🌸•••༻﷽༺•••🌸
❇️فیض حضور در میهمانی الهی❇️
✨امامعلی (ع ):
«تَدَبَّرُوا آیاتِ القُرآنِ وَاعْتَبِرُوا بِهِ فَإنَّهُ أَبْلَغُ الْعِبَرِ؛
در آیات قرآن تدبّر کنید و به وسیله آن عبرت گیرید. چرا که تدبّر در آن رساترین عبرت هاست.»
✨ موسسه نورالیقین
برای بیست و پنجمین سال متمادی✨
❇️سنت حسنه تفسیر قرآن کریم❇️
✨ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان را برگزار میکند✨
⏰زمان برنامه : هر روز ماه مبارک رمضان ساعت 10 تا 12:30
مکان برنامه : موسسه نورالیقین
✅عناوین برنامه ها:
1⃣ آموزش تفسیر سوره حجر در ادامه طرح جامع رضوان که تفسیر کل قرآن کریم است .
( هر روز از ماه رمضان )
2⃣ شرح فرازهایی از دعای افتتاح
(یکشنبه و چهارشنبه)
3⃣ آموزش سبک زندگی اسلامی
( جمعه ها )
4⃣ شرح و تفسیر خطبه معرفه الله
( دوشنبه و پنج شنبه)
5⃣آموزش احکام ماه مبارک رمضان
( شنبه و سه شنبه)
6⃣تلاوت یک جزء قرآن توسط قاریان برجسته موسسه ( هر روز ماه رمضان )
نکته 👈👈تمامی برنامه های فوق بصورت حضوری ومجازی برگزار می گردد.
👈 همراه با مهد کودک قرآنی
📞تلفن موسسه 👈02537782721
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
هدایت شده از کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
•═•••◈﷽◈•••═
🍃امام علی (ع)«لَوْ حَفِظْتُمْ حُدُودَ اللَّهِ لَعَجَّلَ لَکُمْ مِنْ فَضْلِهِ الْمَوْعُودِ؛
اگر حدودالله را حفظ کنید، قطعاً خداوند از روی فضلش در امر موعود تعجیل میکند.»
⁉️ آیا می دانید طبق فتوای اکثر مراجع عظام :
🍃 مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد (مساله ۱۱ رساله)
آموزش مسائل احکام رساله شانزده مرجع با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته اند
🍃"این مطالب ماحصل تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین با روشی نوین در کلاسهای حضوری می باشد"
ویژگیهای مطالب احکام 👇👇
⬅️ ۱- استفاده از روش پرسش و پاسخ
➡️ ۲- شرح اصطلاحات فقهی و اصولی
⬅️ ۳- موضوع بندی و دسته بندی مسائل
⬅️ ۴- بیان اختلاف مراجع عظام
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
👈 روزهای دوشنبه با ما همراه باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی
#جلسه_ بیست وششم
🌹 قسمت هشتم
شرط سیزدهم :آن که دراعضای وضو مانعی از رسیدن آب نباشد
✅ برطرف کردن مانع. مساله ۲۹۰
⁉️ سوال۱.اگر چیزی براعضای وضوست که نمی داند مانع رسیدن آب به پوست بدن است یا نه ،تکلیف چیست؟
اگر می داند چیزی به اعضای وضو چسبیده ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می کند یا نه ⬅️باید آن را بر طرف کند یا آب را به زیر آن برساند.
✅چرک زیر ناخن مساله ۲۹۱
⁉️سوال۲.آیاقبل از وضو باید چرک زیر ناخن را برطرف کرد؟
🔹اگر ناخن کوتاه باشد وزیر آن چرک باشد⬅️وضو اشکال ندارد؛مگر قسمتی که جزء ظاهر حساب می شود.۱
🔹اگر ناخن بیشتر از معمول باشد ⬅️بایدچرک زیر مقداری را که از معمول بلندتر است،برطرف نمایند.
🔹اگر ناخن را بگیرند ⬅️برای وضو باید چرک زیر آن را برطرف کنند.
✅وجود تاول در اعضای وضو
اگر در اعضای وضو به واسطه سوختن یا چیز دیگربرآمدگی (تاول )پیدا شود :
چنانچه سوراخ نشده باشد ⬅️شستن ومسح روی آن (تاول)کافی است.
چنانچه سوراخ شده باشد:
الف.اگر پوست یک قسمت آن کنده شود ⬅️لازم نیست آب را به زیر قسمتی که کنده نشده برساند.
ب)اگر پوستی که کنده شده،گاهی به بدن می چسبد وگاهی بلند می شود ⬅️باید آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ شک در وجود مانع از رسیدن آب به اعضاء۲مساله ۲۹۳-۲۹۸
⁉️سوال۳.اگر انسان بعد از وضو متوجه مانعی در اعضای وضویش شود،وضوی او چه حکمی دارد؟
🤔 شک قبل از وضو یا در حال وضو :
قبلا مانع بوده ونمی داند بر طرف شده یا نه:
واجب است وارسی نماید تا اطمینان پیدا کند که مانعی وجود ندارد.
قبلا مانع نبوده ⬅️احتمال بودن مانع ،منشا عقلایی دارد: باید وارسی نماید تا اطمینان پیدا کند که مانعی وجود ندارد.
احتمال بودن مانع ،منشا عقلایی ندارد:وارسی کردن لازم نیست
🤔شک بعد از وضو :
شک دارد که مانعی در اعضای وضو بوده یا نه :وضو صحیح است.
علم به وجود مانع دارد :💧نمی داند این مانع در حال وضو بوده یا پس از وضو پیدا شده :وضو صحیح است. اما اگر موقع وضو ملتفت آن نبوده احتیاط واجب باید دوباره وضو بگیرد.
💧می داند مانع در حال وضو بوده :↪️
1⃣ می داند در حال وضو به مانع توجه نداشته است :وضو باطل
2⃣ می داند در حال وضو به مانع توجه داشته است :وضو صحیح
3⃣ احتمال می دهد به مانع توجه داشته است :وضو صحیح است.
📚توضیح المسائل مراجع عظام
۱.م۵تحریر الوسیله
۲.احکام عمومی آموزشی، ج۱ص۷۱،محمد وحیدی (م۱۲تحریرالوسیله)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#_معرفتی
#مناجات_شعبانیه_فرازچهارم
✅موضوع :تقدیر الهی
✨وَ قَدْ جَرَتْ مَقادیرُكَ عَلَىَّ یا سَیِّدى فیما یَكُونُ مِنّى اِلى آخِرِ عُمْرى مِنْ سَریرَتى وَ عَلانِیَتى
⬅️ترجمه✍ همانا آنچه برای من تقدیر کردهای ای آقای من، در آنچه تا پایان عمر بر من فرود میآید از نهان و آشکارم جاری شده است.
⁉️با توجه به جاری بودن قضا و قدر الهى بر زندگی انسان ،چه حکمتی در دعای بندگان قرار دارد ؟
✅اولاً : قضا و قدر همانند درختى با شاخه هاى انبوه است.از جمله شاخه هاى آن این است كه: دعا نمودن و به دنبال آن، استجابت دعا،خود از مصادیق قضاى الهى است؛ یعنى قضا و تقدیر الهى بر آن تعلق گرفته است كه در زندگى آدمى، دعایى باشد و اجابتى.
✅ثانیا : تأثیر دعا تاآنجاست كه می تواند قضاىِ الهى را نیز تغییر دهد.
👈همانگونه كه از امام باقر علیه السلام چنین نقل شده است كه: «اَلدُّعاءُ یَرُدُّ الْقَضاءَ وَ قَدْ اُبْرِمَ اِبْراما؛ دعا، قضاى الهى را تغییرمىدهد، اگرچه آن قضا، كاملاً محكم شده باشد»
یعنى در واقع، بنده توسط قضاى الهى كه دعا باشد ـ می تواند قضاى دیگرى را رفع كند و این یكى از شگفتیهاى این شاهكار خلقت، یعنى انسان است كه تا این حدمی تواند در جهان هستى ـ به اذن الهى ـ تأثیرگذار باشد.
👈 در حدیث آمده است كه از رسول اكرم صلی الله علیه وآله سؤال شد با وجود اینكه هر حادثه اى كه در جهان رخ مىدهد به تقدیر الهى وقضاى حتمى او است، دعا و دوا چه اثرى می تواند داشته باشد؟
در پاسخ فرمودند: دعا نیز از قضا و قدر است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
✅ موضوع: نفع و ضرر در قبضه الهی
✨وَ بِیَدِكَ لا بِیَدِ غَیْرِكَ زِیادَتى وَ نَقْصى وَ نَفْعى وَ ضری
⬅️ترجمه✍ به دست توست نه به دست غیر تو، فزونی و کاستی وسود وزیانم.
⁉️ سود و زیان انسان در دست چه کسی است ؟
⬅️هرنفع و ضرر، وهرزیاد ی و نقصانی در زندگی به وجود می آید فقط به ید الهی محقق می شوند، ودیگران هیچ کاره اند وادمی باید خود رابه دست وی بسپرد
⬅️ ازهمین روابن عباس میگوید: روزی پیامبر (ص) به من فرمود:
ای نو رسیده! کلماتی به تو می آموزم آن اینکه حریمِ خدای تعالی را حفظ کن که خدای تعالی حفظت کند. اگر مسئلتی داری از خدای تعالی مسئلت کن و اگر استعانت می جویی از خدای تعالی استعانت جوی و بدان که اگر همه امت اجتماع کنند تا نفعی به تو رسانند، نخواهند توانست، مگر آنکه خداوند اراده فرماید.
⁉️نقصان و ضرر بنده از طرف خدا چه دلیلی دارد ؟
⬅️خداوند، حكیم است و آنچه از او به ظهور می رسد از سرچشمه حكمت ومصلحت جارى میشود. بنابراین اگر نقصان و ضررى نيز متوجه انسان می گردد،از حكمت و مصلحتى پنهانى برخوردار است، گرچه آدمى به سببِ علم اندكش ازآن مصالح بی خبر است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#_معرفتی
#مناجات_شعبانیه_فرازپنجم
«اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟ وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُنی؟اِلهی اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِک»
⁉️در این فراز از مناجات شعبانیه چه نکات مهمی بیان شده است؟
امام العارفین علی علیه السلام در این فراز از مناجات, سه نکته دقیق عارفانه را درضمن مناجات باحق تعالی در میان می گذارد:
👈"اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟"
✅موضوع:
خداوند، تنها روزی رسانِ بنده
1⃣در این فراز نیز در واقع جلوه ای از توحید ناب الهی، متجلی شده است، تمامی رزق ها، به حق تعالی منتسب شده و اینکه روزی تنها به دست اوست.
حیات معنوی و دنیوی انسان, وابسته به رزق مادی (غذا، لباس و ...) و رزق معنوی (علم، تقوی، آبرو و....) او می باشد و از آنجا که تمام این رزق های مادی, معنوی در ید قدرت حق تعالی است و انسان سرسفره آماده و بی منت حق تعالی نشسته و از این روزیها بهره می برد, حیات دنیویش استمرار پیدا می کند و اگر حق تعالی بنده اش را محروم کند چه کسی می تواند رزق او را تامین کند؟
«إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ: همانا روزی دهنده، تنها خداست که صاحب قدرت و اقتدار ابدی است»(۸۵/ذاریات)
«وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لکِنَّ اللّهَ یُزَکّی مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ;
و اگر فضل و رحمت و عنایت خداوند، نصیبِ شما نمی شد، احدی از شما به تزکیه نفس و تقوی موفق نمی شدید، ولی این خداست که هرکه را خواهد مُهذَّب می سازد و خداوند شنوا و داناست.»
👈"وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُنی؟"
✅موضوع:
عزّت و ذلّت به دست خدا
2⃣عزت، آبرومندی و شوکت و نیز ذلت و خواری انسان در دست قدرت الهی است.
عزتی که خدا به بنده اش بدهد, هیچکس و هیچ قدرتی نمی تواند آن را از بنده بگیرد، وهمچنین ذلت و خواری بنده نیز به ید قدرت حضرت باریتعالی است.
گر ز چشمِ همه خلق بیفتم سهل است
تو مینداز که مخذول تو را ناصر نیست
👈"اِلهی اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِک"
✅موضوع:
بهترین پناه از غضب خدا، خودِ خدا
3⃣ "غضب" در مناجات امام العارفین به معنای تغییر نفسانی که به انسان نسبت داده می شود, نیست, زیرا تغییر حالت نفسانی، در ذات احدیت الهی محال است، بلکه معنای غضب خداوند، همان "عقاب و عذاب" او می باشد؛ آن هم به سبب گناهان خودِ آدمی است.
گاهی انسان به دلیل انجام گناهان و غوطه ور شدن در خطاها، در ظلمت عقاب و بلای الهی گرفتار می شود.
"وَ لا تَطْغَوْا فیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضبی وَ مَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبی فَقَدْ هَویْ" در روی زمین طغیان نکنید تا خشمِ من بر شما فرود آید و هرکس موردِ غضبِ من باشد سقوط خواهد کرد.
و اگر خشم و غضب الهی تبدیل به سخَط شود, یعنی به قهری که دیگر قابل آشتی نیست, غضب بسیار سخت خواهد بود و همه پل های پشت سر خراب خواهد شد.
از همین رو امام علیه السلام خطاب به حق تعالی می فرماید: من به تو پناه می برم از آن لحظه ای که "غضبت" به "سخَط" یعنی قهر آشتی ناپذیر تبدیل شود.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin