مباحثات
🔸پیام ذیل از سوی جمعی از طلاب حوزه علمیه خواهران برای مباحثات ارسال شدهاست و با توجه به رسالت رسانه
و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین
با تشکر از حسن ظن حضرتعالی
مریم منصوری، یکم مهرماه ۱۴۰۰ شمسی
⚡ حسین مهدیزاده و تدریس انتقادی کتاب «پسااسلامیزم» میلاد دخانچی
✏ محمد لیاقت
🔹 با آقای مهدیزاده در یک مدرسه مشغول تدریس بودیم؛ من ادبیات عرب و ایشان کلام و عقاید.
کلاس ادبیاتم مقارن با کلاس او بود.
گاهی در سکوت بچه های کلاسم برای تامل در پرسش کلاسی، صداهایی از کلاس آقای مهدیزاده به گوش میرسید. پیدا بود که سطح نشاط و فعالیت بچهها در کلاس بالاست.
🔹 اتفاقا چند بار شنوای تمجید بچهها از روش تدریس مهدیزاده بودم.
برای منی که از بیرون نظارهگر بودم، گویی روش تدریسی که در این کلاس اتخاذ شده بود، بیش از حتی یک دیالوگ فعال بود چه برسد به مونولوگ کم فایدهی یک طرفه. آنطور که بچههای کلاس نقل میکردند کار استاد در کلاس طرح جدی مسائل_شبهات و وظیفهی بچهها حل آنهاست؛ در واقع اصل فرآیند شکلگیری دانش بر عهدهی خود بچههاست و استاد نقش ناظر و مدیر را دارد.
🔹 هرچند حسین مهدیزاده متعلق به سنت فکری است که شخصا آن را در برخی از بنیادهای نظری معرفت و همچنین بخشی از پازل معرفت عام دینی مورد نقد میدانم، امّا آنچه که لازم است مورد تمجید و توجه قرار بگیرد، اقدام عالمانه و مترقیانهی او در این روزهاست؛ اقدامی که از نظرگاه من در راستای ترویج و توسعهی فرهنگ ناب علمی قابل تحلیل و تعریف است.
🔹 من به عنوان فردی که مدتهاست دغدغهی فرهنگیِ ارتقاء بسترهای نرم پیشرفت(ترقی و تعالی)در فضای فرهیختگانی ایران را در سر میپرورانم، شاید بیش از هر کسی باید تلاش کنم تا اهمیت این فعالیت را بدانم و آن را به فعالین این حوزه گوشزد کنم.
🔹 او مشغول تدریس انتقادی کتاب پسااسلامیزم، نوشته ی دکتر میلاد دخانجی است. فارغ از اصل اشکالات و چالش های مربوط به ایده و پروژهی این کتاب و جریان فکری که به زعم حقیر، در بستر ناکارآمدی های وضعیت فعلی حکمرانی در ایران، پروپاگاندای سمی رسانه ای علیه جامعهی ایران و البته جذابیت فرمی این جریان از ایده تا صاحب ایده، در بین جوانان در حال توسعه و شکلگیری است، آنچه که امیدبخش و نویدآفرین است، نوع تعامل فرهنگی جناب مهدیزاده به عنوان یک فاضل حوزوی، نسبت به این جریان است.
🔹 این فعالیت مهدیزاده به مثابهی یک پیشران فرهنگی در عرصهی برقراری دیالوگ بین حوزه و افکار رقیبش است؛ حوزهای که روزگار مدیدی با خاستگاه کاملا دینی، سردمدار تعامل و گفتگوی علمی با سایر تفکرات و جریانات بوده است. برای منی که از بیرون این اقدام حسین عزیز را مورد تحلیل قرار میدهم، به روشنی عیان است که در وضعیت نابسمان فرهنگی نقد و نظر در جامعه فرهیختگانی در ایران، این تلاش، عمق استراتژیک صدور معارف اسلامی و انقلاب فرهنگی را چندین پله ارتقاء خواهد داد.
🔹 تصور کنید که اگر تنها درصدی از ظرفیت فلسفهی اسلامی با این رویکرد با مخالفین یا رقبای آن، به اشتراک گذاشته میشد، چه پیشرفتی در توسعهی عرضی اولا و ثانیا به انضمام و امتداد عملی_طولی آن (همچون فلسفهی غرب)، صورت میگرفت!
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23517
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ حوزه تهران نیازمند یک «فیضیه» است
✏ حمید سبحانیصدر
🔹 طلبه که باشی، از هر نقطه کشور که به شهر مقدس قم مشرف شوی، بعد از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مکانی را سراغ داری که میتوانی با دیگر طلبهها ساعاتی را سپری کنی.
🔹 آری؛ مدرسهی فیضیه این خصوصیت پدرانه را دارد که به روی هر طلبهای آغوش بگشاید. مدرسه فیضیه نگهبان دارد، اما جلوی ورود هیچ طلبهای را نمیگیرد. چون اینجا سالیان درازی است که مأمن طلاب علوم دینی است. فرقی نمیکند از کدام شهر یا از کدام مدرسه دیگر آمده باشی. در فیضیه میتوانید به ملاقات هم بروید، دور هم بنشینید و مباحثه و گفتگو کنید.
🔹فیضیه مأمن و مأوی و مدرس و مصلی و میعادگاه است؛ هم برای اساتید بزرگ حوزه، هم برای طلاب، هم برای تجمعات بزرگ و اثرگذار.
مرکز مدیریت حوزه بهجای خود، اما وجود فیضیه و دارالشفاء و حرم مطهر و مسجد اعظم و مراکزی عمومی از این دست، نقش مهمی در یکپارچهسازی و پیوند میان مدارس متعدد و متنوع قم آن هم با آن گستردگی دارد، و شناساندن و بهرهمندسازی از محضر جمع کثیری از اساتید بزرگ در فنون مختلف دارد.
🔹 اما تهران؛
کجاست مکانی که مأوی و مدرس و میعادگاه اساتید و طلاب باشد؟
اگر اهل علمی از شهری دیگر به تهران بیاید، کجا را دارد که بیآنکه از نام و نشانش بپرسند، برای ساعتی هم که شده در آن مأوی گیرد و تنی بیاساید؟
🔹 اصلا طلبههای همین شهر تهران، اگر بخواهند چند ساعتی در یک محیط حوزوی، آسودهخاطر کنار هم به گفتگو بنشینند، کجا را دارند؟
آری؛ تهران فیضیه ندارد! تهران دارالشفائی ندارد که اهل علم آن از پیر و جوان به همدلی یکدیگر، ساعتی در سایهسار درختان آن به ملاقات و گفتگو بنشینند.
🔹 البته تهران هم فیضیه داشت؛ اما در سالهای پس از انقلاب با محذوراتی که بود، محدودش کردند و درب آن را به روی عموم بستند.
اما در سالهای کمی دورتر اساتید مبرز حوزه جایی برای بروز و ظهور داشتند، بیآنکه درب و دربانی مانع حضور آنها شود، تا جویندگان علم از برکات آنها بهره ببرند.
🔹 وقتی مراکز عمومی و پر رفت و آمد حوزه، به مدارس خصوصی تبدیل شد، (منظورم از مدارس خصوصی مدارسی است که تنها به طلبههای همان مدرسه اختصاص دارد و مانع حضور دیگر طلاب میشود)، خیلی از اساتید صاحبنام حوزه تهران هم به خانه و مسجد خود محدود شدند. جویندگان علم تنها میتوانستند به مدارسی بروند که در آن پذیرش شده بودند و ناگزیر از فیض حضور اساتید بزرگ بازماندند.
🔹 اگر امروز در تهران اساتیدی هستند که بقیةالسلف علمای ماضیناند و کاملا از وجودشان بیخبر و از نورشان بیبهرهایم، یک دلیل آن نبود یک مرکز علوم دینی عمومی است که محل رفت و آمد طلاب و فضلای حوزه تهران باشد.
نمیدانم شاید اگر مراکز اداری حوزهی تهران یا به عبارتی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران هم به جای یک آپارتمان، در مسجد_مدرسهای بزرگ از همان مدارس کهن تهران استقرار مییافت کمی صورت مسأله فرق میکرد.
شاید میشد از این همه پراکندگی مدارس تهران جلوگیری کرد.
🔹 سخن کوتاه؛
حوزه تهران نیازمند یک فیضیه است!
ان،شاءالله در هفتههای پیشرو کمی جزئیتر در اینباره خواهم نوشت.
مشاهده متن در سایت
https://mobahesat.ir/23522
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ مجمع نمایندگان طلاب، از انتخابات الکترونیک تا لزوم تحول در منتخبین
🔸 نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب در موعد قانونی خود یعنی پایان سال 1400 در حالی برگزار خواهد شد که چند چالش جدی این انتخابات را منحصربهفرد کردهاست.
🔸 مجمع نمایندگان که با دغدغهی تعدادی از طلاب انقلابی و تاکید صریح امام خمینی و با هدف مشارکت بدنهی طلاب در تصمیمگیریها و ارتباط با سطوح تصمیمگیر حوزه تشکیل شده بود هماینک پس از گذشت 32 سال افت وخیزهای زیادی را تجربه کرده است. افتوخیزهایی که به دلایل مختلف منجر به کمرنگتر شدن نقشآفرینی این نهاد انتخاباتی حوزوی شدهاست.
🔸 اما هماینک علیرغم همهی آنچه که در هشت دورهی اخیر گذشتهاست، در آستانهی اتمام دورهی هشتم و برگزاری انتخابات دورهی نهم قرار داریم که چند موضوع مهم در این زمینه مطرح است.
🔹 اصلیترین نقطهی قوت مجمع نمایندگان طلاب ساختار انتخاباتی آن است و نمایندگان خود را منتخب طلاب دانسته و با همین پشتوانه به دنبال ارائه طرحها و انجام سایر وظایف محوله هستند. اما در انتخابات دوره هشتم مشارکت طلاب تنزل قابل توجهی داشته – که در جای خود به صورت مشروح به چرائی آن خواهیم پرداخت- و بیم آن میرود بخاطر شرایط کرونائی، انتخابات پیشرو با استقبال سردتر از گذشته نیز مواجه شود. بویژه آنکه سبک زندگی کرونائی در دو سال اخیر هم عملا حضور در محافل عمومی را برای همهی مردم دشوار کردهاست؛ از سوی دیگر در دوسال گذشته جلسات حضوری طلاب شهرستانها هم برگزار نشدهاست.
در همین راستا پیشنهاد میشود برگزاری غیرحضوری انتخابات ( الکترونیک) مورد توجه مسئولان برگزاری قرار گیرد، چه آنکه بسترهای لازم فنی از طریق سامانههای مختلف از جمله سامانهی مرکز خدمات حوزه برای تمامی طلاب فراهم شده است. اگرچه برخی مشکلات فنی مانند حوزه انتخابی وجود دارد اما مصلحت و منافع برگزاری غیرحضوری انتخابات به قدری بالا و مهم است که میتوان راهکارهای مناسب هم برای این مشکلات فراهم نمود.
🔹 یکی از لوازم بازگشت مجمع نمایندگان طلاب به جایگاه واقعی خود تغییر اساسی بافت آن که شامل نمایندگان منتخب و به تبع آن کمیسیونها و هیئترئیسه و رئیس این مجمع است. بدون تعارف شرایط فعلی مجمع نمایندگان یک سازمان ایستا و بدون تاثیرگذاری خاصی است که عمده دلیل آن خود نمایندگان هستند. قطعا تحول جدی بویژه در بین نمایندگانی که طی چند دوره حضورشان تمامی ظرفیت خود را به کار بستهاند لازم است تا نمایندگانی با انرژی، پویا و دارای ایدهها و طرحهای نوین وارد این مجمع شوند و کمیسیونها و هیات رئیسه و بویژه رئیس هم متاثر از این تحولات، با ترکیبی جدید نهمین دوره را آغاز نماید.
🔹 از جمله دلایل کمرنگ شدن نقش مجمع نمایندگان، اعتقاد ونوع نگاه تصمیمگیران و نهادهای بالادستی به این مجمع است. به اعتقاد بسیاری از نمایندگان فعلی مجمع، متاسفانه شخصیتهای بالادستی باور لازم به جایگاه مجمع و جدی گرفتن آن را ندارند و به همین دلیل نمایندگان هم عملا انگیزهای برای نقشآفرینی و انجام وظایفی که بدان قسم یاد کردهاند ندارند. لازم است این نگاه و باور با مطالبهی جدی بدنهی حوزه علمیه و طلاب و اساتید محترم تغییر یابد.
🔸 آنچه که به صورت خلاصه بیان شد مسائل و اولویتهای فعلی مجمع نمایندگان است و مباحثات تلاش خواهد کرد در روزهای پیشرو با هدف کمک به برگزاری پرشور و انتخاب آگاهانه طلاب، به بررسی دقیقتر این مسائل از جمله آسیبهای موجود مجمع نمایندگان بپردازد.
🔸 ازشما اساتید،طلاب و عموم مخاطبان مباحثات دعوت میکنیم با ارسال نظرات و یادداشتهای خود ما را در این امر مهم یاری نمائید.
مشاهده متن در سایت:
https://mobahesat.ir/23525
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از پرسش و پژوهش ,🏳️
⚫️ مراسم بزرگداشت تولیت فقید حوزه علمیه مروی ؛ حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه الله
🎙سخنران:حضرت آیت الله اعرافی
📚همراه با رونمایی از کتاب گرانسنگ «فیضیه تهران»
⏰ زمان: سه شنبه ۲۷ مهرماه ساعت ۱۵
🕌 مکان: مسجد حوزه علمیه فخریه مروی
🌐 پخش زنده:
www.howzehmarvi.ir/live
#آیت_الله_مهدوی_کنی
#معاونت_پژوهش
#فیضیه_تهران
#حوزه_مروی
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
🆔 @Pajouheshgaranemarvi
⚡ حوزه علمیهی و ماجرای مدعیان یمانی
🔹 در حالی خبر پشیمانی و برائت یکی از پیروان و مبلغین جریان یمانی به صورت رسمی منتشر شده است که همچنان بسیاری از افراد در فضای مجازی و گاهی در فضای حقیقی با تبلیغ و دعوت به این گروه مواجه میشوند.
🔹 در روزهای اخیر فیلمی از حجتالاسلام سیدحسن سیدپورآذر که به گفتهی افراد نزدیک به او، زئیس دانشکدهی! این فرقه در ایران بودهاست منتشر شده که به صورت رسمی این جریان را انحرافی دانسته و از عضویت و تبلیغ آن ابراز ندامت کردهاست.
🔹 اگرچه جریانهای مختلف انحرافی با چاشنی مذهبی کم و بیش در کشور ما وجود داشتهاست اما به گستردگی و نفوذ جریان یمانی نبودهاند و در مدت اندکی به رسوائی رسیدهاند. به گفتهی کارشناسان جریان مدعی یمانی که در چندکشور اسلامی و بویژه ایران با ادعای زمینهسازی برای ظهور فعالیت میکند از روشهای مختلف علوم غریبه نیز برای فریب و به دام انداختن مخاطبان بهره بردهاست.
🔹 در این بین برخی طلاب و فضلای حوزوی که در ابتدا با خلوص نیت و ارادت به محضر ولی عصر با این جریان آشنا شدهاند هم متاسفانه به دام این جریان خطرناک افتادهاند که متقابلا برخی از اساتید و فضلای حوزوی در موضوع فرق و ادیان تلاش کردند با روشنگری و بحثهای علمی این افراد را متوجه اشتباه خود کنند.
🔹 ماجرای آگاهی و بازگشت حجت الاسلام سیدپورآذر نیز از همین دست است و به نظر میرسد چنانچه تلاش و فعالیت کارشناسان و آگاهان به مسائل جریانهای انحرافی ادیان و مذاهب به صورت جدی ادامه پیدا کند این فرقهی انحرافی با شکستی سنگین مواجه شده و عملا بساط آن برچیده شود.
🔹 از سوی دیگر فعالیت و گسترش این جریان نشان میدهد جامعهی دینی ما حتی طلابی که سالها درس فقه و اصول خواندهاند شدیدا آسیب پذیر بوده و چه بسا در آینده و در مواجهه با دیگر حرکتهای انحرافی دچار لغزش شوند. اصلی ترین علت آسیبپذیری طلاب و برخی فضلای حوزی ضعف مبانی کلامی است.
🔹 جریان مدعی یمانی و طلابی که به آن گرویدند این پیام را برای بزرگان و سیاستگذاران حوزوی دارد که به دروس اصلی حوزوی یعنی ادبیات و فقه و اصول بسنده نکنند و قراردادن چند کتاب کلامی به عنوان دروس جنبی را کافی ندانند.
🔹 پیشنهاد میشود مدیران آموزشی حوزه کمیتهای تخصصی برای شناخت دلایل انحراف اعتقادی طلاب تشکیل دهند و در ادامه با مشورت صاحب نظران ادیان و فرق و کلام، تمهیدات لازم را برای تقویت مبانی اعتقادی طلاب فراهم سازند.
▫ مطالب پیشین مباحثات در همین زمینه:
🔸 گزارش نشست علمی/بازخوانی پرونده مدعی یمانی
https://mobahesat.ir/17672
🔸 در گفتوگو با حجتالاسلام سیدهادی صالحی مطرح شد:زمینههای رشد جریان احمد الحسن
https://mobahesat.ir/10228
🔸 حجتالاسلام محمد شهبازیان:خطر نفوذ جریان یمانی در میان روحانیون
https://mobahesat.ir/9920
🔸 نشست تخصصی نقد جریان مدعی یمانی برگزار شد؛ خطر جریان مدعی یمانی در بیان اساتید حوزه علمیه
https://mobahesat.ir/7161
🔻🔻🔻
@mobahesat
26.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️نشان مهر
گرامیداشت سفر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به قم
🔹قسمت اول:ضرورت اخلاق و تهذیب در حوزههای علمیه
🔸همراه با برخی فیلمهای منتشر نشده
🔻🔻🔻
@mobahesat
45.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️نشان مهر
گرامیداشت سفر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به قم
🔹قسمت دوم : حمایت و نصیحت، رابطه حوزه و نظام
🔸همراه با برخی فیلمهای منتشر نشده
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات
⚡ حوزه تهران نیازمند یک «فیضیه» است ✏ حمید سبحانیصدر 🔹 طلبه که باشی، از هر نقطه کشور که به شهر مق
پاسخ وارده:
خیر فیضیه قم اصلاً این طور نیست، الآن عده خیلی زیادی از طلاب قم که طلبه رسمی نیستند که کارت شناسایی داشته باشند یا اینکه مدتها قبل طلبه بودند و کارت شناسایی الآن ندارند یا اینکه طلبه آزاد هستند برای ورود به مدرسه فیضیه مشکل دارند زیرا ورود به مدرسه فیضیه نیازمند کارت شناسایی معتبر است.
علاوه بر اینکه اجازه ورود به فیضیه برای طلاب هم فقط محدود به ۹۰ روزی می شود که درسها برقرار است زیرا ایام درسی حدود صد و ده روز یا نود روز هست بقیه ایام سال اجازه ورود به مدرسه فیضیه حتی به طلاب هم داده نمی شود. در تعطیلات نوروز چهارده روز مدرسه تعطیل کامل است و فقط برای اقامه نماز جماعت چهل دقیقه در مدرسه باز می شود و به دلیل وجود بانک تجارت در داخل مدرسه دارالشفاء در ایام ششم فروردین تا سیزده فروردین ساعت اداری فقط در ساعت اداری در مدرسه دارالشفاء باز می شود آنهم فقط بخاطر وجود بانک تجارت است و فقط در مدرسه دارالشفا باز می شود نه در مدرسه فیضیه.
روزهای پنج شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی هم اگر چه در مدرسه فیضیه باز هست ولی درب تمامی حجرات بسته است لذا طلاب که عموماً از موبایل یا لپ تاپ برای مباحثه استفاده می کنند به دلیل بارندگی و سرما در فصل بهار و پاییز نمی توانند در حیاط مدرسه مباحثه کنند زیرا به دلیل بسته بودن تمامی در تمامی حجرات باید در حیاط بنشینند که خطر بارندگی برای لپ تاپ آنها وجود دارد در زمستان نیز جایی برای نشستن نیست زیرا روزهای غیر درسی در حجرات بسته است و تنها جای نشستن سنگ های مرمر بسیار سرد باغچه مدرسه یا نیمکت های آهنی بسیار سرد در زمستان و پاییز است،
جالب اینجاست که بوفه مدرسه فیضیه نیز که در گوشه مدرسه قرار دارد حتی یک صندلی برای غذا خوردن طلاب ندارد و طلاب باید در زمستان که نمی توانند روی سنگ مرمر سرد باغچه بنشینند سرپا غذا بخورند. آیا بهتر نیست بوفه مدرسه فیضیه را به داخل زیر زمین بسیار بزرگ دارالشفاء منتقل کنند که به راحتی می توان برای صدها طلبه صندلی و میز غذاخوری قرار داد تا طلاب مباحثه کرده و چای بخورند و از بوفه غذا بخرند؟ حتی آن چند صندلی چوبی مدرسه که توسط گربه ها بارها روی آن ادرار شده است هم برای مباحثه بدرد خور نیستند زیرا علاوه بر اینکه توسط گربه ها نجس شده اند هیچ پریز برقی هم در حیاط مدرسه نیست که لپ تاپ را به آن متصل کرد و عجیب آن که وقتی بنده از یکی از طلاب سؤال کردم امکان دارد یک صندلی چوبی تک نفره را از داخل حیاط دارالشفاء به داخل حیاط فیضیه ببرم که کنار تنها پریز برق آنجا قرار دهم و از لپ تاپ استفاده کنم ، گفت خیر و هشدار داد که این گونه حرکات یعنی انتقال یک صندلی چوبی تک نفره از حیاط دارالشفاء به داخل حیاط فیضیه فردا توسط دوربین مدار بسته توسط خدام بررسی می شود و توبیخ می شوی و مجازات دارد. یعنی ایشان تجربه کرده بود که این حرکات عادی و ابتدایی توسط دوربین مدار بسته چک شده و طلبه را مجازات و توبیخ کرده اند. به این طلبه ای که مقاله فوق را نوشته است و گفته است تهران باید مثل قم شود توصیه می کنم به این فکر کند که شهر تهران سی سال است تعداد زیادی کتابخانه شبانه روزی برای کنکوری ها دارد یا شهر کتابی دارد که صدها نفر با لپ تاپ در فضای آن مشغول کار هستند. در شهر قم حتی یک کتابخانه شبانه روزی وجود ندارد.
حتی یک کتابخانه وجود ندارد که روزهای تعطیل یا جمعه باز باشد حتی یک فضای کار گروهی مثل فضای کار گروهی کتابخانه دانشگاههای معتبر دنیا ندارد مثل فضای کار لپ تاپ در باغ کتاب تهران که تأسیس شده است. قم بیش از سی سال از شهر تهران عقب تر است. لطفاً در اینترنت کلمه باشگاه همکارا یا میزهای پژوهش باغ کتاب تهران را سرچ کنید. مشکل امروز ما این است که بوفه مدرسه فیضیه یک صندلی ندارد که طلبه چای بخورد و باید سرپا بایستد و غذا بخورد ولی در تهران مثل تمامی کتابخانه دانشگاه های معتبر دنیا باشگاه همکارا یا میزهای پژوهش برای کار گروهی تأسیس شده است ، سی سال دیگر قم به تهران نمی رسد آن وقت شما دنبال این هستید که تهران مثل قم شود؟
🔻🔻🔻
@mobahesat
41.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️نشان مهر
گرامیداشت سفر حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به قم
🔹قسمت سوم : آزاداندیشی، هویت علمی حوزه
🔸همراه با برخی فیلمهای منتشر نشده
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ استاد رضا مختاری پیرامون شخصیت علامه حسنزاده آملی:
سیره سلف، احترام به بزرگان در عین نقد آنان بوده است/ مراقب اختلاف افکنی دشمنان برای ازبین بردن اصل دین و تشیع باشیم
◀ اختصاصی مباحثات
🔹 مرحوم علامه حسنزاده آملی در بعضی موضوعات و برخی تخصصها طرف مشورت و اعتماد مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی بودند. برای نمونه ارجاع یک استفتاء به علامه حسنزاده آملی از سوی آیتاللهالعظمی گلپایگانی، در موضوع تعیین قبله و محاسبه ریاضی بود.ایشان جناب آقای شیخ علی شاکری و جناب انصاریان را بههمراه متن استفتاء خدمت علامه حسنزاده آملی روانه کردند و فرمودند که سلام بنده را خدمت ایشان برسانید و عرض کنید که چون جواب این سؤال تخصصی است و از عهده شما برمیآید، لطفاً اعلام نظر بفرمایید.
🔹 استاد حسنزاده آملی نهتنها درباره خود اهلبیت، بلکه از منسوبان و امامزادگان هم تجلیل کمنظیری داشتهاند؛ با عبارات عاطفی و خاص «عمهجان » و «ما همه به فدایش» و... به حضرت معصومه(س) عرض ارادت میکردند. حالات ایشان در زیارت حضرت معصومه واقعاً رشکبرانگیز بودو گاهی زمین پائین پای حضرت معصومه(س) را می بوسیدند. ایشان حتی به زیارت امامزادگان گمنام هم میرفتند.
🔹 همانطور که مطلع هستید، کتاب کشف المراد یکی از بهترین کتابهای کلامی شیعه بهخصوص در موضوع امامت است که ایشان این کتاب را تصحیح و منتشر کردند. علامه حسنزاده آملی برای اولین بار اصول کافی را اعرابگذاری کردند. میدانید که اعرابگذاری کتاب حدیثی کار بسیار دشواری است، اما بهخاطر توجه خاصی که ایشان به مکتب اهلبیت و احادیث بر جای مانده از آنان داشتهاند، این کار را انجام دادند. بعد هم کتاب شرح نهجالبلاغه میرزا حبیبﷲ خوئی را که ناقص مانده بوده، به تکمیل آن اقدام کردند . در خدمت به قرآن هم خلاصه منهج الصادقین مرحوم کاشانی را تصحیح کردند که بعدها دفتر تبلیغات اسلامی آن را تجدید چاپ کرد.
🔹 اگر بخواهیم ده نفر از علمای طراز نخست در زمان غیبت را نام ببریم، قطعاً یکی از آنان سید مرتضی است، اما ما ایشان را نقد میکنیم، ولی نقدی محترمانه و همراه با تکریم و احترام.شیخ صدوق شخصیتی است که با دعای حضرت ولیعصر(عج) به دنیا آمده و جزو افتخارات شیعه است، ولی آیا تمامی نظرات او را قبول داریم؟ ده ها نفر نظریه سهوالنبی او را نقد کردهاند، اما کسی به ایشان جسارت نکرده است. جسارت یا تحقیر و بیادبی به ساحت علما و بزرگانْ آثار سوئی دارد؛ از جمله بیبرکتی در عمر. توهین به بزرگان، بعضاً موجب کوتاهی عمر میشود که شواهد مختلفی هم در کتابهای گذشته ذکر شده، و هم ازمعاصران نقل شده است.
🔹 ما نباید توقع داشته باشیم که همه افراد به یک شکل فکر کنند. در واقع محال است. همانطور که میگویند اثر انگشت چند میلیارد انسان با یکدیگر متفاوت است، اندیشه انسانها هم مانند خطوط سرانگشتان آنان است. اصحاب ائمه در زمان حضور آنان با یکدیگر اختلاف داشتند. یونس بن عبدالرحمن با فضل بن شاذان یا دیگران با یکدیگر اختلافات کلامی و فقهی جدی داشتند، اما اینها نمیتواند مجوزی برای بیاحترامی و توهین باشد.
🔹 بزرگان همیشه توصیه کردهاند که هر تخصص، زبان و بیان خاص خود را دارد؛ چهبسا یک کتاب شرح نظریات فلان عالم، فقط توضیح نظر او برای فهم بهتر سخنانش است و نظر شارح نباشد، اما عدهای به برخی کتابهای شرح مراجعه و مطلبی را که برای تبیین نظر ماتن است بهعنوان نظر شارح عنوان میکنند.
🔹 برخی مطالب به نادرست به افراد نسبت داده میشود یا یک فرد با هویت کاملاً نامشخص در فایل صوتی ادعا میکند که در فلان همایش در مشهد بودیم و فلان عالم حتی یک بار هم به زیارت حرم امام رضا(ع) مشرف نشد که از دروغهای شاخدار است. این افراد جاعل اصلاً فکر نمیکنند که مثلاً شخصی مثل علامه حسنزاده آملی هزاران نفر شاگرد داشته و این شاگردها با او انس و ارتباط داشتهاند و شاهد ارادت رشکبرانگیز استادشان به اهلبیت علیهمالسلام بودهاند؟
🔹 آیا در این زمانه که یهود خبیث، وهابیت و بهائیت و دشمنان دیگر تمام همت خود را برای از بین بردن ریشه تشیع و اصل دین به کار بستهاند، چنین کارهایی صحیح است؟. چهبسا این مطالب شیطنت همان شبکههای معاند و مخالف تشیع و اسلام برای اختلافافکنی باشد.
🔹 تذکر این نکته هم لازم است که اگر احیاناً برخی شاگردان اساتید معظم اشتباهی داشته باشند یا در احترام و تمجید استادشان غلو کنند، در واقع این اشتباه شاگرد است و نباید به پای اساتید نوشته شود. ما در تاریخ با پدیده غلات یا برخی فرقه ها مثل واقفه و فطحیه مواجه هستیم؛ آیا نعوذ بﷲ این انحراف فکری و اعتقادی آنان را به پای امیرالمؤمنین و ائمه معصوم علیهمالسلام مینویسیم؟
🔸 مشاهده متن کامل:
https://mobahesat.ir/23537
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ پاسخی به توهین سایت رجانیوز به مرجعیت معظم تقلید
عبرت رئیسجمهور مخالف ولیفقیه و مرجعیت کافی نیست؟
🔸 سایت رجانیوز با انتشار مطلبی از آقای «مهدی جمشیدی» عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی با عنوان « هشت سال عبرت کافی نیست؟» مطالب ناروائی را به محضر مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی نسبت داده است. مباحثات با ابراز تاسف از این اقدام یک رسانه با شعار انقلابی، بیان چند نکته را ضروری میداند.
🔹 نویسنده متن با تقطیع غیراخلاقی بیانات این مرجع تقلید به این نتیجهی کلی رسیده است که «چشم امید مرجعیت به خارج و غرب» است. متنی که نویسنده در ابتدا از ایشان نقل کرده بدین گونه است:« گرانی برای مردم طاقتفرسا شده و اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم، به ضرر مردم است» این در حالی است خبر اصلی منتشره بدین گونه است: ایشان تاکید کردند:«بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحقّ این وضعیت نیستند.حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در قسمت دیگری از بیانات خود تصریح کردند :توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید»
🔹 به اعتقاد نویسنده، مراجع تقلید در قبال اقدامات نادرست داخلی و خارجی دولت تدبیر و امید سکوت کرده یا با آن همراهی کردهاند. به نظر میرسد این عضو هیات علمی محترم در هشت سال اخیر فقط رسانههای مورد پسند خود را پیگیری مینمود. چرا که مراجع عظام تقلید در این مدت دهها بار و به بهانههای مختلف در خصوص مشکلات اصلی جامعه مانند وضعیت بحرانی اقتصاد، بانکداری، ناهنجاریهای فرهنگی و مسائل سیاسی داخلی و خارجی تذکرات و عتابهای جدی به دولت وقت داشتهاند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشتهاند رابطه حوزهی علمیه و نظام باید «حمایت ناصحانه» باشد اما نویسنده انتظار دارد مراجع تقلید نیز مانند احزاب سیاسی مورد پسند وی همیشه عمل کنند.
🔹 آنچه که در بیانات مرجعیت معظم در خصوص چگونگی رابطه با کشورهای دیگر بیان شده دو کلید واژهی مهم «عزت و اقتدار» را دارد. همان دو شرط اصلی که سیاست کلی نظام و مورد تاکید همیشگی مقام معظم رهبری نیز بودهاست. ازین رو قراردادن مرجعیت معظم در مقابل رهبری توسط نویسنده نشان دهندهی پیشفرضهای ذهنی وی نسبت به نهاد مرجعیت است که لازم است به صورت مبنائی اصلاح شود.
🔹 متاسفانه در سالهای اخیر شاهد تلاش عدهای برای ایجاد تقابل بین مراجع تقلید و انقلاب اسلامی و رهبری معظم بودهاند. این افراد شامل دو گروه «معاندین و سکولارها» و «انقلابینمایان» هستند. وضعیت گروه نخست ناگفته پیداست اما خطر گروه دوم بخاطر قرارگرفتن در مناصب دولتی یا استفاده از رسانههای رسمی بسیار خطرناک است و هردو درواقع نفوذیهای دشمن برای از بین بردن تعامل مراجع تقلید و نظام هستند.
🔹 در اینجا لازم است به سایت رجانیوز و نویسندهی مطلب فوق که با تیتر «هشت سال عبرت کافی نیست» ؛ «عبرت تاریخی رئیسجمهوری» را یادآوری کنیم که براساس شعارهای انقلابی به جایگاه مهم ریاستجمهوری رسید اما بخاطر انحرافات فکری از جمله در قبال ولی فقیه ومرجعیت هماکنون منفور جریان انقلابی است و برای خودنمائی دست به دامان شبکههای معاند از جمله رسانههای خبیث عربستان شدهاست.
🔸مشاهده متن در سایت مباحثات
https://mobahesat.ir/23547
🔸 مشاهده متن کامل بیانات مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی:
https://b2n.ir/u77356
🔸 مشاهده متن سایت رجانیور به قلم مهدی جمشیدی
https://b2n.ir/p69760
🔻🔻🔻
@mobahesat