🔶غبار روبی حرم مطهر رضوی توسط مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری
الحمد لله آقای وحید شائبه ی هرنوع اختلاف ازبین برد و با اینکه میدانست هر سال آقا به مراسم می آید در آن شرکت کرد
🔮 @mobahesegroup
کانال فرقه شیرازیه از دیدار آیت الله وحید و مقام معظم رهبری ناراحته، میگه آقای وحید به احترام رهبری پانشده
اگه به عکس نگاه کنند متوجه میشن آیت الله وحید سوار ولیچره😂😂
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلسله_جلسات_ولایت_فقیه
سوال:
ولی فقیه که معصوم نیست، پس چرا این همه اختیارات دارد؟
پاسخ استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت کشور
@mobahesegroup
🔥 کوتاه نخواهیم آمد و در حمایت از مردم با هیچ کس تعارف نداریم / پناهگاه و زبان مردم، روحانیت است / مردم تحمل نمیکنند
👆 آیتالله نوری همدانی در #دور_دوم انتقاد مراجع از دولت
💥👉 @mobahesegroup 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر «کریس هیور» یک محقق مسیحی در مورد امام زمان(عج) و ظهور ببینید چی میگه، فوق العادست؛
دنیا بدون "امام" نابود خواهد شد...
@mobahesegroup
علامه جوادی آملی؛
📛بانک های ربوی جلوی #تولید_و_اشتغال راگرفته اند
⚠️مردم ستون نظام هستندنباید انتظارداشت کسی که ستون فقراتش شکسته وجیبش خالی شده همچنان ستون باشد.
#گزینه_نظامی_خدا
✅ @mobahesegroup
🔴استاد پناهیان؛
🔻وجود #ربا در جامعه مهدوی قابل پذیرش نیست...
#فاذنوا_بحرب_من_الله
#ربا_جنگ_با_خداست
#اقتصاد_ربوی
#نابودی_اقتصاد
✅👉 @mobahesegroup
🌹امام روح الله؛
🔴با وجود #ربای_بانکی جمهوریمان، جمهوری اسلامی نیست...
🔻کارشناسان و علماء در این مسئله بسیار فعالیت کنند و ما را از این گرفتاری نجات دهند.
#ربا_جنگ_با_خداست
✅👉 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️حتما ببینید/ آرزوهای بزرگ شهید حججی در مناطق محروم چه بود؟
🔺 #مستند کوتاه «آتش به اختیار» کاری از برنامه ثریا
🔹خاطرات مردم محروم روستاهای دورافتاده از شهید حججی
@mobahesegroup
🔴 مردم عراق با هشتگ #العبادی_لایمثلنا (العبادی نماینده ما نیست) درحال حمایت از ایران دربرابر تحرم های آمریکا و مخالفت با اظهارات العبادی نخست وزیر کشورشان هستند.
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ به والله والله والله اگر این کلیپ را از دست بدهید هرگز مفهوم خیانت را نخواهید فهمید😱
ببینید✅ و تا میتوانید انتشار دهید📢
#اسلام_آمریکایی
#انتخابات
@mobahesegroup
⁉️ متن شبهه : 👇👇👇👇
منظور از تفخیذ دختر شیر خوار چیست؟
پرسش
منظور از تفخیذ دختر شیر خوار چیست؟ از نظر دیدگاه شیعه، چگونه می توان به این سؤال پاسخ داد؟ آیا اهل سنت در این مورد فتوایی دارند؟
آیا این مساله را امام خمینی و فقهای شیعه
گفته اند؟
✅ و اما پاسخ این شبهه بصورت مفصل
در پست بعدی 👇👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅پاسخ شبهه : 👇👇👇👇
(قسمت اول)
جهت پاسخ به این سؤال ابتدا خوب است به سه مقدمه که در پاسخ گویی بسیار راه گشا است دقت شود:
1- برخی از احکام در فقه شیعه جزء مسلماتی است که می توان به یقین آن را به شیعه نسبت داد، از جمله کیفیت وضو گرفتن شیعیان که مورد اتفاق همه فقهاء شیعه است، ولی برخی از احکام، قطعاً جزء مسلمات مذهب تشیع نیست که باید بین آنها با احکام دسته اول فرق گذاشت و آنها را به طور قطع و یقین به شیعه نسبت ندهیم.
2- گاهی در بیان احکام شرعی به مصادیقی بر می خوریم که کاملاً جنبه فرضی و امکان عقلی(نه امکان وقوعی) دارند و شاید هرگز به مرحله اثبات و احراز نرسند ولی از جایی که قانون و احکام قانونی باید کامل بوده و همه جوانب و همه فرض ها را در برگیرد، برای حفظ این ضرورت بیان شده است. مثلاً به این عبارت توضیح المسائل دقت کنید:
«اگر در غسل به اندازه سر مویى از بدن نشسته بماند، غسل باطل است.»[1]، چنین تعبیری فقط جهت دقت هایی است که در نگارش قانون باید رعایت شود، و برای بیان این مطلب مهم است که در غسل نباید کوچک ترین قسمت از اعضاء بدن نشسته بماند[2]، به عبارت دیگر در مقام واقع چنین باید باشد که کوچکترین نقطه از ظاهر بدن شسته شود، ولی آیا کسی قادر است که این مقدار را ببیند یا بتواند تشخیص دهد که به اندازه سر موئی از بدنش نشسته باقی مانده است یا نه؟!
3- احکام شرعی به خصوص احکام یک باب و قسمت معین با هم ارتباط تنگاتنگی دارند، و احیاناً از هم تأثیر می پذیرند. اگر گفتیم که وجوب پرداخت نفقه در عقد دائم در جایی است که بتوان از زن تمام لذت های جنسی را به صورت حلال، برد[3] و از طرفی شارع، همبستری با دختر صغیره را حرام کرده است، بنابراین در همین باب چنین نتیجه می گیریم که چون نمی شود با صغیره همبستر شد، پس صغیره نفقه ندارد.[4]
اصل بحث فقهی طرح شده در سؤال این است که اگر کسی با دختری در قبل از سن بلوغ ازدواج کند، حق همبستری با او را ندارد ولی آیا بقیه استمتاعات(بهره برداری های) جنسی جایز است یا نه؟
فقهاء از این جهت که نهی و منعی از طرف شارع در این باره نرسیده است(نه آن که روایتی در جواز این امر داشته باشیم)، گفته اند که بقیه استمتاعات جنسی از صغیره جایز است. با توجه به این که حکم جواز بقیه استمتاعات جنسی را فقهاء از برخی عمومات و عدم وجود نهی از طرف شارع، استفاده کرده اند،[5] طبیعتاً عده ای از فقهاء با این حکم مخالفت کرده اند. شهید ثانی از جمله این فقیهان است که در دختر صغیره، همه استمتاعات جنسی را از او، ممنوع می داند.[6]
برخی از فقهاء معاصر شیعه نیز اصل چنین بهره برداری های جنسی نسبت به صغیره، خصوصاً نسبت به شیرخوار، را در مقام تحقق خارجی آن، به شدت قبیح دانسته و رد می کنند.[7]
بنابراین جواز چنین استمتاعاتی از احکام قطعی شیعه نیست.
آن چه در میان فقهاء شیعه مورد اتفاق است این موضوع است که قبل از سن بلوغ نمی توان با دختر همبستر شد ولی این نظر، مورد قبول فقهاء اهل سنت نیست و آنان در صورتی که دختر توان همبستری را داشته باشد، همبستر شدن با او را اگر چه صغیره باشد جایز می دانند. ابن عابدین از علمای حنفی می گوید:«تجب نفقة الزوجة على زوجها ... و لو کانت صغیرة تطیق الوطء؛ نفقه زوجه بر زوج واجب است همچنین نفقه دختر صغیره ای که توانایی همبستری را داشته باشد واجب است.»[8] پیروان مذهب مالکیه نیز بلوغ را شرط همبستر شدن نمی دانند، همان طور که حنابله و شافعی مذهب ها چنین اند.[9] نسبت به جواز دیگر استمتاعات جنسی(به جز جماع) در برخی از کتاب های فقهاء غیر شیعه چنین آمده است:« زوج حق دارد همسر صغیره اش را اگر چه فقط بتواند استمتاعات جنسی مانند لمس، را از او داشته باشد،پیش خود ببرد، البته در صورتی که برای نگهداری اش به مادر نیاز نداشته باشد، در چنین صورتی می تواند با همسرش جماع کامل داشته باشد ولی اگر زوجه توانایی جماع و همبستری کامل را ندارد ، زوج می تواند از دیگر قسمت های بدن او مانند ران های او استمتاع کند.»[10]
البته باز هم متذکر می شویم که جواز استمتاع جنسی از دختر صغیره، نظر قاطع علمای اسلام (شیعه و سنی) نیست.
(ادامه پست بعدی👇👇)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆 👇👇👇
✅ (قسمت دوم پاسخ)
اما باز گردیم به فتوای فقهاء شیعه درباره جواز استمتاعاتی از قبیل لمس شهوانی، بوسه و .. درباره دختر نابالغ و یا حتی دختر شیر خوار!
همان طور که گفتیم برخی از فقهاء شیعه مانند شهید ثانی، هم در مقام فرض استمتاع جنسی از صغیره، با این نظریه مخالفت کرده اند و عده ای از آنان هم وجود چنین مسائلی را در مقام احراز و تحقق خارجی آن قبیح دانسته اند، اما با توجه به مقدمه دوم و سوم مطلب را می توان به خوبی شرح داد.
می دانیم که احکام شرعی، به خصوص احکام یک باب خاص، با هم در ارتباط و بر هم تأثیر گذار اند و فرض یک مطلب، بر تعدادی از احکام در مقام احراز خارجی تأثیر می گذارد. یکی از احکام باب ازدواج با صغیره، بحث ایجاد محرمیت است، مثلاً برای این که مرد بتواند با زنی محرم شود،دختر وی را برای مدتی به عقد خود در می آورد، که در این صورت با مادر این دختر محرم می شود.
این که برخی فقهاء شیعه و غیر شیعه در این باب گفته اند که می توان حتی با شیر خوار هم تفخیذ نمود، از باب بیان این مطلب است که حتی در پایین ترین سن نیز امکان استمتاع وجود دارد، بنابراین چون امکان استمتاع وجود دارد پس می توان چنین دختری را عقد نمود و محرمیت را ایجاد کرد زیرا اگر گفته شود از صغیره هیچ استمتاعی نمی توان نمود، در باب ایجاد محرمیت نیز نمی توان قائل به تأثیر ازدواج با صغیره در محرم شدن با مادرش شد و لذا چون که برخی از فقهاء، دختر صغیره را قابل استمتاع نمی دانند می گویند:
«اگر براى محرم شدن مثلًا پدر یا جد پدرى، دختر یا پسر نابالغ خود را براى مدّت کوتاهى به عقد کسى درآورد، در صورتى که بر آن مفسدهاى بار نشود عقد صحیح است، ولى اگر در مدّت ازدواج، پسر به طور کلّى قابلیت تلذذ(لذت بردن جنسی) نداشته باشد، یا دختر به طور کلّى قابل تلذذ از او نباشد صحّت عقد محلّ اشکال است.»[11]
از طرفی اگر نبود روایاتی که به ولیّ و سر پرست دختر، اجازه عقد دائم دختر را داده بود،[12] می توانستیم با توجه به اصل در ایجاد ازدواج که مبتنی بر وجود امکان استمتاع است،همین مطلب را درباره ازدواج دائم بگوییم که: "در صورتی عقد دائم دختر صغیره جایز است که فرض استمتاع از آن بشود". لذا اگر چه عقد دختر صغیره با توجه به شرایطی که در روایات بیان شده است، مورد قبول فقهاء است ولی به علت همین عدم امکان استمتاع ،دیگر بحث های مترتب بر عقد، مانند مهریه، مورد اشکال فقهاء واقع شده است. مرحوم صاحب جواهر می گوید:
«محل اشکال (در پرداخت مهریه) در مورد صغیره است، تا وقتی قابلیت استمتاع نداشته باشد ولی اگر قابلیت استمتاع (غیر از جماع) داشته باشد و زوج هم طلب کند آیا واجب است به خواسته زوج عمل شود؟ دو وجه بیان شده است، وجه اول آن که چون ازدواج تحقق یافته است، جایز است هر گونه استمتاع از دختر صغیره، ولی چون جماع با او نهی شده و مورد قبول نیست، جماع با او جایز نیست ولی دیگر استمتاعات را می توان استفاده کرد. وجه دوم آن است که خیر، اجابت درخواست زوج لازم نیست زیرا استمتاع و قصد اصلی از آن(ازدواج)، جماع و همبستری است، وقتی که اصل(جماع) منتفی شد، دیگر توابع آن(بقیه استمتاعات جنسی)نیز منتفی می شود. شهید در مسالک می گوید:این نظریه اقوی است و شیخ طوسی نیز در مبسوط همین نظریه را قبول کرده است.همین مطلب نیز از کتاب تحریر نقل شده است.»[13]
بنابراین؛ در ازدواج دائم و ازدواج موقت، نظریه امکان استمتاع از صغیره ، از نظریه های فرضی است که در برخی از احکام فقهی مانند امکان ایجاد محرمیت، یا وجوب پرداخت مهریه و عدم آن، تأثیر گذار است
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆 👇👇👇
✅ (قسمت سوم پاسخ )
.
در پایان خوب است که به این نکته توجه داشته باشیم که آن چه منسوب به امام خمینی(ره) در کتاب تحریر الوسیله آمده است که :« أما سائر الاستمتاعات کاللمس بشهوة و الضم و التفخیذ فلا بأس بها حتى فی الرضیعة ؛ دیگر استمتاعات از صغیره و حتی شیرخوار مانند لمس و .. جایز است»[14]
عین عبارت فقیهان گذشته است، عین این مطلب با همین کلمات در کتاب العروة الوثقی آمده است که می گوید:« أما الاستمتاع بما عدا الوطی من النظر و اللمس بشهوة و الضم و التفخیذ فجائز فی الجمیع و لو فی الرضیعه»[15]
اما مرحوم حضرت امام خمینی در فتوایی که نظر خودشان را مطرح کرده اند، جواز دیگراستمتاعات(به جز جماع و همبستری که همه فقها آن را نسبت به دختر صغیره منع کرده اند) را از دختر صغیره نفی کرده اند. ایشان می فرمایند:« اگر زنى را عقد نماید مادرش بر او حرام مىشود هر چند بالاتر رود چه به طور نسب یا رضاعى باشد، چه دخول به او کرده باشد یا نه و چه عقد دائم باشد یا منقطع و چه معقوده صغیره باشد و یا کبیره.البته در عقد انقطاعى بر صغیره، احوط آن است که به حدى رسیده باشد که بهره بردن و تلذذ از او را و لو به غیر وطى بپذیرد، به اینکه مثلا به شش سال و بالاتر رسیده باشد یا در آن مدت به این حد برسد.»[16]
بنابراین؛بنا بر نظر ایشان، چون با دختر صغیره نمی توان جماع و دیگر لذت های جنسی را داشت، چنین عقدی محل اشکال است.
نتیجه:
اولاً: دانسته شد که جواز بهره برداری های جنسی(غیر از جماع که همه آن را انکار کرده اند) در دختر صغیره، نظر همه فقهاء شیعه نیست.
ثانیاً: کسانی هم که این نظر را بیان داشته اند از باب عدم ورود نهی از جانب شارع بوده است که می توان با وجود ضررهای که این عمل برای دختر صغیره دارد حکم به عدم جواز آن داد.
ثالثاً: بیان این نظریه از باب مناسبات قانونی است که از آن،جهت اثبات یک حکم دیگر استفاده می شود، و آن حکم، این است که وقتی قائل به جواز بهره برداری های جنسی(غیر از جماع) از صغیره شدیم، می توان از او در عقدهای موقت و جهت محرمیت استفاده کرد، و یا قائل به وجوب پرداخت مهریه به او یا عدم آن در عقد دائم شویم. البته متذکر می شویم که جواز چنین عقدهای وابسته به این است که برای صغیره مصلحت داشته و برای او مفسده ای نداشته باشد.[17]
رابعاً: آن چه در میان فقهاء شیعه مورد اتفاق است این موضوع است که قبل از سن بلوغ نمی توان با دختر همبستر شد ولی این نظر، مورد قبول فقهاء اهل سنت نیست و آنان در صورتی که دختر توان همبستری را داشته باشد، همبستر شدن با او را اگر چه صغیره باشد جایز می دانند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
منابع:👇👇👇👇👇
1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 221.
[2]برخی از مراجع عظام مانند آیت الله مکارم شیرازی چنین تعبیری آورده اند که:« هر گاه مختصرى از بدن شسته نشود..»، همان.
[3] ظاهر آن است که زوجه صغیرهاى که شوهرش نمی تواند از او استمتاع کند، نفقه ندارد. نک : امام خمینی، سید روح الله،تحریر الوسیلة (ترجمه على اسلامى)، ج3، ص 559، ، دفتر انتشارات اسلامى،قم،1425 ق.
[4]نجفى،محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام،ج31، ص،943،دار إحیاء التراث العربی، بیروت،بی تا.
[5]سبزوارى، سید عبد الأعلى،مهذب الأحکام ، ج24، ص 73، مؤسسه المنار، قم، 1413 ق.
[6]شهید ثانی، زین الدین، مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، ج8، ص 443، موسسه المعارف الاسلامیه، قم، 1413؛حسینى روحانى،سید صادق، فقه الصادق،ج21، ص 88، دفتر ایشان، قم، بی تا.
[7]حضرت آیت الله شبیری زنجانی در این باره می گویند:« البته اگر اینها(این گونه استمتاعات) موجب ضرر شود، نباید آنها را هم جایز دانست. نک: شبیرى زنجانی، سید موسی،کتاب نکاح ج5، ص 1499، مؤسسه پژوهشى راىپرداز، قم، 1419 ق؛
حضرت آیت الله مکارم نیز در این باره می گویند:« جمعى از متأخرین و معاصرین به جواز سایر استمتاعات تصریح کردهاند، صاحب جواهر مىفرماید: للاصل السالم من المعارض، که منظور از اصل، اصالة الاباحة یا عموماتى است که مطلقاً اجازه استمتاعات را مىدهد و وطى(جماع) با دلیل خارج شده است. و لکن الانصاف: این حکم را با این عمومیّتى که گفتهاند نمىپذیریم، چون بعضى از استمتاعات نسبت به صغیر السن قبح عقلائى دارد، مانند استمتاع از رضیعه. پس حسن و قبح در اینجا حاکم است و لذا عمومات استمتاع زوج از زوجه منصرف است بما یتعارف عند العقلاء و شامل این گونه موارد نمىشود.» نک: شیرازى، ناصر،کتاب النکاح،ج2، ص 135،انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1424 ق.
[8]انصارى،قدرت الله،و پژوهشگران مرکز فقهى ائمه اطهار علیهم، موسوعه أحکام الأطفال و أدلتها، ج2، ص71 ا،مرکز فقهى ائمه اطهار(ع)، قم،1429 ق.
[9]برای اطلاع بیشتر نک:«موسوعة أحکام الأطفال و أدلتها، ج2، ص71»
[10] ( وَلِزَوْجٍ جَلْبُ طِفْلَةٍ وَإِنْ صَغِیرَةً إنْ أَمْکَنَ تَمَتُّعٌ بِهَا ) بِالْمَسِّ ( وَأَغْنَتْ عَنْ أُمِّهَا ) أَیْ صَارَتْ ذَاتَ غِنًى عَنْهَا وَلَهُ أَنْ یُجَامِعَهَا جِمَاعًا تَامًّا إذَا کَانَتْ تَحْتَمِلُهُ کَذَاتِ تِسْعٍ ، وَإِذَا کَانَتْ لَا تَحْتَمِلُ جَامَعَهَا قَدْرَ مَا تُطِیقُ مِنْ فَوْقُ أَوْ الْفَخِذَیْنِ. نک: اطفیش،محمد بن یوسف بن عیسى، ج11،ص 330،مکتبة الإرشاد، کتاب در سایت "موقع الإسلام".
[11]توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج2، ص483،این نظریه مربوط به حضرات آیات خویی،تبریزی،سیستانی و مکارم شیرازی است؛ نراقی، احمد بن محمد، رسائل و مسائل، ج1بخش2، ص 38، کنگره نراقیین، قم، 1422ق.
[12]طوسی، محمد بن حسن،الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، ج3، ص 236، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1390ق.
[13] نجفی، محمد حسن،جواهر الکلام،ج ج31، ص 46، دار الاحیاء التراث العربی، بیروت،بی تا.
[14] امام خمینی، سید روح الله،تحریر الوسیلة، ج2، ص 241،موسسه دار العلم، چاپ اول،قم، بی تا.
[15] العروة الوثقى (للسید الیزدی)، ج2، ص 811.
[16]تحریر الوسیه،(ترجمه)، ج3، ص 495.
[17] امام خمینی، سید روح الله،استفتاءات، ج3، ص 113، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1422ق.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه: 👇👇👇
امام علی دست کسانی که از بیت المال دزدی می کردند را قطع نمی کرد
ولی در جمهوری اسلامی دست کودکان را هم قطع میکنند
✅پاسخ شبهه:👇👇👇
1⃣در این شکی نیست که دزدی کردن گناهی بس بزرگ است تا جایی که پیامبر گرامی فرمود ؛
« مومن #هیچگاه سرقت و دزدی نمی کند »
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 242
و فرمود ؛
« در هر خانه ای که مال سرقتی و دزدی وارد شود ، آن خانه #خراب می شود »
📚امالی صدوق ص 325
قرآن درباره حد سرقت می فرماید ؛
« دست مرد و زن دزد را به کیفر #عملی که انجام داده اند به عنوان یک مجازات الهی قطع کنید و خداوند توانا و حکیم است » ( مائده 38)
2⃣روایاتی که آیه فوق را تفسیر کرده اند ، تصریح دارد که برای قطع دست سارق باید حدود #بیست_شرط محقق شود و چنان نیست که دست هر سارقی قطع شود که در قانون مجازات اسلامی هم حدود بیست شرط لحاظ شده که باید برای قطع کردن دست سارق هر بیست شرط محقق شود. که حتی اگر یکی از آنها محقق نشود دست سارق قطع نمیشود.
3⃣یکی از مواردی که دست دزد در صورت سرقت قطع نمی شود جایی است که سارق از مالی که در آن #سهم دارد مانند غنیمت یا بیت المال به اندازه سهم خودش دزدی کند ، در چنین جایی سارق مورد تعزیر و مجازات قرار می گیرد اما دستش #قطع نمی شود.
🔹امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« مردی را که از بیت المال دزدی کرده بود ، به نزد علی علیه السلام آوردند ، علی علیه السلام فرمود دست او قطع نمی شود چرا که برای او نصیب و سهمی از بیت المال بوده است »
📚الکافی ج 7 ص 231
4⃣این روایت در جایی است که سارق به اندازه سهمش از بیت المال دزدی کرده است ، اما اگر بیشتر از اندازه #سهمش دزدی کرده باشد ، به تصریح روایات دیگر دستش قطع می شود ؛
📚التهذیب ج 10 ص 129 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 289
5⃣بنابراین چنین نیست که بگوییم دست کسانی که از بیت المال دزدی می کنند قطع نمی شود زیرا در صورتی این حکم #صادق است که اولا فرد سارق از بیت المال سهمی داشته باشد و دیگر آنکه بیشتر از سهمش دزدی نکند .
اما اگر کودکی که به سن #بلوغ نرسیده است ، دزدی کند ، در رابطه با او امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« برای بار اول بخشیده می شود ، و برای بار دوم هم بخشیده می شود ، و در مرحله سوم تعزیر ( و تنبیه بدنی ) می شود و در مرحله چهارم اطراف انگشتانش قطع می شود و در مرحله #پنجم پایین تر از آن قطع می شود »
📚الکافی ج 7 ص 232
6⃣روشن است که حد سرقت در صورتی بر کودکان جاری می شود که شرایط آن را که در بالا به آن اشاره کردیم داشته باشند . بنابراین کودکان به صورت مطلق مورد حد #سرقت قرار نمی گیرند ، بلکه پس از تکرار سرقت و پند نگرفتن و توجه نکردن به قبح آن ، مورد تنبیه و #مجازات قرار می گیرند .
7⃣روایاتی که اشاره به تنبیه کودکان سارق توسط علی علیه السلام دارد ، بر پایه روایت فوق ، همه بعد از #تکرار سرقت بوده است نه آنکه علی علیه السلام ابتداءا حد سرقت را بر آنان جاری کند ؛
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 293 باب 28
امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« علت #قطع دست سارق آن است که این عمل به عنوان مجازاتی برای ترک سرقت در نظر گرفته شده است ، و سارق با دست خودش تن به سرقت می دهد ، و این مجازات عبرتی است برای دیگران تا اقدام به تصرف اموال دیگران از راه حرام نکنند ، چرا که در چنین عملی انواع فساد و فناء وجود دارد ، سرقت کردن حرام شده است زیرا موجبات #فساد اموال و قتل جان ها را فراهم می سازد و تنازع و درگیری و انواع حسادت ها را در پی خواهد داشت ، و با سرقت کردن دیگر تجارت و صناعات در زندگی بشر بسته می شود »
📚عیون الاخبار جلد 2 صفحه 96
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ صدای رعد و برق در آسمان، از صدای شلاق علی(ع) می باشد!!
این وهابی #دروغگو شیخ زغبی میگوید، تمام علمای شیعه اجماع کردند که صدای رعد وبرق در آسمان، صدای امام علی علیه السلام، و #برق شلاق، او میباشد، و هر #وقت رعد وبرق میشود امام علی، درحال شلاق زدن معاویه وابوبکر وعمر وعثمان میباشد.
لذا همه شیعیان وقتی #صدای رعد وبرق راشنیدن، بلا فاصله میگویند سلام بر علی، و تا میتوانی شلاقشان بزن.
✅بسیاری از این #خرافات و #شبهات توسط وهابیت تولید و تکثیر میشود تا #مکتب اهل بیت را سطحی، سخیف و غیرعقلی معرفی کنند.
از طرف دیگر، متاسفانه بدلیل عدم آگاهی کافی، بسیاری از #شیعیان همین خرافات را بعنوان فضیلت اهل بیت منتشر میکنند، در حالی که هدف وهابیت از #انتشار آنها چیز دیگری است
#ساده_باور_نباشیم
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شایعه: 👇👇👇👇
*خبــــر فــــــــــوری*
آقای الیاس اسماعیلی،جانباز ۸سال دفاع مقدس (داماد آیت الله جزایری امام جمعه اهواز) ، با دریافت وام ۲۶۷میلیاردی بدون کوچکترین ضمانت و وثیقه از بانک ملت مرکزی و تبدیل آنها به دلار در یکی از صرافی های اهواز، دیشب در حال خروج از ایران توسط پلیس ترکیه بازداشت شد.
پول های وی ضبط و تحویل دولت ترکیه داده شد.
این شخص با کامیون محتوای خشکبار دلار های خود را در چند صندوق در وسط کشمش و انجیر جاساز کرده بود.
😔😔😔
چه گناهی کردیم ما که اینجوری داریم نابود میشیم!😔😔😔
میدونستید تو این اوضاع بد اقتصادی این پول میتونست چه کمکی به اقتصاد خوزستان بکنه؟😰
چقدر جوون خوزستانی از بیکاری در میومد؟؟😰😰😰
اینو به اشتراک بزار شاید این مردم از خواب غفلت بیدار بشن...😭😭😭
✅پاسخ شایعه:👇👇👇👇
دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با انتشار مطلبی اعلام کرد
دامادهای آیتالله موسوی جزایری به جز یکی از آنان که روحانیزاده، کارمند دولتی و دارای فرزند طلبه است، همگی روحانی و از اساتید حوزه و دانشگاه هستند و هیچکدام فعالیت اقتصادی ندارند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ متن شبهه: 👇👇👇👇
چرا در زمان احمدی نژاد حضرت آقا مستقیما به داخل دفتره رییس جمهوری دخالت میکردند
مثلا میگفتند مشایی رو بردار
یا مصلحی رو بزار باشه و....
اما چنین دخالت هایی تو کابینه ی روحانی نمیکنن؟
این که روحانی داره خیانت میکنه و از قصد مسائل ارز رو حل نمیکنه واضحه
پس چرا حضرت آقا شخصا مقابله و دخالت نمیکنن؟
مگر خودشون توی سخنرانی نگفتن جایی که جهت نظام دچار تغییر باشه دخالت باید بکنه رهبری
✅ پاسخ شبهه:👇👇👇👇👇
1⃣برای پاسخ به این سوالات مقدماتی لازمه که همه باید بدونیم:
1.رهبری در کشور مقامی هست که وظایف ایشون کاملا مشخصه.
2.رهبری بر اساس مصالح کشور تصمیم میگیره.
3.نظارت بر حسن انجام این وظایف هم بر عهده نهادهای مربوطه مثل خبرگان رهبری هست.
2⃣مجلس خبرگان مطابق اصول ۱۱۱ و ۱۰۸ قانون اساسی، دارای وظایف و اختیارات مهمی است، مانند انتخاب رهبری، عزل و برکناری رهبری، نظارت بر رهبری و تدوین مقررات مربوطه.
طبق این سه مقدمه:
وقتی رهبری که معمولا به این مسایل ورود نمیکنند و حالا نامه و حکم حکومتی میدن به اقای احمدی نژاد، یقین داریم مسئله فراتر از اون چیزیه که تصورش رو هم میکنیم.
مخصوصا وقتی این موارد رو در کنار جلسات هیئت دولت از همان دوره ی اول یعنی از سال ۸۴ به بعد با رهبری میذاریم که ایشون مدام بحث از انحراف رو پیش میکشیدند، ماجرا پیچیده تر میشه.
3⃣ماجرای انحراف جایی اوج میگیره که احمدی نژاد تصمیم میگیره شخصیتی که انحرافش روشن بوده رو به مهم ترین پست ریاست جمهوری یعنی، معاونت منصوب کنه.
تذکراتی مثل همیشه داده میشه ولی جناب احمدی نژاد سرباز میزنه.
تا اینکه حکم رهبری ابلاغ میشه.
باز هم احمدی نژاد کاری نمیکنه بلکه خود مشایی استعفا میده.
ولی همون روز جناب احمدی نژاد اقای مشایی رو به عنوان رییس دفتر ریاست جمهوری منصوب میکنه.
4⃣تمام اینها به اضافه ی مسایل مربوط به مصلحی که یکی از مسئولین تحت حمایت مشایی رو از وزارت اطلاعات عزل میکنه و بعد با دستور احمدی نژاد به استعفای اجباری مصلحی و نهایتا حکم رهبری به ابقای مصلحی ختم میشه، نشان از حوزه ی نفوذ و تاثیر گذاری جریان انحراف در نهاد ریاست جمهوری خصوصا بر شخص رییس جمهور داشته.
چیزی که همان طور که ابتدا عرض کردیم بارها و بارها رهبری در موردش هشدار داده بود.
این بود که رهبری ورود کردند:
👈یعنی چیزی که کل نظام اسلامی رو با خطر مواجه میکرده.👉
5⃣یعنی رهبری همانطور که بارها اعلام کردند تو مسایل و جزییات هیچ دولتی دخالت نمیکنه.
و همچنین تذکراتی رو در هر زمینه به هر دولتی داده که بعضا تندتر از اون چیزیه که با مردم داره صحبت میکنه.
🔹پس اولا روشن شد که کجا ورود میکنه و برای چی ورود میکنه.
🔹و ثانیا طبق مصالح کشور عمل میکنه و اونم بر اساس قانون.
که نمونه اش رو در جریان انحراف دیدیم که فقط با کنار رفتن شخصی مثل مشایی حل میشده.
6⃣اما در مورد دولت فعلی:
با وجود انتقاد های شدیدی که به دولت اقای روحانی داریم، ولی اگه ایشون رو بذارید در کنار شخصی مثل احمدی نژاد، اصلا قابل قیاس نیست.
♻️وابستگی احمدی نژاد به جریان انحراف، کاملا مشهود بود که این وابستگی باعث میشد، رای اکثریت مردم به آقای احمدی نژاد، نادیده گرفته بشه، و از رای اکثریت به نفع جریان انحراف سو استفاده بشه.
7⃣به عبارتی، مردم به احمدی نژاد با اون تفکرات ۴ ساله ش رای دادند نه به تفکرات مشایی.
مردم و علما و ... از ایشون حمایت کردند نه از مشایی.
اما در دولت فعلی، این گونه نیست.
🔸فعلا تنها ایراد اساسی و مهمی که به دولت فعلی وارده، که اینجا سه عامل مطرح است: 1- دخالت خارجیها و عوامل مزدور آنها، و این در حالیست که میبینیم بیش از هزار میلیارد دلار توسط آمریکا، اسرائیل، عربستان و... هزینه شده تا اقتصاد فعلی را بهم بریزند که تا حدی موفق شدند2- عوامل داخلی که ناآگاهانه دارند بدشمن خدمت میکنند وقتی که میبینید افراد خانه دار به بازار ارز و طلا هجوم میآورند و شروع به احتکار میکنند، اینکار بنفع آمریکا و ضربه زدن به نظام اسلامی منجر میشود. 3- گروهی هم بخاطر حفط منافع جناحی خود به دولت فعلی میتازند که نمونه کار آنها برپایی آشوبهای دی ماه 96 بوده که خودشان متوجه شدند که هر چند شروع فتنه با آنها بوده ولی دیگر کنترل از دستشان در رفته بود.
ادامه پاسخ در پست بعدی👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ ادامه پاسخ بالا 👆👆 👇👇👇
8⃣ انصاف اینه که بگیم تمام این مسایل اقتصادی هم مال این دولت نیست و بخشی مربوط به ادامه ی سیاست ها و کارکردهای دولت های قبل بوده تا به این دولت رسیده و بخشی هم مربوط به تحولات اقتصادی جهان و بخشی هم بنابر نظر کارشناسان اقتصادی مجلس،
دولتی که وارث اقتصاد دولت های گذشته است نمی بایست وعده و وعید های تحول اقتصادی میداد
9⃣ به هر حال این اقتصاد درمان پذیره که طبق اذعان کارشناسان اقتصادی، با اجرای نسخه مقاومت اقتصادی و تکیه بر تولید و توان درونی کشور،دور از دسترس نیست.
همانطور که معاون اول رییس جمهور هم گفتند.
نقص هایی وجود داره که فعلا منتظر پاسخ رییس جمهور میمونیم
🔟هنر رهبر یک جامعه اینه که تمام شرایط حاکم بر کشور و همچنین مسایل خارجی و نحوه ی ورود دشمن رو در نظر بگیره و طبق اون تصمیم گیری کنه.
پس سعی کنیم طبق مستندات موجود صحبت کنیم نه طبق احساسات که بیاییم و خیانت رو برای رییس جمهور ثابت کنیم
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 مبارزه دولت ها با اخبار جعلی در فضای مجازی آغاز شد
شواهد نشان میدهد که انتشار اخبار جعلی و دروغ در فضای مجازی علاوه بر تأثیر مخربی که در رویدادهای سرنوشت ساز کشورها از جمله انتخابات میگذارد(نمونه مسلم آن آخرین دور انتخابات ریاست جمهوری امریکاست)، تاکنون در برخی نقاط جهان از جمله هند منجر به نزاعهای شدید و حتی وقوع قتل شده است. این موضوع بسیاری از کشورها را بر آن داشته است تا گامهایی برای محدود کردن هرچه بیشتر انتشار چنین اخباری بردارند و با آن به مقابله برخيزند. لینک زیر را مطالعه کنید 👇
http://www.ion.ir/News/395640.html
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup