بسمه تعالی:
مبحث اعتقاد
- عدل الهی در قرآن چه جایگاهی دارد؟
منبرمکتوب👇👇👇👇👇👇👇👇
- در قرآن کریم، واژه عدل و مشتقات آن هیچ گاه درباره خدا به کار نرفته، بلکه عدل الهی عمدتاً در قالب «نفی ظلم» بیان شده است برای مثال در برخی آیات آمده است که خداوند در حق هیچ انسانی ظلم روا نمیدارد:
ان الله لا یظلم الناس شیئاً ولکن الناس انفسهم یظلمون (یونس: 44)
خدا به هیچ وجه به مردم ستم نمیکند، لیکن مردم خود بر خویشتن ستم میکنند. در برخی از آیات نیز عدل الهی در حوزه گستردهتری بیان شده است:
و لا یظلم ربک احداً (کهف:49)
و پروردگارت به هیچ کس ستم روا نمیدارد.
و ما الله یرید ظلماً للعالمین (آل عمران:108)
و خداوند هیچ ستمی بر جهانیان نمیخواهد.
مقصود از «عالمین» ممکن است موجودات عاقل مانند انسانها، اجنه و فرشتگان باشد و این احتمال نیز وجود دارد که مقصود از آن تمام موجودات عالم هستی باشد. در هر دو صورت آیه فوق، عدالتورزی خداوند را در حوزهای گستردهتر از مجموعه انسانها ثابت میکند.
برخی آیات از عدالت تکوینی خداوند حکایت میکنند:
شهدا الله انه لا اله الا هو الملائکه و اولوا العلم قائما بالقسط (آل عمران:18).
خدا که همواره به عدل قیام دارد گواهی میدهد که جز او هیچ معبودی نیست و فرشتگان و صاحبان دانش نیز گواهی میدهند.
پارهای آیات نیز ناظر به عدالت تشریعی خداست:
ولا نکلف نفساً الا وسعها (مومنون:62)
و هیچ کس را جز به قدر توانش تکلیف نمیکنیم.
قل امر ربی بالقسط (اعراف: 29)
بگو: پروردگار من به قسط (و عدل) فرمان داده است.
همچنین برخی از آیات را میتوان گواهی بر عدل جزایی خداوند دانست. برای مثال:
و نضع الموازین القسط لیوم القیامه فلا تظلم نفس شیئاً (انبیاء: 47)
و ترازوهای عدل را در روز رستاخیز مینهیم، پس هیچ کس ستمی نمیبیند.
انه یبدا الخلق ثم یعیده لیجزی الذین آمنوا و عملواالصالحات بالقسط (یونس:4)
اوست که آفرینش را آغاز میکند سپس آن را باز میگرداند تا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، به عدالت پاداش دهد.
و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولاً (اسراء:15)
و تا پیامبری برنیانگیزیم (کسی را) عذاب نمیکنیم.
فما کان لیظلمهم ولکن کانوا انفسهم یظلمون (توبه: 70 و روم 9)
خدا بر آن نبود که به آنان ستم کند ولی آنان بر خود ستم روا میداشتند.
آیه اخیر درباره عذابهایی است که دامنگیر برخی اقوام طغیانگر و سرکش شد و قرآن با ذکر فرجام آنان تأکید میکند که کیفر الهی به هیچ وجه ظلم خداوند بر آنان نیست، بلکه نتیجه قهری اعمال خودشان است و از این رو اگر پای ظلمی در میان باشد در واقع خود آنان بر خویش ستم کردهاند.🌹🌹🌹🌹
یکی از مسائل اعتقادی ، عدل الهی است در قرآن کریم واژهٔ ((عَدل )) در مورد عدالت خداوند ذکر نشده ، لیکن با تعبیر ((نفی ظلم )) از ساحت مقدس خداوند، این حقیقت بیان شده است ؛ إ نّ اللّه لا یظلم النّاس شیئا ولکنّ النّاس اءنفسهم یظلمون (827)
بلاهایی که متوجه انسان میشود، هیچ گونه منافاتی با عدل خداوند سبحان ندارد. زیرا بلاها بر دو دستهاند:
الف قسمتی از آنها به دلیل اعمال خود بشر است ؛ و ما اءصابکم من مصیبة فبما کسبت اءیدیکم (828)و ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت اءیدی النّاس (829)
ب قسمتی از بلاها که از سوی خداوند نازل میگردد، که سه صورت دارد:
1 برای ظالمان ، به جهت ادب و تنبیه آنهاست ؛ کذلک نبلوهم بما کانوا یفسقون (830)
2 برای مؤ منان ، به منظور آزمایش است ؛ و لیبلی المؤ منین منه بلاء حسنا(831)
3 برای اولیای خدا، با هدف ارتقای مرتبه و منزلت آنهاست ؛ و إ ذا ابتلی إ براهیم ربّه بکلمات فأ تمّهنّ قال إ نّی جاعلک للنّاس إ ماما(832)
این اقسام سه گانهٔ بلا در حدیثی از امیر المؤ منین علیه السلام بیان شده است ؛ البلاء للظالم أ دب و للمؤ من امتحان و للا نبیاء درجة (833)
ا......................
827- بقره ، 282.
828- آل عمران ، 7.
829- انعام ، 1.
830- نمونه ، ج 5، ص 147.
831- مجادله ، 11.
832- زمر، 9.
833- المیزان ، ج 19، ص 216.
#سلام_یابن_الزهرا_مولاجانم
🌼🍃سلام ای مونس دلهای خسته...
🌼🍃 سلام ای مرحم قلب شکسته...
🌼🍃 نظر کن بر دل آن شیعه ای که...
🌼🍃 به امیدی سر راهت نشسته...
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر..
1_634444631.mp3
12.76M
🍃🍂🌼🍃🍂🌼🍃🍂🌼🍃🍂🌼🍃
#شرح_دعای_ندبه ۶
✨ ندبه ؛ یعنی گریهی بر فراق
گریهی از سر دلتنگی
گریهی از سرِ خواستن واقعی....
چه کنیم که به این مقام برسیم؟
چه کنیم قلبمان به ندبه دچار شود؟
💐 آماده شویم ...
🎙 #امام_خامنه_ای
✴️ بزرگترین وظیفهی
منتظران امام زمان این
است که:
از لحاظ معنوی و عملی و پیوندهای دینی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان،
خود را آماده کنند.
۱۳۸۱/۰۷/۳
نمایه سخنان رهبر انقلاب در یدار با اعضای شورایعالی هماهنگی اقتصادی.pdf
1M
نمایه سخنان رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای هماهنگی اقتصادی 4 آذرماه
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
💠اطلاعیه _به روز رسانی مشخصات رابطین و مربیان عقیدتی جهت ثبت در سامانه ثامن (مخاطبین نمایندگی)💠
1⃣نامه ای با عنوان ابلاغ معرفی رابطین به حوزه ها تهیه شده، لذا کلیه حوزه ها نسبت به دریافت نامه از دبیرخانه فرماندهی ناحیه در اسرع وقت اقدام نمایند .
2⃣لطفا هر حوزه آمار رابطین و مربیان خود را به شرح زیر بررسی نموده و پس از تایید فعالین و راکدین مشخصات خود را برای هر کدام از رابطین و مربیان تکمیل و بصورت پیام ارسال نمایند . حوزه هایی که نام آنها درج نشده مطابق ابلاغ حداکثر تا 10 آذرماه جهت معرفی فرصت دارند .
3⃣مربیانی که روبروی نام آنها نواقص پرونده درج شده نسبت به تکمیل فرم مربیان و ارسال مدارک اقدام نمایند .
4⃣کلیه مربیان عقیدتی می بایست شرح فعالیت و تدریس خود را هر سه ماه یکبار در برگه ی که در ادامه بعنوان گزارش عملکرد می باشد تکمیل و به معاونت عقیدتی ناحیه ارسال نمایند .
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺