🔰 #فقه
💠 نمی توان در دادگاه به غیر لفظ خاص الله قسم خورد !!!!؟؟
👤 #استاد_قائینی
🔻از نظر همه فقهاء، لازم نیست قسم به لفظ جلاله «الله» باشد و بلکه قسم با سایر اسامی خاص خداوند و بلکه اسامی غیر مختص (با فرض انصراف یا نصب قرینه) نیز صحیح است.
البته در کلمات برخی از علماء احتمال لزوم قسم به لفظ جلاله مطرح شده است اما کسی از علماء به آن معتقد نیست.
از نظر حضرت استاد اگر چه متفاهم از ادلهای که در آنها تعابیری مثل «حلف بالله» آمده است این است که باید به ذات خداوند قسم خورد نه خصوص لزوم قسم به لفظ جلاله .... اما از نظر ایشان بر اساس روایت سکونی، تنها قسم به لفظ الله لازم است.
عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: إِذَا قَالَ الرَّجُلُ أَقْسَمْتُ أَوْ حَلَفْتُ فَلَيْسَ بِشَيْءٍ حَتَّى يَقُولَ أَقْسَمْتُ بِاللَّهِ أَوْ حَلَفْتُ بِاللَّهِ. (تهذیب الاحکام، جلد ۸، صفحه ۳۰۱)
بر این اساس مفاد ماده ۲۸۱ آیین دادرسی مدنی و ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی، «سوگند بايد مطابق قرار دادگاه و با لفظ جلاله والله، بالله، تالله يا نام خداوند متعال به ساير زبانها اداء شود» اگر چه از نظر حضرت استاد صحیح است اما بر خلاف فتوای همه فقهای امامیه است و مشخص نیست تدوین کنندگان قانون بر چه اساسی چنین ماده قانونی را تدوین کردهاند.
📚 درس خارج فقه 1400
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2298
#قضاء
#حلف_بالله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه ای از دریا
💠کناره گیری از مرجعیت
📝بعد از میرزای شیرازی مرجعیّت با اصحاب سامرّا بود. مرحوم آخوند و آسید محمد کاظم بعداً مرجعیّت پیدا کردند، حتّی از آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم که آقای آسیّد محمد کاظم و آقای آخوند به سامرّا آمده بودند که آسید اسماعیل صدر برای آنها شهریهای مقرّر کند؛ چون پیشتر، مرحوم میرزای شیرازی آنها را اداره میکرد.
با اینکه آسید اسماعیل و آمیرزا محمد تقی دو عالم وارسته و بیاعتنا به شئون دنیا بودند، بین اصحاب آسید اسماعیل و آمیرزا محمد تقی خیلی نزاع بود. آن دو بزرگوار وقتی میبینند که میان اصحاب اختلاف شده است، خودشان کنار میروند و آسید اسماعیل به کربلا میرود تا در این حوادث نباشد. وقتی آن دو کنار میروند مرجعیّت به نجف منتقل میشود. آمیرزا محمد تقی هم بعداً به کربلا میرود.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 حق الماره در چه صورتی ثابت است؟؟؟
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 اصل روایات ثبوت حق الماره به دلیل تکرر نقلها اطمینان آور است...
در مورد حق الماره هرچند که معنای لغوی مرور بدوا منحصر به جایی است که شیء ممرور به، انتهای مسیر نباشد بلکه در وسط مسیر و بین مبدا و مقصد باشد ولی...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/۸/۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2316&pid=8443#pid8443
#حق_الماره
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
✅✅
بنا به درخواست طلاب و فضلای عزیز و طبق هماهنگی انجام شده با استاد مفیدی دام عزه انشاالله جلسه پرسش و پاسخی در ماه جاری حول موضوع تعدد قرآئات قرآن برگزار میشود.
🖌🖌🖌جهت تجمیع سوالات و نظم لازم از همه فضلای عزیز درخواست میشود سوالات خود را تا تاریخ جمعه 17 دی ماه به آیدی @sarvieh_mostafa🆔 ارسال کنند تا سوالات دسته بندی شده تقدیم استاد شود و ایشان طبق اولویت به سوالات پاسخ بدهند.
‼️‼️ طبیعتا سوالات از قبل اعلام شده نسبت به سوالات حضوری در جلسه مقدم است.
👌🏻👌🏻👌🏻بنابه درخواست استاد معظم دوستان حتما بعد از ملاحظه مطالب ایشان در سایت http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-000-00000.html🌐 که فهرست کامل مطالب استاد در موضوع مباحث قرآنی در طول 7 سال است، ارائه کنند تا سوالات از پختگی و قوام لازم برخوادار باشد.
واحد نشست ها و گزارشات علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #مطلب_علمی
💠 لزوم توجه به مصادر کلامی در دست یابی به پیشینه مسائل فقهی
🔻معمولا برای دست یابی به پیشینه ی مسائل فقهی و به دست آوردن اقوال در مساله، تنها به کتب فقهی مراجعه می شود. اما برای تتبع بیشتر، ضروری است که مصادر شاخه های دیگر علوم را هم مد نظر قرار داد. در خصوص مصادر کلامی، دست کم از دو جهت این امر بایسته است...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2297
#کلام
#فقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 مراد از #رکعت در عبارت فقهی
🔻 یکی از مفاهیم تأثیرگذار در مسائل فقهی مربوط به نماز، مفهوم رکعت است. شناخت این مفهوم در چندین مسئله از مسائل نماز حائز اهمیت است که در این مختصر به دو کاربرد آن اشاره میشود:
1⃣فهم قاعدۀ «من أدرک»
2⃣شک در رکعات
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZFeqh
#رکعت
#مراد_از_رکعت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
اختلاف قرائات نشست نهایی.pdf
232.2K
#متن_نشست_علمی
شماره 49
نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقای حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 تفصیل آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر
👤 #استاد_شهیدی
🔻آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر در مواردی که دوران بین تعیین یکطرف و تخییر باشد، قائل به احتیاط شده است؛ اما اگر دوران بین تعیین هر یک از اطراف و تخییر باشد؛ قائل به برائت شده است.
اما این تفصیل وجهی ندارد؛ زیرا....
📚 درس خارج فقه آذر ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2323
#برائت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 صحیح نگاری و جامع نگاری
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در میان متقدمین، دو سبک در تالیف کتب حدیثی وجود داشته است: صحیح نگاری و جامع نگاری. در صحیح نگاری، تنها احادیث معتبر و مورد اعتماد نقل می شده است؛ بر خلاف جامع نگاری که مولف، التزامی به ذکر خصوص احادیث معتبر نداشته است. البته جامع نگاری، منافاتی با توجه اجمالی به اعتبار روایات ندارد...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2357&pid=8609#pid8609
#کتب_حدیثی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 دفاع از اجماع محتمل المدرک
👤 #آیت_شب_زنده_دار
🔻 دفاع از اجماع مدرکی در کلام آیت الله وحید خراسانی
در مورد فضولی در ایقاعات، ادعای اجماع بر بطلان شده است. یکی از اشکالات آن این است که محتمل است مجمعین بر اساس مدارک، حکم را داده باشند و اجماع علی القاعده باشد. محقق اصفهانی هر یک از وجوه محتمله مورد استناد مجمعین را بررسی کرده و بطلان همه وجوه برای اثبات مدّعا را رد می¬کنند
کلام آیت الله وحید خراسانی: بعید بودن تمسّک جمع قفیری از علماء به وجوه باطله
حضرت آیت الله وحید به حسب آنچه که در العقد النضید نقل شده، می¬فرماید:
«و فیه: أنّه یصعب حمل اتفاقهم علی انه اتفاق مدرکی مبني علی هذین الخبرین، لأن حدّ قوله: «لا عتق الا فی ملک» و «الطلاق بید من أخذ بالساق» هو حد قوله «لا بیع الا فی ملک» حیث غایة ما تدلّ علیه الأخیرة هو لزوم أن یکون البیع فی الملک و کذلک الامر فی العتق و الطلاق و من غیر معقول اتفاق هذه المجموعه الکبیرة من المفکّرین و الفقهاء و اصحاب الرأی و الاجتهاد علی صحة الفضولي،و صحّة جریانه فی العقود دون الایقاعات اعتمادا علی مثل هذین الخبرین الوارد أحدهما فی قضیة العتق و الآخر فی الطلاق ثم اعتماداً علیهما یتّفقوا علی تعمیم الحکم فی جمیع الایقاعات.
و علیه فلا یمکن الحکم بمدرکیّة الاتفاق القائم فی المقام مع اختلاف مشاربهم و مبانیهم الفقهیّة خاصّة ...»
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2370
#ایقاع_فضولی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نجاست خون زیر میکروسکوپ!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻نجاست خون زیر میکروسکوپ
صاحب عروه فرموده خون چه قلیل باشد چه کثیر نجس است.مرحوم حکیم فرموده قید قلیل برای احتراز از قول مرحوم صدوق و ابن جنید است مرحوم صدوق خون کمتر از نخود را لازم الاجتناب نمی داند و ابن جنید نیز خون کمتر از یک درهم را لازم الاجتناب نمی داند.هم چنین این قید اشاره به احتمال مخالفت شیخ طوسی در مساله دارد.ظاهرا مستند ایشان موثقه ی مثنی می باشد عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنِّي حَكَكْتُ جِلْدِي فَخَرَجَ مِنْهُ دَمٌ فَقَالَ إِنِ اجْتَمَعَ قَدْرَ حِمَّصَةٍ فَاغْسِلْهُ وَ إِلَّا فَلَا. در بحث کفایت رویه هلال با تلسکوپ یکی از نقض های مهم همین مثال است.استاد فرمودند:......
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2356&pid=8590#pid8590
#نقض رویت هلال با تلسکوپ
#خون زیر میکروسکوپ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠 کشف ملاک بر اساس مناسبات حکم و موضوع
👤 #استاد_قائینی
📝اثبات وجود ملاک می تواند ثمرات متعددی در مسائل فقهی و اصولی داشته باشد اما یکی از مسائل مورد اختلاف در بین علماء طرق کشف ملاک است. برخی مثل مرحوم آقای خویی معتقدند هیچ راهی غیر از وجود یک خطاب فعلی برای کشف ملاک وجود ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی معتقدند عرف بر اساس مناسبات حکم و موضوع در بسیاری از موارد وجود ملاک را تشخیص میدهد. حضرت استاد قائنی این مبنا را نپذیرفتهاند
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2362
#مناسبات_حکم_و_موضوع
#کشف_ملاک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir