🔸 #اصول
💠 اشکال به کلام شهید صدر در ملاکیت حب و بغض در ادله امتناع اجتماع امر و نهی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 مرحوم شهید صدر در چهارمین دلیلی که برای امتناع اجتماع امر و نهی ذکر می کند، مساله را روی #حب و #بغض مولی می برد و می گوید چون ما متعلق را هر چه بدانیم نهایتا آنچه محبوب و مبغوض مولی است معنون خارجی است و امکان ندارد که معنون خارجی هم محبوب مولی باشد و هم مبغوض مولی باشد بنابراین اجتماع امر و نهی ممتنع است. استاد به ایشان جواب می دهند که اولا: ملاک حکم مولی حب و بغض نیست بلکه مصلحت و مفسده تامه یا غالبه است و ثانیا: این کلام شما زمانی تمام است که همه اوامر مولی تام یا به قول مرحوم آخوند فعلی من جمیع الجهات باشند درحالی که غالب اوامر حیثی هستند...
📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۹، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2830
#متعلق
#مفسده #مصلحت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 آیات دال بر وجوب تدریجی جهاد ابتدائی و ملازمه آن با ایجاد حکومت مبتنی بر نظریه فقه الدعوه
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
آیات متعددی در بحث وجوب جهاد ابتدائی است که ابطال نظریه تخصیص آیات جهاد به جهاد دفاعی را ثابت میکند و ادله و شواهد تاریخی نیز بر این مطلب ثابت است و ایشان به کمک نظریه فقه الدعوه ملازمه بین وجوب جهاد ابتدائی و تشکیل #حکومت اسلامی را بیان کرده اند و این آیات را دلیل بر مشروعیت تشکیل حکومت در زمان #غیبت دانسته اند به این بیان که ...
📚 درس خارج فقه سیاست ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2845
#جهاد
#ابتدایی
#فقه_الدعوه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد اهلیت اشخاص طبیعی
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از تفاوت های ذکر شده بین اشخاص طبیعی و #حقوقی این است که أهلیت اشخاص حقیقی برای اینکه دارای حق و تکلیف شوند، نیاز به اعتبار و جعل ندارد بلکه شخصیت شخص حقیقی از همان بدو تولد در او وجود دارد.
از طرف دیگر در مورد أهلیت شخص حقیقی نیازی به پذیرش قانونی نیز وجود ندارد.
این در حالی است که در مورد اشخاص حقوقی به این دو مرحله نیاز وجود دارد.
در مناقشه بر این مطلب به دو نظریه اشاره شده است که یک نظریه اعتباری بودن اهلیت و نظریه دوم انتزاعی بودن آن است.
📚 برگرفته از صفحه ۳۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2847
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠توسعه در متعلق استفراغ وسع در تعریف اجتهاد
👤#استاد_میرباقری
تعریف مشهور اجتهاد که متأخرین تقریبا پذیرفته اند:«استفراغ وسع برای تحصیل حجت بر حکم یا وظیفه» است.
این تعریف از چندین ناحیه قابل بحث است یکی از ناحیه قید «استفراغ وسع» است. عرض شد آیا مراد از استفراغ وسع صرفا استفراغ وسع نظری است یا اعم از استفراغ نظری و روحی است. به نظر با توجه به این که از طرفی اختیار انسان در فعل قلبی او حضور دارد، و ازطرفی دیگر فهم انسان صرفا تحت تأثیر محاسبات نظری و ذهنی نیست بلکه تحت تأثیر حالات قلبی و روحی نیز هست؛ بنابراین استفراغ وسع در دخالت قلب در فهم لازم است،مقصود از این امر، حضور فعالیت روحی و قلبی در فهم ذهنی است. ولازم است که قا عده مند شود بعد از قاعده مندی نیز به تفاهم با خبرگان و اهل فن و اقران برسد. بنابر این در واقع اصل اجتهاد همان تعبد و تولی و تسلیم به شارع است که موجب حضور اراده او در فهم می شود و متناسب با اراده مولا مطالب فهم می شود. اگر این اتفاق افتاد این اجتهاد حجت خواهد بود.
📚درس خارج فلسفه اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2834
#اجتهاد
#استفراغ
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه
👤 #استاد_شهیدی
اشکال: شرط انعقاد اطلاق، عدم مقید متصل مع امکان التقیید است، کما اینکه شرط ظهور تصدیقی عموم در نفی مخصص، امکان ذکر مخصص است. بنابراین نسبت به مسائل نوپیدا که تقیید و تخصیص امکان پذیر نبوده است اطلاق و عموم نیز منعقد نمی شوند. مثل:
۱. عقد تلفنی نکاح
۲. استماع تلفنی طلاق توسط شاهدین
۳. طی حد تقصیر (هشت فرسخ) با وسائل نقلیه جدید
۴. احیاء موات، استخراج معادن و حیازت مباحات با اسباب مدرن
۵. رؤیت هلال با چشم مسلح
قول مختار: این اشکال از نظر کبروی وارد است و تنها پاسخ صغروی به آن امکان پذیر است؛ به این معنا که راهی عرفی برای تقیید یا عدم بیان مطلق در زمان شارع تصویر شود. بنابراین لازم است موارد جداگانه بررسی شوند ...
📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2867
#اطلاق
#عموم
#موضوعات_مستحدثه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠حکم فرض تداعی و تحالف در اختلاف در عقود
👤 #استاد_قائینی
در فرض تداعی در اختلاف در عقود، مشهور معتقد به لزوم تحالفند و در فرض قسم یا نکول هر دو قائل به انفساخ عقد شده اند.
ما _همانندِ مرحوم صاحب #جواهر و مرحوم سید #یزدی_ حکم #انفساخ را خلاف قاعده می دانیم.
این مهم را در ضمن یک مثال تبیین می کنیم:
در فرضی که بایع مدعی آن است که زیلو فروخته است و مشتری مدعی آن است که فرش خریده است. در این صورت چون هر دو بر وقوع عقد لازم متفق و معترفند، رفع ید از آن خلاف قاعده است...
📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2872
#تداعی
#تحالف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #صحیفه_سجادیه
💠 دعا برای طلب عفو و بخشش
🔻عنه عليه السلام: يا إلهي، لَو بَكَيتُ إلَيكَ حتّى تَسقُطَ أشفارُ عَينَيَّ، و انتَحَبتُ حتّى يَنقَطِعَ صَوتي، و قُمتُ لكَ حتّى تَتنَشِرَ قَدَماي ، و رَكَعتُ لكَ حتّى يَنخَلِعَ صُلبي، و سَجَدتُ لَكَ حتّى تَتَفَقَّأَ حَدَقَتاي، و أكَلتُ تُرابَ الأرضِ طُولَ عُمري، و شَرِبتُ ماءَ الرَّمادِ آخِرَ دَهري، و ذَكَرتُكَ في خِلالِ ذلكَ حتّى يَكِلَّ لِساني، ثُمّ لَم أرفَعْ طَرفي إلى آفاقِ السَّماءِ استِحياءً مِنكَ، ما استَوجَبتُ بذلكَ مَحوَ سَيِّئةٍ واحِدَةٍ مِن سَيِّئاتي، و إن كُنتَ تَغفِرُ لي حِينَ أستَوجِبُ مَغفِرَتَكَ، و تَعفو عَنّي حِينَ أستَحِقُّ عَفوَكَ، فإنّ ذلكَ غَيرُ واجِبٍ لي باستِحقاقٍ
🔻معبودا! اگر به درگاه تو چندان بگريم كه پلك هاى دو چشم من بيفتد و چندان زار زنم كه صدايم بريده شود و چندان در برابر تو بايستم كه پاهايم ورم كند و چندان برايت ركوع كنم كه استخوان پشتم از هم بگسلد و چندان برايت سجده كنم كه تخم چشمانم از كاسه برون افتد و در همه عمرم خاك زمين را بخورم و تا پايان زندگانيم آب تيره بنوشم و در اين ميان چندان به ياد تو گويا باشم كه زبانم از كار بيفتد و آنگاه از شرم تو گوشه چشمم را به اطراف آسمان نيندازم، با اين همه سزاوار آن نباشم كه گناهى از گناهان من پاك شود. و اگر مستوجب آمرزش تو شوم و تو مرا بيامرزى و مستحق بخشش تو شوم و تو مرا ببخشايى، اين آمرزش و بخشايش از روى استحقاق من لازم نگشته است.
📚 الصحيفة السجّاديّة: الدعاء ۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 کیفیت تصرف دلیل مخصص در دلیل عام
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از بحث های اصولی آن است که وقتی دلیل عام تخصیص می خورد حجیتش در تمام الباقی چه وجهی دارد؟
پاسخ به این پرسش در گروی آن است که ببینیم آیا دلیل عام در مرحله ظهور و یا حجیت ظهور انحلال دارد یا انحلال ندارد؟ (انحلال اثباتی نه ثبوتی)
یکی از نکاتی که در تشخیص انحلال و عدم انحلال دخالت دارد آن است که ببینیم کیفیت تصرف دلیل مخصص در دلیل عام به چه شکل است.
معمولا آقایان معتقدند دلیل مخصص ظهور دلیل آن را از بین نمیبرد بلکه تنها حجیتش را مخدوش می کند ولی به نظر میرسد این مطلب کلیت نداشته و گاهی دلیل مخصص مفاد ابتدایی دلیل عام را در همان مرحله ظهور و دلالت تغییر می دهد که مثالش جایی است که بعد از آمدن مخصص، دلیل عام حمل بر فرد متعارف یا حمل بر استیعاب عرفی (در مقابل استیعاب حقیقی) می شود.
فرض کنید دلیل عام ۱۰۰ فرد دارد که ۱ فرد ...
📚 درس خارج اصول، ۳ اسفند ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2871
#تصرف
#مخصص
#عام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 دو قرائت از تفسیر صحت ظاهری نماز امام جماعت برای جواز اقتدا
👤#استاد_گنجی
مرحوم #خویی یک نسبتی به مشهور می دهند که برای اقتدا به امام جماعت همین که به نظر خودش نمازش صحیح باشد کافی است لذا اگر علم تفصیلی داشته باشیم که نماز امام جماعت باطل است باز هم جایز است به او اقتدا شود. استاد فرمود مبنای مشهور به این وسعت نیست بلکه از جهتی ضیق است...
📚 درس خارج فقه، ۶ اسفند ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2873
#امام
#ماموم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 بیان مختار استاد در موارد تزاحم در صورتی که احدالمتزاحمین بالخصوص محتمل الأهمية باشد
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
⬅️ در موارد تزاحم در صورتی که أحد المتزاحمين بالخصوص محتمل الأهمية باشد، مرحوم آقای #خویی و آقای #تبریزی قائل به لزوم تقدیم محتمل الأهمية هستند مطلقا اما استاد احمدی شاهرودی قائل به تفصیل بوده و می فرمایند: این مسئله دو صورت دارد چرا که گاهی ما دليل لفظی همچون اطلاق و یا عموم مبنی بر وجوب محتمل الأهمية داريم و اخری دليل لفظی نداریم؛ اگر چنانچه اطلاق و یا عمومی مبنی بر وجوب محتمل الأهمية داشتيم در این فرض ...
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2884
#تزاحم
#اهم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa