#نکته ۱۱۳:
📌 اولویت در تربیت با والدین است
رئیس یکی از آسایشگاه های روانی برای ارزیابی روند بهبود بیماران به دیدن آنها می رفت و سؤالاتی مطرح میکرد و بر اساس پاسخ هایشان به سلامت یا عدم سلامت آنها رأی میداد یک روز وارد اتاق یکی از بیماران شد
و از او پرسید: «من شیر وان حمام را باز میکنم و وان در حال پر شدن است. حالا برای جلوگیری از سر رفتن آب در وان تو آن را با قاشق خالی میکنی یا با کاسه؟»
بیمار نگاهی حاکی از تعجب به رئیس بیمارستان انداخت و جواب داد: «هیچ کدام. من اول شیر آب را می بندم.»
رئیس بیمارستان که از پاسخ بیمار غافلگیر شده بود، در دل گفت: عجب، اصلاً این راه حل به فکرم نرسیده بود.
با کمی دقت میبینیم که وضعیت رشد و تربیت عده زیادی از کودکان در خانواده ها نیز بر همین منوال است. آنچه همواره بیشتر بدان پرداخته می شود آموزش و پرورش کودکان در مدرسه است.
در حالی که حساس ترین سالهای زندگی کودک و خمیر مایه ی شخصیت او در درون خانواده و به دست پدر و مادر شکل میگیرد.
کودکان از ابتدا برای پزشک یا مهندس شدن و پولدار و موفق بودن و همچنین ورود به صحنه های رقابتی اجتماع آموزش می بینند.
ولی متأسفانه هیچ سخنی از پرورش والدین تعلیم دیده و آگاه و تأکید ویژه بر آن گفته نمیشود. اصولاً در نهادهای آموزشی جوامع، کسی برای وظیفه ی خطیر پدری یا مادری کردن آموزش نمیبیند.
در نتیجه مانند وانی که شیر آبش همچنان باز است اجتماع پیوسته در حال کلنجار رفتن با جوانان بزهکار و معتاد و مجرم و ترک تحصیل کرده است.
مقدمه کتاب والدین سمی
پ.ن: البته کتاب رو من کامل نخوندم ببینم محتواش چطوریه... ولی این سخنش واقعا حق بود.
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz
#نکته ۱۱۴
📌 با دانش آموز کُشتی نگیرید!
اگر دانش آموزی کاری کرده که مُحِقّ تنبیه است، با عصبانیت او را تنبیه نکنید، بلکه در کمال آرامش و حتی با مهربانی تنبیه او را بیان کنید و به او بگویید که این تنبیه برای خودش مفید است، زیرا که او میتواند با این تنبیه عادات اشتباه خود را کنار بگذارد.
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz
پیرو نکته بالا:👆
همه انسان ها به واسطه اینکه مخلوق خداوند هستند باید آنها را دوست داشت، حتی بدترین آنها را.
این اصل موجب میشود که شما از روی دلسوزی تنبیه کنید نه از روی عصبانیت و کینه و بدخواهی.
به قول امام خمینی ره حتی مرگ گفتن ما برای بعضی از اشخاص هم از روی مهربانی است، زیرا که آنها هر چه بیشتر در دنیا بمانند جهنم خود را سنگین تر میکنند. (نقل به مضمون)
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz
#نکته ۱۱۵
📌 تمجیدیه
تعدادی نامه های تبریک آماده داشته باشید که روی برگه های عنوان دار تایپ شده باشد، در آن جای اسم دانش آموز را خالی بگذارید و جایی هم برای توضیح کار قابل تمجید او در نظر بگیرید؛
یعنی اینکه نامه همان موقع و در همان جلسه خیلی زود قابل تنظیم و ارائه به دانش آموز باشد. بلافاصله بودن این جایزه تأثیر آن را زیاد میکند به علاوه می توانید در ابتدای بگویید: این جلسه من سه نامه دارم که می خواهم برای تمجید به خانواده ها بفرستم چه کسانی میخواهند برنده شوند؟
این کار آنها را به رقابت فرا میخواند تعداد نامه ها را در هر جلسه به سه مورد محدود کنید تا بالاترین تأثیر را داشته باشد. تعداد زیاد ارزش آن را پایین می آورد.
پ.ن: این کار مخصوصا برای پرورش تقوا در دانش آموزان دبستانی بهتر است، زیرا که آنها باید بین یک لذت آنی و یک لذت غیرآنی انتخاب داشته باشند.
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz
#نکته ۱۱۶
📌 نمایش فیلم یا کلیپ
اگر مجموعهای از فیلمها و کلیپها در اختیار دارید، هیچوقت نپرسید که کدام را دوست دارند زیرا منجر به جروبحث بدون نتیجه بین دانش آموزان خواهد شد.
یا حداقل در بهترین حالت آنها را بین دو گزینه مخیّر کنید و وقتی اکثریت تصمیم گرفتند و رای دادند با قاطعیت انجام بدهید.
مطمئنا عدهای ناراضی خواهند بود اما کم کم ساکت خواهند شد.
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz
#نکته ۱۱۷
📌 هم مبانی، هم مهارتها
داخل دفتر بودیم و یکی از معلمان داشت درباره مدیریت کلاس و مباحث مربوط به دانش آموزان صحبت میکرد. خوب که گوش کردم دیدم چقدر مباحث نظری خوبی را دارد مطرح میکند.
زنگ تفریح خورد و معلمان به سرکلاس هایشان رفتند. داخل کلاس بودم که سروصدای بیش از حد یک کلاس توجه مرا به خود جلب کرد، آمدم بیرون تا تذکری به کلاسشان بدهم.
فکر کردم کلاس بدون معلم است. نزدیک درب کلاس که شدم دیدم صدایی در میان صداها بلند در حال فریاد زدن است، همان معلمی بود که در دفتر مدرسه آنقدر زیبا صحبت میکرد.
تعجب کردم، آن جملات زیبا و این نحوه مدیریت کلاس؟! آنجا بود که فهمیدم هم باید #مبانی را آموخت، هم #مهارت_ها را.
بدون هر کدام به سر منزل مقصود نخواهیم رسید.
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz
#خاطره شماره ۱۴
📌 همه مشکلات مملکت با همین یک پیراهن حل میشود؟!
با عصبانیت ایستاده بود پشت درب حوزه امتحانی مدرسه، کارد میزدی خونش درنمیآمد. مرا صدا کرد. پدر یکی از دانش آموزان حاضر در جلسه امتحان بود و در یک دستش یک پیراهن فُرم مدرسه داشت.
با عصبانیت گفت: این چه مسخره بازیه؟!
گفتم: چی شده مگه؟!
گفت: یعنی همه مشکلات مملکت با یک پیراهن حل میشود؟!
تازه دو قِرانیام افتاد. معاون مدرسه ابتدای امتحان تعدادی از بچه ها را به خاطر نپوشیدن لباس فُرم برده بود دفتر برای تماس با والدین. البته بعد از چندین بار تذکر این اتفاق افتاده بود.
گفتم: من که مسئولش نیستم باید به آقای معاون بفرمایید. بروید داخل دفتر و با ایشون صحبت کنید.
رفته بود آنجا. همان ادبیات و همان لحن عصبانی.
معاون جواب زیبایی به او داده بود، گفته بود: بله، همه مشکلات ممکلت حل میشود. وقتی دانش آموز شما در مدرسه به قوانین مدرسه احترام نگذارد، شما توقع دارید در جامعه از قوانین جامعه پیروی کند؟!
مگر مدرسه فقط جای درس خواندن است؟! نخیر آقاجان مدرسه جای اجتماعی شدن هم هست. تک بعدی به مدرسه نگاه نکنید.
پدرش آدم منطقی بود، قانع شد و رفت اما وای از دست بیمنطقهایش.😔
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz
#نکته ۱۱۸
📌 مواجهه با یک والد عصبانی
۱. با یک والد عصبانی وارد بحث نشوید، بگذارید حرفش را بزند تا آرام بشود. بعد شما صحبت کنید.
۲. جلوی دانش آموز نباید بحث بین معلم و والدین اتفاق بیفتد، حرمت هر دو جلوی دانش آموز باید حفظ بشود.
۳. بعد از فروکش کردن عصبانیت به او متذکر شوید که شما هم مانند خودش دانش آموز را دوست می دارید و اگر کاری انجام میدهید برای خود دانش آموز است.
۴. به او یادآور شوید که شما و والد در یک تیم هستید برای تربیت دانش آموز.
۵. مسأله بوجود آمده را موشکافی کنید و سعی کنید به دنبال راهکار باشید برای آن.
#موقعیت
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz
یعنی هیچ چیز کسلکنندهتر از مراقبت امتحانات نیست🥱
@moallem_taraz
وقتی معلم میگه کسی سوالی نداره فهمیدین درسو؟ 😂
#طنز
@nakhchilik
#نکته ۱۱۹
📌 خودکارمو از فلانی بگیرم؟!
- آقا اجازه خودکارم رو از فلانی بگیرم؟!
- آقا اجازه خودکارم رو بدم به فلانی؟!
بعضی از دانش آموزان فکر میکنند خیلی زرنگ تشریف دارند.😊 با هم یک سوال رو هماهنگ میکنند بعد که یکیشون برگشو تحویل میده میگه آقا اجازه برم خودکارم رو از فلانی بگیرم؟!
معلم هم میگه یک خودکاره دیگه. اجازه میده و میره هم خودکار رو میگیره، هم جواب رو میرسونه.
یا مورد داشتیم، میخواسته برگشو تحویل بده، جوری از بین دانش آموزان عبور کرده که با دانش آموز همدستش تلاقی پیدا کنه و در حین رفتن در یک ثانیه جواب رو بگه و بره...
نکشیمون ناقلا؟!😊
نکشیمون انیشتین؟!😊
🔰 معلم تراز | جواد جوادی
@moallem_taraz