eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.6هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
8.8هزار ویدیو
222 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
ا❇️◻️❇️◽️ ا◻️❇️◽️ ا❇️◽️ ا◽️ ❇️ بررسي و معرفي نسل سادات از اولاد امام حسین (عليه السلام) و امام سجاد (علیه السلام): ⚫️ "جناب عیسی بن زید بن علی بن حسین (علیهم السلام)" سرسلسله سادات از نسل امام سجاد (علیه السلام): 🔲 جناب عیسی، فرزند دوم جناب زید و نوه حضرت على بن الحسين السجاد (عليهم السلام) و هم عصر امام صادق (علیه السلام) است. ✔️ مردم درباره فضل و بزرگواری ایشان می‌گفتند جناب عیسی، برترین شخص خاندان خود از نظر علم، دین، ورع، زهد و پرهیزکاری بود، ایشان در مرام و مذهب، با بصیرت و دانش بود. ایشان افزون‌ بر این کمالات و فضایل، دارای طبع شعر هم بود و بعضی از اشعارشان در کتاب معجم شعراء الطالبیین، آمده است. جناب عیسی، از راویان حدیث و جویندگان آن نیز بود؛ علما و رجال، او را ستوده، روایات او را قبول کرده و در مدح و توثیق وی، سخن فراوان گفته‌اند. 🔘 لقب موتم الاشبال «موتم الاشبال» یعنی یتیم‌ کننده شیربچگان، این لقبی است که مردم به جناب عیسی داده بودند، زیرا پس از پایان جنگ بصره، به طرف کوفه رفت و بین راه، به شیری درنده برخورد کرد، شیر به ایشان حمله نمود و جناب عیسی این پهلوان دلیر و شجاع علوی، به شیر حمله‌ ور شد و شیر را کشت، این شیر، همیشه بین راه، مزاحم مردم می‌ شد. زمانی که مردم این خبر مهم و خوشحال‌کننده را شنیدند، بر کشنده آن، درود فرستادند. غلام ایشان از روی تعجب، گفت: «مولایم! بچه شیرها را یتیم کردی؟»! گفت: «بله. «انا موتم الاشبال؛ من یتیم‌کننده شیر بچگانم» بعد از این، نامی مستعار برای او شد و یارانش وی را به همین لقب، یاد می‌کردند. ✅ ایشان به برکت بهره مند شدن از سیادت از پدر شان صاحب فرزندان بسیاری شدند که چهار نفر از آنان تا به امروز صاحب نسل متکثری شدند: احمد المختلفی، زید، محمد و حسین. 🗺 اکثر اعقاب او امروزه در عراق (کوفه و بصره) زندگی می کنند. http://uupload.ir/files/jzpj_capture.jpg ◽️ ❇️◽️ ◻️❇️◽️ ❇️◻️❇️◽️ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
❌ناجا: خبر برخورد خودروی سفیر بلاروس با سرباز راهور کذب است 🔹مرکز اطلاع رسانی ناجا اعلام کرد که اخبار منتشره مبنی بر برخورد با سرباز پلیس راهور ناجا کذب بوده و چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. پیش از این برخی رسانه‎ها مدعی شده بودند که خودروی حامل سفیر بلاروس به دلیل ممانعت سرباز راهور از عبور خودرو از خط ویژه، وی را زیر گرفته است. کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
درود بر کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویژه/ ناگفته های دکتر محمد از پشت پرده های سد گتوند و خیانت مدیران غربگرا به محیط زیست کشور / انتشار برای اولین /نشر حداکثری 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
⁉️ متن شایعه👇👇👇 😂😂اینو دیگه کجای دلم بزارم:😂😂 ✅ فرزندآوری از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است که در آیین های محرم و صفر، توسط هیات های مذهبی دنبال می‌شود./ محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی افزود در لیالی محرم الحرام خیمه هایی در کنار چادر اصلی هیئات مهیا می شود تا زوجهای جوان ضمن استماع روضه اباعبدالله و در حالی که چشمانشان پر از اشک شده نطفه فرزند جدید را منعقد کنند. در این محل از زوجین ثبت نام به عمل آمده و کارت نطفه عاشورایی به آنها داده خواهد شد. در صورتی که نطفه در آن شب های عزیز بسته شود، زوجین می توانند با در دست داشتن مدارک پزشکی از 20 میلیون تومان جایزه نقدی برخوردار شوند. ای جونم عاشورا خونه خالی ندارین برین هیات.. مکان جوره. ✅ پاسخ شایعه👇👇👇 🔰ضد انقلاب بی شرمی را به سرحد نهایت رسانده و این نتیجه ی ولنگاری فضای مجازی است که هر بی سروپایی اجازه پیدا میکندبه مقدسات توهین نماید سخنان حجت الاسلام قمی به شرح زیر است 👇👇👇 🔻حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی روز پنجشنبه در سیزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور و سومین همایش بانوان فعال در عرصه هیات ها در قم، افزود: ما موالیان اهل بیت(ع) و علاقه مندان به معارف الهی افرادی مسئولیت پذیر هستیم و اجازه نمی دهیم احکام و معارف بر روی زمین بماند. رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تعظیم شعائر حسینی(ع) تعظیم شعائر الله است و در هیچ ظرف مکانی و زمانی مانند دو ماه محرم و صفر نمی شود شعائر حسینی را گرامی داشت. قمی ادامه داد: ما بچه های هیات تکلیف گریز نیستیم و با مسئولیت پذیری که داریم اجازه نخواهیم داد دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص شعائر دینی بر زمین بماند. به گفته رییس سازمان تبلیغات اسلامی ،هیات، روضه خانگی و ایستگاه های صلواتی که سال گذشته تعطیل شد امسال با شکوه بیشتری باید برگزار شوند. قمی تاکید کرد: ما اهالی هیات چون مسئولیت پذیر و قانونمدار هستیم اجازه نخواهیم داد تا با تعطیلی آیین های دینی در ماه محرم و صفر شعائر الهی تضعیف شود. رییس سازمان تبلیغات اسلامی ابراز داشت: تعظیم شعائر حسینی(ع) عهد امسال هیات های مذهبی با امام عصر(عج) است. وی یادآور شد: ما امسال در ماه محرم باید تمام ایران را سیاه پوش کنیم و همه دستگاه های اجرایی باید ظرفیت های خود را در جهت تعظیم شعائر به کار ببندند. قمی با بیان اینکه در برپایی آیین های دینی تمام پروتکل های بهداشتی و توصیه های درمانی باید لحاظ شود، گفت: حتی اگر مسئولان بهداشتی اجازه برپایی مراسم عزداری در فضای مسقف را نیز بدهند ما چند روز در فضای باز به اقامه عزا خواهیم پرداخت. رییس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه های مهم در آیین های محرم و صفر، گفت: فرزندآوری و تحکیم بنیان خانواده یکی دیگر از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است که توسط هیات های مذهبی دنبال خواهد شد. https://bit.ly/3j82Di3 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
علی و پیامبران (نشر مجازی).pdf
4.04M
برای نخستین بار انتشار نسخه مجازی کتاب « علی و پیامبران » نوشته ارزشمند حکیم سیالکوتی دانشمند هندی 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨ ⚜️ بسم الله الرحمن الرحیم ✨أفَمَن کَانَ مُؤْمِنًا کَمَن کَانَ فَاسِقًا لَّا یَسْتَوُونَ ✨آیا کسی که مؤمن است چون کسی است که نافرمان است؟ یکسان نیستند* 📗سوره مبارکه سجده آیه 18 💠 علی بن ابراهیم، از ابو جارود، از امام باقر (علیه السّلام) روایت می‌کند که پیرامون تفسیر آیه «أَفَمَن کَانَ مُؤْمِنًا کَمَن کَانَ فَاسِقًا لَّا یَسْتَوُونَ» فرمود: شأن نزول این آیه، این است که حضرت علی (علیه السّلام) و ولید بن عقبة بن ابی معیط با هم مشاجره نمودند. ولید بن عقبه بن ابی معیط فاسق به امام علی (علیه السّلام) گفت: به خدا سوگند! من زبان ساده تر و گویاتری از زبان تو دارم و برّندگی نیزه من از تو بیشتر است و یار و پشتیبان بیشتری در اختیار دارم. حضرت علی (علیه السّلام) فرمودند: خاموش باش چرا که تو تنها یک فاسق هستی. این گونه بود که خداوند آیه «أَفَمَن کَانَ مُؤْمِنًا کَمَن کَانَ فَاسِقًا لَّا یَسْتَوُونَ* أَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَی نُزُلًا بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» را نازل کرد👈 و منظور از آن، علی (علیه السّلام) است. «وَأَمَّا الَّذِینَ فَسَقُوا فَمَأْوَاهُمُ النَّارُ کُلَّمَا أَرَادُوا أَن یَخْرُجُوا مِنْهَا أُعِیدُوا فِیهَا وَقِیلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّذِی کُنتُم بِهِ تُکَذِّبُونَ». 📗 تفسیر القمی، ج 2، ص 147. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
🔳⚜️🔳⚜️🔳⚜️🔳 ⚜️ 🔳 ✨ افتخار ائمه (علیهم السّلام) به حضرت خدیجه (سلام الله علیها) 💐 اهل بیت (علیهم السّلام) به حضرت خدیجه (سلام الله علیها) افتخار می کردند، و خود را فرزند حضرت خدیجه (سلام الله علیها) معرفی می کردند: ☀️ حضرت أبا عبد الله الحسین (علیه السّلام) در روز عاشورا در وصف و معرفی خود خطاب به دشمنان فرمودند: 🖋 قالَ أَنْشُدُكُمُ اللَّهَ هَلْ تَعْلَمُونَ أَنَّ جَدَّتِي خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ أَوَّلُ نِسَاءِ هَذِهِ الْأُمَّةِ إِسْلَاماً قَالُوا اللَّهُمَّ نَعَم‏ 💎 شما را به خدا قسم می دهم آيا مي دانيد جده من خديجه كبری دختر خويلد (سلام الله علیها) است كه اولین زن بود از این امت که ایمان آورد؟ آن گروه دشمن، همگی گفتند: بلی. 📔 بحار الأنوار، علامه مجلسی، جلد 44، صفحه 318 ❇️ حضرت خدیجه (سلام الله علیها) اولین زن مسلمان است. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) کسی است که امام حسین (علیه السّلام) خود را فرزند او معرفی می کنند. و به آن افتخار می شود. 🔳 ⚜️ 🔳⚜️🔳⚜️🔳⚜️🔳 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
🔶 صف واکسن کرونا در انگلیس، آلمان، فرانسه، استرالیا، چین و.. بنظرتون چرا شبکه های ماهواره اینا رو نشون نمیدن؟ چرا فقط ایران و ایرانی را تحقیر و تمسخر میکنن؟ چرا میخوان ایرانی از خودش و همه چیزش متنفر و معترض باشه؟ #بصیرت #سواد_رسانه 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
🚨 #فوری/ مجلس پرونده روحانی و زنگنه را به قوه قضائیه فرستاد. ✍️"توییت "علی خضریان" نماینده مردم تهران: 🔹با توجه به محرز شدن اهمال، قصور و ترک فعل رئیس جمهور و وزیر نفت و ایجاد خسارت‌های عظیم و غیرقابل جبران به کشور به دلیل عدم اولویت بخشی و توسعه برخی میادین مشترک نفتی و گازی با همسایگان، ارجاع پرونده آنها به قوه قضاییه و تحقیق و تفحص از عملکرد 8 ساله #وزارت_نفت پیگیری شد. 🔹اعمال ماده 234 پیرامون ترک فعل وزارت نفت در میادین مشترک در دستور کار #کمیسیون_انرژی قرار گرفت و مقرر شد وزارت نفت ظرف 48ساعت مواردی را جهت تکمیل و بررسی موضوع به کمیسیـون ارجاع دهد و تحقیق و تفحص از عملکرد جناب #بیژن_زنگنه در وزارت نفت با رأی قاطع کمیسیون مورد تصویب واقع شد.  👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
🌺به مناسبت فرا رسیدن ایام عید الله الاکبر ، عید سعید غدیر خم کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات تقدیم می کند ؛ 🌸پاسخ به برخی شبهات و سوالات پیرامون غدیر خم و ولایت علی علیه السلام 👇👇👇👇👇 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
⁉️ سوال 👇👇👇 چرا در خصوص این موضوع مهم یعنی امامت علی پیامبر اسلام از کلمه مولی استفاده می کند که حدود 27 معنی مختلف می دهد و جالب اینجاست که حتی یکی از این 27 مورد معنای خلیفه و جانشین و اولی الامر نمی دهد! در حالیکه در لسان عرب برای این موضوع مهم کلمات فراوانی مانند: مالک، اولی الامر، سلطان، والی، حاکم، امام و... وجود داشته است. ✅پاسخ:👇👇👇 استعمال واژه مولی به معنای سرپرست در خود قرآن آمده است وعلمای اهل سنت هم تصریح به این معنا کرده اند.علامه امینی در الغدیر دراین مورد بحث کامل می کنند که ما اجمالی از آن را می آوریم. خداوند درآیه 15 حدید می فرماید: "فالیوم لا یوخذ منکم فدیه ولا من الذین کفروا ماواکم النار وهی مولاکم وبئس المصیر" "پس امروز نه از شما فدیه ای پذیرفته می شود ونه از کافران وجایگاهتان آتش است وهمان سرپرستتان می باشد وچه بد جایگاهی است" بزرگان علمای اهل سنت مولی در آیه را به معنای شایسته تر واولی به نفس ( سرپرستی) تفسیر کرده اند 📚صحیح بخاری،ج4 ص1815 📚طبری در جامع البیان،ج27 ص228 📚تفتازانی در شرح المقاصد،ج5 ص273 📚قوشجی در شرح التجرید،ص447 📚شافعی در مطالب السول،ص16 📚ابن جوزی در التذکره،ص19 📚مالکی در الفصول المهمه،ص28 📚شبلنجی در نور الابصار،ص78 ✅علامه امینی از 27 نفر از علمای اهل سنت نام می برد که مولی درآیه را به معنای سرپرستی واولی به نفس معنا کرده اند 📚ترجمه الغدیر،ج2 ص296 تا 301 واز 15 تن از علمای اهل سنت نام می برد که معنای شایسته تر وسرپرستی را یکی از معانی مولی درآیه برشمرده اند 📚همان مدرک،ص301-ص302 وهمچنین علمای اهل سنت فرمایش خداوند دراین آیه "انت مولانا" "تو ای خداوند مولای ما هستی"286 بقره رابه معنای سرپرستی گرفته اند 📚الکشف والبیان،ثعلبی،ج2 ص309 وایات دیگر که مولی درآن به معنای سرپرستی آمده است که جهت پرهیز از اطناب از ذکر آن ها خودداری می شود. وانچه آمد ثابت کرد که استعمال لفظ مولی در معنای سرپرستی واولی به نفس در ادبیات عرب کاملا مرسوم است وکسانی که دراین مورد اشکال کردند از فهم ادبیات عرب وزبان قرآن محروم هستند. اما این که چرا پیامبر از کلمه مولی استفاده کرد؟ پاسخ آن است که: پیامبر برای بیان خلافت حضرت علی هم عنوان امام را به کار برده است،هم خلیفه را،هم وصی و.. امام: حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود: "از راه وحی دریافتم که علی دارای سه خصلت است؛سید مسلمین است،امام متقین است،رهبر سپید چهره گان است" حاکم می گوید حدیث صحیح است 📚المستدرک،ج3 ص137 خلیفه و وصی: طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود: "ان هذا اخی ووصیی وخلیفتی فیکم فاسمعوا له واطیعوا" "همانا این شخص برادر ووصی وخلیفه من درمیان شما است پس به دستورات او گوش داده واورا اطاعت کنید" 📚تاریخ طبری،ج2 ص220 البته ما قصد تفصیل گویی نداریم لذا آنچه آورده شد کافی است. درمورد استفاده از کلمه مولی هم گفتنی است: که استعمال یک کلمه که دارای چند معنا است با قرینه معینه که مراد کدام یک از معانی است در ادبیات عرب کاملا رایج است ودرقرآن هم این استعمال وجود دارد. علامه میر حامد حسین در کتاب شریف عبقات الانوار بیش از 30 قرینه ودلیل می آورد که مراد از مولی سرپرستی است 📚عبقات الانوار،ج9 و10 ❗برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند: 1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است 2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️سوال 👇👇👇 در نهج البلاغه در نامه‌ای که حضرت علی برای معاویه نوشته شده چنین آمده است (نامه شماره 6): این مردمى که با ابو بکر و عمر و عثمان بیعت کرده بودند، به همان شیوه با من بیعت کردند. پس آن‌را که حاضر است، نرسد که دیگرى را اختیار کند و آن‌را که غایب بوده است نرسد که آنچه حاضران پذیرفته‌اند نپذیرد. شورا از آن مهاجران و انصار است. اگر آنان بر مردى هم رأى شدند و او را امام خواندند، کارشان براى خشنودى خدا بوده است، و اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و بر آن عیب گرفت یا بدعتى نهاد باید او را به جمعى که از آن بیرون شده است باز آورند. اگر سر بر تافت با او پیکار کنند؛ زیرا راهى را برگزیده که خلاف راه مؤمنان است و خدا نیز در گردن او کند، گناه آنچه را خود متولى آن شده است ". ⁉️ایا این سخنان سیدنا علی دال بر مشروعیت بیعت و شوری در امامت نمی باشد بر خلاف انچه شیعه ادعا می کند؟ ✅پاسخ:👇👇👇 ❗️احتجاج حضرت علی با معاويه از باب الزام بوده است به این بیان : 1⃣آنچه كه مسلم است، امام در اين نامه در مقام بيان يك قاعده كلى كلامى نيست؛ بلكه در مقام احتجاج با دشمن عنودى است كه معتقد به مشروعيت خلافت خلفاء از طريق بيعت مهاجرين و انصار بود؛ يعنى از باب استدلال به خصم از راه عقايد و افكار و اعمال خود اوست، كه از آن به عنوان «وجادلهم بالتی هي أحسن» تعبير مى شود. ❗️به عبارت ديگر، حضرت امير به معاويه كه از طرف عمر و عثمان استاندار و حاكم شام بود، و آن دو را خليفه مشروع مى دانست خطاب كرده و میفرمايد: ❗️اگر از نظر تو معيار مشروعيت خلافت آنان، اجتماع مهاجرين و انصار بود، همان معيار در خلافت من نيز وجود دارد. 🗯ایت العظمی مکارم شیرازی در تفسیر خطبه چنین می اورد: « امام در اینجا نه به مساله غدیر اشاره می کند و نه به وصیت پیامبر و روایات بسیاری که سند روشنی بر امامت اوست .زیرا معاویه می توانست با این کار از کنار آن بگذرد.ولی مساله خلافت خلفای پیشین چیزی نبود که بتواند آن را انکار کند.در واقع استدلال امام به اصطلاح جدلی است که مسلمات طرف مقابل را می گیرد و با آن بر ضد وی استدلال می کند و در اینجا معاویه که خود را از طرفداران خلفای پیشین می دانست نمی توانست چگونگی گزینش انها را برای خلافت انکار کند . 🗯همیشه باید مخاطبین را در نظر گرفت .زیرا اعتقادات مخاطب در نحوه بیان مسائل تاثیر دارد.امام باید در برابر معاویه به دلیلی استدلال کند که او نتواند در برابر ان سخن بگوید و راه انکار را بپوید و ان مساله شوری است .شورایی که خلفای پیشین بر اساس آن انتخاب شدند همان کسانی که معاویه از جانب انها به خلافت شام منصوب شد . 👌این همان چیزی است که در علم منطق از آن به فن جدل تعبیر می شود و ان اینکه مسلمات خصم را بگیرند و با ان بر ضد او استدلال کنند هر چند مسلمات خصم از سوی گوینده پذیرفته نشده باشد. ❗️مثل اینکه ما با تورات و انجیل کنونی در برابر یهود و نصاری استدلال می کنیم و می گوییم مطابق فلان فصل و فلان ایه شما چنین می گویید و بنابراین طبق عقیده خودتان محکوم هستید . 🗯در قران نیز گونه هایی بر این مطلب می توان پیدا کرد از جمله در داستان حضرت ابراهیم هنگامی که در برابر ستاره پرستان،ماه پرستان،و افتاب پرستان قرار گرفت با جمله « هذا ربی» یا « هذا ربی هذا اکبر» (انعام 78-77) مسلمات انها را پذیرفت اما هنگامی که همگی افول کردند و افول و غروب انها دلیل بر حادث بودن انها بود انها را محکوم ساخت» 📚شرح نهج البلاغه،ج9 ص83 2⃣ از آنجا كه قصد مؤلف نهج البلاغه، نقل بخش‌هاى بليغ سخنان حضرت بوده؛ از اين رو، بخشى از اين نامه را نقل نكرده و ديگر مؤلفان؛ همانند نصر بن مزاحم اين نامه را به صورت مبسوط نقل كرده‌اند و نكاتى در نقل آنان هست كه نشان‌دهنده حقيقت ياد شده است. ❗️در آغاز نامه آمده است: « بیعت من در مدینه تو را مجاب به اطاعت از من می کند اگر چه تو در شام باشی ( طبق عقاید خودت که بیعت و شوری را در خلافت مشروع می دانی)» 📚کتاب صفین،ص29 🗯این بیان امام کاملا نشان دهنده این است که قصد امام آن بوده است که خلافت خود را طبق عقاید معاویه اثبات کند و اورا مجاب به اطاعت کند 📚رسائل و مقالات،علامه سبحانی ج3 ص636 3⃣امام در سایر خطب نهج البلاغه بارها تصریح به خلافت الهی خود و اهل بیت کرده اند که جهت اگاهی رجوع شود به خطبه های:1-2-144-97-120-93 و ... کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️سوال👇👇👇 با توجه به نزدیکی غدیر خواستم برام توضیح بدید که ایا کلمه مولی در حدیث غدیر به معنای دوستی است یا سرپرستی ✅پاسخ:👇👇👇 ❗️قراين و دلا‌يل زيادي وجود دارند بر اين كه «مولي»، در اين جا، به معناي «ولي و سرپرست ديني»، است؛ يعني كسي كه از طرف خداوند مقام ولا‌يت و سرپرستي، بر مردم، دارد. معلوم است كسي كه داراي ولا‌يت بر مردم باشد،‌امام و صاحب اختيار مردم است و خواسته اش برخواسته هاي آنان مقدم بوده و پيروي او،‌بر همه، واجب است. بعضي از آن قراين و دلا‌يل به قرار زير هستند: 1⃣مسأله دوستي علي آن قدر نگران كننده نبود كه در آيه تبليغ(سوره ي مائده، آيه 67)، با آن لحن داغ و تهديدآميز، بيان شود و پيامبر از افشاي آن،‌احساس خطر كند، بلكه منظور آيه‌ تبليغ چيزي جز ابلا‌غ ولا‌يت و امامت اميرالمؤمنين علي نبوده است. 2⃣مسأله دوستي علي با همه مؤمنان مطلب پنهان و پيچيده‌اي نبود كه نياز به آن همه تأكيد، بيان، متوقف ساختن آن قافله‌ عظيم،‌در وسط بيابان خشك و سوزان،‌خطبه خواندن و گرفتن اعتراف هاي پي در پي از جمعيت داشته باشد،‌ زيرا اخوت اسلا‌مي و دوستي مسلمانان با يكديگر از بديهي‌ترين مسايل اسلا‌مي است كه از آغاز اسلا‌م وجود داشت و پيامبر بارها آن را تبليغ كرد و بر آن تأكيد نمود؛ چنان كه قرآن به صراحت مي گويد: ❗️«مؤمنان همه برادر يكديگرند». 📓حجرات، 10 ❗️«مردان و زنان مؤمن يار و دوستدار يكديگرند». 📓 توبه، آيه‌71 🗯پس منظور پيامبر از اين كارها، بيان مسأله‌ بسيار مهم و اساسي بوده و آن عبارت است از اعلا‌م ولا‌يت و امامت علي و انتصاب او به اين مقام. 3⃣جمله‌ «ايها الناس من اولي الناس بالمؤمنين من انفسهم»« ای مردم چه کسی نسبت به مردم از خودشان سزاوار تر است و صاحب اختیار انان است» در بسیاری از کتب نقل شده است مانند تفسیر عیاشی ج1، ص332، ح152 ،البرهان في تفسير القرآن ،ج1، ص489، . نورالثقلين، ج1، ص653، ح292؛ ❗️و در بعضي روايات جمله «الست اولي بكم من انفسكم»« ایا من سرپرست و سزاوار تر نسبت به شما از خودتان نیستم » 📚سنن ابن ماجه ج1، باب11، ص43،‌ح116.مسند احمد ج1، ص119، ج4، ص281، 368،372، ج5، ص347؛ المستدرك علي الصحيحين، ج3، ص110، 533؛ مناقب علي بن ابي طالب (ع)،‌ص240، ح349؛ ❗️در بيش تر روايات، كه پيش از جمله‌ «من كنت مولا‌ه فعلي مولا‌ه» واقع شده اند،‌هيچ تناسبي با بيان يك دوستي ساده يا معاني ديگر ندارند، بلكه پيغمبر با اين جمله‌ها مي‌خواهد مردم به همان اولويت و اختياري كه آن حضرت نسبت به آنان دارد، اقرار و اعتراف كنند. ❗️ معناي اولويت پيغمبر اين است كه خواسته ي او برخواسته ي مردم مقدم است و هرچه بگويد و انجام دهد براي مردم حجت است، چون در حقيقت بر مردم ولا‌يت و سرپرستي دارد. 🗯بنابراين، همان گونه كه در جمله ي پيشين صحبت از اولويت و ولا‌يت پيامبر است،‌در جمله بعدهم بايد سخن از ولا‌يت و اولويت به همان معني باشد تا ارتباط معنوي و جمله‌ي پيشين و پسين محفوظ بماند. پيامبر در جمله‌ بعد، مي‌خواهد بگويد: همان اولويت و اختياري كه من نسبت به شما دارم و پيشوا و سرپرست شما هستم، براي علي نيز ثابت است. 🗯به اين ترتيب معناي اين چند جمله اين است، چنان كه در بيش‌تر روايات آمده كه پيامبر فرمود: «آيا من نسبت به شما از خودتان سزاوارتر نيستم؟ همه گفتند: هستي . آن گاه فرمود: همين سزاواري و ولا‌يتي كه من نسبت به شما دارم، علي نيز دارد و پس از من، او مولا‌ي همه مسلمانان وجانشين من خواهد بود». 4⃣يكي از راه هاي تشخيص مراد متكلم، فهم عرف و اهل زبان از كلا‌م او است. در مورد حديث غدير، كساني كه در غدير خم حاضر بودند و نيز شاعران،‌اديبان و لغويان همه از كلمه‌ي «مولي»، در اين جا، «امام و رهبر، سرپرست و صاحب اختيار» را فهميده اند،‌زيرا مردم در پايان مراسم غدير به علي به عنوان اميرالمؤمنين، سلا‌م كردند؛ اين مقام را به او تبريك گفتند و با او بيعت نمودند. اين سلا‌م ها، تبريك ها و بيعت ها از سوي مردم،‌در اين واقعه ي تاريخي، به خصوص تبريكي كه ابوبكر و عمر به او گفتند 📚مسند احمد بن حنبل،‌ج4، ص281، الكشف والبيان، ثعلبي، ج4، ص92؛ ‌،‌روح المعاني ‌آلوسي،ج6، ص194.تفسير المنار،رشيد رضا،ج6، ص465 ❗️نشان مي دهد كه چيزي جز مسأله‌ي نصب به خلا‌فت و امامت نبوده كه درخور اين‌گونه سلا‌م، تبريك و تهنيت و بيعت باشد؛ دوستي‌اي كه براي مسلمانان، ‌به طور عموم، ثابت است و اعلا‌م آن نيازي به تبريك ندارد. 🗯شعرا هم در اشعارشان «مولي» را به «امام،‌رهبر وسرپرست» معنا كرده اند. از جمله ي آنان حسان بن ثابت است كه در روز غدير حاضر بود و درپايان مراسم، با اجازه ي پيامبر حديث غدير را به نظم درآورد 📚‌ روض‌الجنان ،ج7، ص68 🗯ادامه پاسخ👇👇👇 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓ 🆔 @mobahesegroup ┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 ❗️اهل لغت نيز «مولي» را، در اين حديث، به «ولي و سرپرست ورهبر ديني» معنا كرده اند. ازهري و ابن منظور مي‌گويند: «ولي و مولي در زبان عرب به يك معناست. مولي در كلام عرب در موارد متعددي به كار مي‌رود،‌از جمله‌ي آنها مولا‌ي در دين است كه به معناي ولي و سرپرست مي‌باشد. اين نوع مولي در اين كلا‌م خداوند آمده است: اين (عاقبت نيك مؤمنان و عاقبت بد كافران) براي آن است كه خداوند مولي و سرپرست كساني است كه ايمان آوردند،‌اما كافران مولا‌يي ندارند. 📓 سوره‌ي محمد،‌آيه‌11 ❗️يعني براي كفار هيچ ولي و سرپرستي وجود ندارد. 🗯 از اين نوع مولا‌ست مولا‌يي كه در اين فرمايش پيامبر آمده است: هر كس من مولا‌ي اويم، پس علي مولا‌ي اوست. يعني هر كس من ولي و سرپرست اويم، پس علي ولي و سرپرست اوست». 📚 معجم تهذيب اللغه، ص3956؛ لسان العرب، ج 15، ص408 ❗️اين تلقي عموم حاضران، شاعران، اديبان، لغت دانان و ساير عالمان حجت قاطع است بر معنايي كه از واژه ي «مولي» در حديث غدير اراده شده است. 🗯با توجه به اين قراين و دلا‌يلي كه ذكر شدند، دلا‌لت حديث غدير بر ولا‌يت و امامت اميرالمؤمنين، علي براي صاحبان انصاف بسي روشن است. ❗️در این باره قرائن و دلائل دیگری نیز می باشد که در پاسخ های بعدی به آن اشاره می کنیم. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
ا⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️ ا◻️⚜️◻️⚜️ ا◽️⚜️ (16) *️⃣ حضرت خاتون فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در فرازی دیگر از خطبه مفاخره به دریای علم بی منتهای خویش اشاره می کنند. منقبتی که در ارتباط با دو کریمه زیر در حضرت قرآن است: ✨قلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَدا (سوره کهف، ‌آیه 109) ✨و لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيم‏ (سوره لقمان، آیه 27) ▫️امام صادق (علیه السلام) درباره کریمه «قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي‏...» می فرمایند: قَدْ أُخْبِرُكَ أَنَّ كَلَامَ اللَّهِ لَيْسَ لَهُ آخَرُ وَ لَا غَايَةٌ وَ لَا يَنْقَطِعُ أَبَدا 📔تفسير القمي ؛ ج‏2 ؛ ص46 🔹این دو کریمه همان طور که حضرت اباالحجة حسن بن علی الزکی العسکری (علیه السلام) فرمودند اشاره به‌ علم حضرت قرآن و معانی یعنی بواطن آن دارد. ▫️و هَذَا عِلْمُ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيه‏ 📔التفسير امام حسن عسكري عليه السلام ؛ ص11 🔹به عبارت دیگر، علم حضرت قرآن ، علمی است بلا انقطاع و بدون نهایت و پایان. ☑️حقیقت این علم در لیلة القدر بر قلب اول شخص عالم امکان نازل شد. اما از آنجا که کلمات الله را هیچ پایانی نیست، در لیلة القدر هر سال ،‌ «علم مکنونی» از جانب ذات اقدس اله بر سینه اوتو العلم یعنی حضرات خزّان علم الله و امام هر زمان ، نازل می شود. 🔹علاوه بر آن، در هر روز نیز آن علم مکنون بر ایشان نازل می گردد. 🔘حضرت باقر (علیه السلام) در تفسیر آیه 4 سوره دخان (لیلة القدر) و 27 سوره لقمان (ما نفدت کلمات الله) و ارتباط بین این دو آیه فرمودند: ▪️خداوند عزوجل در شأن شب قدر می فرماید که در آن هر امر حکیمی متکثر می گردد، ▪️در لیلة القدر تفسیر امور هر سال بر ولیّ امر نازل می شود ، اما به غیر از لیلة القدر در هر روز از سال، از علم خاص و مکنون و عجیب و مخرون ذات اقدس اله،‌ بر وليّ امر نازل می شود، همانند آنچه در شب قدر نازل می شود ▪️و این است یکی از معانی این شریفه که کلمات الله را هیچ نهایت و پایانی نیست 📔الكافي ؛ ج‏1 ؛ ص248؛ بحار الأنوار ؛ ج‏25 ؛ ص79 ◀️علم ذات اقدس اله، بر دو نوع است: علم مبذول علم مکنون (مخزون، مکفوف و موقوف). 🔹آنچه از علم مبذول بر سینه ولیّ امر و امام هر زمان نازل می گردد، از حضرت قرآن است، بطن جدیدی از علم بی منتهای آن است که قدر و قضا شده و سپس بر قلب حجة و خلیفة الله هر عصری نازل می شود. 🔹اما خداوند عزوجل ،‌ علمی مکنون نیز دارد که موقوف است. ▫️عن ابی جعفر (علیه السلام): ▪️ آن علمی که در نزد خداوند عزوجل موقوف است، امری است که برای او در آن مشیت است، ▪️بدین صورت که اگر اراده کند،‌ آن را قضا می کند؛ ولی اگر بخواهد بداء می کند و دیگر امضاء نمی شود ▫️فأَمَّا الْعِلْمُ الَّذِي يُقَدِّرُهُ اللَّهُ وَ يُمْضِيهِ فَهُوَ الْعِلْمُ الَّذِي انْتَهَى إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم ثُمَّ إِلَيْنَا. ▪️اما آن علمی که قدر و قضاء شده باشد،‌ آن علمی است که به رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) داده می شود و سپس به ما اهل بیت می رسد. 📔بصائر الدرجات؛ ج‏1 ؛ ص113؛ بحار الأنوار ج‏4، ص: 110 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
ا⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️ ا◻️⚜️◻️⚜️ ا◽️⚜️ #خطبه_مفاخره (16) ⚜️ قال سیدنا و مولانا علی (علیه السلام): «أَنَا شِيعَتِي مِنْ عِلْمِي يَسْطُرُونَ»؛ من آنم که شیعیانم دانشم را بهره می‏برند و می ‌نگارند. ✨ قالت سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها): «وَ أَنَا مِنْ بَحْرِ عِلْمِي يَغْتَرِفُونَ»؛ و من آن دریای دانشم که شیعیان از آن پیمانه بردارند. 📗 عوالم العلوم، ج 11، ص 261؛ الفضائل، لإبن شاذان، ج 1، ص 80. ◽️⚜️ ◻️⚜️◻️⚜️ ⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
(16) ◀️ آن چه از علم الله که به قدر و قضاء می رسد و در هر لیلة ‌القدر بر قلب حضرات خزّان علم الله (علیهم السلام) نازل می شود، از علم القرآن و بواطن آن است . اما در آن مشیت و بداء وجود دارد . این مشیت و بداء از علم مکنون و موقوف نزد ذات اقدس حق است تا به اراده خویش، یا به امضاء برسد و یا بداء حاصل شود. ✔️این علم از علم القرآن نیست، بلکه از امّ الکتاب است. به عبارت دیگر، سرچشمه و منشأ علم القرآن، ام الکتاب است. آنچه در امّ الکتاب مشیت و یا بداء شود، علم القرآن مطابق آن تأویل می یابد. ✨يمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتاب (سوره رعد، آيه 39) 🔹علم مکنون و مخزون ذات اقدس اله، در امّ الکتاب است. ▪️عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ : ▫️إنَّ لِلَّهِ عِلْمَيْنِ عِلْمٌ مَبْذُولٌ وَ عِلْمٌ مَكْفُوفٌ ➖خداوند عزوجل دارای دو علم است: علم مبذول و علم مکفوف ▫️فأَمَّا الْمَبْذُولُ فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ شَيْءٍ يَعْلَمُهُ الْمَلَائِكَةُ وَ الرُّسُلُ إِلَّا وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ ▫️و أَمَّا الْمَكْفُوفُ فَهُوَ الَّذِي عِنْدَهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ إِذَا خَرَجَ نَفَذَ. ➖هر آنچه از علم مبذول است را ما اهل بیت به آن آگاه هستیم و می دانیم ➖اما مکفوف، آن علمی است که در امّ الکتاب محفوظ است ،‌ آن هنگام که خارج شود، نافذ شده و جاری می گردد. 📔بصائر الدرجات ؛ ج1 ؛ ص109؛ بحار الأنوار ؛ ج26 ؛ ص164 🔘به همین علت است که حضرت خاتون فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در این فراز از خطبه مفاخره بیان فرمودند که : انا من بحر علمی یغترفون 🔹آنچه از علوم که در لیلة القدر بر قلب ولیّ و حجة هر زمان نازل می شود، از علمی است که قدر و قضاء گردیده است، از علم القرآن و بواطن بی نهایت و لا انقطاع آن است که « ما نفدت کلمات الله». ☑️اما در این علم، مشیت بر تغییر (محو و اثبات) و بداء نیز وجود دارد. 🔹آنچه علاوه بر لیلة‌القدر، در هر شبانه روز بر ولیّ امر (علیه السلام) نازل می شود، آن چیزی است که مطابق امّ الکتاب، رقم خورده است. یعنی چه بسا در لیلة القدر ،‌ بر شیئی امری تعلق گرفته باشد ،‌ اما پس از تغییر و بداء‌ ، ‌امر دیگری به امضاء برسد. ✔️این تغییر مطابق علم مکنون خداوند عزوجل است که در امّ الکتاب موجود است و تأویل علم القرآن مطابق آن صورت می پذیرد و تغییر می کند. 🔹این علم مکنون نزد خاتون حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) می باشد که «صاحبة التأویل» هستند. همان طور که در فراز دیگری از خطبه مفاخره به این شأن خویش اشاره فرموده اند. 🖋از آنجا که خاتون «امّ الکتاب» هستند یعنی تأویل علم القرآن از علم حضرت خاتون منشأ می گیرد و مطابق مشیت ایشان،‌ قدر و قضا می گردد، در این فراز فرمودند که من کسی هستم که از دریای علم من نصیب و بهره می برند، همانند کسی که از دریایی بی منتها با کف دست، غرفة غرفة آب بر می دارد. ◽️⚜️ ◻️⚜️◻️⚜️ ⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️ کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه: 👇👇👇 این بچه هئیتیا کجان؟ مگه تو مسیر کربلا سقاخونه نمی‌زدید؟ مگه ادا در نمیارید؟ خودتونو گِلی نمی‌کنید؟ مگه واسه لب تشنه حسین خودتونو پاره نمی‌کنید؟ مگه نمیگی کربلا گرم بوده اب نبوده؟ مگه نمیگی کاش اون زمان بودم؟ بیا دیگه الآن وقتشه الآن بیا برو تو خرمشهر، اهواز، آبادان، ایذه، سوسنگرد و ... سقاخونه بزن دیگه تازه اینا هموطنه خودتن! همه مردم دارن کمک می‌کنن پس کجایید شماها؟ کجایی ادا باز؟ داری واسه کارناوال محرم آماده میشی که امسال جای شیر کاکائو، آب پرتقال بدید هوا گرمه نه؟ ✅پاسخ شبهه: 👇👇👇 هئیت‌های مذهبی آخرین دستاورد مکتب اهل بیت (ع) و تشیع هستند و در حقیقت، کلاس درس شیعه هستند. همه ما علاوه بر تلاش تربیتی والدین خود، محبت به اهل بیت را در هیئتها آموخته‌ایم. هیئتی‌ها همین مردم متدین از هر صنف و قشری هستند که حول محبت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، هیئت‌ها را تاسیس کرده و علاوه بر معرفت‌افزایی و عزاداری، خدمات شایانی به جامعه اسلامی ارائه داده و نسبت به مشکلات جامعه، بی‌تفاوت نیستند. هیئتی‌ها در ایام محرم و صفر در قالب اطعام، سقاخانه، چای و شربت دادن و... نذورات خود را در اختیار عزاداران و مردم قرار می‌دهند. در ایام اربعین، خیلی از هیئت‌ها در قالب موکب، به راه‌پیمایان اربعین خدمات می‌دهند. در ایامی که سیل یا زلزله در نقطه‌ای از کشور رخ داده، همین هئیتی‌ها، پول و کالای مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و به آن مناطق می‌برند. همین هیئتی‌ها در قالب اردوی جهادی به مناطق محروم می روند. در ایام کرونا، کمک مومنانه ارائه داده‌اند. هیئتی‌ها گوش به فرمان ولایت فقیه بوده و 8 سال در دفاع مقدس، جبهه‌ها را پر کردند و اکنون مدافع حرم هستند در ایام فتنه‌ها، 23تیر78 و 9دی88 آفریدند. لذا هیئتی جماعت، با نظم مثال زدنی، سالهای طولانی است که به جامعه اسلامی خدمات دینی و مالی و... ارائه می‌دهند و نسبت به هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد خودشان را مسئول دانسته و همیشه پای کار بوده و هستند. در جدیدن‌ترین اتفاق، آقای میثم مطیعی به نمایندگی از مداحانی که قرار بود در اعیاد قربان و غدیر جشن خیابانی داشته باشند، در توییتی اعلام کرد که امروز تکلیف ما خوزستان است و برای احیاء غدیر با مداحان می‌رویم خوزستان، برای پیگیری مطالبات به حق مردم. https://b2n.ir/w57460 ✍محمدصادق کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
🌕🔹🌕🔹🌕🔹🌕🔹🌕🔹 🔹 🌕 🔹 ❇️ امام البقیع، حضرت محمدباقر (علیه السلام)❇️ ✨ از ﺯﺭﺍﺭﻩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﮔﻔﺘﻢ: ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺳﺎﺯ، ﺁﻳﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ؟ حضرت باقر العلوم (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: 🔹«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ مُحَمَّداً ص إِلَى النَّاسِ أَجْمَعِينَ رَسُولًا وَ حُجَّةً لِلَّهِ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ فِي أَرْضِهِ فَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ وَ اتَّبَعَهُ وَ صَدَّقَهُ فَإِنَّ مَعْرِفَةَ الْإِمَامِ مِنَّا وَاجِبَةٌ عَلَيْهِ وَ مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لَمْ يَتَّبِعْهُ وَ لَمْ يُصَدِّقْهُ وَ يَعْرِفْ حَقَّهُمَا فَكَيْفَ يَجِبُ عَلَيْهِ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ وَ هُوَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ يَعْرِفُ حَقَّهُمَا‌‏»؛ ▫️ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰّ ﻭ ﺟﻞ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ مصطفی (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ) ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﻭ ﺣﺠّﺖ ﺍﻟﻬﻰ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺧﻠﺎﻳﻖ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ ﭘﺲ ﻫﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ)، ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺘﺶ ﺭﺍ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﺮﺩ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺷﻨﺎﺳﺪ، ﻭ ﻫﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ، ﻭ ﺍﺯ ﻭﻯ ﺗﺒﻌﻴّﺖ ﻧﻜﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ، ﻭ ﺣﻖّ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ نشناخته، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺟﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺣﻖّ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ؟ ➖ زراره می گوید عرض كردم: پس چه مي فرمائيد در باره كسى كه به خدا و رسولش ايمان آورده و پيغمبر (صلوات الله علیه) را نسبت به آنچه خدا بر او نازل كرده باور دارد، بر چنين اشخاص حق معرفت شما لازم است؟ حضرت محمدباقر (علیه السلام) فرمود: آرى مگر اينان (عامه و اهل سنت) بفلان و فلان [ابو بكر و عمر(لعنة الله علیهما)] معرفت ندارند؟ عرض كردم: بله. ⚜️ امام باقر (علیه السلام) فرمود: مگر عقيده دارى كه خدا معرفت فلان و فلان را در دل ايشان انداخته است؟ بخدا آن را كسى جز شيطان در دل ايشان نينداخته است، نه بخدا، حق ما را كسى جز خدا به مؤمنين الهام نكند. 📗 کافی، ج1، ص180. 🔹 🌕 🔹 🌕🔹🌕🔹🌕🔹🌕🔹🌕🔹 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup
⁉️سوال👇👇👇 ایا مساله تبریک گفتن ابوبکر و عمر به حضرت علی در روز غدیر در منابع اهل سنت امده یا خیر ✅پاسخ :👇👇👇 ❗️در این باره روایات متعددی در منابع روایی اهل سنت نقل شده است که پس از آن که پیامبر گرامی حضرت علی را به عنوان « مولی» برای مردم برگزید ،ابوبکر و عمر نزد حضرت علی رفتند و چنین گفتند: 🗯« گوارا باد بر ای فرزند ابی طالب ،صبح کردی و شام کردی در حالی که مولای هر مرد و زن با ایمان هستی» 📚مسند احمد ج4 ص281 ❗️فخر رازی نقل می کند که عمر چنین گفت: « گوارا باد بر تو صبح کردی در حالی که مولای من و مولای هر مرد و زن مومنی هستی» 📚تفسیر مفاتیح الغیب،ذیل ایه 67 مائده 🗯خطیب بغدادی نقل می کند که گفت: « آفرین،آفرین به تو ای فرزند ابوطالب ،صبح کردی در حالی که مولای من و مولای هر مسلمان هستی» 📚تاریخ بغداد ج7 ص290 ❗️دیگران از علمای اهل سنت نیز این داستان را نقل کرده اند از جمله: 📚مناوی در فیض القدیر،ج6 ص217 📚طبری در ذخائر العقبی،ص68 📚صواعق المحرقه،ص107 📚الریاض النضره،ج2 ص170 ❗️علامه امینی در الغدیر این جریان را از حدود60 نفر از بزرگان و علمای اهل سنت نقل می کنند که در کتب خود روایت کرده اند 📚ترجمه الغدیر ج2 ص181 به بعد 🔴این مساله نشان می دهد که مساله غدیر چیزی جز نصب خلافت نبوده است که در خور تبریک و تهنیت باشد زیرا اعلام دوستی که برای همه مسلمانان به طور عموم ثابت است تبریک ندارد 📚ایات ولایت،مکارم شیرازی،ص44 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️سوال👇👇👇 ایا اکمال دین در روز غدیر بوده ؟ به چه دلیل؟ ✅پاسخ:👇👇👇 ❗️خداوند در آیه 3 مائده می فرماید: « امروز کافران از ( زوال) آیین شما مایوس شدند ،بنابراین از انها نترسید و از ( مخالفت) من بترسید.امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین( جاودان )شما پذیرفتم» 🗯روزی که آیه شریفه از آن سخن می گوید دارای چهار ویژگی مهم است: 1⃣روزی است که باعث یاس و ناامیدی کفار شد 2⃣روزی است که مایه اکمال دین شد 3⃣روزی است که خداوند نعمتش را بر مسلمانان تمام کرد 4⃣روزی است که خداوند راضی شد که دین اسلام دین همیشگی مردم باشد 🔷ما می گوییم این ویژگی ها کاملا بر حادثه غدیر منطبق است زیرا: 1⃣دشمنان اسلام پس از ناکامی در تمام توطئه ها و تلاش ها برای محو اسلام تنها به یک چیز دل بسته بودند و آن این که پیامبر از دنیا برود و پس از ارتحال ایشان با توجه به این که به طور رسمی جانشینی معرفی نکرده است ضربه نهایی را به اسلام وارد کنند چنان که قرآن نقل می کند که می گفتند:« ما انتظار مرگش را می کشیم» 📓طور30 ❗️اما وقتی دیدند که آن حضرت در روز غدیر علی را به طور رسمی به جانشینی خود منصوب کرد تنها روزنه امید انها بسته شد و از نابودی اسلام مایوس شدند 2⃣با انتخاب امام علی نبوت قطع و ناتمام نماند بلکه به سیر تکاملی خود ادامه داد زیرا امامت تکمیل کننده نبوت و در نتیجه باعث کمال دین است 3⃣نعمتهای پرودگار با نصب امامت و رهبری پس از پیامبر تکمیل شد 4⃣بدون شک اسلام بدون امامت و رهبری یک دین جهان فراگیر و خاتم نخواهد شد .دین خاتم همواره پاسخگوی نیازهای مردم در تمام زمانها باشد و این بدون وجود امام معصومی در هر زمان امکان پذیر نیست 🔴شان نزول ایه در کتب اهل سنت: 🗯سیوطی از ابوسعید خدری نقل می کند که گفت: « هنگامی که پیامبر در روز غدیر علی را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را بر مومنین اعلام کرد جبرییل ایه « الیوم اکملت لکم دینکم...» را نازل کرد» 📚در المنثور ج2 ص259 🗯وباز از ابوهریره نقل می کند: « هنگامی که روز غدیر که روز هجدهم ذی الحجه است فرا رسید پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست سپس ایه اکمال نازل شد» 📚همان منبع ج2 ص259 🗯خطیب بغدادی نقل می کند که ابوهریره به نقل از پیامبر گفت: « کسی که روز هجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد معادل روزه شصت ماه برایش ثواب دارد و این روز مصادف روز غدیر است که پیامبر علی را به عنوان مولی معرفی کرد و سپس ایه اکمال نازل شد» 📚تاریخ بغدادی ج8 ص290 🗯حاکم حسکانی نیز یکی دیگر از بزرگان اهل سنت همین شان نزول را ذکر می کند 📚شواهد التنزیل،ج1 ص157 🗯حافظ ابی نعیم اصفهانی نیز از ابی سعید خدری نقل می کند: « پیامبر در غدیر علی را به عنوان ولی و خلیفه به مردم معرفی کرد ،هنوز مردم متفرق نشده بودند که ایه اکمال نازل شد در این موقع پیامبر فرمود: « الله اکبر بر تکمیل دین،و اتمام نعمت و خشنودی خداوند از رسالت من و ولایت علی» 📚شواهد التنزیل ج1 ص157 ❗️علامه امینی در الغدیر این شان نزول را از حدود شانزده نفر از علمای اهل سنت نقل می کند 📚ترجمه الغدیر ج2 ص116 🗯در کتب شیعه نیز ،روایات فراوانی در نزول این ایه در روز غدیر نقل شده است که جهت اگاهی رجوع شود به : 📚بحار الانوار ج37 ص108 باب52 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️سوال👇👇👇 گفته می شود چگونه روز غدیر عیدمی باشد در حالی که روزه در آن مستحب است اما در عید قربان و فطر روزه در آن حرام است ✅پاسخ:👇👇👇 ❗️در فضیلت روزه عید غدیر ،روایات متعددی در منابع شیعه و سنی نقل شده است . 🗯امام صادق فرمود: « عید غدیر بسیار برتر و با شرافت تر از دو عید فطر و قربان است و هر کس آن روز را روزه بگیرد پاداش 60 ماه روزه داری را دریافت می کند» 📚الکافی ج4 ص148 ❗️وفرمود: « روزه آن روز کفاره شصت سال می باشد» 📚الفقیه ج2 ص90 ❗️وفرمود: « روزه آن روز به خاطر شکر نعمت ولایت و حمد پرودگار لازم گشت» 📚وسائل الشیعه ج10 ص443 🗯همین طور خطیب بغدادی از علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کند که فرمود: « هر کس روز هجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد ،خداوند به او پاداش شصت روز روزه داری را به او می دهد و آن روز غدیر است .پیامبر دست علی را بر افراشت و گفت ایا من اولی به مومنان از خودشان نیستم .پس هر کس که من مولی و اولی نسبت به او هستم علی از این پس ولی و مولی برای اوست .پس از آن ایه اکمال نازل شد» 📚تاریخ بغداد،ج8 ص290 ❗️با توجه به این رویات اشکال کردن در باره روزه روز غدیر اجتهاد در برابر نص است . 🗯خداوند چنین قرار داده است که روزه روز غدیر مستحب اما روزه دو عید قربان و فطر حرام باشد ایا کسی می تواند اعتراض کند در حالی که خداوند می فرماید: « هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشند و هر کس نافرمانی خدا و رسول را کند به گمراهی اشکاری گرفتار شده است» 📓احزاب 38 ❗️گذشته از انکه ایام عید دیگری نظیر جمعه،مبعث و مانند آن وجود دارد که روزه گرفتن در انها مستحب می باشد 📚وسائل الشیعه ج10 ص447 📚روضه الطالبین،ج2 ص253 📚غنیه الطالبین،ص502 و... ❗️با این وجود نمی توان گفت هر روز که عید باشد باید روزه در آن روز حرام باشد کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️سوال 👇👇👇 ❔دلیل اینکه عموم مردم علی ع را نخواستند چه بود❕❕ ❓آیا ممکن است چند هزار نفر که در غدیر بودند همگی دست از علی ع بردارند❔آیا برای این مطلب شواهد قرآنی هست❗️ ✅پاسخ👇👇👇 👌چه شاهد قرآنی از این بالاتر که حضرت موسی برادر خود حضرت هارون را به عنوان جانشین خود در میان بنی اسرائیل منصوب داشت و خود به میعاد گاه خداوند برای گرفتن احکام تورات از طریق وحی رفت چنان که قرآن چنین می گوید: ❗️« ما به موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پرودگارش با او چهل شب شد و «موسی به برادرش هارون گفت جانشین من در میان قوم من باش... » 🔶اعراف 142 👌اما بنی اسراییل خلافت و جانشینی هارون را نادیده گرفتند و به وصیت موسی عمل نکردند و راه کفر و شرک و بت پرستی و گوساله پرستی را در غیاب موسی در پیش گرفتند چنان که قرآن نقل می کند: « قوم موسی بعد از ( رفتن ) او ( به میعاد گاه خداوند) از زیور آلات خود گوساله ای ساختند ...هنگامی که موسی خشمگین و اندوهناک به سوی قوم خود بازگشت گفت پس از من بد جانشینانی برایم بودید ( و آیین مرا ضایع کردید ) ...( هارون گفت ) فرزند مادرم این گروه مرا در فشار گذاشتند و نزدیک بود مرا به قتل برسانند...» 🔷اعراف 148 تا 151 ❓آیا پشت کردن بنی اسراییل به خلافت و وصایت هارون دلیلی بر بطلان خلافت او می باشد❕ 👌پشت کردن صحابه به امام علی مورد پیش بینی پیامبر گرامی قرار گرفته بود چنان که علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود: « کینه هایی مردم نسبت به تو در دل دارند که هنگامی آن را آشکار خواهند کرد که من از دنیا رفته باشم» 📚المعجم الکبیر ج11 ص73 📚مسند ابی یعلی ج1 ص426 📚تاریخ مدینه دمشق ج42 ص322 🔶وفرمود: « پس از من مردم با حیله گری با تو رفتار می کنند» 📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص 150 ❗️البته چنان نبود که تمام صحابه غدیر و مساله ولایت و خلافت حضرت علی را فراموش کنند بلکه عده ای از آنان تن به خلافت ابوبکر نداده و در برابر او اعتراض و احتجاج به ولایت حضرت علی می کردند. 👌علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی را اختصاص داده است به احتجاجات صحابه بر خلافت وامامت امیر مومنان در برابر غاصبان خلافت 📚بحار الانوار،ج29 ص79 باب 8 👌از ابی بن کعب نقل می کند زمانی که ابوبکر داشت خطبه می خواند بلند شد وچنین احتجاج کرد: «آیا نمی دانید که پیامبر علی را برای ما چنین معرفی کرد "من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی علیا ومن کنت نبیه فهذا امیره" "هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست وهرکس من پیامبر او هستم علی امیر اوست" 📚همان مدرک،ص83 ❗️اسامه بن زید دربرابر ابوبکر چنین استدلال کرد: «تو سخن پیامبر در مورد علی در روز غدیر را چه زود فراموش کردی» 📚همان مدرک،ص92 🔶همچنین علامه مجلسی در ج28 ص175 باب 4 از بحار الانوار انبوهی از این احتجاج ها را می آورد. ❗️در کتب اهل سنت هم سخن از مخالفت صحابه با خلافت ابوبکر آمده است؛ 🔶بخاري در صحيح خود از زبان عمر بن خطاب نقل می کند که تمام انصار و نيز علی بن ابی طالب ، زبير بن عوام و تمام طرفداران آن‌ها با خلافت ابوبکر مخالف بودند: َ «تمامي انصار با ما مخالفت كردند و در سقيفه بنی ساعده جمع شدند، و نيز علی و زبير و كسانی كه همراه آن‌ها بودند، با ما مخالفت كردند» 📚صحیح بخاری،ج8 ص26 ❗️و طبری و ابن اثير در تاريخ شان نقل کرده‌اند که تمام انصار و يا بعضی از آن‌ها گفتند که ما تنها با علی بن ابی طالب بيعت مي‌کنيم: « فقالت الا نصار او بعض الانصار: لا نبايع الا علیا» 📚الكامل ج 2، ص 325 📚تاريخ الطبري ج 2 ص 443 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2
⁉️پرسش👇👇👇 ❔اهل سنت شبهه می کند که در اواخر اسفند یا اوایل فروردین اتفاق افتاده است و در آن ایام هوا زمستانی و سرد است ❕چگونه می گویید پیامبر در گرما مردم را برای ولایت علی علیه السلام جمع کرد ❕❕ ✅پاسخ👇👇👇 👌این که در روز غدیر ، هوا به شدت بوده است ، و صحابه از شدت گرما ، عبای خود را به سر و زیر پای خود کشیده بودند تا از آزار گرما در امان باشند ، در روایات شیعه و اهل مورد اشاره قرار گرفته است . 🗯حاکم از زید بن ارقم نقل می کند ؛ « با رسول خدا به منطقه غدیر خم رسیدیم ...آن روز روزی بود که به مانند آن را ندیده بودیم ...پیامبر دست علی را گرفت و گفت ای مردم چه کسی بر مومنان ولایت دارد ، مردم گفتند خدا و رسولش ، پیامبر گفت هر کس که من بر او ولایت دارم و مولی او هستم ، علی مولای اوست » 📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص613 👌در دیگری زید بن ارقم می گوید ؛ « آن روز به شدت گرم بود تا جایی که برخی از ما از شدت گرما ، را به سر و برخی به پا کشیده بودیم تا از آزار گرما در امان باشیم » 📚الروضه الندیه ص157 👌در دیگری آمده است ؛ « ما با سرعت به سوی پیامبر رفتیم ، هوا بسیار گرم بود تا جایی که پیامبر مقداری از لباس ( عبایش ) را از شدت گرما به سر و مقداری را به کشیده بود » 📚بحار الانوار ج37 ص152 🗯اهل سنت می گویند منظور از در حدیث غدیر ، تنها بیان دوستی علی علیه السلام می باشد در حالی که مساله دوستی علی علیه السلام با مومنان مطلب مخفی و پیچیده ای نبود که نیاز به این همه تاکید و بیان داشته باشد ، و احتیاج به متوقف ساختن آن قافله در وسط بیابان خشک و سوزان داشته باشد . 🔶قرآن با می گوید ؛ « مومنان همه برادر یکدیگرند » 🔷حجرات 10 👌و می فرماید ؛ « مردان مومن و زنان مومنه دوست و یاور یکدیگرند » 🔷توبه 71 🗯مساله اخوت اسلامی و مسلمانان با یکدیگر از بدیهی ترین مسائل اسلامی است که در آغاز اسلام وجود داشت و پیامبر بارها آن را تبلیغ کرد و دیگر نیازی به بیان آن ، در آن اجتماع عظیم و سوزان نبود . ❕همه این ها قرینه روشن است که مراد از مولی تنها ولایت و است نه چیز دیگر. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش t.me/mobahesegroup eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup sapp.ir/mobahesegroup www.instagram.com/mobahesegroup2