصحاب سیاسیِ توسعه نیز، هم‌داستان و هم‌پیاله است. وقتی از تقابل با توسعه سخن می‌گویم، نباید همچون بیژن عبدالکریمی برآشفته شوید و گمان برید که من با جاده و سد و کارخانه و فن‌آوری و دیگر ظهوراتِ سخت‌افزاری توسعه، مخالفم، بلکه من از سیّدمرتضی آوینی و محمد مددپور و حسین کچویان آموخته‌ام که توسعه، در وجه تکنیکی‌اش منحصر نمی‌شود، بلکه هم ماهیّت تجدّدی دارد و هم یک طرح استعماری برای تداوم وضع پیرامونی ماست. من نمی‌دانم داوری که در دهۀ شصت، آن‌همه دربارۀ باطن و سرشت غرب نوشت و آن را تجلّیِ نفسانیّتِ انسان متجدّد انگاشت، امروز چگونه به بیت‌الغزل طرح تجدّد که نظریۀ توسعه است، تن در داده است، اما می‌دانم او به نقطه‌ای رسیده که سروش در دهۀ شصت در آن قرار داشت. آن‌که جام دگرگونی نوشیده، داوری است و نه سروش. سروش در همان زمان، در پی زدودن ماهیّت از غرب به عنوان یک کلّیّت و همچنین اجزای متنوّع آن بود، اما داوری اصرار داشت که همۀ این تکه‌ها و اجزا را به یک روح کلّی بازگرداند و مظهر و نمود یک تفکّر دیگر معرفی کند. صدالبته، نه موضع آن روز داوری، صواب بود و نه موضع امروز وی، اما مسألۀ من، نوسان و تذبذب معرفتی وی است که درباره‌اش هیچ توضیحی نداده و چه‌بسا ندارد.... 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا