#اشاره ۶ 🌱🌹🌱
✍️ آستان جناب حق بس رفیع است :
🌳 شیخ الرئیس در این کتاب اشارات فرمایشی دارد که: «آستان جناب حق تعالی والاتر از آن است که هر رهگذری بر آن وارد شود یا هر کسی از آن آگاه گردد ، مگر تک تک افراد. »
اینگونه خیال نکنید که خداوند را هر کسی میتواند ببابد و آنجا گدار بگیرد و یا هر کسی بتواند مصاحبِ او باشد و هر دلی بتواند خزانه اسرار الهی باشد ، و یا هر کسی بتواند با او انس داشته باشد.
✍️ طهارت شرط اصلی دست یافتن به توحید و معنویت :
🌳این نعمت نصیب هر کسی نمی شود ، به هر کسی نمی دهند. خیلی طهارت می خواهد ، طهارت زبان ، طهارت لباس ، طهارت چشم ، طهارت دل ، طهارت حرف .
باید تصمیم بگیریم که این حقیقت وجودی ما را « لا یمسه الا المطهرون » .
یعنی سعی کنیم که وجود ما را جز مطهر لمس و مسح نکند ، به گوش مسح نکنیم جز مطهر را ، با زبان مسح نکنیم مگر پاک را ، با دست و پا و چشم مسح نکنیم مگر پاک و مطهر را .
🌳 که جناب رسول الله فرمود : « دُم علی الطهارة یوَسَّع علیکَ رزقک » : همیشه با طهارت باش تا روزی تو وسیع گردد.
(منظور از ررق و روزی هم مادی است و هم بالاتر و مهمتر از آن رزق معنوی و علوم و معارف الهی است.)
📗#صدوده_اشاره ص ۲۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
مدافعان ظهور
#نامه_ها_برنامه_ها۹ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی ره #قسمت۵ یعنی آن اولین موجودی که از ذات اقدس الهی صا
نامهها بر نامهها ۱۷
#قسمت_۶
وقتی چراغ عقل زن و مرد روشن شد، از آن گرمای شدید شهوت تنزل کردند، این شهوت خاموش شد، سرد شد، ارضاء شد، عقلشان روشن شد، بدانند که چگونه فرزنددار بشوند که فرزندشان آدم به دنیا بیاید.
و لذا هدف ازدواج هم این است که؛
زن و مرد خودشان انسانتر بشوند
و هم اینکه فرزندان انسانی از این بلدِ طیّب پدر و مادر روییده بشود، از این سرزمین پاک پدر و مادر روییده بشود.
خلاصه شهوت؛
یکی از موانع راه است،
ضمن اینکه یکی از مقدمات راه هم هست.
از لابهلای گرفتاری شهوت؛ اگر یک جوانی نجات پیدا بکند و خودش را حفظ کند، یوسفیمشرب است.
خدای متعال در قرآنش اول تأیید مردانگی حضرت یوسف را کرد گفت: همَّت بهِ و همَّ بها
هم ایشان نسبت به او اهتمام داشت هم آن زن نسبت به این اهتمام داشت،
تا یک کسی نگوید که این همه از یوسف تعریف میکنید؛ یوسف شما که مرد نبود میل به زن نداشت اگر گناه نکرد.
نه، مرد بود، صفت مردانگی داشت!
هَمَِّ بها، (اما)
لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ
در مورد آن زن نگفت قرآن، در مورد زن گفت که او به این حضرت یوسف؛ هَمَّت بهِ
نسبت به او اهتمام داشت که به او برسد؛ از جنبهی نامطلوب.
اما وقتی بعد _دیگر اینجا را استثناء نمیدهد، اینجا را با لَولا نمیآورد_ نه، ایشان دیگر الان مجذوب یوسف شده و جمال یوسف او را گرفته، میخواهد به هر صورتی هست، زلیخایی که آن روز در مصر، در کنعان، در منطقه مصر، زنی زیباتر از زلیخا نبود.
اگر مردی زیباتر از یوسف پیدا نمیشد، زنی هم زیباتر از زلیخا نبود! زن شاه شد! شاهان آن روز هم معمولاً زیباترین افراد اجتماع را میگرفتند.
زن هم زیبا بود! تازه خودش را هم آرایش هم کرد چهجور آرایشی! که دیگر زنی آن روز در روی کرهی زمین در اطراف مصر پیدا نشود به زیبایی این زن!
تا بتواند یوسف را مجذوب کند.
اما قرآن میفرماید که این زن
هَمَّت بِه
زن به سوی حضرت یوسف به شدت میل پیدا کرد که به او نزدیک بشود.
حضرت یوسف هم؛ نگویید که مردانگی نداشت، مرد نبود، عقیم بود، مردی که عقیم باشد میلی به زن ندارد. نه؛
هَمَّ بها
نه؛ حضرت یوسف هم مردانگی داشت، مرد بود؛
همَّ بها (به این زن)
وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ
منتها آن برهان ربَّش او را اجازه نداد.
برهان؛ از بَهُرَ است، برهان را که برهان میگویند؛ یعنی آشکار، روشن،
لَوْلَا أَنْ رَأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ
اگر نمیدید روشنایی رب را،
اگر نمیدید روشنایی رَب را،
اگر در حضور حق متعال خودش را مشاهده نمیکرد،
اگر مشاهده نمیکرد: اللهُ حاضرٌ ، اللهُ نورٌ،
خب البته مرد بود، هر مردی به سوی زن میل پیدا میکند.
یکی از عزیزان روحانی ما، به رحمت اِله رفت، گفت: یک وقتی برای یک کاری رفته بودم خانهی یکی از این خانها، اربابهای منطقهمان، خانمش برای ما چایی آورد. به محض اینکه چایی آورد دیدم خانمش لخت است!
همان خانم خان خانی!
دوران شاه؛ آن هم آن ایّام نه الان.
گفت: ما سرمان را پایین کردیم که خانمش را نگاه نکنیم. چایی را گذاشت و رفت، خان برگشت به من گفت که؛ راستی سرت را پایین کردی؛ یعنی دلت هم نمیخواست ببینی یا واقعا نخواستی؟! حقیقتاً اصلا میل نداری؟! گفت به او گفتم: من مرد هستم، هر مردی چشمش به زنی نامحرم محرم (هرچه) بیفتد طبیعت مرد این است که میل پیدا میکند.
اما قرآن و خدا به ما اجازه نمیدهد.
نخواستم نگاه کنم؛ نه اینکه اینقدر خودم بیطبع و بی میلام.
نه؛ میخواهم میل خودم را با امر الهی جلوگیری کنم.
گفت: خیلی خوشش آمد!
گفت: والله اگر میگفتی که من اصلاً طبعا میل ندارم؛ اصلاً تو را از خانه بیرون میکردم!
من گفتم: نه؛ چون خدا اجازه نمیدهد. وگرنه چیز روشنی است؛ هر مثبتی به منفی میل دارد هر منفی هم به مثبت میل دارد.
کسی که باعث شد یوسف گناه نکرد؛
امر الهی است
برهان رب است
حضور اوست
برهان اوست
روشنایی اوست
او نمیگذارد.
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۷
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۷
جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
47.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👇فوری👇 فوری👇
انقلابی ها حتماً ببینید و هشیار باشید
این جوان ایرانی آدرس و مشخصات مقام معظم رهبری را به صورت کامل با جزئیات مکانی اش را
التماس دعا......
پیشنهادمیکنم آخر فیلم رو حتما ببینید😭
این فیلم صدای همه ی ماهاست. پس لطفا به هر طریقی پخش کنید انتشارش دید.
جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
4_6032612159454711997.mp3
27.94M
🎥#مقامات_حضرت_زهرا (س) جلسه بیست و دوم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
078(57-6-10).mp3
12.48M
🔰 پیرامون علم اخلاق قرآنی و عرفانی
⚫️ بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه )
🔷 جلسه ۷۸
🟢 فایل صوتی سال بدون تاریخ
🌑 خطبه نماز جمعه سال ۵۷
................................
جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
🔴مبحث هفدهم:
❇️نشانههای رشد رهروان:
♦️رهروی نوپایی که قدم در عرصه سلوک گذاشته وارد اولین منزل عشق یعنی وادی «طلب» شده است، به تدریج، با طی طریق و عروج در منازل، آثار و علائمی که مختص به هر وادی و منزل است در وی نمایان میشود. البته ذکر این نکته لازم است که این نشانهها و یا هر نشانه دیگری در هرکس نسبت به دیگری فرق میکند و بستگی به شرایط روحانی و جسمانی، سن زن یا مرد بودن، میزان طلب، استاد و غیره دارد.
1⃣- معرفت و شناخت نسبت به خود:
بخاطر تطهیر باطن و تزکیه نفس و دوری ازگناه، به حکم حدیث «من اخلص اربعینی»، رهرو به معرفت، بصیرت و بینش و شعور خاصی میرسد که به راحتی میتواند نسبت به مرتبهای که در آن قرار دارد، راه را از چاه باز شناسد و نسبت به خود شناخت بهتر و عمیق تری پیدا کند. معرفت و الهام در درون جانش شروع به جوشیدن میکند و به هرکس و هر چیز که نگاه میکند منجر به جرقه و جوشش معرفت در درون جانش میشود. قرآن در این زمینه تعبیر به فرقان میکند. فرقان آن نور الهی است که در دل انسان متّقی روشن میشود و موجب میشود تا رهرو بتواند حق و باطل را بهخوبی تشخیص و به یک روشنی، بصیرت و شعور خاصی برسد.
2⃣- شناخت و معرفت نسبت به اطرافیان:
رهرو نسبت به دیگران و اطرافیان شناخت بهتری پیدا میکند و قصد و نیت دیگران را به خوبی تشخیص میدهد. او که تاکنون از روی جهل و ناآگاهی و بصورت عادت وار جانب دوستی و محبت را نسبت به همه نگه میداشت، ولی اکنون با شناختی که از خود و از دیگران بدست آورده، دوست و دشمن خود را به خوبی تشخیص داده و به حکم تولّی تبرّی از روی شرع و عقل، فاصله و رابطه خود را با دیگران براساس موازین شرعی و عقلی تنظیم میکند و از افراط و تفریط در دوستی و محبت اجتناب میکند. یک رهرو پخته و کارآزموده، هیچکس جز خدا را دوست، یار و یاور خود نمیداند و نمیبیند و اگر بگوییم کل سلوک، حول مدار همین اصل میگردد سخنی گزاف نگفتهایم و چندان مبالغه نکردهایم و آن اصل اینکه: «هیچکس را دوست خود مدان، جز خدا.»
3⃣- شناخت و معرفت نسبت به گناهان و فلسفه احکام :
نسبت به معارف و فلسفه گناهان شناخت بیشتری پیدا میکند و به شهود میبیند که چگونه فلان خطا و گناه وی میتواند مانع بزرگی بر سر راه سلوکش باشد. او قبلاً از گناهان اگر صرفاً بهخاطر تبعیت از شرع دوری میکرد، اکنون به چرایی و فلسفه قبح و زشتی گناه، از راه شهود باطنی، واقف شده است.
4⃣- انجام اعمال عبودی با شوق و زندگی کردن با شور و عشق :
تا هنگامی که انسان در اسارت و چنگ نفس میباشد قیام به عبادت و انجام امورات روزمره زندگی برایش بسیار سخت و طاقت فرساست زیرا هم چنانکه قبلاً گفته شد نفس میل به بطالت و تنبلی دارد.
ولی با ادامه سلوک، کمکم نفس ضعیف و غبار و تیرگی از چهره فطرت خداجوی انسان کنار میرود و سراپای رهرو را شور و عشق به هدف میگیرد در این مرتبه دیگر انجام اعمال عبودی برایش تکلف و سختی ندارد و با اراده و عشق بندگی و عبادت میکند.
5⃣- علاقه به خلوت و تنهایی:
رهرو درحالیکه وظایف اجتماعی خود از قبیل کار، همسر، فرزند و صله رحم و غیره را طبق موازین شرعی و عقلی انجام میدهد، علّاقه خاصی به خلوت و راز و نیاز با خود و خدای خود پیدا میکند و بیشتر دوست دارد در سکوت، خلوت و دوری از جمع به تفکر و تعمقّ بپردازد.
6⃣- خوشرویی و شوخ طبعی :
در اثر پاک شدن از عادتهای بد گذشته و از آلودگیهای درونی مانند کینه، بغص، حسادت و غیره از یک طرف و پا گذاشتن در مسیر سلوک و خودسازی ازطرف دیگر، دیدش نسبت به خود و زندگی و اطرافیان تغییر پیدا نموده و خود را موجودی بسیار لایق و ارزشمند میداند که طالب کوی دوست شده، این پاک شدنِ درون از رذایل و آلودگیها و این حس کرامت و عزت نفس، موجب سعه صدر و اخلاق خوب و دید مهربانانه نسبت به دیگران میشود و کل مجموعه هستی را هدفدار و همه را رهرو یک قافله میداند، ودرنتیجه شوخ طبع و خوش اخلاق میشود. حس محبت و دوستی به همه بندگان خدا و همنوعان خود پیدا میکند که البته هم چنانکه در مورد قبل گفته شد، این حس نوعدوستی و محبت در چارچوب شرع و عقل انجام میشود.
🌱به جهان خرم ازآنم که جهان خرم از اوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
ادامه دارد...
📕منبع: کتاب #رهروان_تنها صفحه ۳۱۴
____________________
جهت ارتقاء کانال نشر با لینک ⬇️
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0۹
حتما تا حالا، این سوال رو خیلی شنیدین که:
"چرا ما موشک دور برد نقطه زن میسازیم ، ولی هنوز یه ماشین درست و حسابی نتونستیم طراحی کنیم؟