eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
802 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مانع تراشی ها ▪️منبع: ؛ 🔺 یکشنبه؛ ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ 🔻 کد خبر:  ۷۴۸۳۳۳ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
مانع تراشی ها ▪️حالا که تحریم ها هر روز شکل و رنگ جدیدی به خود می گیرد و با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده از یک سو و ماه های پایانی دولت یازدهم در ایران از سوی دیگر بسیاری از رویه ها و رویکردهای اقتصادی شفافیت لازم را ندارند، همچنین اکنون که ابهام ها در نحوه ی از سرگیری مذاکرات و تکلیف نامعلوم برجام پیش روی ماست بی شک بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد مقاومتی و تمرکز و حمایت حداکثری از توان تولید داخلی به منظور دسترسی به رونق و جهش تولید هستیم. ▪️عرصه تولید و صنعت مقدس است. با خود مفاهیمی ارزشمند از جنس اشتغال، هم افزایی، مشارکت، استقلال، توسعه خانواده، کاهش معضلات اجتماعی و... را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به همراه دارد. همان عرصه ای است که فرای جریان های مختلف سیاسی و اجتماعی سبب افزایش رفاه عمومی می گردد و می توان با تکیه بر آن بسیاری از مشکلات را برای مردم حل و فصل کرد و سبب افزایش لذت زندگی در آحاد جامعه گردید.   ▪️اما مسلماً این همه ی واقعیت نیست. به هر حال آن هایی که دستی بر تولید دارند همواره با سختی ها، پیچیدگی ها، مشکلات و محدودیت هایی مواجه می شوند که خیلی وقت ها با خود می گویند ای کاش ما هم چون برخی افراد شیوه های دلالی، واسطه گری و ... را برای توسعه اقتصاد شخصی در پیش می گرفتیم که هم نفع اقتصادی شخصی بیشتری داشتیم و هم دغدغه های کاری کمتر. ▪️اما به هر حال تولید هم علاقه می خواهد و هم همت و تلاش حداکثری و کسانی که مجاهدانه در این حوزه سبب ایجاد ارزش عمومی هستند به خوبی می دانند از چه نعمت بزرگی در حوزه کارآفرینی و اثرات مطلوب اجتماعی بهره مند شدند. بزرگان کشور، صاحبان تصمیم و آن هایی که سیاست های کلی نظام را تعیین می کنند سال هاست این مقوله را به عنوان مهم ترین راه رشد و پیشرفت کشور شناسایی کرده و بر آن تأکید داشته و دارند.   ▪️نشان به آن نشان که چندین سال است در آغاز هر بهار اسمی با هدف تمرکز بیشتر بر اقتصاد داخلی و تولید ملی انتخاب می گردد و برای آن چارچوب های نگرشی و رفتاری تعیین می شود تا همه آحاد اجتماعی برای تحقق آن تلاشی هدفمند و همه جانبه داشته باشند. این که امسال مقرر شده برای مانع زدایی از تولید اقدامات گسترده ای صورت پذیرد و پشتیبانی های لازم از فعالان و مجاهدان این عرصه به عمل آید می تواند اقدام مهمی در جهت حرکت اقتصاد کشور به سمت خودباوری و توسعه باشد. ▪️آن هایی که صنعت را می شناسند، در آن حوزه فعال هستند به خوبی می دانند چه موانعی در جهت رشد و رونق آن وجود دارد و یا این که چه پشتیبانی هایی در این مسیر لازم است اما نکته مهم برخی قانون گذاران، اصحاب دولت و صاحبان تصمیم هستند که متأسفانه نقش بسیار پررنگی در این امر داشته ولی آگاهی مطلوب یا راهگشایی لازم را ندارند. چه خوب است قبل از مانع زدایی به مانع تراشی فکر کنیم.   ▪️شاید بسیاری از قوانین یا مصوبات جدید ما چه در حوزه تقنین و چه در حوزه اجرا بیشتر مانع تراشی می کند تا تسهیل فرآیندها. من این جمله را بسیار ساده عرض کردم ولی همه به خوبی می دانیم که همین جمله ساده چگونه سبب اتفاقات مهمی در عرصه تولید می شود. آن هایی که اثرگذارند و حرف و تصمیم شان در جهت تولید اثرات فراوانی دارند باید از پیشت میزهایشان کمی جدا شوند در سرزمین رنگارنگ صنایع و کارخانجات تولیدی قدم بزنند، با چشمان خود مسائل را ببینند، با افراد خط مقدم ملاقات کنند و حرف هایشان را بشنوند و بعد از عالم انتزاعی در فضایی واقعی قرار گرفته تا بتوانند حرف و عملی در جهت مانع زدایی داشته باشند یا اولویت عرصه های پشتیبانی را شناسایی نمایند. ▪️این گونه مانع تراشی ها هم کمتر خواهد شد. که به راستی "ما را به خیر شما امیدی نیست لطفاً شر مرسانید" گاهی بهترین حمایت است. تولید داخلی را باورکنیم، تولید کنندگان را حمایت و بر آگاهی و انعطاف فکری خود بیافزاییم و هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد در اندازه میز خود باید مسئولیت پذیر و ریسک پذیر باشد تا همانی رخ دهد که این عرصه لازم دارد. ▪️منبع: ؛ 🔺 یکشنبه؛ ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ 🔻 کد خبر:  ۷۴۸۳۳۳ www.modiryar.com @modiryar
هرم مهارت های مدیریتی www.modiryar.com @modiryar
هرم مهارتهای مدیریتی 🔴 سطح ۱ : سطح ۱ ، نشان دهنده مهارت‌های اساسی است و در واقع این موارد اصول کار مدیریت هستند. چرا که هر مدیری برای انجام کار خود باید مهارت‌های اولیه را داشته باشد. ▪️: شما به عنوان یک مدیر باید توانایی برنامه‌ریزی داشته باشید. باید نیازها و منابع سازمان را بشناسید و فعالیت‌های تیم‌ها را برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید به کمک تیم خود به هدفی که به کمک سازمان تعیین کرده‌اید برسید. ▪️: باید بتوانید تیم را سازماندهی کنید و ساختار تیم‌ها را طوری تعیین کنید که بهترین حالت برای همکاری در آن‌ها ایجاد شود. ▪️: برای اینکه بتوانید اطمینان حاصل کنید که نیروهای شما هم تراز با استانداردهای شرکت حرکت می‌کنند، باید به آن‌ها به صورت روزانه راهنمایی‌هایی دهید و آن‌ها را به این مسیر هدایت کنید. ▪️: نظارت، پیگیری و دریافت گزارش در مورد بازده، کارایی، هزینه و کیفیت انجام کارها از مهارت‌های اساسی شما به عنوان یک مدیر خواهد بود. 🔴 سطح ۲ : بعد از اینکه مهارت‌های سطح یک یا بهتر است بگوییم مهارت‌های اساسی را کسب کردید، باید سراغ مهارت‌های سطح ۲ بروید و سعی کنید در آن‌ها پیشرفت کنید. سطح ۲ این هرم بیشتر به مهارت‌های مدیریتی که باید برای توسعه کارکنان خود از آن‌ها استفاده کنید می‌پردازد. می‌توانید از این مهارت‌ها برای ایجاد انگیزه و پیشرفت کارکنان خود کمک بگیرید. ▪️: شما به عنوان یک مدیر باید بتوانید محیطی را برای افراد فراهم کنید تا ترغیب شوند در آن تلاش کنند و به مشارکت در کارها بپردازند. ▪️: مهارت‌های اساسی و دانش خود را که مربوط به کار هر کدام از اعضای تیمتان است در اختیار آن‌ها قرار دهید و به آن‌ها بیاموزید. ▪️: به اعضای تیم خود کمک کنید تا در جهت بهبود عملکرد و رفتارها برای پیشرفت‌های فردی و تیمی خود تلاش کنند. ▪️: کارکنان خود را تشویق کنید تا برای حل مسئله و نوآوری در کار مشارکت کنند و نظر دهند. 🔴 سطح ۳ : بعد از اینکه در توسعه فردی و تیمی کارمندان خود مهارت پیدا کردید، وقت آن است که سراغ خودتان بروید و روی پیشرفت شخصی خودتان تمرکز کنید و یادتان باشد که این مورد دارای اهمیت زیادی است. ▪️: ضمن این که در طول روز درگیر زندگی مدیریتی و دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های کاری روزمره هستید، باید بتوانید برای خودتان انگیزه ایجاد کنید و با دیگران تعامل داشته باشید. ▪️: باید بدانید که زمان خود را کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنید. مدیریت زمان در واقع دارای طبقه خاص خود در این هرم است. چرا که برای این که شما بتوانید در سایر مهارت‌ها هم موفقیت کسب کنید، زمان معیار بسیار مهمی خواهد بود. زمان مهم‌ترین منبع شما است. اکثر مدیران از میزان اهمیت زمانشان خبر دارند و می‌توانند روی آن را سرمایه‌گذاری کنند، به همین دلیل است که از زمان به عنوان یک منبع مالی مهم یاد می‌شود. 🔴 سطح ۴ : ▪️: نقطه اوج هرم مهارتهای مدیریتی، مهارتی است که به شما برای پیشرفت در حرفه مدیریت کمک می‌کند و آن رهبری است. هنگامی که سعی می‌کنید مهارت‌های خود را توسعه دهید و در این زمینه پیشرفت کنید، کم کم به یک رهبر تبدیل می‌شوید و به موفقیتی که واقعا در حرفه مدیریت به دنبال آن بوده‌اید خواهید رسید. ▪️رهبران اکثراً مدیر هستند، اما هر مدیری یک رهبر نیست. رهبران بیشتر روی تعریف جهت، ایجاد چشم انداز و اطمینان از اینکه استراتژی با ارزش‌ها و ماموریت‌های سازمان مطابقت داشته باشد، تمرکز می‌کنند و کمتر به نیازهای کوتاه مدت توجه می‌کنند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سلسله مراتب نیاز اطلاعاتی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #مدل_سلسله‌_مراتب #پایگاه_جامع_مدیریار www.mo
سلسله مراتب نیاز اطلاعاتی ▪️هر شهروندی در زندگی روزمره، هر لحظه نيازمند دانستن درباره نحوه دست‌يابی، كيفيت، و قيمت بسياری چيزها مثل خدمات بهداشتی، تأمين اجتماعی، تسهيلات آموزشی و امكانات تربيتی است. افراد حتی در انجام كارهاي خانه هم نيازمند اطلاعات عملي مثل آشپزي، باغباني، و… هستند. ▪️در انجام فعاليت‌ها و كارهاي اداري نيز، نيازمند اطلاعات فني و گاه حرفه‌اي در مورد محيط كار، فرآيند انجام كار، مديريت و موارد مشابه هستند. به طور كلي هر فعاليت انساني داراي يك ورودي اطلاعاتي است و در اين راستا تمام فعاليت‌ها در سازمان‌هاي خدماتي و توليدي داراي نياز اطلاعاتي هستند. Vickery & Vickery, 1987. ▪️ در باب نياز اطلاعاتی مي‌نويسد: نياز اطلاعاتی، اطلاعات مورد نياز براي طيف گسترده كاربردها (از گرفتن بليط اتوبوس تا تفكر خلاق) است و خود تفكر خلاق شامل حوزه گسترده‌ای از حل مسئله تا مشكلات فردی، حسي، و عاطفی است كه به توليد دانش جديد ختم‌ می‌شود. هر مشكلی نيازمند راه حل است و اولين گام، جمع‌آوري منابع اطلاعاتی است كه همه يا اكثر آن‌ها از طريق منابع و مواد كتابخانه‌ای قابل دسترسی است. ▪️«لنكستر» براي تعريف نياز اطلاعاتي به اشاره مي‌كند. «هورتون» معتقد است افراد در هر سطح نياز كه باشند در مواردي به اطلاعات نياز دارند: 1⃣ اطلاعات انطباق‌دهنده : اطلاعات در مورد تهيه غذا، خطر، بهداشت، و... براي نيازهاي پايه و اساسی روزمره ؛ 2⃣ اطلاعات ياری‌رسان : اطلاعاتی براي تأمين زندگی، تأمين اجتماعی و نيازهای ايمنی؛ 3⃣ اطلاعات روشنگرانه : نيازهای اجتماعی مثل عضويت در مجامع، مشاركت در اجتماع، و شغل، و داشتن دوستان؛ 4⃣ اطلاعات اغنا‌كننده : كسب احترام كه باعث اغنای فرد می‌شود؛ 5⃣ اطلاعات تهذيب و اخلاق : خداشناسی و معرفت نفس. ، 1993 www.modiryar.com @modiryar
نمايی از روابط درونی احتمالی نيازهای افراد با عوامل دیگر ، 2000. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ نمايی از روابط درونی احتمالی نيازهای افراد با عوامل دیگر #Wilson، 2000. #پایگاه_جامع_مدیریار w
نمايی از روابط درونی احتمالی نيازهای افراد با عوامل دیگر ▪️ برای تعريف مفهوم نياز اطلاعاتی ابتدا به مفهوم اطلاعات در مطالعات تحقيقاتی كاربران اشاره می‌كند: 1⃣ اطلاعات به عنوان يك يا پديده (مثل تعداد مجلات يا تعداد كتاب‌ها)؛ 2⃣ اطلاعات به عنوان كه از طريق آن، داده‌ها منتقل مي‌شود ( مثل برخورد شفاهي)؛ 3⃣ اطلاعات به عنوان موجود در يك سند كه يا از طريق شفاهي و به عنوان داده‌اي با هدف منتقل شده، يا به ‌عنوان توصيه يا عقيده‌ ، ارزش قضاوت دارد. اطلاعات در موقعيت‌هاي متفاوت به نيازهاي انساني وابسته است: ⇦ : موضوع منابع داده‌ها، نيازهای شناختی را برآورده مي‌كند. درحقيقت كاربران فكر مي‌كنند كه در اين منابع، اطلاعات وجود دارد و برخي منابع براي برآوردن نيازهاي عاطفي طراحي شده‌اند (مثل‌رمان‌ها). ⇦ : مجراهاي شفاهي ممكن است به خوبي نيازهاي عاطفي را برآورده كنند؛ اما بيشتر، نيازهاي شناختي را ارضا مي‌كنند. ⇦ : بيشتر نيازهاي عاطفي را بر آورده مي‌كند، مثل جمع‌آوري مجموعه‌ها يا كتاب‌هاي تصويري، و مجموعه‌هاي كمياب صحافي‌شده، و ... ▪️ معتقد است از اين واقعيت كه اطلاعات ممكن است به سبك و روش ديگري غير از سند فيزيكي ارائه شود، نبايد غفلت كرد؛ بخصوص وقتي اين سبك‌ها تأثير قوي در فرهنگ دارند، مثل تلويزيون يا كنفرانس يا تله‌كنفرانس‌هاي رايانه‌اي كه از طريق آن، امكان ارتباط تعاملي برقرار مي‌شود. ▪️ پايگاه داده‌ها، گاهي نيازهاي شناختي و تنوع بصری تلويزيون، نيازهای عاطفي را برآورده مي‌كند و گاهي سبك‌ها تحت تأثير عوامل محيطي يا اقتصادي هستند. در زندگي اجتماعي هر فرد، نقش‌هايي وجود دارند كه بسته به‌آن‌ها، نيازهاي فردي تغيير مي‌كنند. ▪️به نظر وي ‌تخصصی، يكی از وابسته‌ترين نقش‌ها را نقش موقعيت كار دانسته‌اند كه مجموعه‌اي از فعاليت‌ها و مسئوليت‌ها را به دنبال دارد. نقش كاري، انجام يك كار خاص است و فرآيند برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري، موتور محرك اوليه نيازهاي شناختي است. ▪️به نظر «ويلسون» با ساختار فردي و شخصيتي افراد، به هم پيوسته و ممزوج است و اين نيازهاي عاطفي مثل موفقيت در كار، خود- بياني (بيان شخصيت و احساس خود در هنر و ادبيات) و خودشكوفايي را خلق مي‌كنند. ▪️الگوی خاص ، تابعي از همه اين عوامل خواهد بود. به علاوه، عواملي مثل سطح كار سازمان، و محيط و فضاي حاكم بر سازمان نيز در اين امر دخيل است: 1⃣ و تخصيص متفاوت منابع اطلاعاتي در برخي محيط‌هاي كاري سبب‌ فقر اطلاعاتي يا غناي اطلاعاتي مي‌شود و تاثيرات متعاقب آن، انتخاب مجراهاي ارتباطي يا رفتارهاي اطلاع‌يابي است. 2⃣ باعث مي‌شوند نوع خاصي از اطلاعات براي گروهي غير قابل دسترس و ممنوع باشد و اين سبب مي‌شود كه عدم دسترسي به اطلاعات، به كار صدمه بزند. 3⃣ تأثير بسيار روشني بر نحوه انجام كار دارد و بيشتر بر نيازهاي فيزيولوژيكي و شناختي متمركز است. نوع محل كار، نوع نيازهاي شناختي را تعيين مي‌كند. ▪️شكل، نمايي از روابط دروني احتمالي نيازهاي افراد با عوامل ديگر است. البته منظور ازاطلاعات، ابزاري براي است كه شامل امور واقعي، داده‌ها، افكار، انديشه‌ها و توصيه‌ها است. ، 2000. www.modiryar.com @modiryar