#مهدویت_در_قرآن
🍁 بعضی آیات مهدویت جزءچهاردهم
1️⃣ حجر: 36-38 👈🏻 ظهور، پایان مهلت ابلیس
2️⃣ نحل: 1 👈🏻 ظهور، امری الهی
3️⃣ نحل: 33و34 👈🏻 ظهور و رجعت
4️⃣ نحل: 38 👈🏻 رجعت
@moassese_nooralyaghin
10.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج)
🔵 جزء چهاردهم
🌕 امر خدا آمد ، عجله نکنید
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
4_5782973980012972529.mp3
3.95M
#کتاب_صوتی_وظایف
#وظایف_منتظران
قسمت چهاردهم وظایف منتظران
🔵 برگزاری و شرکت درمجالس مهدوی
🎙️#ابراهیم_افشاری
@moassese_nooralyaghin
🔰 انس با خدا
رهبر انقلاب: طبعاً وقتی انسان در درون، در دل، در باطن با خدای متعال انس پیدا کرد، در ظاهرِ او هم اثر میگذارد و در ظاهر هم نشان داده میشود. وقتی حالت خشوع به انسان دست داد، خضوع هم به دنبال خشوع میآید؛ و این آنوقت در زندگی اثر میگذارد.
#بهار_قرآن
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#تفسیر_ماه_مبارک_رمضان_جلسه_سیزدهم
#سوره_کهف
#قسمت_اول
#استاد_آلمرتضی_حسینی
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، استاد آل مرتضی با اشاره به نزدیک بودن روز میلاد امام حسن مجتبی علیهالسلام و بیان یکی از صفات بارز و دائمی متقین، انفاق و نیکوکاری را اصل مهمی در پایداری جامعه دینی برشمردند.
✅موضوع: انفاق مستمر متقین
💫وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
در مسأله انفاق، توجه به کمیت و کیفیت آن خیلی مهم است. گاهی میزان انفاق اینقدر کم و غیرقابل استفاده است که به فرموده خداوند متعال در آیه ۲۶۷ از سوره مبارکه بقره، اگر خود به جای مستمندان بودید، آن را قبول نمیکردید مگر از روی اغماض و کراهت.
💫يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ....
فرا گیری علوم و معارف اسلامی و عمل به دستورات آن بر هر شخصی واجب است، بعضی افراد فقط به تلاوت قرآن اکتفا می کنند ،مثلا آیات انفاق را می خوانند اما به آن عمل نمی کنند.
🍃موضوع: بهرهمندی بهینه از امکانات
آیات ۸۴ و ۸۵ سوره مبارکه کهف:
💫إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا • فَأَتْبَعَ سَبَبًا.
ما او را در زمین تمکن و قدرت بخشیدیم و از هر چیزی رشتهای به دست او دادیم• او هم رشتهای را پی گرفت.
🔹نکات داستان ذوالقرنین:
۱.وَ آتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا:
این جهان، عالَم اسباب و مسببات هست و ما تابع علل و اسباب هستیم.
برای مرتفع شدن مشکلات، فقط دعا کافی نیست بلکه باید از اسبابِ رفع آن مدد بگیریم.
به عنوان مثال در هنگام بیماری در کنار دعا باید به پزشک مراجعه کنیم.
برای ایراد سخنرانی مؤثر، میبایست که علم قوی همراه با لحن تاثیر گزار داشته باشیم و عامِل به کلام خود باشیم.
در این عالَم بدون علت کاری انجام نمیشود.
با آنکه دسته ها وگروه هاي مختلفي از فرشتگان در هنگام ظهور به ياري امام مهدي(ع) می آیند ،اما مردم از یاوران آن حضرت هستند و باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، زمان آسایش و راحت طلبی و عافیت طلبی نیست.
باید مردم برای ظهور آقا امام زمان (عج) از لحاظ کمال بدنی، فکری، عقلی آماده باشند.
نیروی انسانی باید با قدرت فراوان خود را تربیت کنند.
اصل کار، قدرت فکری و نیروی معنوی است و ضعف بدنی نمیتواند ما را از رشد و کمال بازدارد.
نمونه بارز آن رهبر ما، امام خامنهای (مدظلهالعالی) که با وجود ضعفهای جسمی ولی فکر پویا و فعال دارند و جامعه اسلامی را به حال خود رها نمیکنند.
۲.فَأَتْبَعَ سَبَبًا: از امکانات خود به خوبی استفاده کنیم.
خداوند به ذوالقرنین امکانات وسیعی داد و ایشان هم از این استعدادها برای محرومین و مستضعفین خوب استفاده کرد.
شیاطین نفس اماره دائما به انسان القاء میکنند که ما قدرت نداریم و توانی برای انجام امور سخت نداریم.
اگر طاقت سختیها را نداشته باشیم نمیتوانیم یاور دین خدا باشیم.
💫امام علی عليه السلام: ثَوابُ العَملِ على قَدْرِ المَشَقَّةِ فيهِ.
(پاداش كار به اندازه رنج و زحمتى است كه دارد)
آیه ۸۶ سوره مبارکه کهف:
💫حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا.
آیه ۲۶ حجر: وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ.
حَمِئَةٍ: گل سیاه و بدبو یا لجنزار.
خداوند متعال داستان را از دیدِ ذوالقرنین تعریف میکند.
قُلْنَا: خداوند با شخصی در خواب یا بیداری صحبت میکند که پیامبر باشد ولی نظر مفسران در رابطه با تعبیر «قُلْنَا» متفاوت است:
۱.ذوالقرنین مستقیما مورد صحبت پروردگار نبوده است.
مانند مادر حضرت موسی (ع) که خداوند از طریق الهام قلبی او را متوجه ساخت که فرزندش را در صندوقچهای به نیل بسپارد.
۲.خداوند به واسطه پیامبر دیگری با ذوالقرنین صحبت نموده است.
يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا:
۱. حکومتی موفق هست که از پاداش و مجازات به جا استفاده کند.
امام علی علیهالسلام قبل از اینکه مالک اشتر را به سمت مصر بفرستد، چنین فرمود:
انسانهای خوب را معرفی کن و پاداش دهید؛ انسانهای بد را هم معرفی کن و توبیخ نما. اگر این کار را نمیکنید، موفق نمیشوید.
۲.اگر نمایندهای به جایی فرستادیم اختیاراتی هم به او بدهیم.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#تفسیر_ماه_مبارک_رمضان_جلسه_سیزدهم
#سوره_کهف
#قسمت_دوم
#استاد_آلمرتضی_حسینی
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
آیات ۸۷ و ۸۸سوره مبارکه کهف:
💫قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَىٰ رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُكْرًا.
💫وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَىٰ ۖ وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا
⁉️عبارت «فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ» در برابر «سَنَقُولُ لَهُ» بیانگر چه نکتهای میباشد؟
در این آیات خداوند در مورد عذاب لفظ «سوف» را به کار برده یعنی عذاب را به تأخیر بیندازیم و عجله نکنیم بلکه چند نفر از آنها متنبه شوند.
درباره پاداش از «سـ» استفاده نموده است یعنی در تشویق کارهای خوب سرعت عمل داشته باشیم و به تأخیر نیندازیم.
آیات ۸۹ و ۹۰ سوره مبارکه کهف:
💫ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا • حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَىٰ قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا.
و باز وسیله و رشتهای را پی گرفت (و سفر را ادامه داد)• تا به خاستگاه خورشید رسید؛ (در آن جا) دید خورشید بر جمعیّتی طلوع میکند که در برابر (تابش) آفتاب، پوششی برای آنها قرار نداده بودیم (و هیچ گونه سایبانی نداشتند)
ذوالقرنین در ادامه سفر خود، به سرزمینی رسید که مردمان آن پوششی ندارند برهنه هستند تمدن ندارند.
وقتی اوضاع این مردمان را ملاحظه نمود، استعدادهای خود را در جهت پیشرفت تمدن و بصیرت آنان به کار بست.
۱.افراد صالح و متعهّد، پيگيرى و پشتكار دارند. «ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَباً».
۲. مردان خدا، با داشتن همه نوع امكانات رفاهى، براى نجات محرومان و گسترش عدالت حركت مىكنند. ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَباً ...
👈آنچه مهم است؛ هدايت و خدمت به مردم است، چه درشرق باشد چه در غرب.
امام علی (ع) درباره یکی از صفات و ویژگی های پیامبر اسلام (ص): طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ. او (پیامبر) پزشکى است که با طبّ خویش پیوسته در گردش است.
آیه ۹۱ کهف:
💫كَذَٰلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا.
خُبْرًا: خداوند از همه امور آگاه است، خبر دارد که ذوالقرنین چه امکاناتی دارد و همچنین مطلع است که او چه استفادههایی از آنها برای هدایت و پیشرفت مردم میکند.
آیات ۹۲ و ۹۳ سوره مبارکه کهف:
💫ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا • حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمَا قَوْمًا لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا.
ذوالقرنین راه خود ادامه داد تا به ميان دو كوه رسيد، و در آنجا گروهى غـيـر از آن دو گـروه سـابـق يـافـت كـه هـيـچ سخنى را نمى فهميدند
لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا: اين نيست كـه آنـهـا بـه زبـانهاى معروف آشنا نبودند، بلكه آنها محتواى سخن را درك نمى كردند، يعنى از نظر فكرى بسيار عقب مانده بودند یا از لحاظ بیانی.
از نظر تمدن در سطح بسيار پائينى بودند، چرا كه يكى از روشنترين نشانه هاى تمدن انسانى، همان سخن گفتن او است.
مانند بعضی از کشورهای اسلامی که از خود هیچ چیزی ندارند، حتی علم خود را از کشورهای غربی میگیرند.
نکات:
۱.مردم یک کشور خودشان باید به فکر تقویت قوای فکری خود باشند
۲.جهت پذیرفته شدن بین مردم باید قدرت بیان بالا و علم زیاد داشت
۳.قومی که از لحاظ فکری و از لحاظ بیان ضعیف هستند تمدن قوی ندارند.
آیه ۹۴ سوره مبارکه کهف:
💫قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَىٰ أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا.
آن جمعيت از نظر امكانات اقتصادى وضع خوبى داشـتـند، اما از نظر صنعت و فكر و نقشه ناتوان بودند، لذا حاضر شدند هزينه اين سد مهم را بر عهده گيرند مشروط بر اينكه ذو القرنين طرح و ساختمان آن را پذيرا گردد.
نکات:
۱.اولياى خدا بهترين كسانىاند كه مىتوانند ايجاد امنيّت كنند و گرهگشاى مردم باشند.
۲.براى مردان خدا، توقّف از فعاليّت و فراغت و بازنشستگى معنى ندارد.
آیه ۹۵ سوره مبارکه کهف:
💫قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا.
ذو القـرنـيـن در پـاسـخ آنها چنين اظهار داشت كه آنچه را خدا در اختيار من گذارده از آنـچـه شـمـا مـى خـواهـيـد بـگـذاريـد بـهـتـر اسـت و نـيـازى بـه كـمك مالى شما ندارم
مـرا با نيروئى يارى كنيد، تا ميان شما و اين دو قوم مفسد، سد نيرومندى ايجاد كنم.
نکات:
۱.براى رسيدن به هدف، علاوه بر طرح وتقاضا وبودجه، همّت و مشاركت مردمى نيز لازم است. «فَأَعِينُونِي»
۲.پيامبران براى رسالت و هدايت مردم، درخواست پول و ماديات از آنان نداشتند. «ما مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ»
۳.محكمكارى و بىنقص انجام دادن كارها، شيوهى انبياست.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin