eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
209 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸به مناسبت ۸ شهریور سالروز شهادت: محمدجواد باهنر روحانی پاک‌نهاد انقلاب http://mobahesat.ir/4260 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔸۹ شهریور سالروز ربوده شدن امام موسی صدر 🔹 مثل مسیح بود و محمد http://mobahesat.ir/14866 🔹مروری بر زندگی امام موسی صدر http://mobahesat.ir/8437 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روضه‌خوانی مرحوم کوثری در اولین محرم پس از رحلت امام خمینی در محضر رهبر معظم انقلاب 🔹السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔹بازنشر گفت‌وگوی مباحثات با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی مباحثات در ۱۳۹۷ طی گفت‌وگوئی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب سوالات صریح خود را مطرح کرد: 🔸فراتراز آمارهای کلیشه‌ای میزان تاثیرگذاری دفتر تبلیغات اسلامی در جامعه هدف چه بوده است؟ 🔸میزان توانمندی مدیران چه میزان بوده است؟ 🔸دفتر تبلیغات را نهادی نخبه‌گرا می‌دانیم اما نتوانسته است پاسخ‌گوی نیازهای موجود باشد 🔸 چرا پژوهش های دفتر تبلیغات کاملا تئوری و آکادمیک است؟ 🔸چرا دانشنامه‌هایی که تولید کرده‌اید مورد استقبال قرار نمی گیرد؟ و .... مشاهده متن کامل گفت‌وگو http://mobahesat.ir/18029 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 بریده‌ی گفت‌وگوی پیشین مباحثات با حجت‌الاسلام نعیمیان: 🔹چه نقدهایی به دفتر تبلیغات وارد است؟ عرصه نواندیشی دینی در این نهاد چه مشکلاتی دارد؟ مشاهده‌ی متن کامل گف‌وگو: http://mobahesat.ir/20286/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
تحوّل خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن 🔸مهدی برزگر 🔹حقیقت این است که تحوّل خواهی سنّت جدایی ناپذیر زندگی انسان به عنوان یک موجود هدفمند است؛ چرا که موجود هدفمند در راستای نیل به اهدافش و با توجّه به میل فطری به تسهیل و تسریع در این راستا، دائماً در تلاش است تا متناسب با پیشرفت‌های روز و قدرت بیشتری که بر تسخیر امکانات طبیعت به دست می آورد، روش‌های نیل به اهداف خویش را آسان‌تر نموده و قابل دسترس‌تر نماید. با این بیان هم تعریف تحوّل روشن می‌شود هم مرز تحوّل صحیح از غلط به دست می‌آید. 🔹نکته مهمّ درباره ضرورت تحوّل این است که پیشرفت زمان و نو به نو شدن حوادث و امکانات و تغییر اقتضائات روزگار، منجر به زایش نیازها و پیدایش پرسش هایی می شود که با شیوه های کهنه و پیشین نمی توان پاسخگوی آن ها بود و همین راز است که تحوّل را امری گریز ناپذیر قرار داده است. چرا که همه عقلا اذعان دارند که اگر تن به تحوّل متناسب با شرایط ندهند، چاره ای جز انزوا یا مرگ ندارند و نیک دریافته اند که اگر افسار تحوّل را به دست نگیرند و مدیریّتش نکنند، تحوّلی نامطلوب بر آنان تحمیل خواهد شد. 🔹مرز تحوّل صحیح از غلط را باید در سنجش با نیل به هدف تعریف کرد. تحوّل مطلوب و صحیح آن است که ما را به هدف اصلی و نهایی که از ابتدا مدّ نظر داشتیم نزدیک می کند و تحوّل غلط دور. تحوّل نباید با «تبدّل» اشتباه شود. تحوّل به منظور تسهیل و تسریع در نیل به هدف است، ولی تبدّل منجر به تغییر هویت اصیل می شود. در تحوّل صحیح هدف اصلی دائماً مدّ نظر است و شیوه ها و ابزارها به روز می شود خواه رفع زوائد باشد یا تکمیل نواقص یا اصلاح روش ها، ولی در تحول غلط یا همان تبدّل، هدف تغییر می کند، بحران هویت رخ داده و سر از بیراهه در می آوریم! 🔹هدف اصلی از تشکیل حوزه های مبارک علمیه تربیت عالمان مهذّب و زمان شناسی است که پارسایان شب و شیران روز باشند، با فهم عالمانه دین و اجرای آن در جامعه، دین داری مردم را تضمین کنند و با تشکیل حکومت دینی، دین را در همه عرصه های زندگی تحقق بخشند تا جز پروردگار عالم عبادت نشود و مجالی برای عرض اندام طاغوت ها در عالم باقی نماند. وقتی افق نگاه ما به حوزه های علمیه این گونه باشد و چنین افق بلند و هدف والایی را برای حوزه های علمیه ترسیم کنیم، ضرورت تحوّل و هماهنگی با اقتضائات روزگار نیز به خوبی روشن می شود. 🔹در این جا ممکن است شبهه ای مطرح شود و آن مساله «قداست» دین و حوزه های علمیه است. توضیح مطلب این که انسان از دیرباز برخی امور را امور قدسی دانسته و در مواجهه با آنها و ایجاد هر گونه تغییر و دگرگونی در آنها دست به عصا و محتاط بوده است. از این رو حفظ اصالت و سنت های اصیل در حوزه ها ضروری است و نباید حوزه های علمیه را نیز به سان سایر اجزای جامعه بشری محکوم قانون تحول خواهی دانست. به دیگر سخن حوزه امری قدسی است و امور قدسی هر چه سنتی تر و کهن تر بهتر و نزد مردم قابل اعتمادتر! متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/21542/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/به بهانه‌ی هفته‌ی امر به معروف و نهی از منکر 🔸فریضه‌‌ای همگانی با چاشنی حمایت حاکمیتی 🔹هفته‌ی نخست ماه محرم هرسال به عنوان «هفته امر به معروف و نهی از منکر» نام‌گذاری شده است، اما امسال خبر ضرب‌وشتم یک بانوی طلبه‌‌ی همدانی به علت انجام وظیفه‌ی شرعی خود جلوه‌ی دیگری به خود گرفت. 🔹امام خمینی در سال ۱۳۵۸ با ارسال نامه‌ای به دولت موقت، تقاضای وزارتخانه‌ای جدا اما در کنار دولت با عنوان (امر به معروف و نهی از منکر) نمودند که این برنامه اجرایی نشد. 🔹پس از پایان جنگ و رحلت امام خمینی رهبر معظم انقلاب طی سخنانی در محرم ۱۳۷۲ ش در جمع بسیجیان کشور مطالب مهمی درباره‌ی هدف از قیام امام حسین علیه السلام که همانا امر به معروف و نهی از منکر بود، بیان کرد. ایشان در قسمتی از سخنان خود بحث تهاجم فرهنگی، غارت فرهنگی و شبیخون فرهنگی را مطرح و بعد از آن، احیای دو فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر را در کشور خواستار شدند. بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری، جلسه‌ای با حضور تعدادی از بزرگان کشور، از ‌جمله: آیت‌الله قرائتی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله رئیسی، زرگر، محمدی عراقی … در حضور مقام معظم رهبری تشکیل ‌شد و ایشان طی حکمی دستور تشکیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را صادر و آیت‌الله جنتی را به عنوان مسئول ایجاد تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر انتخاب نمود. مقام معظم رهبری طی سخنانی، افراد حاضر در جلسه را بهترین افراد برای احیای امر به معروف و نهی از منکر خطاب می‌کند؛ متعاقب آن ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شد. 🔹این ستاد در دو دهه فعالیت خود فراز و نشیب‌های گوناگونی را داشت اما هیچ‌گاه نتوانست فراتر از برنامه‌های تبلیغی و سطحی عمل نماید. با تغییراتی که در ساختار این ستاد پیش آمد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در تیر ۱۳۹۳ از سوی هیئت رئیسهٔ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، کلیات آن در ۱۶ مهر همان سال و جزئیاتش در ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسید. 🔹خوشبختانه در دو سال اخیر با قرار گرفتن نیروهای جوان و خوش‌فکر در این ستاد و تغییر رویکرد‌ها می توان گفت «امر به معروف و نهی از منکر» وارد عرصه‌ی جدیدی شده‌است. تلاش این نیروها بر نهادینه کردن این فریضه‌ی مهم به عنوان یک فرهنگ عمومی است. همه باید نسبت به ناهنجاری‌های گوناگون چه در سطح شهروندی و چه مقامات کشوری خود را موظف به تذکر بدانند. 🔹هر از چندی اخبار تلخی از واکنش‌ها به آمران به معروف و نهی از منکر منتشر می‌شود. نمونه‌ی اخیر آن ضرب‌وشتم بانوی طلبه در همدان است. در این بین سوالات جدی درباره وظیفه‌ی نهادهای انتظامی و قضائی پیش می‌آید که خوشبختانه قانون حدود آن را به خوبی مشخص کرده‌است. 🔹چنانچه فریضه‌ی امربه معروف و نهی از منکر براساس همان نگاه کلان به وظیفه‌ي شهروندی بویژه در جامعه‌ی اسلامی نهادینه شود قطعا فضای عمومی جامعه نیز در مقابل هنجارشکنان با - با تمام مصادیق‌اش ـ خواهند ایستاد. لازمه‌ی ایجاد چنین فرهنگی تلاش مضاعف دست‌اندکاران ستاد امر به معروف و نهی از منکر و همچنین ایجاد فضای رسانه‌ای اثرگذار است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات / پرونده ویژه محرم (بازنشر): 🔹سیره علما در عزاداری امام حسین (ع) 🔸عزاداری در نگاه امام خمینی 🔸عزاداری در منظومه فکری آیت الله العظمی فاضل لنکرانی 🔸آموزه‌های نیکِ عزاداری در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی 🔸عاشورا؛ محور گسترش تفکر تشیع سیاسی 🔸سیره آیت الله بهجت در عزاداری 🔸شیعه‌ستیزی و راه‌کار‌های دفاعی مطلوب http://mobahesat.ir/21574/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔹پایان داستان صدرالساداتی‌ها! 🔸با انتشار لایو در صفحه‌ی اینستاگرام سیدمهدی صدرالساداتی و اعترافات صریح برادر وی که عضو مجلس خبرگان است تکلیف این ماجرا مشخص شد. وی اعلام کرد درپی برخی تهدیدات و فشارها تصمیم به خاموش کردن موبایل‌ها و حضور در مکان نامشخصی را گرفتند! 🔻اگرچه این داستان به پایان رسید اما هزینه‌ی زیادی به مجلس خبرگان، شورای نگهبان و فعالیت‌های عدالت‌خواهی و انقلابی تحمیل شد که در جای خود باید بررسی شود 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️یادداشت وارده/ به بهانه‌ی ماجرای غم‌انگیز صدرالساداتی‌ها 🔸خروج علیه عدالت محمدصابر صادقی 🔹درگیری با ناکارآمدی‌ها، درگیری با نهادهای امنیتی و نظامی، شکایت به بیت بردن، عدم واکنش، ناامیدی و بقیه ماجرا! خطی که در این چند سال برای زدن رهبری در جامعه شکل گرفت، از پازل مذکور خارج نیست. خطی که آن را اولین بار احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر آغاز کرد. نامه‌ها و ناامیدی‌های وی جامعه را در تب و تاب برد و انگشت اتهام را به سمت رهبری نشانه رفت. اما احمدی‌نژاد در این سال‌ها از لطف رهبری بی‌نصیب نبود، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به رغم مخالفت تعدادی از اعضای آن. 🔹تکرار این خط در استعفا و کتاب خاطرات محمد سرافراز -رئیس سابق صدا و سیما- رخ داد، تحت فشار قرار گرفتن، مواجهه با نهادهای امنیتی و نظامی، عدالت‌خواهی، مراجعه به بیت، ناامیدی و استعفا. البته سرافراز هم از لطف رهبری بی‌نصیب نبود، دفتر و ماشین و راننده در کنار عضویت در شورای عالی فضای مجازی (هرچند او با ریاست بر صدا و سیما بار دیگر لطف رهبری را چشیده بود). 🔹 اما این بار برادران سادات، حضور در خبرگان رهبری، درگیری با نهادهای نظامی و امنیتی، شکایت به بیت، ناامیدی و بقیه داستان تکراری. نکته اصلی این خط بی‌خبری ما از آن طرف داستان است. این که چه شنیده‌اند؟ این که چه تخلفاتی احتمالا داشته‌اند؟ این که چه نقدهایی بر ایشان وارد بوده؟ 🔹نگارنده عقیده ندارد که این سه شخصیت حتما با اراده و تصمیم قبلی در این خط و پازل شرکت کرده‌اند. چه بسا وارد خطی شویم که از انتها و سرانجام آن بی‌اطلاع باشیم! شاید کانونی پنهانی، از عناصری که ظرفیت ورود به این خط و پازل را دارند استفاده می‌کند و برنامه‌های خویش را به اجرا می‌گذارد. 🔹شباهت این چند نفری که ظاهرا با هم هیچ ارتباطی ندارد، بسیار شک برانگیز است. شکی که ما را به این کانون پنهانی رهنمون می‌سازد! این خط به قیمت انتحار و از بین بردن خود، خطی را می‌شکند که ما از او به عنوان سد محکم جامعه یاد می‌کنیم. این حرکت‌های انتحاری، برنامه‌ای‌ است برای تقویت این خط و شکستن رهبری. چون نتیجه‌ای غیر از این ندارد و در پایان همه این داستان‌های انتحاری، نوشتن نامه به رهبری قرار دارد. خط انتحاری که همه چیز به او ختم می‌شود. 🔹مغالطه‌ای نیز همیشه در اذهان ضعفای جامعه جولان دارد، چرا هر کس وارد این مسیر می‌شود با رهبری مشکل پیدا می‌کند؟ شبیه مغالطه‌ای که می‌گفتند چرا همه روسای جمهور فاسدند و بعدا مشکل پیدا می‌کنند! این خط همان خط مقابله با رهبری است که بعد از سال‌ها تلاش و فکر به یک نتیجه مطلوب رسیده. زدن رهبری با نام عدالت‌خواهی و زیر پرچم او. زدنی غیرمستقیم، زدنی از جنس خودی‌ها. زدنی که در جامعه صدا می‌کند و بر جان و روان مردم می‌نشیند و در ذهن‌ها رسوب می‌کند! 🔹 اینگونه نیست که هر کس در نهادهای امنیتی و نظامی است، لاجرم مرتکب اشتباه نمی‌شود و یا اعضای بیت بی‌نقص و اشتباه هستند. آن کانون پنهانی که افراد را وارد این جریان می‌کند، اتفاقا در خیلی از نهادهای حساس و مهم کشور نفوذ دارند. 🔹عدالت‌خواهی که رهبری و نقش آن را در جامعه نمی‌بیند، عدالت‌خواهی که در منظومه خود ولایت و اثر او را نمی‌بیند، خود عین ظلم به عدل و جامعه و عدالت‌خوهان است. نگارنده معتقد به جواز نقد رهبری است و خیرخواهی و منح نصح، اما فشار به رهبری و نان قرض دادن به دشمنان او عین ظلم و خروج علیه عدالت‌خواهی است. ادامه مطلب در سایت مباحثات 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21582 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️بیان دلنشین استاد مهدوی‌راد درباره شفا یافتن همسر از تربت اباعبدالله الحسین(ع) 🔹مشاهده نسخه کامل گفت‌وگو: https://www.aparat.com/v/wasEN 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ هم‌اکنون تشرف و عرض تسلیت دسته عزاداری علما در حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️مفهوم «نواندیشی» برای معرفی جریان‌های حوزوی گویا نیست/ آزاداندیشی در حوزه باید روشمند باشد 🔸پرونده نواندیشی در حوزه (6) ♦️حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمجید اشکوری در گفتگو با مباحثات: 🔹وقتی می‌خواهیم در داخل ایران جریان‌شناسی کنیم، این جریان‌ها را براساس نظام‌های فکری‌شان تقسیم‌بندی می‌کنیم. وقتی وارد حوزه نظام فکری می‌شویم – یعنی از موضوعات معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی شروع می‌کنیم تا فلسفه‌های مضاف و حوزه‌های اندیشه‌ای و غیره- موضوع را به صورت کلی می‌بینیم و در تقسیم‌بندی آن اینگونه عنوان می‌کنیم: 🔹جریان اول جریانی است که نظام فکری‌اش را براساس متون دینی اسلام و بر پایه اجتهاد شیعی شکل می‌دهد. جریان دوم، جریانی است که نظام فکری‌اش را براساس آموزه‌های متون دینی اسلام، اما بر پایه مکاتب اهل‌سنت شکل می‌دهد. یک جریان اهل سنت می‌بینیم که بسیار گسترده است. جریان سوم، جریانی است که نظام فکری‌اش را از غرب می‌گیرد. آنها را تقسیم می‌کنیم به لیبرالیست‌ها و مارکسیست‌ها و بعد لیبرال‌ها را تقسیم می‌کنیم به لیبرال دموکرات‌ها، لیبرال سوسیال‌ها. 🔹بعد می‌گوییم جریان‌های ادغامی- یا به عبارتی که در جامعه ما شهرت دارد جریان‌های التقاطی- از ادغام آموزه‌های دینی اسلام با مکاتب غربی شکل می‌گیرد، که یا التقاط لیبرالیستی هستند و یا التقاط مارکسیستی. بخش دیگر جریان‌های تحریفی هستند. جریان‌هایی که به صورت غیرروشمند چیزی را به دین اضافه یا کم می‌کنند. 🔹وقتی من از این منظر به موضوعات نگاه می‌کنم مفهوم نواندیشی دینی را، همانطور که شما عنوان کردید، مفهومی گویا نمی‌بینم که بخواهم بر اساس آن تقسیمات حوزوی داشته باشم. من اینگونه می‌گویم: یا این فرد التقاطی است یا التقاطی نیست. مجددا در خود این جریان‌ها نیز اختلافاتی وجود دارد. یعنی آن‌هایی که در جریان «اجتهاد شیعی» قرار می‌گیرند اختلاف دارند. این اختلافات از اختلاف در فتاوا شروع می‌شود و تا حوزه اعتقادی را در برمی‌گیرد. 🔹اما آن روشمندی‌ برای من مهم است که با روش اجتهاد شیعی به سراغ موضوعات می‌آیند. بدین صورت، وقتی جریان نواندیشی دینی را ملاحظه می‌کنم می‌بینم گویا نیست که بخواهم جریان‌های حوزوی را با آن تقسیم‌بندی کنم. 🔹ما آن روشمندی‌ را هنوز پیدا نکرده‌ایم. مثلا روشمندی کرسی آزاداندیشی چگونه است؟ برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی چه روشی را باید به کار بگیریم؟ چگونه یک فکر را نقد کنیم؟ چگونه اجازه دهیم یک فکری مطرح شود که آسیب اجتماعی نزند؟ مشکلاتی که ما در مناظرات دانشگاهی داریم را به وجود نیاورد. ما اگر بخواهیم در حوزه بستری برای آزاداندیشی داشته باشیم، باید روشمند باشد. 🔹اینکه بگوییم آزادی بیان باشد و هر کسی هرچه خواست به نام حوزه بگوید، این ذهن جامعه را مشوش می‌کند. حتی ذهن طلبه را هم مشوش می‌کند. طلبه‌ای که سال اول-دوم است و یا لمعتین می‌خواند می‌گوید ما که نفهمیدیم چه شد؟ این یک چیزی می‌گوید، آن یک چیز دیگری می‌گوید. هنوز هم با مبانی آشنایی ندارد و لذا دچار مشکل می‌شود. کسی که لمعتین می‌خواند یک دوره معرفت‌شناسی کار نکرده است، اصلا نمی‌داند که حجیت در مقام عمل چیست؟ روش حجیت چیست؟ این‌ها را نمی‌داند. 🔹وقتی این طلبه به یکباره وارد این فضا شود، دچار تشویش فکری می‌شود. بعد می‌گوییم آزادی بیان! در حالیکه آزادی بیان روش‌مندی لازم دارد و این روشمندی در حوزه‌های علمیه ما باید شکل بگیرد که اگر بخواهد نظریه‌ای مطرح شود در یک محیط علمی و دقیق مطرح شود. باید موضوع مشخص باشد و شخص صاحب نظر باید کار تحقیقاتی انجام دهد و نتایج تحقیقات خود را به کسانی که قرار است نظرات او را بشنوند ارائه دهد. جلسات نقد برگزار شود و ناقدین نظرات خود را اعلام کنند و در نهایت یک جلسه مناظره هم برگزار شود به طوری که مخاطب همه این مراحل را بگذراند. 🔹اما در حال حاضر ما چگونه نوآوری را عرضه می‌کنیم؟ می‌گوییم طب اسلامی! یک دفعه کسی پیدا می‌شود، عمامه به سر، می‌گوید طب اسلامی! در افکارعمومی هم به او مجتهد و آیت‌الله می‌گوییم. معلوم هم نیست این چگونه حضرت آیت‌الله شد؟! می‌آید و می‌گوید طب اسلامی و حرف عجیب و غریب و غیر روشمند می‌زند. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21450/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
پادکست_تورق_دوازده_روحانیت_و_اندیشه.mp3
19.55M
مباحثات/ 🔹 پادکست معرفی کتاب قسمت دوازدهم:«روحانیت و اندیشه‌های چپ در ایران معاصر» 🔸 تالیف: محمد صدرا (نویسندگان کتب در موضوع حوزه و روحانیت _ترجیحا تازه منتشره_ می‌توانند یک نسخه از کتاب خود را برای معرفی به ما ارسال کنند) 🔸پادکست‌های تورق را می‌توانید در ناملیک ‌هم پیگیری کنید @mobahesat
✔️مرام فکری ِشیخ انقلابی 🔸بازنشر | به مناسبت 25 شهریور، سالروز درگذشت آیت الله ابوالقاسم خزعلی 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21644/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️اخلاق مداری نمایندگان رهبری در بعثه حج می‌تواند الگوی دیگر نهادها باشد/ آخرین نشرهای بازار کتاب عربستان پیرامون تشیع 🔸حجت الاسلام و المسلمین معراجی در گفتگو با مباحثات مطرح کرد: 🔹بعثه‌های بزرگان حوزه علمیه قم و چه بزرگان حوزه علمیه نجف، توجه و تاکید دارند که حتما همراهی و همکاری و یک صمیمیتی میان آنها و بعثه رهبری باید برقرار باشد که این جلوه را در مراسم متعددی که ما در مدینه و مکه داریم، بارها و بارها دیده‌ایم. آقایان تاکید دارند- هم در زبان و بیان - بارها به من گفته‌اند که ما مایل هستیم که به تمام معنا با بعثه‌ای که به نام جمهوری اسلامی ایران است هماهنگ باشیم و در عمل هم، همینطور نشان داده‌اند. 🔹نکته جالب توجه و بسیار اخلاقی برای بنده این بود که نماینده جدید ولی فقیه در بعثه رهبری مرتب مقید بودند که در اغلب جلسات و سخنرانی‌ها‌یشان، مدیریت خوبی که در بعثه وجود دارد، همه را به نام خودشان ثبت نکنند یعنی یک نکته خیلی زیبایی بود که در این فضای وانفسایی که در کشور مدیران طراز اول که می‌آیند، گاهی یک مرتبه تمام سوابق مدیران قبلی را نادیده می‌گیرند، یکی می‌گوید که ویرانه‌ای تحویل گرفتیم، یکی می‌گوید که ما با فاجعه‌های اختلاسی روبه رو بودیم و ... . جناب آقای نواب مقید بود که هر کار خوبی که در زمان حضرت آقای قاضی عسگر و سابق بر ایشان آقای ری شهری بوده است، اینها را می‌گفت و تصریح می‌کرد. 🔹جالب این بود که آقای قاضی عسگر هم که مدیر سابق این تشکیلات بودند با وجودی که امسال نبودند، بارها و بارها هم به بنده و هم به دیگرانی که من خبر دارم، تاکید می‌کردند که حتما حاج آقای نواب را بیشتر از سابق کمک کنید و سعی کنید که ایشان امسال بدرخشد .یعنی نگاه ایشان این بود که بحث من و آقای نواب نیست، بحث رهبری این نظام است، بحث بعثه جمهوری اسلامی است، بحث خیمه‌ای است که به نام جمهوری اسلامی و رهبری می‌باشد. 🔹سال های قبل در این عربستان سعودی که فهمیده‌اند که من ایرانی و شیعه هستم، خود من مورد توهین مستقیم قرار گرفتم، اما امسال برعکس.وقتی می‌گفتم که ایرانی هستم، می‌گفتند، ماشاالله ایرانی، ایران قوی، ایران مهم، ایرانی شجاع.حتی یک مورد من ندیدم که بگویند که مثلا چرا ایران اینگونه عمل می‌کند. وقتی اسم ایران را می‌گفتیم، احساس می‌کردیم که باعث سربلندی نه تنها خودمان هستیم، آنها هم احساس می‌کردند که ایران یک کشور اسلامی است و این همه عزت آفرین است. مشخصا دست روی قضیه پهباد می‌گذاشتند، اینکه بچه‌های سپاه که موشک را شلیک کردند و یک پهباد امریکایی را سرنگون کردند، آنها احساس افتخار و خوشحالی می‌کردند. یک آمار موثقی به دست من رسید که گفتند علاقه‌مندی به رهبری و شخص آقای خامنه‌ای به صورت قابل توجهی افزایش داشته است. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21647/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از حسام [حوزه سرباز نظام]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 رسمِ عدالتخواهی | همه ی آنچه که در راه عدالتخواهی لازم است بدانیم و عمل کنیم. ➕لینک دریافت با کیفیت بالا: https://b2n.ir/78020 @HowzehSN | حِسـام، رسانه حوزه انقلابی
✔️تحوّل‌خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۲) 🔸تحوّل حوزه و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی 🖊مهدی برزگر 🔹همچنان که در نوشتار پیشین گذشت، تحوّل‌خواهی در حوزه‌های علمیه یک پدیده نو پیدا نیست، بلکه از دیرباز هم مطرح بوده و هم بارها در حوزه‌های علمیه رخ داده است. اما این که این شعار در حوزه پس از انقلاب پررنگ‌تر شده و موافقان و مخالفان سرسختی نیز پیدا کرده است، ریشه و منشأ دیگری دارد که در یک کلام به «ظرفیت‌های انقلاب اسلامی» بازمی‌گردد. 🔹حقیقت این است که منشأ تحوّل‌خواهی پررنگ در حوزه‌های پساانقلاب اسلامی، نگاه حکومتی و انقلابی به اسلام می‌باشد. کسانی که به سان بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) نگاه حکومتی و سیاسی به اسلام و تعالیم عالیه آن داشته باشند و فقه را تئوری اداره زندگی انسان از گهواره تا گور معنا کنند و یا مانند مقام معظم رهبری(مدّ ظلّه) معتقد باشند که حوزه‌های علمیه باید با تدوین علوم انسانی برای ذرّه‌ذرّه و دانه‌دانه مسائل زندگی مردم پاسخ مناسب داشته باشند، هرگز نمی‌توانند به وضع موجود حوزه‌ها قانع باشند و یا برخی پیشرفت‌های سطحی مانند زیاد شدن تعداد کلاس‌های درس و تعداد طلاب پذیرش شده و افزایش برخی امکانات رفاهی طلاب و … قانع باشند و آنها را تحول مطلوب دانسته و چنین حوزه‌ای را حوزه تراز انقلاب اسلامی بدانند. 🔹صاحبان این اندیشه معتقدند حوزه تراز انقلاب اسلامی یعنی حوزه‌ای که رسالت خود را تولید نقشه تمدن اسلامی در همه زمینه‌ها، ابعاد و عرصه‌های آن و نیز تولید نیروی انسانی لازم برای اجرای این نقشه عظیم می‌داند و تمهیدات لازم برای ایفای این مسوولیت خطیر را فراهم می‌سازد. 🔹به دیگر سخن، حوزه تراز انقلاب اسلامی را حوزه زمینه‌ساز ظهور حضرت ولیّ عصر(عج) و پرورشگاه منتظران حقیقی ظهور حضرت مهدی(عج) می‌شناسند. لذا، -با مشاهده فاصله فراوانی که حوزه کنونی با حوزه مطلوب دارد – ظرفیت‌های حوزه پسا انقلاب را بسیار بیش از آنچه اکنون هست می‌بینند و زبان به اعتراض گشوده، خواهان تحوّلی عظیم و متناسب با ظرفیت‌های ایجاد شده در سایه انقلاب اسلامی هستند. 🔹امّا کسانی که هنوز روح انقلاب اسلامی را درک نکرده و اساساً با نگاه حکومتی و مدیریتی به اسلام مخالفند و شأن فقیه را عهده‌دار شدن امور حکومتی نمی‌دانند، چه بسا در نهان خانه قلب خویش از وقوع انقلاب اسلامی نیز دل خوشی ندارند، زیرا با گام‌های استوار انقلاب اسلامی شیشه نازک تنهایی‌شان ترک برداشته و توقعاتی از حوزه ایجاد شده است که آنان توان پاسخگویی به آنها را در خویش نمی‌بینند. 🔹اینان فقه را نه تئوری اداره زندگی انسان از گهواره تا گور، بلکه دانش بیان احکام افعال مکلّفین معنا می‌کنند؛ رسالت حوزه را نه تهیه نقشه تمدن اسلامی و تربیت عالمانی مهذّب و زمان‌شناس برای اجرای آن و زمینه‌سازی ظهور منجی، بلکه بیان احکام شرعی برای زندگی فردی مردم و خواندن چند حدیث اخلاقی بر فراز منابر می‌دانند. 🔹این عده طبیعتاً با تحوّلی که مطلوب نیروهای دسته نخست است، شدیداً مخالفند، اما مخالفت خویش را صریحاً ابراز نمی‌کنند، چرا که می‌دانند مخالفت صریح با اصل تحوّل امکان‌پذیر نیست، امّا نهایت تلاش خویش را معطوف انحراف تحوّل از مسیر حقیقی و اصلی خویش می‌کنند تا ظرفیت‌های انقلاب نادیده گرفته شود و حوزه حقیقتاً وارد فضای انقلابی و تمدّن‌سازی نشود. این افراد حتّی خود دچار یک سردرگمی و چه کنم چه کنم هستند؛ از یک‌سو نمی‌توانند نسبت به انقلاب بد بگویند و خود را ضد انقلاب معرفی کنند و از سوی دیگر، حاضر نیستند با جان و دل به تقویت انقلاب و مبانی آن پرداخته و ظرفیت‌های ایجاد شده توسط انقلاب را در حوزه و جامعه عینیت بخشند (مذبذبین بین ذلک لا الی هولاء و لا الی هولاء). 🔹راه چاره در مورد عناصر دسته دوم فقط یک راه است و آن روشنگری و ایجاد جوّ مطالبه‌گری در میان نیروهای جوان و با نشاط حوزوی است تا طلاب و فضلای جوان جذب این مارهای خوش خط و خال نشوند، نه بحث علمی و استدلالی تا شاید در مبانی اندیشه خود تردید کنند. 🔹البته مقصود از روشنگری این نیست که با هیاهوهای افراطی و لفّاظی‌های خارج از ضابطه و گستاخی نسبت به بزرگان حوزه، زمینه‌ساز اهانت به ارزش‌های حوزوی شویم و پیش از آن که اعتماد بزرگان را به آورده‌هایمان جلب کرده باشیم، داشته‌های کنونی حوزه را نیز تخریب کنیم. 🔹خلاصه این که حتی اگر معتقد به کُند بودن روند تحوّل در حوزه‌های علمیه هم باشیم، نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که از تحوّل‌خواهی تصویر یک حرکت افراطی و کم عمق در اذهان اهل علم شکل بگیرد، چرا که زیان دومی کم‌تر از اولی نیست، بلکه با نگاه دقیق بیشتر نیز هست. 🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21634/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/چند نفر از اعضای جامعه مدرسین در بین طلاب حضور دارند؟ +دانلود برنامه جامع دروس اعضاء 🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان بالاترین نهاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مسائل حوزه‌های علمیه از پنجاه‌ و اندی عضو دارد که هر از چندی با فوت اعضای آن تعداد دیگری بر این تشکل اضافه می‌شوند. 🔹در سال‌های اخیر این سوال جدی مطرح شده‌است که این نهاد و اعضای آن تا چه میزان با سطوح مختلف حوزه از جمله اساتید و طلاب ارتباط و تعامل دارند و راه ارتباط و انعکاس نظرات حوزویان به اعضای جامعه مدرسین کدام است؟ 🔹روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مدیر آن چندی پیش با حکم آیت‌الله یزدی انتخاب شده است برای نخستین بار اقدام به تجمیع و فهرست‌بندی دروس اعضای جامعه مدرسین کرده‌است. این لیست نشان می‌دهد حداقل سی‌ و پنج نفر از اعضای جامعه مدرسین کرسی درس فقه و اصول برگزار می‌کنند. 🔹برگزاری درس یکی از بهترین راه‌های حضور در بین بدنه‌ی طلاب است. در این جلسات درس، اساتید بدون واسطه در جریان مشکلات و مسائل حاکم بر حوزه و طلاب قرار می‌گیرند و از سوی دیگر شاگردان و سایر طلاب می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را به اساتید که همان اعضای جامعه مدرسین است منتقل کنند. 🔹گفته می‌شود در طرح‌های روابط عمومی جامعه مدرسین قرار است اعضای محترمی که کرسی درس دارند و بخشی از درس را که به موضوعات اخلاقی و همچنین تفسیر قران و نهج البلاغه اختصاص خواهند داد در سایت جامعه مدرسین منعکس شود. 🔹سال‌های گذشته نیز این دروس و اساتید برنامه‌های خود را داشتند اما بخاطر عدم اطلاع‌رسانی جامع و دقیق چنین تصور می‌شد که اعضای جامعه مدرسین در بین طلاب حضور ندارند. اگرچه این اقدام دیرهنگام اما نوید دهنده‌ی برنامه‌های خوبی است که می‌تواند بیش از این طلاب و اساتید را به اعضای جامعه مدرسین مرتبط کند و آنان بدون واسطه با سطوح مختلف حوزه ارتباط و تعامل داشته‌باشند. ♦️دریافت نسخه پی‌دی‌اف برنامه جامع: https://b2n.ir/30794 🔸متن یادداشت در سایت مباحثات: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21663/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پرونده نواندیشی در حوزه (۶)|گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمجید اشکوری: مفهوم «نواندیشی» برای معرفی جریان‌های حوزوی گویا نیست/ آزاداندیشی در حوزه باید روشمند باشد مشاهده متن کامل گفت وگو: 👇 http://mobahesat.ir/21450/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/ به زودی حجت الاسلام سعید بهمنی از سوی آیت‌الله یزدی به عنوان رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منصوب خواهد شد. 🔹حجت الاسلام بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. پیش از این حجت‌الاسلام علی ابراهیمی عهده دار این مسئولیت بود که با توجه به عوارض ناشی از جانبازی و بازنشستگی از این سمت خداحافظی خواهد کرد. 🔹مباحثات ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام ابراهیمی برای رئیس دفتر جدید جامعه مدرسین آرزوی موفقیت دارد و امیدوار است این انتصاب باعث تحولات و برنامه‌های جدیدی در جامعه مدرسین باشد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
آیت‌الله آملی لاریجانی، جوزدگی و تقوای قلم! 🖊یادداشت وارده | علیرضا ملااحمدی: 🔸«وحید اشتری» از فعالان فضای مجازی در کانال تلگرامی خود با انتشار تصاویری از درس خارج آیت الله آملی لاریجانی نوشت: «آن طلبه‌هایی که به تعبیر امام از حجره‌های نمور برخاسته بودند بعدا شدند لواسان‌نشین‌هایی مثل آقای ناطق نوری. خدا بداند این خیل شرکت کنندگان در جلسه امروز درس خارج آقای آملی لاریجانی که در چنین حوزه‌های لاکچری قرار است تربیت شوند چه خواهند شد...». در همین رابطه حجت الاسلام علیرضا ملااحمدی یادداشتی برای مباحثات ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید: 🔹قبل‌نوشت: من تاکنون سر درس ایشان شرکت نکرده‌ام و تصمیم هم ندارم شرکت کنم. به شخص ایشان هم ارادت خاصی ندارم؛ اما این چند خط را به‌حسب وظیفه‌ی شرعی می‌نویسم: 🔹1. آیت‌الله آملی لاریجانی را قبل از آنکه به ریاست قوه‌ی قضائیه بشناسم، به علمیتِ قوی و مطرحش شناختم؛ علاوه‌بر برجستگی‌اش در دانش «اصول فقه» ، علی‌الخصوص ورودش به مسائل اصولی از منظر فلسفه‌ی زبان و فلسفه‌ی علم، در کنار رویکرد نقادانه و پویا در فقه جواهری ، او را از دیگر اساتیدِ هم‌طراز متمایز می‌کرد. 🔹2. فریادهایی که برضدّ قوه قضاییه از سوی جریان عدالتخواه انقلابی بلند شد، دیر یا زود باید برمی‌خاست. کاملاً در جریانِ همه‌ی جزییاتش نیستم، اما فکر میکنم عمدتاً فریادهای به حقّی هم هستند و بودند. اما مسئله اینست: اگر دقیق و موشکافانه و تقوامدار بنگریم، نقش شخص رئیس وقتِ قوه -که چند سالی در میانه‌ی راه این سکّان را برعهده گرفته- در آن‌همه مشکلات چقدر بوده و هست؟! پرسشی است که پاسخ ان اصلاً ساده و زودیاب نیست. 🔹3. همه‌ی منتقدان معترف‌اند نهایت واقعیتی که درباره‌ی بانی و هزینه‌ی ساختمان جدید این مدرسه میتوان گفت اینست که «نمی‌دانیم». اما یک سوال: طی همین ۱۰-۱۵ سال اخیر و حتی قبل از آن، چندین مدرسه علمیه به همین شکل بازسازی یا ساخته شد. منشأ هزینه‌های کدام‌یک از آن‌ها برایمان سؤال‌برانگیز شد و کدام‌یک را می‌دانیم که حالا این‌یکی انقدر برایمان مسئله شده است؟! آیا کمی بیش‌ازحد این مسئله را بزرگ نکرده‌ایم و آیا در این موضوع کمی جوّگیر نشده‌ایم؟!… آیا ندانستنِ ما، دلیل بر شبهه‌ناک بودنِ این مال است؟! 🔹4. خوشمان بیاید یا نه، درس ایشان از درس‌های قوی و خوبِ حوزه علمیه قم است و طبعاً شاگردان زیادی خواهد داشت. بسیاری از این شاگردان هم چه‌بسا یک ساعت در روز سر درس ایشان بیایند و از علم ایشان استفاده بکنند و تمام. مراقب باشیم از خطوط انصاف خارج نشویم و تقوای قلم را رعایت کنیم. اخلاقاً صحیح نیست حکم کلی صادر کنیم و شاگردان ایشان (سربازان حقیقتاً گم‌نامِ امام عصر عج) را متّهم به چیزی کنیم که هیچ ربطی بهشان ندارد! yon.ir/61LGS 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔️فقه برای اداره جامعه نیازمند نوآوری است/ انقلابی‌گری و نواندیشی قابل جمع است 🔸پرونده نواندیشی در حوزه (7) 🔘دکتر علی شیرخانی در گفتگو با مباحثات: 🔹بار مذموم بودن واژه روشنفکری در جامعه ما به مرور به این خاطر ایجاد شد که وقتی علمای ما دیدند برخی از افراد خودشان را در دوره قاجاریه به ویژه در دوره مشروطه روشنفکر می‌دانستند، و کعبه آمالشان عمدتا غرب بود، به همین خاطر به مرور این روشنفکری مذموم شد و سرانجام این واژه روشنفکری استفاده شد و اصلا این واژه روشنفکری در ایران بیمار زاده شد. 🔹وقتی امام می‌گوید که باید وارد سیاست شویم، شما اگر اسناد و مدارک را مطالعه کنید، در آن مقطع زمانی، همه به آن می‌خندیدند، می‌گفتند که یعنی چه؟ اصلا بعضی‌ها هم جسارت می‌کردند، و می گفتند که آسید روح الله یا آیت الله خمینی چرا اینطور شده است. در محراب و مسجد بنشیند و فعالیت خودش را داشته باشد. نه تنها حوزویان که حتی عوامل شاه هم این نکته را مطرح می‌‍‌کردند. پس وقتی که ما اینها را در زمان‌های مختلف نگاه می‌کنیم، اگر از آن پوسته مذموم بودن روشنفکری خارج شویم، می‌توانیم امام را به عنوان یک روشنفکر تلقی کنیم. 🔹ما در دهه شصت خیلی خوب از آقای سروش استفاده می‌کردیم، می‌گفتیم که روشنفکر است، ایشان را می‌بردیم که با حزب توده و غیره مناظره کند، و شرح خطبه متقینش را در رادیو ساعت یک تا دو و قبل از اخبار می‌گذاشتند، بعد دیگر ایشان خارج شده و رفته، و البته دیگر نظام را هم قبول ندارد، این بحث دیگری است. با اینکه نظام را قبول نداشته باشد، کاری نداریم، ایشان فاسق درجه یک هم که باشد-به قول شهید مطهری به تمام معنا مارکسیست‌ها به دانشگاه بیایند و جولان دهند- مواردی را که می‌گوید باید شاخص‌بندی کنیم و ببینیم که شاخص‌هایی که می‌گوید به حوزه بحث ما مرتبط است یا خیر. 🔹در زمان‌های مختلف با توجه به برجسته بودن یک مساله، اندیشمندان مختلفی آمده‌اند و مباحثی مطرح کرده‌اند. به نظر من بعد از انقلاب، تمرکز روی فقه رفته است. به این دلیل که بعد از انقلاب اسلامی ما آمدیم براساس فقه و تفکرات فقهی حکومتی ایجاد کردیم و نظام‌سازی کردیم، و عمدتا هم پاسخ‌ها و پرسش‌ها، از حوزه فقه است. چون که فقه در این چهل ساله طبیعی است که عملکردهایی داشته است، لذا برخی از افراد که روشنفکر یا نواندیش اسم آنها را بگذاریم، عمدتا روی مساله فقه تمرکز کرده‌اند. 🔹این فقه شیعی باید به گونه‌ای سامان داده شود که برای اداره جامعه حضور داشته باشد. جامعه که صرفا جامعه شیعی نیست، بلکه جامعه غیرشیعی هم که باشد باید فقه بتواند آن را اداره کند. پس اگر فقه ما بخواهد جامعه غیرشیعی را نیز اداره کند، حتما باید نوآوری داشته باشد. تاکید می‌کنم که نوآوری باید با اصحاب فن باشد تا به سمت و سوی بیراهه و از دین خارج شدن نرود. 🔹در بحث انقلابی و نواندیش، من معتقدم که این در خود امام و رهبران انقلاب قابل تطبیق بوده، ما می‌توانیم با حفظ انقلابی‌گری خودمان، نواندیش دینی هم باشیم. بگوییم که انقلاب ما این آرمان‌ها و این نوع افق‌ها و رسالت‌ها را دارد، و ما می‌خواهیم که اینها را تحقق ببخشیم. این رسالت‌ها را با نواندیشی می‌توان تحقق بخشید. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/21657/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✔درخواست جمعی از طلاب پیرامون بزرگداشت شمس و پاسخ مرجعیت 🔹اخیرا درخواستی از آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی پیرامون ساخت سریالی در موضوع شمس مطرح شده‌است. مباحثات با توجه به لزوم طرح بحث‌های مختلف پیرامون جریان‌های فکری دینی و حوزوی این متن نامه و پاسخ معظم‌له را منتشر می‌کند. 🔹متن استفتاء بدین شرح است: بسمه تعالی شأنه (وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) محضر مبارک ملاذ الانام و حجةالاسلام مرجع عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادام‌الله ظله الوارف. سلام علیکم و رحمة الله طبق اخبار واصله از خبرگزاری‌های معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجه‌های دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام می‌باشد. با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه خبیث بوده و عبارات هتاکانه این ضال مضل در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقه‌ی طاهره (س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود می‌باشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظم‌له جهت توقف هرچه سریع‌تر این مسئله‌ی خطرناک مبذول فرمایند. طول عمر با عزت و سلامت آن بزرگ‌مرزبان اعتقادات حقه شیعه و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت را از جانب خداوند متعال خواستاریم. (وما علینا الاّ البلاغ المبین) 🔹پاسخ حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: بسمه تعالی، با سلام با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد. همیشه موفق باشید. 28/6/98 (ناصر مکارم شیرازی) مشاهده تصویر نامه:👇👇👇 http://yon.ir/3AYDP http://mobahesat.ir/21711amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
هم اکنون مراسم تودیع و معارفه رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 @mobahesat