📣منتظران تماشاچی نیستند!
♦️منتظران ظهور حضرتش، نمیتوانند فقط نقش تماشاچی را داشته باشند، زیرا خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: « خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتى) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند."
♦️بلکه مؤمنین و منتظرین واقعی باید دائماً در حالت آمادهباش به سر برند. در فرازهای دعای عهد نیز این حالت آمادگیِ دائم به تصویر کشیده شده است: (پروردگارا، در صبحگاه این روز و در تمام روزهای گذشتهام، عهد و پیمان و بیعت با او را که بر عهدهام است، تجدید مینمایم، و از آن باز نمیگردم و آن را از بین نمیبرم.)
♦️پس مبادا همان اشتباهی که برخی از یهودیان بنیاسرائیل به آن دچار شدند را مرتکب شده و این تصور غلط برای ما ایجاد شود که گروهی برگزیده هستیم و به صِرف وجود محبت اهل بیت (علیهم السلام) در قلبِ ما و صِرف ادعای انتظارِ منجی جهان، در نزد خداوند از برترین بندگان محسوب شده و مستحق بهشت برین گردیدهایم و دیگر هیچ مسئولیتی در راستای برچیدن فساد از درون خود و اطرافیان و جامعهی خویش نداریم.
♦️حضرت امیر المؤمنین، حضرت علی (علیه السلام) در این زمینه میفرمایند:
فساد آشکار شده است اما کسی نیست که آن را تغییر دهد و بازدارندهای نیست که آن را باز دارد. آیا اینگونه میخواهید در منزلگاه قدس الهی با خداوند مجاور و همنشین شوید و از عزیزترین اولیای او به حساب آیید؟ هرگز! خداوند را در مورد بهشتش نمیتوان فریب داد و جز با اطاعت نمیتوان رضای او را به دست آورد .
📚منابع :
سوره رعد، آیه ١١
بحار الأنوار، ج ۵٣، ص ٩۶
نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص: ١٨٧
#وظایف_منتظران
🔴اضطرار فرج🔴
◀️هر عنايتي، هر نعمتي که در اين عالم وجود دارد، هر نفسي که از ما بالا و پايين ميرود، لحظه لحظهاي که عمر ما استمرار پيدا ميکند، اگر نعمت علمي براي ما به وجود ميآيد، اگر نعمت کار خيري از ما به وجود ميآيد، عبادتي، عمل خيري به وجود بيايد، هر چيزي که هست اين نعمتها از خداست. و باب نعمتها حجت زمان است. از کانال او به ما ميرسد.
◀️ اينها به عنايت امام زمان است. اين هماني است که در دعا هست، به يمن حضرت هست که مردم روزي ميخورند. حتي اگر به اضطرار نرسيده باشند.
◀️ببينيد ما که ميخواهيم به اضطرار برسيم، از اين باب هست که بتوانيم آن فرج را چه براي خودمان و چه فرج کلي را ايجاد کنيم. اما اگر هم ما به آن اضطرار نرسيديم، هرچه به ما از رزق و روزي ميرسد، ولو ندانيم و نشناسيم، مگر آن کساني که الآن خدا را نميشناسند، مگر به آنها روزي نميرسد؟ به آنها ميرسد.
◀️ آن تعبيري که در دعاي رجب هست، که خداوند متعال به آن کسي که «لَمْ يَسْأَلْهُ وَ لَمْ يَعْرِفْه» نه او را ميشناسد و نه معرفتي به او دارد، باز خدا به او روزي ميدهد. او رحمت عامش گسترده است.
◀️وجود مقدس ولي عصر(عجل الله فرجه) که واسطهي فيض خدا و رحمت خدا هست، آن هم يک رحمت عمومي براي همه دارد، ولو براي کسي که او را نشناسد. اما ما دنبال آن عنايت و رحمت خاص او هستيم.
◀️ آن رحمت خصوصي که به آن کساني ميرسد که به ياد او هستند. بعد يک قدم بالاتر معرفت به او دارند. بعد يک قدم بالاتر اضطرار به او پيدا کردند. اينها درجات رشدي است که يک مؤمن بايد به کم اکتفا نکند. قدم به قدم بردارد، از ياد حضرت و رفع غفلت از او گرفته تا معرفتها، تا عميق شدن اين معرفتها، تا پيدا شدن يک نياز جدي به او و اينکه اين نياز را هيچکس ديگري غير از او نميتواند پر کند. يعني اضطرار به او که تنها راه اوست. اين درجات معرفتي تا به اضطرار باعث ميشود آن عنايت خاص حضرت شامل حال ما شود والا رزق عام را که به همه ميدهد.
#استاد_عالی
#اضطرار_فرج
#شرایط_ظهور
#معرفت_امام
💠 حكمتها و آثار سازندهي غيبت حضرت مهدي ارواحنافداه
امام صادق عليه السّلام به یکی از اصحاب فرمودند:
اِنَّ لِصٰاحِبِ هٰذَا الْاَمـْرِ غَیـْبَةٌ لٰابُدَّ مِنـْهٰا یَرْتٰابُ فِیهٰا کُلُّ مُبـْطِلٍ: برای صاحب این امر غیبتی است که گریزی از آن نیست و هر پیرو باطلی در آن به تردید و تزلزل دچار میشود.
فَقُلـْتُ لَهُ: وَ لِمَ جُعِلـْتُ فِدٰاکَ؟ آن صحابی میگوید: به حضرت عرض کردم: چرا غیبت رخ میدهد؟
قٰالَ: لِاَمـْرٍ لَمْ یُؤذَنْ لَنٰا فِی کَشـْفِهِ لَکُمْ: حضرت فرمودند: به سبب چیزی که ما مجاز نیستیم برای شما آشکار کنیم.
قُلـْتُ: فَمٰا وَجـْهُ الـْحِکـْمَةِ فِی غَیـْبَتِهِ؟ عرض کردم: حکمت غیبت آن حضرت چیست؟
امام صادق عليه السّلام فرمودند: وَجـْهُ الـْحِکـْمَةِ فِی غَیـْبَتِهِ وَجـْهُ الـْحِکْـمَةِ فِی غَیـْبٰاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللّٰهِ تَعٰالَی ذِکـْرُهُ. اِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِی ذٰلِكَ لٰا يَنْكَشِفُ اِلّٰا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمٰا لٰا يَنْكَشِفُ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لَمّٰا اَتٰاهُ الْخَضِرُ مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلٰامِ وَ اِقٰامَةِ الْجِدٰارِ لِمُوسىٰ اِلّٰا وَقْتَ افْتِرٰاقِهِمٰا. یَا ابـْنَ الـْفَضـْلِ! اِنَّ هـٰذَا الْاَمـْرِ اَمـْرٌ مِنْ اَمـْرِ اللّٰهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللّٰهِ وَ غَیـْبٌ مِنْ غَیـْبِ اللّٰهِ وَ مَتیٰ عَلِمـْنٰا اَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَکِیـْمٌ، صَدَّقـْنٰا بِاَنَّ اَفـْـعٰالُهُ کُلُّهٰا حِکـْمَةٌ وَ اِنْ کٰانَ وَجـْهُهٰا غَیـْرُ مُنـْکَشَفٌ لَنٰا:
حکمت غیبت امام زمان عليه السّلام همان حکمتی است که در غیبتهای حجّتهای الهی که پیش از آن حضرت بودند، وجود داشت. حكمت غيبت آشکار نميشود مگر بعد از ظهور آن حضرت؛ چنانكه حكمت سوراخ كردن كشتى بهدست خضر و كشتن آن پسر و تعمير ديوار، براى موسى عليه السّلام ظاهر نگشت مگر وقتى كه [موسی و خضر] خواستند از هم جدا شوند. ای پسر فضل! حکمت غیبت امری از امور الهی و سرّی از اسرار الهی و غیبی از غیبهای الهی است و هنگامی که دانستیم خدای عزّ و جلّ حکیم است؛ تصدیق میکنیم که کارهای خداوند تماماً حکمت است ولو آن حکمت بر ما آشکار نباشد.
↩️ از این حديث چنين برميآيد كه تا پیش از ظهور، درک تمام حکمتهای غیبت برای ما ممکن نیست و لذا در بیان حکمت غیبت میتوانیم تنها به گوشهاي از آن بپردازیم که ائمّه علیهم السلام بيان فرمودهاند.
📔✍️ #جان_جهان، استادمهدي طيّب، ص ١٧٥ و ١٧٦
💦🌳💦🌳💦
💫سلام امام زمانم💫
ای دیدنت بهانه ترین خواهش دلم
فڪری بڪن برای من و آتش دلم
دست ادب به سینه ی بیتاب میزنم
صبحت بخیر حضرت آرامش دلم
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
🔹 آن که منتظر راستین امام عصر (عج) است، بر اثر تخلق به اخلاق الهی گرد حرام نمی گردد و جانش به گرد معصیت غبار نمی گیرد و می کوشد در انجام دادن واجب و دوری از معصیت که در رأس آموزش های فرعی اسلام است، قصور و تقصیر روا ندارد.
🔹 واجبات را عمل و از حرام ها دوری کند و فراخور توان خویش به انجام دادن مستحب و ترک مکروه نیز اهتمام ورزد؛ و چون چنین کند، مطلوب مولای خویش را به انجام رسانیده و مستحق عنایت خاص و نگاه تشریفی امام خویش و سایر عترت طاهره (علیهم السلام) خواهد شد.
📚 امام مهدی موجود موعود ص 186
🌳❄️🌼🌳❄️🌼🌳
بسم الله الرحمن الرحیم ☘
🌺 وظایف منتظران
حفظ دین
دینمان را حفظ کنیم؛ امروز عصری است که اگر مواظب دینمان نباشیم، دینمان راحت از بین می رود.
فضای مجازی،هر چند به ظاهر مجازی است اما واقعی است یعنی آنجا جمله ای که ما می نویسیم در عالم بالا حساب کتاب دارد. آن مطلبی که من می نویسم؛ لایکی که می کنم؛ لبخندی که می زنم؛ مطلبی را که با حرفم تایید یا رد می کنم یا صفحه ای را که باز می کنم؛ ممکن است به دین من لطمه بزند.
اگر به تهمتی دامن بزنم؛ اگر شایعه هایی را بدون اینکه اطلاع داشته باشم، پخش کنم؛ اگر یک مساله ای را بدون اینکه تحقیق کنم، مطرح بکنم؛ من هم در این موضوع نقش دارم و این دین آدم است که دارد لطمه می خورد.
از آن طرف هم می تواند این فضا، فضایی باشد که ما به عنوان یک سردمدار یاری دیگران، تاثیر گذار بر دیگران باشیم و دیگران را به مسیر حق و مسیر امام عصر ( علیه السلام) و وظایفمان در دوران امروز، وظایفمان نسبت به انقلاب اسلامی، وظایفمان نسبت به اهداف انقلاب، روشن کنیم؛ مدافع باشیم و به دشمنان مهاجم باشیم؛ این را می شود کاملا انجام داد.
#استاد_جعفری🌹
#وظایف_منتظران
کتاب المبین ص۴۷۶ از احتجاج
فی خبر عن علی بن الحسین ع الی ان قال...ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته المنتظرون لظهوره افضل اهل کل زمان لان الله تعالی ذکره اعطاهم من العقول والافهام والمعرفه ماصارت به الغیبه عندهم بمنزله المشاهده
امام سجاد ع درحدیثی فرماید...کسانیکه درزمان غیبت امام ع قائل به امامت ایشان بوده ومنتظر ظهور ایشان می باشند افضل از اهل تمامی ازمنه هستند چراکه خدای تعالی عطا کرده است به ایشان عقل وفهم ومعرفتی که غیبت ومشاهده برایشان یکسان گردیده الخبر
پس مومنان وکاملان درعصرغیبت ازمومنان وکاملان تمامی اعصار حتی عصرنبوی وعصر ظهور افضل اند
وحدیثی دیگر پیامبر خدا ص :ایکاش برادرانم را دیدار میکردم اصحاب گفتند مگرما برادران تونیستیم رسولخداص فرمود برادرانم آنانندکه بعدازشما می آیند به من ایمان اورده ودوستم میدارند ویاریم کرده تصدیقم مینمایند درحالیکه مرا ندیده اندکاش دیدارشان میکردم
نکته اینکه این مومنان را رسولخدا ص برادر خویش خوانده است !چرا ؟سر آن درچیست که اینان برادر رسولخدا ص میباشند؟
درجواب گوئیم برادری واخوت همطرازی دررتبه است !رسولخدا ص مومنان آخرالزمان را برادر خود خوانده چون آنان درعقل وفهم به مرتبه ای رسیده اند که عقلشان همطراز عقل انبیا گردیده است چنانکه درحدیث امام سجادع فرمود بخاطر عقل وفهم غیبت وظهور برایشان یکسان گردیده پس باعقل خود حقایقی را درک میکنند که انبیا به وحی الهی به آن نائل میشوند
پس عقولشان همطراز عقول انبیاست گرچه وحی تشریعی را فاقد میباشندکه آن از مختصات مقام نبوت است
متن :استاد محمد مهدی معماریان