⚡ جای خالی حوزویان در کنار معترضین اصفهان
🔹 اعتراض هزاران نفر از کشاورزان و مردم اصفهان به مشکلات کمآبی و مدیریت آب منطقه اصفهان و زایندهرود در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری از رسانهها و مردم قرار گرفتهاست.
🔹 آنچه که تا کنون شاهد آن بودهایم اعتراضی آرام و معقول در خصوص مشکلات کشاورزی و منابع آب بودهاست. اعتراضی که موارد مشابه آن در مسائل صنفی متاسفانه در سالهای اخیر به حواشی و سرنوشت نادرستی دچار میشد.
🔹 اما جای این سوال جدی وجود دارد که نقش سطوح مختلف حوزویان و روحانیان از مسئولان استانی تا روحانیون عادی در این خصوص چیست؟ هزاران نفر از مردم اصفهان در تجمع چند روزه خود مطالباتی را مطرح میکنند و اگر روحانیت کارکرد اجتماعی خود را به خوبی انجام میدهد، در این حرکت چه سهمی دارد؟
🔹 هستهی اصلی این اعتراضها کشاورزان زحمتکشی هستند که در طول سال امام جماعت و روحانی محل را همراهی کردهاند و ایام مختلف سال نیز میزبان مبلغان بودهاند، اما آیا در این شرایط سخت نیز روحانیون در کنار این قشر زحمتکش و رنجدیده حضور یافتهاند؟
🔹 براساس تصاویری که تاکنون منتشر شدهاست هیچ روحانی در بین معترضین مشاهده نشده و انتظار میرود روحانیون منطقه از امام جمعه و نمایندهی ولیفقیه دراستان گرفته تا سایرروحانیون بویژه روحانیون مناطق روستائی و کشاورزی هم در این تجمعات شرکتکنند و نشان دهند همیشه و در همهجا همراه و یار مردم بویژه قشر ضعیف و زحمتکش جامعه بودهاند.
🔹 فارغ از اینکه این معترضین تا چه میزان در اعتراض خود ذیحق هستند انتظار میرود حوزویان اصفهان در این شرایط مهم نشان دهند که همیشه در کنار جامعه و مردم قرار دارند.
https://mobahesat.ir/23582🔸
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات
⚡ جای خالی حوزویان در کنار معترضین اصفهان 🔹 اعتراض هزاران نفر از کشاورزان و مردم اصفهان به مشکلات
پاسخ وارده:
🔹 داود مدرسی یان که با اسم و عکس واقعی در توییتر فعال است با قرار دادن عکس حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی زاده چنین توییت کرده است «حجتالاسلام و المسلمین عبدالعلی زاده روحانی مطالبهگرِ چهارمحالوبختیاری قریب یک ماه درزندان اصفهان است. حکم وی مشخص نیست بابت چه پرونده وشکایت کدام شخص یاسازمان است... وی گفته از قاضی اجرای احکام درزندان هم سوال کردم [که کدام سازمان از او شکایت کرده است ولی قاضی] پاسخی نداده!»
https://twitter.com/D_modaresian/status/1461768561047871490
🔹 توییت یکی از طلاب به نام امیررضاعلیزاده که عکس خود را هم در توییترش گذاشته است جالب است او نوشته است «برخی از رفقای حوزوی ما در استان های دیگر به سبب عدالت خواهی ... با برخوردهای شدید آمار و بررسی حوزه، مواجه شده اند مثل انتقال اجباری(بخوانید تبعید) ممانعت از گرفتن مدرک تحصیلی، ممانعت از تلبس و... »
https://twitter.com/Amra_alizadeh/status/1460514944064045059
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️ستون نجف و قم
🔹بازنشر پروندهی بررسی سیره علمی و اخلاقی مرحوم آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی
به مناسبت سالگرد رحلت
https://b2n.ir/z83854
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از مدرسه راهبری علم و عمل
✅ مدرسه راهبری علم و عمل برگزار میکند:
💠 #وبینار بازخوانی شخصیت، اندیشه و آثار حضرت آیةالله میرزامحمدعلی شاهآبای (ره)
بهمناسبت سالروز وفات ایشان (۳ آذر ۱۳۲۸ ه.ش)
🔰 #محورها ی وبینار:
۱. مکتب تهران و عرفان اجتماعی
دکتر سیدحسین شهرستانی
۲. مرام الاسلام و اسلام سیاسی حجةالاسلاموالمسلمین سعید دسمی
۳. اخوّت دینی و جامعهسازی حجةالاسلاموالمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی
۴. دین فطری و مردمسالاری دینی
حجةالاسلاموالمسلمین بهمن شریفزاده
۵. معرفی آثار
حجةالاسلام دکتر مهدی شاهآبادی
⏰ #زمان: چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰
👈 برای هماهنگی و دریافت لینک (اسکای روم) شرکت در وبینار به شماره ۰۹۳۶۵۳۳۵۸۷۵ پیام دهید.
#مکتب_تهران
#عرفان_اجتماعی
#اسلام_سیاسی
#اخوت_دینی
#شذرات_المعارف
#آیةالله_میرزامحمدعلی_شاهآبادی
#مدرسه_راهبری_علم_و_عمل
https://www.instagram.com/elmoaamal/
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽گفتوگوهای تصویری مباحثات
⚡️فصل سوم
🔻قسمت نوزدهم
✨پس از وقفهای دوساله در انتشار گفتوگوهای تصویری مباحثات، توفیق یافتیم مجددا انتشار این برنامهها را در فصل سوم آغاز کنیم. در این ایام صدها پیام از شما مخاطبان محترم داشتیم که پیگیر ادامهی این برنامهها بودید. از لطف شما بزرگواران سپاسگزاریم.
🔹گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست
🔸آیتالله ابوالقاسم علیدوست متولد ۱۳۴۰ شمسی، از فقها و اساتید عالی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی تالیفات گوناگونی در زمینه مسائل فقه حکومتی دارد.
زمان:۱ساعت و ۵۶ دقیقه
(همراه با زیرنویس عربی)
🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات:
https://www.aparat.com/v/I5TJj
🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات:
aparat.com/mobahesat
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از مجلس خبرگان رهبری
💢 ویژه برنامه سالگرد ارتحال آیتالله یزدی
🔹 ویژه برنامه گرامیداشت سالگرد ارتحال آیتالله #محمد_یزدی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و رئیس سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 11 آذرماه با سخنرانی آیتالله #محسن_اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری در حرم مطهر کریمه اهلبیت(س) برگزار میشود.
#فقیه_بصیر
http://eitaa.com/joinchat/4232904708C8e998ab250
مباحثات
⚡ جای خالی حوزویان در کنار معترضین اصفهان 🔹 اعتراض هزاران نفر از کشاورزان و مردم اصفهان به مشکلات
❇️ اساتید حوزه اصفهان پیگیر حقآبه کشاورزان
◻️ فرماندار اصفهان: مطالبه کشاورزان اصفهانی قانونی است
🔹جمعی از اساتید و نخبگان حوزه علمیه استان اصفهان در نشستی با حضور فرماندار اصفهان و معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای، پیگری مطالبات قانونی کشاورزان شدند.
https://hawzahnews.com/xbsDF
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موشن_اختصاصی
🌀 ۵۷۶۰ ساعت!!
🎥 این یک عدد نیست، یک عمر است
🔻 آماری از ساعات تحصیل اصول در سطوح حوزههای علمیه
🔻 میزان علمیت اصولی طلاب
✅ دیدن این کلیپ برای همه خصوصا مسؤولان ضروری است!
🎞 کیفیت خوب در آپارات مناهج:
Aparat.com/v/7nW6d
#نشر_حداکثری
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
#علم_اصول
#اصول
@Manahejj
مباحثات
📌ترور نافرجام
یکی از روزهای تیر ماه ۱۳۵۸ بود، از مسجد، تک و تنها، در هوای گرم، خیلی آرام میآمدم به طرف کوچه سوم، که یک طرفش به کوچه مسجد و یک طرفش به کوچه ابن سینا میخورد (منزل ما در کوچه ابن سینا واقع است). هیچ کس در کوچه نبود. دیدم جوانی حدود ۱۶،۱۷ سال، از پشت سر من میآمد. کوچه را طی کرد تا سر کوچه. نگاهی به دو طرف کوچه کرد و برگشت، تا رسید مقابل من. همینطور نگاهش میکردم، هیچ احتمالی به ذهنم نرسید. حتی نگاه کردم که این بچه کیست که من تا به حال او را ندیدهام ظاهر مذهبیای هم نداشت؛ شلوار مخملی پوشیده بود و پیراهن سفید و قد کوتاهی داشت. وقتی رسید جلوی من، دیدم دست کرد در جیبش و هفت تیرش را در آورد. تازه من فهمیدم که مقصودش چیست.
خشاب تفنگ را جلوی خود من گذاشت. ایستادم و خواستم با او صحبت کنم و ببینم حرفش چیست، شاید اشتباه گرفته یا حرفی دارد. همین که ایستادم که صحبت کنم، او به طرف من نشانه گرفت. دستم را که به طرفش بردم که چرا میخواهی بزنی، شلیک کرد. یک تیر به دستم خورد. تیر دوم از بالای عمامهام رد شد و خورد به دیوار. تیر سوم خورد به پای راستم (که حالا در پای راستم یک میله هست). پایم شکست و نشستم. داد زدم که؛ «مردم بیایید». او مسلط بر من بود، چون کوچه کوچک بود و هیچکس در آن نبود. فقط در پشت دری که من جلویش افتاده بودم زنی گریه میکرد. ولی کسی هم در را باز نکرد. فهمیده بوده که این حادثه اتفاق افتاده. چهارمین تیر به شریان من خورد و خون جاری شد. مجموعاً پنج گلوله زد، که یکی به دیوار خورد و چهار تا به من اصابت کرد. پیشخدمتی داشتم که در حیاط، باغچه را آب میداد. از بس من صدا کردم، آمد به کوچه و وقتی او آمد، ضارب در رفت.پنجاه روز در بیمارستان پارس بودم... از سینه به پایین توی گچ بودم
🔳 امروز ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰آقا سید رضی شیرازی بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️درگذشت آخرین بازمانده فقیه-فیلسوفهای تهران
🔹 آیتالله سید رضی شیرازی؛ نواده میرزای شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو) و فقیه و حکیم شهیر حوزه تهران ساعاتی پیش در سن 93 سالگی درگذشت. وی پس از آیتالله ضیاءآبادی و آیتالله شریعتمداری، سومین فقیه برجسته پایتخت است که در یک سال اخیر از دنیا رفته است.
🔹مرحوم سید رضی شیرازی؛ نتیجه پسری میرزای شیرازی بزرگ و نوه دختری آیتالله شیخ محمدکاظم شیرازی (از فقهای بزرگ نجف) بود. وی در نجف به دنیا آمد و تحصیلات خود را در شهرهای نجف و تهران گذراند. او حتی در نجف زبان فرانسوی را تا حد زیادی آموخت. استادان بزرگ فلسفه حوزه تهران همچون آیات شیخ ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا مهدی الهی قمشهای و فاضل تونی و نیز استادان بزرگ فقه حوزه نجف همچون آیات شیخ کاظم شیرازی، سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلی از استادان مطرح سید رضی شیرازی بودند.
🔹آیتالله سید رضی شیرازی سالها در مدرسه سپهسالار تهران (دانشگاه مطهری فعلی) به تدریس شرح منظومه پرداخت. در دوره دستگیری آیتالله طالقانی توسط ساواک، آقا رضی به جای ایشان درس میداد و حقالتدریس را نیز به خانواده مرحوم طالقانی میپرداخت. در سال 1339 آیتاللهالعظمی بروجردی، آقا رضی را به همراه آقایان شهابی و شهرستانی بهنمایندگی از خود جهت شرکت در کنگره بینالمللی بیتالمقدس به اردن فرستاد. مدتی بعد آیتالله دکتر مهدی حائری یزدی برای تحصیل به خارج از کشور رفت و آقا رضی به درخواست دکتر حائری و به جای ایشان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس میکرد. در سال 1343 سید رضی و برخی دیگر از اساتید دانشگاه تهران از جمله استاد مطهری، صدر بلاغی و سید مرتضی جزایری به دلیل مواضع و فعالیتهای انتقادی سیاسی از دانشگاه اخراج شدند.
🔹مرحوم شیرازی از سال 1344 به مسجد شفاء در محله یوسفآباد تهران رفت و به اقامه نماز و برگزاری جلسات اصول عقائد برای مردم و نیز تدریس دروس سطح و خارج به طلاب مشغول شد. وی اگرچه از منتقدان حکومت پهلوی بود، ولی پس از انقلاب تمایلی به پذیرش مناصب رسمی نداشت. با این حال در برخی مطبوعات، از وی به عنوان رییس کمیته انقلاب اسلامی منطقه یوسفآباد نام برده شد و به همین بهانه گروه فرقان ایشان را در تیر ماه سال 1358 هدف ترور قرار داد که البته نافرجام ماند.
🔹 الإسفار عن الأسفار، درسهایی از شرح منظومه، زلال حکمت و نگاه ناب از جمله آثار مکتوب مرحوم شیرازی است. وی همچنین فعالیت تبلیغی فراوانی داشت و علاوه بر سفرهای تبلیغی، در راهنمایی پیروان دیگر ادیان و آیینها به اسلام نقش پررنگی داشت. او همچنین بر تقویت حوزه نجف تأکید میکرد و آن را به سود ایران نیز میدانست. وی از همین رو مؤمنان را به تقلید از آیتاللهالعظمی سیستانی راهنمایی میکرد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ از مدعیان طب اسلامی تا قطبهای فرقهگرائی
🔹هیاهوی برخی مدعیان طب اسلامی در سالهای اخیر بویژه در دوران کرونا بسیاری از حوزویان و دلسوزان را نگران کردهاست، چراکه عدهای که تلاش میکنند به عنوان تابلو و ویترین این جریان شناخته شوند رفتارهای هنجارشکنانه در عرصههای مختلف از خود بروز دادهاند و عملا وارد ورطهی فرقهگرائی شدهاند.
🔹 آنچه که مسلم است استفاده از دستوارت سنتی و اسلامی و داروهای گیاهی ریشه در باورهای عمیق مردم ایران دارد و انتقاد از حرکتهای اخیر عدهای معدود به عنوان مدعیان طب اسلامی به هیچ عنوان به معنای نفی و انکار بهرهمندی از این روشها نبودهاست. آتچه که جای نگرانی ایجاد کردهاست موجسواری و سوءاستفاده از باورهای سنتی و دینی مردم برای رسیدن به امیال و خواستههای لیدرهای این جریانات است.
🔹 دقیقا مانند سایر فرقهها و حرکتهای مربوط به عرفانهای نوظهور که لیدرهای آنان از اعتقادات ریشهای مردم به مسائل معنوی و ائمه معصومین برای ارضاء نیازهای خود سوءاستفاده کردهاند.
در این یادداشت به چرائی گرایش مردم به فرقهها و جریانهای نوظهور خواهیم پرداخت که به خوبی تشابه مدعیان طب سنتی با این حرکتها مشخص شود.
🔸 الف:دلایل گرایش به فرقهسازی
1-انگیزه مادی:
اطلاعات موجود نشان میدهد که انگیزه بسیاری از مدعیان، سودجویی و منفعتطلبی است. بسیاری از عناصری که به فعالیت فرقهای روی آوردهاند، به نحوی منافع مادی خود را دنبال میکنند. منابع مادی آنها با کلاهبرداری و اغفال مریدان تأمین میشود.
2-انگیزههای روحی و روانی:
حس برتریجویی، جاهطلبی، کسب مقام و رسیدن به مرتبه اجتماعی، افرادی را وادار به فعالیت در این زمینه میکند. همچنان که عدم تعادل روحی و روانی نیز در برخی مدعیان، منشاء این گونه فعالیتها است.
3- انگیزه غیراخلاقی:
انگیزه غیراخلاقی، زمینه را برای افرادی فراهم میسازد که با سوءاستفاده از آموزههای دینی و رفتار قدیسمآبانه، دست به اعمال خلاف شرع بزنند و مریدان توسط آنان اغفال میشوند و مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرند و یا در قالب احکام ساختگی، روابط نامشروع با آنان برقرار میسازند و در مواردی به مرتبطان خود توصیه به امور خلاف (با توجیه شرعی و عرفانی) میکنند و از این طریق به ناهنجاریهای اجتماعی دامن میزنند؛ بین خانوادهها اختلاف ایجاد میکنند و باعث جدایی همسران از یکدیگر میشوند.
4- انگیزه سیاسی
کم نیستند لیدرهای جریانهای انحرافی و فرقهگرائی که برای گرم کردن مجلس و محفل خود به هر سبک و شیوه و شگردی متوسل میشوند.
طرح ادعاهایی مانند شفا یافتن بیماران و... در فضایی عاطفی و احساسی طرح میشود و افراد شرکت کننده به دلیل اعتقاد و باوری که دارند، میپذیرند و برخی از گویندگان مذهبی نیز چون از انقلاب و نظام حمایت میکنند، حامیان نظام و رهبری نیز به آنان اعتماد پیدا میکنند.
🔸 ب:چرائی گرایش به فرقهها
1-فقدان نگاه همه جانبه به دین و ناآگاهی به مبانی دینی، باعث شده است که برخی به دین، نگاهی سطحی داشته باشند و توان تفکیک حقایق را از آن چه رنگ و بوی دینی به خود گرفتهاند، نداشته باشند.
از این رو، افراد شیاد میتوانند آنان را اغفال کنند و همین امر، زمینه و بسترهایی را ایجاد میکند تا مدعیان بتوانند ایدهها و امیال خود را به راحتی مطرح کنند.
2- تحجرگرایی مانع از تفکرگرایی و خردورزی است و آثار زیانباری را درپی دارد که هریک از این آثار به نحوی، زمینه و بستر بروز فرقههای خرافی را فراهم میسازند. تحجر نقطه مقابل تفقه دینی است، چون منشاء آن جمودی است که عقل را منکوب و اندیشه را منجمد میکند، آدمی را از اندیشیدن و تفکر دینی باز میدارد و شناخت دینی را سطحی میسازد. شناخت سطحی از دین، اخباری گری را پدید میآورد و به آسانی فرقهسازی، تحقق مییابد
3- نابسامانی و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، فشارهای روحی، روانی، کمبودهای روحی و شخصیتی (خودکمبینی) افراد در جامعه
🔹 آنچه بیان شده ویژگیهای مشترک برخی از جریانها و فرقههای انحرافی در چند دهه اخیر است و با دقت نظر به رفتار برخی از لیدرهای جریان مدعی طباسلامی متاسفانه باید گفت اغلب این موارد درباره آنان نیز صادق است و همین امر باعث نگرانی شدید دلسوزان دینی و اجتماعی را فراهم کردهاست.
🔹 قطعا بخش عمدهای از مردم که با درجات مختلف به دستورالعملهای طب اسلامی و سنتی عمل میکنند در این جریانات قرار نمیگیرند و عدهای اندک که لیدرهای حرکتهای هنجارشکنانه در ماههای اخیر بودهاند مورد توجه قرار گرفتهاست. امید است بزرگان حوزه نسبت به این حرکت خطرناک عنایت ویژهای داشته باشند و جلوی رشد بیشتر این گروهها را بگیرند.
🔸 مشاهده مطلب درسایت:
https://mobahesat.ir/23611
🔻🔻🔻
@mobahesat