eitaa logo
مدافعان ظهور
384 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
75 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب هشتم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق🌟 ✨ برابر با ۱۴۰۰/۱/۳۱✨ 💢جلسه سیزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت دوم⬇️⬇️ ❇️ کسانی که تسلیم پیغمبر اکرم (صلی اللّه و علیه اله وسلم) شدند، مسلمان شدند، یعنی پیمان بستند که با این قرآن که عهدالله است هر روز تجدید عهد کنند، با این عمل می‌خواهند بدانند قرآن چه اسراری دارد، با جرم قرآن که کاری ندارند. 🔴 حضرت استاد برای روشن شدن تفاوت بین رعایت تجوید در قرائت و عدم رعایت در آن به مثالی می‌‌پردازند. 💢 کسی که برای خرید یک آئینه به مغازه می رود در نگاه اول از جنس آن، نوع جیوه آن ، اندازه و ابعاد آن ، سوال می‌‌کند در خرید آئینه اینها مهم است زیرا این جرم دارد خریداری می‌‌شود. رعایت تجوید در قرآن توجّه به جرم قرآن است . 💢 امّا وقتی آئینه خریداری شد دیگر آنچه مهم است نگاه فرد در آن است که سر و صورت خود را در آن ببیند و مرتب نماید ، این جا نگاه استقلالی به آئینه ندارد. یا اگر راننده ای به آئینه ماشین نگاه می‌‌کند ، در هنگام رانندگی جرم آئینه برای او مهم نیست می‌‌خواهد مواظب رفت و آمد ماشین های دیگر باشد . ❇️ به تعبیر جناب ملا محمد کاظم خراسانی در کفایةالاصول می‌‌فرماید: این نظر (توجه به قواعد تجوید) یک نظر آلی است یعنی آلت (وسیله) است ، در تلاوت قرآن به جرم قرآن کاری نداریم. ✳️ کسی که به پبغمبر اکرم (ص) اسلام آورد، در واقع مانند این است که جِرم آئینه را خریداری کرده است. یعنی گفت من به این قرآن اعتقاد دارم. قبول دارم از طرف حق متعال است و کلام آن وحی است و از عالم غیب بر قلب خاتم الانبیاء(ص) تنزّل کرده است و با الفاظ عربی مبین با املاء جبرائیلی بر قلب مبارک شان فرود آمد و با املاء آقا از ناحیه زبان مبارک برای کُتّابِ وحی قرائت شد و بعدها هم توسط کاتِبان دیگری نوشته شد تا به دست ما رسید و تا الان هزاران بار نوشته شده است. 🔶 یکی دیگر از راههای قرائت قرآن این است که در هنگام تلاوت بگوییم این قرآن بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شد. من در این لحظه اراده کردم در محضر حق متعال آن را قرائت کنم و می‌‌خواهم با این کتاب خودم را بسازم. 🔶 از این به بعد خداوند خودش القا می‌‌کند مانند "اِنّا اَنزَلناهُ في الیلة القَدر" همانطور که بر قلب جناب رسول الله نازل شد بر قلب من هم نازل شود. بزرگان اهل معرفت فرمودند : معنای "لیلة القدر"حقیقت محمدی (صلی الله و علیه واله وسلم) است که بر رسول الله ( ص ) نازل شد . 🔴 انسان در هنگام قرائت قرآن طوری باشد که گویی همین الان در محضر حق متعال، قرآن بر قلب او نازل می‌‌‌شود نه اینکه این قرآن هزار و چهارصد سال پیش بر پیامبر اکرم (ص) درجدول وجودی ایشان ، نازل شد و من فقط آن را می‌‌خوانم. @modafeanzuhur 🌷 🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷🍃
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب هشتم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق🌟 ✨ برابر با ۱۴۰۰/۱/۳۱✨ 💢جلسه سیزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت سوم⬇️⬇️ ❇️ جسم مطهر جناب رسول الله(ص) در بقعه مبارکه در مدینه دفن است اما حقیقتِ ایشان، نفس ناطقه ی ایشان موت ندارد. به بدنِ مرتبه ی نازله ی نفس ناطقه ایشان که موت تعلق نمی‌‌گیرد. و نفس هم که موتِ طبیعی ندارد. 🔶 ممکن است از اِنقطاعِ نفس، تعبیر به موتِ نفس کنیم. آن هم انقطاعِ تامّ نیست. بالاخره هر نفسی به یک جسمی تعلّق دارد؛ مثل همین جسمِ ما که به منزله ی بدنِ نفسِ ما است. اگر جسمیّتِ جسم از این بدن بودنِ بدن، جدا بشود و تعلقِ نفس قطع بشود یک نحوه اِنقطاع حاصل می‌‌شود. 🔴 در سَرح العُیون به نقل از جناب صدر المتالهین در اسفار آمده است؛ نفس آن توان را دارد که به جای خودش یک جانشین در این جسم در هنگام مرگ تعیین کند. ❎ این جسم بعد مرگ که به قبرستان می‌‌رود. و قرآن از آن قبر تعبیر به جَدَث می‌‌کند که جمع آن "اجداث" می‌شود. وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ (یس - ۵۱) نفس برای خودش یک جانشین، در آن جسمِ باقی مانده در نشئه طبیعت، تعیین می‌‌کند و اجزای این جسم به وفقِ شاکله ی جنسِ خودش، که از هر کدام از عناصر اربعه (آب، خاک، هوا، آتش) باشد، به اصل خودش برمی‌‌گردد. ❎ عناصر اربعه در جسم انسان توسط همان جانشینِ نفس، بر اساس حرکت جوهری به اصلِ خود باز می‌‌‌گردد 🔸 خاک ب سوی خاک می‌رود 🔸 آب به سوی آب می‌‌رود 🔸 هوا به سوی هوا می‌‌رود 🔸 آتش به سوی آتش می‌‌رود 🔸 یا احیاناً تَبَدُّلِ جوهری در جسمیّت پیدا می‌‌شود. ✅ اگر جسم سوخته شود تَبّدُل ناری پیدا می‌‌کند ، اگر جسم در دریا غرق شود تَبَدُّل آبی پیدا می‌‌کند، یا جسم تَبَدُّل هوایی پیدا می‌‌کند یا اگر در قبر برود بخش های مربوط به آبیِ جسم ، خاکیِ جسم ، هواییِ و ناریِ جسم تَبَدُّل به خاک پیدا می‌‌کند و پوسیده می‌‌شود. اینها همه بر اساس حرکت جوهری است که در جسمیّتِ جسم سَرَیان دارد. ♦️ جسم مبارک جناب رسول الله (ص) در بقعه مبارکه مدینه منوره دفن است وگرنه نفس ناطقه انسانی خاتم الانبیاء (ص) با تمام مراتب وجودی که دارد ؛ که نفس ایشان دارای شش رتبه وجودی است که بر هریک از این شش مرتبه، اسم خاصی اطلاق می‌‌شود که مهم ترین آنها رتبه ی محمدیّةُ البیضاء (ص) است. 🌟 در معرفت نفس اثبات شد که بدن مرتبه نازله ی نفس، در هر مرتبه ای از عوالم است. که بدنها در طول هم هستند و در هر عالَمی بدنِ نفس در آن عالم ، به مطابقِ نفس در همان مرتبه است که مرتبه نازلهِ نفس است. @modafeanzuhur 🌷 🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷🍃
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب هشتم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق🌟 ✨ برابر با ۱۴۰۰/۱/۳۱✨ 💢جلسه سیزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت چهارم⬇️⬇️ ✳️ قرائت قرآن اینگونه باشد که هر روز صبح، ببیند این قرآن و این عهدُالله چه می‌گوید. یعنی یک پیمانی با جناب رسول الله و با حق متعال بسته است و هر روز صبح این پیمان را باز کرده و بازخوانی می‌کند. چند آیه می‌خواند، یک آیه ، ده آیه ، پنجاه آیه ، که آقا فرمودند ولو به اندازه‌ی پنجاه آیه. اینطوری قرائت قرآن که انسان ، محضر حق متعال برود. ✅ عنایت بفرمایید معلوم می‌شود که آقاجان در قرائت قرآن خیلی اوج می‌گرفت که گفت خمسین آیه، « و لو » پنجاه آیه باشد. شاید ما نتوانیم پنجاه آیه بخوانیم. 🔴 اگر آیه‌های کوتاه بعضی از سوره‌های اواخر قرآن باشد دو سه صفحه‌ای شاید پنجاه آیه بشود اما پنجاه تا آیه‌ی سوره‌ی بقره یا سوره‌ی انعام یا سوره‌ی اعراف یا سوره‌ی نساء چندین صفحه می‌‌شود. ✳️ مراد آن نحوه قرائتی است که با تمام دقت در محضر حق متعال و در محضر خاتم انبیا قرار می‌گیرد و انگار هرکجای قرآن را که اراده کرده بخواند، همین الآن بر ایشان نازل می‌شود. و از ناحیه‌ی قلب جناب رسول الله برای او بازخوانی می‌شود. 🔶 یعنی از آن طرف به او القاء می‌شود از این طرف هم ایشان می‌خواند و خواندنِ خودش را علی الظّاهر می‌شنود اما در وهله اول، اِقراء به قرائتِ از آن طرف است و او به ظاهر نمی‌شنود. اما از آن طرف هم برایش قرائت است چون مقام مقام توحیدی است این نحوه حضور. 🔴 لذا اگر این نحوه به تلاوت قرآن بنشیند دیگر کاری به مفاهیم و تجوید و ... ندارد. و اگر در قرائت تجویدی عمل کند، قرائت نمی‌شود اگر مفهومی عمل کند آیه به آیه را می‌خواند بفهمد مفهوم آیه چیست؟ اگر عرب زبان نیست باید ببیند ترجمه‌اش‌چیست. مگر اینکه ترجمه را آنقدر بخواند که وقتی قرآن می‌خواند، مفهموم آن را بفهمد. 🔶 این نحوه قرائت هم خوب است آدم قرآن بخواند ببیند معنی آیه چیست الآن تجویدش معروف است فهم مفهومی‌اش معروف است نمی‌خواهم بگویم این‌ها نه ، این‌ها مقدمات است، باید باشد. 🔶 اما آن نحوه قرائت قرآن ، شخص بر اساس آن استعدادِ قابلی که دارد، اصلاً از خواندن قرآن سیر نمی‌شود و کاری ندارد به اینکه چند حزب و چند آیه شده و کجا توقف کند، کجا میم دارد کجا صاد دارد کجا تشدید دارد ... اصلاً با این‌ها کار ندارد. 🔶 اینکه ما قرآن می‌خوانیم خسته می‌شویم برای این است که یا تجویدی می‌خوانیم یا مفهوم فهمی می‌خوانیم. هم خواندنِ تجویدی و هم مفهوم‌ فهمی هردو مربوط به علم فکری است. علم فکری ، به اصطلاح این سویی است. در علم فکری شما می‌خواهی از این سو به بالا بروید. 🔶 اما با آن نحوه قرائت قرآن ، بنا نیست از این سو به بالا برود ایشان فقط در معرض قرار می‌گیرد یعنی کَانّه نسیمِ تلاوت قرآن از آن سو می‌وزد ایشان فقط در معرض آن قرار می‌‌گیرد. مثل وقتی شب آدم بیدار شد نسیم می‌وزد خودش را می‌برد در معرض قرار می‌دهد. @modafeanzuhur 🌷 🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷🍃
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب هشتم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق🌟 ✨ برابر با ۱۴۰۰/۱/۳۱✨ 💢جلسه سیزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت پنجم⬇️⬇️ ❇️ رسول الله(ص) : 《انّ في ایّامِ دَهرِکُم نَفَحاتَُ عَلی فَتَعرّضوُا》در ایام دهرتان ، روزگارتان نفحه هاست ، دمیدن‌هاست ، می‌دمند صور حضرت اسرافیل هم به معنای دمیدن است می‌دمد. 🔶 و اثرِ وجود‌ی‌ِ آن صور ، این است که برای همه موتِ اِرتقایی حاصل می‌شود یعنی از یک پله‌ای می‌میرند در یک پله‌ی بالاتری زنده‌تر می‌شوند صور اسرافیل صور اِماته و اِحیا است نه فقط اِماته‌ی محض ، بلکه اِماته‌ای است که اِحیا می‌‌کند. 🔴 یعنی به یک تعبیری رتبه‌بندی است از یک رتبه‌ی پایین‌تر می‌میراند که میراندنش رسیدن به یک مرتبه‌ی بالاتر است《علی فتعرّضوا》فرمودند فقط آگاهی داشته باشید ببینید در ایام شبانه روز نفحه‌های الهی از عالم غیب در حال دمیدن است. 🔶 منجمله از آن‌ مهمترین نفحات خود قرآن کریم است یعنی دم به دم قرآن کریم همین طور از عالم غیب در حال دمیدن به سوی عالم ماده است فقط کافی است انسان در معرض این نفحات قرار بگیرد. 🔴 لذا مرحوم صدر الدین قونوی رساله‌ای به نام نفحات دارد که یکی از کتاب‌های قدیم درسی هم بود که آقایان در حوزه‌های علمیه نفحات جناب صدرالدین قونوی را می‌خواندند نفحات؛ نفحه نفحه ، دمیدن ، از آن طرف می‌دمند و فقط به شما می‌گویند بیا در معرض قرار بگیر. ❇️ اما وقتی در قرائت قرآن علم تجوید را گرفتید شما کار به دمیدن آن سو ندارید بلکه می‌خواهید از طرف خودتان به سوی بالا بروید. لذا اینقدر افراد با علم تجویدی قرآن می‌خوانند و در آخر هیچ آیه‌ای برایشان باز و پیاده نمی‌شود. 🔶 به فرض مثال؛ آدم‌می‌خواهد از این‌ پایین به آن بالا برود، یک وقتی مثلاً با طنابی می‌رود، یک بار نردبان می‌گذارد، یا یک بار پله می‌سازد و بالا می‌رود یا با آسانسور و پله‌برقی می‌رود. خلاصه یک جوری باید خودش را با زحمت از این پایین به بالا ببرد. ✅ قرآن خواندن‌های این طوری با زحمت از پایین به بالا رفتن است که نتیجه‌‌اش همین است. نمی‌‌خواهیم بگوییم بی نتیجه است، یا ثواب ندارد. چرا ، خوب است. اما به هرحال آنطور ترقی برای نفس حاصل نمی‌شود. @modafeanzuhur 🌷 🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷🍃
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب هشتم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق🌟 ✨ برابر با ۱۴۰۰/۱/۳۱✨ 💢جلسه سیزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت ششم⬇️⬇️ ❇️ حق متعال قرآن را از علم ذاتیِ حق به جبرئیل اعطا می‌کرد و او بر پیامبر نازل می‌‌کرد. و جناب رسول الله در سیرِ تنزّلی برای ما می‌آورد. 🔶 خدای متعال می‌خواست این قرآن توسط جبرئیل به پیغمبر داده شود و پیغمبر به ما به عنوان وحی تنزیلی برساند که آیات قرآن در حدِّ ما مُتنزّل بشود. اینطور قرآن نازل شد. ✅ خود جناب رسول الله نیاز به جبرئیل ندارد ایشان جبرئیل را می‌‌خواهد چه کند ؟! لذا گاهی در شب معراج آقا آنچنان عروج می‌کرد که جبرئیل متوقف می‌شد. 🔶 البته یک جوری حرف زدند که ما بتوانیم بفهمیم. بعد آقا به جبرئیل می‌فرمودند بالاتر بیا. می‌گفت بیشتر از این کار ما‌ نیست《لو دنوت انمله لاحترقت》کار من نیست ما بیش از این نمی‌توانیم بالا بیاییم. 🔴 ما می‌خواهیم مثل جناب رسول الله "علی فتعرّضوا" آگاه باشید دمیدن‌ها و نفحاتی است شبانه‌روز خودتان را در معرض قرار دهید. ما می‌‌خواهیم در معرض قرار بگیریم از آن طرف می‌دانند که به وِفِق ما چه اندازه به ما بدهند. 🔶 آیا تُند به صورت صرصر بدهند؟ که تجلیّات سنگین می‌شود یا به صورت ملایم و نرم بدهند؟ که به تعبیر آقا در باب نوزدهم دفتر دل: به بسم الله الرحمن الرحیم است تجلی‌ها چو صرصر تا نسیم است 💢 تجلیّات الهی و تَمَثُّلات؛ گاه بصورت نسیم است که به آن تجلیّات بامثال می‌‌گویند و گاهی به شکل باد صرصر است که تجلیّات بی مثال نام دارد💢 🔴 در رساله انسان در عرف عرفان بیشتر توجه حضرت علامه حسن زاده حفظه الله به همین تجلیّات صرصری است. صرصر یعنی تند. طوفانی که می‌آید آدم را می‌لرزاند آدم از سرما می‌لرزد ،نمی‌تواند طاقت بیاورد بعد می‌بینید درخت‌ها می‌شکند شاخه‌ها می‌شکند. 🔶 معمولا این طوفان‌ها در دو وعده‌ی از سال یکی در بهار و یکی هم در پاییز می‌‌آید. این‌ نوع بادها برای تلقیح است که باید بیاید درختان را تلقیح کند. شاخه‌های نر درخت‌ها را با شاخه‌های ماده با همدیگر بپیچاند و هر شاخه‌ای هم که توان ندارد روی درخت باشد این شاخه‌ها را بشکند. 🔶 هر شاخه ای که توان ندارد روی درخت باشد آنها رامی‌شکند زیرا همیشه عالم طبیعت قوی می‌‌خواهد و بنای طبیعت بر قوت و حفظ موجودات قوی است. لذا در بهار که باد صرصرِ بهاری برای تلقیح گیاهان می‌آید، آنچنان تند است که درختان ضعیف دوام نمی‌‌آورند و گاه از ریشه کنده می‌شوند. ❇️ چون درخت باید قوی باشد تا بار و ثمر بدهد، از درخت ضعیف، نمی‌‌تواند خوب ثمر دهد. انسانهای قوی کسانی هستد که بتواند نفخات صرصر و سنگین را تحمل کنند. @modafeanzuhur 🌷 🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷🍃
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب هشتم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق🌟 ✨ برابر با ۱۴۰۰/۱/۳۱✨ 💢جلسه سیزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت هفتم ⬇️⬇️ ✳️ کسی که بصورتِ فهمِ مفهومی قرآن میخواند، و یا قرآن را در حدِ رعایت قواعد تجویدی که جزء ادبیات است، می‌‌خواند، به تجلیات بی مثال نمی‌‌رسد. و بعید است حتی تجلیات با مثال برای او حاصل شود. ✅ اما اگر قرآن را به این نیّت بخواند که "قرآن نفحات الهی و نَفحَةُالرّحمان، یا نَفخَةُالرّحمان" است، بخواند، این نحوه تلاوت قرآن، در معرض نفحات قرآنی قرار گرفتن است. 🔴 نفخ یعنی فوت کردن، نَفَخَ یعنی فوت کرد، اَنفَخُ یعنی فوت می‌‌کنم. مانند آهنگر وقتی کوره را مشتعل می‌کند و و در آن میدمد. این دمیدنِ آهنگر را نفخ می‌‌گویند. 🔶 قرآن از حضرت عیسی بن مریم ، میفرماید : فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَکُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ ...(آل عمران - ۴۹) 🔶 نفَثَ یعنی دمیدن، فوت کردن، معنای نَفَخَ هم همین است. مثل اینکه آبی را دَم بزنید و بخورید تا خوب شوید. پس یک تحولی در شما ایجاد می‌‌شود لذا ، نَفَثَ می‌‌شود دمیدن، اما دمیدنی که شیء را متحوّل کند ✅ آب را اگر بطور عادی بخوریم همات تاثیر طبیعی را دارد. اما اگر یک صاحب نفسی؛ با ذکری، توجهی به آن فوت کند، این آب در معرض قرار می‌‌گیرد .عَلَی فَتَعرَضوا لذا بیماری سنگین (حتی سکته و سرطان) را نجات می‌‌دهد. 💢اینها همه دلیل علمی، منطقی و تکوینی دارد و بدون دلیل نیست. 🔴 آن نحوه تلاوت قرآن، در معرض نفحات قرآنی قرار گرفتن است‌. و قاری در اینجا نمی‌گوید می‌‌خواهم قرائت کنم بلکه آمدم خودم را در معرض قرار دهم که نفحه الهی که دمیده می‌‌شود به من هم برسد. 🔶 مثل کسی که در بهار پنجره اتاق را باز کند و خود را در معرض دمیدن باد قرار دهد. منظور این نحوه قرائت قرآن است. یعنی نمی‌‌خواهد خودش قرآن را تلاوت کند بلکه می‌خواهد به محضر قرآن برود تا نفحه الهی که دمیده می‌شود در معرض آن قراربگیرد. @modafeanzuhur 🌷 🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷🍃
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب هشتم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق🌟 ✨ برابر با ۱۴۰۰/۱/۳۱✨ 💢جلسه سیزدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت هشتم⬇️⬇️ 💢 یکی از لطایف قرآن در معرض قرار گرفتن است. 🔸 طوری در معرض قرآن قرار بگیریم که نه توجهی به جِرم و ظاهر قرآن و نه به تجوید قرآن و نه حتی توجه به لفظ و مفهوم آن داشته باشیم. یعنی از آن سوی عالَم قرآن را تلاوت می‌‌کنند و ایشان هم در معرض قرار گرفته و به تبَعِ آنها تلاوت می‌‌کند. 🌷 ای دعا ازتو، اجابت هم ز تو ✅ یکی دیگر از لطایف قرآن کریم، فرائض قرآن است. یکی از فرائض قرآن این است که خداوند را ذکر کنیم و به یاد خدا باشیم. ذکر الله ✅ یکی دیگر از فرائض قرآن که خداوند اِلقاء کرد این است که می‌‌گوید: "رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ( آیه ۹ سوره مزمل ) من را وکیلِ خود بگیرید. اصلاً این یک قاعده و یک دستور قرآنی است. 🔶 خدای متعال فومود: در تمام امورتان، مرا وکیل بگیرید و "این یک قائده است". و این از الطاف الهیه است. ❇️ در اینجا می‌‌‌گوییم: بارالها من می آمدم قرآن بخوانم ولی بلد نیستم . 🔹 می‌‌خواهم آنطور که تو و پیغمبر تو می‌‌خواهید، قرآن را تلاوت کنم. ❇️ خدایا! می‌‌خواهیم قرآن تلاوت کنیم تا ببینیم تجلیّات تو در قرآن چیست .که امام صادق فرمود: "وَ لَقَد تَجَلّل الله لِخَلقِه في کَلامِهِ وَ لکِّنَهُم لا یُبصِروُن" خدای متعال در کلامش یعنی در قرآن تجلی کرده است لکن مردم نمی‌‌بینند. 💢 آن قرآنی که تو در آن تجلی کردی، آن هم همین قرآن هست و تو در همین قرآن تجلی کردی ولی من نمیبینم!! ✅ حالا وقتی آمدیم قرآن بخوانیم لب را باز میکنم و لب قرآن می‌‌خواند، زبان قرآن می‌خواند و فعلِ قرائت به همین تکلم ظاهری هست و لب و زبان و حتی گوش وقتی الفاظ قرآن را می‌‌شنود، بهره خود را می‌‌برند ❇️ اما قلب می‌‌گوید: تو که گفتی "نزل به الروح الامین علی قلبک " (شعراء - ۱۹۳ ، ۱۹۴) این قرآن را بر قلب پیغمبر نازل کردی. بعد هم امام صادق به ما فرمود که تو در این کتاب تجلی کرده ای "فَهُم لا یُبصِرون" و مردم نمی‌‌‌دانند. 💢 مراد ما این نحوه قرائت قرآن است💢 @modafeanzuhur 🌷 🍃🌷 🌷🍃🌷 🍃🌷🍃🌷 🌷🍃🌷🍃
دعای روز دهم ماه مبارک رمضان متن زیر مطالعه شود👇👇👇
مدافعان ظهور
دعای روز دهم ماه مبارک رمضان متن زیر مطالعه شود👇👇👇
(1) اللهم اجعلني فيه من المتوکلين عليک “خدايا مرا در اين روز از کساني قرار ده که (در تمام امور) به تو توکل مي کنند.” ارزش توکل به خداوند همانطور که مي دانيم تمام امور دنيا و آخرت و هرچه در عالم وجود دارد به امر خداوند کار مي کند؛ “ان الامر کله لله”(1) يعني “به درستي که تمام امور به فرمان خداوند است” و تمام کليدهاي غيب نزد اوست “و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها الاهو”(2) يعني “و کليد خزائن غيب نزد خداوند است (که) کسي جز خدا بر آن آگاه نمي باشد” و هر گاه اراده الهي اقتضا کند که امري صورت پذيرد بدون هيچ درنگي صورت خواهد گرفت “اذا قضي امرا فانما يقول له کن فيکون”(3) يعني “هنگامي که (خداوند) اراده امري را کند به محض آنکه بگويد موجود باش، پس موجود خواهد شد” و همه عالم فرمانبردار ذات اقدس اويند “بل له ما في السموات و الارض کل له قنتون”(4) يعني “بلکه هرچه در زمين و آسمان است ملک خداوند است و همه فرمانبردار اويند” پس با توجه به اين آيات در مي يابيم که انسان در هر کاري که مي خواهد انجام دهد بايد به خداي (قادر و متعال) که خالق و آفريدگار اوست توکل کند چرا که امير مومنان حضرت علي عليه السلام فرموند: “من توکل عليه کفاه و من ساله اعطاه و من اقرضه قضاه و من شکر جزاه”(5) يعني “هر کس بر او توکل کند او را کفايت نمايد و هر کس از او بخواهد مي پردازد و هر کس براي خدا به محتاجان قرض دهد وامش را بپردازد و هرکس او را سپاس گويد پاداش نيکو دهد” و خداوند (عزوجل) نيز در قرآن مي فرمايد: “فاذا عزمت فتوکل علي الله ان الله يحب المتوکلين” يعني “پس هنگامي که اراده نمودي (که کاري را انجام دهي) پس بر خداوند توکل نما (که) همانا خداوند توکل کنندگان را دوست دارد” که ما نيز از خداوند مي خواهيم در اين روز ما را از توکل کنندگان واقعي به ذات اقدس قرار دهد...​ ادامه👇👇👇
مدافعان ظهور
(1) اللهم اجعلني فيه من المتوکلين عليک “خدايا مرا در اين روز از کساني قرار ده که (در تمام امور) به ت
ادامه👆👆👆 (2) واجعلني فيه من الفائزين لديک “و مرا در اين روز از کساني که سعادت مي يابند قرار ده” فائزين چه کساني هستند؟ فائز به معناي سعادتمند است که به کسي گويند که خداوند او را به واسطه عمل به دستوراتش به رحمتش وارد کرده و از عذابش دور ساخته است چنانچه در قرآن مي فرمايد: “قل اني اخاف ان عصيت ربي عذاب يوم عظيم”(6) يعني “بگو که از عذاب روز عظيم (يعني قيامت) مي ترسم که معصيت پروردگارم را انجام دهم” و در آيه بعد مي فرمايد: “من يصرف عنه يومئذ فقد رحمه و ذلک الفوز المبين”(7) يعني “کسي که از عذاب روز قيامت در امان بماند و از او عذاب برداشته شود پس به تحقيق به رحمت الهي وارد شده است که اين سعادتمندي آشکار است” و آنان که از معصيت پروردگار خويش اجتناب مي کنند يقينا خداوند از آنان راضي است که اين رضايت سرچشمه از رضايت مخلوق به قضا و قدر پروردگار است به طوري که خداوند در قرآن مي فرمايد: “رضي الله عنهم و رضواعنه ذلک الفوز العظيم”(8) يعني “خداوند از ايشان راضي است و آنان از خداوند راضيند که اين رستگاري و سعادتمندي بزرگ است” که ما نيز از خداوند مي خواهيم در اين روز ما را از کساني قرار دهد که به فوز عظيم دست يافته اند... (3) واجعلني فيه من المقربين اليک باحسانک يا غايه الطالبين “و مرا در اين روز از کساني قرار ده که مقرب درگاه تواند به لطفت اي نهايت خواسته درخواست کنندگان” “تقوا موجب تقرب به ذات اقدس الهي” کساني که به خداوند نزديکترند و در پيشگاه او آبرومندند که تقواي الهي را پيشه کنند چرا که خداوند در قرآن مي فرمايد “ان اکرمکم عند الله اتقکم” يعني “به درستي که گرامي ترين شما نزد پروردگار تقوا پيشه ترين شماست” و اگر به واژه رسول “اکرم” صلي الله عليه و آله توجه کنيم و آيه “ولکم في رسول الله اسوه حسنه” يعني “و براي شما در رسول خدا الگويي نيکو است” را در نظر بگيريم مي توانيم دريابيم که کساني که مي خواهند نزد خداوند آبرويي پيدا کرده و مقرب درگاه او گردند با توجه به آيه “يا ايها الذين امنوا تقوالله و ابتغواليه الوسيله”(9) يعني “اي کساني که ايمان آورده ايد تقواي الهي را پيشه کنيد و براي (رسيدن به خداوند) و آمدن به سوي او وسيله اي بيابيد” بايد به آيه “اطيعوالله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منکم”(10) يعني “خداوند و رسولش و برگزيدگان از ايشان (يعني اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام) را اطاعت نماييد” عمل نموده تا بتوانند جزء کساني قرار گير که مقرب درگاه الهي هستند. پس ما نيز از خداوند مي خواهيم به حق لطف و احسانش ما را جزء کساني قرار دهد که مقرب درگاه اويند. ان شاءالله که تابع باشيم.  
سر درس مهدویت قسمت۵۳ ولادت مهدی در روایات شیعه پارت۱ متن زیر مطالعه شود👇👇👇
مدافعان ظهور
#امام_زمان_شناسی سر درس مهدویت قسمت۵۳ ولادت مهدی در روایات شیعه پارت۱ متن زیر مطالعه شود👇👇👇
سر درس مهدویت قسمت۵۳ ولادت مهدی در روایات شیعه پارت۱ در باب ولادت امام زمان علیه السلام در سال ۲۵۵ هجری قمری، روایات متعدد و صحیح السندی در منابع شیعه یافت می شود: ۱- جعفر بن مالک نقل می کند: معاویه بن حکیم، محمّد بن ایوب و محمّد بن عثمان گفتند: ابا محمّد حسن (عسکری) علیه السلام فرزندش را در منزل خود به ما نشان داد، در حالی که ما چهل نفر بودیم و فرمود: «این امام شماست و جانشین من است، بعد از من، او را اطاعت کنید و بعد از من متفرّق نشوید تا در دینتان هلاک شوید، آگاه باشید شما بعد از امروز، او را نخواهید دید.» (کمال الدّین: ص ۴۳۵) ۲- عمرو اهوازی گوید: ابومحمّد فرزندش را به من نشان داد و فرمود: «هذا صاحبکم بعدی؛ این بعد از من صاحب و امام شماست!» (اصول کافی، ج ۱، ص ۳۲۸) ۳- عدّه‌ای از شیعیان از جمله علی بن بلال، احمد بن هلال، محمّد بن معاویه بن حکیم و حسن بن ایوب بن نوح در روایتی طولانی و مشهور همگی گفتند: نزد امام عسکری علیه السلام بودیم تا در مورد حجت و امام پس از او، بپرسیم و در مجلسش چهل نفر بودند. … امام علیه السلام فرمود: «کسی خارج نشود». … ناگهان پسری را دیدیم که همچون تکه‌ای از ماه و شبیه‌ترین مردم به امام عسکری علیه السلام بود، در ادامه فرمود: «این، امام شما پس از من و جانشین من نزد شماست، او را اطاعت کنید و پس از من دچار تفرقه نشوید که در دینتان نابود می‌شوید. بدانید که پس از امروز، دیگر او را نخواهید دید.» (غیبت شیخ طوسی، ص ۳۷۵) برخی دیگر از این روایات را در درس بعد ملاحظه خواهیم نمود. #shia #عدالت_در_اسلام @modafeanzuhur