eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 «کتاب نکاح» منتشر شد تقریرات درس خارج فقه آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) با موضوع نکاح، در مجموعه‌ای با عنوان «کتاب نکاح» منتشر شد. این کتاب نخستین عنوان از مجموعه دروس فقهی معظم له است که با تلاش‌های مستمر و چندساله‌ی پژوهشگران محترم مرکز فقهی امام محمدباقر عليه‌السلام، در ٢۵ جلد تحقیق و تدوین می‌شود که ١٢ جلد آن اکنون به زیور طبع آراسته شده است. برخی از ویژگی‌های این مجموعه عبارت‌اند از: گستردگی تتبع و رجوع به بیشترِ کتاب‌های استدلالی، پرهیز از نقل‌ باواسطۀ اقوال، رجوع به مصادر متفرّقۀ مرتبط با بحث فقهی (مانند کتاب‌های تاریخ و انساب و تراجم)، توجّه ویژه به «آیات الأحکام»، رجوع به مخطوطات کتاب‌های حدیثی و بسنده نکردن به نسخه‌های چاپی، بحث تفصیلی از سند و مفاد احادیث، توجّه به فقه عامّه در برداشت از روایات، و تبیین برخی از مباحث اصول که به‌گونۀ مستقلّ و مستوفی در کتاب‌های اصول بررسی نشده‌اند. 🔻مراکز پخش: انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام: 09911582239 انتشارات مداد العلماء (قم، میدان معلم، مدرسه امام کاظم «علیه السلام»، جنب درب ورودی): 09020748075 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی 👤 در تقیه خوفیه اگر در تمام وقت در حال تقیه است که علی القاعده مضطر به سجود بر فرش می‌‌شود و این نمازش صحیح است ولی اگر اول وقت در حال تقیه است اما بعدا می‌‌تواند نماز را در منزل بخواند، این مضطر در تمام وقت نیست و برای اجزای این نمازش که روی فرش خوانده ما باید اقامه دلیل بکنیم. برخی گفته اند دلیل اجزای این سجود بر فرش در حال تقیه غیر مستوعبه تمام وقت، صحیحه معمر بن خلاد (التقیة دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له) است. گفته شده: وقتی تقیه دین امام علیه السلام است، این یعنی این عمل جزء دین است که از روی تقیه انجام شده است، وقتی جزء دین بود یعنی مجزی است. ما این استدلال را قبول نداریم. زیرا.... 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 079= تاریخ 14021205.mp3
1.62M
🔰 💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 مبتنی نبودن دفع ضرر محتمل بر حسن و قبح عقلی 👤 در بحث حجیت مطلق الظنون یک بحثی به نام دفع ضرر محتمل هست. یکی از اشکالات این است که مبتنی بر حسن و قبح عقلی است که بر بعضی از مسالک این مبنا درست نیست. استاد فرمودند دفع ضرر محتمل مبتنی بر حسن و قبح عقلی نیست. مذمت عقلا نسبت به کسی که بدون وجه متحمل ضرر شده است ناشی از فطرتشان هست نه از ادراک و احساسشان.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۹۹، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 عمل به روایات بعد از علامه و دو راه برای جبران کار ایشان 👤 از زمان علامه به بعد با تقسیم بندی جدیدی که نسبت به خبر واحد مطرح شد به دو قسم خبر عمل می‌کردند یکی صحیح و دیگری حسن به شرط این که معارض نداشته باشد و خبر موثق را حجت نمی‌دانستند. اصحاب ما دو راه برای جبران کار علامه مطرح کردند. یکی جبران ضعف سند به وسیله عمل اصحاب و دیگری توثیقات عامه.... 📚برگرفته از دروس استاد 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 انکار انحلال علم اجمالی در موارد دوران أمر بين أقل و اکثر و دوران أمر بين تعیین و تخییر 👤 💠 ادعای آقای که قائل به امکان عقلی تبعض در شده این است که عصيان و مخالفت با تکلیف به اکثر به دو نحو قابل تصور است: ترک تکلیف به ترک تمام اجزاء و ترک تکلیف به ترک جزء زائد عقلاً ممکن است که شارع بفرماید: ایها المكلف من تو را در صورتی که تکلیف را از ناحیه ترک مجموع اجزاء عصيان کردی عقاب می کنم اما اگر تکلیف را از ناحیه ترک جزء زائد ترک کردی عقاب نمی کنم و با این بیان تبعض در تنجز معقول است. اشکال استاد احمدی شاهرودی این است که مرحوم آقای خوئی مطابق این بیان، یک مقدمه را مسلم گرفته و آن اینکه ما یقین دارم به اینکه بر ترک أقل در ظرف ترک جزء زائد عقاب می شویم و حال آنکه این ادعا قطعا باطل است زیرا یقین تفصیلی به عقاب بر أقل در ظرف ترک جزء زائد در صورتی است که من یقین داشته باشم به اینکه بر ترک أقل معاقبم چه اکثر واجب باشد و چه أقل واجب باشد و حال آنکه اگر ما با قول به انحلال، وجوب اکثر را با براءت نفي کردیم یقین به عقاب بر أقل در ظرف ترک جزء زائد نداریم و لذا قول به انحلال مستلزم عدم انحلال است..... 📚 درس خارج اصول، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ادب فوق العاده امتیاز دیگری که در ایشان بود، ادب بود. ما هیچ وقت ندیدیم که در صحبت با افراد صدایش را بلند کند و با خشونت سخن بگوید. لفظ تند، تعبیر تند و یا اهانت آمیز درباره اشخاص به کار نمی‌برد. ما در طول این مدت ندیدیم، هیچ گاه. در صحبت، ادب فوق‌العاده‌ای داشت… روزی آقایی از علمای نجف از فردی انتقاد می‌کرد و می‌گفت: او هیچ وقت حاضر نیست از کسی تمجید کند. همیشه منتظر است تا دیگران از او تعریف کنند. حاضر نیست اگر کسی اظهار علاقه‌ای کرد، او هم در جواب اظهار علاقه کند. ایشان می‌گفت یکی از امتیازات آقا موسی صدر این است که اگر کسی اظهار محبّت و علاقه‌ای کرد، نمی‌گذارد بی‌پاداش بماند؛ مثلاً می‌گفت: من به آقای موسی صدر گفتم اشخاص آمده بودند پیش من و مدرّس کفایه می‌خواستند. ما شما را معرّفی کردیم. می‌گفت: آقا موسی فوری جواب داد: این افتخار ماست که شما ما را قبول کرده باشید برای تدریس کفایه، و نگذاشت که برای بعد بماند و همان‌جا پاداش اظهار محبت ما را داد. این اخلاق در ایشان بود و به همین خاطر در لبنان یا هر جایی که بود، توجّه همه را جلب می‌کرد… مقالاتی را که آقا موسی می‌نوشت، به نظر تمامی افراد جلسه می رساند با این‌که الزامی در این کار نداشت. او خود مقالات دیگران را... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14535/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 حدیث طلب العلم فریضه در کلام آیت الله شبیری دام ظله 👤 🔻آیت الله والد می‌فرمودند حدیث «طلب العلم فریضةٌ علی کلّ مسلم و مسلمة» در منابع قدیمی و معتبر و نسخ معتبر منابع، بدون عطف «مسلمة» نقل شده است. ایشان می‌فرمودند نیازی نیست برای شمول حدیث نسبت به زنان، از الغای خصوصیت استفاده کنیم چون واژۀ «مسلم» به تنهایی بر اعم از مرد و زن مسلمان دلالت دارد ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اقسام عام از تقسیمات ثانویه است 👤 🔻مرحوم آخوند در حاشیه کفایه می گوید این که «کل» ظهور در عام استغراقی دارد و «مجموع» ظهور در عام مجموعی و «أی» ظهور در عام بدلی دارد، غیر از آن است که عام ظهور در چه چیزی دارد. گاهی می گویید عام بما هو عام ظهور در فلان چیز دارد و گاهی می گویید نحوه ابراز مولی چگونه است. این دو را نباید خلط کرد. این که عام استغراقی یا مجموعی یا بدلی می شود، بر اساس خودِ عام بما هو عام نیست بلکه وقتی عام را با مصالح و مفاسد پشتوانه آن مقایسه می کنیم، عقل می فهمد که استغراقی یا مجموعی یا بدلی است. حال همین عقل وقتی با خطابات شارع مواجه می شود، تعدادی را که بررسی می کند می بیند غالبا وقتی عام استغراقی بوده شارع از واژه کل و وقتی بدلی بوده از واژه أی و وقتی مجموعی بوده از واژه مجموع استفاده کرده است. 📚 درس خارج اصول، جلسه۸۱، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3366 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری 👤 حسین بن عبیدالله ولو توثیقی از قدماء ندارد ولی شیخ در رجال می‌گوید: «کثیر السماع عارف بالرجال» و نیز در مورد ایشان می‌گوید: «شیخنا رحمه الله» . مرحوم فرموده‌اند: تمام مشایخ نجاشی ثقات هستند چون در یک جا گفته است که من احادیث زیادی را از یک شخصی شنیدم فترکت الروایة عنه الا بواسطة بینی و بینه چون رأیت ان شیوخنا یضعفونه، دیدم مشایخ من این شخص را تضعیف می‌‌کنند، بی‌واسطه دیگر از او نقل نمی‌کنم با این‌که روایت از او زیاد شنیدم، آقای خوئی می‌‌گویند: پس معلوم می‌‌شود نجاشی از انسان ضعیف نقل روایت نمی‌کند. طبق این مبنا حسین بن عبیدالله چون از نجاشی است وثاقت او ثابت می‌شود. ولی این برای ما ثابت نیست زیرا.... 📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 098= تاریخ 14021209.mp3
1.45M
🔰 💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری 👤 📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
«صله رحم» دقیقاً چیست؟ 🌿 یکی از اعمالی که در آیات و روایات بر آن تأکید فراوان شده است و برای آن آثار و برکات بسیاری در دنیا و آخرت شمرده شده است، «صله رحم» است.🌿 🔹در روایتی به نقل از حضرت امام صادق علیه‌السلام آمده است: «به ارحامت رسیدگی کن، حتی اگر شده با نوشاندن جرعه‌ای آب! و برترین چیزی که می‌توان با آن به ارحام رسیدگی کرد، جلوگیری از آزار رساندن به آنان است. رسیدگی به ارحام، موجب فراموشیِ (به تعویق افتادن) زمان مرگ و جلبِ محبت خانواده می‌شود. (الکافی، ج۲، ص۱۵۱) ❓اما آیا معنایی که امروزه درباره صله ارحام رایج شده است، معنای دقیق و کاملی است یا بایست برای آن، معنایی وسیع‌تر یافت؟ ✍ پاسخ این سؤال را از کلام آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی مد‌ظله‌العالی بیاموزیم: ▫الآن صله رحم را خیلی‌ها معنا می‌کنند به پیوند با خویشاوندان. در حالی‌که کسی‌که یک قدری دقت کند در موارد استعمال صله رحم، می‌فهمد که صله رحم به معنای رسیدگی به خویشاوند هست و پیوند و دید‌و‌بازدیدها به عنوان یک مصداق برای این رسیدگی، یعنی در واقع یک نوع رسیدگی روحی است و احیاناً یک نوع دید و بازدید باعث آزار طرف شود اذیت شود اصلاً صله نیست. صله یعنی رسیدگی به خویشاوند. فرض کنید که گاهی اوقات مثلاً یک خویشاوندی داریم که به خاطر بیماری خاصی که دارد، کسی مایل نیست او را ببیند. ... خب اینجا معنا ندارد و این صله رحم نیست اصلاً. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند، دستگیری از خویشاوند. خب این معنا تغییر کرده است به یک معنا. مراد از صله رحم که در روایات و آیات قرآنی هست با مرادی که الآن ما می‌فهمیم تغییر کرده است. 📚 برگرفته از تقریرات درس اصول آیت‌الله‌ شبیری زنجانی دام ظله (سال۹۰ ص۳۳۷) @mobahathah_ir