🔅در گفتوگو با استاد سطوح عالی حوزه بیان شد:
از حاشیه تا متن نشست مدیر حوزههای علمیه با طلاب
🔸روز ۲۱ بهمن نشست صریح و بدون واسطهی تعدادی از طلاب و نخبگان حوزه علمیه به آیتﷲ اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور برگزار شد. در این نشست طلابی از قم و مناطق مختلف کشور به ارائه دیدگاههای خود پرداختند. با توجه به برخی نقدهای پیش آمده در خصوص این برنامه گفتوگوئی با حجتالاسلام مهدی رهنما انجام داده ایم. وی مسئول مدیر بخش سطح مدرسه تخصصی فقه امام کاظم بوده که به عنوان یکی از اساتید نخبه در این جلسه به بیان دیدگاههای خود پرداخت.
🔹همانطور که در خبرهای مربوط به این برنامه هم آمده است، فلسفهی این نشستها صحبتهای بیپرده و مستقیم با مدیران تصمیمگیر است و این جلسه را هم آیتﷲ آقای اعرافی زحمت کشیدند و دستور انجام آن را دادند و ظاهراً اینطور بوده که جناب آقای بهاری به عنوان مدیر نخبگان چهار نفر را معرفی کردند که یکی از این افراد بنده هستم، چون بنده عضو این بنیاد نخبگان حوزه به عنوان استعداد برتر الف سطح چهار -به زعم آقایان- هستم. چهار نفر را به عنوان استعداد برتر انتخاب کرده بودند، دو نفر از مدارس مقدمات که یک نفر از مدرسهی حقانی و یک نفر از مدرسهی معصومیه و دو نفر از سطح عالی صحبت کردند که طبیعتاً افرادی که از مقدمات هستند را جناب آقای همّتیان و افرادی که از سطح عالی هستند را جناب آقای حامدی معرفی کردند.
🔹با توجه به اینکه جناب آقای ملکی –قائم مقام حضرت آیتﷲ اعرافی- برای مدیریت حوزههای علمیهی غیر از استان قم –که تحت اشراف مرکز مدیریت قم هست- کشور را به سه منطقه بر اساس جغرافیا تقسیم کردند، از هر منطقه دو طلبه صحبت کردند که در مجموع شش طلبه میشد و در مجموع ۱۴ نفر محضر آیتﷲ اعرافی صحبت کردند.
شاید هرکدام از دوستان در چندین محور هم فرمایشاتشان را گفتند. یک محور پرتکرار بحث معیشت طلاب بود که دغدغه مشترک بود، هرچند طلبهی عزیزی که از خوزستان روی خط بود، همهی دوستان دیگر را مورد نقد قرار داد که اصلاً چرا باید اینقدر در مورد بحث معیشت گفتوگو شود و ما نباید اینقدر به بحث معیشت بپردازیم. مگر حوزهی قبل از انقلاب و زمان حضرات معصومین در چه شرایطی بوده که ما اینقدر بخواهیم به مباحث معیشتی بپردازیم.
🔹دوستان صحبتهای زیادی کردند و حتی نقدهای نسبتاً تندی هم گفته شد، لذا شاید کمتر محوری را بتوانیم بگوییم که به آن اشاره نشده باشد، مخصوصاً آنها که از حوزهی شهرستانها و استانها بودند، به مباحث استانی خودشان و مشکلاتی که دارند میپرداختند، از جمله کمبود استاد، کمبود منابع، کمبود امکانات، کمبود رشتههای تخصصی و ضعف مدیریتهای استانی که به صورت جدی به آن اشاره شد، نقد شد و بعضاً با عبارتهای تند و صریحی بود.
🔹خلاصه عرایض بنده این بود که با توجه به اینکه بنده در مدرسهی تخصصی امام کاظم(ع) محضر طلاب هستیم، شاید مهمترین چالش پیشروی طلاب را این احساس کمفایده بودنِ دروس موجودی که در حال خواندن هستند و فاصلهی بین دروس موجود با نیازهای جامعه، مأموریتها و رسالتهایی که دارند و اینطور شبهات، میدیدم. لذا به ایشان عرض کردم که زمانی که رهبری میفرمایند جهاد تبیین باید نسبت به اصل انقلاب اتفاق بیفتد، حوزه هم به عنوان جایی که اکنون به صورت جدی مورد هجوم تبلیغات سوء دشمن و نگاههای منفی و تخریبگونه است، بسیار شایسته است که مدیریت حوزه یک جهاد تبیینی را نسبت به همین برنامههایی که میفرمایید کاملاً تدوین شده، با یک گفتمان جدی به محضر اساتید، طلاب و بخشهای مختلف برسانید .
🔹این را محضر ایشان عرض کردم و گفتم مسلماً همانطور که فرمایش رهبری نسبت به اصل نظام با یک نمایشگاه دستاوردهای جمهوری اسلامی نمیتواند اتفاق بیفتد، شما هم نمیتوانید برای تبیین عملکرد حوزه به صرف یک نمایشگاه که برگزار شود، اکتفا کنید، بلکه واقعاً احتیاج است که در درجهی اول مدیران بعد اساتید و خودِ طلّاب نسبت به برنامههایی که حوزه جهت این دارد که یک طلبه را از ابتدای مسیر تا آنجا که قرار است در خدمت پاسخگویی به نیازهای نظام، حوزه و تشیّع قرار گیرد تبیین و ترسیم کند.
🔹این عرایضی بود که بنده داشتم و پیشنهاد روشنم هم این بود که، بنده دو سال قبل به عنوان اسم نخبگان –که بنده خیلی ربط بامسمّایی هم با این عنوان ندارم- پیشنهاد داده بودم که کانونهای نخبگانی شکل بگیرد تا با آن کانونها، خودِ نخبگانِ حوزه که سرمایههای جوان حوزه هستند، در این زمینهها فکر کنند، ایدهپردازی کنند و وارد میدان شوند. ایشان همان زمان نیز از این پیشنهاد استقبال فرموده بودند و هنوز بخاطر موانعی اتفاق نیفتاده بود، لذا عرض کردم میتوانید از این ظرفیت کانونهای نخبگانی در این جهت نیز استفاده کنید، این هم اجمالی از عرایض بنده بود.
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23704
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️به بهانه بررسی کتاب نظام اقتصادی سازمان روحانیت/
از نظام اقتصادی حوزه تا شفافیت مالی بیوت مراجع
🔹کتاب «نظام اقتصادی سازمان روحانیت» توسط موسسه مطالعاتی صراط مبین و با قلم حجت الاسلام وحید نجفی چاپ و منتشر شد است. وی در گفتگویی به ارائه تصویری کلی از این اثر، چالشهای پیشروی پژوهشی اینچنینی و برخی مباحث مهم کتاب پرداخته است که مشروح آن در ادامه میآید:
در رابطه با اهمیت موضوع اقتصاد در سطح حوزه میتوان به عنوان نمونه به چندین پیمایش برگزار شده بین طلاب سطوح مختلف استناد کرد. در این پژوهشها سوالات مختلفی در رابطه با مسائل گوناگون درسی، تبلیغی و دیگر شئونات طلبگی از طلاب پرسیده و از آنان خواسته شده بود که به مهمترین دغدغه خود از میان این مسائل مختلف، اشاره کنند؛ نکته قابل توجه اینکه در نتیجه این نظرسنجیها، مسائل مالی و اقتصادی دارای بیشترین امتیاز شده است، مسائلی که در دوران همهگیری کرونا به شکلی حادتر نمایان گردیده است.
🔹با وجود این درجه از اهمیت مسائل اقتصادی، همچنان نگاهی سطحی در مورد آن وجود دارد به این شکل که برای مثال حداقل تا همین چند صباح پیش تمام دغدغههای اقتصادی حوزویان محدود به وجود چالشی با عنوان صف شهریه بود. یعنی از کل مسائل کلان اقتصاد حوزه، تنها به بخش بسیار کوچک نحوه توزیع شهریه توجه شده بود. یا حتی از زاویه نگاه مسئولان نیز احتمالا مسئله در سطح چگونگی توزیع وجوهات خلاصه میشد.
🔹تلاشی که در این کتاب انجام شده و در نام آن یعنی « نظام اقتصادی سازمان روحانیت» نیز آشکار است این بوده که مسأله اقتصاد حوزه به شکلی گسترده و واقعی بررسی شود. یعنی سعی در این بوده که تمام ابعاد مسأله اقتصاد حوزه با همه گستردگی، ابعا و زوایای مختلفی که دارد مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
یکی از ابعاد مسأله اقتصادی حوزه که باید امروز مورد توجه قرار گیرد بحث شکاف بین طلاب و بزرگان حوزه و روحانیت است. احساسی که با کمی کنکاش در کف حوزه به خوبی قابل لمس است و عبارتست از اینکه طلبهها معتقدند که بزرگان حوزه با مشکلات شدید معیشتی که گریبانگیر عموم طلاب است مواجه نیستند و در مقایسهای بین سطح زندگی خود و این بزرگان به این نتیجه رسیدهاند که آنان چنین مشکلات مالی و دغدغههایی آنرا ندارند.
🔹از طرف دیگر طلاب میبینند که در سطح سازمانی ساختمانهای بسیار لوکس، شیک و مفصل توسط مراجع و بزرگان با استفاده از وجوهات ساخته میشود. از سویی دیگر هم زمانیکه اقدام به گله و شکایت از مشکلات مالی خود میکنند، معمولا با توصیههای اخلاقی مواجه میشوند. در حالیکه حداقل میتوان گفت که وظیفه بزرگان حوزه با وظیفه طلاب متفاوت هست و اگر طلاب موظف هستند که تمام مشکلات را تحمل بکنند، بزرگان باید به نحو کامل برای حل مشکلات معیشتی طلبهها دغدغه داشته باشند.
🔹درباره شفافیت گردش وجوه مالی که در اختیار بیوت قرار دارد میتوان گفت، اولا در منابع متولی مطالعات آیندهپژوهی این مسأله مهم مطرح شده است که به زودی روحانیت مجبور به ارائه بیلان کاری خود است، یعنی بیوت حتما باید این کار را انجام دهند.البته هماکنون نیز تا حدودی این اتفاق رخ داده است تا جایی که شخصا و در همین اواخر شاهد تهیه یک گزارش اینفوگرافیک توسط بیت یکی از مراجع بودهام مشتمل بر اینکه در فلان قضیه چه مبالغی هزینه و این پولها صرف چه کارهایی شدهاند.
🔹در مورد قابلیت دسترسی و ارائه کتاب به بزرگان و مسئولان حوزه باید گفت که جزوهای به صورت خلاصه از کلیات و مباحث اصلی کتاب تهیه شد تا به صورت رایگان پخش شود و در اختیار افراد قرار گیرد ولی به عنوان نمونه در آستانه برگزاری یکی از اجلاسیههای حوزه و پس از تقاضای توزیع این جزوه، مسئولان ذیربط به این دلیل که جزوه در مجموعهای خارج از حوزه گردآوری و تهیه شده و در نتیجه پخش شدن آن به مصلحت نیست، اجازه توزیع آنرا ندادند.
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23710
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/ نگاهی به روشهای تبلیغی امام کاظم(ع)
http://mobahesat.ir/10437
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/بهمناسبت مبعث
✔️ «گوشهای از اخلاق محمد» در کلام مرحوم آیتالله سید ابوالفضل زنجانی
🔸 آیتالله سید ابوالفضل زنجانی، مجتهد، نویسنده و سیاستمدار ملیگرای ایرانی و از اعضای نهضت مقاومت ملی و جبهه ملی بود. وی که از شاگردان آیات عظام میرزای نایینی، غروی کمپانی و سید ابوالحسن اصفهانی بود، از منتقدان حکومت پهلوی، و هوادار محمد مصدق بهشمار میرفت. آیتالله سید ابوالفضل زنجانی خود را مخالف استبداد دینی و از طرفداران حقوق بشر میدانست. «گوشهای از اخلاق محمد» از تألیفات اوست که مباحثات بهمناسبت مبعث، دو بخش از آن را بازنشر کرده است.
«با ستمدیدگان»
🔹 از نظر رسول اکرم، همهی افراد جامعه موظف به مقاومت در برابر ستمکاران هستند و نباید نقش تماشاگر ایفا بنمایند و میفرمود برادرت را چه ظالم باشد و چه مظلوم یاری نما! اصحاب گفتند معنی یاریکردن به مظلوم را فهمیدیم؛ ولی ظالم را چگونه یاری کنیم؟ فرمود دستش را بگیرید تا نتواند به کسی ستم کند.
🔹 در دوران جاهلیت نظم و قانونی که حدود و حقوق افراد را تأمین بکند و یا سازمانی که مرجع دادخواهی و احقاق حق بوده باشد وجود نداشت و جز افرادی که به قدرت و یا نفوذ شخصی و یا به عصبیت قبیلهای متکی بودند، باقی مردم در معرض همهگونه تعدی به جان و مال و ناموس واقع میشدند و خوی وحشیانهی آکل و مأکول و قانون جنگل همهجا حکمفرما بود.
🔹 روزی مرد غریبی از قبیلهی زبید، کالایی در بازار مکه عرضه کرد و عاص بن وائل که از سرکشان قریش بود کالای زبیدی را خریده و از دادن بهای آن امتناع نمود. مرد مالباخته، مأیوسانه بالای کوه ابوقبیس صدا به دادخواهی بلند کرد و میگفت ای خاندان فَهر (جد اعلای قریش که به مردانگی شهرت داشت) من غریب دیار شما هستم و هنوز مراسم عمره را انجام ندادهام. حرمت مرا رعایت نکردند و مالم را به ستم ربودند؛ کجایند جوانمردانی که به دادم برسند و حق مرا بازستانند؟ آه مظلوم در فضای مکه پیچید.
🔹 محمد به اتفاق عمویش زبیر بن عبدالمطلب بهپا خواست و با همکاری چند نفر از سران قبایل قریش در خانهی عبدالله بن جدعان تیمی گرد آمده، همقسم و همپیمان شدند که بدین هرج و مرج پایان بدهند و متفقاً به دادرسی ستمدیدگان برخیزند. آنگاه به حالت اجتماع نزد عاص بن وائل رفتند. او که یارای مقاومت در برابر این نیروی تحریکشده و عصبانی را در خود نمیدید، به ناچار تسلیم شد و مال اعرابی را پس داد.
«با بردگان»
🔹بردهگیری یکی از عادات زشت و معرف خوی ستمگری بشر است و از صدر تاریخ پیدایش انسان متداول بوده و رفتهرفته جزو حقوق اربابان و از اصول مسلم اجتماعی بهشمار رفته و در همهی جوامع بشری آنچنان رسوخ یافته بود که حتی عقلا و دانشمندان ملل نیز آن را مستحسن میدانستند. در هیچیک از تمدنها نهتنها در برانداختن آن، بلکه در تعدیل آن نیز قدمی برداشته نشده است.
🔹 فلاسفه یونان معتقدند بودند که اساساً افراد بشر دونوع آفریده شدهاند: نخست آزادان و دوم بردگان و این نوع اخیر تنها برای خدمت به نوع اول آفریده شده است. ارسطو نظام بردگی را یکی از ضروریات مجتمع بشری دانسته و گفته است در کارهایی که به نیروی جسمانی بیشتری نیازمند است، دولت باید تنها از بردگان استفاده کند؛ نهایت آنکه به بهبود زندگی آنها هم توجه نماید.
🔹 رسول اکرم با عقل رشید و وجدان سلیم دریافته بود که افراد بشر در اصل طینت و مواهی فطری نظیر یکدیگرند و همهی آنان دارای روح و اراده و عواطف و احساسات انسانی هستند و تفاوت در نژاد و رنگ و زبان و زاد و بوم و حتی امتیاز در تقوا و دانش نیز مطلقاً منشأ تبعیض در حقوق نمیتواند بود؛ پس چرا بعضی از افراد بشر بعضی دیگر را به بردگی بگیرند و علاوه بر سلب آزادی، آنها را از تمام حقوق بشری نیز محروم بدارند؟
🔹 او نیک میدانست که زدودن یک فکر هزارانساله که در دماغ هر دو دستهی اربابان و بردگان رسوخ کرده است، جز از راه ایجاد تحول در طرز فکر جامعه میسر نمیگردد و با وضع یک ماده قانونی بدون ضمانت اجرا، از داخل نفس مالک و مملوک، یک نظام طبقاتی ریشهدار را نمیتوان از میان برداشت؛ چه اربابان، این ظلم فاحش را جزو حقوق اساسی خود میپنداشتند؛ بردگان نیز به حکم عادت و مرور زمان نیروی ارادهشان از کار افتاده و قدرت استقلال تصرف را از دست داده بودند و حس آزادگی و آزادزیستن در وجودشان کاملاً تخدیر شده و باورشان شده بود که حق حیاتشان در همین وضع مرگآساست. پس باید این شکل اجتماعی را بهتدریج و با پیشرفت رشد جامعه و اتخاذ تدابیر حکیمانه حل نمود.
ادامهی مطلب👇👇👇
http://mobahesat.ir/16042
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️در گفتوگو با حجتالاسلام سیدنژاد بررسی شد/
تخطیهای فقهی سینمای ایران و مواجههی حوزه با آن
🔹در خصوص مباحث دینی و اسلامی جشنواره چهلم نیز مانند ادوار گذشته با ضعف جدی مواجه بود چرا که در سینما آنچه در فرم یک فیلم مورد توجه قرار میگیرد، نمایش نمادهاست و در این جشنواره نمادهای انقلابی، اسلامی و دینی خیلی کم دیده شد. در حالیکه توقع از یک مراسم سینمایی با نام فیلم فجر، نمایش اینگونه نمادها و پرداختن به مضامینی اینچنینی است، چیزی که در سالهای اخیر کمتر به آن پرداخته شده است.
🔹تمام اتهام را هم نمیتوان متوجه سینماگران دانست و گفت همه آنها در برابر اسلام ایستادهاند، ممکن است برخی مقاصد و اغراضی داشته باشند ولی این مسأله عمومیت ندارد.
🔹 البته بخش قابل توجهی از سینماگران ایران دغدغه دین و اسلام را ندارند و هدفشان گیشه، پول و فروش است که برای رسیدن به آن به دنبال ارائه یک اثر جذاب یا کمدی و یا نمایش خشونت و سکس هستند. پس با قاطعیت میگویم که واقعا دغدغه دینی و اسلامی ندارند. به هر حال این وضعیت و واقعیت سینمای ایران است و بنابر ضربالمثل معروف «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، خروجی سینمای ایران هم همین مسائل است و نه چیز بیشتری.
🔹 در ایران محدودیتهایی برای نمایش وجود دارد و بر خلاف غرب که سینماگر قادر به نمایش برخی صحنههای جنسی برای بیننده است، سینماگر ایرانی به علت حرام بودن، عدم اجازه نظام و حاکمیت و همچنین مغایرت چنین مسائلی با ارزشهای اسلامی، دینی و بومی کشور، اجازه چنین کاری ندارد. بنابراین کارگردان ایرانی با اطلاع از این عدم اجازه و به منظور پر کردن این خلأ، فرمی را کشف کرده که اتفاقا از آن جواب هم گرفته و در جلب توجه مخاطب هم موفق بوده است. البته این فرمها با توجه به شخصیتهای مختلف کارگردانان ایرانی، متفاوت است، به عنوان نمونه «منوچهر هادی»، فرم مختص به خود را دارد و پورنی که نمایش آن محدودیت دارد را در قالب کلمات به مخاطب القا میکند و به این وسیله گیشه را نیز تصاحب کرده است. روشی که زمانی من برای آن واژه «پورنوکلماتور» را جعل کرده بودم.
🔹 یکی از عناصری که غرب در رابطه با سینما به ما معرفی کرده است همین پورن، سکس و عاطفه است. کارگردان هم مدعی است که نمیتواند از آن بگذرد، هر چه بگویید و هر کاری کنید او به روش خود مسیر را پیمیگیرد، اگر نمایش سکس ممنوع است پس آن را در قالب کلمات بازنمایی میکند که از نظر روانشناسی تأثیر به مراتب مخربتری از نمایش و صحنه پورن دارد.
🔹مسأله لمس در فقه و احکام اسلامی ما به صراحت آمده و به شکل کلی و بنابر شرع، لمس نامحرم در موارد ضروری جایز شمرده شده است آن هم از روی لباس و بدون لذت ولی شما میبینید که در سالهای اخیر لمس نامحرم در سینما بسیار عادی شده است. نکته عجیبتر در جشنواره فیلم فجر امسال و در فیلمی به نام «لایههای دروغ» اتفاق افتاد که کار از لمس گذشته بود، در این فیلم کاراکتر زن و مرد، یکدیگر را میگرفتند و ورزشی مانند کشتیکج را به نمایش میگذاشتند. من تعجب کردم که این فیلم چگونه از ممیزی عبور کرده و چگونه مجوز گرفته است چرا که کار از لمس گذشته و اساسا به در آغوش کشیدن رسیده است.
🔹 واقعیت این است که باید یک فرمی طراحی بشود چرا که خود سینماگران هم به هر حال اعتقاد به فرم دارند ولی این طراحی نشده و ما درسینمای ایران فرم بیان احکام نداریم که البته برای جمهوری اسلامی که قرار بود در این زمینهها کاری انجام دهد، اتفاق بدی است.
🔹علت عدم چنین فرمی دو چیز است، یکی اینکه سینماگران ما دغدغه دینی ندارند و دیگر اینکه حوزه و اهل دین آنگونه که باید به مسائل تخصصی سینما نپرداختهاند.
🔹به نظر چند راهکار بسیار ساده و معمولی برای حل معضل امروز سینما در حوزه دین وجود دارد. اول اینکه پیوند سینمای تکنیکال و فرم واقعی با مباحث دینی، فقهی و اندیشمندان این حوزه ضروری است. راهحل دوم این است که آن عالم، روحانی و طلبهای که معتقد است سینما در جامعه آثار مثبت یا منفی موثری دارد، باید مقداری معلومات و تخصص خود را در حوزه سینما افزایش دهد. راه سوم، تولید فرم دینی در سینمای ایران با روش انگارهسازی مفاهیم دینی است.
🔹حدود ۶۰ فیلم پروانه نمایش نگرفتند و طبق قانون، ارشاد باید غرامت همه اینها را بدهد. میانگین غرامت هر فیلم هم ۶ میلیارد تومان است.
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23716
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️به بهانه انتشارکتاب «آراء الامامیة أو الفقه علیالمذاهب الخمسة»
🔅آیتاللهالعظمی سیداحمد حسینی زنجانی و فقه مقارن
🔸مقدمه/کتاب «آراء الامامیة أو الفقه علی المذاهب الخمسة» از آثار مرحوم آیتﷲ حاج سید احمد زنجانی، والد آیتﷲالعظمی سید موسی شبیری زنجانی، به تازگی توسط مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام تحقیق و منتشر شده است. «آراء الامامیة»، از اولین آثاری است که در دورۀ معاصر، مسائل فقهی را با نگاه فقه مقارن بررسی میکند. از همین رو بر آن شدیم تا در اینباره، پای سخن یکی از اعضای گروه تحقیق کتاب، حجتالاسلام و المسلمین سید عبدالحسین آل یاسین بنشینیم. آقای آل یاسین از محققین مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام، و استاد سطح عالی حوزۀ علمیه قم است.
🔹داستان تألیف کتاب آراء الامامیه این است که وقتی کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه توسط وزارت اوقاف مصر تألیف شد ـ که کتابی بود بسیار جامع، مشتمل بر آرای مذاهب چهارگانه اهل سنت در ابواب مختلف فقه[۱] ـ و در محافل علمی منتشر گردید، بسیاری از علما و اهل تحقیق آن را پسندیدند. پس از جا افتادن این کتاب در محافل اهل سنت، علمای شیعه هم کتاب را دیدند و پسندیدند؛ اما متأسف بودند که چرا جای آرای امامیه در کتاب خالیست. مرحوم آیتﷲ زنجانی هم پس از دیدن این خلأ و به جهت همان دغدغهمندی و نگاه جامع فرامنطقهای تصمیم گرفتند از ابتدا تا انتهای فقه، آرای مشهور امامیه را هم بهصورت تعلیقه به آن کتاب اضافه کنند. بهعبارت دیگر کتاب آیتﷲ زنجانی شبیه تعلیقهای بود بر کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه. البته مرحوم زنجانی به دو شکل کتاب را تألیف کردهاند: شکل جدولی و شکل تعلیقهای. متأسفانه شکل تعلیقهای کتاب ـ جز چند صفحهاش ـ مفقود است. بنابراین محققان مرکز فقهی امام محمد باقر(ع) برای تحقیق و چاپ کتاب مذکور، از نسخه جدولی استفاده کردند.
🔹نکته بسیار مهم کتاب، «مقارَن» بودن است. نوشتن «فقه مقارن» کار راحتی نیست؛ زیرا شما وارد عرصهای میشوید که قرار است در آن یکسری آرای متشتت را جمعآوری کنید. اختلاف نظر در این حوزه بسیار زیاد است. اساساً اختلاف نظر و رأی حتی در درون خود یک مذهب بعضاً بسیار زیاد دیده میشود. حتی یک عالم هم ممکن است در آثار مختلفش آرای مختلفی داشته باشد. مثلاً کراراً دیده شده که مرحوم علامه حلی یا مرحوم شیخ طوسی که کثیرالتألیف بودند، در آثار مختلفشان آرای مختلفی دارند. حالا هرچه مقیاس کار بیشتر شود (چند نفر یا چند مذهب) طبعاً اختلافات هم بسیار زیاد میشود و ما در نوشتن اثری با رویکرد فقه مقارن باید تمام این اختلافات را درنظر بگیریم.
🔹نکته یا فایده دیگر نوشتن فقه مقارن این است که در بسیاری مواقع، حقیقت از خلال همین تضارب آرا و اصطکاک اقوال مختلف راحتتر هویدا میشود. گاهی انسان فقط یک مطلب را میشنود و ممکن است احساس کند حقیقت همین است. اما گاهی حرف مخالف را هم میشنود و طبعاً بهتر میتواند قضاوت کند که کدام به حقیقت نزدیکتر است و ایجاد مقارنه بین آرای مختلف چنین ثمری دارد. به همین خاطر از قدیم بزرگان ما ـ مانند شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و طبرسی ـ نیز به فقه مقارننویسی نظر داشتند. البته یک دوره فترتی هم داریم در این زمینه؛ یعنی از زمان خود شیخ انصاری و بعد از او ما اثر بارزی در زمینه فقه مقارن نداشتیم؛ تا زمان مرحوم سید احمد زنجانی. حتی کتابهای فقه مقارنی که ذیل آن کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه نوشته شدند ـ مانند الفقه علی المذاهب الخمسه مرحوم مغنیه یا الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت(ع) ـ نیز مربوط به بعد از کتاب مرحوم زنجانی است.
🔹یکی دیگر از امتیازات این اثر، انعکاس آرای مشهور است. بعضی آثار فقه مقارنی که پس از اثر مرحوم زنجانی منتشر شدند و حالت تعلیقه بر کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه داشتند، مقید بر آوردن آرای مشهور امامیه نبودند. مثلاً مرحوم مغنیه غالباً نظرات فقهای معاصر مانند مرحوم خویی و یا حتی آرای خودش را آورده است. در حالی که مرحوم زنجانی مقید به آوردن آرای خودش نبوده و چه بسا بعضی آرایی که در این کتاب آورده با آرای خودش در کتابهای دیگرش موافق نباشد؛ اما چون نظر مشهور بوده، آورده است.
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو و راهنمای خرید کتاب:
https://mobahesat.ir/23723
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️در گفتوگو با نماینده سابق جامعةالمصطفی در روسیه مطرح شد/
🔅از چچن تا قفقاز، ماجرای مواجهه جامعه مسلمانان روسیه با بحران جنگ در اوکراین
🔹بیش از ۱۸۵ قوم در روسیه زندگی میکنند که ۴۴ قومیت آن مسلمان هستند. چیزی که درباره تعداد جمعیت این کشور برآورد میشود عددی بین ۱۴۶ تا ۱۵۰ میلیون نفر است که از این میان ۱۶ تا ۲۰ میلیون جمعیت مسلمانان این کشور را شامل میشود.
🔹اسلام از دو منطقه به روسیه وارد شده است، منطقه اول «قفقاز»، که اسلام در پی فتح ایران توسط خلیفه دوم، به منطقه «دربند» که در آن زمان جزئی از خاک ایران بوده است، وارد شده و لذا در این منطقه یکی از قدیمیترین مساجد جهان اسلام وجود دارد. منطقه دوم شهر «بلگار» در «تاتارستان» است که ورود اسلام به آن حدودا در سال ۹۴۲ میلادی به درخواست «خان آلموش» از خانهای مستقل و از قدرتهای محلی تاتارستان، اتفاق افتاده است. تفاوت ورود اسلام در این دومنطقه این است که در تاتارستان، اسلام درقالب یک حکومت وارد و پذیرفته شده است.
🔹 در منطقه قفقاز با مذاهب حنفی، شافعی و شیعه روبرو هستیم، شیعیان عده کمی هستند که در شهر دربند حضور دارند و شامل «آذریها»، «لزگینها» و «ایرانیها» هستند. گروهی که ایرانی نامیده میشوند، آذریهای ایرانی بودهاند که قبل از انضمام این منطقه به روسیه تزاری در این مکان سکونت داشتهاند.در منطقه شرق و ناحیه ولگا ما با تاتارها و باشقیرهای حنفی مذهب مواجه هستیم که میزان تدینشان در شرایط فعلی و پس از فروپاشی شوروی با مسلمانان ساکن قفقاز قابل مقایسه نیست. مسلمانان قفقاز، توجه بیشتری در حفظ آداب و رسوم دینی دارند.
🔹روسها از زمان تشکیل نخستین دولتهایشان تا به امروز، مواجهه خشنی را با مسلمانان در تاریخ ثبت کردهاند. از زمان ایوان مخوف یا ایوان گروزنی، جامعه مسلمانان روسیه قدیم با سختترین برخوردها شامل قتل و کشتار، تبعید و تغییر دین و مسیحیسازی روبرو بودهاند. امروزه چه در تاتارستان و چه در دیگر نواحی، تاتارهایی وجود دارند که مسیحی شدهاند در حالیکه عقبه آنها حکایت از مسلمان بودنشان دارد.
🔹در شرایط فعلی سازماندهی ارتش روسیه شامل سربازی اجباری میشود که نیروهای آن از قومیتهای مختلف تأمین میشوند، در میان کادر رسمی ارتش روسیه نیز افرادی از میان مسلمانان حضور دارند، ولی آنچه در حال حاضر میتوان دید این است که تنها از جمهوری خودمختار چچن نیروهای مختلفی برای جنگ آماده شده است.رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن، همواره سعی در ایجاد یک رابطه مراد و مریدی بین خود و ولادیمیر پوتین داشته و در همین راستا از جانب روسیه امتیازات ویژهای به او اعطا شده است. از جمله این امتیازات، اختیار تربیت نیروهای کماندو ویژه در چچن و بهرهبرداری از آنان در راستای تأمین امنیت روسیه و چچن است.
🔹 همچنان که در سوریه بخشی از نیروهای رمضان قدیروف حضور داشتند، در تهاجم به اوکراین نیز یک گروه ۱۰ هزار نفری، تجهیز و وارد اوکراین شدند که چند روز پیش نیز یکی از ژنرالهای این نیروی ویژه کشته شد. در مقابل و در اوکراین نیز، چچنهایی که در این کشور به هر عنوانی ساکن بودهاند دو گردان نیرو تشکیل داده و با نیروهای رمضان قدیروف درگیر شدهاند و در واقع یک برخورد چچنی-چچنی در جنگ روسیه و اوکراین اتفاق افتاده است.
🔹چه جنگ با اوکراین واقع میشد و چه نمیشد، فضا و افکار عمومی مسلمانان به ویژه در منطقه قفقاز، به نفع روسها نیست. مسلمانان قفقاز با داشتن روحیه جنگندگی،از دیرباز با روسها مشکل داشتند تا جایی که در جنگ چچن، اینگوشها و داغستانیها به چچنیها کمک میکردند
🔹مسلمانان در شرایط فعلی ظهور و بروزی آشکاری از خود نشان نمیدهند. در بین برخی از ساختارها مثل اداره دینی قفقاز، حمایتهایی از آقای ولادیمیر پوتین وجود دارد ولی قابل تعمیم نیست. عدهای که بهرهای از تدین دارند، نگاه موافقی با سیاستهای دولت روسیه ندارند. البته این برداشت مربوط به قبل از درگیری اوکراین است و به شکل طبیعی، قابل تعمیم به حال حاضر به نظر میرسد.
🔹این جنگ فرسایشی خواهد شد. خود غربیها این پیش بینی را کردهاند. به گمان بنده این جنگ، خواست غرب بوده است تا از سویی هم توان روسیه فرسایش یابد و هم مساله کنترل چین آغاز شود.
🔹 غرب گام به گام پیش آمده و تحریک اوکراین جزئی از دستور کار آنها بوده است. اگر توافقی صورت نگیرد، روسیه نیمی از اوکراین و ساحل دریای سیاه را تصرف خواهد کرد و اگر غرب عقب ننشیند، اوکراین را به سرزمین سوخته تبدیل خواهد نمود. جنگ جهانی سوم بیش از آنچه دیده میشود نزدیک است.
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23731
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️این خِشت، کَج است!
🔅نقدی بر تقریر حجة الاسلام مهدوی ارفع از «دیدگاه رهبر انقلاب دربارۀ واکسن کرونا و وظیفۀ ما در قبال آن»
🖋سید محمدحسین دعائی
🔸اخیرا صوت یک سخنرانی نیمساعته از «جناب حجة الاسلام مهدوی ارفع» با موضوعِ «دیدگاه رهبر معظم انقلاب دربارۀ واکسن کرونا و وظیفۀ ما در قبال آن» در فضای مجازی منتشر شده است که به نظر نگارنده، اشکالات فراوانی به آن وارد است.
🔹شاید مهمترین و بزرگترین خطای حجة الاسلام مهدوی ارفع و همفکران ایشان آن باشد که: نظرات ولائی و حاکمیتی ولی فقیه را به «احکام حکومتی» ـ آن هم با یک تفسیر بسیار مضیق ـ منحصر کرده و فقط تبعیت از آن را بر همگان واجب میدانند. حال آنکه: ولایت فقیه و آثار آن ـ از جمله وجوب تبعیت ـ منحصر به شخص ولی نبوده و به تمام نظام حاکمیتی تحت امر او سرایت پیدا میکند.
🔹حتی اگر اوامر لازم الاجراء ولی فقیه را صرفا آن اوامری بدانیم که او ـ شخصا و صریحا ـ آنها را ابراز کرده است، باز هم نتیجهای که حجة الاسلام مهدوی ارفع میگیرد، نتیجۀ نادرستی است. زیرا رهبر عزیز و حکیم انقلاب ـ شخصا و صریحا ـ هم «عمل به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا بگوید» را ضروری دانستهاند، هم «رعایت پروتکلها» را لازم شمردهاند و هم «انجام واکسیناسیون عمومی» را مورد تأکید قرار دادهاند.
🔹گاه در مواردی و بنا بر دلائلی، همچون: پیچیدگی موضوع، حساسبودن مسئله یا ضرورت وحدت رویه در جامعه، ولی فقیه ـ بهعنوان مجتهد جامع الشرائطی که مسئول تأمین مصالح امت اسلامی است ـ به فضای «موضوعشناسی» ورود پیدا کرده و پس از بررسی نظرات کارشناسان، یکی از آنها را به جریان میاندازد. در چنین مواردی، دیگر نمیتوان نظر کارشناسی ولی فقیه را نظری در عرض دیگر نظرات دانست و آنها را بر نظر او ترجیح داد.
🔹باید توجه داشت که: اولا، احتمال خطای ولی فقیه، بههیچوجه نافی وجوب تبعیت از او نیست؛ ثانیا، اگرچه با یقین به اشتباه ولی فقیه، نمیتوان از او تبعیت کرد، اما احراز این امر، کار هر کسی نیست؛ و ثالثا، مراد از یقین به اشتباه ولی فقیه ـ که میتوان با تکیه بر آن، از دستور یا نظر کارشناسی او تبعیت نکرد ـ یقین صددرصدی است؛ نه احتمال، ظن قوی یا حتی اطمینان.
🔹رهبر معظم انقلاب ـ بهعنوان یک مجتهد حکیم، بصیر، متقی، شجاع، غیور، زمانشناس و برخوردار از مجاری اطلاعاتی متعدد، متنوع و بینظیر ـ به مسئلۀ واکسیناسیون ـ بهعنوان یک مسئلۀ کلان، حیاتی و حساس ـ ورود پیدا کرده و جمعبندی خود دربارۀ آن را ـ بهعنوان فصل الخطاب ـ ابراز کردهاند: «واکسیناسیون عمومی مسئلهی بسیار مهمّی است که حتماً بایستی انجام بگیرد.» (6/6/1400)
🔹اگرچه برخی برای توجیه عملکرد ناصواب خود در ماجرای کرونا، از عملکردِ «علامۀ طهرانی رضوان الله علیه» در ماجرای «کنترل جمعیت» مایه گذاشته و با این کار خود، ذهنیت نادرستی از آن عالم ربانی را رقم زدند، اما با توجه به اصول فکری و رفتاری ایشان در عرصۀ «سیاست» و «اجتماع»، میتوان به این نتیجه رسید که هیچ شباهتی بین دیدگاه ایشان و دیدگاه افرادی مثل حجة الاسلام مهدوی ارفع وجود ندارد.
🔹اینکه عدهای بهخاطر یقین به مضر بودن واکسن کرونا، از تزریق آن خودداری کنند، کاملا قابلفهم است؛ اما اینکه کسانی، با تکیه بر یکسری اطلاعات و تحلیلهای غیریقینی، به «مخالفت علنی با واکسیناسیون» پرداخته یا بدون تزریق واکسن و بهشکل غیرقانونی، به دریافت کارت واکسن مبادرت ورزند، قابلتوجیه نیست.
🔹شاید موضوعاتی مثل کرونا، واکسن و ماسک، خودشان خیلی مهم نباشند ـ که هستند ـ اما آنچه اهمیت دارد، «خشت کج» و سنگ بنای غلطی است که دارد توسط عدهای از دوستان گذاشته میشود؛ همان اتفاق خطرناکی که یقینا به تکمیل پازل دشمن کمک کرده و اگر با «تذکر» و «تبیین» جلوی آن گرفته نشود، آثار بهشدت سوئی را در آینده بهدنبال خواهد داشت.
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23735
🔻🔻🔻
@mobahesat
✍🏻قابل توجه داوطلبان آزمون اختصاصی کارشناسی ارشد #فقه_سیاسی سال 1401:
👈 تمدید ثبت نام از11 اسفند تا 25 اسفند 1400 👉
✅ جهت انجام یک ثبت نام موفق مراحل زیر را دقت نمایید.
1⃣ دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام از سایت دانشگاه
www.bou.ac.ir
2⃣ تکمیل پيش نويس تقاضانامه مندرج در آخر دفترچه راهنمای ثبت نام ، مطابق توضیحات مندرج در دفترچه راهنمای .
3⃣ آماده کردن فایل عکس و گواهی تحصیلات حوزوی ، طبق توضیحات در دفترچه راهنما
4⃣ خرید شماره سریال ثبت نام ،طبق توضیحات دفترچه راهنما
5⃣ انجام ثبت نام :
براساس فرم پيشنويس ، اطلاعات لازم را براساس بندهاي برنامه نرمافزاري ثبتنام وارد نمايند.
6⃣درپایان مراحل ثبت نام بعد از تأیید نهایی به داوطلبان یک کد رهگیری داده خواهد شد که این موضوع نشانگر پایان یافتن مراحل ثبت نام یک داوطلب میباشد.
7⃣ در پایان از تقاضا نامه چاپ گرفته و کد رهگیری خود را تا اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهداری نمایید.
🎋💠🌴#پذیرش_ارشد 1401
کانال پذیرش دانشگاه باقرالعلوم(ع) @boustu در پیام رسان ایتا 💢
🔹کانال انجمن فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)👇
https://eitaa.com/joinchat/3455320076C689e1f2e
⚡️خاطراتی از استاد رضا مختاری به پاس چهلمین روز رحلت/
🔅آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی میراثبان تشیع
🔹در ابتدا یک نکتهی کلی عرض کنم که ایشان هر نقدی که داشتند از آنجائی که براساس تکلیفگرایی و شرعمحوری و برپایهی خلوص و دلسوزی بود هیچکس از این انتقاد دلخور نمیشد و ادبیات بیان و محتوای فرمایشات ایشان هم به گونهای بود که بهانه به دست دشمنان و مخالفان نمیداد.
🔹ایشان هیچ مانع نفسانی برای تشویق از کارهای خوب و حسنه نداشت. گاهی اوقات افراد را نمیشناختند و تنها با دیدن آثار خوب با صاحبان آن تماس گرفته و تشویق میکردند. چه بسا برخی مواضع آن فرد را هم قبول نمیداشتند اما برای یک اقدام خاصی که نیاز به تشویق بود تماس میگرفتند .این کار ایشان واقعا سرمایه بزرگی برای این افراد بود. حتی این تشکر ایشان شامل غیرشیعیان یا غیرمسلمانان میشدند.
🔹حدود ده سال پیش خدمتشان عرض کردیم نزدیک به سی نسخه خطی ارزشمند در اختیار یک فردی است که احتمال زیادی هست به خارج از کشور منتقل شود.ایشان از بنده و یکی از دوستان به عنوان کسب نظر تخصصی سوال فرمودند که به نظر شما آیا هزینهکردن و خرید این کتابها در راستای حفظ میراث تشیع است؟ بنده عرض کردم قطعا همین طوراست. بلافاصه دستور دادند مبلغ مورد نیاز که در زمان خود بسیار قابل توجه بود پرداخته شد و این آثار را خریداری کردیم و پس از تصویربرداری وقف کتابخانه آستان قدس رضوی نمودیم. انشاءﷲ فهرست این سینسخه در شمارهی جدید مجلهی شیعهشناسی منتشر خواهد شد.
🔹در خرداد سال ۱۳۹۱که زندگینامه «شیخ آقابزرگ تهرانی» را منتشر کردیم ایشان در نهایت بزرگواری میزبانی مراسم رونمائی از این اثر و چند اثر تازه منتشره این موسسه را قبول کردند و مراسم رونمائی از این اثر در دفتر ایشان و با حضور مبارکشان انجام شد و برخی دیگر از اساتید مانند آیتﷲ استادی هم سخنرانی کردند. خوشبختانه گزارش کامل این برنامه در شماره چهارم مجله تخصصی کتابشناسی شیعه منعکس شدهاست.
🔹مورد بعدی این بود که گاهی درخواست میکردیم برای کتابی تقریظی بنگارند و ایشان با جان و دل این درخواست ما را اجابت میکردند. برای نمونه تقریظ بر کتاب « زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» تالیف محقق ارجمند جناب آقای محمودی گلپایگانی است این کتاب حدود پانصد صفحه است و تمامی نسخ موجود درباره زیارت عاشورا را با درج تصاویر آنان بررسی نموده و به این نتیجه رسیده است که متن زیارت عاشورای فعلی صحیح است و به جز چند کلمهی جزئی مانند «امام هدی» یا «مهدی» عملا تغییری نسبت به نسخه اصلی ایجاد نشده و اگر احیانا برخی نسخهها به خط علما با اختلاف قابل توجه در فرازهای زیارت عاشورا وجود دارد بخاطر رعابت تقیه بودهاست.
🔹ایشان در تاریخ هشتم جمادیالآخر سال ۱۳۴۳ یعنی حدود یکماه پیش از وفاتشان است این تقریظ را نوشتند و نیازی نیست که این نکته را عرض کنیم همین نمونه نشان دهندهی قوت حافظه و تسلط ایشان بر مسائل علمی و …. تا روزهای پایان عمر شریفشان است.رفتار یک مرجع تقلید در سن یکصد سالگی بدون هیچگونه ملاحظات جایگاه و مقام و … واقعا برای همهی اساتید و علمای فعلی درسآموز است و نشاندهنده اوج دغدغهی ایشان برا حفظ دین و کیان تشیع است.
🔹از جمله توفیقات ما که جبران کوچکی برای الطاف آیتﷲالعظمی صافی گلپایگانی بود، انتشار زندگینامهی خود نوشت ایشان در شمارهی یازده و دوازده مجلهی کتاب شیعه و زندگینامهی خود گفتهی ایشان در شمارهی سیزده و چهاردهم همین مجله است.لازم میدانم به همهی طلاب و اساتید محترم مطالعهی این زندگینامهها را توصیه کنم که واقعا تاثیر معنوی و علمی بسیار زیادی دارد.
🔹مناسب است این نکته را عرض کنم که مرحوم آیتﷲالعظمی صافی گلپایگانی در عین تصلب در دفاع از حریم تشیع و اهلبیت، طرفدار بین تقریب مذاهب و اتحاد مسلمین و طرفدار ارتباط حسنه بین کشورهای اسلامی مانند ایران و مصر و عربستان و .. برای قدرتمند شدن جامعه مسلمانان بودند و همین موضوع را بارها به مسئولان متذکر شده بودند. همینجا لازم است تعبیر جناب آقای مبلغی که در مراسم بزرگداشت ایشان یاداوری کنم :«مرحوم آیتﷲالعظمی صافی گلپایگانی فقیه پیوند و تعایش بود»
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23738
🔻🔻🔻
@mobahesat
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات
⚡️فصل سوم
🔻قسمت بیست و یکم
🔹گفتوگو با حجتالاسلام سیدجواد خوئی
🔸حجتالاسلام سید جواد خوئی مدیر مدرسه «دارالعلم» مرحوم آیتالله العظمی خوئی در نجف اشرف و عضو موسس شورای «گفتگوی ادیان» در عراق است. وی در زمینه ارتباطات بینالادیانی و مذاهب اسلامی فعالیتهای گستردهای دارد. او در این گفتوگو درباره مذاق سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه نجف، تعامل آن با قم و همچنین ویژگیهای تعامل صحیح با سایر ادیان و مذاهب سخن گفتهاست. همچنین نکاتی درباره پشت پرده و چگونگی سفر پاپ به عراق را بیان کردهاست.
زمان:۷۲دقیقه
(همراه با زیرنویس عربی)
🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات:
https://aparat.com/v/cF0EY
🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات:
aparat.com/mobahesat
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات
🔹با تصویب شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام مجتبی فاضل به عنوان سرپرست این حوزه انتخاب و جایگزین حجتالاسلام بهجتپور خواهد شد.
🔹حجتالاسلام فاضل پیش از این مدیر مرکز امور صیانتی حوزه علمیه برادران و یک سال معاون آموزش حوزه علمیه خواهران بودهاست.
🔹جلسه معارفهی وی پیش از پایان سال برگزار خواهد شد.
دوره مدیریت حجتالاسلام بهجتپور بهمن سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیدهاست.
🔻🔻🔻
@mobahesat