🔶 خروش قم در حمایت از مرجعیت و مقام منیع ولایت
♻️ به منظور دفاع از کیان اسلام و ارزشهای الهی، مرجعیت و به ویژه مقام منیع ولایت، در پاسخ به اهانت نشریه هتاک فرانسوی و با توجه به آزردگی خاطر شدید آزادگان جهان، مطالبه و خیزش امت اسلامی و مردم شریف قم و بر اساس مصوبه و فراخوان جامعه مدرسین، شورای عالی حوزههای علمیه و مشارکت نهادهای عالی حوزهای و تشکل های مردمی و سایر مراکز فرهنگیِ ملی، بینالمللی و مردم نهاد، تجمع پرشور مردمی، ایمانی و انقلابی فردا یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ده صبح در صحن آستانهی مقدسهی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، برگزار میگردد.
♻️ لازم به ذکر است که بدین منظور دروس حوزههای علمیه از ساعت ده صبح فردا تعطیل خواهد بود.
:::::: روابط عمومی ::::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۱۷ دی ۱۴۰۱
باسمه تعالی
دشمنان اسلام در ادامه حرکات رذیلانه خود در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر اکرم «صلیالله علیه و آله»، با زیر پا گذاشتن ارزشهای اخلاقی و انسانی، جایگاه محترم و رفیع رهبری معظم انقلاب را مورد هتاکی و جسارت قرار دادهاند و قلوب انسانهای باورمند به ارزشهای اخلاقی را در سراسر عالم آزردهاند. مدعیان دروغین حقوق بشر نیز در مقابل این حرکت زشت و جسارت به باورها و ارزشهای ادیان الهی سکوت نمودهاند.
امید است با عنایت خداوند متعال و هوشیاری و اتحاد مسلمانان، واکنش مؤثر و مناسب با این حرکت جاهلانه انجام گیرد و این توطئه شیطانی دشمنان با شکست روبرو گردد.
از خداوند متعال ایجاد گشایش در امور مسلمین را با فرج حضرت صاحبالأمر امام زمان «عجل الله فرجه الشریف» خواستاریم.
🔸️مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۱۷ دی ۱۴۰۱
#فقه
نظریه شیخ صدوق و مجلسی در مورد شهادت ثالثه در اذان و اقامه
#استاد_گنجی
مرحوم شیخ صدوق بعد از روایتی که از ابی بکر حضرمی و کُلیب اسدی نقل کرده است، فرموده است اذان همین است که این بزرگواران به ما فرمودند نه کم نه زیاد. بعد در ادامه با کلام تندی فرموده است: « هَذَا هُوَ الْأَذَانُ الصَّحِيحُ لَا يُزَادُ فِيهِ وَ لَا يُنْقَصُ مِنْهُ....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2744
📚 درس خارج فقه استاد گنجی جلسه 69 تاریخ12 دی ماه 1401
#شهادت_ثالثه
#اذان
#اقامه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۱۸ دی ۱۴۰۱
🔰 #اصول
💠 مراد از اخبار مخالف کتاب خدا
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم شهید صدر میفرمایند: "عرفا خبری که با ظاهر کتاب ناسازگار است مخالف با کتاب است حتی اگر حاکم باشد، "لاربا بین الوالد و الولد" مخالف با "حرم الربا" میباشد، ولو عرف در مقام جمع عرفی متحیر نباشد. ظهور این خبر مخالف با ظهور کتاب است. "
این فرمایش به نظر صحیح نمیباشد. مخالف بودن دو معنا دارد: گاهی به این معنا است که ظاهرش با ظاهر قرآن مخالف است و لو جمع عرفی دارد. اما گاهی به معنای ناسازگاری است. در خبرینی که یکی از آنها با دیگری جمع عرفی دارد نمیگویند این دو خبر با هم ناسازگار هستند.
احتمال اینکه مراد از ما خالف کتاب الله این معنای دوم باشد وجود دارد. اتفاقا آقای خویی میفرمایند ظاهر مخالف همین معنای دوم میباشد. حال یا معنای دوم متعین است یا اقلا معنای اول متعین نمیباشد. در نتیجه از حجیت افتادن اخبار اخص مطلق از کتاب ثابت نمیباشد.
اما شهید صدر که مخالف به معنای مذکور گرفته اند چطور به اخبار واحد مخصص قرآن عمل میکنند؟...
📚 درس خارج اصول، 14 دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2745
#خبر_واحد
#قرآن
#مخالف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۱۸ دی ۱۴۰۱
🔸# اصول
💠تقریب دلالت امر بر جواز بعد النسخ او التخصیص
👤#استاد_قائینی
در بحث بقاء الجواز او الاستحباب بعد نسخ الوجوب که برخی معتقدند- بنا بر مبنای دلالت لفظی امر بروجوب- جواز باقی نیست،
نظر استاد این است که دلالت امر بر جواز باقی است؛زیرا در نسخ دلیل بر رفع وجوب اقامه شده است و رفع امر دلیل ندارد ...
📚درس خارج اصول،29 آبان 1401
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2743&pid=9549#pid9549
#اوامر
#نسخ
#جواز
#وجوب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۱۹ دی ۱۴۰۱
🔰 #فقه
💠 کتب فقه شافعی، منابع کتاب مبسوط شیخ
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
در مورد کتاب #مبسوط شیخ #طوسی ، نکتهای که هست اینکه منابع مبسوط، غالبا کتب علمای #شافعی است. عمدتا، کتابهایی که شروح و حواشی #کتاب_الاُمّ شافعی هستند، منابع اصلی مبسوط هستند. سُبکی در #طبقات_الشافعیّه، در مورد شیخ...
📚 درس خارج فقه، ۱۰ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2739
#فقه_ماثور
#سُبکی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۱۹ دی ۱۴۰۱
🔰 #اصول
💠 مرجعیت عرف در تطبیقات
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
استاد محمد جواد فاضل در نزاع بین مرحوم آیت الله خوئی و آخوند در مقابل مرحوم امام و مرحوم آیت الله فاضل در باب مرجعیت عرف در تطبیقات می فرمایند:
اين دو مبنا درنتايج اجتهاد خيلی تأثيرگذار است، يک مبنا مثل مرحوم آخوند، مرحوم آقای خوئی و تلامذه آقای خوئی،من يادم هست استاد بزرگوار ما آيت الله العظمی وحيد دام ظله هم روی اين مبنا خيلی تکيه داشت و حتی ايشان می فرمود اين برهانی است و نمیشود کاری کرد. اينها قائلند به اينکه تطبيق به يد عرف نيست!تطبيق يک مفهوم بر يک مصداق خارجی به يد العقل است. اما مبنای امام و من تبع ايشان اين است که همان طوری که عرف مرجعيت در بيان مفاهيم را دارد تطبيق هم به يد العرف است.
📚 درس خارج اصول 19 دی 1401
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2752
#تطبیقات
#عرف
#مصادیق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۲۰ دی ۱۴۰۱
🔰 #فقه
💠 تلفظ صحیح ضاد، روش عراقی یا روش مصری؟؟
👤 #استاد_شهیدی
عراقی ها ضاد را بدون شدت ادا میکنند به صورتی که کناره زبان با دندان های آسیا برخورد دارد
اما مصر و لبنان و.. ضاد را به صورت دال مفخمه و با شدت ادا می کنند و هر کدام تلفظ ضاد را تنها بدین صورت صحیح می دانند و دیگری را غلط می دانند
آیت الله سیستانی در این مورد فرموده اند اگر تشخیص ضاد صحیح ندادید احتیاط در تلفظ به هردو صورت بشود
آیت الله زنجانی تلفظ هر ضادی را برای عرف خودش صحیح میداند
به نظر می رسد تلفظ صحیح ضاد به صورت عراقی...
📚 درس خارج فقه تاریخ 1401/10/10
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2747
#تلفظ_ضاد
#قرائت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۲۰ دی ۱۴۰۱
🔰 #اصول
💠 تقسیمات احکام
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
احکام شرعی در نظر مشهور به وضعی و تکلیفی و احکام تکلیفی به ۵ دسته تقسیم میشوند؛ اما در نظر استاد تقسیمات احکام به سه دستهٔ تکلیفی، وضعی و انتزاعی تقسیم میشوند و احکام تکلیفی هم ۴ دسته هستند. شارع در موارد اباحه حکمی جعل نمیکند، بلکه مباح بودن را ما از عدم جعل ۴ #حکم_تکلیفی دیگری انتزاع میکنیم. همچنین این ۴ حکم تکلیفی، نسبت به احکام واقعی است. اما در احکام ظاهری، ما حکم وجوب ظاهری و حرمت ظاهری و ... نداریم، بلکه حکم ظاهری دائماً یکی از این دوتاست: ایجاب احتیاط یا ترخیص در مخالفت تکلیف.
📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۱.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2750
#حکم
#انتزاع
#اباحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۲۱ دی ۱۴۰۱
🔰 #فقه
💠 حجیت«یعنی... » در روایات
👤 #استاد_مفیدی
در برخی روایات در تفسیر فرمایش امام معصوم بعضاً مطلبی با «یعنی» گفته شده، در این موارد دو سؤال مطرح میشود:
اولاً آیا ممکن است این «یعنی» را خود حضرت فرموده باشند؟ یا اگر از امام بود، حتماً باید میفرمودند: «اعنی»؟
ثانیاً این «یعنی» اگر از راوی یا فقیهِ جامع کتاب روایی باشد، آیا ممکن است در شرایطی برای ما #حجت باشد؟
پاسخ اجمالی: «یعنی» می تواند کلام امام باشد و اگر کلام #راوی هم باشد، حجت است.
پاسخ تفصیلی: ...
📚 درس خارج فقه تاریخ 1401/10/19
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2758
#یعنی
#اعنی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۲۱ دی ۱۴۰۱
🔸 #فقه
💠 شرطیت تغیر انتشاری با توجه به روایت سئل عن الماء النقیع
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 برخی مانند صاحب عروه با توجه به صدر روایت که فقط استناد عرفی تغیر به نجس در آن مطرح شده است در آب کر حکم به کفایت تغیر بالخاصیه کرده اند اما استاد باتوجه به ذیل روایت که حضرت می فرمایند و کذلک الدم اذا سال و اشباهه که در مقام بیان ضابطه است، علاوه بر استناد عرفی تغیر به نجس، سیلان نجس در آب که همان انتشاری بودن تغیر است را شرط می دانند. بنابراین برای حکم به نجاست آب کر و جاری و چاه و غیره دو شرط لازم است اول اینکه تغیر مستند به نجس صورت گیرد دوم اینکه سیلان نجس در آب باشد.
📚 درس خارج فقه( جلسه59، 1401/10/17)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2754
#تغیّر
#کر
#انتشار
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۲۲ دی ۱۴۰۱
#اصول
عدم صحت اعتبار امارات به نحو جعل مودا به منزله واقع
#استاد_گنجی
مرحوم خویی در مقام کیفیت اعتبار امارات فرموده که تنزیل مؤدا منزلة الواقع غلط است، چون این سر از سببیت درمیآورد، سر از تصویب درمیآورد. اگر خواسته باشد ادله حجیت خبر مثلاً مؤدا را بگوید واقع، پس واقع تغییر میکند ...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2735
📚 درس خارج اصول استاد گنجی جلسه 69 تاریخ12 دی ماه 1401
#امارات
#جعل
#واقع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
۲۲ دی ۱۴۰۱