eitaa logo
آموزش پژوهش و نگارش علمی
1.4هزار دنبال‌کننده
517 عکس
19 ویدیو
513 فایل
نویسنده: مهدی محقق فر موضوع: ۱ -آموزش پژوهش و نگارش علمی با تاکید بر علوم حوزوی (تجربه نویسنده در کارگاه ها و ارزیابی ها) ۲- معرفی برخی فعالیت های علمی پژوهشی تراز ۳- ارائه متون انگیزه بخش در امر پژوهش ارتباط با نویسنده @Mohagheghfar
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام استاد . محمدی هستم . سطح دو . درباره بند مثال آوری ، تکلیف ایستگاهی اول ، میخواستم راهنماییم بفرمایید لطفا . با تشکر. بند مثال آوری : آسایش کفار در دنیا همانا دنیا ، به معنای دنی و پست است و آسایش نیز یعنی فقدان مشکلات مادی .افرادی که حقیقی بودن دنیای دنی را در ذهن خویش پرورش می دهند ، دمادم به دنبال کسب آسایش و رفاه در دنیا هستند و دریغ از اینکه دنیای مادی، آسایشش هم در گرو مادیات می باشد.مثلا طبق فرموده خدای باری تعالی در آیات ۱۸۲ و ۱۸۳ سوره مبارکه اعراف ، وقتی بنده ای گناه کند و به دنبال آن باشد که از هر راهی در دنیا ، به آسایش برسد ، خداوند او را به استدراج مبتلا میکند . یعنی فرصت توبه و استغفار را با در اختیار قرار دادن نعمتی به بنده ، از او گرفته و بنده را با نعمت مشغول می سازد . به قطع برای مومنان ، آسایش در دنیا ، بی معنی است ‌ فی المثل ، امام صادق علیه السلام فرمودند پهلویت را از شب دو ساز یعنی از خواب زیاد در شب دوری کن و از خدایی بترس که پروردگار توست . در نتیجه می بینیم که از منظر قرآن کریم و ائمه علیهم السلام ، همیشه ، آسایش داشتن در دنیا ، نیک و پسندیده نمی باشد بلکه هر نیکی و پسندی ، در نظر ایشان ، توأم با سختی ها و مشکلات است و آسایش صِرف ، محقق نمی شود.
👇👆 با سلام در این بند جمله موضوع و اندیشه ناظر چیست؟ با این ادعا یا همان اندیشه ناظر یا فکر مرکزی جملات پشتیبان اصلی را بسنجید. اگر بسط مثال است باید مصداق مفهوم کلی ادعا باشد، اگر بسط دلیل اوری است باید جملات پشتیبان دلیل درستی اندیشه ناظر یا همان ادعا باشد. اکر بسط پیامدگویی است پ. اصلی نتیجه درستی جمله موضوع و اندیشه ناظر مندرج در ان است. با این توضیحات دوباره بند خودتان را مرور کنید. خط پشتیبانی همان اندیشه ناظر یا فکر مرکزی است. دقت بفرمایید. همچنین به نظر حجم بندتان ببش از حد متعارف باشد.
نمونه هایی از بسط پاراگراف به شیوه مثال اوری، دلیل اوری و پیامدگویی تذکرـ این موارد در کانال قبلاً نشر داده شده است و برخی نیز ارزیابی شده اند. تنها جهت دیدن نمونه هایی بیشتر تقدیم می شود. انتشار به منزله تایید پاراگراف ها نیستند. بازنشر 👆
ه. ط: با سلام حضور شما استاد بزرگوار .....طالبی هستم از شاگردان غیر حضوری شما در رشته فقه و اصول در درس روش تحقیق پیشرفته... عذر میخوام ممکنه بفرمایید موضوع حق طلاق زوجه با عنوان « شروط حق طلاق زوجه از نگاه فقه شیعه» مورد تأیید شما هست؟ .... شرمنده مصدع اوقات شریف شدم
با سلام. شروط حق طلاق زوجه تعبیر مبهمی است. حق طلاق برای زوج است اما در مواردی زوجه حتی گاهی به رغم اراده زوج می تواند (حق دارد) طلاق بگیرد. می شود طلاق به حکم حاکم و یا طلاق به درخواست زوجه یا به تعبیر امروزی طلاق قضایی. حال موضوع تحقیق شما این است که در چه مواردی در فقه امامیه حق طلاق به زوجه داده می شود. تعبیر شرایط شاید خیلی مناسب نباشد.
این جزوه خوبی است در باره تحقیق شما. این کتابچه جزو یکی از پر فروش ترین عناوین منشورات پژوهشگاه شده است و جالب این است که توسط یکی از طلاب سطح دو مرکز اموزش های تخصصی فقه جناب اقای درزی نوشته شده است. 👆
مطابق شنیده ها و مشاهدات حقیر، مرحوم آیت الله تهرانی مصر به بیان مطالب اخلاقی مبتنی بر منابع معتبر است. از این رو مباحث اخلاقی ایشان برای من دلنوازی خاصی دارد.
Mahdi MohagheghFar: قسمت. 1 [اما مطلبی را که می خواهم بگویم و مطلب بسيار مهم و اساسی هم هست، چيز ديگري است. تا به حال بحث ما این بود كه یک سنخ اموری هستند که روی دعا اثر می گذارند و يا دعا داراي آثاري از قبيل جلب رزق و دفع بلا است. حالا می خواهم مطلب جدیدي را بگویم و آن این است که ما در معارفمان داریم كه از دعا براي غير، دعا متولد می شود. این یک مطلبي است كه تا به حال نشنیده اید. حالا من باید این را توضیح دهم.] مرحوم ایت الله تهرانی، ابتدا روایتی را توضیح می دهند که در آن اشاره شده کسی که برای برادرش پشت سرش دعا کند، مثل آن دعا را ملکی برای او از خدا می خواهد. پس از آن، روایت دومی را در این باره توضیح می دهند که این بار خدا خودش هزار برابرش را بدو می دهد. فراز زیر توضیح روایت دوم است. 👇
Mahdi MohagheghFar: قسمت. 2 نداي خدا از عرش [من يك روایت از امام صادق (علیه السلام) بخوانم كه حضرت فرمود: «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ»، اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند، «نُودِيَ مِنَ الْعَرْشِ»، از عرش ندايي مي آيد؛ اینجا دیگر بحث، بحث ملَک نیست [که ملک برای انسان دعا کند مثل روایات قبلی]؛ بحث خداوند است كه خالق ملک است. از عرش ندا می شود كه: «وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفٍ مِثْلِهِ». برای تو صدهزار برابر مثل او است. ملَک محدود است و دعايش هم محدود است. براي همين گفت: «لَكَ مِثْلاهُ»؛ اما خدا نامتناهي است و این عددي را هم كه ذكر فرموده است، برای تقریب به ذهن من و تو است كه به داعي بسيار زياد و بي نهايت مي بخشد. لذا می فرماید «وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفٍ مِثْلِهِ»؛ برای تو صدهزار برابر مثل آن چه که گفتی. در ادامه روايت دارد كه امام صادق (عليه السلام) فرمود: «وَ إِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ كَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ. فَمِائَةُ أَلْفٍ مَضْمُونَةٌ خَيْرٌ مِنْ وَاحِدَةٍ لَا يَدْرِى يُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا»[16] اين در حالي است كه اگر براي خودش دعا مي كرد، فقط به اندازه همان يك دعايش به او داده مي شد. حضرت چقدر زیبا و استدلالی وارد شده اند. فرمود اگر همين چيزي را كه برای برادر مؤمنش خواست، برای خودش می خواست، «كَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ» یک چيز مي داشت. حالا بگو ببینم صدهزار تا که تضمین شده است، بهتر است یا یکی؟! آن هم کدام یکی؟! «وَاحِدَةٍ لَا يَدْرِى يُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا»؛ آن يكي كه معلوم نيست مستجاب شود يا نه! اگر برای خودم دعا می کردم، یکی بود؛ اما یک چيزي که من نمی دانستم آیا به هدف اجابت می رسد یا نه. حالا بگو ببینم، صد هزار تایی که پشتوانه دارد و پشتوانه آن هم خود خداوند است و آن را ضمانت کرده است، بالاتر است یا یکی که معلوم نیست به هدف اجابت برسد يا نه؟! به تعبیر اصطلاحی ما دعاي برای غیر، علت تامّه است برای دو چيز؛ یکی دعای فرشته و دیگری نداي خدا از عرش. این ها جزء معارف ما است و در روایات ما آمده است. اینکه من در بحث اهمیت دعا، به سراغ دعا نسبت به غیر آمدم، به اين خاطر است.]
این هم هدیه حقیر به عنوان توشه سفر سرورانی که عازم سفر اربعین هستند، از درس اخلاق حاج اقا مجتبی تهرانی ره 👆
سی اشکال رائج در تدوین طرح تحقیق 👆
موضوع: ریا ریا همیشه ناپسند و قبیح نیست. بلکه گاهی مباح و جایز است و در برخی موارد نیز ممدوح میباشد. مثلا کسی برای اینکه مردم اورا پاکیزه بدانند جامه خود را تمیز کند.دراین باره روایت است از رسول اکرم ص که میفرمایند خدا دوست دارد وقتی بنده ای به سوی برادرانش میرود خود را برای ایشان زینت کند. هم چنین اگر کسی به خاطر دفع مذمت دیگران عملی را مرتکب شود یا ترک کند پسندیده است.مانند این روایت از امام صادق که روزی شخصی از اهل مدینه را دید که برای همسرش چیزی خریده به خانه می برد. فرمود به خدا قسم اگر از خوف مذمت کردن اهل مدینه نبود من نیز چنین می کردم. بنابراین دانسته می شود در برخی موارد و جایگاه ها ریا بی اشکال است. Mahdi MohagheghFar: برای جمله موضوع، جمله اول کافیه. ضمنا این موارد مثال های درستی برای ریا نیست.
سلام استاد وقت بخیر بنده از طلبه های ورودی جدید غیر حضوری هستم متاسفانه جلسات قبلی شرکت نداشتم ونمیتونم به محتوای قبلی دسترسی داشته باشم در کلاس فرمودید عناصر ۳گانه این عناصر ۳گانه چی هست واینکه بنده موضوع تحقیق کثیرالسفررو انتخاب کردم به نظر شما موضوع رو به احکام کثیرالسفر در فقه امامیه وعامه وادله آنها خوبه؟؟ سلام. احکام نماز کثیر السفر و ادله ان در فقه امامیه و فقه عامه
با سلام خدمت استاد گرامی ممکنه براتون متن زیر در رابطه با مثال آوری رو چک بفرمایید؟ موضوع: ریا ریا همیشه ناپسند و قبیح نیست. بلکه گاهی مباح و جایز است و در برخی موارد نیز ممدوح میباشد. مثلا کسی برای اینکه مردم اورا پاکیزه بدانند جامه خود را تمیز کند.دراین باره روایت است از رسول اکرم ص که میفرمایند خدا دوست دارد وقتی بنده ای به سوی برادرانش میرود خود را برای ایشان زینت کند. هم چنین اگر کسی به خاطر دفع مذمت دیگران عملی را مرتکب شود یا ترک کند پسندیده است.مانند این روایت از امام صادق که روزی شخصی از اهل مدینه را دید که برای همسرش چیزی خریده به خانه می برد. فرمود به خدا قسم اگر از خوف مذمت کردن اهل مدینه نبود من نیز چنین می کردم. بنابراین دانسته می شود در برخی موارد و جایگاه ها ریا بی اشکال است. Mahdi MohagheghFar: با سلام برای جمله موضوع، جمله اول کافیه. ضمنا این موارد مثال های درستی برای ریا نیست. **استاد در معراج السعاده صفحه ۶۱۵ این موارد رو به عنوان مثال آورده یعنی به عنوان ریا در غیر عبادات آورده. *پس مستند کنید
حسنی: سلام استاد وقت بخیر بنده طلبه غیر حضوری جدیدالورود در رشته فقه و اصول هستم موضوعی که بنده انتخاب کردم زکات تجارت بود لطفا بفرمایید عنوان و بیان مسئله و سوالات اصلی و فرعی بنده مناسب هست یا نیاز به تغیرات داره؟ عنوان : حکم زکات مال التجاره و ادله آن از منظر فقهای شیعه بیان مسئله : یکی از احکام مالی دین اسلام پرداخت زکات می باشد. این حکم، سود زیاد در کارهای اقتصادی را به نفع فقرا تعدیل می کند. متعلقات زکات در احکام اسلامی اقلام مشخصی است که فقها بر سر وجوب یا استحباب پرداخت زکات در برخی از آن ها با یکدیگر اختلاف رأی دارند. یکی از مواردی که فقها در آن اختلاف کرده اند حکم زکات مال التجاره می باشد. این پژوهش درصدد است تا با بررسی آرا مختلف فقهای شیعه و ادله آن ها، دریابد کدام قول صحیح تر است. سوال اصلی: حکم زکات مال التجاره و ادله آن از منظر فقهای شیعه چیست؟ سوالات فرعی 1. حکم زکات مال التجاره از منظر فقهای شیعه چیست؟ 2.ادله فقهای شیعه در خصوص حکم زکات مال التجاره چیست؟ برای ضرورت هم متن زیر رو نوشتم ولی نمی دونم قسمت آخرش که رو این مسئله کار نشده رو چطور باید بیان کنم؟ ضرورت: از آنجایی که سودی که از تجارت به دست می آید زیاد است و اسلام نیز با سرمایه داری مطلق و فربه شدن اقتصادی یک فرد موافق نیست نمی تواند نسبت به زکات مال التجاره بی تفاوت باشد زیرا مبالغ هنگفتی را به سمت مستحقان سرازیر می کند و سبب کاهش اختلاف طبقاتی می شود. و از آنجایی که آراء فقها در این زمینه متفاوت است نوعی سردرگمی در حکم حقیقی این مسئله برای مکلف ایجاد می شود به همین جهت مهم است که به آن پرداخته شود. از آنجایی که Mahdi MohagheghFar: با سلام. عنوان، بیان مسئله و سوالات خوب است. در ضرورت چیزی نباید بفرمایید که برای اثباتش کسی از شما مطالبه دلیل کند. روی نوشتن ضرورت بیشتر متمرکز شوید. ممنون
سلام علیکم ببخشید موضوع تحقیق بنده صفات اخلاقی پیامبر است. در تکلیف ایستگاهی شماره۱ بسط مثالم رو میشه اشکال گیری نمایید. پیامبر اکرم به عنوان مظهر انسان کامل در عالی ترین درجه اخلاقی قرار گرفته اند.محبت پیامبر به قدری گسترده بود که نزدیکترین افراد خانواده،اصحاب و یاران و حتی اسیران دشمن و گناهکاران تحت الشعاع مهربانی پیامبر قرار می گرفتند.هرگاه به مجلسی وارد میشدند در نزدیکترین جای خالی می‌نشستند جلسات ایشان با اصحاب بی آلایش و حلقه وار بود به گونه ای که اگر کسی از بیرون وارد میشد پیامبر را نمی شناخت.پیامبر گرامی اکثر اوقات ساکت بودند هیچ گاه سخن دیگری را قطع نمی کردند و جز در مواقع ضرورت سخن نمیگفتند.ایشان همواره خوش رو بودند و بدون اینکه بخندند تبسمی بر لب داشتند.از نمونه های اخلاق پیامبر عفو و گذشت ایشان بود که شامل همه انسانها اعم از مومنان و مخالفان بود.در نتیجه پیامبر کاملترین صفات اخلاقی را داراست. Mahdi MohagheghFar: کلیتش خوبه. ممنون بین پ. اصلی عبارات رابط مناسب بسط مثال بیاورید اگر درست باشد باید به خوبی جواب بدهد. عبارات رابط متناسب: مثلا، از جمله این موارد، به عنوان نمونه، به عنوان مثال ...
یا علی: سلام علیکم.ببخشید موضوع تحقیقم صفات اخلاقی پیامبر است.ببخشید میشه بسط استدلالم رو اشکال گیری نمایید. پیامبر اکرم(ص)در عالی ترین درجه ی اخلاق قرار گرفته اند.آیه ۴سوره قلم پیامبر را دارای "خلق عظیم"معرفی نموده است و آیه به این معناست که تو ای پیامبر سجایای اخلاقی عظیمی داری.از پیامبر اکرم(ص)روایت است که می فرماید:"انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" به راستی که من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم،از روایت شریفه این طور برداشت می شود که تمام کننده شرافت های اخلاقی خود در بالاترین درجه ی اخلاقی است.امیرالمومنان درباره ی ویژگی های اخلاقی پیامبر(ص)می فرماید:رفتار پیامبر با همنشینانش چنین بود که دائما خوشرو و خندان و ملایم بود،هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بدزبان و عیب جو و مدیحه گر نبود،هیچکس از او مایوس نمی شد،و هر کس به در خانه او می آمد نومید باز نمی گشت،هرگاه فرد غریب و نا آگاهی با خشونت سخن می گفت و درخواستی می کرد،تحمل می نمود و به یارانش می فرمود:هرگاه کسی را دیدید که حاجتی دارد به او عطا کنید،و هرگز کلام کسی را قطع نمی کرد تا سخن پایان گیرد.نتیجه آنکه پیامبر بالاترین صفات اخلاقی را دارد. Mahdi MohagheghFar: با سلام. لازم است تمرین کنید که جمله به جمله پ. اصلی و پ. فرعی را در بندتان بچینید. جملات طولانی نشود تا مدیریت محتوایی انها سخت نشود. یا علی: پس هم بسط مثالم دارای اشکاله هم استدلال؟ Mahdi MohagheghFar: مثال را چک کنید و کنترل کنید. وضعیتش بد نیست فقط باید مثال بودنش بیشتر مشخص باشد. در دلیل اوری ابتدا ادله را جدا مشخص کنید و به صورت یک جمله واضح بنویسید و بدون اضافات در بند بچینید. اگر لازم شد ب ای پ. اصلی هاتان پ. فرعی مناسب بیاورید. قابل تدارک است. ممنون
Mahdi MohagheghFar: Mehdi: راهنمایی: باسلام من طلبه ترم اول سطح سه رشته فقه و اصول هستم. لطفا نظرتان را در مورد طرح اجمالی (تکلیف ایستگاهی شماره یک ) اینجانب ،بیان فرمایید. ۱_عنوان مسئله: احکام فقهی غنا از دیدگاه فقهای شیعه و سنی ۲_سوال اصلی: احکام فقهی غنا از دیدگاه فقهای شیعه و سنی چیست؟ ۳_سوالات فرعی: 1-احکام فقهی غنا از دیدگاه فقهای شیعه چیست؟ 2-احکام فقهی غنا از دیدگاه فقهای اهل سنت چیست؟ 3-ادله ی احکام فقهی غنا از دیدگاه فقهای شیعه چیست؟ 4-ادله ی احکام فقهی غنا از دیدگاه فقهای اهل سنت چیست؟ ۴_بیان مسئله: یکی از مسائل فراگیر در اسلام که از دیرباز وجود داشته،مسئله غنا و موسیقی می باشد. مفهوم غنا و موسیقی در تعاریف واژه شناسان بنظر متفاوت می آید ولی می توان گفت که غنا عبارت است از«صوتی که با ترجیع و کیفیت خاصی ادا شود که طرب انگیز باشد». فقهای شیعه و اهل سنت فتاوا و احکام متفاوتی در این مسئله داده‌اند؛برخی آنرا حرام،برخی مکروه و حتی مباح دانسته اند. این تحقیق بر آن دارد که علاوه بر تطبیق نظرات مختلف فقهای شیعه و سنی در مورد غنا،به بررسی ادله ی استنادی آن ها پرداخته و مشخص شود که کدام حکم صحیح و متقن می باشد. ۵_ضرورت مسئله: یکی از مسائل مبتلابه عصر حاضر که از برجستگی خاصی برخوردار است،مسئله غنا و موسیقی است؛ مسئله غنا و موسیقی ازجمله مسائلی است که با داشتن ریشه ی اصلی ،هم در قرآن و هم در حدیث،هم از طریق مذهب شیعه و هم اهل تسنن،در کتب مختلف از جمله کتب فقهی مطرح بوده و اطراف آن بحث زیاد شده است. می توان گفت پیشینه موسیقی به بدو خلقت انسان برمی‌گردد،چنانکه در وصف غنا در روایات آمده که «غنا» نوحه سرایی ابلیس در فقدان و فراق بهشت است(بحارالانوار،ج ۸۲،ص ۱۰۵) با این وجود برای بسیاری از افراد ابهام هایی در مورد آن با توجه به تفاوت آراء فقهای دو گروه شیعه و سنی،وجود دارد که قابل توجه می باشد. با وجود پژوهش های زیادی که در این زمینه انجام شده باز هم برای بیان مسئله غنا به جامعه و جوانان،جای کاردارد ونیاز آن احساس می شود. لذا در این پژوهش،سعی می شود که فتاوای فقهای شیعه و سنی نسبت به غنا بیان و ادله ی فقهی و اصولی هرکدام نیز آورده شود تا بتوان بحث مستند و متقنی را برای استفاده ارائه نمود. Mahdi MohagheghFar: با سلام در گام نخست؛ احکام فقهی .... از دیدگاه فقها ... تعبیر فقهی تکرار شده است. اولی می تواند حذف شود. حکم غنا شاید خیلی مشکل نباشد و اختلاف نباشد اما موضوع )ماهیت) و مصادیق غنای محرم و جایز شاید مشکل و اختلافی باشد. باز خودتان تامل کنید. بیان احکام، ضرورتا مشمول بیان ادله نمی شود. در ضرورت لازم است دو نکته مشخص شود ضرورت تحقطق در مسئله و جای خالی ان در تحقیقات قبلی. همچنین رویکرد پژوهشی داشته باشید نه آموزشی یعنی اینکه بسیاری نمی دانند و من اطلاعات در مسئله مورد نظر را به انها می خ اهد ارائه کنم کافی نیست باید بفرمایید در بین دانشوران فقه چه نکته قابل تحقیقی در مسئله مدنظر شما وجود ارد که لازم است درباره اش تحقیق کنید.
سلام وقتتون بخیر استاد این ضرورت و سوالات فرعی من هستش ببینین اگه درست باشه بارگزاری کنم سوالات فرعی: 1-انظار فقهای شیعه در مورد مفطر بودن تزریقات چیست؟ 2_ادله فقهای شیعه در مورد مفطر بودن تزریقات چیست؟ ضرورت: تزریقات یکی از مسائل مبتلی به در زمینه مبطل بودن روزه میباشد که برای آن نیز فقها آرا و ادله ای آورده اند مبنی بر اینکه تزریقاتی که وریدی بوده و جنبه غذایی دارند مبطل روزه هستند ولی در اینکه تزریقات غیر از وریدی و عضلانی مصادیق دیگری نیز دارند لذا در این تحقیق بر آنیم تا به مبطل بودن این مصادیق تزریقات با استفاده از ارای فقها جواب داده شود. استاد ببخشین ایراده ام چیه؟ سلام. در اخر ضرورت، بهتر اهمیت کارتان را توضیح دهید. چیزی شبیه این متن مثلا: این مصادیق جدید اختلافاتی را در بردارد که بررسی انظار و ادله انها زمینه را برای انتخاب قول مختار فراهم می کند.