✅شیخ فرهاد و آیندهی جبههی اصولگرایی!
✍اخیرا کانال "مباحثات" به نقد فعالیت استاد شیخ فرهاد فتحی در عرصهی فضای مجازی مبادرت نموده و طی یادداشتی به تبیین نقاط قوت و ضعف وی پرداخته است. برای مشاهدهی متن یادداشت اینجا کلیک کنید:
https://eitaa.com/mobahesat/1178
✳️یادداشت فوق که به بهانهی ترک فضای مجازی از سوی شیخ فرهاد تهیه شده است، ضمن اعتراف به قوت چشمگیر فتحی در مواجهه با براندازان در فضای کلابهاوس، یوتویوب و اینستگرام، او را "نمایندهی خوبی برای روحانیت در مقابل دشمن" توصیف کرده و نیز او را بهعنوان "شخصیت کمنظیری که میتواند و بلد است قشر خاکستری را چطور جذب کند و چگونه بتهای این قشر را به چالش بکشد"، ستوده است!
❎در عین حال از نظر نویسندهی آن یادداشت یکی از نقاط ضعف شیخ فرهاد با داشتن چند صد هزار دنبالکننده، حضورش در پلتفرم ایتا بود!؟ البته نویسندهی محترم دربارهی چرایی این اشتباه شیخ هیچ توضیحی نمیدهد و فقط تأسف میخورد که چرا وی عرصهی مواجهه با براندازان را ترک کرده بود!؟
نویسندهی گرامی سهوا یا عمدا این چرایی را بدون پاسخ میگذارد و بهجای آن اظهار امیدواری میکند که وی "پس از مدتی تأمل و تنفس به عرصه جهاد تبلیغ بازگردد و در آن جایی که قوت بالای تبلیغی و رسانهای دارد باز هم به بهترین شکل بدرخشد."
👈خلاصهی نظر نویسندهی محترم این استکه شیخ فرهاد فتحی قدرت بالایی در رسانه دارد ولی فقط آن را در مواجهه با براندازان و اصلاحطلبان باید بکار گیرد و نه در اصلاح برخی از روشهای غلط اصولگرایان و حزباللهیها و اهل مسجد!؟
اگر شیخ فرهاد تمام توان تبلیغی و رسانهای خود را علیه براندازان و اصلاحطلبان تندرو بسیج کند یک روحانی موفقی قلمداد میگردد، اما اگر او فقط بخشی از استعداد خودش را برای اصلاح برخی از تندرویهای اصولگرایان بکار گیرد، مقبول نخواهد افتاد و در اینصورت بر عدم حضور خودخواستهاش در عرصهی مجازی مهر تأیید زده خواهد شد!؟
⏪این سخن را با تجربهای از مدت کوتاه فعالیت خود در فضای مجازی پایان میبرم. بنده نیز هرگاه پستی در محکومیت جبههی استکبار جهانی امریکا و جنایات اسراییل اشغالگر به اشتراک گذاشتم، و یا در محکومیت رفتار خصمانهی سلطنتطلبان و منافقین خلق قلمفرسایی کردم، و یا در مذمت موضعگیریهای غلط اصلاحطلبان مطلبی نوشتم، از طرف دوستان انقلابی تأیید و تشویق شدم، اما اگر احیانا مطلبی در نقد رفتار و موضع غلط همفکران اصولگرای خود نوشتم، یا برخی از اقدامات صحیح دولتمردان کنونی را تأیید کردم، بایکوت شده و مورد اعتراض قرار گرفتم!؟
مفهوم این رفتار ترویج همان "سیاستِ غلطِ مالهکشی" است! تقسیم افراد و شخصیتها و جناحهای جامعه به خودی و غیرخودی؛ اگر خودیها هر رفتار غلط و سخن ناروایی داشتند یا سکوت کنیم یا توجیه نماییم، اما اگر غیرخودیها همان رفتار غلط و سخن ناروا را مرتکب شدند به سختی در مقابلشان موضع بگیریم!؟
👈البته که شیخ فرهاد فتحی همانند همهی ما در عرصهی رسانه کم اشتباه نداشته است، اما جریانی تمامیتخواه در جبههی اصولگرایی معتقد استکه تنها در صورتی به امثال شیخ فرهاد اجازهی فعالیت میدهیم که بخواهد "در کنارِ ما" باشد، اما اگر فقط گاهی بخواهد "در مقابلِ ما" بایستد آنقدر تهمت و بدگویی و جوسازی علیه او انجام میدهیم تا ناگزیر به ترک سنگر تبلیغی خود گردد!
من که چنین عیبشمار توام
در بد و نیک، آینهدار توام
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن، آیینه شکستن خطاست
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️کانال «اعتدال و مدارا» ویژه فرهیختگان
@etedal_modara
@mobahesat
6.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕰تاریخ و عبرتهای آن
آقای مهدی نصیری روز گذشته با انتشار کلیپی از خروج همیشگی خود از ایران جهت «کمک ییشتر برای جنبش سرنگونی جمهوری اسلامی ایران!» خبر داد.
آقای مهدی نصیری دیماه ۱۳۹۶ با شرکت در برنامه گفتوگوهای تصویری مباحثات ، از سوابق حوزوی، روزنامهنگاری و عدالتخواهانه خود در قامت یک انقلابی صحبت کرده و انتقادات صریحی نسبت به اصلاحطلبان و انجمن حجتیه و ... داشته است.
مشاهده مجدد این گفتوگوی مشروح، از جهات جریان شناسی و چرخش فکری او مفید و درسآموز است.
🔹مشاهده فیلم کامل این گفتوگو:
http://yon.ir/JjYql
🔹مشاهده گفتوگوهای تصویری مباحثات در کانال آپارات:
http://aparat.com/mobahesat
🔻🔻🔻
@mobahesat
فقیهِ نجف، صاحبجواهر و سایهی امام
یادداشتی درباره آیتالله شیخ حسن جواهری و روایت کمتر شنیدهشدهای از ولایت فقیه در حوزه نجف
🖋سعید سلمانی( پژوهشگر پژوهشکده مطالعات حکمرانی)
🔻 وقتی صحبت از «ولایت فقیه» میشود، اغلب ذهنها ناخودآگاه به قم، انقلاب اسلامی، و امام خمینی (ره) میرود. اما واقعیت این است که ریشههای این نظریه، عمیقتر از آن است که تنها در قرن معاصر یا حوزه قم جستوجو شود. در قلب حوزه نجف، فقیهانی میزیستهاند که با صراحت، از ولایت مطلقه فقیه دفاع کردهاند.
🔹آیتالله شیخ حسن جواهری، از استادان باسابقه و شناختهشده درس خارج نجف، اخیراً در گفتوگویی با برنامه «قناةالحیرة» دیدگاههایی روشن در باب ولایتفقیه ارائه کرده است؛ دیدگاههایی که برای بسیاری از مخاطبان آشنا به فضای نجف، تعجببرانگیز خواهد بود. او بر این باور است که فقیه، چه در قدرت باشد چه نه، «ولیّ امر» و «حاکم» جامعه است؛ اگرچه ممکن است اجرای دین بهدلیل وجود طواغیت، به تأخیر بیفتد.جواهری، برخلاف برخی نگاههای محتاط در حوزه، معتقد است که حضور علما در عرصهی حکمرانی، شأن آنان را پایین نمیآورد. بلکه از دید او اساساً همه حرکتهای انبیا، و اوصیا، مراجع و حوزهها برای تحقق شریعت در جامعه و نیل به رضای الهی بوده است. تعبیر صریحش این است: «تمام فقه، از کتاب طهارت تا دیات، فقه سیاسی است.»
🔹او نوهی صاحب جواهر است؛ همان فقیهی که اثر عظیم «جواهر الکلام» را نوشت. شیخ جواهری در کتاب «مع صاحبالجواهر و موسوعته» مینویسد که «نیای او نظریه ولایت عامه فقیه را نه تنها اثبات کرده، بلکه آن را جزو ضروریات فقه میدانسته است» و جملهای طلایی از صاحب جواهر را نقل میکند: «کسی که به ولایتفقیه ایمان نیاورد، طعم فقه را نچشیده است.»
🔹دیدگاه آیتالله جواهری محدود به خود او نیست. برای مثال،آیتالله سید عبدالاعلی سبزواری در موسوعه فقهیاش (مهذب الاحکام) معتقد است «اگر فقیه جامع شرایط یافت شود، ولایت مطلقه بهصورت قهری بر او منطبق میشود؛ حتی اگر خودش نخواهد.» در تعبیر دقیقتر:«چنین فقیهی، بعد از استقرار امامت ظاهری، همچون امام معصوم است.»
🔹همچنین آیتالله شیخ علی کاشفالغطاء در کتاب «النورالساطع» به وضوح از نظریه ولایت مطلقه فقیه دفاع میکند. از نگاه او، همان اختیارات حکومتی که برای امام معصوم ثابت است، در عصر غیبت برای فقیه جامعالشرایط نیز ثابت است؛ از تدبیر امور داخلی و خارجی گرفته تا نظم کشور و رفع فساد.
🔹یکی از مغالطههای رایج در بحث ولایت فقیه، تمرکز صرف بر دیدگاه شیخ انصاری و استناد به عبارت معروف او در نقد ولایتفقیه است. در حالی که صاحب جواهر، هم از نظر زمانی بر او مقدم است، هم از نظر اعتبار فقهی و جایگاه اثرش. «جواهر» هنوز هم ستون فقه شیعه است، و شایسته است آرای صریح آن، بیشتر دیده شود.آنچه این گفتوگو و تحلیل را مهم میکند، این است که تصویری غالب و بعضاً نادقیق از حوزه نجف در اذهان عمومی جا افتاده؛ تصویری که میگوید همه علمای نجف مخالف ولایت فقیهاند یا لااقل آن را نمیپذیرند. حال آنکه فهرستی از علمای بلندمرتبه نجف وجود دارد - از گذشته تا امروز- که با صراحت از این نظریه دفاع کردهاند.
🔹بنابراین میتوان گفت نظریهی «ولایت فقیه» ریشهای دیرینه در فقه شیعه دارد و اختصاصی به قم یا دوران پساانقلاب ندارد و در حوزهی نجف نیز فقیهان برجستهای این نظریه را پذیرفتهاند و بالاخره، بسیاری از تعابیری که ما آنها را مختص امام خمینی میدانیم، در کلمات فقهای پیشین نیز دیده میشود
«فقیه، همان حاکم است؛ حتی اگر حکومت در دستش نباشد.» شاید این جملهی کوتاه، لبّ کلام نجفِ دیگر باشد؛ نجفی که هنوز شنیده نشده است.
مشاهده فیلم کامل گفتوگو:
https://www.youtube.com/watch?v=e2Mim4nkcis&t=1189s
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/24451
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از مباحثات
30.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مباحثات؛ قسمت بیست و سوم| گفتوگو با آیتالله سیداحمد موسوی مددی| بخش دوم
⚡️آیتالله سیداحمد موسوی مددی در دومین بخش گفتوگوی تصویری مباحثات به بیان خاطرات خود از زمان عزیمت به ایران، آغاز تدریس در حوزه علمیه قم و همچنین ویژگیهای رجال و شخصیتهای این حوزه پرداختهاست. وی همچنین در این برنامه به بیان برخی دیدگاههای خود در خصوص «فقه ولائی» و «ضرورت تعامل علمی با مذاهب مختلف اسلامی و جریانهای فکری معاصر» پرداختهاست.
👏چنانچه این برنامه برای شما مفید است، لطفا آن را به دیگران هم معرفی کنید .
🔹مشاهده فیلم کامل این گفتوگو در
آپارات
یوتیوب
🔹مشاهده قست اول این گفتوگو در
آپارات
یوتیوب
🔹شما میتوانید با مراجعه به کانال مباحثات، فیلم کامل سایر برنامههای این مجموعه رسانهای را مشاهده فرمائید:
آپارات
یوتیوب
🔻🔻🔻
@mobahesat
کتاب مرد تدبیر و مدارا/ احوال، افکار و آثار آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی
این کتاب تألیف سیدعباس رضوی، با اشراف و تکمیل استاد رضا مختاری از سلسله منشورات «بزرگان شیعه» موسسه کتابشناسی شیعه است که به تازگی در ۱۱۲۰ صفحه منتشر شدهاست. طرح «بزرگان شیعه» شامل شرح حال جامع زندگی یکصدوده نفر از بزرگان شیعه است که نود و چهارمین شماره آن به زندگانی مرحوم آیتاللهالعظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اختصاص دارد. اهم مباحث این کتاب به عنوان جلد اول موسوعه آیتاللهالعظمی شیخ عبدالکریم حائری نیز منتشر خواهد شد.
نشر موسوعه المحقق حائری یزدی یکی از اقدامات کنگره بزرگداشت یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم است. در موسوعه جامع آیت الله شیخ عبدالکریم حائری تألیفات، استفتائات، تقریرات و حواشی شاگردان ایشان در بیست ودوجلد تصحیح و منتشر شده است. این موسوعه با حمایت مالی مرکز مدیریت حوزههای علمیه، اهتمام و تلاش محققان باهمکاری موسسه کتابشناسی شیعه و نظارت علمی حضرت آیتالله رضا استادی آماده شده است.
🔹چرائی تالیف کتاب «مرد تدبیر و مدارا» با وجود منشورات مختلف در این زمینه
🔹معرفی آثار علمی شامل آثار فتوائی و استدلالی
🔹آیتالله حائری یزدی از زبان شاگردان برجسته
🔹مؤسس حوزه در اراک
🔹پیوستهای کتاب به اندازه یک کتاب جامع
🖋مشاهده فهرست و مقدمه کتاب
مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/24464
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از مباحثات
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مباحثات/کلیپ کوتاه🔻
به مناسبت شهادت امام جعفر صادق و حادثهی حملهی وحشیانه حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم
🔹همچنین در این رابطه:
گزارشی از حادثه حمله به مدرسه فیضیه
http://mobahesat.ir/909/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
☀️گزارشی از روند شکلگیری حوزه علمیه قم
به مناسبت برگزاری کنگره یکصدمین سال بازتأسیس/۱
🖋احمد نجمی
🔹«هر طلبه جوانی که وارد حوزه میشد، خود را در برابر قله با شکوه و چشمههایی میدید که از دامنه آن فوران میزد و چنان جذب این شکوه و جمال میشد که هیچ صدا و فریادی نمیشنید و از هیچ هیاهوئی با خبر نمیشد؛ جمله چشم میشد و گوش و محو و واله آن قله برافراشته و چشمنواز...». این توصیف را در احوالات مؤسس حوزه گفتهاند و بس توصیفی به حق است.
🔹«آنچه میتوان درباره تشکیل این حوزه گفت این است که جامعه ایرانی آن زمان نیاز به یک پایگاه علوم دینی داشت، چیزی که خلأ آن در تشکیلات دینی به شدت احساس میشد؛ چرا که تا قبل از این تاریخ مراکز عمده تعلیم و تعلم علوم دینی در شهرهای عراق (کربلا، نجف، کاظمین، سامراء) قرار داشت و طلاب علوم دینی برای استفاده از محافل درسی روحانیون و علمای برجسته مجبور بودند رنج سفر و مشکلات زندگی در دیار غربت را بر خود هموار سازند. اما با توجه به تحولاتی که در این زمان در سطح منطقه به وجود آمد و به خصوص جنگ جهانی اول، این رفت و آمدها و ترددها به شهرهای عراق با دشواریهای مضاعفی همراه شد و به محض ورود شخصیت برجستهای همچون آیتالله حائری به ایران، مشتاقان علوم دینی از فرصت اندک ایشان استفاده کردند و جلسات درسی را بر پا نمودند و چه بسا آیتالله حائری که فقیهی دوراندیش و دلسوز بودند این اشتیاق و نیاز را عمیقاً درک کرده و ماندن و خدمت کردن در ایران را بر رفتن به عتبات ترجیح دادند. بنابراین میتوان تأسیس حوزه علمیه اراک را مقدمه و طلیعهای برای تأسیس حوزه علمیه در شهر قم تصور نمود».
🔹«درست در سال ورود آیت الله حائری به قم و بنا نهادن پایههای حوزه، رضاخان با کودتای سیدضیاءالدین طباطبائی وارد تهران شد و اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور، به یکباره تغییر کرد و با گذشت اندکزمانی رضاخان با توسل به چند مانور سیاسی ماهرانه به سلطنت رسید. همزمانی دو واقعه مهم در کشور، یعنی تأسیس حوزه قم و گسترش حوزه دینی به منظور مستحکم نمودن پایههای دینی در کشور، توسط یکی از مراجع بزرگ و به قدرت رسیدن رضاخان و اعمال دیکتاتوری در کشور و برچیدن بساط مشروطیت از سوی دیگر، موجبات مقابله شدید نهاد حوزه (مرکز رهبری دینی) و نهاد دولت (مرکز قدرت و تصمیمگیری اجرایی) را فراهم ساخت.
🔹رضاشاه که در نهایت بیمنطقی، همواره به دنبال بهانهای برای پوشیدن چکمهها و حمله بود، چون باروتی میماند که با شعلهای منفجر میشد. رفتارشناسی سیاسی مؤسس حوزه علمیه به خوبی مینمایاند که رفتار مدبرانه و در عین حال با قاطعیت و بدون احساسات چقدر در حفظ و صیانت و پرورش حوزه نوپای قم مؤثر بود تا جایی که امام خمینی معتقد بودند: «اگر مرحوم حاج شیخ در حال حاضر بودند، کاری را انجام میدادند که من انجام دادم و تأسیس حوزه علمیه در آن روز، از جهت سیاسی، کمتر از تأسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نبود»
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/1104
🔻🔻🔻🔻
@mobahesat
✔️نگاهی به برخی آراء آیتالله مؤسس
به مناسبت برگزاری کنگره یکصدمین سال بازتأسیس/۲
⚡️بازنشر
🖋محمدصادق مستفید
🔸در آستانه برگزاری کنگره یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری هستیم .حوزهی مهجور قم با تلاشهای ایشان نقطهی عطفی برای فقاهت شیعی گشت و محوری برای آشنایی با معارف شیعی قرار گرفت.
🔹ایشان در عنفوان جوانی با مهاجرت علمی خویش به کربلا، سامرا و نجف -مراکز علمی قابل توجه آن ایام- توانست علاوه بر دانشاندوزی و به دست آوردن ملکه اجتهاد، جایگاه علمی خود را برای همگنان خود به اثبات رسانده و از این راه پس از هجرت به قم، حوزهی آن دیار را رسمیت ببخشد.
🔹در این میان چهرهی علمی حائری و آرای علمی او در پرتوی فعالیت اجتماعیاش قرار گرفته و نتوانست جایگاهی درخور توجه در فضای علمی حوزویان باز نماید. حال آنکه اگر گفتنیهای علمیِ او بیش از فقیهان واصولیانِ مشهور نباشد، بیتردید اندیشههای فقهی و اصولیاش کمتر از دیگران نخواهد بود.
در این میان میتوان به مواردی اشاره داشت:
🔹۱- غیبت اهل تسنن: پس از مقدس اردبیلی در تراث فقهی شیعه در مسالهی غیبت، بحث از فرعی فقهی رونق گرفت مبنی بر اینکه آیا غیبت اهل سنت و بدگویی از آنان جائز است یا جایز نیست. اردبیلی با استناد به آیهای که مسلمانان را از غیبت برادران خود نهی نموده؛ آنان را از خوردن گوشت برادرانشان برحذر مینماید، غیبت اهل تسنن را حرام میداند. ولی مشهور عالمانِ پس از او با انتقاد از فتوای اردبیلی، غیبت سنیّان را جائز بلکه مستحب اعلام میکنند.
🔹شیخ عبدالکریم حائری با جانبداری از فتوای اردبیلی غیبت اهل سنت و بدگویی از آنان را حرام میداند و معتقد است: هیچگونه دلیل و مستندی وجود ندارد تا عمومات و اطلاقاتی که مکلّفین را از غیبت مسلمانان نهی مینماید، قید زده و تنها غیبت از شیعیان را حرام نماید
🔹۲- تخصص در اجتهاد: در اندیشهی فقهی شیعی مرسوم و رایج است که فقیهِ مورد رجوع مردم بایستی در تمام بابهای فقهی اجتهاد نموده و نظرات خود را در اختیار مکلّفین قرار نماید و به همین جهت، مکلّفین به یک فقیه رجوع مینمایند. ولی آیتالله مؤسّس اعتقاد داشت لزومی ندارد که مردم در همه مسائل به یک فقیه رجوع نمایند. بهتر این است که در فقه قسمتهای تخصصی قرار داده شود و فقیه پس از آن که یک دوره فقه عمومی را پشت سر گذاشت، در یک قسمت معین متخصص شود. مکلّفین نیز در آن قسمت به او رجوع نمایند. در دیدگاه ایشان، چنانچه چنین تقسیمی در فقه صورت بگیرد با انضباط فقهی و پاسخگویی فقهی بهتری روبرو خواهیم بود.
🔹۳- اعتبارِ فهم مکلّف: روشن است که مکلّفان برای عمل کردن مطابق فقه شیعی بایستی به فقیهان رجوع نمایند. در این میان این سؤال پرسیدنی است که آیا مکلّف در رجوعش به فقیه نیز باید به فقیه رجوع نماید؟ به بیانی روشنتر آیا مکلّف برای آنکه بداند رجوعش به فقیه مطابق فقه شیعه هست یا نیست نیز باید به فقیه رجوع نماید یا در این مساله رجوع به فقیه بیمعنا و به تعبیری دچار دور منطقی است؟
🔹بیشتر فقهای متأخر معتقدند در این مسأله رجوع به فقیه درست نیست و بایستی مکلّف خود، درستی رجوع خویش به فقیه را دریابد ولی دست مکلّفان از تشخیص ویژگیهایی که فقیه مورد رجوع باید داشته باشد، کوتاه بوده و بایستی در آن موارد تماماً به فقیه رجوع نماید. مثلا در اینکه فقیه بایستی مرد و زنده باشد یا شیعه باشد و یا آنکه اعلم باشد در این موارد مکلّف نمیتواند به فهم خود رجوع نماید بلکه ضروری است از دیدگاه یکی از فقیهان تبعیّت نماید.
🔹حاج شیخ عبدالکریم حائری در این مسأله معتقد است که اگر مکلّف به ارتکاز و فهم خویش رجوع نمود و ویژگیهایی شایستهی فقیه مورد رجوع خود را با ارتکاز خویش دریافت؛ در این صورت او برای تشخیص ویژگیهای فقیه مورد رجوع خویش نمیتواند به یکی از فقیهان رجوع نماید.
🔹۴- اهتمام به قرآن: آیتالله حائری برای منبع بودن قرآن اهتمام ویژهای قائل بوده و بنا به نقل آیتالله سید احمد زنجانی چنین میگفت: پیغمبر دو چیز سنگین در میان ما گذاشت: کتابالله و عترت طاهره ولی ما با سنّیها دست به دست داده، هردوی آنها را از بین بردیم. ما کتابالله را از بین بردیم، آنها نیز عترت طاهره را.
🔹هر چند آیتالله مؤسس سالهای پایانی عمر شریف خود را در راه اعتلای حوزه علمیه قم و تنظیم و تثبیت آن گذراند، اما مطالعه آثار فقهی و اصولی او میتواند نقش علمی این استاد برجسته حوزه در آن برهه تاریخی را بیشتر نمایان سازد. روحش قرین رحمت واسعهی الهی باد.
👇👇👇
http://mobahesat.ir/19737
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢حوزه «پیشرو و سرآمد»
✍پیام حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم
🔹️رهبر انقلاب اسلامی: مهمترین وظیفه حوزه، بلاغ مبین وزمینهسازی برای تمدن نوین اسلامی است
🔹️تحقق حوزهی تمدنساز با تربیت «مجاهد فرهنگیِ مهذّب» و «نوآور»
✏️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به همایش «یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم»، ضمن تبیین عناصر و کارکِردهای گوناگون حوزه به بیان الزامات تحقق یک «حوزه پیشرو و سرآمد» که نوآور، بالنده، بهروز، پاسخگوی مسائل نوپدید، مهذّب، دارای روحیه پیشرفت و مجاهدت و هویت انقلابی و همچنین مستعد برای طراحی نظامات اداره جامعه است، پرداختند و تأکید کردند: مهمترین وظیفه حوزه «بلاغ مبین» است که از برترین مصادیق آن ترسیم خطوط اصلی و فرعی تمدّن نوین اسلامی و تبیین و ترویج و فرهنگسازی آن در جامعه است.
✏️رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای پیام خود به بیان تاریخچه شکلگیری حوزه مبارک قم در میانهی حوادث بزرگ و سهمگینِ طلیعهی قرن چهاردهم هجری شمسی و نقش آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری در بنیانگذاری و ماندگاری و رشد حوزه پرداختند و افزودند: یکی از افتخارات حوزه علمیه قم این است که از آن خورشیدی چون حضرت روحالله سر برآورد و این حوزه در کمتر از شش دهه، قدرت معنوی و وجههی مردمی خود را به آنجا رساند که توانست رژیم خائن و فاسد و فاسق پادشاهی را به دست مردم ریشهکن کند و پس از قرنها، اسلام را در جایگاه حاکمیّت سیاسی کشور بنشاند.
🔹️متن کامل این پیام که هماکنون توسط حجتالاسلاموالمسلمین اعرافی مدیر حوزههای علمیه در این همایش در حال قرائت است، به شرح زیر در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
📥 farsi.khamenei.ir/message-content?id=60106
🖼 #حوزه_پیشرو_سرآمد
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از احمد
برادر ارجمند جناب حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی محققی
مدیر عامل محترم خبرگزاری رسا
شهادت پرافتخار اخوی گرانقدرتان را خدمت شما و خانواده محترم تبریک و تسلیت عرض مینمایم.
در سرزمین وحی و در کنار قبلهی مسلمین، همگام با هزاران زائر ایرانی و کشورهای مختلف جهان برای علو درجات شهدای والامقام ، نصرت سپاه اسلام و نابودی رژیم صهیونیستی دعاگو هستم.
با تقدیم احترام
مباحثات
🔻🔻🔻
@mobahesat
حکومت به مثابه دارو
⚡️پاسخی به نظرات مطرح شده استاد سروش محلاتی
✒️دکتر عبدالوهاب فراتی
( دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔹بنابر نقل برخی رسانهها، استاد سروش محلاتی در یکی از شبهای محرم، سخنانی در باره قیام و مبارزه اهل بیت(ع) مطرح کردند که بازتاب بسیاری داشت. برخی آن را « تحریف برای ترسیم ادبیات تسلیم» خوانده و برخی دیگر آن را « ترور جسم، ترور اندیشه» تعبیر کردند. گرچه یادداشت اول – نوشته استاد سید سجاد ایزدهی – واجد نکات فقهی تری نسبت به نوشته دوم بود اما همچنان این سخنان نیازمند بررسی بیشتری است.
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/24472
🔻🔻🔻🔻
@mobahesat
.
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
جناب حجتالاسلام احمد نجمی
درگذشت والده گرامیتان مرحومه حاحیه خانم جلیل اوغلی همسر مکرمه مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدصادق نجمی را خدمتتان تسلیت عرض مینمائیم.
تحریریه مباحثات
✅ تشییع: پنجشنبه ساعت ۹ صبح، مسجد شهید مصطفی خمینی(هنرستان)
https://nshn.ir/047bsVbIpxvW_I
✅ تدفین: گلزار شهدای علی ابن جعفر علیهما سلام
https://nshn.ir/sbsVfFyxv471
✅ ترحیم: پنجشنبه ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰ مسجد چهارده معصوم (بلوار شهید صدوقی)
https://nshn.ir/77sbsdgPexQgQS
🔻🔻🔻
@mobahesat