🔰 #فقه
💠 بررسی دلیل دوم از ادله عدم توریث اجازه در بیع فضولی و کلام مرحوم شیخ انصاری و محقق اصفهانی و مناقشه استاد
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مرحوم شیخ اعظم در مقام طرح دلیل برای عدم تورّث اجازه کلامی دارند که به دو نحو قابل تفسیر است:
اول: ارتکاز عرف، اجازه را مانند سائر تصرفات میبیند و لذا اگر قائل شویم اجازه به ارث میرسد لازم میآید بگوییم سائر تصرفات مالک ـ مانند بیع و اجاره و صلح و هبه ـ نیز از میت به ورثه منتقل میشود که کلامی باطل است زیرا عرف، موضوع جواز بیع و اجاره و غیره را سلطه مالک بر مال میداند نه ارث، بنابراین...
📚درس خارج فقه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3077
#فضولی
#انصاری #اصفهانی #عرف #بیع #اجازه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مروری بر مسلک اعتبار در تبیین حقیقت وضع
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مسلک دومی که در کلام مرحوم شهید صدر وارد شده، مسلک اعتبار است. این مسلک به گونه های مختلفی تقریب شده است که مرحوم آقای صدر نیز گونه های مختلف آن را مورد بحث قرار دادهاند. ما قصد بحث تفصیلی از گونه های مختلف تقریب مسلک اعتبار نداریم و صرفاً به شکل گذرا این تقریبات را عنوان میکنیم و سپس اشکال مشترکی که مرحوم آقای صدر به همۀ این تقریبات وارد میکنند را طرح نموده و در موردش بحث میکنیم.
مسلک اعتبار، به لحاظ چیستیِ معتبر، به چند گونه قابل تقریب است ...
📚 درس خارج اصول، ۵ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#وضع
#اعتبار #مسلک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠وجه جمع بین نهی از روزۀ روز عاشوراء و امر به آن
👤#استاد_قائینی
اصولیین راه حلّهای متفاوتی در جمع بین نهی از روزۀ روز عاشوراء و امر به آن ارائه دادهاند. استاد قائینی نیز بیان دیگری را ارائه دادهاند که خلاصۀ آن در ذیل میآید:
متعلق نهی، روزه ایست که به عنوان روز عاشورا قصد شود، اما اگر #روزه روز #عاشورا به این قصد نباشد، مامور به است؛
منشا نهی نیز دو چیز بوده است یکی جعل احادیث در فضیلت روزه روز عاشورا و دیگری عید قرار دادن آن توسط مخالفین اهل بیت علیهم السلام، لذا به این دو جهت روزه روز عاشورا مورد نهی واقع شده است و ائمه اطهار خواستند با این نهی بفهمانند که روزه روز عاشورا با سایر ایام تفاوتی ندارد و اینکه نباید به عنوان #تشبه به مخالفین این روز را روزه گرفت.
📚درس خارج اصول، اول آبان۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3082
#مکروه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 نیت قطع صلات
👤#استاد_گنجی
آیا نیت قطع صلات بدون این که کاری انجام دهد مبطل نماز است؟ ادعای شهرت و اجماع شده است که مبطل است. مهمترین دلیلی که آوردهاند این است که در نماز هیئت اتصالیه معتبر است و نیت قطع مضر به هیئت اتصالیه است. اما استاد قبول ندارد که نیت قطع مبطل نماز باشد.....
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۵، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#نیت
#قطع_صلات #هیئت_اتصالیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله بهجت(ره):
🔺️ از آقا #سید_عبدالهادی_شیرازی رحمه الله که عالم واقعی بود، نقل کردهاند؛ که در کودکی بعد از فوت پدرم، میرزای بزرگ، تکفل خانواده به عهده من بود.
🔺️ ایشان میگوید: پدرم را در خواب دیدم. از من پرسیدند: آقا سید عبدالهادی! حال شما چطور است؟ در جواب گفتم: خوب نیست.
🔺️ فرمود: «به بچه ها و اهل خانه سفارش کنید که نماز اول وقت بخوانند
،تنگدستی شما رفع میشود». 📚 پاسخ های آیت الله بهجت(ره) به رازهای دین،ص۳۵. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
😍😍😍«جناح»😍😍😍
یه نرم افزار جذاب
یه کار فرهنگی تمیز در قالب بازی
نمیگم فقط خودت نصبش کن
به عنوان یه کار تبلیغی به بقیه هم معرفیش کن
دانلود «جناح کوئیز» از بازار👇
http://mbparnian.ir/Share/CafeBazaar?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA
دانلود «جناح کوئیز» از مایکت👇
http://mbparnian.ir/Share/Myket?referralCode=nelmld1peUatyf76t40ZGA
کانال جناح کوئیز در ایتا
@janahquiz
🔰 #فقه
💠 رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
با اشاره به سه مطلب میتوان به رابطه شخص طبیعی و شخص حقوقی دست یافت:
مطلب اول این است که اشخاص حقیقیِ ایجاد کنندۀ اشخاص حقوقی، أعم از مؤسسات و شرکتها و جمعیتها هستند. در نتیجه اشخاص حقوقی، دست آورد اشخاص حقیقی هستند.
مطلب دوم این است که با توجه به اینکه اشخاص حقوقی که ایجاد میشوند، فاقد ادراک و شعور هستند، لازم است فعالیتهای شخص حقوقی از قبیل خرید و فروش، اجاره و سایر تصرفات توسط اشخاص حقیقی انجام شود که آن اشخاص حقیقی به نمایندگی از طرف شخص حقوقی این فعالیت را انجام میدهند و به لحاظ اینکه نمایندگان دارای شعور و ادراک هستند، تصرفات آنها نافذ خواهد بود.
مطلب سوم در مورد اشخاص حقوقی این است که عادتاً حدود اختیارات شخص حقوقی توسط اشخاص حقیقی که آن را انشاء میکنند، تعیین میگردد و بیش از اختیاراتی که در اساسنامه وجود دارد، امکان فعالیت وجود نخواهد داشت.
📚 برگرفته از صفحه ۲۹
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 مدرک قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل
👤 #استاد_شهیدی
محقق نائینی قائل به اهمال جعل اول نسبت به جاهل بود، یعنی هیچ خطابی در جعل اول نسبت به جاهل اطلاق ندارد، چون تقییدش محال است، تقابل اطلاق و تقیید ثبوتی هم تقابل عدم و ملکه است کل ما استحال التقیید استحال الاطلاق مثل کلما استحال البصر استحال العمی مثلا به این دیوار نمیشود اعمی بگوییم، چون محال است بصر داشته باشد؛ لذا اگر یک خطابی تقییدش ممکن نباشد، اطلاق نیز که عدم التقیید فی محل قابل للتقیید است، محال می شود؛
و لذا جعل اول مهمل است. در جایی که یک جعل دومی داشتیم که نتیجةالتقیید است فبها المراد، اگر جعل دوم و متمم جعلی که نتیجةالتقیید است نداشتیم، به ادعای محقق نائینی یک متمم الجعلی داریم که نتیجةالاطلاق دارد، و آن همان قاعده اشتراک بین عالمین و جاهلین در احکام است، قیام ضرورت بر اشتراک بین عالمین و جاهلین در احکام است.
این کلام اشکال دارد. زیرا .....
📚 درس خارج اصول، ۴ مهر 1402
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3088
#اشتراک
#عالم #جاهل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠دخول واجب تخییری در بحث اجتماع امر و نهی( اشکال به کلام محقق خویی)
👤 #استاد_حسینی_نسب
محقق #خویی به مرحوم #آخوند اشکال می کنند که چون تصویر #نهی تخییری فقط در فرض نهی از مجموع است، تعارضی با #واجب تخییری که نهی از #جامع است ندارد، بنابراین مساله اجتماع امر و نهی در واجبات و محرمات تخییری مطرح نمی شود. اما استاد جواب دادند که این کلام در صورتی صحیح است که ما فقط در واجب تخییری، تخییر #عقلی داشته باشیم. در حالی که ما قبلا گفتیم که دلیل مرحوم آخوند بر وحدت غرض در واجب تخییری تمام نیست و وقتی عرف در لسان شارع تخییر را میبیند و عقلا هم می تواند بگوید که شارع می گوید مرتبه ۱ مصلحت ملزمه دارد اگر بر آن اکتفاء کنی، اما اگر به آن اکتفاء نکردی، مرتبه ۲ مانعی دارد ولی مرتبه ۳ مصلحت ملزمه دارد و به این صورت وقتی تخییر شرعی هم ممکن بود، در اطراف واجب تخییری هم مصلحت وجود دارد، که اگر این طرف با اطراف نهی تخییری جمع شود، اجتماع امر و نهی می شود.
📚 درس خارج اصول جلسه۸۳ (۲۳بهمن ۱۴۰۱)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2862
#اجتماع
#تخییری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 اتفاق نظر فقها در شاهد جمع و اختلاف در انقلاب نسبت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
در بحث تعارض دو بحث شبیه به هم وجود دارد. یک بحث انقلاب نسبت است و بحث دیگر شاهد جمع. شباهت هر دو در تغییر نسبت بین ادله متعارض است لکن شاهد جمع اتفاقی و اجماعی است که جایز است ولی انقلاب نسبت اختلافی است. نکته این است که....
📚 درس خارج فقه، ۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3093
#تعارض
#انقلاب_نسبت #شاهد_جمع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 ادعای اجماع و به اشتباه انداختن فقها
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت اجماع منقول یک اشکالی وجود دارد و آن این است از طرفی اجماع حدسی است و از طرفی ادعای اتفاق میشود. در نتیجه یک تدلیسی رخ میدهد. یعنی ظاهرش این است که کشف از رای معصوم شده در حالی که حدسی است. استاد فرمودند...
📚درس خارج اصول، جلسه ۲۷. ۹ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اجماع
#منقول
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir