eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🖤تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْكَانُ الْهُدَى سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست ✅آیه ۶: ارث در مال یا مقام نبوت "يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا" ⁉️مفسران درخصوص واژه "ارث" در عبارت " يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ" چه نظراتی دارند؟ 1⃣بسیاری از دانشمندان شیعه معتقدند در اینجا ارث در اموال مورد نظر است 2⃣جمعی از علمای تسنن مقام نبوت را مورد نظر دانسته‌اند. 3⃣گروه دیگری نیز معنی جامعی که هر دو مورد را شامل می شود درنظر گرفته اند ▪️دلایل گروه اول: ➖هرگاه کلمه ارث مجرد از قرائن باشدبه معنی ارث مال است. ➖باتوجه به پاره ای از روایات حضرت زکریا رئیس احبار بودندکه بنی اسراییل هدایا و نذورات فروانی برای آنها می آوردند. ➖همسر حضرت زکریا از دودمان "سلیمان بن داود"بودکه اموال زیادی را به ارث برده بود. لذا حضرت زکریا بیم داشت این اموال به دست افراد ناصالح و فرصت طلب بیفتدو منشاء فساد در جامعه شود. ➖همچنین روایت معروفی که از "فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده که ؛برای گرفتن فدک در برابر خلیفه اول به آیه فوق استناد کردند. ▪️دلایل گروه دوم (ارث معنوی) : ➖بعید به نظر می رسد حضرت زکریا در آن سن و سال مشغله مهمی از ناحیه وارثان ثروتش داشته باشد خصوصا اینکه بعد ار جمله"يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ" اضافه می کند:"وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا ؛ خدایا او را مورد رضایت خویش قرار ده."بدون شک این جمله اشاره به صفات معنوی ان وارث دارد. ➖ در آیات آینده وقتی خدا بشارت تولد یحیی را به او می دهد مقامات معنوی عظیم از جمله مقام نبوت را برای او ذکر می کند. ➖در سوره آل عمران هنگامی که انگیزه زکریا برای تقاضای فرزند را شرح میدهد زمانی است که مقامات معنوی مریم را مشاهده کرده است."هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدعاء" ➖در پاره‌ای از احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ارث را اشاره به جنبه معنوی آن می دانند. ➖ ظهور کلمه ارث در معنی ارث اموال قطعی نیست زیرا در قرآن کرارا در ارث معنوی استعمال شده (مانند آیه ۳۲ /فاطر و آیه ۵۳ /مومن) ⬅️باتوجه به نظرات دو گروه و دلایلی که هر کدام بیان می کنند آیه الله مکارم حفظه الله معتقدند:👈 ارث در اینجا مفهوم وسیعی دارد که هم ارث اموال و هم ارث مقامات معنوی را شامل می شود، زیرا؛ برای هر طرف قرائنی وجود دارد و با توجه به آیات قبل و بعد و مجموعه روایات این تفسیر کاملا نزدیک به نظر می رسد. ⏪نکته قابل توجه در ایه فوق این است که اموال و دارایی ها درجهت پیشبرد دین اهمیت به سزایی دارد؛ چنانچه اموال حضرت خدیجه سلام الله علیها یکی از مولفه های بسیار مهم، جهت نشر دین اسلام بود و دشمنان از آغاز این مساله را به خوبی مدنظر قرار داده اند و در طول تاریخ شاهد تلاشهای آنها در جهت ایجاد محرومیتها برای معصومین علیهم السلام و مبلغان دین بوده ایم که غصب فدک نمونه ای از این موارد است. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ✅آیه ۷:استجابت دعای زکریا "يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا" این آیات استجابت دعای زکریا را در پیشگاه پروردگار بیان می کند. چه جالب است :خدا دعای بنده اش را این چنین بپذیرد و با بشارت دادن او را از انجام خواسته اش آگاه سازد و در برابر درخواست فرزند، پسری به او بدهد ، و نام پسر را نیز خودش بگذارد، و اضافه کند، این فرزند از جهاتی بی‌سابقه است. ⁉️عبارت"لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا"بیانگر چه حقیقت مهمی در خصوص حضرت یحیی می باشد؟ ⚜عبارت فوق گرچه ظاهراً به این معنی است که تاکنون کسی هم نام او نبوده ولی، از آنجا که نام به تنهایی دلیل بر شخصیت کسی نیست، معلوم می شود: این اسم، اشاره به مسمی است، یعنی کسی که دارای امتیازاتی همچون او بوده باشد، قبلاً نبوده است. بدون شک، قبل از یحیی پیامبران بزرگی بودند حتی بالاتر از او، ولی هیچ مانعی ندارد که یحیی ویژگی هایی داشته است مخصوص خودش، که در آیات بعد به آن اشاره می‌شود. ↩️ادامه دارد... موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ⁉️ از نظر علامه طباطبایی در جمله "يَا زَكَرِيَّا"چه نکته ادبی و بلاغی به کار رفته است؟ توضیح دهید. ▪️در جمله "یا زکریا" یک نکته ادبی به نام حذف و ایجاز (کوتاه گویی) به کار رفته و تقدیرش چنین است: "فَاسْتَجَبْنَا لَهُ و نادیناه" در سوره انبیا همین جمله حذف شده را اظهار نموده است."فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ"(انبیاء/۹۰) قبلا اشاره شد که علوم بلاغی به سه دسته تقسیم می شود: 1⃣معانی 2⃣ بیان 3⃣بدیع ▪️معانی: به بحث از حالات گوناگون سخن به منظور هماهنگی با مقتضای حال می‌پردازد. ➖ یکی از باب های مهم در علم معانی "متناسب‌سازی حجم کلام" با معنا و محتوای مورد نظر و ویژگی های مخاطب است که رعایت این امر تاثیر بسزایی در تفهیم صحیح و کامل دارد و رعایت شرایط بالا: ➖گاه مقتضی کوتاه کردن کلام، آوردن لفظ اندک با معنای بسیار است ،که به آن ایجاز گویند. ➖گاه مقتضی طولانی کردن کلام، آوردن لفظ بسیار با معنای اندک است که به آن اطناب گویند. ➖ و گاه مقتضی برابر بودن کلام با معنا است که به آن مساوات گویند. ⏪سخن در هیچ یک از حالت های سه گانه فوق بلیغ شمرده نمی‌شود مگر هنگامی که هماهنگ با مقتضای حال مخاطب و شرایط تخاطب باشد ایجاز در لغت ⬅️به معنای کوتاه کردن در اصطلاح ⬅️به معنی ایراد سخن با حجم کم و معنای زیاد است، به شرط آن که متناسب با استعداد و هماهنگ با حال مخاطب باشد. ⏺اگر کوتاهی الفاظ به گونه‌ای باشد که مخاطب را در در فهم کلام دچار مشکل سازد آن را "ایجاز مخل" گویند. ایجاز بر دوقسم است: 1⃣ایجاز قصر ،آن است که با عبارتی کوتاه بدون اینکه چیزی از سخن حذف شود معانی بسیاری از آن اراده می‌شود. این نوع ایجاز و عالی ترین مرحله بلاغت کلام است؛ مانند: "وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ" 2⃣ایجاز حذف، عبارتست از حذف جزئی از کلام به دلیل وجود قرینه، به طوریکه از حجم کلام کاسته شود ولی مفهوم آن کامل باشد. به عنوان نمونه می‌توان به آیه زیر اشاره کرد: وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ؛که در اصل "فی سبیل الله"بوده و کلمه "سبیل"به قرینه حذف شده است. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ✅آیه ۸:تقاضای توضیح از خداوند "قَالَ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيًّا" حضرت زکریا علیه السلام که اسباب ظاهری را برای رسیدن به مطلوب خود یعنی فرزند دار شدن مساعد نمی دید از پیشگاه پروردگار تقاضای توضیح کرده :" گفت: پروردگارا! چگونه ممکن است فرزندی نصیب من شود در حالی که همسرم نازا و من نیز از نظر سن و سال به حدی رسیده ام که فرتوت و افتاده شده ام." ▪️"عِتِيًّ" به معنای کسی است که بر اثر طول زمان اندامش خشکیده شده همان حالتی که در سنین بسیار بالا برای انسان پیدا میشود 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ✅آیه ۹:آفرینش از هیچ، بیانگر قدرت خدا "قَالَ كَذَٰلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَقَدْ خَلَقْتُكَ مِن قَبْلُ وَلَمْ تَكُ شَيْئًا" ✍اما به زودی زکریا در پاسخ سوالش این پیام را از درگاه خداوند دریافت داشت: "فرمود: مطلب همین گونه است که پروردگار تو گفته، و این بر من آسان است." این مسئله عجیبی نیست که از پیرمردی همچون تو و همسری ظاهراً نازا فرزندی متولد شود "من تو را قبلاً آفریدم در حالیکه هیچ نبودی" خدایی که توانایی دارد از هیچ، همه چیز بیافریند، چه جای تعجب که در این سن و سال و این شرایط فرزندی به تو عنایت کند. ⁉️ خداوند سبحان در کدام یک از آیات قرآن به قدرت خود و آسانی کارها اشاره کرده است؟ ✍خداوند بر هر چیزى قادر و هر کارى براى او آسان است. چنانکه در این آیه مى ‏فرماید: «هو علىّ هیّن». در آیه‏ ۲۲ حدید و ۷ تغابن نیز مى‏ خوانیم: «ذلک على اللّه یسیر» در آیه‏ ۲۰ و ۱۰۶ بقره نیز آمده است: «اِنّ اللّه على کلّ شیى‏ء قدیر» در آیه‏ ۴۵ کهف نیز مى ‏فرماید: «و کان اللّه على کلّ شیى‏ء مقتدرا» خداوند بر همه چیز تواناست. ⚜ توجه به قدرت خداوند در عالم آفرینش و اینکه همه امور و کارها برای خداوند آسان است روحیه یاس و ناامیدی را در وجود مخاطبان قران از بین میبرد و حس امید را در آنها بارور می سازد این تفاوتی است که از نظر اعتقادی میان انسانهای با ایمان که در محضر آیات قرآن هستند با افرادی که از قرآن و تعالیم آن دور هستند وجود دارد. دشمنان همواره در تلاش هستند تا با القاء یاس و ناامیدی انسانها خصوصا جوانان مسلمان را از دینداری دور کنند. قران کریم راهکارهای زیادی را در این خصوص ارائه کرده از جمله توجه به قدرت خدا در عالم،توجه به نعمتهای الهی و قدردانی از منعم و .... 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
استاد حسینی آل مرتضی در مراسم شب قدر در شب نوزدهم که در موسسه نورالیقین برگزار شد در بیانات خود با موضوع استجابت دعا در شب های قدر ابتدا به شرح مراحل استجابت دعا بر اساس آیات ابتدایی سوره مریم پرداختند: مراحل استجابت دعا 👈۱- در سوره مریم حضرت زکریا فرمود إِذْ نادي‏ رَبَّهُ نِداءً خَفِيًّا خفیا به معنای پنهانی است. دعا به صورت پنهانی و مخفیانه با خداوند متعال باشد نه به صورت شکایت با مردم. 👈۲- اعتراف به عظمت خداوند و ضعف خودم و اطرافیانم امروز اطرافیان هستند و فردا نیستند. سوره حمد ام الکتاب است. در ابتدای سوره به عظمت خداوند اعتراف می کنیم. 👈۳- اعتراف به دعاهایی که در حق خودم و دیگران مستجاب شده اند. خداوند که رب العالمین است مصلحت من را از هم بهتر می داند. غرق نعمت بودن دلیل بر رضایت خداوند نیست بلکه مومنان همواره در ابتلا هستند. ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْر ِ بِما کَسَبَتْ أ َیْدِی النَّاس ِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجعُون (روم/۴۱) مردم دو گروه هستند : عده ای گناه می کنند و عده ای ساکت شده اند و هیچ اقدامی نمی کنند. باء در عبارت بِما کَسَبَتْ أ َیْدِی النَّاس سببیت است و الف و لام الناس جمع است. کیفر این اعمال، ابتلاء است تا شاید برگردند(لَعَلَّهُمْ یَرْجعُون) متاسفانه ما قرآن را برای تفکر و تدبر نمیخوانیم و علم و نور آن وارد قلب ما نمی شود. امام علی علیه السلام : يقرأونَ القرآنَ لا يُجاوزُ تَرَاقِيَهُمْ ... را ه حل این مشکل این است که همه دست به دست هم بدهیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم. این فریضه نیز مانند نماز و روزه واجب است. ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ در ادامه ایشان مواردی را که باعث استجابت دعا اینگونه برشمردند: 1⃣- کینه زدایی : لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا (حشر/۱۰) در دعای ندبه می خوانیم وَ انْظُرْ إِلَيْنَا نَظْرَةً رَحِيمَةً نَسْتَكْمِلْ بِهَا الْكَرَامَةَ سلام هی حتی مطلع الفجر، وجود ما با باید سلامتی برای دیگران باشد 2⃣- دائم الذکر بودن قولی و عملی: در همه اعمال و حرفهایمان خدا را در نظر داشته باشیم. اما متاسفانه ما در اعمال دیگران دقیق هستیم و در اعمال خودمان خیر. گاهی یک نگاه و یا تبسم ما می تواند توهین یا تمسخر آمیز باشد. در حالیکه شاید آن فرد از اولیاء الله باشد. 3⃣- شکر النعم : سکر النعم در مقابل شکر النعم قرار دارد. ما متاسفانه با وجود نعمت های فراوان خداوند متعال همیشه در حال شکایت هستیم و این بیماری مسری متاسفانه در حال سرایت به دیگران نیز است. اگر به دیگران انرژی مثبت بدهیم این انرژی مثبت به ما نیز بر می گردد. و بالعکس اگر انرژی منفی بدهیم انرژی منفی دریافت می کنیم. این قانون جذب است. در مصیبت ها نیز خداوند را شکر کنیم؛ وَ الْحَمْدُلِلّهِ عَلي كُلِّ حال 4⃣- به خداوند اعتماد داشته باشیم. وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا؛ اى پروردگار من هرگز در دعاى تو نااميد نبوده‏ ام(مریم /۴) امام جواد علیه السلام می فرماید : الثِّقَةُ بِاللَّهِ‌ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ‌ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَالٍ؛ تکیه داشتن به خدا، ‌بهای هر چیز ارزشمند و نردبانی برای رسیدن به هر بلندی است.  5⃣- از گناهکار و مکان گناه دور شویم. وَ أَعْتَزِلُکُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ أَدْعُوا رَبِّي عَسي‏ أَلاَّ أَکُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا 6⃣- عجله در استجابت دعا نداشته باشیم. گاهی تاخیر در اجابت دعا سبب ترفیع مقام اخروی می شود. امام صادق علیه السلام میفرماید : إنَّ عِندَ اللّه ِ عزّوجلّ مَنزِلَةً لا تُنالُ إلّا بِمَسألَةٍ؛  همانا نزد خداوند عز و جل مقام و منزلتى است كه جز با درخواست به دست نمى آيد. خداوند بعد از صبر فراوان ابراهیم علیه السلام نعمتهای فراوان به او داد. همه او را بیرون کردند و در مقابل خداوند عزتی به او داد که یهود و نصارا و مسلمانان می گویند ابراهیم از ما است. ابراهیم از بت کده فرار کرد و خداوند نعمت ساختن کعبه رو به او عطا کرد. فرزند و همسر خود را در صحرایی بی آب و علف رها کرد و خداوند زمزم را تا قیامت جاری کرد. 7⃣- اخلاص داشتن در کارهایمان فقط به فکر منفعت شخصی نباشیم. اولین مرحله اخلاص نیت است. از خداوند بخواهیم تا دغدغه دین را داشته باشیم و فقط به فکر حوائج شخصی نباشیم. ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
هر صبح ڪہ سلامت مےدهم و یادم مےافتد ڪہ صاحبے چون تو دارم: ڪریم،مهربان،دلسوز،رفیق، دعاگو،نزدیڪ... و چہ احساسِ نابِ آرامش بخش و پر امیدے است داشتنِ تو... 🌤ألـلَّـهُـمَ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ دعای روز بیست و یکم ماه رمضان 🔹 اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ دَلِيلاً، وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ عَلَيَّ سَبِيلاً، وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِي مَنْزِلاً وَ مَقِيلاً، يَا قَاضِيَ حَوَائِجِ الطَّالِبِينَ. 🔺 خدایا در این ماه برای من به سوی خشنودیت دلیلی قرار ده، و برای شیطان راهی به سوی من قرار مده، و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، ای برآورنده حاجات خواهندگان. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ فضیلت و ثواب روز بیست ویکم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم : ▪️ روز بیست و یکم، خداوند قبر شما را هزار فرسخ فراخ مى سازد و تاریکى و وحشت را از قبر شما بر مى دارد و قبرهایتان را مانند قبور شهیدان قرار مى دهد و چهره هایتان را هم ‌چون چهره یوسف فرزند یعقوب علیهما‌السلام زیبا مى کند. 📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی آیات مهدویت در جزء ۲۱ 1️⃣ لقمان: 20 👈🏻 امام غایب 2️⃣ سجده: 21و30 👈🏻 ظهور امام مهدی ‌(عج) و انتقام از ستمکاران @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج) 🔵 جزء بیست و یکم 🌕 مؤمنین حتما قبل از ظهور حضرت مهدی ارواحنافداه غربال خواهند شد @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَعَشِيًّا ﴿۱۱﴾ موضوع : تسبیح پروردگار در صبح و شام زكريا علیه السلام از محراب عبادتش به سراغ مردم آمد و با اشاره بـه آنـهـا چـنـيـن گـفـت : صـبح و شام تسبيح پروردگار بگوئيد چـرا كه : 👈۱- نعمت بزرگى كه خدا به زكريا ارزانى داشته بود در سـرنـوشـت آيـنـده هـمـه آنـهـا تـاثـيـر داشـت 👈۲- ايـن مـوهـبـت كه اعجازى محسوب مى شد مى توانست پايه هاى ايمان را در دلهاى افراد محكم كند. ✔نکته : دستور «سَبِّحُوا بُكْرَةً وَعَشِيّاً» برای هميشه بود اما الآن كه مي‌خواهد فيض وجود يحيي پديد بيايد جامعه بايد جامعه ي نوراني باشد. اگر فضا، فضاي ديانت باشد بركات نازل مي‌شود. وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَي آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ؛ و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم(اعراف/96) اگر جامعه‌اي باتقوا باشند بركات الهي زياد می شود و قهراً در جامعه بابركت انسانهای متبرّك و مبارك هم پديد مي‌آيند. یَا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا ﴿۱۲﴾ موضوع : كتاب آسمانى را با قوت و قدرت بگير دستور خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ هم نسبت به انبیاء هست و هم نسبت به امم 🔹️نسبت به انبیاء : َكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ .. به موسی نوشتیم (و دستور دادیم) که (حقایق و احکام) آن را به قوت (عقل و ایمان) فراگیر 🔹️نسبت به امم : وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ .. و (ای بنی اسرائیل یاد آرید) وقتی که از شما پیمان گرفتیم بنابراین اين يك حكم عام براى همگان است ، نه شخص يا اشخاص معينى. ◀️سه اصل در عبارت «خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ» 👈۱- اين كتاب كتابي است قوي، يعني ضعف، بطلان و کذب در آن نيست. 👈۲- كتاب وزين و سنگين است پس معلّم اين كتابِ قوي يك انسان قوي است. 👈۳-شاگردانش هم بايد انسانهای قوي باشند مستمِع ضعيف به درد نمي‌خورد اصولا هيچ كتاب و مكتبى را بدون قوت و قدرت و قاطعيت پيروانش نمى توان اجرا كرد، اين درسى است براى همه مؤمنان و همه رهروان راه الله. ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺••• وَحَنَانًا مِنْ لَدُنَّا وَزَكَاةً وَكَانَ تَقِيًّا ﴿۱۳﴾وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّارًا عَصِيًّا ﴿۱۴﴾وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا ﴿۱۵﴾ موضوع : مواهب دهگانه خداوند به حضرت یحیی علیه السلام 👈۱- در دوران خردسالي به او حكم داد : وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا 👈۲-  گرايش و حنان به او عطا كرد : وَحَنَانًا مِنْ لَدُنَّا 👈۳- طهارت به او عطا كرد : وَ زَكَاةً  به بركت آن حكمت و اين حَنين و اين طهارت چند صفت را داشت:  👈۴- نسبت به پروردگار باتقوا بود : وَكَانَ تَقِيًّا 👈۵- نسبت به مسائل خانوادگي جزء ابرار بود : وَ بَرًّا بِوَالِدَيْهِ  👈۶ و ۷ - در مسائل اجتماعي جبّار عَصي نبود : وَلَمْ يَكُن جَبَّاراً عَصِيّاً 👈۸ و ۹ و ۱۰ - و چون او جامع اين صفات برجسته و افتخارات بزرگ بود  درود ما بر او بـه هـنـگـام ولادتـش و درود ما بر او به هنگامى كه مرگش و درود بر او در آن روز كه زنده و برانگيخته خواهد شد ✔نکته : در آیه وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا ﴿۱۵﴾ حَيّاً حال باشد :  هم براي فاعل «يَمُوتُ» هم براي نائب‌ فاعل «يُبْعَثُ» و يوم يموت حيّاً و يوم يُبعث حيّاً اشاره باشد كه حضرت یحیی علیه السلام شهيد مي‌شود. 🔹️شهيد : «يموت حيّاً» 🔹️ديگران : «يموت ميّتاً» شهيد حيّاً وارد برزخ مي‌شود و حيّاً از برزخ وارد قيامت مي‌شود وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا ﴿۱۶﴾  موضوع : پيوند بسيار نزديك داستان حضرت یحیی و حضرت عیسی علیهما السلام ◀️تـولد يـحـيى از پدرى پير و فرتوت و مادرى نازا عجيب بود و تولد عيسى از مادر بدون پدر ◀️یحیی علیه السلام بـه مـقـام عقل و نبوت در كودكى رسید و عیسی علیه السلام در گهواره آنهم از كتاب و نبوت سخن گفت. ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح ڪہ سلامت مےدهم و یادم مےافتد ڪہ صاحبے چون تو دارم: ڪریم،مهربان،دلسوز،رفیق، دعاگو،نزدیڪ... و چہ احساسِ نابِ آرامش بخش و پر امیدے است داشتنِ تو... 🌤ألـلَّـهُـمَ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin