eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه 👤 برای تمسک به و در موضوعات مستحدثه در مجموع چهار اشکال مطرح شده و همه هم پاسخ داده شده است و همه ی اشکالات صغروی است، نه کبروی یعنی این اشکالات مانع از ظهور اطلاقی می شوند، نه این که مانع حجیت ظهور شوند. اشکال اول قصور لفظ از شمول نسبت به مصادیق مستحدثه است که به این اشکال دو پاسخ داده شده است که یکی بنائی و دیگری مبنوی است. مثال بحث این است که اگر فردی از منی یک زن و رحم زن دیگر، متولد شود آیا این دو زن مادر او محسوب می شوند؟ 📚 الفائق(ص ۱۵۳ تا ۱۵۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2780 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار با دو بیان 👤 موضوع امر اضطراری عذر از تمام حصص طبیعت مامور به است، لذا اگر مکلف در ابتدای وقت احتمال تمکن از امتثال در ظرف متاخر را می دهد، استصحاب عجز در ابتدای وقت مثبت عجز از طبیعی خواهد بود؛استاد معتقد است که به دو بیان می توان برای این مکلف استصحاب عجز از طبیعت را اثبات نمود: اوّل: استصحاب عدم تمکن از طبیعت قبل دخول وقت -وقت از قبیل حالات است-مکلف بعد دخول وقت استصحاب بقای عجز قبل وقت را جاری می کند. دوم : استصحاب بقای عجز از طبیعت بعد وقت، مکلف در ابتدای وقت عاجز از تمام افراد طولی وعرضی طبیعت است؛افراد عرضی که واضح است ، عجز از افراد طولی نیز به این جهت است که آخر وقت هنوز فرا نرسیده است.باجریان این استصحاب حکم ظاهری جواز بدار برای این مکلف اثبات می شود. 📚درس خارج اصول، ۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2800 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 معانی رخصت و عزیمت 👤 در بحث اذان مواردی وجود دارد که اذان ساقط است حالا بحث این است که این سقوط عزیمت است یا رخصت. استاد سه معنا برای رخصت مطرح کردند: 1-اقای حکیم می فرماید:امر ندارد ولی ملاک دارد که همان محبوبیت است. 2-امر وجود دارد ولی تاکد ندارد. 3-اقای خویی میفرماید: امر سابق به حال خودش باقی است ولی در این موارد یک مزاحم اقوی پیدا کرده است. مرحوم خوئی در بعضی کلماتش در روایات جمع می‌گوید مصلحت تسهیل و مصلحت اقوی در میان است و گرنه امر اذانی به حال خودش و به مرتبه خودش باقی است. 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۳ و ۸۴ (۴ و ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2803 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مقدمه اول از مقدمات حکمت؛ در مقام بیان بودن متکلم یا عدم قرینه متصله بر اهمال؟ 👤 صاحب کفایه مقدمه اول از مقدمات حکمت را این گونه بیان کرده است: «کون المتکلم فی تمام المراد لا الاهمال اول الاجمال». به نظر ما فرمایش صاحب کفایه ناتمام است. این چنین نیست که دو مرحله وجود داشته باشد و مولی در اینکه در مقام بیان است (مرحله اول)، کاشف از اطلاق به معنای در مقام بیان بودن واقعی مولی (مرحله دوم) باشد. بلکه خود ظهور خطاب در اینکه مولی در مقام بیان تمام مراد است، اطلاق است. اگر قرینه متصل بر مقام وجود نداشته باشد ولو اهمال باشد اطلاق منعقد می شود؛ چرا که اطلاق، از شؤون و خطاب است. پس مقدمه اول از مقدمات حکمت «عدم القرینة المتصلة علی الاهمال» خواهد بود، نه «کون المولی بصدد بیان تمام مراده واقعا» تا اطلاق امری شود ... 📚 درس خارج اصول، ۲۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2805 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 محدودهٔ استنباط امور غیر ضروری است 👤 کار فقیه استنباط جعل‌هاست. فقها احکام شرعی را به و غیر ضروری تقسیم کرده‌اند و معتقدند که در احکام ضروری (مثل حرمت شرب خمر، زنا، اکل ربا و قمار و وجوب نماز، روزه، زکات و حج) لازم نیست و طبق همان مطلب بدیهی می‌دهند. همچنین لازم نیست در ضروریات از کسی تقلید نماید. تشخیص ضروری بودن بر عهدهٔ خود فرد [مکلف] است. پس استنباط فقیه در حوزه‌ی غیر ضروریات (مثل جواز ضرب فرزند برای تأدیب، غیبت انسان غیر مسلم، شرب عصیر عنبی بعد از غلیان و...) است و در همین حوزه است که عامی باید تقلید یا احتیاط نماید. 📚 درس خارج اصول، ۸ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2799 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 حکم شک در طهارت آب اگر در حین ملاقات با نجس، ماده دار بودن مشکوک باشد مانند تطهیر با لباس شویی 👤 🔻 مرحوم صاحب عروه در فرض شک در ماده دار بودن آب در حین ملاقات با نجس حکم به نجاست کرده است. دلیل این حکم یا تمسک به عام در شبهه مصداقیه مخصص است و یا تمسک به قاعده مقتضی و مانع و یا تمسک به قاعده میرزائیه و یا تمسک به عدم ازلی است که تمسک به هیچکدام صحیح نیست و در نبود این ادله نوبت به اصاله الطهاره می رسد که حکم به طهارت آب و لباس می شود. 📚 درس خارج فقه( جلسه ۷۰، ۹ بهمن ۱۴۰۱) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2806 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفسیر تفصیل مرحوم شیخ انصاری در بحث استصحاب حکم مخصص 👤 🔻 در بحث دوران بین تمسک به یا تمسک به استصحاب حکم مرحوم شیخ انصاری قایل به تفصیلی شده اند مبنی بر اینکه اگر همچون "اکرم العلما فی کل زمان" ، زمان ماخوذ در دلیل عام، به نحو افرادی (بکسر همزه) ملاحظه شده باشد نسبت به فرد مشکوک باید به عام تمسک کرد ولی اگر همچون "اکرم العلما دایما" زمان ماخوذ در دلیل عام، به نحو افرادی (بکسر همزه) ملاحظه نشده باشد باید به استصحاب تمسک کرد. تعداد زیادی از بزرگان همچون محقق خویی و مرحوم سید یزدی در تفسیر کلام شیخ تفصیل بین عام مجموعی و استغراقی را مطرح کرده اند. اما همانطور که آیت الله والد متذکر شدند ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2784 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 درس عمومی و خصوصی میرزا مطلبی را بیان می‌کند. شیخ می‌فرماید: مثلاً اگر با این بیان قائل به کشف باشیم، چگونه است؟ میرزا می‌گوید: حرف درستی است. شیخ می‌گوید: ولی این مطلب این اشکال را دارد. میرزا می‌گوید: بلی، این اشکال وارد است. بعد شیخ می‌گوید: حال اگر این اشکال را چنین جواب دهیم، چطور است؟ میرزا می‌بیند جوابش هم قانع کننده است. شیخ بر آن جواب هم اشکال می‌کند و میرزا اشکال را تصدیق می کند. خلاصه هفت مرتبه شیخ استدلال و سپس اشکال می‌کند. در تمام مراحل میرزا با آن فکر و نبوغ و فهم تصدیق می‌کند. میرزا می‌بیند شیخ کسی نیست که بتوان از او گذشت. شیخ هم که فضل میرزا را می‌بیند به او می‌گوید: شما در درس خصوصی شرکت کنید. میرزا در این درس شرکت می‌کند، می‌بیند که شیخ دریایی از فکر و علم است. آنگاه مرحوم شیخ انصاری می‌فرماید: آن درس، درس عمومی بود. من باید در سطح عموم حرف بزنم و این درس، درس خصوصی است و برای یک عدّه خاصی است و به همین جهت سطح دو درس، فرق دارد. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14505/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اشکال به مرحوم آقای خویی در صحیحه دانستن روایت عمار بن مروان کلبی 👤 در بحث جواز یا عدم جواز دریافت وجه از طرفین دعوا توسط ، روایتی از مبنی بر حرمت آن وجود دارد. انتهای سند این روایت به این صورت است: «... عن الحسن بن محبوب عن أبي أيوب عن عمار بن مروان» مرحوم آقای این روایت را تعبیر کرده است، در حالی که طبق مبنای رجالی ایشان این روایت نمی تواند صحیحه باشد و اشکال سند عمار بن مروان می باشد. دو عمار بن مروان وجود دارد. یکی عمار بن مروان یشکری که ثقه است و دیگری عمار بن مروان کلبی که ثقه نمی باشد. مرحوم آقای خویی در مواردی که راوی از عمار بن مروان، ابو أيوب خزاز و قبل از آن حسن بن محبوب باشد، عمار را عمار بن مروان کلبی دانسته است که ثقه نمی باشد. در نتیجه تعبیر صحیحه طبق مبنای خود ایشان صحیح نمی باشد. 📚 درس خارج فقه، ۱۰ و ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2809 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 عدم ملازمه بین طهارت مغسول و طهارت آب 👤 🔻 حاج آقا رضا همدانی با تمسک به صحیحه محمد بن مسلم که حضرت فرمودند برای تطهیر با آب جاری یک بار شستن کافی است، گفتند که این روایت دلالت بر عدم انفعال آب جاری حتی آب غیر کر می کند. اما استاد جواب دادند اولا: ملازمه ای بین طهارت مغسول و آب نیست و ثانیا: اطلاقی در روایت نسبت به طهارت آب هم نیست و تایید عدم اطلاق نسبت به طهارت و نجاست آب این است که حضرت در روایت که بحث تطهیر در تشت را هم بیان کردند با اینکه غساله قلیل به نظر مشهور نجس است، هیچ اشاره ای به نجاست آب نکردند 📚 درس خارج فقه( جلسه67، 1401/11/3) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2795 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مانعیت حذف متعلق برای اطلاق 👤 اصالة الاطلاق تنها در فرضی جاری می شود که یا مدلول تصوری خطاب نباشد و یا اگر نیاز به تقدیر دارد عرفیه آن مقدر را مشخص کرده باشد، مانند «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ» که عرف، مقدر را استمتاع می داند. اما اگر کلمه ای که در کلام شده است سبب نقص در مدلول تصوری شود، یعنی کلام نیاز به تقدیر داشته باشد و مقدر معلوم نباشد، نمی توان به بیش از قدر از آن تمسک نمود. برای این مطلب سه مثال می زنیم: 1- «نَهَى عَنْ آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.» 2- «الْخُمُسَ‏ بَعْدَ الْمَئُونَة» 3- «رُفِعَ الْقَلَمُ عَنِ الصَّبِيِّ» ... 📚 درس خارج اصول، ۹ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2812 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa