eitaa logo
دانلود
همه بزرگواران متن را با مطالعه بفرمایند توضیح و شرح مطالب به صورت صوتی خواهد بود ان شاءالله
جلسه اول شعر مهدوی.m4a
11.39M
🔴 انتخاب قالب شعر ▪️عدم التزام به همه قواعد ادبی ▪️ملاک اشعار اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین و شعرای مورد تایید ایشان است ▪️در شعر مهدوی به ظاهر و قواعد ادبی و باطن و محتوای مهدوی نیاز داریم ▪️شعر مهدوی یعنی همه معارف و مسائل وادی مهدویت را در قالب شعر قرار دهیم ▪️تمایز شعر مهدوی از سایر اشعار در این است که این اشعار منسوب به امام زمان است ▪️مهدوی یعنی منسوب به حضرت مهدی سلام الله علیه ▪️در بحث ظاهر و قواعد ادبی سه چیز ضرورت دارد: قالب، وزن و قافیه ▪️دو قالب اصلی: غزل، مثنوی ▪️در ابتدا از دو بیتی یا تک بیت شروع می کنیم مبلغین مهدویت @moballeghinemahdaviat
نمونه دو بیتی شدی در آسمان خورشید و ماهم گدایت من شدم گشتی تو شاهم شده از فیضِ دریایِ نگاهت پر از موجِ کریمانه نگاهم
قالب غزل
قالب مثنوی
◼️ بیت شعر منسوب به امام زمان "سلام الله علیه" در وصف حضرت زینب کبری "سلام الله علیها"... 🔻 روزی مرحوم علّامه شیخ هادی کاشف الغطاء در سوگ حضرت زینب "سلام الله علیها" اشعاری می‌سرود و بر روی کاغذ نوشت که: قَد تَرَكَت عَزيزَها على الثَّرَی و خَلَّفَتهُ في الهَجيرِ و العَرى ▪️«عزيز خود را بر روي خاک گذارده و زير آفتاب سوزان با بدن برهنه او را ترك كرده بود». اِنْ نظَرتْ لَها العُيونُ وَلوَلَت اَو نَظرتْ الى الرُءوسِ اَعوَلت ▪️«اگر چشم‌ها به آن بدن‌های پاک چاک‌چاک شهیدان بنگرند، فریاد و فغان سر می‌دهند و چنانچه آن سرهای بریده را نگاه کنند، اشک‌شان جاری می‌گردد». تَوَدُّ أنّ جسمها مقبورٌ وَ لَا يَرَاها الشَّامت الكفورُ ▪️«زینب کبری "سلام الله علیها" آرزو مى‌كرد كه اى كاش مُرده بود و زير خاك پنهان مى‌شد و دشمن ناسزاگوى ناسپاس، او را نمى‌ديد». 🔻مرحوم علامه مقرم در مقتل خود گوید: از مرحوم شیخ هادی کاشف الغطاء "أعلى الله مقامه" سراینده اشعار فوق شنیدم که می‌گفت: بعد از این ابیات بسیار گریستم و فردا صبح هنگامی که می‌خواستم اشعار فوق را پاکنویس کنم وقتی به آخرین شعر رسیدم که «تَوَدُّ أنّ جسمها مقبورٌ….» دیدم این بیت به دنبالش نوشته شده است: وَ هي بِأستَارٍ مِنَ الأنوارِ تَحجُبُها عَن أَعيُنِ النُظَّارِ ▪️«پرده هایی از نور، زینب کبری "سلام الله علیها" را فرا گرفته بودند، که همان پرده ها مانع نگاه بینندگان به او می‌شد» از مشاهده این بیت تعجب کردم و هنگامی بر تعجبم افزوده شد که پس از پاکنویس کردن وقتی به پیش نویس مراجعه کردم، آن شعر را ندیدم و یقین کردم که وجود مقدس حضرت بقية الله الاعظم" ارواحنا له الفداء" چنین چیزی را نوشته اند. 📚علىٍّ الأكبر(علیه‌السلام) ، مقرم، ص ۲۱ 📚 المقبولة الحسينيّة. کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid
به قمر بنی هاشم سلام الله علیه با دو بیت شعری که رضوان الله علیه از سلام الله علیه نقل کردند 🔻جناب آقای مصطفی حسنی تعریف کردند: روزی همراه بعضی از دوستان جهت زیارت آقای مجتهدی به قزوین منزل آقای حاج فتحعلی رفتیم ، بعد از اینکه لحظاتی را در خدمتشان سپری کردیم ، خطاب به حاج آقا فتحعلی فرمودند : کاغذ و قلمی تهیه کنید تا یک دو بیتی درباره حضرت ابالفضل سلام الله علیه بگویم ، حاج علی آقا یک برگ کاغذ و قلمی به ایشان دادند ، پشت کاغذ مقدار اندکی خط خورگی داشت ، فرمودند اسم آقا را بر روی کاغذ قلم خورده نمی نویسند و حاج علی آقا فورا کاغذی کاملا تمیز مهیّا نمودند ، آنگاه آقای مجتهدی گفتند : حضرت ولیّ عصر ارواحناه فداه می فرمایند : هر کس با این دو بیت شعر متوسل به عمویم قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس سلام الله علیه بشود ،حتما حاجتش بر آورده خواهد شد و سپس شروع به خواندن بیت اوّل کردند و در فاصله بین بیت اوّل و دوّم حدود نیم ساعت با شدت تمام می گریستند، آنگاه بیت دوّم را خوانده و باز حدود نیم ساعت شدیداً گریه کردند آنگاه دو بیتی را روی کاغذ نوشتیم که عبارت بود از: "یادم ز وفای اشجع الناس آید وز چشم ترم سوده الماس آید آید به جهان اگرحسین دگری هیهات برادری چو عباس آید" 📚لاله ای از ملکوت ص ۲۳۶ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid
🔻آیت الله شیخ رضوان الله تعالی علیه: عاشق دلسوخته مرحوم دکتر حسن توکلی (رحمه الله) دندانساز که در مشهد سکونت داشتند، در خواب سلام الله علیه رسیده بودند و آن حضرت این شعر را می خواندند: با بی خبران راز خود ابراز مکن واز اهل ولا راز تو اغماض مکن 📚خرمن معرفت ص١۴۹ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid
🔻عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: تَمَثَّلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِبَيْتِ شِعْرٍ لاِبْنِ أَبِي عَقِبٍ وَ يُنْحَرُ بِالزَّوْرَاءِ مِنْهُمْ لَدَى اَلضُّحَى ثَمَانُونَ أَلْفاً مِثْلُ مَا تُنْحَرُ اَلْبُدْنُ [وَ رَوَى غَيْرُهُ اَلْبُزَّلُ] ثُمَّ قَالَ لِي تَعْرِفُ اَلزَّوْرَاءَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ إِنَّهَا بَغْدَادُ قَالَ لاَ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ دَخَلْتَ اَلرَّيَّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَتَيْتَ سُوقَ اَلدَّوَابِّ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ رَأَيْتَ اَلْجَبَلَ اَلْأَسْوَدَ عَنْ يَمِينِ اَلطَّرِيقِ تِلْكَ اَلزَّوْرَاءُ يُقْتَلُ فِيهَا ثَمَانُونَ أَلْفاً مِنْهُمْ ثَمَانُونَ رَجُلاً مِنْ وُلْدِ فُلاَنٍ كُلُّهُمْ يَصْلُحُ لِلْخِلاَفَةِ قُلْتُ وَ مَنْ يَقْتُلُهُمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ يَقْتُلُهُمْ أَوْلاَدُ اَلْعَجَمِ معاویه بن وهب نقل می کند که امام صادق سلام الله علیه به یک بیت از ابن ابی عقیب تمثل جست: "وَ يُنْحَرُ بِالزَّوْرَاءِ مِنْهُمْ لَدَى اَلضُّحَى ثَمَانُونَ أَلْفاً مِثْلُ مَا تُنْحَرُ اَلْبُدْنُ نحر کرده می شود در هنگام صبحگاهی نفر مانند شتری که نحر کرده شود". سپس به من فرمود: می شناسی زوراء را که در کجاست؟ عرض کردم: فدایت شوم، می گویند که بغداد است. حضرت فرمود: نه. پس فرمود: ری رفته ای؟ عرض کردم: بله. فرمود: وارد بازار چهارپایان آنجا شده ای؟ عرض کردم: بله. فرمود: آن کوه سیاهی که در دست راست راه است دیده ای؟ آن جا زوراء است که کشته می شود در آن جا هشتاد هزار نفر مرد که هشتاد نفر از آن ها از پسران فلان اند که همه آن ها صلاحیت برای خلافت دارند. عرض کردم: فدایت شوم، چه کسی آن ها را می کشد؟ فرمود: فرزندان عجم آن ها را می کشند. 📚الکافي ج ۸، ص ۱۷۷ 👈برخی از علما فرموده اند که شاید این واقعه بعد از ظهور اتفاق بیفتد. کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid