Mohammad Reza Shajarian - 06 - Tasnif Hast Shab.mp3
18.19M
◾️قطعه《هست شب》
خواننده: #محمدرضا_شجریان
آهنگساز، سنتور: #پرویز_مشکاتیان
🔻شعر: #نیما_یوشیج
تلفیق شعر و موسیقی در آثار استادِ ارجمند مشکاتیان جایگاهی ویژه داشت و این موضوع را می توان در آثاری که بر روی شعر نو، تصنیف شده است به وضوح دید.
شاید برجسته ترین نمونه در این باره، تصنیف "قاصدک" بر روی شعری از "مهدی اخوان ثالث" با و همینطور همین قطعه با شعری از "نیما یوشیج"نیز دستمایه تصنیف دیگری قرار داده است که با مطلع "هست شب/ یک شب دم کرده و خاک/ رنگ رخ باخته است" که آغازی بسیار جذاب دارد....
تصنیف "هست شب"، یکی از مدرنترین و پیچیدهترین قطعات ساختهشده در موسیقی سنتی ایران است. این تصنیف هم به لحاظ تلفیق شعر و موسیقی و هم به لحاظ فضاسازی بسیار مدرن آهنگساز در قالب یک اثر سنتی، یک شاهکار بهحساب میآید. "استاد شجریان" نقل میکند که پس از شنیدن این کار با تردید به "مشکاتیان" گفته که این کار بسیار مدرن است شاید نشود آن را در این قالب خواند و "پرویز" از خوانندهاش میخواهد که به او اعتماد کند و حاصل کار بدون اغراق هوش از سر میپراند.
🌴 @ModamQom
💠 انجمن زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم برگزار میکند:
#پیش_ثبت_نام
کارگاه یک روزه داستان نویسی
بــــا احــــــســــــان عــــــبــــــدیپــــور
■ امکان ثبتنام برای #عموم_دانشجویان
خــــــــــــــــواهــــــــــــــــران و بــــــــــــــــــــرادران
● این یک پـیش ثـبـتنام است و زمانِ
دقیق کارگاه، مـتـعـاقـبـاً اعلام میگردد.
🔗 لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/pcgamuEJ
● به صورت حضوری در دانشگاه قم
🔗 روابط عمومی انجمن: @anjoman3
@anjomaneadabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز هجدهمین سالمرگ منوچهر آتشی و هشتاد و سومین زادروز محمدعلی سپانلو است.
با یاد این دو شاعر برجسته معاصر، صحنهای از فیلم «آرامش در حضور دیگران» ناصر تقوایی با بازیگری سپانلو و آتشی را ملاحظه بفرمایید که در لوکیشن هتل مرمر در خیابان فیشرآباد تهران فیلمبرداری شده است.
🌴 @ModamQom
پس کجاست؟
چند بار خرت و پرت های کیف باد کرده را
زیر و رو کنم؛
پوشه ی مدارک اداری و گزارش اضافه کار و کسرکار
کارت های اعتبار
کارت های دعوت عروسی و عزا
قبض های آب و برق و غیره و کذا
برگه ی حقوق و بیمه و جریمه و مساعده
رونوشت بخشنامه های طبق قاعده
نامه های رسمی و تعارفی
نامه های مستقیم و محرمانه ی معرفی
برگه ی رسید قسط های وام
قسط های تا همیشه ناتمام...
پس کجاست؟
چندبار
جیب های پاره پوره را
پشت و رو کنم:
چند تا بلیط تا شده
چند تا اسکناس کهنه و مچاله
چند سکه ی سیاه
صورت خرید خوار و بار
صورت خرید جنس های خانگی...
پس کجاست؟
یادداشت های درد جاودانگی؟*
قیصرامینپور
#معرفیکتاب
🌴 @ModamQom
فرخیسیستانیخزان.m4a
2.56M
🍁 منم ز یار جدا مانده و درخت از بار
شعر: فرخی سیستانی
گوینده: فخری نیکزاد
موسیقی متن: جواد معروفی
🍂
پ.ن: هنر یعنی آنکه فریادهای شاعرانه یک هنرمند از هزارسال پیش از پشت قرنها بهدست ما برسد و هنوز تازگی داشته باشد.
🌴 @ModamQom
💠 انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم برگزار میکند:
● بازدید از خانهموزهی
سیمین دانشور و جلال آل احمد
سهشنبه ۱۴ آذر ماه | حرکت از دانشگاه قم
#ویژه_برادران
🔺️هزینه: ۶۰,۰۰۰ تومان
🔻هماهنگی و ثبتنام: @anjoman3
کانال اطلاعرسانی انجمن: @anjomaneadabi
#محمود_آموزگار میگفت چاپ دوم مثنوى تمام شده بود و استاد(#محمدعلی_موحد) كماكان مشغول ويرايش بود. روزى از پشت ميز برخاست و پرسيد به تركى "وقت" را چه مىگوييم؟ و ادامه داد "وخت".
لبخند تمام صورتش را پوشاند و گفت مولانا "وقت" را با "سخت" قافيه كرده:
هست صوفى صفاجو ابن وقت
وقت را همچون پدر بگرفته سخت
🌴 @ModamQom
💠 انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم برگزار میکند:
کارگاه داستان نویسی
احــسان عـــبدی پــــــور
● ثبتنام برای #عموم_دانشجویان آزاد است.
🔻هزینه کارگاه با تخفیف دانشجویی:
195,000 تومان
دوشنبه ۲۰ آذر | ســــــاعــــــــــــت ۱۵
دانــــــشگاه قـــــــــــــــم
دانشکده علوم پایــه
سالن شهید بهشتی
● اعطای گواهینامه حضور
🔗 ثبتنام: https://survey.porsline.ir/s/R1ZU5KwQ
🎓 پشتیبانی کارگاه: @anjoman3
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢قاعده حد وسط از نگاه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مولوی در دفتر دوم مثنوی در ضمن بیان حکایتی، به زیبایی، ناکارآمدی و نادرستی معیار حدوسط را برای تعیین مصداق فضیلت تشریح میکند.
داستان از این قرار است که عدهای از صوفیان پیش شیخ خانقاه از صوفی دیگری شکایت بردند که سه خصلت بد و ناشایست دارد:
در سخن بسيارگو همچون جرس
در خورش افزون خورد از بيست كس
ور بخسبد هست چون اصحاب كهف
صوفيان كردند پيش شيخ، زَحف
[=سر و صدا و اعتراض]
شیخ که این عیوب و رذایل را شنید، درویش و صوفی مزبور را فراخواند و به او گفت شایسته صوفی آن است که از «پرگویی» و «پرخوری» و «پرخوابی» بپرهیزد و در این امور اندازه نگه داشته و «حد وسط» را مراعات کند؛ چرا که معیار فضیلت، رعایت حد وسط است و در روایت نیز بر این مسأله تأکید شده است که: «خَيْرُ الْأُمُورِ أَوْسَاطُهَا»
شيخ رو آورد سوى آن فقير
كه ز هر حالى كه هست اوساط گير
و سپس در آسیبها و آفات جسمی و بدنی «زیادهروی» نیز قدری سخن گفت که:
گر يكى خلطى فزون شد از عرض
در تن مردم پديد آيد مرض
آن صوفی در پاسخ شیخ گفت که حد وسط، معیاری نسبی است:
گفت راه اوسط ار چه حكمت است
ليك اوسط نيز هم با نسبت است
وسط هر چیزی را باید با خودش سنجید. آبِ جو نسبت به شتر ممکن است کم باشد؛ اما برای یک موش، همچون اقیانوس است. اگر کسی اشتهای ده قرص نان را دارد حال اگر شش قرص بخورد، حد وسط را مراعات کرده است؛ اما برای کسی که اشتهای پنجاه قرص نان دارد، خوردن شش قرص نان، تفریط است و نه حدوسط است.
آب جو نسبت به اشتر هست كم
ليك باشد موش را آن همچو يم
هر كه را باشد وظيفه چار نان
دو خورد يا سه خورد هست اوسط آن
ور خورد هر چار دور از اوسط است
او اسير حرص مانند بط است
هر که او را اشتها ده نان بود
شش خورد میدان که اوسط آن بود
چون مرا پنجاه نان هست اشتهی
مر تو را شش گِرده، هم دستیم؟ نی
اشکال دیگر معیار حد وسط آن است که درباره امور متناهی قابل طرح است یعنی اموری که ابتدا و انتهایی دارند؛ اما در موضوعات و مسائل نامتناهی حدوسط بیمعناست.
اول و آخر بباید تا در آن
در تصور گنجد اوسط یا میان
بینهایت چون ندارد دو طرف
کی بود او را میانه منصرف
#اعتدال
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹