eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.5هزار دنبال‌کننده
12هزار عکس
8.7هزار ویدیو
221 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕ پیام پیروزی و سرافرازی رهبر معظم انقلاب به تیم ملی «به تیم ملی ایران بگویید شما پیروز و سرافراز برگشتید. آفرین. انشاالله موفق باشید.» @mobahesegroup
💢سال ۸۵ احمدی نژاد دستور ورود زنان به ورزشگاه را میدهد ✅کوچک زاده(اصولگرا) موافق ✅روزنامه آفتاب یزد(اصلاح طلب) مخالف ورود زنان به ورزشگاه بازیچه است، هر دو طرف از آن #سود میبرند @mobahesegroup
اگر میخواهید اعتراض کنید اشکالی ندارد ولی نگذارید #آدرس_غلط در دهان شما بگذارند و بجای اینکه مدیران #لیبرال جواب پس بدن، اونهایی که وجودشون را برای #مردم و #انقلاب گذاشتن، فحش بخورن! @mobahesegroup
⛽️نفت، 💸اختلاس، 🔥اغتشاش ✍️دکتر محمدحسن قدیری ابیانه 🎯، 📰 در انتشار آن بکوشید. ارقام بودجه، چه درآمدها و چه هزینه‌ها ارقامی نجومی است و درک اندازه و بزرگی این ارقام برای مردمی که با حقوق و درآمد ماهانه سرو کار دارند قابل درک نیست، فقط می‌دانند که این ارقام بسیار بزرگ است و این باور در اقشار مختلف مردم وجود دارد که اگر این درآمدها که یکی از آنها درآمد صادرات نفت است درست هزینه شود و از حیف و میل و اختلاس و رانت‌خواری و دزدی و پرداخت حقوق‌های نجومی اجتناب و یا جلوگیری گردد می‌توان با آن لااقل نیازهای اولیه مردم از قبیل مسکن، معیشت، درمان، ازدواج، رفاه و ... را تأمین نمود. اطلاعاتی که در مورد پرداخت مستمری و یارانه از کشورهای نفت خیز در کشورهای عربستان، کویت، قطر و امارات به مردم می‌رسد مشخص می‌سازد که مبلغ این مستمری گاهی از حقوق برخی از کارمندان و کارگران ایرانی بیشتر است و لذا اقشار مختلفی از مردم انتظار دارند در ایران نیز از محل این درآمدهای نفتی وضعیت اقتصادی مردم بهبود یابد ولی این انتظارات برآورده نشده است و این سوال در اذهان شکل گرفته است که پس این درآمدها کجا و چگونه هزینه می‌گردد؟ و نارضایتی‌هایی شکل گرفته است. همه بر این تصورند که حقشان از بیت‌المال صرف اموری می‌شود که نفعی برای مردم ندارد و ارقام چند هزار میلیاردی اختلاس‌ها که گاه توسط بستگان درجه یک مسئولان دولتی گزارش می‌شود داغ مردم را تازه می‌کند. طبیعتاً بودجه بیت‌المال هرچند در اختیار دولت است اما متعلق به همه ملت ایران از هر دین و مذهب و از هر قومیت و منطقه‌ای است و همه ایرانیان در آن سهم دارند. بسیاری از اهل سنت ایران بر این تصورند که شیعیان حق آنان را نمی‌دهند، قومیت‌ها بر این باورند که سهم آنها از بیت‌المال در شهرهایی مثل تهران و اصفهان هزینه شده و یا توسط دست اندرکاران حیف و میل می‌گردد. متن حاضر در صدد است این باورها را مورد ارزیابی قرار داده و واقعیت‌هایی را به ویژه در مورد درآمدهای نفتی و بودجه عمومی و نیز ابعاد اختلاس‌ها به زبان قابل درک برای عموم مردم شرح دهد. از آنجا که مردم با حقوق و درآمد و هزینه ماهانه سروکار دارند، در متن حاضر سعی شده است که ابعاد بودجه و درآمد نفت بر اساس نفر ماه تومان مقایسه گردد. یعنی مشخص گردد میزان درآمدهای دولت به ازای هر ایرانی در هر ماه چه مقدار است. با تقسیم ارقام بودجه یک سال کل کشور بر تعداد جمعیت 80 میلیون نفری کشور، میزان آن به ازای هر ایرانی در هر سال مشخص می‌گردد و با تقسیم آن به 12 ماه، مبلغ مورد نظر در هر ماه مشخص می‌شود و مردم می‌توانند آن مبلغ را که درآمد یا هزینه‌های کشور به ازای هر ایرانی در هر ماه است با درآمدها و هزینه‌های ماهانه خود مقایسه کرده و ا ندازه آن را بهتر تشخیص دهند و توقعات و مطالبات خود را با آن تنظیم نمایند. در مورد اختلاس‌ها نیز مقایسه‌هایی با اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی معروف که توسط شخصی به نام امیرمنصور آریا صورت گرفته بود انجام می‌گیرد و نیز با تقسیم بر جمعیت کشور مبلغ اختلاس به ازای هر ایرانی مشخص می‌گردد. اینک توجه خواننده محترم این متن، به ارقام درآمدها و اختلاس‌ها جلب می‌گردد: 👈درآمدها و هزینه های کشور و مقایسه با کشورهای همسایه ✅   صادرات نفت: ایران روزانه حدود 2300000 (دو میلیون و سیصد هزار) بشکه نفت خام صادر می‌کند. یعنی به ازای هر ایرانی کمتر از یک بشکه در هر ماه (86% بشکه) ✅   مجموع صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی روزانه معادل دو میلیون و ششصد هزار بشکه نفت در بودجه سال 97 پیش‌بینی شده است یعنی باز هم کمتر از یک بشکه به ازای هر ایرانی در هر ماه (97.5% بشکه) ✍ادامه دارد.... 👈🗒فهرست مطالب این مرقومه به شرح زیر است: ✅درآمدها و هزینه های کشور و مقایسه با کشورهای همسایه ✅تولید نفت ✅سهمیه اوپک ✅صندوق توسعه ملی ✅بودجه عمومی ✅مقایسه با قبل از انقلاب ✅افزایش طول عمر ✅مقایسه با امارات متحده عربی ✅بدهی دولت ✅تصورات رایج مردم در مورد درآمدهای نفتی ✅آثار تصور غلط در مورد درآمدهای نفتی و اختلاس‌ها ✅ابعاد اختلاس‌ها ✅توهّم در مورد ابعاد اختلاس ✅دوگانه خطرآفرین توهّم ✅اقدامات ضروری 👈🗒متن کامل به صورت word و PDF در👇 👉📄 www.ghadiri.ir/post/6237 محمدحسن قدیری ابیانه کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه: آیا می دانید چرا رهبر کره شمالی ناگهان از برنامه هسته ای خود گذشت و دست دوستی به سوی جامعه جهانی دراز کرد؟ بنا به نوشته خبرگزاریهای معتبر جهانی، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای بازدید از یک پروژه به یکی از سواحل کره شمالی رفته بود. او در حالی که در ساحل قدم می زد، می بیند پیرمرد و پیرزنی از ساحل خزه دریایی جمع آوری می کنند. او از همراهان خود می پرسد که آنها دارند چکار می کنند؟؟ به او می گویند که مردم از شدت فقر خزه های دریایی را به خانه برده، می پزند و می خورند!! کیم جونگ اون که شوکه شده بود بازدید خود را متوقف می کند و همانجا تصمیم می گیرد سرزده پیاده به سمت شهر برود تا وضع اقتصادی مردم را با چشمان خودش ببیند. خبرگزاریها نقل کرده اند که کیم جونگ اون پس از پیاده روی در شهر، گفتگو با مردم، سرزده وارد چندین خانه شدن، کنار خیابان روی جدول می نشیند و از فقر و بدبختی مردمش شروع می کند به هق هق گریه شدید! او سپس بلافاصله به مقامات ارشد دستور می دهد که با رهبر کره جنوبی و پرزیدنت ترامپ تماس بگیرید و اطلاع دهید که کره شمالی آماده مذاکره و کنار گذاشتن تمامی برنامه های هسته ای و موشکی خود است!! . حتی بدترین دیکتاتورهای جهان هم در مقابل فقر و رنج ملت خود دوام نمی آورند، می شکنند و از همه خواسته های خود می گذرند تا زنان و مردان و کودکان کشورشان در سختی و مشقت زندگی نکنند. 🔺 تقاضا از رهبرایران 🔺 لطفا در شهر یکبار بگردید و میلیونها کودک خیابانی، میلیونها ایرانی گرسنه در جستجوی سطلهای آشغال، میلیونها کارگر و معلم و... فقیر و ندار، میلونها جوان بیکار و افسرده، صدها هزار کارتن خواب و بی خانمان و و و... را ببیند. ✅ پاسخ شبهه: 1⃣ برای اثبات فقر در کره ی شمالی نیاز به قصه پردازی و دروغ بافی نیست. تقریباً 3.5 میلیون از 24 میلیون کره ای از سوءتعذیه رنج می برند و به کمکهای جهانی وابسته اند. 🔗 http://b2n.ir/48495 سازمان ملل متحد نیز دو سال پیش درباره ی خطر روزافزون قحطی و گرسنگی هشدار داده بود. 🔗 http://b2n.ir/42962 این وضعیت را مقایسه کنید با کشور ما که طبق گزارش فائو سالانه ۳۵ میلیون تن غذا در ایران دور ریخته می شود! 🔗 http://b2n.ir/73725 2⃣ بنا به اعلام رسمی رسانه ی کره شمالی، پذیرفتن مذاکره با آمریکا به دلیل بهبود روابط و به لطف اقدامات پیش گیرانه و پیشنهاد صلح طلبانه ی این کشور بوده و ربطی به تحریم ها ندارد. 🔗 http://b2n.ir/23932 3⃣ این پنجمین بار است که بین دو کشور توافق صورت می‌گیرد و چهار توافق قبلی به دلیل بد عهدی آمریکا، به سرانجام نرسیده و لغو شده بودند. به همین دلیل، ناظران بین‌المللی با دیده ی شک و تردید به توافق کنونی نگاه می‌کنند. (همین اخیراً نیز شاهد تنش های جدید بین دو کشور بودیم.) 🔗 http://kayhan.ir/fa/news/134591 نکته ی مهم: هیچ کشوری برای رفع مشکلات اقتصادی نمی تواند به مذاکره با آمریکا امیدی داشته باشد. تجربه ی شکست برجام نشان می دهد که اینگونه دلخوشی ها حماقت محض است و تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، تکیه بر توان داخلی و عزم عمومی است. ✍ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
بازیگران قشری که گربه پروری رو در کشور رواج دادن خاک هم براشون وارد کردن اونم با دلار دولتی واقعا کی گفته مملکت ما گل و بلبل نیست؟؟؟ 😏😳😳 @mobahesegroup
✅❎از شایعه تا واقعیت ⁉️چه کسی گفت رامین پناهی مسلح نبوده است؟؟ @mobahesegroup
سایت دیجی کالا عامل فروش داتیس امرتات است که علی رغم گرفتن 9 میلیون یورو ارز دولتی بابت واردات گوشی، آیفون 5 میلیونی شرکت نودیس پرداز را 9 میلیون به مردم می فروشد. @mobahesegroup
🔺پرده اول:وزیر اطلاعات با بعضی ادمین های کانال های تلگرامی مستهجن دیدار میکنه. 🔺پرده دوم:وزیر اطلاعات صراحتا میگه هاتگرام و طلاگرام مال دولته. 🔺پرده سوم:کانال مردمی #توییتگرام از هاتگرام و طلاگرامِ دولتی حذف میشه،اما کانال های مستهجن،منافقین،سلطنت طلبا نه. پیدا کنید پرتقال فروش را! ✅ @mobahesegroup
🔴 حتما و منتشر کنید؛ تمام اپیزودهای یک بازی کثیف!!! 1️⃣ - می خواهد ایران را مجبور به پذیرش خلع سلاح و منطقه ای کند! 2️⃣- مسئول چانه زنی سیاسی و بازی در نقش پلیس خوب است. 3️⃣- دولت مفسدین اقتصادی مشغول ایجاد فشار اقتصادی و تولید نارضایتی شدید در میان مردم و زمینه سازی برای اغتشاش و فشار اجتماعی بر نظام است! 4️⃣- ، سعودی و رژیم هم با عوامل داخلی شان پشت پرده میدان دار کف اجتماع هستند. 5️⃣- با کمک دولت شیخِ ریش خاکستری مسئول شبکه سازی اجتماعی است. 6️⃣- همیشه مشتی ساده لوح و بعضا خائن هم هستند که پیاده نظام دشمن در داخل باشند. ️نتیجه: این شش عنصر کنار هم جمع شده اند تا ایران آنچه را از امنیت و اقتدار بدست آورده است تسلیم کند. نهایتا فحشش را هم سپاه و انقلابیونی بخورند که مانع تسلیم شدن و ذلت کشور هستند و قبلا هشدار داده بودند روحانی دوباره رئیس بشود مردم به خاک سیاه خواهند نشست! حالا هم می خواهند کاری کنند که رهبری کشور را تسلیم دشمن بکند.. سوق دادن مطالبات این روزها به سمت رهبری دقیقا حکایتش این است. آیا کسی هست که نداند مسئول این وضعیت خفت بار شخص حسن روحانی است!؟ ✍️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه: آیا می دانید چرا رهبر کره شمالی ناگهان از برنامه هسته ای خود گذشت و دست دوستی به سوی جامعه جهانی دراز کرد؟ بنا به نوشته خبرگزاریهای معتبر جهانی، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای بازدید از یک پروژه به یکی از سواحل کره شمالی رفته بود. او در حالی که در ساحل قدم می زد، می بیند پیرمرد و پیرزنی از ساحل خزه دریایی جمع آوری می کنند. او از همراهان خود می پرسد که آنها دارند چکار می کنند؟؟ به او می گویند که مردم از شدت فقر خزه های دریایی را به خانه برده، می پزند و می خورند!! کیم جونگ اون که شوکه شده بود بازدید خود را متوقف می کند و همانجا تصمیم می گیرد سرزده پیاده به سمت شهر برود تا وضع اقتصادی مردم را با چشمان خودش ببیند. خبرگزاریها نقل کرده اند که کیم جونگ اون پس از پیاده روی در شهر، گفتگو با مردم، سرزده وارد چندین خانه شدن، کنار خیابان روی جدول می نشیند و از فقر و بدبختی مردمش شروع می کند به هق هق گریه شدید! او سپس بلافاصله به مقامات ارشد دستور می دهد که با رهبر کره جنوبی و پرزیدنت ترامپ تماس بگیرید و اطلاع دهید که کره شمالی آماده مذاکره و کنار گذاشتن تمامی برنامه های هسته ای و موشکی خود است!! . حتی بدترین دیکتاتورهای جهان هم در مقابل فقر و رنج ملت خود دوام نمی آورند، می شکنند و از همه خواسته های خود می گذرند تا زنان و مردان و کودکان کشورشان در سختی و مشقت زندگی نکنند. 🔺 تقاضا از رهبرایران 🔺 لطفا در شهر یکبار بگردید و میلیونها کودک خیابانی، میلیونها ایرانی گرسنه در جستجوی سطلهای آشغال، میلیونها کارگر و معلم و... فقیر و ندار، میلونها جوان بیکار و افسرده، صدها هزار کارتن خواب و بی خانمان و و و... را ببیند. ✅ پاسخ شبهه: 1⃣ برای اثبات فقر در کره ی شمالی نیاز به قصه پردازی و دروغ بافی نیست. تقریباً 3.5 میلیون از 24 میلیون کره ای از سوءتعذیه رنج می برند و به کمکهای جهانی وابسته اند. 🔗 http://b2n.ir/48495 سازمان ملل متحد نیز دو سال پیش درباره ی خطر روزافزون قحطی و گرسنگی هشدار داده بود. 🔗 http://b2n.ir/42962 این وضعیت را مقایسه کنید با کشور ما که طبق گزارش فائو سالانه ۳۵ میلیون تن غذا در ایران دور ریخته می شود! 🔗 http://b2n.ir/73725 2⃣ بنا به اعلام رسمی رسانه ی کره شمالی، پذیرفتن مذاکره با آمریکا به دلیل بهبود روابط و به لطف اقدامات پیش گیرانه و پیشنهاد صلح طلبانه ی این کشور بوده و ربطی به تحریم ها ندارد. 🔗 http://b2n.ir/23932 3⃣ این پنجمین بار است که بین دو کشور توافق صورت می‌گیرد و چهار توافق قبلی به دلیل بد عهدی آمریکا، به سرانجام نرسیده و لغو شده بودند. به همین دلیل، ناظران بین‌المللی با دیده ی شک و تردید به توافق کنونی نگاه می‌کنند. (همین اخیراً نیز شاهد تنش های جدید بین دو کشور بودیم.) 🔗 http://kayhan.ir/fa/news/134591 نکته ی مهم: هیچ کشوری برای رفع مشکلات اقتصادی نمی تواند به مذاکره با آمریکا امیدی داشته باشد. تجربه ی شکست برجام نشان می دهد که اینگونه دلخوشی ها حماقت محض است و تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، تکیه بر توان داخلی و عزم عمومی است. ✍ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ضد انقلابها توجه کنید:رهبری برای ما فصل الخطاب است 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup                            #ایتا 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup                       #سروش 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️ متن شبهه : 👇👇👇👇 منظور از تفخیذ دختر شیر خوار چیست؟ پرسش منظور از تفخیذ دختر شیر خوار چیست؟ از نظر دیدگاه شیعه، چگونه می توان به این سؤال پاسخ داد؟ آیا اهل سنت در این مورد فتوایی دارند؟ آیا این مساله را امام خمینی و فقهای شیعه گفته اند؟ ✅ و اما پاسخ این شبهه بصورت مفصل در پست بعدی 👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
✅پاسخ شبهه : 👇👇👇👇 (قسمت اول) جهت پاسخ به این سؤال ابتدا خوب است به سه مقدمه که در پاسخ گویی بسیار راه گشا است دقت شود: 1- برخی از احکام در فقه شیعه جزء مسلماتی است که می توان به یقین آن را به شیعه نسبت داد، از جمله کیفیت وضو گرفتن شیعیان که مورد اتفاق همه فقهاء شیعه است، ولی برخی از احکام، قطعاً جزء مسلمات مذهب تشیع نیست که باید بین آنها با احکام دسته اول فرق گذاشت و آنها را به طور قطع و یقین به شیعه نسبت ندهیم. 2- گاهی در بیان احکام شرعی به مصادیقی بر می خوریم که کاملاً جنبه فرضی و امکان عقلی(نه امکان وقوعی) دارند و شاید هرگز به مرحله اثبات و احراز نرسند ولی از جایی که قانون و احکام قانونی باید کامل بوده و همه جوانب و همه فرض ها را در برگیرد، برای حفظ این ضرورت بیان شده است. مثلاً به این عبارت توضیح المسائل دقت کنید: «اگر در غسل به اندازه سر مویى از بدن نشسته بماند، غسل باطل است.»[1]، چنین تعبیری فقط جهت دقت هایی است که در نگارش قانون باید رعایت شود، و برای بیان این مطلب مهم است که در غسل نباید کوچک ترین قسمت از اعضاء بدن نشسته بماند[2]، به عبارت دیگر در مقام واقع چنین باید باشد که کوچکترین نقطه از ظاهر بدن شسته شود، ولی آیا کسی قادر است که این مقدار را ببیند یا بتواند تشخیص دهد که به اندازه سر موئی از بدنش نشسته باقی مانده است یا نه؟! 3- احکام شرعی به خصوص احکام یک باب و قسمت معین با هم ارتباط تنگاتنگی دارند، و احیاناً از هم تأثیر می پذیرند. اگر گفتیم که وجوب پرداخت نفقه در عقد دائم در جایی است که بتوان از زن تمام لذت های جنسی را به صورت حلال، برد[3] و از طرفی شارع، همبستری با دختر صغیره را حرام کرده است، بنابراین در همین باب چنین نتیجه می گیریم که چون نمی شود با صغیره همبستر شد، پس صغیره نفقه ندارد.[4] اصل بحث فقهی طرح شده در سؤال این است که اگر کسی با دختری در قبل از سن بلوغ ازدواج کند، حق همبستری با او را ندارد ولی آیا بقیه استمتاعات(بهره برداری های) جنسی جایز است یا نه؟ فقهاء از این جهت که نهی و منعی از طرف شارع در این باره نرسیده است(نه آن که روایتی در جواز این امر داشته باشیم)، گفته اند که بقیه استمتاعات جنسی از صغیره جایز است. با توجه به این که حکم جواز بقیه استمتاعات جنسی را فقهاء از برخی عمومات و عدم وجود نهی از طرف شارع، استفاده کرده اند،[5] طبیعتاً عده ای از فقهاء با این حکم مخالفت کرده اند. شهید ثانی از جمله این فقیهان است که در دختر صغیره، همه استمتاعات جنسی را از او، ممنوع می داند.[6] برخی از فقهاء معاصر شیعه نیز اصل چنین بهره برداری های جنسی نسبت به صغیره، خصوصاً نسبت به شیرخوار، را در مقام تحقق خارجی آن، به شدت قبیح دانسته و رد می کنند.[7] بنابراین جواز چنین استمتاعاتی از احکام قطعی شیعه نیست. آن چه در میان فقهاء شیعه مورد اتفاق است این موضوع است که قبل از سن بلوغ نمی توان با دختر همبستر شد ولی این نظر، مورد قبول فقهاء اهل سنت نیست و آنان در صورتی که دختر توان همبستری را داشته باشد، همبستر شدن با او را اگر چه صغیره باشد جایز می دانند. ابن عابدین از علمای حنفی می گوید:«تجب نفقة الزوجة على زوجها ... و لو کانت صغیرة تطیق الوطء؛ نفقه زوجه بر زوج واجب است همچنین نفقه دختر صغیره ای که توانایی همبستری را داشته باشد واجب است.»[8] پیروان مذهب مالکیه نیز بلوغ را شرط همبستر شدن نمی دانند، همان طور که حنابله و شافعی مذهب ها چنین اند.[9] نسبت به جواز دیگر استمتاعات جنسی(به جز جماع) در برخی از کتاب های فقهاء غیر شیعه چنین آمده است:« زوج حق دارد همسر صغیره اش را اگر چه فقط بتواند استمتاعات جنسی مانند لمس، را از او داشته باشد،پیش خود ببرد، البته در صورتی که برای نگهداری اش به مادر نیاز نداشته باشد، در چنین صورتی می تواند با همسرش جماع کامل داشته باشد ولی اگر زوجه توانایی جماع و همبستری کامل را ندارد ، زوج می تواند از دیگر قسمت های بدن او مانند ران های او استمتاع کند.»[10] البته باز هم متذکر می شویم که جواز استمتاع جنسی از دختر صغیره، نظر قاطع علمای اسلام (شیعه و سنی) نیست. (ادامه پست بعدی👇👇) کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆 👇👇👇 ✅ (قسمت دوم پاسخ) اما باز گردیم به فتوای فقهاء شیعه درباره جواز استمتاعاتی از قبیل لمس شهوانی، بوسه و .. درباره دختر نابالغ و یا حتی دختر شیر خوار! همان طور که گفتیم برخی از فقهاء شیعه مانند شهید ثانی، هم در مقام فرض استمتاع جنسی از صغیره، با این نظریه مخالفت کرده اند و عده ای از آنان هم وجود چنین مسائلی را در مقام احراز و تحقق خارجی آن قبیح دانسته اند، اما با توجه به مقدمه دوم و سوم مطلب را می توان به خوبی شرح داد. می دانیم که احکام شرعی، به خصوص احکام یک باب خاص، با هم در ارتباط و بر هم تأثیر گذار اند و فرض یک مطلب، بر تعدادی از احکام در مقام احراز خارجی تأثیر می گذارد. یکی از احکام باب ازدواج با صغیره، بحث ایجاد محرمیت است، مثلاً برای این که مرد بتواند با زنی محرم شود،دختر وی را برای مدتی به عقد خود در می آورد، که در این صورت با مادر این دختر محرم می شود. این که برخی فقهاء شیعه و غیر شیعه در این باب گفته اند که می توان حتی با شیر خوار هم تفخیذ نمود، از باب بیان این مطلب است که حتی در پایین ترین سن نیز امکان استمتاع وجود دارد، بنابراین چون امکان استمتاع وجود دارد پس می توان چنین دختری را عقد نمود و محرمیت را ایجاد کرد زیرا اگر گفته شود از صغیره هیچ استمتاعی نمی توان نمود، در باب ایجاد محرمیت نیز نمی توان قائل به تأثیر ازدواج با صغیره در محرم شدن با مادرش شد و لذا چون که برخی از فقهاء، دختر صغیره را قابل استمتاع نمی دانند می گویند: «اگر براى محرم شدن مثلًا پدر یا جد پدرى، دختر یا پسر نابالغ خود را براى مدّت کوتاهى به عقد کسى درآورد، در صورتى که بر آن مفسده‌اى بار نشود عقد صحیح است، ولى اگر در مدّت ازدواج، پسر به طور کلّى قابلیت تلذذ(لذت بردن جنسی) نداشته باشد، یا دختر به طور کلّى‌ قابل تلذذ از او نباشد صحّت عقد محلّ اشکال است.»[11] از طرفی اگر نبود روایاتی که به ولیّ و سر پرست دختر، اجازه عقد دائم دختر را داده بود،[12] می توانستیم با توجه به اصل در ایجاد ازدواج که مبتنی بر وجود امکان استمتاع است،همین مطلب را درباره ازدواج دائم بگوییم که: "در صورتی عقد دائم دختر صغیره جایز است که فرض استمتاع از آن بشود". لذا اگر چه عقد دختر صغیره با توجه به شرایطی که در روایات بیان شده است، مورد قبول فقهاء است ولی به علت همین عدم امکان استمتاع ،دیگر بحث های مترتب بر عقد، مانند مهریه، مورد اشکال فقهاء واقع شده است. مرحوم صاحب جواهر می گوید: «محل اشکال (در پرداخت مهریه) در مورد صغیره است، تا وقتی قابلیت استمتاع نداشته باشد ولی اگر قابلیت استمتاع (غیر از جماع) داشته باشد و زوج هم طلب کند آیا واجب است به خواسته زوج عمل شود؟ دو وجه بیان شده است، وجه اول آن که چون ازدواج تحقق یافته است، جایز است هر گونه استمتاع از دختر صغیره، ولی چون جماع با او نهی شده و مورد قبول نیست، جماع با او جایز نیست ولی دیگر استمتاعات را می توان استفاده کرد. وجه دوم آن است که خیر، اجابت درخواست زوج لازم نیست زیرا استمتاع و قصد اصلی از آن(ازدواج)، جماع و همبستری است، وقتی که اصل(جماع) منتفی شد، دیگر توابع آن(بقیه استمتاعات جنسی)نیز منتفی می شود. شهید در مسالک می گوید:این نظریه اقوی است و شیخ طوسی نیز در مبسوط همین نظریه را قبول کرده است.همین مطلب نیز از کتاب تحریر نقل شده است.»[13] بنابراین؛ در ازدواج دائم و ازدواج موقت، نظریه امکان استمتاع از صغیره ، از نظریه های فرضی است که در برخی از احکام فقهی مانند امکان ایجاد محرمیت، یا وجوب پرداخت مهریه و عدم آن، تأثیر گذار است کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
ادامه پست بالا👆👆 👇👇👇 ✅ (قسمت سوم پاسخ ) . در پایان خوب است که به این نکته توجه داشته باشیم که آن چه منسوب به امام خمینی(ره) در کتاب تحریر الوسیله آمده است که :« أما سائر الاستمتاعات کاللمس بشهوة و الضم و التفخیذ فلا بأس بها حتى فی الرضیعة ؛ دیگر استمتاعات از صغیره و حتی شیرخوار مانند لمس و .. جایز است»[14] عین عبارت فقیهان گذشته است، عین این مطلب با همین کلمات در کتاب العروة الوثقی آمده است که می گوید:« أما الاستمتاع بما عدا الوطی من النظر و اللمس بشهوة و الضم و التفخیذ فجائز فی الجمیع و لو فی الرضیعه»[15] اما مرحوم حضرت امام خمینی در فتوایی که نظر خودشان را مطرح کرده اند، جواز دیگراستمتاعات(به جز جماع و همبستری که همه فقها آن را نسبت به دختر صغیره منع کرده اند) را از دختر صغیره نفی کرده اند. ایشان می فرمایند:« اگر زنى را عقد نماید مادرش بر او حرام مى‌شود ‌هر چند بالاتر رود چه به طور نسب یا رضاعى باشد، چه دخول به او کرده باشد یا نه و چه عقد دائم باشد یا منقطع و چه معقوده صغیره باشد و یا کبیره.البته در عقد انقطاعى بر صغیره، احوط آن است که به حدى رسیده باشد که بهره بردن و تلذذ از او را و لو به غیر وطى بپذیرد، به اینکه مثلا به شش سال و بالاتر رسیده باشد یا در آن مدت به این حد برسد.»[16] بنابراین؛بنا بر نظر ایشان، چون با دختر صغیره نمی توان جماع و دیگر لذت های جنسی را داشت، چنین عقدی محل اشکال است. نتیجه: اولاً: دانسته شد که جواز بهره برداری های جنسی(غیر از جماع که همه آن را انکار کرده اند) در دختر صغیره، نظر همه فقهاء شیعه نیست. ثانیاً: کسانی هم که این نظر را بیان داشته اند از باب عدم ورود نهی از جانب شارع بوده است که می توان با وجود ضررهای که این عمل برای دختر صغیره دارد حکم به عدم جواز آن داد. ثالثاً: بیان این نظریه از باب مناسبات قانونی است که از آن،جهت اثبات یک حکم دیگر استفاده می شود، و آن حکم، این است که وقتی قائل به جواز بهره برداری های جنسی(غیر از جماع) از صغیره شدیم، می توان از او در عقدهای موقت و جهت محرمیت استفاده کرد، و یا قائل به وجوب پرداخت مهریه به او یا عدم آن در عقد دائم شویم. البته متذکر می شویم که جواز چنین عقدهای وابسته به این است که برای صغیره مصلحت داشته و برای او مفسده ای نداشته باشد.[17] رابعاً: آن چه در میان فقهاء شیعه مورد اتفاق است این موضوع است که قبل از سن بلوغ نمی توان با دختر همبستر شد ولی این نظر، مورد قبول فقهاء اهل سنت نیست و آنان در صورتی که دختر توان همبستری را داشته باشد، همبستر شدن با او را اگر چه صغیره باشد جایز می دانند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
منابع:👇👇👇👇👇 1]  توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 221. [2]برخی از مراجع عظام مانند آیت الله مکارم شیرازی چنین تعبیری آورده اند که:« هر گاه مختصرى از بدن شسته نشود..»، همان. [3] ظاهر آن است که زوجه صغیره‌اى که شوهرش نمی تواند از او استمتاع کند، نفقه ندارد‌. نک : امام خمینی، سید روح الله،تحریر الوسیلة (ترجمه على اسلامى)، ج‌3، ص 559، ، دفتر انتشارات اسلامى،قم،1425 ق. [4]نجفى،محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام،ج‌31، ص،943،دار إحیاء التراث العربی، بیروت،بی تا. [5]سبزوارى، سید عبد الأعلى،مهذب الأحکام ، ج‌24، ص 73، مؤسسه المنار، قم، 1413 ق. [6]شهید ثانی، زین الدین، مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، ج8، ص 443، موسسه المعارف الاسلامیه، قم، 1413؛حسینى روحانى،سید صادق، فقه الصادق،ج‌21، ص 88، دفتر ایشان، قم، بی تا. [7]حضرت آیت الله شبیری زنجانی در این باره می گویند:« البته اگر اینها(این گونه استمتاعات) موجب ضرر شود، نباید آنها را هم جایز دانست. نک: شبیرى زنجانی، سید موسی،کتاب نکاح ج‌5، ص 1499، مؤسسه پژوهشى راى‌پرداز، قم، 1419 ق؛ حضرت آیت الله مکارم نیز در این باره می گویند:« جمعى از متأخرین و معاصرین به جواز سایر استمتاعات تصریح کرده‌اند، صاحب جواهر مى‌فرماید: للاصل السالم من المعارض، که منظور از اصل، اصالة الاباحة یا عموماتى است که مطلقاً اجازه استمتاعات را مى‌دهد و وطى(جماع) با دلیل خارج شده است. و لکن الانصاف: این حکم را با این عمومیّتى که گفته‌اند نمى‌پذیریم، چون بعضى از استمتاعات نسبت به صغیر السن قبح عقلائى دارد، مانند استمتاع از رضیعه. پس حسن و قبح در اینجا حاکم است و لذا عمومات استمتاع زوج از زوجه منصرف است بما یتعارف عند العقلاء و شامل این گونه موارد نمى‌شود.» نک: شیرازى، ناصر،کتاب النکاح،ج‌2، ص 135،انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1424 ق. [8]انصارى،قدرت الله،و پژوهشگران مرکز فقهى ائمه اطهار علیهم، موسوعه أحکام الأطفال و أدلتها، ج‌2، ص71 ا،مرکز فقهى ائمه اطهار(ع)، قم،1429 ق. [9]برای اطلاع بیشتر نک:«موسوعة أحکام الأطفال و أدلتها، ج‌2، ص71» [10] ( وَلِزَوْجٍ جَلْبُ طِفْلَةٍ وَإِنْ صَغِیرَةً إنْ أَمْکَنَ تَمَتُّعٌ بِهَا ) بِالْمَسِّ ( وَأَغْنَتْ عَنْ أُمِّهَا ) أَیْ صَارَتْ ذَاتَ غِنًى عَنْهَا وَلَهُ أَنْ یُجَامِعَهَا جِمَاعًا تَامًّا إذَا کَانَتْ تَحْتَمِلُهُ کَذَاتِ تِسْعٍ ، وَإِذَا کَانَتْ لَا تَحْتَمِلُ جَامَعَهَا قَدْرَ مَا تُطِیقُ مِنْ فَوْقُ أَوْ الْفَخِذَیْنِ. نک: اطفیش،محمد بن یوسف بن عیسى، ج11،ص 330،مکتبة الإرشاد، کتاب در سایت "موقع الإسلام". [11]توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج‌2، ص483،این نظریه مربوط به حضرات آیات خویی،تبریزی،سیستانی و مکارم شیرازی است؛ نراقی، احمد بن محمد، رسائل و مسائل، ج‌1بخش‌2، ص 38، کنگره نراقیین، قم، 1422ق. [12]طوسی، محمد بن حسن،الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، ج‌3، ص 236، دار الکتب الإسلامیة‌، تهران، 1390ق. [13] نجفی، محمد حسن،جواهر الکلام،ج ج31، ص 46، دار الاحیاء التراث العربی، بیروت،بی تا. [14] امام خمینی، سید روح الله،تحریر الوسیلة، ج2، ص 241،موسسه دار العلم، چاپ اول،قم، بی تا. [15] العروة الوثقى (للسید الیزدی)، ج2، ص 811. [16]تحریر الوسیه،(ترجمه)، ج‌3، ص 495. [17] امام خمینی، سید روح الله،استفتاءات، ج‌3، ص 113، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1422ق. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
👆👆👆👆👆👆👆 شبهه ای که این هفته آتئیست ها دارن روش مانور میدن
🔺! ❌شایعه: پول ما را میبرن فلسطین،لبنان،سوریه،یمن!بجای حل مشکلات اقتصادی و فقر و بیکاری و.. ✅واقعیت:بودجه اصلی کشور در دست قوه مجریه برای رفع همان فقر و مشکلات اقتصاد @mobahesegrou
🔶 هوشیاری ما بر هم زننده این نقشه دشمن است.. باشیم و دهیم آری! هرگز @mobahesegroup
🔺 شما نگران معیشت کارگرانید!؟ شمایی که حدود 1200 نفر کارگر بیگناه را به شهادت رساندید؟ @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه ♨️ فکر میکنید برای امنیت هر ایرانی، ماهیانه چه میزان هزینه میشه؟ حتما ببینید و منتشر کنید @mobahesegroup
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰دعا کردن به فارسی بهتره یا عربی؟ ✍️ پاسخ: ✅ دعا کردن به فارسی بهتره یا عربی؟ و اینکه ایا در اجابت دعا به فارسی یا عربی دعا کردن موثر است؟ هر چند لازم نیست دعاها به عربى خوانده شوند؛ حتى دعا در نماز به زبان فارسى جایز است، ولی بهتر است دعاهایى که از ائمه(ع) صادر شده اند با عنایت و توجه به معانى آنها، به زبان عربى خوانده شود. مطلب زیر دلیل این امر را براى ما واضح مىسازد: همان گونه که قرآن سخن خداوند با بشر است، دعا های ائمه(ع) سخن بشر با خداوند است، و به آن قرآن صاعد می گویند؛ از این روى این دعاها همچون قرآن، مشتمل بر حقایق و معارف عمیقى هستند که زبان عربى بهترین زبان براى بازگو کردن آنهاست. و به همین جهت خوب است هر مسلمان با معناى نماز و دعاها آشنا گردد تا بفهمد با خداى خود چه مىگوید، و در این صورت است که اعمال او خشک و بىروح تلقى نخواهند شد و سکوى پرواز او به سوى ابدیت خواهند گشت. نکته مهم تر این که انسان باید شرایط دیگر تأثیر گذاری دعا را نیز رعایت کند، مانند این که: دعا نباید بر خلاف سنت الاهى باشد؛ همراه با صلوات بر پیامبر (ص) و آل او باشد؛ دعا کننده تنها امیدش به خدا باشد و بر غیر او تکیه نداشته باشد؛ حالت اخلاص و نیاز در او باشد؛ زبان و قلبش با هم هماهنگ باشند؛ واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند ؛ طلب استغفار از گناهان خود نماید؛ اصرار بر دعا کند و با یقین از خدا بخواهد و مأیوس نباشد[۱] پی نوشت : [۱] فلسفى، محمد تقى، شرح دعاى مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۲. دانشنامهى قرآن و قرآن پژوهى به کوشش بهاء الدین خرمشاهى، ج ۱، ص ۱۰۵۴. سید محمد باقر شهیدى و هبة الدین شهرستانى (ره)، دعاها و تهلیلات قرآن، ص ۴۳. قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، واژهى دعا کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا حضرت علي (ع) انگشتر عقيق سرخ براي محفوظ ماندن به دست ميکرد؟درحالي که محفوظ ماندن وسلامتي به دست خداست وانگشتر قدرتي ندارد؟ ✍️پاسخ: ✅اولا از کجا ثابت شده که حضرت علي ع انگشتر را براي محفوظ ماندن دست مي کرده؟ متاسفانه بيشتر انگشتر سازها به اين مسئله دامن مي زنند.اگر روايتي هم در اين زمينه باشد ياضعيف است ويا درمقابل آيات وروايات محکم که مي گويد فقط خداوند حافظ انسان است نمي تواند مقاومت کند.بله آنچه در در روايات آمده استفاده از انگشتر عقيق يمني براي نماز است که ثواب دارد. ثانيا ممکن است انگشتر امام علي ع داري حرزي بوده که آن مي تواند حافظ انسان باشد چون دعا واسم هاي خداوند هست.در زمان ما نيز انگشترسازهاي متدين روي عقيق حرز يانام خداوند را مثل( يا حفيظ )حک مي کنند که در نگهداري انسان اثر دارد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup