هدایت شده از مسجد حضرت قائم(عج)
حتما شنیدین میگن تازگیا در ایتا یه کانالی ساخته شده هر کی رفته داخلش زنده برنگشته😱
بیا تو جمع ۱۵ هزار نفری ما اگه از شدت خنده زنده موندی جایزه داری
پاچیدم از خنده ای خِدااااا😂😂👇
http://eitaa.com/joinchat/597950468C427dfe2187
«پاسخ به یک شبهه»
در مواقعی دیده شده دست امام خمینی (ره) بوسیده شده و ایشان منع هم نکردند این چه معنایی دارد خصوصا وقتی دست شاه را هم می بوسیدند؟
@mobahesegroup
پاسخ:
پیش از پرداختن به پاسخ این سوال ، لازم است این سوال مورد بررسی قرار گیرد که آیا اساساً دست بوسی از منظر اسلام ، امری مذموم و ناپسند است و یا امری می باشد که می تواند مباح و یا حتی پسندیده باشد؟ علت این امر نیز این است که بر خلاف برخی سنّت هایی که اسلام حکم صریحی در مورد آنها داشته و به شدّت از آنها نهی می کند همچون سجده بر غیر خدا ، اموری همچون دست بوسی ، به گونه ای هستند که حکم واحد و صریحی نداشته و دیدگاه های متفاوتی اعم از جواز ، استحباب ، کراهت و حرمت نسبت به آن ارائه شده است .به طوری که با قاطعیت نمی توان آن را حرام اعلام کرد .به عنوان مثال در سنّت و سیره اصحاب و یاران پیغمبر(س) و ائمه معصومین(ع)، مواردی دیده میشود که آنها دست پیغمبر(س) و امام(ع) را بوسیدهاند، و نهی و ردی از سوی آنان نیز نشده است.
در کتاب «موسوعة الدفاع عن رسولالله(ص)،ج2، ص 79»مینویسد: «در مورد بوسیدن دست، احادیث و آثار فراوانی وجود دارد که مجموع آن بر ثبوت آن از پیغمبر(ص) دلالت میکند.»
در آثار و منابع از بوسیدن دست پیغمبر(ص) توسط یاران و اصحاب از جمله زید بن حارثه و عبدالله بن رواحه و بوسیدن دست امام حسین(ص) توسط فرزدق شاعر و بوسیدن دست امام صادق(ص) توسط محمد بن مسلم [فقیه و راوی بزرگ شیعه] ...حکایت شده است.(1).
شهید اول، از فقهای بزرگ شیعه، به جواز بوسیدن دست برادران مسلمان که به عنوان تعظیم و بزرگداشت مومن فتوا میدهد(2).
در سیره امام سجاد (ع) نیز نقل شده است که « کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع إِذَا أَعْطَی السَّائِلَ قَبَّلَ یَدَ السَّائِلِ فَقِیلَ لَهُ لِمَ تَفْعَلُ ذَلِکَ قَالَ لِأَنَّهَا تَقَعُ فِی یَدِ اللَّهِ قَبْلَ یَدِ الْعَبْدِ. (3)» یعنی امام سجاد (ع) هرگاه به سائل چیزی می داد دستش را می بوسید پس به او عرض شد چرا چنین کاری می کنی؟ فرمود برای اینکه صدقه قبل از اینکه در دست بنده قرار گیرد در دست خدا قرار می گیرد.
@mobahesegroup
همچنین در سیره اخلاقی برخی علمای اخلاق نیز، هم از سنّت دست بوسی نهی شده است و هم تلویحاً نسبت به برخی افراد مورد تایید قرار گرفته است . به عنوان مثال یکی از شاگردان آیت الله جوادی آملی، در صفحه ویژه ایشان با اشاره به دیدار جمعی از محققین با ایشان نوشته است: یکی از دوستان به آیت الله جوادی آملی اصرار کرد دستشان را ببوسد. ایشان با لحنی ناصحانه به ما فرمود: نه دست کسی را ببوسید و نه بگذارید دستتان را ببوسند.من تا کنون هیچ دستی را نبوسیده ام، جز یک دست و آن هم دست امام خمینی بود و به راستی که آن دست بوسیدنی بود.(4)
@mobahesegroup
بر این اساس به نظر می رسد که در یک جمع بندی می توان گفت سنّت دست بوسی به تناسب افراد و شخصیت های مختلف تفاوت دارد، به عبارتی سنّت دست بوسی اگر نسبت به شخصیتی که ویژگی خاصی همچون علم، معرفت، رهبری دینی، وارستگی، ارزش های اخلاقی و ... داشته و صرفاً ناشی از احترام و عشق و ارادت به وی بوده و در عین حال باعث ذلّت دست بوسنده و غرور و تکبر طرف مقابل نشود ایرادی ندارد. امّا اگر این کار با هدف و انگیزه تملّق و چاپلوسی صورت گیرد و یا منجر به ذلّت فرد دست بوسنده و غرور و تکبّر طرف مقابل شود قطعاً ایراد دارد .
در این میان ماهیت دست بوسی حضرت امام خمینی (ره) با دست بوسی شاه ، تفاوت دارد ، چرا که حضرت امام خمینی (ره) ، انسان وارسته ای بودند که شخصیتی کاملاً متواضع در برابر همگان داشتند و هرگز گَرد عُجب و خود پسندی و یا تکبر و غرور دامن ایشان را نگرفت به گونه ای که وضع زندگی و نوع برخورد ایشان با مردم ، چه پیش و چه پس از رهبری نظام جمهوری اسلامی هیچ تفاوتی با هم نداشت و هیچ کس امکان انکار این موضوع را ندارد و با توجه به چنین روحیاتی ، دست بوسی هیچ مقام مسئولی هم در حالات درونی ایشان ، هیچ تغییری ایجاد نمی کرد ، کما اینکه مردم و مسئولانی هم که به دست بوسی ایشان شرفیاب می شدند ، صرفاً بر اساس احترام به جایگاه ایشان به عنوان عالم عامل دینی ، نواده پیغمبر و رهبردینی این کار را صورت می دادند و می دانستند که هیچ گونه نیت غیر خالصانه ای از نگاه هوشمندانه حضرت امام (ره) به دور نبوده و ایشان را تحت تاثیر قرار نمی دهد که شواهد فراوانی راجع به این روحیه والای حضرت امام در مطالعه زندگانی حضرت امام (ره) و سیره عملی ایشان می توان دید .
@mobahesegroup
این در حالی است که شاه به لحاظ شخصیتی ، انسانی مغرور و متکبر و دوستدار چاپلوسی و تملّق بود و دست بوسی نسبت به وی نیز از سر چنین صفات رذیله ای صورت می گرفت که شواهد تاریخی نیز اثبات کننده همین روحیه می باشد . به عبارتی«محمدرضا خیلی لذّت میبرد که گروهی از فرماندهان عالیرتبهی ارتش با آن لباس
های پرزرق و برق جلوی او صف میکشیدند و به ترتیب دست او را میبوسیدند.» گاهی «در مراسم رسمی یا میهمانیها... افسران عالیرتبهای ارتش دست و یا حتی کفش محمدرضا را میبوسیدند.» شاه چنان به دست بوسی معتاد شده بود که خودش «دستش را دراز میکرد» که اطرافیان ببوسند. پابوسی شاه بعد از جشنهای 2500 ساله در دربار به اوج رسیده بود. عبدالعظیم ولیان- استاندار خراسان و نایبالتولیه- هر گاه به حضور شاه میرسید، روی زمین میافتاد و پای شاه را میبوسید.
اردشیر زاهدی بعد از انتصاب به وزارت امور خارجه، همهی معاونین و سفرا را مجبور کرد تا هنگام «شرفیابی» در مقابل شاه زانو بزنند. زانو زدن وزیر و به خاک افتادن وی در برابر شاه موجب اعتراض یک خبرنگار فرانسوی به علم شد. علم اعتراض خبرنگار را به اطلاع شاه رساند و شاه پاسخ داد: «حق بود به او میگفتی که اردشیر رعایت سنّتهای ملی مملکت را می کند.»
سفرا موظف بودند در گزارشهایشان به شاه، جمله «پای مبارک را میبوسم» بنویسند. پرویز راجی از این که امیرخسرو افشار، آخرین وزیر امور خارجه ایران دوران شاه به جای کلمه «پای مبارک» را میبوسم، نوشته بود «دست مبارک را میبوسم» اظهار شگفتی میکند. هرمز قریب یکی از مدیرکل های وزارت دربار در نامه مینوسد:
مراتب پرستش چاکرانه مرا به خاک پای مبارک بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاه تقدیم [میکنم.] پای مبارک علیاحضرت ملکه و والاحضرت شاهدخت شهناز را با کمال احترام میبوسم.
گاهی وقتها چاپلوسی چنان شدت میگرفت که هر کدام از اطرافیان سعی میکردند از رقیب سبقت بگیرند.» (5)
بنابر این دست بوسی شاه با دست بوسی امام خمینی (ره) به دلیل تفاوت های ماهوی در خصلت های شخصیتی این دو رهبر قبل و بعد از انقلاب ایران ، اساساً قابل مقایسه نیست .
پی نوشتها:
(1) کنزالعمال، ج29، 220، جامع الاحادیث، ج28، ص10، کافی، ج2، ص 185، بحارالانوار، ج46، ص 957؛ کشف العمه، ج2، ص43، تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)، ص 637و... نقل از سایت جماران ، آیا دستبوسی سنتی ناپسند است ؟ ، حسین مستوفی
(2) القواعد و الفوائد،ج2، الدروس الشرعیه، ج2، ص 18 ، نقل از همان
(3) وسائل الشیعة، ج9، ص: 435
(4) سایت تابناک و دهها سایت مختلف دیگر
(5) روح الله حسینیان ، فساد دربار ، منبع : سایت - باشگاه اندیشه - تاریخ شمسی نشر 26/11/1385 - به نقل از مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴شبهه:
مگر انقلاب نکردید تا این دستبوسی ها نباشد پس چرا دست رهبر را می بوسید؟
در روایات آمده که بوسیدن دست کسی جایز نیست مگر پیامبر و وصی پیامبر.
🔵پاسخ:
"هوالمعز"
🔹برخی ازاعمالی دو پهلو هستند. به عبارتی فعل یکی است ولی #اشخاص و #نیت ها، اعمال را متفاوت می کند.
مثلا بریدن با چاقو توسط ارازل و اوباش و با نیت ضربه زدن می شود گناه، ولی بریدن توسط جراح با نیت جراحی و سلامتی می شود عمل نیک.
پس #نیت ها و #اشخاص همیشه در اعمال تاثیرگذار است.
دست بوسیدن نشانه #احترام و محبت است.
🔸همان طور که پدر و مادر ارزششان این قدر بالا است که بوسیدن دستشان جایز است، به همین اندازه و چه بسا بیشتر امام (ره) و مقام معظم رهبری یا بزرگان دیگر جایگاهشان نزد خیلی از افراد بالا است.
🔹به علاوه هیچ گاه امام ره یا رهبری به زور و جبر نگفته اند باید حتماً دستشان بوسیده شود، بلکه هر کسی که دوست داشته دست بزرگان دین را بوسیده، مثل خیلی ها که دستبوسی والدین را دوست دارند.
پیشوای یک جامعه پدر جامعه است و اگر کسی از باب علاقه دست او را ببوسد اشکال ندارد.
👈اشکال اینجا است شخصی اجبار کند یا دنبال این باشد که دست او را ببوسند، مثل شاه که در مراسمات رسمی، باید و اجبار بود خم می شدند و دستبوسی می کردند.
آیا کسانی که دست شاه را میبوسیدند به خاطر محبت بود؟ یا به خاطر ترس، چاپلوسی، طمع، ترفیع درجه و...
دست امام و رهبری را از روي عشق و علاقه می بوسند. دیدار های ایشان مثلا با خانواده های شهدا و جانبازان را نگاه کنید ایشان خودشان پیش قدم می شوند و دیگران را در آغوش می گیرند با روی گشاده نه با #غرور .
پس بوسیدن به نیت #پرستش نباید باشد.
🔸 اسلام گفته است که بوسیدن دست پدر و مادر و سادات اشکالی ندارد و حتی توصیه شده است.
برای نمونه امام صادق (ع) می فرمایند: "سر و دست كسي را نبايد بوسيد به جز رسول خدا، يا كسي كه با بوسيدن سر و دست او رسول خدا (ص)قصد و اراده شود.
( اصول كافي، ج۲)
🔹پس یک حکم استثنایی آمد:
جز رسول خدا يا كسي كه با بوسيدن او، رسول خدا اراده شود
سادات فرزندان رسول خدا(ص) هستند، علما و پیشوایان دینی وارثان و محافظان دین اند.
ولی فقیه حاکم شرع است و مشروعیتش را از حکم خدا و کلام معصوم می گیرد، چرا که امام صادق(ع)می فرمایند:
"رد و انکار حکم حاکم اسلامی رد و انکار ماست و رد و انکار ما رد بر خداست که حد شرک برخداست"
(کلینی ؛الکافی،ج۱).
🔸در نتیجه بوسیدن دست سید، عالم دین و ولی فقیه هیچ اشکالی ندارد اگر با بوسیدن آنها بوسیدن سر و دست رسول خدا (ص) قصد شود.
حضرت امام(ره) هم سید بود، هم ولی فقیه دینی، لذا بوسیدن دست ایشان یا سایر فقها و رهبر معظم هیچ اشکالی ندارد.
ولی شاه ملعون نه سید بود، نه عالم دینی و نه حاکم اسلامی، بلکه عمله دست دشمن بود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
بوسیدن دست #خاتمی و #روحانی وهاشمی جایز است و نماد روشنفکری .
♦️بوسیدن دست علمای انقلابی شرک است و نماد چاپلوسی!
#یک_بام_دو_هوا
پاسخ شبهه
در مواقعی دیده شده دست امام خمینی بوسیده شده و ایشان منع نکردند....... 👇👇👇
eitaa.com/mobahesegroup/1722
eitaa.com/mobahesegroup/1723
پاسخ به شبهه
مگر انقلاب نکردیم تا این دستبوسی ها.....
👇👇👇👇👇
eitaa.com/mobahesegroup/1724
﷽
⛔ متن شایعه⛔
" ﺍﻣﺮﻭﺯ ﭼﻴﺰﻯ ﮐﺸﻒ شد ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﯿﮑﺸﺪ.
ﺣﺠﺎﺟﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺳﻂ ﻣﺼﺪﻭﻡ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺗﺎ ﻓﺮﺩﺍ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ، ﭼﻮﻥ ﻃﻮﺍﻑ ﻧﺴﺎ ﺑﺠﺎ ﻧﯿﺎﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺗﺎ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺣﺞ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ (ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ) ﺯﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ...!!
ﻗﻀﯿﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﻠﻞ ﻫﻢ ﺣﻞ ﺷﺪﻧﻰ ﻧﻴﺴﺖ.!!!
ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮﮔﺮﺩﻧﺪ ﻣﮑﻪ ..
ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺣﺘﻤﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺴﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﯾﮑﺴﺎﻝ ﺯﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺍﻫﺮﻯ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ...
ﻫﺮ ﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻍ، ﺑﺮﻯ ﻣﻴﺮﺳﺪ... "
در پاسخ به شبهه
"کشف جدید در مورد طواف نساء مجروحین حادثه منا !!" :
1⃣ حرام شدن همسران مجروحین فاجعه اخیر منا ، صرفا یک شبهه ابتدائی و حاصل از عدم شناخت نویسنده از احکام ابتدائی و روشن دین است!
2⃣ شخصی که طواف نساء به گردن او باشد اما امکان انجام طواف را ندارد ، در همین سفر فردی را نائب می گیرد تا برای او این طواف را انجام دهد .
http://portal.anhar.ir/node/16230/?ref=sbttl
3⃣ در صورتی که زائر بیت الله شخصا امکان انجام این طواف را نداشته باشد ، همراهان و خصوصا مدیران کاروان که در این مورد کاملا توجیه هستند فردی را برای او نائب قرار می دهند.
http://hajj.iec-md.org/ahkam/71.html
4⃣ طواف نساء و نماز آن را در خارج از وقت حج نیز می توان به جا آورد و با اتمام موسم حج فرصت انجام این اعمال از دست نمی رود.
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=246&tid=9
5⃣ بحث محلل هم ابدا ارتباطی به این شرایط ندارد و نشانگر غرض ورزی و اهانت نویسنده است.
http://yon.ir/mohallel
6⃣ این مطلب از آغاز با اعمال حج همراه بوده و کشف تازه ای نیست! نویسنده با این ادعا تلاش ناکامی برای به چالش کشیدن فقه را داشته و شبهه برای عقده گشایی او علیه مجروحان عزیز این حادثه طراحی شده است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بسم الله الر حمن الرحیم🌺
مدتی است که در سایت ها و شبکه های اجتماعی، جملاتی را از قول امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل می کنند و مدعی هستند که این جملات، در عهدنامۀ آن حضرت به مالک اشتر (نامۀ ۵۳ نهج البلاغه) نهفته است!
این در حالی است که چه در این نامه و چه در کل نهج البلاغه، چنین جملاتی وجود ندارد و معلوم نیست که ادعا کنندگان، جملات ذیل را از کجا آورده اند؟!
و اما جملاتی که ادعا شده از آن حضرت است:👇
ای مالک بدان که :
مردم اغلب بی انصاف و بی منطق و خود محورند… آنان را ببخش!
اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند، ولی مهربان باش!
اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند، ولی شریف و درستکار باش!
نیکی های امروزت را فراموش میکنند،ولی نیکوکار باش!
بهترین های خود را به دیگران ببخش حتی اگر اندک باشد، در انتها خواهی دید آنچه که می ماند میان تو و خدای توست نه میان تو و مردم!
وقتی به بخشی از نامۀ ۵۳ نهج البلاغه نگاه می کنیم، جملات مشفقانه ای را در رابطه با مردم می خوانیم که به قسمتی از آن ها اشاره می شود:
(ای مالک!) مهربانى با مردم را پوشش دل خویش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکارى باشى که خوردن آنان را غنیمت دانى، زیرا مردم دو دسته اند، دسته اى برادر دینى تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش مى باشند. اگر گناهى از آنان سر مى زند یا علّت هایى بر آنان عارض مى شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتکب مى گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست دارى خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد
… دوست داشتنى ترین چیزها در نزد تو، در حق میانه ترین، و در عدل فراگیرترین، و در جلب خشنودى مردم گسترده ترین باشد، که همانا خشم عمومى مردم، خشنودى خواص (نزدیکان) را از بین مى برد، امّا خشم خواص را خشنودى همگان بى أثر مى کند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگینى را بر حکومت تحمیل مى کنند زیرا در روزگار سختى یاریشان کمتر، و در اجراى عدالت از همه ناراضى تر، و در خواسته هایشان پافشارتر، و در عطا و بخشش ها کم سپاس تر، و به هنگام منع خواسته ها دیر عذر پذیرتر، و در برابر مشکلات کم استقامت تر مى باشند. در صورتى که ستون هاى استوار دین، و اجتماعات پرشور مسلمین، و نیروهاى ذخیره دفاعى، عموم مردم مى باشند، پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
آن انسانی که هنوز آن چه را که به خود نمی پسندد، بر دیگران می پسندد و هنوز آن چه را که به خود می پسندد، بر دیگران نمی پسندد، از عرفان الهی هیچ بهره ای نخواهد برد.
آن کس که هنوز نمی داند توقّع نتیجه بدون کار، بزرگ ترین عامل تباهیِ اخلاقیِ انسانی است و هنوز طعم نظم را در کار نچشیده است، از عرفان به جز حالات لذایذ روانیِ زودگذر نصیبی نخواهد داشت.
تا یک انسان از صفات نیکوی خیر خواهی، خیراندیشی، صبر، شکیبایی و ظرفیت در برابر رویدادهای سخت و هنگام روی آوردن امتیازات برخوردار نباشد، از گردیدن عرفانی واقعاً محروم خواهد ماند.
از یک جهت می توان گفت چون عرفان اسلامی عبارت است از: تخلّق به اخلاق الله، لذا توقع این مقام عالی بدون تخلّق به اخلاق فاضله که مقدمه لازم آن است، امکان پذیر نیست
علامه محمد تقى جعفرى رحمة الله عليه
✨
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup