🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت هجدهم، پیرامون نیّت در عبادات و مراتب نیّت
➖ بقیهی اقسام عبادات و عابدان، نیّت
🌸 رسول الله (صلّیالله علیهِ وآلهِ) فرمود: مردم چهار جورند؛ مردی که خدا با مال به سوی او میآید و به او علم داده نمیشود، اینچنین شخصی با نادانی ِ خود مالش را هم تباه میسازد.
🍀 مردی میگوید که اگر خداوند مثل مال او را به من هم میداد، هرآینه من هم مانند او عمل میکردم. پس هر دو نفرشان در وِزْر و گناه یکسانند.
🌸 آیا نمیبینی چگونه در نیّت و محاسن عمل او شریک شده؟ و در بدیهای او و غیر این خبر از اخبار دیگری که در این معنی داریم که فراوان هم هست.
🍀 و مراد از نیّت همان قول مَرد در جانش مثلاً در هنگام تدریس یا تجارت یا خوردن، نیست که نیّت کند که برای خدای تعالی تدریس، یا تجارت کنم، و گمان ببرد که این کارش به عنوان نیّت است، هرگز؛
🌸 چون این کار، همان حدیثِ نَفْس، یا حدیثِ زبان، یا حدیثِ فکرت و انتقال از خاطری به خاطر دیگر است. در حالیکه نیّت از همهی اینها جداست.
🍀 بلکه مراد از نیّت، آن انبعاث (= بعثت، برانگیختن) و برانگیختن و توجّه و مِیلِ نَفْس است به سوی آنچه که برای نَفْس ظاهر میشود که در آن چیز، غرض و هدفِ نَفْس وجود دارد، حال یا غرضِ زودرس و یا غرضِ دور.
🌸 میل اگر نباشد ممکن نیست که غرض را به صِرفِ اراده، اختراع و یا اکتساب نمود؛ بلکه مثلِ قولِ آدمِ سیر است که میگوید: من نیّت کردم که اشتهای غذا خوردن پیدا کنم و میل بدان نمایم!
🍀 و یا قولِ فارغ را میماند که: نیّت کردم به فلانی عشق بورزم و دوستش داشته باشم و به قلبم او را بزرگ بدارم.در حالیکه این امر محال است؛
🌸 بلکه راهی برای اکتسابِ صرفِ قلب به سوی چیزی و میل و توجّه قلب به طرف آن چیز نیست، مگر اینکه به وسیلهی اکتساب اسباب آن چیز باشد و آن اسباب هم گاهی مقدور انسان است و گاهی هم مقدور نیست.
🍀 و فقط نَفْس را به سوی فعل برمیانگیزاند که نَفْس بخواهد در انجام آن فعل، غرضی را اجابت کند که آن غرض، انگیزهی مُلایمِ با نَفْس باشد. (ملایم= سازگار، همسو)
🌸 و چیزی را که انسان به آن معتقد نباشد که غرضِ آن منوط به فعلی از افعال است، هرگز به طرف آن توجّه نمیکند و قصدِ ان نمیکند. و آن چیز هم از آن چیزهایی است که انسان قادر بر اعتقادِ آن در هر زمانی نیست.
🍀 و زمانی که به آن اعتقاد پیدا کرد، قلب بدونِ اِشتغال و فارغ شده به سوی آن چیز متوجّه میشود. البته در صورتیکه قلب به غرضی قویتر از این غرض مشغول نباشد و توجّه خود را به آن سوی مصروف نکرده باشد، که قهراً این غرض در هر زمانی مورد اعتقادِ درشخص، واقع نمیشود.
🌸 برای دواعی، (= جمع داعیه، انگیزه) و صوارف، (= جمع صارفه، منصرف کننده) و موانع هم اسبابِ فراونی است. و تقویت ایمان به وسیلهی شرع و تعظیمِ ثواب، و تقلیب (= برگرداندن) و عاقبت اندیشیِ امرِ دین در قلب، و اهتمامِ به آن، تو را بر نیّتِ انگیزهها و اَغراض کمک مینماید. و خداوند توفیق دهندهی کمککار است.
📗 منبع: راه نجات ، صفحه ۳۰۳ و ۳۰۴ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
# میفرمایند گفتن اذان صبح در منزل و محله باعث خیرات و برکات میشود.
همچنین گفتن اذان مغرب موجب دفع شیاطین جن و انس از خانه و محله میشود.
این گوشه ای از برکات و خواص بسیار زیادِ اذان گفتن است.
✅✅
🔻 #هيجانحرص
💠امام سجّاد (عليه السلام) به پيشگاه مقدس حضرت ربّ عرضه مىدارد:
«اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ»
🔸خداوندا، با تمام وجود از تو مىخواهم كه به قوّت و قدرتت، به منّت و لطفت، به عنايت و به حفظت، مرا از طوفان حرص در حريم امنت پناه دهى كه من از اين خطر سنگين و از اين هيجان مهلك و از اين طوفان دين و دنيا و آخرت و ايمان بر انداز به تو پناه مىآورم.
🔹غفلت از حق، بىتوجّهى به خود، نشناختن هستى، دورماندن از حريم نبوت و امامت و مسائل تربيتى، جدا زيستن از قرآن مجيد كه كتاب علم و حكمت و رشد و هدايت است و حبّ شديد و به دور از عقل و منطق به ظواهر فريباى دنيا، همه و همه علّت ايجاد حرص و سپس هيجان آن است.
صحیفه سجادیه دعای هشتم
#عواملهلاڪتانسان
#حدیث_نفس
🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# قابل تامل در بی حجابی و بیان
#آیتالله_جوادی_آملی
در خصوص عدم خدمات دهی به بی حجابان و بدحجابان:
وقتی فردی بی حجاب و بدحجاب وارد مغازه تان می شود چه اصراری دارید جنسی به او بفروشید؟؟
#آنچه در نهی از منکر واجب کفاییست، تذکر لسانیست،
برخورد هم با حاکمیت است.
# اما انزجار قلبی از گناه و ابرازش کفایی نیست،
امر به معروف واجب عینیست.
ملتی که امر به معروف نمی کند چه انتظاری دارد که دعایش مستجاب شود ؟؟
شخصی با پوشش زننده به مغازه ما میآید بی تفاوت باشیم؟
مگر انزجار بر ما واجب نیست؟
بعد انتظار داریم دعایمان مستجاب بشود.
مذهبی های صورتی و رسانه های معاند هیچ وقت این نظرات آیت الله جوادی آملی را بازنشر نمیدهند!
این جماعت در اکثر مواقع برخی جملات تقطیع شده از این استاد برجسته حوزه را در راستای حمایت از یک جریان خاص و گرفتن نتیجه دلخواه خودشون منتشر می کنند.
# این هم تاکید مفسر بزرگ قرآن به ندادن خدمات به بی حجابان و بدحجابان
و واجب بودن امر به معروف لسانی. باز بهانه ای برای فرار از تکلیف دارید؟؟؟؟؟
✅🍂🍃🍂✅
☘🍁☘🍁☘🍁
🍂🍃🍂🍃
🌿🌱
این الله صمدی املی
#شرح_مراتب_طهارت
#قسمت_اول
مرد آن است که هزار مرتبه دست مردم را بگیرد و وقتی هم که افتاد ، هیچ انتظاری از دیگران نداشته باشد . این را آیات قرآن و سیره ی ائمه ـ علیهم السلام ـ به ما آموخته اند .
به طور کلی باید یک خصلت پسندیده را در خود تقویت کنیم و آن اینکه مطلقا از غیر خدا انتظاری نداشته باشیم . از دوستانمان ، از همسایگانمان ، از هم محلی هایمان ، از برادران و پدرانمان و حتی از فرزندان خود نیز انتظاری نداشته باشیم . به خود القا نکنیم که فرزندانمان را بزرگ میکنیم تا در هنگام پیری دستمان را بگیرند . این خصلت انسانی و مردانگی نیست ،مردانگی آن است که سر سوزنی از دیگران انتظاری نداشته باشیم . این امر باعث می شود انسان همیشه راحت و آرام باشد و توقعی از دیگران نداشته باشد .
افراد بد اجتماع بر گردن ما به همان اندازه حق دارند که افراد خوب حق دارند . هر وقت مردم به شما پشت کردند و روی گردانیدند ، آن وقت است که برکتی به شما روی می آورد و درهای رحمت بر شما باز می شود
طهارت در هر قسمتی که باشد چه ظاهری ، چه باطنی ، موجب زیادی رزق است . انسان نباید به ازای بخششی که انجام میدهد ، توقعی در دنیا و آخرت داشته باشد ، تا بتواند یکی از صفات الهی که جود است را در خود تجلی دهد ، زیرا ذات اقدس اله به ازای بخشش خود خواسته ای ندارد .
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت ۱۹: پیرامون اخلاص
🌸 اخلاص بر دو قسم است: ۱- اخلاصِ عمل، ۲- اخلاص طلبِ آخرت
🍀 اخلاصِ عمل، همان ارادهی تقرّب به سوی خداوند تعالی، و تعظیمِ اَسرارِ او، و اجابتِ دعوت او، و برانگیخته شدنِ بر آن، بر اساسِ اعتقادِ صحیح است.
🌸 و ضدّ اخلاص در عمل، نفاق است که تقرّب جُستن به سوی خدا نیست. لذا عمل را حبط (= باطل) میکند، و عمل را از اینکه بخواهد برای نزدیکی به حقّ باشد که برایش مستحقّ ثواب باشد، بیرون میبرد.
🍀 اما اخلاص در طلبِ آخرت، همان ارادهی نفع اُخروی به وسیلهی عملِ خیر است.
🌸 حوّاریونِ حضرت عیسی عرض کردند خالص از اعمال چیست؟ در جواب فرمود: آنکه برای خدا عمل کنی و دوست نداشته باشی که اَحَدی تو را مدح کند. و این کار هم ترک دنیا را در پی دارد.
🍀 و اینکه حضرت عیسی اختصاصاً ترکِ دنیا را در این نوع اخلاص ذکر کرد برای آن است که دنیا قویترین اسباب برای مَشوُب کردنِ اخلاص است.
🌸 از پیامبر ما (ص) در مورد اخلاص سؤال شد، در جواب فرمود: میگویی که پروردگار من خداست، آنگاه بر همین گفتارت استقامت میورزی بدان نحوی که امر شدی استقامت مینمایی.
🍀 این مطلب اشاره به این دارد که همهی ماسِوای خدا را، از مجرای نظر قطع میکنی و این کار حقّاً همان اخلاص خواهد بود.
🌸 و ضدّ این نحوه اخلاص همان ریا است که ریا، اراده کردنِ نفعِ دنیا به وسیلهی عمل آخرت است که عمل را از قبول و پاداش بیرون میبرد.
[ ادامه دارد ....]
📗 منبع: #راه_نجات، صفحه ۳۰۵ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur