«پاسخ به یک شبهه»
در مواقعی دیده شده دست امام خمینی (ره) بوسیده شده و ایشان منع هم نکردند این چه معنایی دارد خصوصا وقتی دست شاه را هم می بوسیدند؟
@mobahesegroup
پاسخ:
پیش از پرداختن به پاسخ این سوال ، لازم است این سوال مورد بررسی قرار گیرد که آیا اساساً دست بوسی از منظر اسلام ، امری مذموم و ناپسند است و یا امری می باشد که می تواند مباح و یا حتی پسندیده باشد؟ علت این امر نیز این است که بر خلاف برخی سنّت هایی که اسلام حکم صریحی در مورد آنها داشته و به شدّت از آنها نهی می کند همچون سجده بر غیر خدا ، اموری همچون دست بوسی ، به گونه ای هستند که حکم واحد و صریحی نداشته و دیدگاه های متفاوتی اعم از جواز ، استحباب ، کراهت و حرمت نسبت به آن ارائه شده است .به طوری که با قاطعیت نمی توان آن را حرام اعلام کرد .به عنوان مثال در سنّت و سیره اصحاب و یاران پیغمبر(س) و ائمه معصومین(ع)، مواردی دیده میشود که آنها دست پیغمبر(س) و امام(ع) را بوسیدهاند، و نهی و ردی از سوی آنان نیز نشده است.
در کتاب «موسوعة الدفاع عن رسولالله(ص)،ج2، ص 79»مینویسد: «در مورد بوسیدن دست، احادیث و آثار فراوانی وجود دارد که مجموع آن بر ثبوت آن از پیغمبر(ص) دلالت میکند.»
در آثار و منابع از بوسیدن دست پیغمبر(ص) توسط یاران و اصحاب از جمله زید بن حارثه و عبدالله بن رواحه و بوسیدن دست امام حسین(ص) توسط فرزدق شاعر و بوسیدن دست امام صادق(ص) توسط محمد بن مسلم [فقیه و راوی بزرگ شیعه] ...حکایت شده است.(1).
شهید اول، از فقهای بزرگ شیعه، به جواز بوسیدن دست برادران مسلمان که به عنوان تعظیم و بزرگداشت مومن فتوا میدهد(2).
در سیره امام سجاد (ع) نیز نقل شده است که « کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع إِذَا أَعْطَی السَّائِلَ قَبَّلَ یَدَ السَّائِلِ فَقِیلَ لَهُ لِمَ تَفْعَلُ ذَلِکَ قَالَ لِأَنَّهَا تَقَعُ فِی یَدِ اللَّهِ قَبْلَ یَدِ الْعَبْدِ. (3)» یعنی امام سجاد (ع) هرگاه به سائل چیزی می داد دستش را می بوسید پس به او عرض شد چرا چنین کاری می کنی؟ فرمود برای اینکه صدقه قبل از اینکه در دست بنده قرار گیرد در دست خدا قرار می گیرد.
@mobahesegroup
همچنین در سیره اخلاقی برخی علمای اخلاق نیز، هم از سنّت دست بوسی نهی شده است و هم تلویحاً نسبت به برخی افراد مورد تایید قرار گرفته است . به عنوان مثال یکی از شاگردان آیت الله جوادی آملی، در صفحه ویژه ایشان با اشاره به دیدار جمعی از محققین با ایشان نوشته است: یکی از دوستان به آیت الله جوادی آملی اصرار کرد دستشان را ببوسد. ایشان با لحنی ناصحانه به ما فرمود: نه دست کسی را ببوسید و نه بگذارید دستتان را ببوسند.من تا کنون هیچ دستی را نبوسیده ام، جز یک دست و آن هم دست امام خمینی بود و به راستی که آن دست بوسیدنی بود.(4)
@mobahesegroup
بر این اساس به نظر می رسد که در یک جمع بندی می توان گفت سنّت دست بوسی به تناسب افراد و شخصیت های مختلف تفاوت دارد، به عبارتی سنّت دست بوسی اگر نسبت به شخصیتی که ویژگی خاصی همچون علم، معرفت، رهبری دینی، وارستگی، ارزش های اخلاقی و ... داشته و صرفاً ناشی از احترام و عشق و ارادت به وی بوده و در عین حال باعث ذلّت دست بوسنده و غرور و تکبر طرف مقابل نشود ایرادی ندارد. امّا اگر این کار با هدف و انگیزه تملّق و چاپلوسی صورت گیرد و یا منجر به ذلّت فرد دست بوسنده و غرور و تکبّر طرف مقابل شود قطعاً ایراد دارد .
در این میان ماهیت دست بوسی حضرت امام خمینی (ره) با دست بوسی شاه ، تفاوت دارد ، چرا که حضرت امام خمینی (ره) ، انسان وارسته ای بودند که شخصیتی کاملاً متواضع در برابر همگان داشتند و هرگز گَرد عُجب و خود پسندی و یا تکبر و غرور دامن ایشان را نگرفت به گونه ای که وضع زندگی و نوع برخورد ایشان با مردم ، چه پیش و چه پس از رهبری نظام جمهوری اسلامی هیچ تفاوتی با هم نداشت و هیچ کس امکان انکار این موضوع را ندارد و با توجه به چنین روحیاتی ، دست بوسی هیچ مقام مسئولی هم در حالات درونی ایشان ، هیچ تغییری ایجاد نمی کرد ، کما اینکه مردم و مسئولانی هم که به دست بوسی ایشان شرفیاب می شدند ، صرفاً بر اساس احترام به جایگاه ایشان به عنوان عالم عامل دینی ، نواده پیغمبر و رهبردینی این کار را صورت می دادند و می دانستند که هیچ گونه نیت غیر خالصانه ای از نگاه هوشمندانه حضرت امام (ره) به دور نبوده و ایشان را تحت تاثیر قرار نمی دهد که شواهد فراوانی راجع به این روحیه والای حضرت امام در مطالعه زندگانی حضرت امام (ره) و سیره عملی ایشان می توان دید .
@mobahesegroup
این در حالی است که شاه به لحاظ شخصیتی ، انسانی مغرور و متکبر و دوستدار چاپلوسی و تملّق بود و دست بوسی نسبت به وی نیز از سر چنین صفات رذیله ای صورت می گرفت که شواهد تاریخی نیز اثبات کننده همین روحیه می باشد . به عبارتی«محمدرضا خیلی لذّت میبرد که گروهی از فرماندهان عالیرتبهی ارتش با آن لباس
های پرزرق و برق جلوی او صف میکشیدند و به ترتیب دست او را میبوسیدند.» گاهی «در مراسم رسمی یا میهمانیها... افسران عالیرتبهای ارتش دست و یا حتی کفش محمدرضا را میبوسیدند.» شاه چنان به دست بوسی معتاد شده بود که خودش «دستش را دراز میکرد» که اطرافیان ببوسند. پابوسی شاه بعد از جشنهای 2500 ساله در دربار به اوج رسیده بود. عبدالعظیم ولیان- استاندار خراسان و نایبالتولیه- هر گاه به حضور شاه میرسید، روی زمین میافتاد و پای شاه را میبوسید.
اردشیر زاهدی بعد از انتصاب به وزارت امور خارجه، همهی معاونین و سفرا را مجبور کرد تا هنگام «شرفیابی» در مقابل شاه زانو بزنند. زانو زدن وزیر و به خاک افتادن وی در برابر شاه موجب اعتراض یک خبرنگار فرانسوی به علم شد. علم اعتراض خبرنگار را به اطلاع شاه رساند و شاه پاسخ داد: «حق بود به او میگفتی که اردشیر رعایت سنّتهای ملی مملکت را می کند.»
سفرا موظف بودند در گزارشهایشان به شاه، جمله «پای مبارک را میبوسم» بنویسند. پرویز راجی از این که امیرخسرو افشار، آخرین وزیر امور خارجه ایران دوران شاه به جای کلمه «پای مبارک» را میبوسم، نوشته بود «دست مبارک را میبوسم» اظهار شگفتی میکند. هرمز قریب یکی از مدیرکل های وزارت دربار در نامه مینوسد:
مراتب پرستش چاکرانه مرا به خاک پای مبارک بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاه تقدیم [میکنم.] پای مبارک علیاحضرت ملکه و والاحضرت شاهدخت شهناز را با کمال احترام میبوسم.
گاهی وقتها چاپلوسی چنان شدت میگرفت که هر کدام از اطرافیان سعی میکردند از رقیب سبقت بگیرند.» (5)
بنابر این دست بوسی شاه با دست بوسی امام خمینی (ره) به دلیل تفاوت های ماهوی در خصلت های شخصیتی این دو رهبر قبل و بعد از انقلاب ایران ، اساساً قابل مقایسه نیست .
پی نوشتها:
(1) کنزالعمال، ج29، 220، جامع الاحادیث، ج28، ص10، کافی، ج2، ص 185، بحارالانوار، ج46، ص 957؛ کشف العمه، ج2، ص43، تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)، ص 637و... نقل از سایت جماران ، آیا دستبوسی سنتی ناپسند است ؟ ، حسین مستوفی
(2) القواعد و الفوائد،ج2، الدروس الشرعیه، ج2، ص 18 ، نقل از همان
(3) وسائل الشیعة، ج9، ص: 435
(4) سایت تابناک و دهها سایت مختلف دیگر
(5) روح الله حسینیان ، فساد دربار ، منبع : سایت - باشگاه اندیشه - تاریخ شمسی نشر 26/11/1385 - به نقل از مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴شبهه:
مگر انقلاب نکردید تا این دستبوسی ها نباشد پس چرا دست رهبر را می بوسید؟
در روایات آمده که بوسیدن دست کسی جایز نیست مگر پیامبر و وصی پیامبر.
🔵پاسخ:
"هوالمعز"
🔹برخی ازاعمالی دو پهلو هستند. به عبارتی فعل یکی است ولی #اشخاص و #نیت ها، اعمال را متفاوت می کند.
مثلا بریدن با چاقو توسط ارازل و اوباش و با نیت ضربه زدن می شود گناه، ولی بریدن توسط جراح با نیت جراحی و سلامتی می شود عمل نیک.
پس #نیت ها و #اشخاص همیشه در اعمال تاثیرگذار است.
دست بوسیدن نشانه #احترام و محبت است.
🔸همان طور که پدر و مادر ارزششان این قدر بالا است که بوسیدن دستشان جایز است، به همین اندازه و چه بسا بیشتر امام (ره) و مقام معظم رهبری یا بزرگان دیگر جایگاهشان نزد خیلی از افراد بالا است.
🔹به علاوه هیچ گاه امام ره یا رهبری به زور و جبر نگفته اند باید حتماً دستشان بوسیده شود، بلکه هر کسی که دوست داشته دست بزرگان دین را بوسیده، مثل خیلی ها که دستبوسی والدین را دوست دارند.
پیشوای یک جامعه پدر جامعه است و اگر کسی از باب علاقه دست او را ببوسد اشکال ندارد.
👈اشکال اینجا است شخصی اجبار کند یا دنبال این باشد که دست او را ببوسند، مثل شاه که در مراسمات رسمی، باید و اجبار بود خم می شدند و دستبوسی می کردند.
آیا کسانی که دست شاه را میبوسیدند به خاطر محبت بود؟ یا به خاطر ترس، چاپلوسی، طمع، ترفیع درجه و...
دست امام و رهبری را از روي عشق و علاقه می بوسند. دیدار های ایشان مثلا با خانواده های شهدا و جانبازان را نگاه کنید ایشان خودشان پیش قدم می شوند و دیگران را در آغوش می گیرند با روی گشاده نه با #غرور .
پس بوسیدن به نیت #پرستش نباید باشد.
🔸 اسلام گفته است که بوسیدن دست پدر و مادر و سادات اشکالی ندارد و حتی توصیه شده است.
برای نمونه امام صادق (ع) می فرمایند: "سر و دست كسي را نبايد بوسيد به جز رسول خدا، يا كسي كه با بوسيدن سر و دست او رسول خدا (ص)قصد و اراده شود.
( اصول كافي، ج۲)
🔹پس یک حکم استثنایی آمد:
جز رسول خدا يا كسي كه با بوسيدن او، رسول خدا اراده شود
سادات فرزندان رسول خدا(ص) هستند، علما و پیشوایان دینی وارثان و محافظان دین اند.
ولی فقیه حاکم شرع است و مشروعیتش را از حکم خدا و کلام معصوم می گیرد، چرا که امام صادق(ع)می فرمایند:
"رد و انکار حکم حاکم اسلامی رد و انکار ماست و رد و انکار ما رد بر خداست که حد شرک برخداست"
(کلینی ؛الکافی،ج۱).
🔸در نتیجه بوسیدن دست سید، عالم دین و ولی فقیه هیچ اشکالی ندارد اگر با بوسیدن آنها بوسیدن سر و دست رسول خدا (ص) قصد شود.
حضرت امام(ره) هم سید بود، هم ولی فقیه دینی، لذا بوسیدن دست ایشان یا سایر فقها و رهبر معظم هیچ اشکالی ندارد.
ولی شاه ملعون نه سید بود، نه عالم دینی و نه حاکم اسلامی، بلکه عمله دست دشمن بود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
بوسیدن دست #خاتمی و #روحانی وهاشمی جایز است و نماد روشنفکری .
♦️بوسیدن دست علمای انقلابی شرک است و نماد چاپلوسی!
#یک_بام_دو_هوا
پاسخ شبهه
در مواقعی دیده شده دست امام خمینی بوسیده شده و ایشان منع نکردند....... 👇👇👇
eitaa.com/mobahesegroup/1722
eitaa.com/mobahesegroup/1723
پاسخ به شبهه
مگر انقلاب نکردیم تا این دستبوسی ها.....
👇👇👇👇👇
eitaa.com/mobahesegroup/1724
﷽
⛔ متن شایعه⛔
" ﺍﻣﺮﻭﺯ ﭼﻴﺰﻯ ﮐﺸﻒ شد ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﯿﮑﺸﺪ.
ﺣﺠﺎﺟﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻭﺳﻂ ﻣﺼﺪﻭﻡ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺗﺎ ﻓﺮﺩﺍ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ، ﭼﻮﻥ ﻃﻮﺍﻑ ﻧﺴﺎ ﺑﺠﺎ ﻧﯿﺎﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺗﺎ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺣﺞ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ (ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻳﻚ ﺳﺎﻝ) ﺯﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ...!!
ﻗﻀﯿﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﻠﻞ ﻫﻢ ﺣﻞ ﺷﺪﻧﻰ ﻧﻴﺴﺖ.!!!
ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮﮔﺮﺩﻧﺪ ﻣﮑﻪ ..
ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺣﺘﻤﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺴﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﯾﮑﺴﺎﻝ ﺯﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺍﻫﺮﻯ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ...
ﻫﺮ ﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻍ، ﺑﺮﻯ ﻣﻴﺮﺳﺪ... "
در پاسخ به شبهه
"کشف جدید در مورد طواف نساء مجروحین حادثه منا !!" :
1⃣ حرام شدن همسران مجروحین فاجعه اخیر منا ، صرفا یک شبهه ابتدائی و حاصل از عدم شناخت نویسنده از احکام ابتدائی و روشن دین است!
2⃣ شخصی که طواف نساء به گردن او باشد اما امکان انجام طواف را ندارد ، در همین سفر فردی را نائب می گیرد تا برای او این طواف را انجام دهد .
http://portal.anhar.ir/node/16230/?ref=sbttl
3⃣ در صورتی که زائر بیت الله شخصا امکان انجام این طواف را نداشته باشد ، همراهان و خصوصا مدیران کاروان که در این مورد کاملا توجیه هستند فردی را برای او نائب قرار می دهند.
http://hajj.iec-md.org/ahkam/71.html
4⃣ طواف نساء و نماز آن را در خارج از وقت حج نیز می توان به جا آورد و با اتمام موسم حج فرصت انجام این اعمال از دست نمی رود.
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=246&tid=9
5⃣ بحث محلل هم ابدا ارتباطی به این شرایط ندارد و نشانگر غرض ورزی و اهانت نویسنده است.
http://yon.ir/mohallel
6⃣ این مطلب از آغاز با اعمال حج همراه بوده و کشف تازه ای نیست! نویسنده با این ادعا تلاش ناکامی برای به چالش کشیدن فقه را داشته و شبهه برای عقده گشایی او علیه مجروحان عزیز این حادثه طراحی شده است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بسم الله الر حمن الرحیم🌺
مدتی است که در سایت ها و شبکه های اجتماعی، جملاتی را از قول امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل می کنند و مدعی هستند که این جملات، در عهدنامۀ آن حضرت به مالک اشتر (نامۀ ۵۳ نهج البلاغه) نهفته است!
این در حالی است که چه در این نامه و چه در کل نهج البلاغه، چنین جملاتی وجود ندارد و معلوم نیست که ادعا کنندگان، جملات ذیل را از کجا آورده اند؟!
و اما جملاتی که ادعا شده از آن حضرت است:👇
ای مالک بدان که :
مردم اغلب بی انصاف و بی منطق و خود محورند… آنان را ببخش!
اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند، ولی مهربان باش!
اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند، ولی شریف و درستکار باش!
نیکی های امروزت را فراموش میکنند،ولی نیکوکار باش!
بهترین های خود را به دیگران ببخش حتی اگر اندک باشد، در انتها خواهی دید آنچه که می ماند میان تو و خدای توست نه میان تو و مردم!
وقتی به بخشی از نامۀ ۵۳ نهج البلاغه نگاه می کنیم، جملات مشفقانه ای را در رابطه با مردم می خوانیم که به قسمتی از آن ها اشاره می شود:
(ای مالک!) مهربانى با مردم را پوشش دل خویش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکارى باشى که خوردن آنان را غنیمت دانى، زیرا مردم دو دسته اند، دسته اى برادر دینى تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش مى باشند. اگر گناهى از آنان سر مى زند یا علّت هایى بر آنان عارض مى شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتکب مى گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست دارى خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد
… دوست داشتنى ترین چیزها در نزد تو، در حق میانه ترین، و در عدل فراگیرترین، و در جلب خشنودى مردم گسترده ترین باشد، که همانا خشم عمومى مردم، خشنودى خواص (نزدیکان) را از بین مى برد، امّا خشم خواص را خشنودى همگان بى أثر مى کند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگینى را بر حکومت تحمیل مى کنند زیرا در روزگار سختى یاریشان کمتر، و در اجراى عدالت از همه ناراضى تر، و در خواسته هایشان پافشارتر، و در عطا و بخشش ها کم سپاس تر، و به هنگام منع خواسته ها دیر عذر پذیرتر، و در برابر مشکلات کم استقامت تر مى باشند. در صورتى که ستون هاى استوار دین، و اجتماعات پرشور مسلمین، و نیروهاى ذخیره دفاعى، عموم مردم مى باشند، پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
آن انسانی که هنوز آن چه را که به خود نمی پسندد، بر دیگران می پسندد و هنوز آن چه را که به خود می پسندد، بر دیگران نمی پسندد، از عرفان الهی هیچ بهره ای نخواهد برد.
آن کس که هنوز نمی داند توقّع نتیجه بدون کار، بزرگ ترین عامل تباهیِ اخلاقیِ انسانی است و هنوز طعم نظم را در کار نچشیده است، از عرفان به جز حالات لذایذ روانیِ زودگذر نصیبی نخواهد داشت.
تا یک انسان از صفات نیکوی خیر خواهی، خیراندیشی، صبر، شکیبایی و ظرفیت در برابر رویدادهای سخت و هنگام روی آوردن امتیازات برخوردار نباشد، از گردیدن عرفانی واقعاً محروم خواهد ماند.
از یک جهت می توان گفت چون عرفان اسلامی عبارت است از: تخلّق به اخلاق الله، لذا توقع این مقام عالی بدون تخلّق به اخلاق فاضله که مقدمه لازم آن است، امکان پذیر نیست
علامه محمد تقى جعفرى رحمة الله عليه
✨
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
#چکاپ_سلامتي_قلب
1⃣1⃣ سوره نساء آیه112 وَمَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا
🌟 ﻭ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺧﻄﺎ ﻳﺎ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﻮﺩ ﺳﭙﺲ ﺑﻴﮕﻨﺎﻫﻰ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﺳﺎﺯﺩ ﺑﺎﺭ ﺑﻬﺘﺎﻥ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺁﺷﻜﺎﺭﻯ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.(112)
♦قلب سالم به بیماریِ فرافکنی گرفتار نیست ، در همهی مسائل و مشکلات خودش را متهم ردیف اول میداند.
♦شعار قلب سالم (لا إله الّا أنت سبحانک إنّی کنتُ من الظّالمین ) است، لذا نه فقط دیگران را مقصر نمیبیند ، بلکه از خداوند هم گله وشکایتی ندارد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
🌹 تربیت اسلامی
🌹 خدا شناسی کودکانه
🌹 سوالات رایج کودکان
؟
در کودکی، شب ها که به آسمان نگاه می کردم، خیال می کردم خدا الان در کنار ستارههاست.
در کودکی، شب ها که به آسمان نگاه می کردم، خیال می کردم خدا الان در کنار ستارههاست. فکر می کردم او خانة بزرگی در آسمان دارد و از آن جا ما را نگاه می کند؛ اما حالا می فهم که این طور نبوده است. خدا در همه جا هست؛ در کنار ستاره ها، در عمق دریاها، بر اوج کوه ها، در بین دره ها، در جنگل ها، در شهرها و روستاها، در مسجدها و مدرسه و حتی در دل پاک و با صفای تو هم خدا حضور دارد. خدا مثل هوایی که تنفس میکنی، در همه جا هست. در قرآن می خوانیم که : «به هر طرف رو کنید، خدا آن جاست.»
نشانه های حضور او را در همه جا می توانی ببینی. آن جا که غنچه ای باز می شود، آن جا که کودکی به دنیا می آید، آن جا که جوجه ای تخم را می شکند و متولد می گردد، آن جا که دانة گندمی جوانه می زند، آن جا که بارانی می بارد، آن جا که درختی میوه می دهد، آن جا که بلبلی از شادی آواز می خواند، آن جا که ستاره ای چشمک می زند، آن جا که خورشید می تابد، آن جا که ماه می درخشد، آن جا که شخص بیماری خدا را می خواند و خدا شفایش می دهد، آن جا که فقیری دعا می کند و خدا به او آرامش می بخشد و سرانجام آن جا که تو وضو می گیری و نماز می خوانی، خدا هست.
همین الان که من این جمله ها را می نویسم، خدا کنار دست من و درون ذهن من حضور دارد و همین الان که تو این نوشته را می خوانی، خدا کنار چشم تو و درون قلب با صفایت حاضر است.
خدا، تنها دوست خوبی است که همه جا با ما و در کنار ماست. وقتی در شکم مادرمان بودیم، او با ما بود و تا هر زمان که در دنیا باشیم نیز با ما خواهد بود.
قدر این دوست خوب و همراه همیشگی را بدان و با انجام کارهای خوب او را از خودت راضی نگه دار.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
🌹تربیت اسلامی
🌹 خداشناسی کودکانه
🌹 سوالات رایج کودکان
آیا خدا به نماز خواندن من نیازی دارد؟
اگر معلم های تو به تو می گویند درس هایست را خوب بخوان، برای چیست ؟ حتماً میگویی برای آن است که با سواد بشوم و آیندة بهتری داشته باشم.
اگر پدر و مادرها از فرزندانشان می خواهند که در کنار خوردنی ها، از شیر و سبزی و خرما نیز استفاده کنند، برای چیست ؟ حتماً می گویی برای آن است که قوی شوند و سالم بمانند.
اگر گل های زیبای پارک ها، باید به طور مرتب آب بخورند و نور آفتاب ببینند، برای چیست؟ حتماً پاسخ می دهی برای آن است که رشد کنند و پژمرده نشوند.
اگر خدا هم از ما خوا سته است که نماز بخوانیم؛ خواندن آن به نفع خود ماست. نماز، باعث نورانی شدن دل ما و پاک ماندن روح ما می گردد. نماز باعث می شود که ما در زندگی، آدمهایی خوب و مهربان و خوش اخلاق و امیدوار باشیم.
حضرت محمد (ص)، نماز را به رودی تشبیه کرده اند که ما هر روز پنج بار خودمان را در آن می شوییم و از زشتی ها پاک می کنیم. کسی که نماز می خواند و هر روز پنج بار با خدا حرف می زند، کمتر دروغ می گوید، کمتر دوستانش را اذیت می کند و کمتر حرف های زشت می زند. خدا، آدم نماز خوان را در انجام کارهای خوب کمک می کند.
در آیة 45 سورة عنکبوت آمده است : «نماز، انسان را از کار زشت و ناپسند دور می کند.» اگر آدم نماز خوان، گناهی هم انجام دهد، کم کم به برکت، نماز، از آن گناه و کار بد، دست می کشد و توبه می کند. در زمان حضرت محمد (ص)، جوانی بود که همراه پیامبر (ص) نماز می خواند؛ ولی بعضی وقت ها هم گناه می کرد. عده ای پیش پیامبر آمدند و گفتند : «ای پیامبر ! این جوان بعضی وقت ها گناهان زشتی انجام می دهد.» حضرت محمد (ص) در جواب آن ها فرمود : «بالاخره یک روزی، نماز او جلوی این کارهایش را خواهد گرفت.» همین طور هم شد. آن جوان گنهکار، بعد از مدتی توبه کرد و از کارهای زشتی که انجام میداد، دست کشید.
خدا به نماز خواندن ما نیازی ندارد. این ما هستیم که برای رسیدن به خوشبختی، به نماز خواندن و گفت و گو با خدا نیاز داریم. اگر مردم نماز نخواناند یا حتی اگر همة آنان کافر بشوند، به خدا ضرری نخواهد رسید. در آیة 8 سورة ابراهیم از قول حضرت موسی (ع) آمده است : «اگر شما و همة مردم روی زمین کافر شوید (زیانی به خدا نمی رسد زیرا) خدا بی نیاز و ستایش شده است.»
گلی که آب نخورد و نور نبیند، می خشکد و پژمرده می شود. روح آدم بی نماز هم سیاه میگردد و از لذت دوستی با خدا، محروم می شود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌼🌞🌼🌞🌼🌞🌼🌞🌼🌞🌼🌞🌼
🌹 پاسخ به شبهات کلامی
🌹 قرآن و اهل بیت
پرسش :سیمای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) چگونه در قرآن بیان شده است؟
پاسخ :قرآن كريم در زمينه ظهور و قيام حضرت مهدى - مانند بسيارى از زمينه هاى ديگر - بدون اینكه وارد جزئيات شود، به صورت كلى و اصولى بحث كرده است؛ يعنی از تشكيل حكومت عدل جهانى، و پيروزى كامل و نهائى صالحان در روى زمين سخن گفته است. اين گونه آيات را مفسران اسلامى، به استناد مدارك حديثى و تفسيرى، مربوط به حضرت مهدى و ظهور و قيام او دانسته اند. ما از مجموع آيات قرآنى كه دانشمندان آنها را ناظر به اين موضوع دانسته اند. و صراحت بيشترى دارند، جهت رعايت اختصار، سه آيه را مورد بررسى قرار مى دهيم:
1 - و«لقَدْ كَتَبْنا فِى الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذّكْرِ أنّ الأرضَ يَرِثُها عِبادِىََ الصّالِحُونَ»؛
(ما، در [كتاب] زبور پس از تورات نوشته ايم كه سرانجام، زمين را بندگان صالح من به ارث خواهند برد).
در توضيح معناى اين آيه ياد آورى مى كنيم كه: «ذكر» در اصل به معناى هر چيزى است كه مايه تذكر و ياد آورى باشد ولى در آيه ياد شده به كتاب آسمانى حضرت موسى(علیه السلام) يعنى «تورات» تفسير گرديده است به قرينه اينكه قبل از زبور معرفى شده است.
طبق تفسير ديگرى، «ذكر» اشاره به قرآن مجيد است زيرا كه در خود آيات قران اين عنوان به قرآن گفته شده است: «إِنْ هُوَ إِلّا ذِكْرٌ لِلْعالَمين» (سوره تكوير، آیه 27) بنابراين، كلمه «من بعد» به معناى «علاوه بر» بوده و معناى آيه چنين خواهد بود: ما، علاوه بر قرآن، در زبور نوشته ايم كه سرانجام، زمين را بندگان صالح من به ارث خواهند برد.
مرحوم شيخ مفيد در آغاز فصل مربوط به حضرت مهدى - عجل الله تعالى فرجه -، به اين آيه و آيه بعدى كه نقل مى كنيم، استناد كرده است.
در تفسير اين آيه از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است كه فرمود: اين بندگان صالح، همان ياران مهدى در آخر الزمانند.
مفسر برجسته قرآن، مرحوم «طبرسى» در تفسير آيه مزبور پس از نقل حديث ياد شده مى گويد:
حديثى كه شيعه و سنى از پيامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) نقل كرده اند، بر اين موضوع دلالت دارد: «اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانى مى گرداند تا مردى صالح از خاندان مرا بر انگيزد و او جهان را پر از عدل و داد كند همان گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد».
اشاره قرآن به پيش گويى حكومت بندگان شايسته خداوند در روى زمين در كتاب تورات و زبور، نشان مىدهد كه اين موضوع از چنان اهميتى برخوردار است كه در كتب آسمانى پيامبران پيشين يكى پس از ديگرى مطرح مىشده است.
جالب توجه اين است كه عين اين موضوع در كتاب «مزامير داود» كه امروز جز كتب عهد قديم (تورات) است و مجموعه اى از مناجات ها و نيايش ها و اندرزهاى داود پيامبر(علیه السلام) است، به تعبيرهاى گوناگون به چشم مىخورد.از جمله در مزمور 37 مىخوانيم:
«... شريران منقطع مي شوند، اما متوكلانِ به خداوند وارث زمين خواهند شد، و حال اندك است كه شرير نيست مى شود كه هر چند مكانش را استفسار نمايى ناپيدا خواهد بود اما متواضعان وارث زمين شده از كثرت سلامتى متلذذ خواهند شد».
همچنين در همان مزمور چنين مى خوانيم:
«... متبركان (خداوند) وارث زمين خواهند شد، اما ملعونان وى منقطع خواهند شد».
2 - «وَ نُريدُ أنْ نَمُنّ عَلَى الّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِى الأرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أئمًّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ» (اراده كردهايم كه بر مستضعفان زمين نعمت بخشيم و آنان را پيشوايان و وارثان [زمين] قرار دهيم).
امير مؤمنان(علیه السلام) پس از پيشگويى بازگشت و گرايش (مردم) جهان به سوى خاندان وحى، اين آيه را تلاوت فرمود.
«محمد بن جعفر»، يكى از علويان، در زمان مأمون بر ضد خلافت عباسى قيام كرد. او مىگويد: روزى شرح گرفتاري ها و فشارهايى را كه با آنها روبرو هستيم، براى مالك بن انس نقل كردم. او گفت: صبر كن تا تأويل آيه: «وَنُريدُ أنْ نَمُنّ عَلَى الّذين...» آشكار گردد.
3 - «وَعَدَ اللهُ الّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنّهُمْ فِى الأرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكّنَنّ لَهُمْ دينَهُمُ الّذِى ارْتَضى لَهُمْ وَليُبَدِلَنّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنى لايُشْرِكُونَ بِى شَيئاً...»؛ (خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، وعده داده است كه حتماً آنان را خليفه روى زمين خواهد كرد، همان گونه كه پيشينيان را خلافت روى زمين بخشيد؛ و دين و آيينى را كه خود براى آنان پسنديده استقرار خواهد بخشيد و بيم و ترس آنان را به ايمنى و آرامش مبدّل خواهد ساخت [آن چنان كه] مرا مى پرستند و چيزى را براى من شريك قرار نمى دهند..).
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇
مرحوم «طبرسى» در تفسير اين آيه مى گويد:
از خاندان پيامبر روايت شده است كه اين آيه درباره آل محمد(صلیالله علیه وآله) نازل شده است. «عيّ
اشى» از حضرت على بن الحسين(علیه السلام) روايت كرده است كه اين آيه را خواند و فرمود: به خدا سوگند آنان شيعيان ما خاندان پيامبر هستند. خداوند اين كار را در حق آنان به دست مردى از ما به انجا مى رساند و او مهدى اين امت است. او همان كسى است كه پيامبر(صلی الله علیه وآله) درباره او فرمود:
«اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانى مى گرداند تا مردى از خاندان من حاكم جهان گردد. اسم او اسم من (محمد) است، او زمين را از عدل و داد پر مى سازد همان گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد».
«طبرسى» مى افزايد: اين معنا در تفسير آيه مزبور از امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) نيز روايت شده است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
پاسخ به شبهات کلامی
مبحث توبه
توبه از برخی گناهان!
پرسش : آیا می توان از برخی از گناهان توبه کرد در حالی که مرتکب گناهان دیگری می شویم؟پاسخ اجمالی: انسان باید از همه گناهانش توبه کند، امّا وقتی از یک گناهی توبه می کند در حالی که گناه دیگری را مرتکب می شود، توبه او از این گناه پذیرفته می شود و توبه از گناه دیگر بر گردن او باقی است. در قرآن مجيد به تبعیض در توبه اشاره شده است. مثلاً، در مورد ربا خواران در سوره بقره، آيه 279، مى خوانيم: «اگر توبه كنيد [توبه شما پذيرفته مى شود و] سرمايه هاى شما از آن شماست». توبه اینان از ربا پذیرفته می شود؛ اگر چه احتمال دارد که اهل دروغ و غیبت هم باشند.پاسخ تفصیلی: گاه مشاهده می کنیم انسانی از گناهی توبه می كند در حالى كه مرتكب گناهان ديگرى مى شود؛ مثلاً، شخصى است كه هم مرتكب نوشيدن شراب و هم غيبت مردم مى شود، تصميم گرفته است، نوشيدن شراب را براى هميشه ترك كند در حالى كه در مورد غيبت چنين تصميمى را نگرفته است.
گاه گفته مى شود كه توبه بايد جنبه عمومى و همگانى داشته باشد و از تمام گناهان توبه كند، زيرا همه آنها بازگشت به مخالفت با پروردگار مى كند، و شكستن حريم مولاى حقيقى؛ كسى كه از اين كار پشيمان باشد، بايد هر گناهى را ترك كند نه اين كه از گناهى توبه كند و گناهى ديگر را مرتكب شود و بر آن اصرار ورزد.
ولى حق آن است كه تبعيض در توبه مانعى ندارد (بعضى از بزرگان علم اخلاق مانند مرحوم «نراقى» در «معراج السّعاده» نيز به اين معنى تصريح كرده است و از قول پدرش نيز آن را نقل نموده).
زيرا ممكن است انسان از گناهى بيشتر بترسد و از عواقب شوم آن آگاهتر باشد، يا در پيشگاه خداوند قبيحتر و مجازاتش شديدتر باشد؛ و به همين جهت، از آن گناه توبه كند در حالى كه مرتكب گناهان ديگرى كه قبحش كمتر يا مجازاتش خفيفتر يا آگاهى او نسبت به مفاسد و زيانهايش كمتر است مى شود.
توبه اكثر توبه كنندگان نيز همين گونه است، غالباً از گناهان خاصّى توبه مى كنند، در حالى كه ممكن است گناه ديگرى را انجام دهند و هرگز شنيده نشده كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) يا امامى از امامان(عليهم السلام) يا عالمى از علماى اسلام اين گونه توبه ها را بى اعتبار بشمرد، و تأكيد كند كه بايد توبه از همه گناهان باشد.
در آيات متعدّدى از قرآن مجيد نيز اشارات روشنى به اين معنى يعنى تبعيض در توبه ديده مى شود.
مثلاً، در مورد ربا خواران مى خوانيم كه مى فرمايد: «وَ اِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُئُوسُ اَمْوالِكُمْ»؛ (اگر توبه كنيد [توبه شما پذيرفته مى شود و] سرمايه هاى شما از آن شماست). (1)
و در مورد افرادى كه بعد از ايمان مرتد شوند، مى فرمايد: «اُولئِكَ جَزائُهُمْ اَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللّهِ وَ الْمَلائِكةِ وَ النّاسِ اَجْمَعيْنَ ... اِلاّ الَّذينَ تابُوْا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ اَصْلَحُوْا فَاِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛ (كيفر آنها اين است كه لعن خداوند و فرشتگان و مردم، همگى بر آنها است... مگر كسانى كه پس از آن توبه كنند، و اصلاح نمايند، خداوند آمرزنده و بخشنده است). (2)
و در مورد محاربين و كسانى كه باعث تباهى جامعه مى شوند بعد از ذكر مجازات شديد آنها مى فرمايد:«اِلاَّ الَّذينَ تابُوْا مِنْ قَبْلِ اَنْ تَقْدِرُوْا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوْا اَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛ (مگر كسانى كه پيش از دست يافتن شما به آنان توبه كنند، پس بدانيد [خدا توبه آنها را مى پذيرد] خداوند آمرزنده و مهربان است).(3)
و در مورد كسانى كه مرتكب عمل شنيع منافى عفت مى شوند، بعد از ذكر مجازات آنها، مى فرمايد: «فَاِنْ تابا وَ اَصْلَحا فَاَعْرِضُوْا عَنْهُما اِنَّ اللّهَ كانَ تَوَّاباً رَحيماً»؛ (و اگر توبه كنند و اصلاح نمايند، از آنها در گذريد، زيرا خداوند توبه پذير و مهربان است).(4)
و در جاى ديگر بعد از اشاره به گناهانى همچون شرك، قتل نفس و زنا، و بيان مجازات سنگين آنها، مى فرمايد: «اِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَاُولئِكَ يُبَدِّلُ اللّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات»؛ (مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند كه خداوند گناهان آنان را مبدّل به حسنات مى كند).(5)
ادامه در پست بعدی👇👇👇👇👇👇👇👇👇
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆👆 👇👇👇
گرچه قسمتى از اين آيات درباره مجازاتهاى دنيوى و بخشودگى آنها به وسيله توبه است، ولى پيداست كه از اين نظر تفاوتى وجود ندارد؛ اگر توبه در مجازاتهاى دنيوى قبول شود، به يقين در مورد مجازاتهاى اخروى نيز پذيرفته خواهد شد. كوتاه سخن اين كه: انسان موظّف است که از همه گناهانش توبه کند، امّا وقتی از یک گناهی توبه می کند در حالی که گناه دیگری را مرتکب می شود، توبه او از این گناه پذیرفته می شود و توبه از گناه دیگر بر گردن او باقی است؛ یعنی پذیرش توبه از یک گناه مشروط به توبه از همه گناهان نیست. لذا جدا سازى گناهان در توبه به خاطر جهات مختلف (تفاوت ميزان آگاهيها، تفاوت انگيزه ها و تفاوت قبح و زشتى
گناهان)، مانعى ندارد، ولى بى شك توبه كامل توبه اى است كه از همه گناهان صورت گيرد و تبعيضى در آن وجود نداشته باشد. (6) پی نوشت: (1). سوره بقره، آيه 279.
(2). سوره آل عمران، آيات 87 و 89.
(3). سوره مائده، آيه 34.
(4). سوره نساء، آيه 16.
(5). سوره فرقان، آيه 70.
(6). گرد آوری از: اخلاق در قرآن، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، 1377 ه. ش، ج 1، ص 237.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
پاسخ به شبهات کلامی
مبحث توبه
باز آی! باز آی! هر آنچه هستی باز آی!
پرسش : ⬅آیا توبه از هر گناهی، در هر زمانی پذیرفته می شود؟
پاسخ اجمالی:⬅«توبه» مخصوص به گناه، یا افراد معیّن نیست و زمان محدودى ندارد. آيات قرآن دلالت بر شمول توبه نسبت به جميع گناهان و در هر زمان دارند؛ از جمله: در آيه 53 سوره زمر مى خوانيم: «... خدا همه گناهان را مى آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است». فعل «می آمرزد» مضارع است که بر استمرار دلالت دارد. تنها استثنايى كه - طبق سوره غافر آیه 85 - در قبول توبه وجود دارد، زمانی است که انسان در آستانه برزخ قرار گرفته و يا عذاب الهى فرا رسیده است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
پاسخ به شبهات کلامی
نقش دوستان در سعادت و شقاوت انسان، از منظر قرآن
پرسش :⬅آیا دوست انسان در سعادت و شقاوت او نقش دارد؟
پاسخ اجمالی:⬅دوستان و معاشران انسان در هدایت یا گمراهی او بسیار موثّرند. در سوره صافّات، آيات 50 تا 53 بیان شده كه همنشين بد، انسان را تا لب پرتگاه دوزخ مى برد. در آيات دیگری سخن از تأسّف و تأثّر عميق ستمگران در قيامت است كه از انتخاب دوستان ناباب تأسّف مى خورند؛ که در سوره فرقان، آیات 27 الی 29 به این مساله اشاره شده است. در دسته دیگری از آیات قرآن سخن از كسانى است كه همنشين بدى داشتند ولى آنها به لطف الهى و با تلاش و كوشش توانسته اند خود را از چنگال وسوسه آنها رهائى بخشند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
پاسخ به شبهات کلامی
نقش خانواده و وراثت بر اخلاق از منظر قرآن
پرسش :⬅آیا قرآن تربیت خانوادگی و وراثت را در شکل گیری اخلاقیات انسان ها موثر می داند؟
پاسخ اجمالی:⬅پدر و مادر از دو راه در وضع اخلاقى فرزند اثر مى گذارند: از طريق تكوين و تشريع، منظور از تكوين در اينجا صفاتى است كه در درون نطفه ثبت است و از طريق ناآگاه منتقل به فرزند مى شود، و منظور از تشريع، تعليم و تربيتى است كه آگاهانه انجام مى گيرد، و منشأ پرورش صفات خوب و بد مى شود. هيچ كدام از اين دو جبرى نيست ولى بدون شك زمينه ساز صفات و روحيّات انسان هاست. قرآن نیز در آیات متعددی از جمله: آیه 27 سوره نوح، 33، 34 و 37 سوره آل عمران، 6 سوره تحریم و 28 سوره مریم به این مطلب اشاره کرده است.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹استاد رائفی پور🌹🌹
پشت پرده سریال های ترکیه ای
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
@mobahesegroup
🔴 چه کسی شهردار تهران شد؟
🔸معاونِ وزیر سهمیهای #لاریجانی در کابینه روحانی، مدیر مستعفی در حمایت از متحصنین #مجلس_ششم و استانداری که خواستار تعویق تشییع پیکر #شهداء در شیراز بخاطر در پیش بودن انتخابات شده بود و سردار باقرزاده در پاسخ نوشته بود: "برای نوع نگاهی که دارند متاسفم"؛ شهردار #تهران شد!
@mobahesegroup
🔴 پیامرسانهای داخلی؛ امن یا نا امن؟!
1️⃣ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارائه لایحهای به دولت در زمینه حفظ حریم خصوصی و صیانت حقوق شهروندی در فضای مجازی خبر داد و تاکید کرد که پیامرسانهای داخلی امنیت دارند و هرگز اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمیگیرد.
2️⃣ در همین راستا "آئین نامه حمایت حقوقی از فعالیت پیام رسانهای داخلی" توسط ریاست قوه قضاییه تصویب و به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ شده است.
3️⃣ به موجب ماده 3 آیین نامه مصوب رئیس قوه قضائیه، ارتباطات خصوصی مردم در پیام رسان های داخلی مشمول اصل 25 قانون اساسی است و هرگونه شنود غیرقانونی ارتباطات خصوصی پیام رسان داخلی، توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی جرم است.
4️⃣ رهبر انقلاب نیز در همین راستا در ۲۰ فروردین ۹۷ تاکید کردند: مسئولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. متصدیان کار در دستگاههای دولتی و قضایی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آنها محفوظ بماند.
5️⃣ اما در کنار تمام این موارد، مدعیان نا امن بودن پیام رسانها و اپلیکیشن های ایرانی باید به دو سوال مهم پاسخ دهند!
سوال اول :
آیا پیام رسانهای خارجی از جمله تلگرام که عملا و علنا اطلاعات کاربران را به فروش گذاشته یا در اختیار دولتهای معاند با کشورمان می گذارند، بستر امن تری از پیام رسانهای داخلی هستند؟!
سوال دوم :
چگونه است که برخی اپلیکیشنهای ایرانی مانند آپارات، اسنپ، ایرانسل من، همراه من و... کارآمد و امن هستند و مخاطبان میلیونی دارند، اما اگر پای جایگزینی تلگرام در میان باشد اپ های ایرانی غیر قابل اعتمادند...؟!
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴افشاگری هوش سفید از پشت پرده عدم همکاری با پیام رسانهای داخلی
✏سید علیرضا آل داود
1⃣در عجبم گروهی که بر ضد پیام رسان های داخلی سم پاشی میکنند! وقتی به #هاتگرام و... بقیه نرم افزار های مرتبط با تلگرام میرسد! ۲۰۰ سرور در اختیارش قرار میدهند!و مردم غافلند این نرم افزار ها برای کنترل اطلاعات افراد عضو در تلگرام استفاده می شود!
به هاتگرام و طلاگرام و.. اعتماد نکنید
2⃣پس از قطع cdn های تلگرام جریانی مشکوک تمام امکاناتی که بصورت رایگان و از جیب مردم در اختیار این جاسوس افزار قرار داده بودند به نرم افزار هایی که از API تلگرام استفاده می کردند و هدفشان کنترل ارتباط است! دادند.روزنامه های زنجیره ای و رپرتاژنویس اصلاح طلب چرا سکوت کرده اند؟
3⃣این نرم افزار ها نظیر موبوگرام ، هاتگرام و طلاگرام بصورت مشخص تحت مدیریت یک سیستم امنیتی نزدیک به مدعیان اصلاحطلبی هستند و بر روی اطلاعات تبادل شده اشراف دارند! و نکته مهم اینست همین سیستم در حال سم پاشی در خصوص پیام رسان های داخلی است!
4⃣آقای حقوقدانی که مدام نگرانی ایجاد می کنند که حریم خصوصی مردم جزو #حقوق_شهروندی آنان است توضیح بفرمایند چرا مجموعه امنیتی ایشان ۲۰۰ سرور در اختیار هاتگرام که میتواند به راحتی به اطلاعات خصوصی مردم دسترسی پیدا کند قرار داده است
5⃣این موضوع بخوبی نشان میدهد چه کسانی در عمل و قلبی به #محرمانه_نداریم معتقدند! لطفا برای مردم شفاف توضیح دهید که هاتگرام و طلا گرام چه دسترسی هایی بر روی گوشی مردم باز می کنند! و این اطلاعات دقیقا چه می شود؟
6⃣این سیستم امنیتی دقیقا همانی است که سال ۹۴ دو بار در تهران و امارات با مدیر تلگرام جلسه داشته و کمک های مالی و فنی رایگان بسیاری به این پیام رسان کرده است و در برابر خسارات فراوان تلگرام هم پاسخگو نیست! خوب است این جریان شفاف بگوید تلگرام را برای چه اهدافی استفاده کرده است
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup