eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 ناتوانی لغت‌شناسان از ترجمۀ برخی لغات 👤 🔻 یکی از مشکلاتی که در کتاب‌های اوّلیۀ وجود دارد، همین است که گاهی در تبیین مفاد واژگان دچار مشکل می‌شوند لذا یک واژه را با استفاده از یا نقیضش معنا می‌کنند. البته نقیضی که در لغت به کار می‌رود غیر از نقیضی است که در اصطلاح دانش مدّ نظر است. در به همان معنی است لذا بعضی‌ها تعبیر کردند «الامر ضد النهی» و برخی تعبیر کردند «الأمر نقیض النهی». این گونه ترجمه، به دلیل ناتوانی‌شان از ذکر مرادف بوده است. یا مثلاً گاهی می‌گفتند فلان کلمه «معروفٌ». می‌گفتند معنایش شناخته شده است چون توان ذکر مرادف را نداشتند. مثلاً در مورد «الخُبُز» گفته‌اند: «معروفٌ». در اینجا نیز برای تمییز دادن امری که به معنای طلب است _با همۀ دقت‌هایی که در خصوصیت این طلب ذکر شده است و پیرامون آن بحث خواهیم کرد_ از امری که به معنای شأن و حادثه _یا هر تعبیر دیگری که در موردش بحث خواهیم کرد_ می‌باشد، گفته‌اند «الامر واحد الامور». تمام لغت‌شناسان ... 📚 درس خارج اصول، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3724 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تعریف اصطلاح «موضوع» و تحریر محل نزاع در شبهات موضوعیه 👤 امر اولی که باید به آن توجه کرد خود اصطلاح است. در ، اصطلاحات مختلف دارد. اصطلاح اول: مراد از موضوع «» است. این معنا یک اصطلاح کاملاً شایع برای موضوع در علم است. ولی این اصطلاح الان محل بحث نیست ... اصطلاح دوم: مراد از موضوع «متعلق المتعلق»است. مثل خمر در "لا تشرب الخمر" .... اصطلاح سوم: مراد از موضوع «متعلق» است. مثل صلاة در "صلّ" ... 📚درس خارج اصول، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3764 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ یاران ویژه‌ی امام زمان(عج) ☘️ 🔹️ استاد : 🔹️ مرحوم ‌والد می‌فرمودند که مرحوم آیت‌الله‌ در درس سطح مکاسب فرمود: امام زمان(عج) در حوزه‌های علمیه افرادی دارند که مواظب کارهای هستند که چه کار می‌کنند و این‌ها را گزارش می‌دهند. این هم یکی از طُرقی است که حضرت قرار داده‌اند. 🔹️ مرحوم والد می‌فرمود که بعد از درس رفتم خدمت ایشان و سؤال کردم که در لباس روحانی هستند یا شخصی‌اند؟ فرمودند روحانی نیستند. ایمان باعث می‌شود که در زندگی انسان تحول ایجاد شود. اگر ما ایمان پیدا کنیم که در محضر خدای متعال هستیم، آیا شرم و حیای نباید مانع شود که گرد معاصی نگردیم؟ 🔹️ ایمان وقتی تقویت شد، حیا پیدا می‌شود؛ که پیدا شد، اعمال انسان پیراسته می‌شود. 📚 کتاب پندهای سعادت جلد۲، ص۵۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جریان حدیث رفع در غیر الزامیات 👤 بعضی گفته‌اند حدیث در مجال ندارد چون مستحبات ثقل و سنگینی ندارند که بفرماید رُفع و منت بگذارد بلکه خودش فرموده می‌توانید ترک کنید. مرحوم تفصیل داده و فرموده گاهی در اصل یک شیء شک می‌کنیم و شک داریم نگاه به آینه است یا نه؟ خوردن آب در روز ایستاده مستحب است یا نه؟ ‌فرموده لامجال برای حدیث چون اصلا سنگینی ندارد. گاهی اصل استحباب مشخص است ولی شک در خصوصیات و تقید مستحب داریم یعنی شک در وجوب شرطی داریم. می‌دانیم نماز زیارت مستحب است ولی شک داریم رکعت اولی در این نماز به شرط سوره یس باشد ... 📚درس خارج فقه، ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3641 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠بررسی جریان استصحاب در امور عقلی مثل استصحاب عدم استحقاق عقاب حال صغر 👤 برای استصحاب سه بیان مطرح شده است. بیان اول: حال قبل از ، که به چند لسان و تعبیر این استصحاب ذکر شده است. یک تعبیر استصحاب عدم در حال صغر است. در حال صغر و قبل از اگر موارد را مرتکب می‌شد استحقاق عقاب نداشت، دارد بعد از بلوغ با ارتکاب موارد شبهه استحقاق عقاب دارد یا نه استصحاب عدم استحقاق عقاب را جاری می‌کند. بر این استصحاب اشکال می‌شود که... 📚درس خارج اصول، ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3777 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ ترک مکروه و مباح ☘️ مورد (۱) ⬅️ بسیاری از علمای ما گردِ کار مکروه و مباح نمی گشته‌اند تا چه رسد به حرام. برای روشن شدن این ادعا نمونه هایی ذکر میشود: ۱. شهید اول(ره) می نویسد: و من الخسران صرف الزمان في المباح و إن قلّ... یعنی صرف عمر در کارهای مباح هر چند کم، جز زیان چیزی نیست، چه از ثواب میکاهد و درجات انسان را پایین می آورد. 📚القواعد و الفوائد، ج ۱، ص ۱۱۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مقایسه جایگاه زراره با جایگاه عبد الله بن ابی یعفور 👤 🔻 و بن ابی به یک معنا دارای دو مکتب مختلف هستند. زراره فقیه‌تر است ولی عبدالله بن ابی یعفور همچون زراره به فقاهت شناخته نمی‌شود. البته عبدالله بن ابی یعفور از برخی جهات به عنوان شخصیتی شناخته می‌شود که وفاداری بیشتری نسبت به امام علیه السلام داشته و چنانکه از برخی روایات استفاده می‌شود بیشتر از زراره اهل تسلیم بوده است. زراره هم سابقۀ سنی‌گری داشته و هم اهل مناظره بوده است و از همین رو دارای روحیۀ بحث و جدل بوده است؛ لذا لحن گفت‌وگوهایی که زراره با امام علیه السلام دارد خاص بوده و شاید شبیه آن را از امثال عبدالله بن ابی یعفور نبینیم. هر یک از زراره و عبدالله بن ابی یعفور نیز اصحابی داشتند. البته ائمه علیهم السلام ... 📚 درس خارج اصول، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3813 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
☘️ ترک مکروه و مباح ☘️ مورد (۲) ۲. مرحوم مولی عبدالله شوشتری یکی از شاگردان محقق اردبیلی است، در مقام موعظه به فرزندش گوید: «يا بني إنّى بعد ما أمرني مشايخي بالعمل برأيي ما ارتكبت مباحاً و لا مكروها الى الآن حتى الأكل والشرب و النوم... ترجمه: فرزندم، از آن هنگام که اساتیدم به من فرمودند به رأی خودت عمل کن و اجازه اجتهادم دادند، تاکنون مرتکب کار مباح و مکروه نشده ام حتی در خوردن آشامیدن، خواب و مانند آن. 📚 منتهى الآمال، ج ۵، ص ۶۳-۶۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اهراق در روایت تیمم کنایه از عدم انتفاع است 👤 🔻 یهریقهما جمله خبریه در مقام و دال بر است. ما قائلیم که روایت است اما واجب نیست. اگر چه جمله در مقام طلب، امر است اما این امر در عقیب الحظر است نه در حالت عادی. شخص چون آب دارد، فکر می کند نباید کند لذا حضرت می گویند بریز و بگیر. این از آن است که این آب‌ها به درد نمی‌خورد و اثر متوقع بر آنها مترتب نمی شود. در معانی و بیان خوانده اید که وقتی اثر متوقع، مترتب نمی شود، اصل موضوع را نفی می کنند. مثلا العالم بلا عمل را می گوید عالم نیست. زنبور بلا عسل را می گویند زنبور نیست. چون این کنایی هم در عربی و هم در فارسی وجود دارد بنابراین (که وقتی نفی اثر است، اصل موضوع را نفی می کنند) اراقه واجب نیست. البته احتیاطش خالی از لطف نیست اما وجوب ندارد. 📚 درس خارج اصول، ۱۶ دی ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3814 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
اهراق کنایه از عدم انتفاع است.mp3
1.6M
🔸 💠 اهراق در روایت تیمم کنایه از عدم انتفاع است 👤 📚 درس خارج اصول،۱۶ دی ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3814 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
230215_017_١.mp3
5.7M
👤 ▪️ صَلّی الله علیک یا باب الحوائج شهادت مظلومانه حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام تسلیت باد. 💥نکاتی درباره جایگاه امام کاظم علیه السلام نزد عامه که متاسفانه مورد غفلت شیعیان است ▪️به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام▪️(۱۴۰۱/۱۱/۲۶) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 وجوب عینی یا کفایی ادای شهادت (اختلاف در ظاهر، وحدت در واقع) 👤 در بحث ادای ، مرحوم آقای در بیانی خود را مخالف نظر فقها معرفی می کند و می فرماید مشهور اگرچه قائل به وجوب ادای اند اما اداء، است. اما به نظر استاد قائنی حق این است که بین بودن از نظر مرحوم و بودن از نظر تنافی وجود ندارد به بیانی که در ادامه قابل مشاهده است... . 📚درس خارج فقه، ۲ بهمن ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3816 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir