عمری زدیم از دل صدا باب الحوائج را
خواندیم بعد از ربنا باب الحوائج را
روزی ما کرده خدا باب الحوائج را
از ما نگیرد کاش “یا باب الحوائج ” را
*هرکس صدایش کرد بیچاره نخواهد شد*
*کارش به یک مو هم رسد پاره نخواهد شد*
یادش بخیر آن روزها که مادر خانه
گه گاه میزد پرچمی را سردر خانه
پر می شد از همسایه ها دور و بر خانه
یک سفره ی نذری ، قدر وسع شوهر خانه
*مادر پدرهامان همین که کم میاوردند*
*یک سفره ی موسی بن جعفر نذر می کردند*
عصر سه شنبه خانه ی ما رو به را میشد
یک سفره می افتاد و درد ما دوا میشد
با اشک وقتی چشم مادر آشنا میشد
آجیل های سفره هم مشکل گشا میشد
آنچه همیشه طالبش چندین برابر بود
نان و پنیر سفره ی موسی بن جعفر بود
گاهی میان روضه ی ما شور می آمد
پیرزنی از راه خیلی دور می آمد
با دختری از هر دو چشمش کور … می آمد
بهر شفای کودک منظور میِ آمد
یک بار در بین دعا مابین آمینم
برخاست از جا گفت دارم خوب می بینم
آنکه توسل یاد چشمم داد مادر بود
آنکه میان روضه می زد داد مادر بود
آنکه کنار سفره می افتاد مادر بود
گریه کن زندانی بغداد مادر بود
حتی نفس در سینه ی او گیر می افتاد
هر بار که یاد غل و زنجیر می افتاد
می گفت چیزی بر لبش جز جان نیامد … آه
در خلوت او غیر زندانبان نیامد … آه
این بار یوسف زنده از زندان نیامد … آه
پیراهنش هم جانب کنعان نیامد … آه
از آه او در خانه ی زنجیر شیون ماند
بر روی آهن تا همیشه ردّ گردن ماند
این اتفاق انگار که بسیار می افتاد
نه نیمه ی شب موقع افطار می افتاد
هر شب به جانش دست بد کردار می افتاد
انقدر میزد دست او از کار می افتاد
وقتی که فرقی بینشان در چشم دشمن نیست
صد شکر که مرد است، زیر دست و پا زن نیست/محسن عرب خالقی
*شهادت امام هفتم حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام بر شما و همه شیعیان محمد و آل محمد تسلیت*
حاجاتتان روا
مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان وخانواده
@moasesehzendegimotahar
سلام هیئت : جامعه الزهرا سلام الله علیها
مناسبت : نشست زن تراز انقلاب اسلامی، الگوی زن سوم
سخنران : خانم افتخاری، دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام و خانم علاسوند، استاد و پژوهشگر حوزه و عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران ؛ خانم حیدری مجد ، مسئول مرکز بسیج اساتید و نخبگان جامعهالزهرا سلام الله علیه
مداح : ---
زمان : هم اکنون در حال پخش
پخش زنده و رایگان مراسم از لینک زیر
heyatonline.ir/fa/heyat/1739
حضرت ابوطالب.pdf
1.02M
کتاب "حضرت ابوطالب، مؤمن قریش"
نویسنده: مجید جعفرپور
🏴به مناسبت وفات حضرت ابوطالب علیهالسلام
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
@moasesehzendegimotahar
چهارشنبه ها: یاحی یاقیوم
#مطبخ_خانه_مرکزی
#شفته_اراکی (کوفته اراکی)
شفتهی مخصوص اراک، یکی از خوراکیهای بومی و سنتی این خطه از کشور به شمار میآید که به دلیل شکل و رنگ فوقالعادهی آن، بسیار جذبکننده و اشتهاآور است. غذایی لذیذ و خوشعطر و رنگ که آشپزها و مادران اراکی با ترکیب موادی همچون گوشت چرخکرده، آرد نخودچی، پیاز، جعفری، نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجهفرنگی، به طبخ و تهیهی آن پرداخته و پس از آماده شدن، همراه نان، ماست و سبزی خوردن سرو میکنند.
این غذا به علت داشتن ویتامینهای A، E. و C. خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود و از آن در برابر انواع بیماریها از جمله سرطانها محافظت میکند.
تدوین:خانم حسینی زاده
#نذر_فرهنگی
لطفا زندگی مطهر را به دوستان خود معرفی کنید🙏
✨مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان وخانواده
@moasesehzendegimotahar
❤️از بعثت او جهان جوان شد
گیتى چو بهشت جاودان شد
این عید به اهل دین مبارک
بر جمله مسلمین مبارک❤️
💐🎊💐🎉💐🎊🎉🎊
🙏❤️ برای همه ی شما خوبان خواستار سلامت و سعادت در دین،دنیا و آخرت از پیشگاه باری تعالی هستیم به حقه این عید عزیز.
التماس دعا . حاجات همگی برآورده به خیروعافیت ان شاءالله. 🦋
✨مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان و خانواده
@moasesehzendegimotahar
sapp.ir/moasesehzendegimotaharr
موسسه زندگی مطهر
#بخش_بانو_نوشت *📌 جریانات دینی و مسائل زنان* 🔗 یادداشت(۱) 🔹 مسائل زنان در کشور ما همواره از سوی
#بخش_بانو_نوشت
*📌 جریانات دینی و مسائل زنان*
🔗 یادداشت(۲)
🍁 در ابتدا به بررسی گفتمان *جریان سنتگرای دینی* میپردازیم که قدمتی دیرینه در کشور دارد. مطلوب است در ابتدا به زمینه تاریخی شکلگیری این جریان فکری اشاره کنیم ؛ به نظر میرسد جریان روشنفکریِ سکولار در دوران مشروطه و پهلوی و نیز ادامه آن در جریان اصلاحطلبی دیندار، در دوره کنونی درباره زنان و حمایت از آنان، با پوششِ ضد باورهای فقیهان و گاه ضد اسلامی و غرباندیشانه، سبب ایجاد رویکردی تهاجمی در بخشی از حوزههای علمیه شد و سبب شکلگیری پارادایمی سخت و محکم در این نهاد گردید که حتی با وقوع انقلاب اسلامی نیز در بخشی از نهاد حوزه علمیه، تا کنون، نگاه سنگینِ فقهی این جریان بر رفتار سیاسی و اجتماعی زنان سایه افکنده است و این بخش از حوزه علمیه، مانند دیگر عرصهها نتوانست همسو و هم پایه نگاه انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، به مسائل زنان بپردازد.
🌿 به لحاظ رویکردی، جریان فکری سنتگرای اسلامی، همواره جامعه آرمانی خود را عصر نبوی و حیات مومنین اولیه در این دوره میداند و *هیچ پاسخی برای مسائل روز جامعه زنان ندارد!* از نظر این جریان، علت ایجاد مشکل در حوزه زنان، بیتوجهی به اصول و ارزشهای دینی و در نتیجه تکالیف و تعبدیات است و البته منظور از تکالیف، بُعد فردی و نه تکلیف اجتماعی زنان میباشد. پیامد این تفکر خواسته و یا ناخواسته ایجاد جداسازیِ ساحتِ دین از حیات اجتماعی فرد و ایجاد نوعی *«سکولاریزم»* در موضوع زنان میباشد!
🔻 در فضای فکری جریان سنتی، آن چه برای زن مطلوب و شایسته است، حصر زن در خانه و اشتغال کامل او به شوهرداری و پرورش فرزندان است. به بیان دیگر، در هیچ دورهای از زندگی زن، حتی در میانسالی که فراغتی بیشتر برای زن ایجاد میگردد، نباید حضور و مسؤولیت اجتماعی دیده شود! اعتقاد به تفاوتهای فراوان زنان و مردان در زمینههای جسمی، روحی، تعقل و احساسات، ارائه تعریف ویژه از کمالات زن و اعتقاد به تفاوتهای فراوان حقوقی و تکلیفی زنان و مردان از دیگر ویژگیهای فکری این رویکرد است.
ادامه دارد...
✍️ زهرا عباسپور فعال و پژوهشگر حوزه زن و خانواده
#یادداشت
#بانو_نوشت
@moasesehzendegimotahar
✨کاش از دلبر نشانی داشتیم ..... بر سر کویش مکانی داشتیم
✨از برای مهدی صاحب الزمان ..... کاش در دل جمکرانی داشتیم
🙏اللهم عجل لولیک الفرج
@moasesehzendegimotahar
موسسه زندگی مطهر
#بخش_بانو_نوشت *📌 جریانات دینی و مسائل زنان* 🔗 یادداشت(۲) 🍁 در ابتدا به بررسی گفتمان *جریان سنتگ
*📌 جریانات دینی و مسائل زنان*
🔗 یادداشت(۳)
*📌 جریان نواندیشان دینی(تجددگرایی)*
🔻جريان نواندیشان دینی با پذيرش اصول و چارچوبهاي مدرنيته، تلاش خود را صرف همخواني اسلام با مؤلفههاي فرهنگ مدرن نمودهاست. نواندیشان دینی در مسیرِ پیشبرد دو پروژه اصلی خود، یعنی «تحقق مدرنیته در جامعه» و «ارائه تفسیری مدرن از دین» ناگزیر به نقد موقعیت موجود زنان شدند.
🔒 «مدرنیته» در اندیشه فکری این طیف یک «منظومه فکری منسجم» نیست و قائل به برداشت قسمتهایی از آن هستند(تجزیه گرایی) لذا بخشهای از نگرش «تمدن غرب» در موضوع زنان مورد اقبال این جریان فکری قرار میگیرد. از این روی *از یک سو بر حفظ کیان «خانواده» تاکید و به نقش زن در خانه به عنوان همسر و مادر توجه میگردد و از سوی دیگر با توجه به «فردگرایی مدرن» از سلسله مراتب نقشی در خانواده و مدیریت مرد بر آن انتقاد میکند و خواهان «برابری نقشها در خانواده» هستند.* فردگرایی نوعی الگوی اجتماعی انسان مدرن است که تمامی *تفاوتهای طبیعی میان زن و مرد را انکار میکند* و معتقد است تمامی مسئولیتها و کارهایی که از عهده مردان بر میآید از سوی زنان نیز قابل انجام است و میبایست «تبعیض جنسیتی» در جامعه از میان برداشته شود.
🔺 تجددگرایان معتقدند میبایست موانع محیطی و فرهنگی را جهت ظهور و بروز خلاقیتهای زن در جامعه زدود و این ممکن نمیشود مگر اینکه موانع «اشتغال» زنان در جامعه از میان برداشته شود. در واقع *متعالیترین تعریفی که این جریان دینی از فعالیت زنان در «عرصه جامعه» دارد، «فعالیتهای اقتصادی زنان» در جامعه همپای مردان می باشد.* از این رو رویکرد خاص این طیف به مسائل زنان «جامعهگرایی» می باشد.
جامعهگرایی مدنظر این جریان منبعث از مدلهاي غربي مشارکت زنان با محوريت مراعات «تساوي زن و مرد» و «عدم تبعيض بر اساس جنسيت»، که در «کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان» ظهور تام دارد، ميباشد مطابق با اين ديدگاه بايد به سوي تساوي حقوق زن و مرد در اجراي مناصب مختلف مديريتي حرکت کرد.
ادامه دارد...
✍️ زهرا عباسپور ؛ کارشناسیارشد تاریخ تشیع، پژوهشگر عرصه زن و خانواده، مادر ۴ فرزند
#یادداشت
#بانو_نوشت
#خوبان_لطفا_زندگی_مطهر_را_به_دوستان_خود_معرفی_کنید.
💐مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زنان و خانواده
@moasesehzendegimotahar
✨سه شنبه ها :
🤔سوال از شما ؟؟؟مشاوره از ما ☺️(خانواده محور؛ مشاوره دینی)💐
فقط سه شنبه ها: (امکان تاخیر در پاسخ وجود دارد به علت مراجعات مختلف مجازی لطفا صبور باشید😊)
مدیریت گروه محترم و خبره مشاورین: سرکار خانم حسینی
ارسال سوال به آی دی:
@yasin5268
@Yaskabod_2020
مجموعه فرهنگی تخصصی زندگی مطهر ویژه مباحث زن و خانواده
@moasesehzendegimotahar
https://ble.ir/moasesehzendegimotahar