#جرعه_معرفت
❇️ اساتید مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره)
🔹️ دوره تحصیل آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، در سامرا تأثیر ژرفی در شکلگیری #شخصیت_علمی او داشت، تا جایی که میتوان او را از اصحاب #مکتب_سامرا دانست.
🔹️ در سامرا، او نخست دو تا سه سال درسهای سطوح عالی فقه و اصول را نزد استادانی چون شیخ فضلاللّه نوری، میرزا ابراهیم محلاتی شیرازی و میرزا مهدی شیرازی به اتمام رساند و سپس در درسهای خارج فقه و اصول #سید_محمد_فشارکی اصفهانی و میرزا محمدتقی شیرازی، و مدتی در مجلس درس میرزا محمدحسن شیرازی شرکت کرد. و از میرزا حسین نوری (مشهور به محدّث نوری، صاحب مستدرک الوسائل) اجازه روایت دریافت کرد.
🔹️ در میان استادان ایشان، #نقش آیت الله فشارکی بسیار جدّیتر و پررنگتر بوده است؛ تا جایی که از بهترین و نزدیکترین شاگردان او به شمار میرفته است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 اهمیّت نداشتن اعتبار کتاب سلیم بن قیس
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 در مورد کتاب #سلیم بن #قیس به این نکته اشاره کردیم که معتبر دانستن یا ندانستن روایت سلیم بن قیس، چندان اهمیّت ندارد و ما اصراری در اثبات اعتبارش نداریم؛ چون عمدۀ مضامینی که در این کتاب وجود دارد، در سائر روایات نقل شده است؛ البته نه این مضمون به طور خاص، بلکه کلیّت مضمون روایاتش در سائر روایات نیز وجود دارد.
مقالهای در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته بودم؛ تمام مواردی که از کتاب سلیم آدرس دادم ...
📚 درس خارج اصول، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3823
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
@mobahathah_ir
🔰#رجال
💠 بررسی سندی حدیث رفع «تسع»
👤#استاد_گنجی
به نظر میرسد احمد بن محمد بن یحیی العطار، لااقل #ممدوح است اگر نگوییم وثاقتش ثابت است. اگر او را تصحیح کنیم در #فقه بسیار کاربردی است. عمده منبهات، کلام ابن نوح در مورد اوست که #نجاشی میگوید به ابن نوح نوشتم طرق و #سند خود را به کتب #حسین بن سعید برای من بیان کن. ابن نوح که از #اجلاء اصحاب است، در نامهای به نجاشی نوشته من به پنج طریق کتب حسین بن سعید را نقل میکنم.....
📚درس خارج اصول، ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3587
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 بررسی شبهه زیاده قنوت در نماز شفع
👤 #استاد_شهیدی
برخی از بزرگان یا فتوا به عدم #استحباب قنوت در نماز #شفع دادند و یا #احتیاط کردند.
این #شبهه که ممکن است #قنوت در نماز شفع زیاده باشد و زیاده غیر سهویه در نماز مستحب مبطل است، مبتنی بر این است که اتیان به جزء مسانخ و لو بدون قصد جزئیت مصداق زیاده باشد. یعنی اگر در نماز آیه #سجده شنیده شود و انسان بدون قصد جزئیت به سجده برود، سجده تلاوت محسوب شده و برخی مانند آقای سیستانی قائل هستند که عرفا زیاده در نماز بوده و «زاد فی صلاته» صادق است.
آقای سیستانی اتیان به جزء مسانخ را زیاده عرفیه می دانند اما در مورد قنوت در نماز شفع فرموده اند: «لا بأس بالقنوت فی صلاة الشفع رجاءاً».
ممکن است در دفاع از ایشان گفته شود .....
📚 درس خارج فقه، ۲ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3831
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
encode20250128202933.mp3
2.12M
🔰 #فقه
💠 بررسی شبهه زیاده قنوت در نماز شفع
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۲ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3831
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
03 سراج 135 - جهت نشر دیجیتال.pdf
445.7K
🔺 نسخه دیجیتالی شماره ۱۳۵ لوح سراج
📌عضویت در کانال لوح علمی فرهنگی سراج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔶 #رجال
💠 نکات لازم در رجوع به کتب رجالی
📝 از جمله وظایف #فقیه و رجالی برای دستیابی به احادیث متقن و #صحیح که از اهل بیت عصمت و طهارت نقل شده است، بررسی اسناد روایات و ارزیابی راویان آن است. از این رو فقیه ناگزیر از رجوع به کتب رجالیان به عنوان مقدمهای بر این امر مهم است. در این مختصر به بیان نکات لازم در رجوع به کتب رجالیان پرداخته میشود:
۱. رجوع به همۀ منابع و مدخلهای مرتبط
برای یافتن اطلاعات #راوی؛ مانند نسب کامل و دیگر توصیفات رجالی، نباید به یک منبع بسنده کرد، بلکه باید به همۀ منابع رجوع کرد و در یک منبع نیز باید همۀ مدخلهای مرتبط را جستجو و بررسی کرد؛ زیرا گاهی یک راوی در یک کتاب رجالی با دو عنوان ترجمه شده است.
البته باید دقت داشت که ذکر نشدن #مدح یا #ذم در کتابهای رجالی، همواره به سبب ناشناس بودن راوی برای مؤلف کتاب نیست؛ بلکه از مهمترین اسباب آن، نیامدن مدح و ذم در مصادر آنها است؛ بنابراین ذکر نشدن مدح یا ذم راوی در یک کتاب و ذکر آن در کتابی دیگر، دلیل این نیست که....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید.👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20571/#ZRejal
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ دستنوشت آیت اللّه مرعشی نجفی از دوران طلبگی در حوزه علمیه ☘️
📄 «فوائد سیّد مهدی نجفی را خریدم به پول ۳ ماه نماز #استیجاری. و منِ محزون، شهابالدّین حسینی #مرعشی نجفی هستم. و این حروف را در حال گرسنگی مینویسم! یک روز و شب به دلیل نداری، چیزی نخوردهام! امیدوارم بتوانم به برکت اجدادم بر این سختیها صبر نمایم.
۱۳۴۱ مدرسه قوام - نجف أشرف»
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 ترجیج بلابدل بر ذی بدل، دوران بین تعیین و تخییر نیست.
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 آن که می گوییم در دوران بین #تعیین و #تخییر، حکم روی تعیین می رود، مربوط به مقام #امتثال است مانند #تقلید از #اعلم و غیر اعلم و با ما نحن فیه فرق می کند. در تعیین و تخییر، #فراغ یقینی می خواهیم. #احتیاط جایی است که برای #اشتغال یقینی، فراغ یقینی بیاورید. احتیاط یعنی به گونه ای عمل کنید که واقع، هر چه باشد آورده باشید اما در جایی که مقدار محتمل را نمی دانی و صرفا یک احتمال دارید، اگر #انسدادی باشید باید تعیین را بیاورید و گرنه 66% نه یقین به واقع می آورد تا احتیاط بشود نه دلیل #حجیت دارد بلکه یک #احتیاط صِرف است و #ظن مطلق، ارزش ندارد. ما برای تعیین نیاز به #حجت داریم چرا که آزادی عبد را سلب می کنیم و به او می گوییم تو باید این را انجام بدهی و برای این باید، حجت لازم است.
📚 درس خارج اصول، ۲۴ دی ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3827
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir