*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه14 - قسمت اول)
#فضائل_حضرت_قرآن
❇️شأن حضرت قرآن: ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال
⬅️قسمت دوم
*️⃣یکی از شئون و شاخصه های حضرت قرآن این است که «ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال» ؛ تمامی مَثَل و ضرب أمثالي که با دلالت آنها، خلق به حقیقت مطلق عالَم هدایت شده و حق نزدشان تبیین می گردد، در آیات آن بیان شده است:
➖عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (علیه السلام) قَالَ: خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) خُطْبَةً فَقَالَ فِيها :
..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَ سُنَّ فِيهِ السُّنَنُ وَ ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال ..
📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۱۸
📔بحار الانوار ،ج۸۹ ص:۲۶
📔تفسیرعیاشی،ج۱ ص: ۷
🔷در قسمت قبل بیان شد که به کار برده شدن أمثال و تشبیهات و إشارات در مواردی است که یک لفظ واحد، نمی تواند بر تمامی وجوه و شئون و صفات معنایی که اراده شده است، به کار برده شود. به عبارت دیگر، به دلیل عظیم و وسیع بودن توصیف معنایی که اراده شده، لازم است که از أمثال و تشبیهات و إشارات برای توصیف وجوه متکثر معنا و بطون آن، استفاده شود.
☑️چنانکه حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در خصوص ضرب أمثال حضرت قرآن، فرمودند:
إنَّ أمثالَ القُرآنِ لَها فَوائِدُ ؛ فَأَنعِمُوا النَّظَرَ فيها ، وأَكثِرُوا التَّفَكُّرَ وَالتَّدَبُّرَ في مَعانيها ، ولا تَمُرّوا بِها.
➖در اینجا، شأن «ضرب فیه الأمثال» را بیشتر شرح خواهیم داد.
🔘خداوند عزوجل در آیه ۲۷ سوره مبارکه زمر می فرماید:
«و لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ»
ما در این قرآن، هر مَثَلی را به جهت متذکر شدن خلق ، بیان نمودیم
(سوره زمر، آیه ۲۷)
✔️«من کلّ مَثَل»، دلالت دارد بر شمولیت تمامی أمثال در آیات حضرت قرآن.
◀️در شریفه ۵۳ سوره مبارکه فصلت، انواع متکثر این أمثال از آفاقی و أنفسی، به جهت دلالت خلق بر یک حقیقتِ بسیط و أعظم ، معرفی می شوند «أَنَّهُ الْحَقُّ» :
«سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهيد»
(سوره فصلت، آیه ۵۳)
🔰به عبارت دیگر، آن حقیقتی که خداوند عزوجل اراده کرده است در آیات حضرت قرآن بر خلق تبیین شود، چنان أجّل و أعظم و أکرم است که خلق با أمثال و تشبیهات می توانند به معرفت آن راه پیدا کنند؛ لذا صُوَر مختلف أمثال از آفاقی و أنفسی بیان می شوند تا دلالت کنند بر آن حقیقت بسیط أعظم.
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن (جلسه14- قسمت دوم)
#فضائل_حضرت_قرآن
🔷چنانکه در روایت از حضرت مولا امیرالکونین علی (علیه السلام) که در ابتدای بحث اشاره شد، أمثال با «ال» شمول به کار برده شده «ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال» که دلالت دارد بر شمولیتِ انواع متکثر و صور مختلف و مراتب متفاوتِ أمثال در آیات حضرت قرآن.
⏪ آن حقیقت بسیطی که تمامی آیات حضرت قرآن در نقطه وحدت، در مقام معرفی، هدایت و دلالت خلق به آن هستند، أجّل و أعظم از آن است که با استعمال لفظی واحد ، خلق بتوانند به معرفت آن راه یابند، لذا جميع امثال و اشارات براي دلالت به ساحت آن حقيقت ، قرار داده شده است.
▫️بدین سبب ذات اقدس اله می فرماید : «و لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» (سوره زمر، آیه ۲۷).
✔️بدین معنا که ضرب أمثال به معنا الاتم، در آیات حضرت قرآن به ظهور رسیده است.
⏹گرچه تمامی این أمثال و تشبیهات نیز نمی توانند دلالت أحاطه ای به آن حقیقت أعظم و أجلّ داشته باشند و هر کدام بر وجه ای از وجوه و شأنی از شئون دلالت دارد.
☑️چرا که أمثال صور مختلف دارند و هر مَثَلی به اندازه سعه ی خویش می تواند دال بر حقیقت باشد.
لذا «کلّ مَثَل» و «الأمثال» باید ضرب و بیان شود تا «يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ».
🖋 ادامه دارد ...
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش رسمی مرکز اطلاع رسانی#ارتش از ؛ علت انحراف 16 مایلی موشک ناوشکن جماران به سمت ناو #کنارک
👈 از احتمال نقص فنی در موشک تا احتمال جنگ الکترونیک دشمن
@mobahesegroup
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
⛔ متن شبهه ⛔
" امامزاده ها از کجا امدند؟؟
امامزاده به کسانی اطلاق میشود که از نسل امامان شیعه باشند... در زمان یورش اعراب به ایران انها به مناطق زیادی حمله کردن و نواحی گسترده ای از ایران را ویران کردند و به خاک و خون کشیدند... بخصوص در نواحی گیلان و مازندران ایرانیان مقاومت جانانه ای کردند... جنگ تا مدت زیادی ادامه داشت تا قسمت های ماورا النهر و خراسان که در این بین از هر دو طرف کشته می شدند... جالب اینجاست هر گاه از لشگر اعراب فرمانده یا فرماندهانی کشته میشدن اعراب برای انها مقبره ای میساختن و طبق رسوم اعراب جاهلیت ان مکان را مقدس میشمردن و بعد از فتح منطقه به ایرانیان تحمیل میکردند و چون به اسم اسلام وارد خاک ایران شده بودن این قبور را قبور صحابه ی رسول الله تفهیم میکردن و ایرانیان را مجبور میکردند که این قبور را مورد عزت و احترام قرار بدهند... دقیقا از این زمان بنیان امامزاده و امامزاده سازی در ایران شروع شد... برای مثال:در کجور حوالی مازندران قبر "مسلم باحلی"
هستش که این شخص یکی از فرماندهان لشگر اعراب بود که در سراسر مازندران کشتار بی رحمانه ای از ایرانیان رو به اسم خودش ثبت کرده تو تاریخ و در طی حمله به گیلان کشته شد که در منطقه ی کجور مازندران دفن شد و امروزه تعداد زیادی از ایرانیان به زیارت قبر این شخص رفته و از او طلب حاجت و نیاز میکنند... ᐸᐸ نفهمی بد دردیست >> منبع: -تاریخ اجتماعی ایران -تاریخ پس از اسلام نوشته ی استاد مشکور -تاریخ طبری -بهرام چوبینه:پژوهشگر تاریخ اجتماعی ایران "
🔴 در پاسخ به شبهه
"امامزاده ها از کجا آمدند؟!!" :
1⃣ امامزادگان تنها بدلیل نسبتشان با ائمه اطهار(ع) احترام نمی شوند، بلکه معنویات، صفات برجسته و کرامات زمان حیات یا پس از مرگ این بزرگواران، دلیل اصلی این ارادت است.
2⃣ ایران بارها مورد هجوم ملتهای مختلف قرار گرفته و اگر بنا بود کشتگان مهاجمین احترام شوند، باید زیارتگاههای مختلفی از یونانیان، مغولان، افغانها، انگلیسیها و... داشته باشیم!
3⃣ ارادت و احترام مقوله ای قلبی و باطنیست که تابع زور نیست. اگر مردم اجبارا به تکریم سادات پرداخته بودند، پس باید در اولین فرصت به تخریب بارگاهشان می پرداختند، نه اینکه پس از هزار سال بر ارادتشان افزوده گردد!
4⃣ معرفی کارگزاران بنی امیه بعنوان صحابه پیامبر(ص) عوامفریبی بوده، اما بنا به اعتراف شبهه، امامزادگان فرزندان امامان هستند نه صحابه پیامبر(ص)! امروزه مقابر فاقد اصالت شناسایی شده و در مجموعه امامزادگان قرار ندارند.
5⃣ امامزادگان، کشتگان فتوحات مسلمانان نیستند! سادات علوی پس از فتح ایران و در چند مرحله وارد کشورمان شدند و هیچ یک در لشکرکشیهای حکام وقت شرکت نداشتند! دلیل اصلی حضور ایشان در ایران، ارادت شیعیان ایران نسبت به ائمه(ع) و خاندانشان بود.
http://www.yjc.ir/fa/news/4611001
6⃣ تمام امامزادگان موجود، بر اساس اسناد و معیارهای مختلف تاریخی، توسط سازمان اوقاف ثبت شده و دارای شناسنامه و شجره نامه مشخص می باشند. این سازمان از احداث بقعه های جدید بدون اعتبار جلوگیری می کند .
http://shayeaat.ir/post/367
7⃣ مقبره ادعا شده در شبهه، امامزاده نبوده و متعلق به مسلم باهلی نیست! بلکه قبر پسر او یعنی قتیبه بن مسلم باهلی، از کارگزاران امویان می باشد. در بانک جامع امام زادگان و بقاع متبرکه ایران نیز نام این مقبره وجود ندارد.
http://emamzadegan.ir/emamzadehbank/
8⃣ قتیبه به طبرستان نرفت بلکه فاتح نواحی شمال شرق ایران بود و به آمل در ایالت خراسان بزرگ تردد داشت که با آمل طبرستان تفاوت دارد! او در شورش سپاهیان خود کشته شد و در رباط سرهنگ واقع در استان خراسان رضوی دفن شد.
http://yon.ir/Ghotaibe
9⃣ خدشه در بقاع متبرکه مورد احترام که ملجاء مردم و دارای سابقه تاریخی هستند، جهت کمرنگ کردن اعتقادات و ایجاد شبهه انجام می شود . مقایسه یک مقبره شاهانه غیرمرتبط وبدون اقبال عمومی، با بیش از 10 هزار امامزاده معتبر و شناسنامه دار، نشان سوء نیت نویسنده است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امامزاده بیژن!؟؟ 😱😅😂😂
خرافه یا واقعیت؟
@mobahesegroup
@mobahesegroup
⁉️ متن شایعه 👇👇👇
" امام زاده سیار جهت مناطق دور دست و فاقد امام زاده !!
نفهمیدن درد بزرگیست !
این تصویر امام زاده بیژن هست که برای مناطق دور دست ساخته شده و سیار هست .
امامزاده عربی به نام بیژن که با خودرو جابجا میشه ... ! "
✅ پاسخ به شایعه 👇😔
"امامزاده سیار و امامزاده بیژن ...!!" :
1️⃣ موردی به نام امامزاده سیار نداریم و با مبانی عقلی و مذهبی نیز همخوانی ندارد !
2️⃣ این تصویر مربوط به انتقال ضریح جدید امامزاده بیژن در مازندران است که با شیطنت عده ای به نام امامزاده سیار معرفی شده است !
3️⃣ این امامزاده اگر چه به نام بیژن مشهور است اما نام حقیقی ایشان "سید محمد" است . در گذشته بهدلیل وجود دو امامزاده همنام به نام «سیدمحمد» در روستای «کُپ سفلی» از توابع استان مازندارن، نام یکی از آنها، به انتخاب مردم محلی تغییر کرد.
4️⃣ آنها برای یکی از سیدمحمدها، نام «بیجِن» را انتخاب کردند، به این دلیل که آن مکان را بدون جن میدانستند و بعدها، «بیجن» در محاوره به «بیژن» تغییر کرد.
در حال حاضر با همت اداره اوقاف نام صحیح سید محمد مجددا برای ایشان درج شده است .
5️⃣ ایشان دارای کرامت بوده و در شجرهنامه ضیاءالدین کجوری در سال 1373 هجری قمری، نسب این امامزاده بررسی شده است . مستندات این امامزاده در اداره اوقاف شهرستان نور وجود دارد که طبق مستندات، امامزاده بیژن با 14 واسطه به امام سجاد (ع) منتسب است.
www.bloghnews.com/fa/doc/news/23255/
6️⃣ با کمی تفکر و تحقیق و عدم ارسال هر مطلبی برای سایرین ، می توان از انتشار مطالب دروغ که بعضا تاثیرات مخربی هم بر مخاطبان دارند ، جلوگیری نمود .
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
⭕️ نوشته عبری تیتراژ زیرخاکی چه معنایی دارد؟
🔹در تیتراژ مجموعه زیرخاکی و به روی سکهای قدیمی نوشتهای عبری دیده میشود.
🔹این نوشته ترجمه عبارت «اسرائیل دزد عتیقه است» میباشد که اشارهای دارد به ماهیت و سابقه صهیونیستها در تاراج ثروت ملتهای مظلوم و علاقه آنان در مالاندوزیهای غیرمشروع!
/مصاف
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️جنگ روایت ها
🔻این فیلم که تحت عنوان شلیک موشک نور از ناو جماران و اصابت آن به ناو کنارک در حال پخش است ، مربوط به تست موشک ضد کشتی NSM یا Naval strike missile هست که یک موشک کروز ضد کشتی نروژی است.
#سواد_رسانه_ای
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه حکومت سیساله اصلاحطلبان
@mobahesegroup
⛔️ متن شایعه ⛔️
" شیوه صحیح قرآن به سر نهادن در شبهای قدر:
در آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره می گیرند،قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می گیریم. آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید. به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد. یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می گیرد.بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید.آنچه در این 2 صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید. اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می شود سرنوشت یک ساله را معین می کند.خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن تر و پسندیده تر از شب قبل دارد.
منبع: هزار و یک نکته حضرت علامه حسن حسن زاده آملی . التماس دعا "
🔴 در پاسخ به شایعه
"شیوه صحیح قرآن به سر نهادن در شبهای قدر !!" :
1️⃣ این متن صحت ندارد و چنین مطلبی در کتاب هزار و یک نکته علامه حسن زاده آملی وجود ندارد!
2️⃣ صرف نظر از ادبیات متفاوت این متن با ادبیات رایج علامه، چنین متنی در دیگر آثار دیگر ایشان نیز یافت نمی شود!
http://shayeaat.ir/extrapage/amoli
3️⃣ در این کتاب تنها از بسر گرفتن قرآن در نکته ۴۹۰ صحبت شده که برخلاف متن شایعه که به ظواهر توجه دارد، مخاطب را دعوت به توجه و حضور قلب می نماید! "در ليالى قدر قرآن به دل كن، نه فقط قرآن به سر، كه اولى جوهر ذات تو گردد و دومى خارج از گوهر تو است."
4️⃣ روایات متعددی از قرآن به سر گرفتن در شبهای قدر از معصومین (ع) وجود دارد و منظور این است که با پناه بردن به قرآن، در رأس همه امور ما قرآن قرار بگیرد و تمام شئون زندگی ما قرآنی شود.
http://yon.ir/13DC
5️⃣ ظاهر قرآن براى همگان قابل فهم است اما معمولا سرنوشتی که ادعا شده، از ظاهر آیات قابل برداشت نیست! فهم باطن قرآن نیاز به ابزارهای ظاهری و معنوی دارد که در اختیار عموم نیست.
http://yon.ir/B7Od
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ ...
[این است] ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده، قرآنی كه سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است... (بقره،۱۸۵)
🍀 طرح بهار قرآن 🍀
1⃣ فایل صوتی قرائت جزء 20 به روش تحدیر (تندخوانی)
2⃣ فایل صوتی چکیده تفسیر جزء 20
👇👇👇
@mobahesegroup
AUD-20200513-WA0035.mp3
15.74M
🌺چکیده تفسیر جزء بیستم
مفسر:استاد وحیدی (ستاد مهارتهای تفسیر قرآن کریم)
تحت نظارت حجه الاسلام والمسلمین قرائتی
🔆گروه قرآنی مصیر
@mobahesegroup
AUD-20200425-WA0061.mp3
4.01M
#جزء_بیستم به روش تحدیر (تندخوانی)
@mobahesegroup
ا❇️⚪️❇️⚪️❇️
ا⚪️❇️⚪️❇️
ا❇️⚪️❇️
ا⚪️❇️
ا❇️ #معرفی_سادات (جلسه 7)
#سادات
#کتابشناسی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
💎 الساده الاشراف
🔹 نشریه تخصصی در علم انساب است که در لبنان منتشر می شود.
دومین شماره این نشریه در ماه ربیع الاخر با موضوعات ذیل نشر یافته است:
🔹 معرفت طبقات انساب
🔹 عقیده اهل بیت
🔹 ترجم اعلام اهل بیت
🔹 امام زین العابدین
🔹 نقابه الاشراف
🔹 خانواده های سادات در عالم اسلامی
🔹 میراث کتب انساب چاپی و خطی
🔹 ضریح آل بیت
🔹 اخلاق آل بیت و آداب السید
💎 شایان ذکر است که از این نشریه دو شماره تحت عنوان شماره صفر و شماره یک در موضوعات مرتبط با سادات و اهل بیت در لبنان چاپ و منتشر شده است.
❇️
⚪️❇️
❇️⚪️❇️
⚪️❇️⚪️❇️
❇️⚪️❇️⚪️❇️
👉 @mobahesegroup
برخورد امیرالمومنین علیه السلام با مسئولان خواهم و مفسدان اقتصادی
@mobahesegroup
«بهشت» در گرو نُه کار
⁉️ متن پرسش : 👇👇👇
قرآن در سوره «معارج» چه کارهایی را باعث بهشتی شدن انسان معرفی نموده است؟
🔰 پاسخ اجمالی:
«قرآن» در سوره «معارج» با برشمردن مجموعه صفات نه گانه: مداومت بر نماز، قرار دادن حقّ ثابتى در اموال براى محرومان، ايمان به روز جزا، ترس از عذاب پروردگار، حفظ دامان از بى عفتى، اداء امانت، وفاء به عهد، اداء شهادت به حقّ و محافظت بر آداب و شرايط و روح نماز، به صاحبانِ آنها وعده بهشت داده مي فرمايد: «اين گروه با عظمت، در باغ هاى بهشتى گرامى داشته مى شوند». تعبيرى كه هم واجد نعمت هاى مادى و هم روحانى است.
✅ پاسخ تفصیلی: 👇👇👇
در سوره «معارج» از آيه 22 تا 34 مجموعه صفاتى را ضمن بيانِ نه صفت بيان مى كند و به دنبال آن وعده بهشت به صاحبان آنها مى دهد، اين صفات عبارتند از: مداومت بر نماز، قرار دادن حقّ ثابتى در اموال براى محرومان، ايمان به روز جزا، ترس از عذاب پروردگار، حفظ دامان از بى عفتى، اداء امانت، وفاء به عهد، اداء شهادت به حقّ و محافظت بر آداب و شرايط و روح نماز و به دنبال آن مى فرمايد: «اُولئكَ فِي جَنّاتٍ مُكْرَمُونَ»؛ (اين گروه با عظمت، در باغ هاى بهشتى گرامى داشته مى شوند). تعبيرى كه هم واجد نعمت هاى مادى و هم روحانى است. نكته جالب اينكه: اين صفاتِ نه گانه از نماز شروع مى شود و به نماز پايان مى يابد، با اين تفاوت كه در مرحله نخست از مداومت بر نماز سخن مى گويد و در مرحله آخر از محافظت بر آن كه تفسير به حفظ آداب و شرايط و خصوصيات آن شده است، آداب و شرايطى كه هم ظاهر نماز را از فساد و بطلان حفظ مى كند، هم روح نماز را كه حضور قلب است تقويت مى نمايد و هم موانعى را كه سدّ راه قبول آن است؛ همچون خوردن اموال حرام، نوشيدنِ شراب، غيبت و امثال آن، از بين مى برد.
به اين ترتيب آغاز اعمال خير، نماز است و پايان آنها نيز نماز مى باشد و اتفاقاً از نظر برنامه زمانى نخستين چيزى كه بر انسانِ بالغ واجب مى شود نماز و آخرين چيزى كه تا پايان عمر نيز همراه اوست، نماز است.
جالب اينكه محافظتِ انسان نسبت به نماز طرفينى است، هم او بايد نماز را از خلل حفظ كند و هم نماز انسان را از تباهى و فساد محافظت مى كند و شاهد آن: «اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ» است.
اين سخن را با حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم فرمود: «مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا كانَتْ لَهُ نُوراً وَ بُرْهَاناً وَ نَجَاةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ»(1)؛ (هركس نماز خود را محافظت كند نماز براى او مايه نور و روشنايى و آگاهى و نجات در روز قيامت است).(2)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
«خشونت خوب»، «خشونت بد»!؟
⁉️ پرسش : 👇👇👇
آیا می توان «خشونت» را به خوب و بد تقسیم کرد؟
🔰پاسخ اجمالی:👇👇
«خشونت» های حسن و نیک را می توان در مواردی خلاصه کرد. مانند:
1- خشونت به معنی قاطعیت و سرسختی در اجرای قانون و سختگیری در تحقق عدالت و صلابت در دفاع از حق.
2- خشونت قانونی، که سبب نظم در جامعه می شود.
3- خشونت رحمانی از سوی پروردگار که سبب تربیت و تکامل انسان ها می شود. 4- خشونت در قبال دشمنان، زورگویان و تعدی گران به حقوق مردم.
5- خشونت بازدارنده که از نظر شرع ضرورت دارد.
6- خشونت علیه خائنان، فتنه گران و خوارج.
7- خشونت با رهبران کفر و ظلم در راستای ریشه کنی ظلم و ظلمت و ....
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
نقش و اهمیت «خوف الهي» در کلام امام علی(ع)
⁉️ پرسش : 👇👇👇
امام علي(علیه السلام) در تبیین نقش و اهمیت «خوف الهي» چه می فرمایند؟
🔰 پاسخ اجمالی: 👇👇
امام علي(ع) «خوف الهي» را سپری در برابر حوادث خطرناک می داند؛ به طوري كه اگر ترسی در کار نباشد خیلی زود انسان خود را به پرتگاه حوادث می افکند. از سوی دیگر، افراط و تفریط در خوف الهي نيز، سبب گرفتاری در حوادث مرگبار می شود. بر این اساس خوف از خدا در كلام امام(ع)، به معنی خوف از عدالت و مجازات هاى عادلانه اوست. اما اگر کسی تنها به رحمت او اميدوار باشد و اثرى از خوف در وجود آنها نباشد، به انواع گناهان آلوده می شود، از این رو در تعاليم دينى آمده كه انسان باايمان بايد با دو بال خوف و رجا پرواز كند.
✅ پاسخ تفصیلی: 👇👇👇
امام علي(عليه السلام) در بخشي از حکمت 208 «نهج البلاغه» تاكيد مى كند كه اگر كسى خواهان امنيت و آرامش است بايد خائف باشد، هميشه خوف، سپرى است در برابر حوادث خطرناك و راز اين كه خداوند آن را در وجود انسان قرار داده، اين است كه اگر ترسى در كار نباشد خيلى زود انسان خود را به پرتگاه ها مى افكند و در چنگال حوادثِ سخت گرفتار مى سازد و به مرگ زودرس مبتلا مى شود. البته اگر اين خوف در حد اعتدال باشد به يقين سپرى در برابر بلاهاست و اگر به افراط بينجامد انسان را از تلاش و كوشش باز مى دارد و به محروميت دچار مى شود و اگر به تفريط گرايد و از موجودات خطرناك نترسد گرفتار انواع حوادث مرگبار خواهد شد.
شك نيست كه خوف در كلام امام(عليه السلام) اشاره به خوف از خدا يعنى خوف از عدالت و مجازات هاى عادلانه اوست. كسانى كه داراى چنين خوفى باشند از عذاب الهى در دنيا و آخرت در امانند و به عكس آنها كه تنها به رحمت او اميدوار گردند و اثرى از خوف در وجود آنها نباشد آلوده انواع گناهان شده و گرفتار مجازات خداوند در اين سرا و آن سرا مى شوند. به همين دليل در تعليمات دينى ما كراراً آمده است كه انسان باايمان بايد با دو بال خوف و رجا پرواز كند.
در وصاياى «لقمان» به فرزندش مسائل شگفت آورى وجود دارد، امام صادق(عليه السلام) از وصاياى «لقمان حكيم» جمله اى را نقل کرده و مى فرمايد: «خَفِ اللهَ عَزَّوَجَلَّ خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَيْنِ لَعَذَّبَكَ وَ أرْجُ اللهَ رَجاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ الثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ»(1)؛ (آن گونه از خداوند عزوجل ترسان باش كه اگر تمام اعمال نيك جن و انس را به جا آورى احتمال ده كه تو را [به سبب بعضى از اعمالت] عذاب مى كند و آنچنان به خداوند اميدوار باش كه اگر گناه انس و جن را انجام داده باشى ممكن است مشمول رحمت او واقع شوى). سپس امام صادق(عليه السلام) افزود: پدرم چنين مى فرمود: «إنّه لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُورَانِ: نُورُ خِيفَةٍ وَ نُورُ رَجاءٍ لَوْ وُزِنَ هذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هذَا وَ لَوْ وُزِنَ هذَا لَمْ يَزِدْ هذَا»(2)؛ (در قلب هر فرد با ايمانى دو نور هست: نور خوف و نور رجا، اگر اين را وزن كنند چيزى اضافه بر آن نيست و اگر آن را وزن كنند چيزى اضافه بر اين نخواهد بود).
البته منظور اين نيست كه واقعاً همه گناهان را انجام مى دهند و با همان حالت از دنيا مى روند، بلكه مقصود اين است كه اميدوار باشند سرانجام توبه مى كنند و در مقام اصلاح بر مى آيند و سپس از دنيا مى روند. در روايت ديگرى در همان باب از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه: «راوى عرض مى كند: جمعى از دوستان شما هستند كه خود را آلوده گناهان مى كنند و مى گويند: اميد [به رحمت خدا و محبت اهل بيت(عليهم السلام)] داريم، امام فرمود: «كَذَبُوا لَيْسُوا لَنا بِمُوالٍ»؛ (آنها دروغ مى گويند از دوستان ما نيستند)، سپس افزود: «اُولئِكَ قَوْمٌ تَرَجَّحَتْ بِهِمِ الاَمانِىُّ مَنْ رَجَا شَيْئاً عَمِلَ لَهُ وَ مَنْ خَافَ مِنْ شَىْءٍ هَرَبَ مِنْهُ»(3)؛ (آنها كسانى هستند كه در چنگال آرزوها گرفتار شده اند [؛ زيرا] كسى كه اميد به چيزى داشته باشد براى آن عمل مى كند و كسى كه از چيزى بترسد از آن مى گريزد).(4)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
✅ پاسخ تفصیلی: 👆👆👇👇👇
«خشونت» های حسن و نیک را می توان در مواردی خلاصه کرد:
1- «خشونت» به معنای قاطعیت و سرسختی در اجرای قانون و سختگیری در تحقق عدالت و صلابت در دفاع از حق، که امام علی(علیه السلام) مصداق بارز آن بود.
2- «خشونت» قانونی و سختگیری طبق قانون؛ زیرا اگر چنین نباشد نظم در جامعه پدید نمی آید و در نتیجه حقوق آحاد و جوامع انسانی تضییع خواهد شد. و لذا قرآن کریم می فرماید: «وَمَنْ یتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ»(1)؛ (و هر کس از حدود الهی تجاوز کند، ستمکار است).
3- «خشونت» از سوی مقام مسؤول؛ زیرا دخالت نابجا و بی جواز از عناصر غیرمسؤول در ایجاد خشونت، نظم و امنیت عمومی را به مخاطره می اندازد.
4- «خشونت» رحمانی؛ زیرا خشونت از سوی خالق رحمان و مربی غمگسار، از آن جهت که به انگیزه تربیت و با هدف تکامل بخشی و طبعاً از سر مهر است، کاری ارزشی است.
5- «خشونت» در قبال دشمنان و حق ستیزان و تعدّی گران به حقوق مردم، آن گونه که قرآن می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ»(2)؛ (محمد فرستاده خداست؛ و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند).
6- «خشونت» در برابر زورگویان و ستم کیشان، آن گونه که امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) فرمود: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»(3)؛ (خصم ستمکار و یار ستمکش باشید).
7- «خشونت» بازدارنده از نظر شرع ضرورت دارد، قرآن در این باره می فرماید: «فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی الْأُخْری فَقاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتّی تَفِی ءَ إِلی أَمْرِ اللَّهِ»(4)؛ (و اگر یکى از آن دو بر دیگرى تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد).
8- «خشونت» علیه خائنان و فتنه گران. خوارج، چهره در چهره امام علی(علیه السلام) می ایستادند و در حالی که هزاران مؤمن به حضرت اقتدا کرده بودند بر ضدّ او شعار می دادند. حضرت در ابتدا اجازه نمی داد کسی متعرّض آن ها شود، اما وقتی کار آن ها به خشونت و خیانت رسید و دست به شمشیر بردند و به اقدام عملی بر ضدّ امام علی(علیه السلام) انجامید و جنگ نهروان برپا شد، حضرت با آنان شدیداً برخورد کرد. و تنها جایی که پس از غلبه بر دشمن آشکارا حضرت بدان مباهات کرد اینجا بود، که فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ فَإِنِّی فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَة»(5)؛ (ای مردم! من بودم که چشم فتنه را کندم).
9- «خشونت» با رهبران کفر و ظلم به جهت ریشه کن کردن ظلم و ظلمت، آن گونه که خداوند می فرماید: «فَقاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ ینْتَهُونَ»(6)؛ (با پیشوایان کفر پیکار کنید، چرا که پیمان آنها اعتبارى ندارد؛ شاید [با شدت عمل] دست بردارند).
10- «خشونت» برای اهداف برین انسانی و احقاق حق و استقرار عدالت، و لذا خداوند متعال می فرماید: «وَما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیهِ الظّالِمِ أَهْلُها...»(7)؛ (چرا در راه خدا، و [براى رهایى] مردان و زنان و کودکانى که [به دست ستمگران] تضعیف شده اند، پیکار نمى کنید؟! همان افراد [ستمدیده اى] که مى گویند: پروردگارا! ما را از این شهر [مکّه]، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر).
11- «خشونت» و قاطعیت و سرسختی و سازش ناپذیری در دفاع از دین، آن گونه که خداوند متعال می فرماید: «یا أَیهَا النَّبِی جاهِدِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیهِمْ...»(8)؛ (اى پیامبر! با کافران و منافقان پیکار کن و بر آنان سخت بگیر!).
12- «خشونت» در دفاع از منافع ملّی و حراست از مصالح بشریت، و لذا خداوند متعال می فرماید: «وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَهٌ...»(9)؛ (و با آن ها پیکار کنید؛، تا فتنه [و بت پرستی، و سلب آزادی از مردم] باقی نماند..).
13- «خشونت» در برابر «خشونت»، آنجا که قرآن کریم می فرماید: «فَمَنِ اعْتَدی عَلَیکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیکُمْ»(10)؛ (و [بطور کلّى] هرکس به شما حمله کرد، همانند حمله وى بر او حمله کنید). زیرا گاهی «خشونت» را جز به «خشونت» نمی توان بر انداخت. از حضرت علی(علیه السلام) در نهج البلاغه روایت شده که فرمود: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر»(11)؛ (سنگ را از همان جایی که دشمن پرتاب کرده، برگردانید، که شر را جز شر پاسخی نیست).
14– «خشونت» به عنوان واپسین چاره در برابر قضایا و بلایا، همان گونه که رفتار پیامبر و امامان اهل بیت(علیهم السلام) این چنین بوده که صبر کرده و سماحت می ورزیدند و تا ناچار نمی شدند خشم نمی گرفتند و خشونت نمی کردند.(12)
@mobahesegroup
📖پند عارفانه
📝شب قدر یعنی: یک شب که با ولیِّ خدا سالک باشی، بهتر از هزار ماه است که خودت راه بروی
🔹️درك شب قدر، غير از بيدار بودن است؛ ممكن است آدم بيدار باشد، ابوحمزه بخواند، دعای جوشن كبير بخواند، همهٔ كارها را بكند ولی به درك شب قدر نرسيده باشد.
🔸️درك شب قدر امر ديگری است؛ ورود به محيط ايمن الهی است.
🔹️اگر انسان توانست خودش را به ولیِّ خدا برساند، در كنار او بيش از هزار ماه جلو رفته است و اگر نرساند، هزار ماه هم كه خودش بدود آن كار را نمیكند.
🔸️يك شب كه با ولیِّ خدا سالك باشی و به آن وادی أيمن راه یابی، آن يك شب از هزار ماه كه خودت راه بروی بهتر است.
📕آیتالله میرباقری،۲۳رمضان۱۳۹۳
📚کانال پند عارفانه(شعر، نصایح)
@pand_arefaneh 🌹
عدم جایگزین شدن نماز شب قدر به جای نماز قضا
⁉️ پرسش :👇👇
آیا خواندن نمازهای شب قدر جایگزین نماز قضا می شود و نماز قضا ساقط می شود؟
✅پاسخ : 👇👇👇
نمازهای شب قدر و تمامی نمازهای مستحبی دیگر بجای نماز قضا محسوب نمی شوند. البته می توانند نماز قضا بخوانند که از ثواب اعمال این شب ها نیز بهره مند خواهند شد
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup