لازم است دلایل نقلی لزوم حکومت اسلامی و ولايت فقيه در عصر غیبت بیان شود
روزی یک نقل در کانال ارسال میشود
«عَن أَبي عَبدِ اللهِ (علیه السلام) قال: إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنبِياءِ، وَ ذَلِكَ لِاَنَّ الأَنبِيَاءِ لَم يَرِثُوا دِرهَماً وَ لا ډِیناراً و إِنَّمَا وَرَثُوا أَحَادِيثَ مِن أَحَادِيثِهِم فَمَن أَخَدَ بِشَی ءٍمِنهَا فَقَد آَخَدَ حَظّاً وافراً فَانظُرُوا عِلمَكُم هَذَا عَمَّن تأځُذُونَهُ فَإنَّ فِينا أهلَ البَيتِ فِي کُلِّ ځَلَفٍ عُدُولاً يَنفوُنَ عَنهُ تَحرِيفَ الغالينَ و انتِحَالَ المُبطِلينَ و تَأوِيلَ الجَاهِلينَ»
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: علما، وارثان انبیاء هستند. و این بدان خاطر است که انبیا درهم و دیناری از خود به جای نگذاشتند بلکه احادیث و علومی از خزاین علم الهی خود به ارث گذاردند لذا هر کس گوشه ای از علم آنان را فرا گیرد، بهره ای فراوان برده است. پس بنگرید و ببینید که این علم خود را، از چه کسی فرا میگیرید. بدانید در میان ما اهل بیت، در هر نسلی، افرادی صالح و پاک وجود دارند که جلوی تحریف گمراهان و شهادت باطل گرایان و تفسیر و تأويل نادانان را گرفته و دین را از این گونه انحرافات حفظ میکنند.
اصول کافی، جلد یک، ص ۳۹
💠طبق این حدیث شریف، امر ولایت انبیاء در هر دوره ای به خَلَف عدول آنان یعنی علمای دین انتقال مییابد و شکی نیست که انتقال امر ولایت از نظر همه ی عقلا امری پذیرفته است.
♻️IRAN•313•
«عَن أَبي عَبدِ اللهِ (علیه السلام) قال: إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنبِياءِ، وَ ذَلِكَ لِاَنَّ ا
الان این حدیث مرتبط با حکومت اسلامی بود برادر؟!
♻️IRAN•313•
الان این حدیث مرتبط با حکومت اسلامی بود برادر؟!
قسمت پایانی مطلب را بخوانید
♻️IRAN•313•
قسمت پایانی مطلب را بخوانید
قسمت پایانی که سخن شما بود نه امام صادق😊
در حدیث اشاره ای هم نشده به حکومت🤷♂
♻️IRAN•313•
قسمت پایانی که سخن شما بود نه امام صادق😊 در حدیث اشاره ای هم نشده به حکومت🤷♂
در علم حدیث ، امام معصوم ع قاعده و چارچوب را تعیین میکند و لذا ممکن هست از یک حدیث پنج قاعده گاها تا ده یا بیشتر قاعده فقهی استخراج شود
و لذا توضیحات ذیل حدیث هم در این دسته هست
این هم از عواقب بحث با افراد کم سواد
لطفا اگر جایی از این مباحث رو متوجه نشدید مطالعه بفرمایید بنده وقت ندارم😊
وفقکم الله بالخیر
و این است داستان تفسیر به رای☝️
ینی نتیجه ای که میخواهی را از یک حدیثی بگیری که مصداقش هیچ ارتباطی با تفسیر شما نداره.😊
در کم سوادی هردوی ما شکی نیست البته✌️
♻️IRAN•313•
«عَن أَبي عَبدِ اللهِ (علیه السلام) قال: إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنبِياءِ، وَ ذَلِكَ لِاَنَّ ا
دلیل دوم
قالَ أَبا الحسن موسی بنَ جعفرٍ (علیه السلام): «الفُقَهاءَ حُصُونُ الإسلامِ کَحِصنِ سُوِرِالمَدينَةِ لَها»
امام هفتم (علیه السلام) میفرماید: فقهای با ایمان دژهای اسلامند و برای اسلام نقش حصار شهر برای شهر را دارند.
آیا اگر فقیه کنج منزل بنشیند نه دخالت در امور اجتماعی مسلمانان کند و نه اهتمام به امور مسلمین داشته باشد به او دژ اسلام گفته میشود؟ آیا او حافظ اسلام است؟ علما باید پیوسته همانند برجهای نورافکن حیات اجتماعی و روحی انسانها را روشن و نورانی کرده و آنان را از انحرافات اجتماعی و روانی با نشر و تبلیغ و اجرای احکام نورانی اسلام که امانت معصومین (علیهم السلام) در نزد آنها محسوب میشود، مصون و محفوظ دارند.
📚اصول کافی، جلد یک، ص ۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این شما و این چالش آموزنده👌
┏━━━━━━
⍣ ⃟@MJAVADMOJ
┗━᭄✿.iran313࿐━┛
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗓#روزشمار_غدیر
3⃣ 2⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است...
اَلا اِنَّهُ الْمُدْرِكُ بِكُلِّ ثارٍ لِاَوْلِیاءِ اللَّهِ.اَلا اِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ اللَّهِ.
📚فرازی از بخش هشتم خطابه غدیر
♻️IRAN•313•
دلیل دوم قالَ أَبا الحسن موسی بنَ جعفرٍ (علیه السلام): «الفُقَهاءَ حُصُونُ الإسلامِ کَحِصنِ سُوِرِا
📌سومین دلیل نقلی (ولایت فقیه و حکومت اسلامی )
عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال: يَنظُراِن إِلى مَن كانَ مِنكُم مِمَّن قَد روى حَدِیثَنا وَ نَظَرَ في حَلالِنا و حَرامِنا و عَرَفَ أَځکامَنا فَلیَرضَوابِهِ حَكَماً فَاِنى قَد جَعَلتُهُ عَلَيكُم حاکِماً فَإِذا حَكَمَ بِحُكمِنا فَلَم يَقبَلهُ مِنهُ فَإِنَّما استَخفَّ بِحُكمِ اللهِ وَ عَلَينا رّدَّ وَ الرّادُّ عَلَينا الرَّادُّ عَلَى اللهِ وَ هُوَ عَلى حدِّ الشَّركِ بِاللهِ. » ۱
عمر بن حنظله گوید: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم، دو نفر از خودمان راجع به وام با میراثی نزاع دارند و نزد سلطان و قاضيان وقت به محاکمه میروند، این عمل جایز است؟ فرمود: کسی که در موضوعی حق یا باطل نزد آنها به محاکمه رود چنانست که نزد طغیان گر به محاکمه رفته باشد و آن چه طغیانگر برایش حکم کند اگر چه حق مسلّم او باشد چنان است که مال حرامی را میگیرد. زیرا آن را به حکم طغیانگر گرفته است در صورتی که خدا امر فرموده است به او کافر باشند، خدای تعالی میفرماید: «می خواهند به طغیانگر محاکمه برند در صورتی که مأمور بودند به او کافر شوند » ۲ عرض کردم: پس چه کنند؟ فرمود: نظر کنند به شخصی از خود شما که حديث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما نظر افکند و احکام ما را بفهمد (یعنی فقیه باشد) به حکمیت او راضی شوند، همانا من او را حاکم شما قرار دادم، اگر طبق دستور ما حكم داد و یکی از آنها از او نپذیرفت، همانا حکم خدا را سبک شمرده و ما را رد کرده است و آن که ما را رد کند خدا را رد کرده و این در مرز شرك به خدا است.
امام صادق (علیه السلام) در این حدیث شریف میفرمایند: در اختلافات به راویان حدیث ما که به حلال و حرام خدا طبق قواعد، آشنایند و احکام ما را بر طبق موازین عقلی و شرعی میشناسند رجوع کنند. و آنگاه علما را به فرمانروایی منصوب نموده میفرماید: «فاِنّی قَد جَعَلتُهُ عَلَيكُم حاكِماً»، من کسی را که دارای چنین شرایطی باشد حاکم و فرمانروا بر شما قرار دادم و کسی که این شرایط را دارا باشد، از طرف من برای امور حکومتی و قضائی مسلمین تعیین شده و مسلمانها حق ندارند به غیر او رجوع کنند. ۳
۱.اصول کافی، جلد اول، ص ۸۶ و ۸۷
۲.نساء /۶۰
۳.ولایت فقیه، امام خمینی، ص ۱۰۳ و ۱۰۴
♻️IRAN•313•
📌سومین دلیل نقلی (ولایت فقیه و حکومت اسلامی ) عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال: يَنظُراِن إِلى مَن
#تقطیع احادیث کار قشنگی نیست برادر عزیز
دوستان حدیث کامل رو بخونین😊👇