eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 در فرض "تکیه شارع بر مخصص منفصل" و "عدم دسترسی ما به تمام مخصصات" چرا عمل به عمومات حجت می باشد؟ 👤 اگر پذیرفتیم که منهج شارع در تکیه به قیود منفصل، خارج از منهج متعارف است و شارع بیش از حد عرفی منفصل گویی میکند، کما اینکه نظر بسیاری از بزرگان این است، باید دید حتی بعد از فحص از مخصص هم آیا عمل به عمومات صحیح است یا خیر؟ با توجه به اینکه بسیاری از مخصصات به ما نرسیده است و یا بصورت ضعیف السند برای ما نقل شده است، چه وجهی برای حجیت عام حتی بعد از فحص وجود دارد؟ اگر ما یک مرجع تقلیدی پیدا کنیم که دابش اعتماد بر مخصص منفصل باشد، آیا باز اعتماد میکنیم به عموماتی که از او میشنویم؟ با این که احتمال میدهیم یک روز دیگر مخصص منفصلی را بگوید یا احتمال میدهیم مخصص منفصل را گفت ولی به دست ما نرسید و قابل وصول به ما نبود؟ تنها وجهی که برای عمل به عمومات در این فرض به نظر میرسد این است که .... 📚 درس خارج اصول، 10 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2681 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
💠 🔸شماره 55 💥همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد: 🔻نشست علمی با موضوع: حوزه و بایسته های پژوهش 🎤 ارائه توسط استاد حجه الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻همراه با ✅ پرسش و پاسخ ✅ رونمایی آثار پژوهشی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 📆 زمان: یکشنبه 20 آذرماه ⏱ ساعت 12:30 🏢 مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام           ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 95 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19991 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
Zekra 95.zip
11.87M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸 شماره 95 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
04 Zekra 95.pdf
2.17M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 95 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠یکی از تطبیقات تقدیم اصل مختص 👤 یکی از مسائل مهم در مبحث موازین القضاء مسالۀ شناخت مدعی از منکر است. فرض تعارض بین ید سابق و ید حالی یکی از موارد عویصه در این مساله است. یکی از تقریب¬هایی که می توان برای تقدیم ید سابق و اثبات منکر بودن صاحب آن اقامه نمود، بدین شرح است: در فرضی که ید سابق و ید فعلی وجود دارد، هر دو ید مشمول قاعدۀ ید اند. در این صورت دلیل اعتبار ید به تعارض داخلی دچار می شود... 📚 درس خارج فقه، 1401/09/12 👤 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2688&pid=9396#pid9396 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
کبرویت نداشتن قاعده السنه لا تنقض الفریضه حضرت استاد گنجی به مناسبت شبهه وجوب اقامه به یک روایتی رسیدند که در ان تعبیر به اذان سنت است شده بود. مرحوم اقای خویی فرموده است معلوم نیست که این سنت به معنای مستحب باشد شاید به معنای سنتی که در مقابل ما فرض الله است باشد و از طرفی این روایت را زراره نقل کرده که همین زراره راوی حدیث لا تعاد است که در ان سنت در مقابل ما فرض الله امده است. به این مناسبت استاد یک نکته ای در مورد این قاعده فرمودند...... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2682 📚 درس خارج فقه جلسه 58 تاریخ 15 ابان 1401 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به عصر غیبت 👤 اینکه گفته شود شمول خطاب نسبت به غائبین مجاز است و عموم این آیات نسبت به معدومین در زمان خطاب، خلاف ظاهر میباشد کلام صحیحی نیست. مشکل اصلی در این است که ما نسبت به شمول خطاب شک داریم و مخاطب مردد بین اقل و اکثر است. دلیلی نداریم که ثابت کند تمام خطابات قرآن و پیامبر که در آنها گفته میشود: ایها المومنون افعلوا کذا.... مراد قضیه حقیقیه است. بلکه احتمال دارد قضیه خارجیه باشد و مخاطبش فقط مسلمین زمان پیامبر باشد. گاهی مناسبات حکم و موضوع اقتضاء تعمیم میکند. مثل... 📚 درس خارج اصول، 20 آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2693 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
٣١ 💠 موضوع : تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و مقایسه آن با نظریه مقاصد الشریعه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیشه 📆زمان: چهارشنبه 23 آذر ماه ساعت ١١ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 رونمایی دو نرم‌افزار جدید نور در رشته رجال و اسناد احادیث 🔸️ به مناسبت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از از نرم‌افزارهای و رجال شیعه و ، روز پنجشنبه 24 آذرماه رونمایی خواهد کرد. 👤 سخنران: حجه الاسلام و المسلمین (دام ظله) 🔻جهت اطلاع از مراسم رونمایی و ویژگی‌های نرم‌افزارها، لینک زیر را دنبال فرمایید: www.noorsoft.org/fa/News/View/111292 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 نقد حضرت امام(ره) بر راهکار محقق نائینی در مفهوم داشتن جملۀ شرطیه 👤 محقق نائینی در بحث «مفهوم شرط» می گوید نمی توان مفهوم را از طریق «اطلاق شرط» یا «اطلاق ادات شرط» قائل شد، بلکه صرفاً از راه «اطلاق جزاء» می توان مفهوم داشتن جملۀ شرطیه را تبیین کرد. زیرا مقدمات حکمت (و اطلاق گیری) فقط در مجعولات شرعیه جاری می شود، و احکام وضعیه ای نظیر علیت و سببیت، مجعول شرعی نیستند. در «إن جاءک زید فأکرمه»، اطلاق در جزای شرط یعنی «وجوب اکرام» بدین صورت است که مولا در مقام بیان بوده، و برای «وجوب اکرام» فقط یک قید بیان کرده است و آن قید، «مجیء زید» است. نتیجه اینکه مجعول شارع ـ وجوب اکرام ـ معلول علت منحصره اش یعنی «مجیء زید» است، و این یعنی مفهوم داشتن شرط. حضرت امام(ره) در مقام نقد مدعای نائینی چهار اشکال بنائی و مبنایی مطرح می کنند: ... 📚 درس خارج اصول (مفاهیم)؛ جلسات 12 تا 14آذر1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2686&pid=9391#pid9391 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 توضیحی ادبی دربارهٔ تذکیر و تأنیث لفظ خادم 👤 در روایتی از حضرت امام باقر (ع) به یک کلفت زن، به جای خادمه، خادم اطلاق شده است. نکته ادبی این استعمال... 📚 درس خارج فقه، ۵ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2677 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir