🔸 #اصول
💠 ناتوانی لغتشناسان از ترجمۀ برخی لغات
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از مشکلاتی که در کتابهای اوّلیۀ #لغت وجود دارد، همین است که گاهی در تبیین مفاد واژگان دچار مشکل میشوند لذا یک واژه را با استفاده از #ضدّ یا نقیضش معنا میکنند. البته نقیضی که در لغت به کار میرود غیر از نقیضی است که در اصطلاح دانش #منطق مدّ نظر است. #نقیض در #لغت به همان معنی #ضد است لذا بعضیها تعبیر کردند «الامر ضد النهی» و برخی تعبیر کردند «الأمر نقیض النهی». این گونه ترجمه، به دلیل ناتوانیشان از ذکر مرادف بوده است. یا مثلاً گاهی میگفتند فلان کلمه «معروفٌ». میگفتند معنایش شناخته شده است چون توان ذکر مرادف را نداشتند. مثلاً در مورد «الخُبُز» گفتهاند: «معروفٌ». در اینجا نیز برای تمییز دادن امری که به معنای طلب است _با همۀ دقتهایی که در خصوصیت این طلب ذکر شده است و پیرامون آن بحث خواهیم کرد_ از امری که به معنای شأن و حادثه _یا هر تعبیر دیگری که در موردش بحث خواهیم کرد_ میباشد، گفتهاند «الامر واحد الامور».
تمام لغتشناسان ...
📚 درس خارج اصول، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3724
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 تعریف اصطلاح «موضوع» و تحریر محل نزاع در شبهات موضوعیه
👤#استاد_لاریجانی
امر اولی که باید به آن توجه کرد خود اصطلاح #شبهۀ #موضوعیه است. در #اصول، #موضوع اصطلاحات مختلف دارد.
اصطلاح اول: مراد از موضوع «#مکلف» است.
این معنا یک اصطلاح کاملاً شایع برای موضوع در علم #اصول است. ولی این اصطلاح الان محل بحث نیست ...
اصطلاح دوم: مراد از موضوع «متعلق المتعلق»است. مثل خمر در "لا تشرب الخمر" ....
اصطلاح سوم: مراد از موضوع «متعلق» است. مثل صلاة در "صلّ" ...
📚درس خارج اصول، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3764
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ یاران ویژهی امام زمان(عج) ☘️
🔹️ استاد #شب_زنده_دار:
🔹️ مرحوم والد میفرمودند که مرحوم آیتالله #شیخ_مرتضی_حائری در درس سطح مکاسب فرمود: امام زمان(عج) در حوزههای علمیه افرادی دارند که مواظب کارهای #طلبهها هستند که چه کار میکنند و اینها را گزارش میدهند. این هم یکی از طُرقی است که حضرت قرار دادهاند.
🔹️ مرحوم والد میفرمود که بعد از درس رفتم خدمت ایشان و سؤال کردم که در لباس روحانی هستند یا شخصیاند؟ فرمودند روحانی نیستند.
ایمان باعث میشود که در زندگی انسان تحول ایجاد شود. اگر ما ایمان پیدا کنیم که در محضر خدای متعال هستیم، آیا شرم و حیای #حضور نباید مانع شود که گرد معاصی نگردیم؟
🔹️ ایمان وقتی تقویت شد، حیا پیدا میشود؛ #حیا که پیدا شد، اعمال انسان پیراسته میشود.
📚 کتاب پندهای سعادت جلد۲، ص۵۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 جریان حدیث رفع در غیر الزامیات
👤#استاد_گنجی
بعضی گفتهاند حدیث #رفع در #مستحبات مجال ندارد چون مستحبات ثقل و سنگینی ندارند که بفرماید رُفع و منت بگذارد بلکه خودش فرموده میتوانید ترک کنید. مرحوم #خویی تفصیل داده و فرموده گاهی در اصل #استحباب یک شیء شک میکنیم و شک داریم نگاه به آینه #مستحب است یا نه؟ خوردن آب در روز ایستاده مستحب است یا نه؟ فرموده لامجال برای حدیث #رفع چون اصلا سنگینی ندارد.
گاهی اصل استحباب مشخص است ولی شک در خصوصیات و تقید مستحب داریم یعنی شک در وجوب شرطی داریم. میدانیم نماز زیارت مستحب است ولی شک داریم رکعت اولی در این نماز به شرط سوره یس باشد ...
📚درس خارج فقه، ۲۹ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3641
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠بررسی جریان استصحاب در امور عقلی مثل استصحاب عدم استحقاق عقاب حال صغر
👤#استاد_مروی
برای استصحاب #برائت سه بیان مطرح شده است. بیان اول: #استصحاب حال #صغر قبل از #تکلیف، که به چند لسان و تعبیر این استصحاب ذکر شده است. یک تعبیر استصحاب عدم #استحقاق #عقاب در حال صغر است. #مکلف در حال صغر و قبل از #بلوغ اگر موارد #شبهه را مرتکب میشد استحقاق عقاب نداشت، #شک دارد بعد از بلوغ با ارتکاب موارد شبهه استحقاق عقاب دارد یا نه استصحاب عدم استحقاق عقاب را جاری میکند.
بر این استصحاب اشکال میشود که...
📚درس خارج اصول، ۲۵ آبان ۱۳۹۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3777
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
☘️ ترک مکروه و مباح ☘️
مورد (۱)
⬅️ بسیاری از علمای ما گردِ کار مکروه و مباح نمی گشتهاند تا چه رسد به حرام. برای روشن شدن این ادعا نمونه هایی ذکر میشود:
۱. شهید اول(ره) می نویسد:
و من الخسران صرف الزمان في المباح و إن قلّ...
یعنی صرف عمر در کارهای مباح هر چند کم، جز زیان چیزی نیست، چه از ثواب میکاهد و درجات انسان را پایین می آورد.
📚القواعد و الفوائد، ج ۱، ص ۱۱۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مقایسه جایگاه زراره با جایگاه عبد الله بن ابی یعفور
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻#زراره و #عبدالله بن ابی #یعفور به یک معنا دارای دو مکتب مختلف هستند. زراره فقیهتر است ولی عبدالله بن ابی یعفور همچون زراره به فقاهت شناخته نمیشود. البته عبدالله بن ابی یعفور از برخی جهات به عنوان شخصیتی شناخته میشود که وفاداری بیشتری نسبت به امام علیه السلام داشته و چنانکه از برخی روایات استفاده میشود بیشتر از زراره اهل تسلیم بوده است. زراره هم سابقۀ سنیگری داشته و هم اهل مناظره بوده است و از همین رو دارای روحیۀ بحث و جدل بوده است؛ لذا لحن گفتوگوهایی که زراره با امام علیه السلام دارد خاص بوده و شاید شبیه آن را از امثال عبدالله بن ابی یعفور نبینیم. هر یک از زراره و عبدالله بن ابی یعفور نیز اصحابی داشتند.
البته ائمه علیهم السلام ...
📚 درس خارج اصول، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3813
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
☘️ ترک مکروه و مباح ☘️
مورد (۲)
۲. مرحوم مولی عبدالله شوشتری یکی از شاگردان محقق اردبیلی است، در مقام موعظه به فرزندش گوید:
«يا بني إنّى بعد ما أمرني مشايخي بالعمل برأيي ما ارتكبت مباحاً و لا مكروها الى الآن حتى الأكل والشرب و النوم...
ترجمه:
فرزندم، از آن هنگام که اساتیدم به من فرمودند به رأی خودت عمل کن و اجازه اجتهادم دادند، تاکنون مرتکب کار مباح و مکروه نشده ام حتی در خوردن آشامیدن، خواب و مانند آن.
📚 منتهى الآمال، ج ۵، ص ۶۳-۶۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 اهراق در روایت تیمم کنایه از عدم انتفاع است
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 یهریقهما جمله خبریه در مقام #طلب و دال بر #وجوب است. ما قائلیم که روایت #تعبدی است اما #اراقه واجب نیست. اگر چه جمله #خبریه در مقام طلب، امر است اما این امر در عقیب #توهم الحظر است نه در حالت عادی. شخص چون آب دارد، فکر می کند نباید #تیمم کند لذا حضرت می گویند بریز و #وضو بگیر. این #کنایه از آن است که این آبها به درد نمیخورد و اثر متوقع بر آنها مترتب نمی شود. در معانی و بیان خوانده اید که وقتی اثر متوقع، مترتب نمی شود، اصل موضوع را نفی می کنند. مثلا العالم بلا عمل را می گوید عالم نیست. زنبور بلا عسل را می گویند زنبور نیست. چون این #استعمال کنایی هم در عربی و هم در فارسی وجود دارد بنابراین (که وقتی نفی اثر است، اصل موضوع را نفی می کنند) اراقه واجب نیست. البته احتیاطش خالی از لطف نیست اما وجوب ندارد.
📚 درس خارج اصول، ۱۶ دی ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3814
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
اهراق کنایه از عدم انتفاع است.mp3
1.6M
🔸 #فقه
💠 اهراق در روایت تیمم کنایه از عدم انتفاع است
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج اصول،۱۶ دی ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3814
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
230215_017_١.mp3
5.7M
👤 #استاد_مفیدی
▪️ صَلّی الله علیک یا باب الحوائج
شهادت مظلومانه حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام تسلیت باد.
💥نکاتی درباره جایگاه امام کاظم علیه السلام نزد عامه که متاسفانه مورد غفلت شیعیان است
▪️به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام▪️(۱۴۰۱/۱۱/۲۶)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠 وجوب عینی یا کفایی ادای شهادت (اختلاف در ظاهر، وحدت در واقع)
👤#استاد_قائینی
در بحث #وجوب ادای #شهادت، مرحوم آقای #خویی در بیانی خود را مخالف نظر #مشهور فقها معرفی می کند و می فرماید مشهور اگرچه قائل به وجوب #کفائی ادای #شهادت اند اما #وجوبِ اداء، #عینی است.
اما به نظر استاد قائنی حق این است که بین #عینی بودن #وجوب از نظر مرحوم #خویی و #کفائی بودن #وجوب از نظر #مشهور تنافی وجود ندارد به بیانی که در ادامه قابل مشاهده است... .
📚درس خارج فقه، ۲ بهمن ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3816
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir