🔰 #مجله_تااجتهاد (شماره هشتم)
💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تا اجتهاد" منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1⃣ ادلۀ تعین حج تمتع بر نائی در ترازوی نقد
(آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی)
2⃣ بررسی مشروعیت قرارداد آتی از دیدگاه آیت الله علی عندلیبی
(علی ظهیری)
3⃣ بررسی جواز تصرّف بدون اذن در زمینهای گسترده و رودهای بزرگ بر پایۀ «لا حرج»
(علی جعفری؛ سید حسین نوری؛ سید عبدالحسین آل یاسین)
4⃣ تقارن و استمرار اهلیّت دو طرف قرارداد
(غلامرضا احسنی آرانی)
5⃣ تطوّر تاریخی شطرنج و تأثیر آن بر حکم فقهی
(محمد مهدی کمالی)
6⃣ بررسی فقهی ملاک تعدد عقد و ایقاع
(احمد مرتاضی؛ رقیه قاسمی)
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 www.taejtehad.mfeb.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 انتسابی نادرست به مرحوم آخوند
👤 #استاد_علیدوست
مرحوم آخوند از جمله افرادی هستند که قائل به چهار مرحله ای بودن حکم اند، آنچه مشهور است و به ایشان نسبت داده میشود، عبارت است از؛ 1. اقتضاء، به معنای مصلحت و مفسده 2. انشاء 3. فعلیت 4. تنجز.
بسیاری از بزرگان این مراحل را به آخوند نسبت داده و بعد اشکال کرده اند که مصلحت و مفسده از مقدمات حکم است نه از مراحل حکم!
استاد میفرمایند: این که آقای آخوند خراسانی قائل به چهار مرحله برای حکم هستند، درست است اما این که ایشان اولین مرحله را مصلحت و مفسده میدانند، درست نیست؛ زیرا...
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2376
#مراحل_حکم
#مرحوم_آخوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 نظر شیخ صدوق درباره وثاقت سکونی!!!!؟؟
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 شیخ صدوق در فقیه پس از ذکر روایتی از سکونی در باب میراث مجوسی می نویسند: "لا افتی بما ینفرد السکونی بروایته"
برخی از این عبارت برداشت کرده اند که شیخ صدوق، سکونی را ثقه نمی دانسته زیرا "عدم فتوای ایشان به منفرد سکونی، یا به جهت قبول نداشتن مبنای حجیت خبر واحد به طور کلی است و یا به جهت قبول نداشتن وثاقت سکونی، اولی که منتفی است پس دومی متعین است"
اما این بیان ناتمام است. شیخ صدوق در موارد متعددی به منفرد سکونی عمل کرده و این که در این مورد، از فتوا به منفرد سکونی خودداری کرده اند به جهت فساد مذهب بوده است.
همانگونه که شیخ طوسی در عده فرموده: ( روایات افراد ثقه ی فاسد المذهب در صورتی که روایت و فتوای امامیه بر خلافش نباشد معتبر است) ...
📚 درس خارج اصول ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2301
#سکونی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تفاوت تنقیح مناط با الغاء خصوصیت
👤 #استاد_مفیدی
تنقیح مناط یک چیز بالاتر از الغاء خصوصیت است و با آن متفاوت است . یعنی فقها با مجموعه اموری که در ارتکازشان بوده آن موضوع و مقصود اصلی شارع را از دل کلام و دلیل اجتهای اصطیاد کرده اند؛ نه اینکه الغاء خصوصیت کرده باشند و بگویند این ها هیچ فرقی با هم ندارد
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۰/۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2364
#الغاء_خصوصیت
#تنقیح_مناط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠 تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی
👤 #استاد_قائینی
📝کلام مرحوم نایینی در اختصاص جمع بر اساس قرینیت عرفی به موارد تنافی بالذات با مبنای ایشان در پذیرش نسبت تهافت آشکار دارد. توضیح اینکه ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2377
#جمع_عرفی
#انقلاب_نسبت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠دین حداکثری است یا حداقلی
👤 #استاد_شهیدی
🔻برخی فقهاء دین را حداقلی دانسته اند
طبق این مبنا غیر از مواردی که خود شارع به عنوان ارزش ها و محرمات و واجبات مطرح کرده است، در سایر موارد،منطقه الفراغ است و مردم هرطور که مایلند می توانند با هم قرارداد های مختلف ببندند و زندگی کنند...
قائلین به این قول به برخی از روایات استدلال کرده اند که از جمله آن ها روایت جابر از امام باقر علیه السلام است:
«قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي لَمْ أَدَعْ شَيْئاً يُقَرِّبُكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَ يُبَاعِدُكُمْ مِنَ النَّارِ إِلَّا وَ قَدْ نَبَّأْتُكُمْ بِهِ»
طبق این روایت، هر چیزی که مقرب به بهشت یا مبعداز جهنم باشد را شارع بیان کرده است، لکن درمورد چیز هایی که نه مبعد از جهنم و نه مقرب به بهشت است، مطلبی نفرموده است. قید در این جا ظهور در احترازیت دارد...
اشکال به این نظریه این است که
اولا سند این روایت مشتمل بر عمرو بن شمر است..
ثانیا به سند معتبری همین روایت به این مضمون آمده است...
ثالثا روایات متعددی بر خلاف این نظریه دلالت دارد مانندصحیحه حماد: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ شَيْءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ»
📚 درس خارج فقه محرمات ۱۴۰۰/۱۰/۷
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2387
#دین_حداکثری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 نسبت میان مفهوم و مدلول التزامی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
دو تقسیم مهم برای مدلول جمله بیان شده است: تقسیم مدلول به مطابقی و التزامی و تقسیم مدلول به منطوق و مفهوم. ابتدا تقسیم اول مطرح شده است و بعد تقسیم دوم. بحثی که مطرح شده است این است که مفهوم (مدلول مفهومی) -چه قائل بشویم و چه نشویم- مدلول مطابقی کلام است یا مدلول التزامی کلام؟
نه میتوان پذیرفت مفهوم مدلول مطابقی است و نه میتوان پذیرفت مفهوم مدلول التزامی است. لذا برخی در وجود مفهوم تردید کردهاند. در مقابل علمایی سعی کردهاند که مفهوم را به مدلول التزامی برگردانند. مشهور گمان میکردند که مفهوم هم مثل منطوق از لفظ استفاده شده است ولی به نظر ما......
📚 درس خارج اصول فقه 1400/9/30 و 1400/10/1
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2375
#مفهوم
#مدلول_التزامی
#مدلول_مطابقی
#تلفظ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 دفع اشکالی در مورد دلالت عدم استثناء ابن ولید بر وثاقت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻استثنائات ابن ولید نسبت به روایات محمد بن احمد بن یحیی، در رجال نجاشی و فهرست شیخ نقل شده است. در فهرست شیخ، آمده است: ...الا ما کان فیه من تخلیط و هو الذی یکون طریقه محمد بن موسی الهمدانی او یرویه عن رجل...
برخی از این تعبیر تصور کرده اند که جهت استثناء ابن ولید، مساله ی تخلیط (به معنای گرایش های غالیانه) بوده و لذا از عدم استثناء، تنها در این حد فهمیده می شود که روایات شخص در نظر ابن ولید چنین مضامینی نداشته است. اما قرائن متعددی نشان می دهد که استثناء ابن ولید ناظر به مضامین روایات این راویان نبوده و جهت رجالی و سندی مد نظر بوده است...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2382&pid=8641#pid8641
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
#تخلیط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
💠 اجتماع دو مالک مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد!
👤 #استاد_قائینی
📝مرحوم سید در ضمن مباحث قاعده ید نه تنها معتقدند دو ید مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد قابل تصور است که حتی اجتماع دو مالک مستقل در عرض یکدیگر بر مال واحد هم ممکن است!
این مبنا از نظر حضرت استاد غیر قابل التزام است هر چند اشکال آن استحاله عقلی نیست
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2385
#ملکیت_متعدد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #احکام
💠 ازدواج با زنان اهل کتاب
✍️یکی از مسائل مورد ابتلا خصوصاً میان مسلمانانی که در خارج از کشور زندگی میکنند، مسئلۀ ازدواج با اهل کتاب است. در این مختصر به بیان اقوال فقهای عظام در رابطه با ازدواج با زنی که از اهل کتاب است، پرداخته میشود......
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/?p=19125
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 دیدگاه آیت الله شبیری در مورد مستطرفات سرائر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مرحوم ابن ادریس در نقل از منابع در مستطرفات سرائر بی دقت است.
برخی از اشتباهات ایشان در نحوه نقل از منابع است.
برخی دیگر از اشتباهات ایشان در شناخت مولف کتاب منبع است.
و اشتباهتی دیگری نیز در نقل های ایشان وجود دارد.
به همین جهت ... .
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2393
#ابن_ادریس
#سرائر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir