Zekra 95.zip
11.87M
💠 نسخه قابل چاپ #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 95
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
04 Zekra 95.pdf
2.17M
💠 نسخه نشر دیجیتال #لوح_پژوهشی_ذکری
🔸 شماره 95
✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس
🆔 @mfebir
ارسال بفرمایید.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠یکی از تطبیقات تقدیم اصل مختص
👤 #استاد_قائینی
یکی از مسائل مهم در مبحث موازین القضاء مسالۀ شناخت مدعی از منکر است. فرض تعارض بین ید سابق و ید حالی یکی از موارد عویصه در این مساله است. یکی از تقریب¬هایی که می توان برای تقدیم ید سابق و اثبات منکر بودن صاحب آن اقامه نمود، بدین شرح است:
در فرضی که ید سابق و ید فعلی وجود دارد، هر دو ید مشمول قاعدۀ ید اند. در این صورت دلیل اعتبار ید به تعارض داخلی دچار می شود...
📚 درس خارج فقه، 1401/09/12
👤 #استاد_قائینی
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2688&pid=9396#pid9396
#مدعی
#منکر
#تعارض
#ید
#اصل_مختص
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
کبرویت نداشتن قاعده السنه لا تنقض الفریضه
#استاد_گنجی
حضرت استاد گنجی به مناسبت شبهه وجوب اقامه به یک روایتی رسیدند که در ان تعبیر به اذان سنت است شده بود. مرحوم اقای خویی فرموده است معلوم نیست که این سنت به معنای مستحب باشد شاید به معنای سنتی که در مقابل ما فرض الله است باشد و از طرفی این روایت را زراره نقل کرده که همین زراره راوی حدیث لا تعاد است که در ان سنت در مقابل ما فرض الله امده است. به این مناسبت استاد یک نکته ای در مورد این قاعده فرمودند......
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2682
📚 درس خارج فقه جلسه 58 تاریخ 15 ابان 1401
#سنت
#اذان
#اقامه
#فرض
#فرض_الله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به عصر غیبت
👤 #استاد_شهیدی
اینکه گفته شود شمول خطاب نسبت به غائبین مجاز است و عموم این آیات نسبت به معدومین در زمان خطاب، خلاف ظاهر میباشد کلام صحیحی نیست. مشکل اصلی در این است که ما نسبت به شمول خطاب شک داریم و مخاطب مردد بین اقل و اکثر است. دلیلی نداریم که ثابت کند تمام خطابات قرآن و پیامبر که در آنها گفته میشود: ایها المومنون افعلوا کذا.... مراد قضیه حقیقیه است. بلکه احتمال دارد قضیه خارجیه باشد و مخاطبش فقط مسلمین زمان پیامبر باشد.
گاهی مناسبات حکم و موضوع اقتضاء تعمیم میکند. مثل...
📚 درس خارج اصول، 20 آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2693
#عام
#خاص
#قرآن
#خطاب
#غیبت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
✅ #گزارش_علمی ٣١
💠 موضوع : تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و مقایسه آن با نظریه مقاصد الشریعه
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیشه
📆زمان: چهارشنبه 23 آذر ماه ساعت ١١
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔️ @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
💠 رونمایی دو نرمافزار جدید نور در رشته رجال و اسناد احادیث
🔸️ به مناسبت #هفته_پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از از نرمافزارهای #درایة_النور3 و #کتابخانه رجال شیعه و #اهل_سنت ، روز پنجشنبه 24 آذرماه رونمایی خواهد کرد.
👤 سخنران: حجه الاسلام و المسلمین #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری (دام ظله)
🔻جهت اطلاع از مراسم رونمایی و ویژگیهای نرمافزارها، لینک زیر را دنبال فرمایید:
www.noorsoft.org/fa/News/View/111292
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 نقد حضرت امام(ره) بر راهکار محقق نائینی در مفهوم داشتن جملۀ شرطیه
👤 #استاد_فرحانی
محقق نائینی در بحث «مفهوم شرط» می گوید نمی توان مفهوم را از طریق «اطلاق شرط» یا «اطلاق ادات شرط» قائل شد، بلکه صرفاً از راه «اطلاق جزاء» می توان مفهوم داشتن جملۀ شرطیه را تبیین کرد. زیرا مقدمات حکمت (و اطلاق گیری) فقط در مجعولات شرعیه جاری می شود، و احکام وضعیه ای نظیر علیت و سببیت، مجعول شرعی نیستند.
در «إن جاءک زید فأکرمه»، اطلاق در جزای شرط یعنی «وجوب اکرام» بدین صورت است که مولا در مقام بیان بوده، و برای «وجوب اکرام» فقط یک قید بیان کرده است و آن قید، «مجیء زید» است. نتیجه اینکه مجعول شارع ـ وجوب اکرام ـ معلول علت منحصره اش یعنی «مجیء زید» است، و این یعنی مفهوم داشتن شرط.
حضرت امام(ره) در مقام نقد مدعای نائینی چهار اشکال بنائی و مبنایی مطرح می کنند: ...
📚 درس خارج اصول (مفاهیم)؛ جلسات 12 تا 14آذر1401.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2686&pid=9391#pid9391
#مفاهیم
#اطلاق
#حکم_شرعی
#مفهوم
#شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 توضیحی ادبی دربارهٔ تذکیر و تأنیث لفظ خادم
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
در روایتی از حضرت امام باقر (ع) به یک کلفت زن، به جای خادمه، خادم اطلاق شده است. نکته ادبی این استعمال...
📚 درس خارج فقه، ۵ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2677
#نکته_ادبی
#لسان_العرب
#خادم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تبیین چند اصطلاح اصولی: معنا، مفهوم، قرن اکید، موضوع له
👤 #استاد_معتمدی
📝 مشخص شدن حدود این چند اصطلاح می تواند در مواضع متعدد علم اصول، ذهن را از بعضی خلط های نابجا مصون دارد:
مفهوم همان تصویر ذهنی و فهم ما از معانی مختلف است. پس از سنخ وجود ذهنی است.
هر مفهومی بر معنایی دلالت دارد. معنا در وعاء معنا تقرر دارد و لابشرط از وجود ذهنی و وجود خارجی است. بله اگر بخواهد معنا موجود شود هم در ذهن می تواند موجود شود(مفهوم) هم در خارج.
قرن اکید تنها بین دو مفهوم ذهنی برقرار است....
📚 برگرفته از درس خارج اصول ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2692&pid=9409#pid9409
#قرن_اکید
#مفهوم
#معنا
#موضوع_له
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠ادعای زوجیت زن شوهردار
👤 #استاد_قائینی
اگر شخصی زوجیت زنی که همسر دارد را مدعی شده و به نزد حاکم برود، حاکم چگونه حکم خواهد کرد؟
در این مساله حضرت استاد قائینی حفظه الله به تفصیلی ملتزم اند که در کلمات دیگران موجود نیست. آن تفصیل بدین شرح است:
اگر شوهر _یعنی مردی که مدّعی علیه است_ جزم به خلیّه بودن زن هنگام ازدواج داشته باشد، در این صورت مدعی زوجیت می تواند او را قسم بدهد. در صورتی که شوهر قسم بخورد دعوای مدعی نسبت به او فیصله می یابد، اما در همین صورت مدعی زوجیت می تواند زن را نیز قسم بدهد، اما اگر زن نکول کند زوجیت از بین نمی رود؛ چرا که زوجیت با قسم شوهر ثابت شده است. فایده قسم دادن زن این است که اگر از قسم خوردن نکول کند، در صورتی که علقۀ زوجیت به مرگ یا کفر شوهر و یا طلاق و مانند آن از بین رود...
📚 درس خارج فقه، 1401/09/22
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2707
#مدعی
#منکر
#زوجیت
#خلیه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 معنای واژه سحت
👤 #استاد_شهیدی
به نظر آقای سیستانی واژه «سحت» ظهور در حرمت ندارد. گاهی این کلمه در حرمت و گاهی در کراهت استعمال میگردد. بنابراین، تعیین هر یک از حرمت یا کراهت در مورد استعمال نیاز به قرینه دارد. مؤید فرمایش ایشان آن است که ابن اثیر در نهایه گفته است: «يرد فى الكلام على الحرام مرة و على المكروه أخرى، و يستدل عليه بالقرائن»
به نظر ما این فرمایش صحیح نیست؛ زیرا خود ابن اثیر ابتدای توضیح معنای سحت گفته است: «السُّحْتُ: الحرام الذى لا يحلّ كسبه، لأنه يَسْحَتُ البركة: أى يذهبها» لغویین دیگر نیز معنای سحت را حرام دانستهاند. خلیل در العین میگوید: ...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2701&pid=9433#pid9433
📚 درس خارج فقه _ 1401/9/23
#سحت
#حرمت
#کراهت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa