🔰#اصول
💠 بطلان عمل تارک طریق اجتهاد و تقلید از نظر مرحوم نائینی
👤#استاد_گنجی
مرحوم نائینی از بین متاخرین قائل است که اگر احتیاط مستلزم تکرار عمل باشد و متمکن از علم تفصیلی باشد و احتیاط کند عملش باطل است. ایشان چهار مرحله برای امتثال تصویر میکند و در محل بحث از باب دوران بین تعیین و تخییر حکم به تعیین میکند، یعنی مکلف باید علم تفصیلی حاصل کند و احتیاط مجزی نیست.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۱۱، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#امتثال_اجمالی #مراتب_امتثال #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠بیان و نقد کلام محقق اصفهانی در اعتبار قید مندوحه در محل نزاع مسئله اجتماع امرو نهی
👤#استاد_قائینی
مرحوم آخوند در مقدمه ششم بحث اجتماع امر و نهی، اشتراط محل نزاع در مسئله اجتماع به قید مندوحه را نپذیرفته است.
محقق اصفهانی در اشکال به مرحوم آخوند (نهایة الدرایة ج۲ ص:۲۹۶) فرمودهاند:« غرض اصولییّن در این مسئله مترتب بر جواز و عدم جواز فعلی است و لذا قید مندوحه در محل نزاع دخیل است و اعتبار این قید به لحاظ عنوان مساله لازم است؛ چرا که عنوان مساله جواز و عدم جواز اجتماع فعلا است و در فرض عدم مندوحه اجتماع فعلی غیر معقول است.
سپس فرموده است: اما حق این است که قید #مندوحه دخیل در نزاع نیست اما نه به نکتهای که آخوند فرمودند بلکه به این لحاظ که بود و نبود مندوحه در ثمره مساله تفاوتی ندارد؛زیرا ثمره در امکان تقرب و صحت عمل ظاهر می شود که در فرض نبود قید مندوحه نیز امکان تقرب وجود دارد وعمل او به واسطه واجد بودن ملاک، قابل تصحیح است.
این بیان محقق اصفهانی دارای اشکال است؛زیرا با فرض نبود امر فعلی در فرض عدم مندوحه #ملاک کاشف ندارد تا بتوان حکم به صحت عمل نمود.
📚درس خارج اصول، ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#اجتماع
#مندوحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تاملی در اجرای حدود توسط فقیه
👤 #استاد_شهیدی
مخاطب در خطاب های «الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماة جلدة» و «السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما» چه کسانی هستند؟ قاعدتا جامعه ای است که تحت ولایت رسول خدا صلوات الله علیه است. ضمنا این حکم بر تک تک افراد جامعه منحل نمی شود بلکه قدر متیقن از آن، رسول خدا صلوات الله علیه است....
📚 برگرفته از درس خارج فقه صوم(فقه عربی)، سال دوم درس سوم، ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2823
#ولی_فقیه
#حدود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #حکایت_خوبان
💠 آرامش شهید مطهّرى (رحمه الله)
در دو جا مى توان افراد را به خوبى شناخت:
یکى در «سفر» و بهتر از آن در «زندان». ما در ۱۵ خرداد ۴۲، به اتّفاق جمعى از شخصیّت ها ۴۵ روز در زندان بودیم. بعضى ها خیلى دست پاچه و ناآرام بودند، ولى برخى دیگر آرامش عجیبى داشتند. مرحوم مطهّرى (رحمه الله) واقعا نمونه کامل آرامش در زندان بود. به گونه اى که گویا اصلا در زندان نبود. آن هم زندانى با آن شرایط سخت. چرا که با محاسبه موزاییک هاى کف زندان فهمیدیم سهم هر نفر یک متر وسى سانت بود. امّا با وجود همه مشکلات، روحیّه شهید مطهّرى خوب بود.
📚 خاطراتی از استاد ( آیتالله العظمی مکارم شیرازی )، ص ۷۴
#روز_معلم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 اشکال به تعویض سند در روایت ابو مریم انصاری
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 برای تصحیح سند روایت ابو مریم انصاری که در #تهذیب وارد شده و ضعیف است، تمسک به تعویض سند شده است. زیرا شیخ #صدوق طریق صحیح به ابو مریم دارد.
اما این تعویض سند صحیح نیست، زیرا گر چه شیخ صدوق همه اسناد من لا یحضر را به شیخ #مفید اجازه می دهد و شیخ مفید همه آنها را به شیخ #طوسی اجازه می دهد، اما سند شیخ صدوق به جمیع کتب و روایات ابو مریم انصاری نیست بلکه تمام روایاتی که از ابو مریم در کتاب من لا یحضر نقل شده است، با این سند صحیح بوده است نه جمیع کتب و روایات ابو مریم. پس این طریق، طریق به روایات در من لا یحضر است و روایت ما نحن فیه، در من لا یحضر نیامده پس ثابت نمی شود که این روایت، دو سند (دو قلو) داشته است تا تعویض سند کنیم.
📚 درس خارج فقه جلسه ۸۴، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#تعویض
#مشیخه #سند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نظریات در مورد نحوه وجود اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از مباحث مرتبط با اشخاص حقوقی، تحلیل نحوه وجود آن است. نظریه صحیح در این زمینه، نظریه وجود اعتباری است.
توضیح نظریه وجود اعتباری این است که برخی از موجودات مانند میز، کتاب و اجسام دیگر، دارای وجود تکوینی حقیقی هستند. اما برخی از موجودات دارای وجود تکوینی نیستند، اما منشأء انتزاع آنها دارای وجود تکوینی است. به عنوان مثال فوقیت در خارج وجود ندارد بلکه صرفاً در خارج سقف وجود دارد. از این موارد، تعبیر به اعتبارات عقلی یا ماهیت انتزاعی میشود.
علاوه بر دو قسم ذکر شده قسم دیگری وجود دارد که همانند قسم اول، خود آنها موجود هستند اما وجود آنها به صورت حقیقی نیست بلکه اعتباری است؛ یعنی عقلاء در این موارد این گونه تصور میکنند که چیزی در خارج موجود است. در این فرض بر اساسا تصور و خیال خود شیء وجود دارد و همانند قسم دوم نیست که صرفاً منشأ انتزاع وجود داشته باشد.
📚 برگرفته از صفحه ۶۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔔 پذیرش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
◻️ زمان آزمون: ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۲
❗ مهلت ثبت نام: ۱۷ اردیبهشت
◻️ثبتنام و اطلاع از شرایط:
🌐 https://paziresh.ismc.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🆔 @pajoohesh_mfeb
🔰 #اصول
💠 فرق بین سیره عقلائیه با ارتکاز عقلائیه
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
دو عنوان #سیره_عقلا و #ارتکاز_عقلایی دو مفهوم قریب المعنی هستند که استفاده فقها از آن دو بسیار رایج است. گاهی میتوان سیره و ارتکاز را به جای هم به کار برد و گاهی هم نمیشود. لذا لازم است تفاوت این دو مفهوم مشخص شود....
📚 درس خارج اصول، ۲۱ دی ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2774
#سیره
#ارتکاز
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔔 پذیرش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
◻️ زمان آزمون: ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۲
❗ مهلت ثبت نام: ۱۷ اردیبهشت
◻️ثبتنام و اطلاع از شرایط:
🌐 https://paziresh.ismc.ir
┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄
🆔 @pajoohesh_mfeb
🔸 #اصول
💠 تحلیل اوامر ارشادی در سایه تفکیک مراد استعمالی از مراد تفهیمی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻عدم تفکیک مراد استعمالی از مراد تفهیمی در بحث جزء فراموش شده مشکل ساز شده است. در مواردی که به جهت عروض حالتی همچون نسیان یک جزء، امر به کل ساقط می شود، بحث این است که اگر جزئیت این جزئی که نمازگزار آن را فراموش کرده مطلق باشد و ظرف نسیان را نیز شامل بشود نمازی که خوانده شده باطل است مگر آنکه دلیلی از خارج همچون لا تعاد آن را تصحیح کند اما اگر جزئیت این جزء مقید به حالت عدم نسیان باشد نمازش صحیح است.
با عنایت به مطلب ذکر شده این بحث مطرح شده که آیا ظهوری داریم که اثبات کند جزئیت این جزء در ظرف نسیان هم وجود دارد یا چنین ظهوری وجود ندارد؟ در پاسخ گفته شده باید دید جزئیت را از چه دلیلی استفاده کرده ایم.
مثلا اگر دلیل ما گفته باشد "السوره جزء للصلاه ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠١/١٠/١٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تفهیمی
#استعمالی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#نشست_علمی
شماره 57
نشست علمی با موضوع:
ضرورت ها و ظرفیت های بین الملل حوزه های علمیه
🎤 ارائه توسط استاد سید مفید حسینی کوهساری
مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه
📆زمان: چهارشنبه 20 اردیبهشت
⏱ساعت 20
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🔰#فقه
💠 مبنای مرحوم نائینی در قاعده تجاوز و تطبیق آن در موارد شک در فصول اذان و اقامه
👤#استاد_گنجی
اگر کسی در فصول اذان شک کرد مثلا حی علی الصلاة است و شک کرد که شهادت به رسالت را داده است یا نه تکلیف چیست؟
مرحوم نائینی می فرماید باید به شکش اعتنا کند زیرا قاعده تجاوز یا در کل مرکب جاری میشود و یا جزئی که به صورت مستقل لحاظ شده باشد. استاد این مطلب را قبول نداشتند و فرمودند هم در کل هم در جزء و هم در جزء الجزء جاری میشود...
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۱۵، ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قاعده_تجاوز
#اقامه #اذان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir