eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
801 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 نامه ۳۱ در باب لجاجت ۞ وَ إِيَّاكَ أَنْ تَجْمَحَ بِكَ مَطِيَّةُ اَللَّجَاجِ ۞ از سوار شدن بر مركب سركش لجاجت برحذر باش كه تو را سرنگون كند www.modiryar.com @modiryar
مدل مهفومی استرس یکی از اصلی‌ترین علائم بسیاری از بیماری های اعصاب و روان است. معمولا زمانی دچار نگرانی و اضطراب می‌شویم که با اتفاقات و چالش‌های جدید در زندگی مواجه می‌شویم. همچنین زمانی که احساس می‌کنیم مسئله‌ای ما را تهدید می‌کند و یا نمی‌توانیم کنترلی بر شرایط داشته‌باشیم، دچار استرس می‌شویم. دیگر مواردی که در ما ایجاد نگرانی و اضطراب می‌کنند، می‌توانند حوادث و مسائلی باشند که انتظار وقوع آنها را نداریم. www.modiryar.com @modiryar
پیامدهای استرس ✅ بدن ما به صورتی طراحی و خلق شده که می‌تواند را تجربه کند و به‌صورت طبیعی به آن‌ها پاسخ دهد یا واکنش نشان دهد. زمانی که چالش‌هایی را در زندگی تجربه می‌کنید، بدن شما پاسخ‌های فیزیکی و ذهنی تولید می‌کند، که دقیقاً همان استرس است. جالب است بدانید که پاسخ‌های به بدن شما کمک می‌کند تا با موقعیت‌های جدید سازگار شود. ✅ گاهی سازنده است و سبب هوشیاری، افزایش انگیزه و آمادگی شما در مواجه با خطرات می‌شود. استرسی که به مدت طولانی تداوم پیدا کند و کنترل نشود، می‌تواند با بروز برخی از شرایط پزشکی مرتبط باشد. معمولاً این شرایط درنتیجه عدم تعادل بیوشیمیایی رخ می‌دهند که می‌تواند را ضعیف کرده و بخشی از سیستم عصبی را که ضربان قلب، هضم و فشارخون را تنظیم می‌کند، بیش‌ازحد نرمال تحریک کند. www.modiryar.com @modiryar
تکنیک تارعنکبوت جهت افزایش تمرکز ✅ این روش یکی از تکنیک هایی است که پایه و اساسِ تمرکز است و به شما کمک می کند تا خود را حفظ کنید و از حواس پرتی جلوگیری کنید. در واقع کار اصلی این روش پیش گیری از حواس پرتی نسبت به عوامل محیطی می باشد. اگر تار عنکبوت را تحریک کنید ( تکان دهید ) تار تکان می خورد و عنکبوت نسبت به تکان های تار از خود واکنش نشان می دهد و می خواهد علت حرکت را پیدا کند. ✅ اما وقتی چندین بار این کار را تکرار کنید، می بینید که دیگر نسبت به حرکت تار هیچ واکنشی نشان نمی دهد و دیگر فکر نمی کند که حشره ای به دام او افتاده است. با الگوبرداری از این روش می توانیم ذهن خودمان را عادت دهیم تا نسبت به اتفاقات و حواس پرتی ها، واکنشی نداشته باشد. ✅ مثلاً وقتی گوشه ای نشسته اید و مشغول هستید، اجازه دهید که دیگران جلوی شما حرکت کنند. حتی اگر با همدیگر صحبت کنند! بدون آنکه به آنها نگاه کنید فقط بین خودتان و درس ارتباط برقرار کنید. ✅ وقتی کسی داخل اتاق می شود یا وقتی درب با صدای بلند به هم می خورد، نباید به خودتان اجازه دهید که حواستان پرت شود. شما باید تمرکزتان را برای هدفی که در ذهن دارید حفظ کنید. با این روش پس از مدتی خواهید توانست به وقایع محیطی بی تفاوت و روی موضوع مورد نظر باشید. www.modiryar.com @modiryar
دلایل و نشانه های اضطراب و استرس ✅ بیشتر ما حداقل یک بار استرس یا را در زندگیمان تجربه کرده‌ایم. شنیدن اخبار نگران کننده یا حتی گم کردن یکی از وسایل ارزشمند می‌تواند آغازگر یک نگرانی و اضطراب شدید باشند. استرس یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که برای تمام بزرگسالان جهان می افتد. به همین خاطر همه ما باید راه‌های کاهش استرس و اضطراب را یاد بگیریم. ✅ منبع ایجاد احساساتی مثل یا اضطراب مغز ما انسان هاست. چنین احساساتی معمولا زمانی در بدن ما به وجود می آید که خطری سلامت و آسایش ما را تهدید کند. این عوامل خطرناک ممکن است فقط ساخته ذهن ما باشند یا به صورت غیر طبیعی آن ها را خطرناک ببینیم. www.modiryar.com @modiryar
مدل سازمانی استرس ✅ اولین منبع از سه منبع است. افراد ممکن است سفرهای پر استرس به محل کار را تجربه کنند، یا چند هفته پر استرس در یک رویداد کاری کمک کنند، اما این نوع استرس های موقتی و فردی آن چیزی نیست که ما در این مجال به آن بپردازیم. ما به دنبال نوع استرس عمیق تر و طولانی مدت هستیم. استرس خانوادگی یا ازدواج‌هایی که در حال پایان (طلاق) هستند، مشکلاتی با فرزندان، والدین بیمار – این ها موقعیت‌های استرس‌زایی هستند که یک کارمند واقعاً نمی‌تواند وقتی سر کار می‌آید، آن ها را از ذهن خودش بیرون کند. ✅ ، مانند ناتوانی در پرداخت قبوض یا تقاضای جدید غیر پیش بینانه برای دریافت وام جدید نیز ممکن است موضوعی باشد که زمان کار کارمند را مختل کند. در نهایت، شخصیت خود فرد ممکن است در واقع به استرس او کمک کند. گرایش افراد یعنی این که چگونه چیزها را منفی یا مثبت می دانند ، می تواند عاملی در استرس هر فرد نیز باشد. ✅ استرسورها به شش دسته دسته بندی می شوند: ▪روابط در محل کار ▪عوامل مرتبط با نقش ▪ویژگی ها و شرایط شغل ▪پیشرفت شغلی درک شده ▪تعهدات و مسئولیت های خارج از سازمان ▪شرایط مرتبط با ساختار سازمان ، جو و جریان اطلاعات www.modiryar.com @modiryar
مدل مدیریت استراتژیک هیل و جونز ✅ «هیل» و «جونز» (Hill & Jones) در کتاب «مدیریت استراتژیک، با رویکرد یکپارچه» (Strategic management, An integrated approach) که در سال 2008 منتشر شد مدلی دیگر از مدل های مدیریت استراتژیک را ارائه دادند. ✅ آن‌ها در قالب پنج مرحله معرفی کردند. هر یک از این مراحل به شرح زیر است: 1⃣ انتخاب مأموریت و اهداف اساسی شرکت 2⃣ تحلیل محیط رقابتی بیرون سازمان برای شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات 3⃣ تحلیل محیط عملیاتی درون سازمان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان 4⃣ انتخاب استراتژی‌هایی که نقاط قوت سازمان را ایجاد و نقاط ضعف آن را تصحیح می‌کند تا از فرصت‌های بیرونی بهره ببرد و با تهدیدات خارجی مقابله کند. این استراتژی‌ها باید با مأموریت و اهداف اصلی سازمان هم راستا باشند. همچنین این استراتژی‌ها باید منطبق با مدل کسب‌وکار سازمان باشند. 5⃣ اجرای استراتژی‌ها ✅ را تجزیه و تحلیل محیط‌های بیرونی و درونی سازمان و سپس انتخاب استراتژی‌های مناسب شکل می‌دهد. در مقابل، اجرای استراتژی شامل عمل کردن به استراتژی‌های تدوین شده است. ✅ شامل انجام اقداماتی در راستای استراتژی‌های سطح شرکت، سطح کسب‌وکار و سطح وظیفه، اختصاص دادن نقش‌ها و مسئولیت‌ها در میان مدیران (از طریق طراحی ساختار سازمانی)، تخصیص منابع (شامل سرمایه و پول)، تنظیم اهداف کوتاه مدت و طراحی کنترل سازمانی و سیستم‌های پاداش است. ✅ این فرآیند شامل مجموعه‌ای از گام‌های متوالی در فرآیند است. گامِ یک فرآیند مدیریت استراتژیک با بیانیه مأموریت شرکت و اهداف اصلی شرکت آغاز می‌شود. این بیانیه به وسیله مدل کسب‌وکار فعلی شرکت شکل داده می‌شود. ✅ شرکت به وسیله تفکر استراتژیک: تجزیه و تحلیل محیط بیرونی، تجزیه و تحلیل محیط درونی و انتخاب استراتژی، دنبال می‌شود. فرآیند شکل‌گیری استراتژی با طراحی ساختار سازمانی، فرهنگ و سیستم‌های کنترل مورد نیاز برای اجرای استراتژی انتخاب شده پایان می‌یابد. www.modiryar.com @modiryar
مدل برنامه ریزی استراتژیک پیگلز و روجر ✅ این الگو شامل هشت مرحله متوالی و شش وظیفه موازی برای پشتیبانی برنامه هاست. پیگلز و روجر در الگوی خود به صورت تفضیلی و تحلیلی به محیط، بازار و خدمات اشاره نموده و همچنین به ارزیابی ، ارزیابی منابع مالی و ارزیابی عوامل درونی در الگوی خویش پرداخته اند. ✅ آن ها در ، هدف های عالی و كلان را از اهداف ویژه جدا نمودهاند تا تدوین راهبردهای كلی با دقت بیشتری انجام پذیرد. از ویژگی های بارز این الگو، توجه به تحلیل فرصت ها و تهدیدهای محیط خارجی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف محیط داخلی در قالب شش وظیفه پشتیبانی است. الگوی پیگلز و روجر نیز در جای خود قابل ملاحظه است. ✅ این الگو بنا به شرایط خاص برخی سازمانها، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در این الگو نیز اجزا و مراحل مختلف به صورت مناسب طراحی شده است. شاید یكی از نقاط ضعف الگوی مذكور، عدم توجه به شاخصهای سنجش عملكرد است؛ بدون توجه به این نكته، مرحله تدوین هدفهای ویژه در الگو، موضوعیت خود را از دست می دهد. نقطه ضعف دیگر ، یك طرفه بودن آن است. www.modiryar.com @modiryar
🔺خطا و دامِ استریوتایپینگ 🔻تکنیک تعلیق سه ثانیه‌ای www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
🔺خطا و دامِ استریوتایپینگ 🔻تکنیک تعلیق سه ثانیه‌ای #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @
🔺خطا و دامِ استریوتایپینگ 🔻تکنیک تعلیق سه ثانیه‌ای • اینها شیرازی هستند، پس...هستند. • متولد ماه... هستی پس... هستی. • همه آلمانی‌ها ... هستند. • همه مردها ... هستند. • شما زن‌ ها همتون... • طرف بنز داره پس... و ... 🔺 🔻حکایت پیشداوری‌های نادرست ترکیبی از و پیشداوری‌هاست که به گروهی خاص تعمیم‌یافته و اغلب هم نادرست است. بعبارتی کسانی تفکر قالبی دارند که فکر می‌کنند همه افراد یک گروه از یک ویژگی معین برخوردارند. 🔺مثال 🔻 جنسیت پسری همراه پدرش تصادف و پدر می‌میرد. پسر را به بیمارستان می‌برند. وقتی رئیس بیمارستان بر بالین پسر می‌آيد می‌بیند مجروح پسر خودش است. اگر پدر فوت کرده، پس رئیس بیمارستان کیست؟ آیا با یک معما و مساله پیچیده خانوادگی روبرو هستیم؟ اگر در مورد جنسیت وجود نداشت جواب درست را حدس می‌زدیم. رئیس بیمارستان مادر پسر بود. اما استریوتایپ داریم که رئیس بیمارستان قاعدتاً مرد است و اصلاً ذهن ما اجازه حل این معما را به ما نمی‌دهد. 🔺نظر گوردون آلپورت 🔻روانشناس معروف «هرگز با واقعیت مزاحم من نشوید، چون من تصمیم خود را گرفته‌ام.» این جمله مغز را توضیح می‌دهد. یعنی من بجای سروکار با واقعیت از قبل و بر مبنای یکی دو تا نشانه/ويژگی تصمیمم را گرفته‌ام. 🔺ایمن‌ماندن از خطای استریوتایپینگ 🔻با سه ثانیه تعلیق معمول آنست که میان قضاوت درباره‌ یک شی/شخص/پدیده و به زبان آوردنِ آن قضاوت، تقریباً زمانی وجود ندارد و به همان سرعتی که در ذهنِمان قضاوت شکل می گیرد آن قضاوت را بیان می کنیم. اگر چند روز تمرین کنیم که بین آنچه در ذهن مان می گذرد و آن چه می گوییم فقط سه ثانیه تاخیر بیاندازیم مغز ما فرصت پیدا می کند که در مورد آن نه بصورت خودکار که بصورت خودآگاه قضاوت فکر کند. www.modiryar.com @modiryar